آشنایی با انواع سرور مجازی؛ راهنمای انتخاب بهترین نوع

انواع سرور مجازی
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
دوشنبه 6 فروردین 1403
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۱۰۸ بازدید

 انواع سرور مجازی مثل لیستی از غذاهای منوی یک رستوران بزرگ است. رستورانی که برای اولین بار رفتید و قصد دارید بهترین غذای سازگار با مذاق‌تان را انتخاب کنید. در این مقاله از آموزش سرور بلاگ پارس پک، به بررسی کامل انواع VPS خواهیم پرداخت. با خواندن این مقاله، اطلاعات جامعی به‌دست می‌آورید که در انتخاب بهترین سرور مجازی کارتان را ساده می‌کند.

منظور از انواع سرور مجازی چیست؟

انواع سرور مجازی (VPS) در واقع کامپیوترهای مجازی مستقلی هستند که روی یک سرور فیزیکی قدرتمند اجرا می‌شوند و منابع اختصاصی مانند درایور ذخیره‌سازی، حافظه رم، پردازنده و پهنای باند را در اختیار شما قرار می‌دهند. از انواع سرور مجازی براساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی می‌شود که از جمله آن‌ها عبارت‌اند از:

  • نوع مجازی ساز
  • نحوه مدیریت
  • مکان و موقعیت
  • نوع سیستم‌عامل
  • نوع کنترل پنل
  • نوع کاربرد

در ادامه به بررسی و معرفی انواع VPS به صورت مفصل خواهیم پرداخت.

خرید سرور مجازی

انواع سرور مجازی براساس مجازی ساز

نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز روی سرورهای فیزیکی چندین سرور مجازی ایجاد می‌کنند. در واقع با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی می‌توانید از منابع فیزیکی سرور خود نهایت استفاده را ببرید. به نرم‌افزاری که ماشین مجازی را ایجاد می‌کند، هایپروایزر می‌گویند. از جمله انواع مجازی‌ساز سرور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. مجازی سازی کامل یا مدل ماشین مجازی (Full Virtualization or Virtual Machine)

این نوع مجازی‌ساز طوری روی سیستم مهمان عمل می‌کند که گویی سرور مجازی او یک سیستم مستقل از سرور میزبان است.

۲. مجازی سازی در سطح سیستم‌عامل (Virtualization at the OS Level)

در فضای هاستینگ برای دسترسی تعداد زیادی کاربر، این نوع مجازی‌ساز به کار می‌رود. در این نوع مجازی‌ساز دیگر خبری از هایپروایزر نیست و تمام سیستم مجازی می‌شود.

۳. ماشین پارا مجازی (Paravirtual Machine)

ماشین پارا مجازی به جای دسترسی به یک سرور مجازی، دسترسی شما را به چندین ماشین مجازی و منابع انعطاف‌پذیر راحت می‌کند.

برای آشنایی با کاربردها، مزایا، معایب و انواع مجازی‌سازهای سرور مقاله زیر را بخوانید.

مجازی‌سازی سرور چیست؟

انواع سرور مجازی بر اساس زیرساخت ابری

سرورهای مجازی ابری (Cloud VPS) منابع ابری مقیاس‌پذیر در اختیارتان قرار می‌دهند. این نوع VPS انعطاف‌پذیری بالایی دارد و خیالتان را از پایداری و دسترسی‌پذیری راحت می‌کند. در این نوع سرور مجازی، درخواست کاربران از طریق شبکه اینترنت پاسخ داده می‌شود. انواع سرور مجازی ابری شامل موارد زیر است:

  • Public Cloud
  • Private Cloud
  • Hybrid Cloud

اگر دنبال یک سرور مجازی با پرداخت به ازای میزان منابع مصرفی هستید، در انتخاب سرور مجازی با زیرساخت ابری شک نکنید.

انواع سرور مجازی براساس نحوه مدیریت

در انتخاب سرور مجازی،‌ شما می‌توانید سرور مجازی مدیریت شده یا مدیریت نشده انتخاب کنید.

۱. سرور مجازی مدیریت شده (Managed VPS) 

اگر دنبال سرور مجازی هستید که حاضر و آماده باشد و به‌راحتی از آن استفاده کنید، سرورهای مجازی مدیریت گزینه مناسبی برایتان است. در این نوع سرورهای مجازی، مسئولیت مدیریت روزانه سرور بر عهده ارائه‌دهنده است و دیگر دردسر کنترل و مراقبت از آن را نخواهید داشت. از به‌روزرسانی نرم‌افزارها تا کنترل پچ‌های امنیتی همه برعهده ارائه‌دهنده میزبانی شما خواهد بود.

اگر می‌خواهید از صفر تا صد با سرور مجازی مدیریت شده آشنا شوید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

سرور مجازی مدیریت شده چیست؟

۲. سرور مجازی مدیریت نشده (Unmananged VPS)

سرورهای مجازی مدیریت نشده یا Unmananged پایه‌ای‌ترین سطح میزبانی VPS را در اختیارتان قرار می‌دهد. این نوع سرور مجازی، در انتخاب و نصب نرم‌افزار و مدیریت کامل سرور آزادی عمل به شما می‌دهد. البته برای کار با سرور نیاز است دانش مدیریت سرور داشته باشید.

اگر مشکلی روی سرور به‌وجود بیاید، صفر تا صد رفع آن به عهده خودتان است. به‌عبارتی، سرور مجازی مدیریت نشده مثل آش کشکی بوده که چه آن را میل کنید یا نکنید، همه چیزش پای خودتان است. این گزینه اغلب برای توسعه‌دهندگانی مناسب است که با رابط خط فرمان لینوکس آشنایی کامل دارند و قصد مدیریت و کنترل کامل سرور مجازی را دارند.

انواع سرور مجازی براساس موقعیت

وقتی پای انتخاب سرور مجازی براساس موقعیت به میان می‌آید، نیاز است کاربردی که از سرور انتظار دارید، درنظر بگیرید.‌ اگر قصد انتخاب سرور برای امور بین‌المللی دارید، بهتر است سرور مجازی خارجی تهیه کنید. زیرا ممکن است آی‌پی سرور مجازی ایران برایتان مشکل‌ساز شود. به‌طورکلی، انواع سرور مجازی براساس موقعیت به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

۱. سرور مجازی ایران

دیتاسنترهای این نوع VPS در موقعیت ایران قرار دارد. این سرور مجازی پینگ پایین و سرعت بالایی را برای کاربران دارای موقعیت و IP ایران رقم می‌زند. در نظر داشته باشید استفاده از سرور مجازی ایران برای اموری که نیاز به IP خارج دارد،‌ مناسب نیست. به‌طورکلی انواع سرورهای مجازی ایران در یکی از دیتاسنترهای محبوب، مانند موارