۱۰ تفاوت سرور مجازی ایران و خارج؛ VPS ایران یا خارج کدام بهتر است؟

Avatar
نویسنده: علی بهنیا
دوشنبه 10 بهمن 1401
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۳۳۸ بازدید

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از جمله سؤالات پرتکراری است که افرادی که قصد خرید سرور دارند، با آن روبرو می‌شوند. هر یک از این سرورها ویژگی‌هایی دارند که استفاده از آن را برای افرادی با نیازهای مختلف مناسب می‌کنند. بنابراین برایِ اینکه بتوانید به انتخابی مناسب برسید، حتماً باید تفاوت‌های ساختاری سرور مجازی ایران و خارج را بشناسید. در این مقاله از بلاگ پارس پک، دقیقاً به همین موضوع پرداخته شده است. با مطالعه‌ی این مقاله، علاوه بر اینکه با این تفاوت‌ها آشنا خواهید شد، همچنین نکات دیگری را نیز خواهید آموخت که به شما در انتخاب سرور مجازی مناسب کمک خواهد کرد. 

سه نکته مهم درباره VPS و مشخصات آن

قبل از اینکه به‌سراغ بررسی تفاوت سرور مجازی ایران و خارج برویم، ابتدا باید درباره خود سرور مجازی و مشخصات آن، اطلاعاتی به‌دست آوریم. برای این منظور، به این سه نکته مهم توجه کنید:

۱. سرور مجازی دقیقاً چه سروری است؟

شاید برای شما هم این نکته مبهم باشد که سرور مجازی دقیقاً چیست. وقتی از سرور مجازی صحبت می‌کنیم، منظورمان این نیست که این سرور ماهیت فیزیکی ندارد؛ بلکه مقصود اصلی در تقسیم منابع سخت‌افزاری و پهنای باند سرور است.

روی هر سرور، سخت‌افزارهایی نصب شده و به آن پهنای باند مشخصی اختصاص یافته است که به هر دو (سخت‌افزار و پهنای باند) منابع سرور گفته می‌شود. حالا درصورتی‌که منابع یک سرور با استفاده از ماشین‌های مجازی به چند نفر اختصاص داده شود، به هر‌یک از این سرورها سرور مجازی می‌گویند. استفاده از سرور مجازی در مواقعی که به منابع بسیار قدرتمند احتیاج نداشته باشید، نیاز شما را تأمین می‌کند و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

برای آشنایی با صفر تا صد سرور مجازی حتماً مقاله زیر را بخوانید.

VPS چیست؟

۲. لوکیشن دیتاسنتر؛ اولین تفاوت سرور مجازی ایران و خارج

همان‌طورکه گفتیم، سرورها موجودیتی فیزیکی دارند. حال این کامپیوترها در کجا قرار گرفته‌اند؟ اصولاً سرورها در فضاهایی با نام دیتاسنتر نگه‌داری می‌شوند تا مسئولان پشتیبانی و مانیتورینگ بتوانند عملکرد سرورها را شبانه‌روز زیرنظر بگیرند.

فرض کنید که درباره سرورهای مجازی صحبت می‌کنیم. بسته به اینکه این دیتاسنتر در کدام کشور قرار گرفته باشد، مثلاً سرور مجازی ایران یا اروپا نامیده می‌شود؛ بنابراین، اصلی‌ترین تفاوت سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارج، کشوری است که دیتاسنتر سرور در آن مستقر شده است.

۳. سیستم‌ عامل سرور مجازی ایران و خارج

سرورها کامپیوترهایی هستند که مانند هر دستگاه دیگری به سیستم‌عامل نیاز دارند. سرورها بدون سیستم‌عامل به کامپیوتری بدون روح تبدیل می‌شوند که نمی‌توانند هیچ کاری انجام دهند؛ بنابراین، از‌جمله مشخصات دیگر تمامی سرورها، به‌ویژه سرورهای مجازی، سیستم‌عاملی است که روی سرور نصب شده است. از سیستم‌عامل لینوکس با توزیع‌های متعدد و متنوع و سیستم‌عامل ویندوز سرور برای تمامی سرورها می‌توان استفاده کرد.

۱۰ تفاوت سرور مجازی ایران و خارج

پیش‌ازاین‌،‌ گفتیم که مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی ایرانی و خارجی محلی است که دیتاسنتر سرور در آن قرار گرفته است. حال برای انتخاب سرور ایران یا سرور اروپا‌، باید تفاوت‌های فنی این دو نوع سرور را نیز بدانید. ۱۰ تفاوت سرور مجازی ایران و خارج عبارت‌اند از:

۱. تفاوت در سخت‌ افزارهای نصب‌ شده 

اولین تفاوت سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارج، نوع سخت‌افزارهایی است که روی سرور نصب می‌شود. باتوجه‌به اینکه امکان دسترسی به سخت‌افزارهای قدرتمند در خارج از کشور بسیار ساده‌تر از ایران است و درمقایسه‌با حداقل حقوق دریافتی در این کشورها، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد، اصولاً سخت‌افزارهای به‌کاررفته در سرورهای خارجی مانند سرور اروپا باکیفیت‌تر و قوی‌تر از انواع ایرانی سرورهاست.

ویژگی‌های سرور مجازی هلند چیست و چرا باید آن را بخریم؟ در مقاله زیر بخوانید.

سرور مجازی هلند چیست؟

۲. تفاوت در آپ‌ تایم

ازآن‌جاکه زیرساخت‌های تکنولوژی در خارج از کشور، به‌خصوص اروپا بسیار قدرتمندتر و به‌روزتر از ایران است، تأثیر مستقیمی بر آپ‌تایم یا زمان فعالیت و در‌دسترس‌بودن سرور می‌گذارد. پس آپ‌تایم مداوم‌تر در سرورهای اروپایی را می‌توان از تفاوت‌های سرور مجازی ایران با سرور مجازی خارج دانست.

۳. اختلاف قیمت با توجه‌ به سیستم‌ عامل انتخابی

اگر بخواهید سیستم‌عامل ویندوز را برای سرور خود انتخاب کنید، سرور ایران برای شما گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود؛ زیرا برای نصب ویندوز سرور باید لایسنس آن را تهیه کنید؛ اما باتوجه‌به اینکه در ایران قانون کپی رایت رعایت نمی‌شود، به انجام این کار اجباری نیست.

۴. در‌ دسترس‌ بودن سرور ایران هنگام اختلال در اینترنت بین‌ الملل

دیگر تفاوت مهم سرور مجازی ایران و اروپا این است که در مواقعی که اینترنت بین‌الملل کشور به هر دلیلی قطع یا دچار اختلال می‌شود، سرورهای غیر‌ایرانی مانند سرورهای اروپا نیز مختل می‌شوند و به‌عبارت‌دیگر امکان دسترسی به آن‌هاوجود ندارد. بااین‌حال، باتوجه‌به اینکه در این مواقع اینترنت ملی همچنان در‌دسترس است، سرورهایی که دیتاسنتر آن‌ها در ایران قرار دارد، همچنان فعال هستند.

فرق سرور مجازی ایران و خارج چیست؟

 

سرور مجازی ایران چه تفاوتی با سرور مجازی خارج دارد؟

۵. سرعت لود سریع‌ تر صفحات وب با سرور ایران

دیگر تفاوت سرور مجازی ایران و خارج در مواقعی که بخواهید از سرور برای میزبانی از وب‌سایت بهره ببرید، تفاوت در سرعت لود صفحات وب‌سایت و تجربه کاربرانی است که قصد دارند از وب‌سایت استفاده کنند. هرچه Device کاربر و دیتاسنتری که سرور در آن قرار گرفته، از‌نظر جغرافیایی بیشتر به‌هم نزدیک باشند، سرعت لود صفحات وب نیز بیشتر خواهد بود. بدین‌ترتیب، اگر وب‌سایتی داشته باشید که کاربرانش ایرانی باشند، استفاده از سرور مجازی ایران تجربه بهتری برای آنان رقم خواهد زد.

۶. تفاوت سرور مجازی ایران و خارج در سئو وب‌ سایت

به‌عقیده برخی، ازآن‌جاکه درصورت انتخاب سرور مجازی ایران کاربران ایرانی وب‌سایت سرعت لود بیشتری را تجربه می‌کنند و یکی از معیارهای مهم در SEO وب‌سایت سرعت لود آن است، استفاده از این سرور می‌تواند موجب بهبود نتایج سئو شود. بااین‌حال، فراموش نکنید براساس اطلاعاتی که گوگل در صفحه مربوط به راهنمایی توسعه‌دهندگان وب منتشر کرده است، سرورهای خزنده‌های این شرکت در سراسر دنیا، به‌خصوص ایالات متحده آمریکا پراکنده هستند. ازاین‌رو، استفاده از سرور مجازی ایران برای این وب‌سایت‌ها موجب بهبود تجربه کاربران خواهد شد؛ اما تأثیر محسوسی روی سئوی وب‌سایت نخواهد گذاشت.

سرور مجازی ایران چیست و چه کاربردی دارد؟ برای خرید VPS ایران به چه نکاتی توجه کنیم؟ در مقاله زیر بخوانید.

VPS ایران چیست؟

۷. تفاوت سرور مجازی ایرانی و خارجی در مسئله کپی‌ رایت

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج به این‌ها خلاصه نمی‌شود و به قانون کپی‌رایت نیز باید اشاره کنیم. باتوجه‌به اینکه قانون کپی‌رایت در ایران رعایت نمی‌شود، تقریباً در اغلب مواقع می‌توانید حتی از محصولاتی مانند فیلم و عکس و موسیقی که مشمول این قانون می‌شوند، هم روی سرور خود استفاده کنید. درمقابل، این موضوع در سرور مجازی کشورهای دیگر، به‌ویژه سرورهای اروپایی صادق نیست. 

۸. تفاوت سرور مجازی ایران با سرور مجازی اروپا از‌نظر امنیت اطلاعات

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در استفاده از سرورها، امنیت اطلاعات است. باتوجه‌به اینکه درصورت تحریم اینترنتی ایران احتمال قطع دسترسی از داخل کشور به سرورهای خارجی وجود دارد، به وب‌سایت‌هایی که اطلاعات بسیار مهمی دارند و از‌دست‌رفتن آن‌ها سبب ایجاد مشکلات فراوان می‌شود، توصیه می‌کنیم از سرور مجازی ایران استفاده کنید.

۹. تفاوت پهنای باند و ترافیک سرور ایران و خارج

همان‌طور‌که پیش‌تر و در همین مقاله از بلاگ پارس پک نیز توضیح دادیم، زیرساخت‌های فنی کشورهای اروپایی بسیار قوی‌تر و به‌روزتر از ایران است. به‌همین‌دلیل، سرورهایی که دیتاسنتر آن‌ها در این کشورها قرار گرفته‌اند، دست بازتری در ارائه پهنای باند و ترافیک بیشتر به کاربران دارند. پس دیگر تفاوت سرور مجازی ایران و خارج را می‌توان در ترافیک و پهنای باند بیشتر سرورهای اروپایی جست‌وجو کرد.

این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که قیمت سرور خارج همواره تابعی از نرخ ارز است و باتوجه‌به نوسان‌هایی موجود در بازار فعلی ارز کشور‌، ممکن است قیمت تمام‌شده سرورهای اروپایی بیشتر از سرورهایی باشد که دیتاسنتر آن‌ها در ایران واقع شده است.

۱۰ کاربرد برتر سرور مجازی را در مقاله زیر بخوانید.

کاربرد سرور مجازی چیست؟

۱۰. ارتباط با پشتیبانی فنی 

آخرین تفاوت سرور مجازی ایران و خارج به پشتیبانی فنی سرورها مربوط می‌شود. خوشبختانه وب‌سایت‌های هاستینگ معتبر و باسابقه در ایران خدمات پشتیبانی بسیار مناسبی به‌ کاربران ارائه می‌کنند.

توجه کنید که حتی اگر سروری با آپ‌تایم مناسب انتخاب کنید، گاهی ممکن است به ارتباط با تیم پشتیبانی نیاز پیدا کنید. برای نمونه، شاید نیاز داشته باشید تا سیستم‌عامل سرور خود را عوض کنید یا برای استفاده از سرور راهنمایی بخواهید. در این مواقع، پشتیبان هم‌زبان بهتر از هر‌کس دیگری می‌تواند در حل مشکل به شما کمک کند. با خرید سرور مجازی ایران، می‌توانید از این قابلیت بهره شوید. 

کدام را انتخاب کنیم؟ سرور ایران یا سرور اروپا؟

تا این‌جای مطلب درباره تفاوت سرور مجازی ایران و خارج نکاتی را ارائه کردیم؛ اما ممکن است همچنان مردد باشید که کدام سرور برای پاسخ‌گویی به نیازهایتان کاربردی‌تر است. با جمع‌بندی نکات عنوان‌شده در جدول زیر، احتمالاً می‌توانید تصمیم قطعی خود را برای خرید سرور ایران یا سرور اروپا بگیرید.

معیار سرور مجازی ایران سرور مجازی اروپا
آپ‌تایم مداوم نسبتاً مناسب مناسب
سخت‌افزار قدرتمند نسبتاً مناسب مناسب
مقرون‌به‌صرفه‌بودن مناسب مناسب
فعال‌بودن هنگام بروز اختلال در اینترنت بین‌الملل مناسب نامناسب
سرعت لود سریع‌تر برای کاربران ایرانی وب‌سایت مناسب نسبتاً مناسب
محدودیت‌های کپی‌رایت مناسب نامناسب
امنیت اطلاعات مناسب نسبتاً مناسب
تأثیر تحریم‌ روی استفاده از سرور مناسب نامناسب
ترافیک و پهنای باند درخورتوجه نسبتاً مناسب مناسب
هزینه خرید ترافیک و پهنای باند مضاعف نسبتاً مناسب نامناسب
تأثیر نوسان‌های قیمت ارز بر قیمت سرور مناسب نامناسب
امکان استفاده از سرور برای ترید نامناسب مناسب
پشتیبانی فنی مناسب نسبتاً مناسب

خرید سرور مجازی از خدمات میزبانی پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

سرور مجازی

جمع‌بندی

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از جمله موضوعات مهمی است که ممکن است در انتخاب سرور مجازی، به آن برخورد کنید. در واقع بعد از اینکه در مورد نوعِ سرور از نظر نحوه‌ی تخصیص منابع تصمیم‌گیری کردید و نتیجه‌ی این تصمیم استفاده از سرور مجازی شد، حالا باید در مورد دیتاسنتر سرور خود به نتیجه برسید. این موضوع تأثیر زیادی در انتخاب شما دارد. به دلیل اهمیت موضوع، در این مقاله از بلاگ پارس پک در مورد تفاوت‌های اساسی بینِ سرور مجازی ایران و خارج صحبت کرده‌ایم. نکاتی که در این مقاله به آن پرداخته شده است، به شما کمک می‌کند تا تصمیم قطعی خود را در مورد انتخاب سرور مجازی ایران یا سرور مجازی اروپا بگیرید. 

سؤالات متداول

۱. سرور مجازی چه سروری است؟

وی‌پی‌اس‌ها به سرورهایی گفته می‌شود که منابع آن‌ها از تقسیم منابع سرور مادر با استفاده از ماشین‌های مجازی ایجاد شده است.

۲. منظور از سرور مجازی ایران چیست؟

سرور مجازی ایران به سروری گفته می‌شود که اولاً از‌نظر تخصیص منابع در دسته سرورهای مجازی و ثانیاً دیتاسنتر سرور در داخل ایران قرار گرفته شده باشد.

۳. تفاوت سرور مجازی ایران و خارج چیست؟

مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی ایران و خارج دیتاسنتر آن‌هاست. با‌این‌حال، به‌دلیل همین موضوع این دو سرور تفاوت‌های دیگری نیز پیدا می‌کنند که در این مقاله از بلاگ پارس پک، به‌طور‌مفصل درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

۴. آیا می‌توان از VPS ایران برای ترید استفاده کرد؟

باتوجه‌به اینکه برای ترید و فعالیت در بازار‌رمز ارزها باید بتوانید IP خود را به کشوری جز ایران تغییر دهید، استفاده از سرور مجازی ایران برای این منظور مناسب نیست.

۵. آیا نصب سیستم‌عامل ویندوز روی سرور هزینه دارد؟

اگر بخواهید از سرور مجازی در خارج از کشور استفاده کنید، باتوجه‌به اینکه در این کشورها قانون کپی‌رایت رعایت می‌شود، به خرید لایسنس قانونی ویندوز سرور نیاز دارید؛ به‌همین‌دلیل، سرورهای ویندوزی خارج از کشور قیمت بیشتری از همان سرور با همان منابع در داخل کشور دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم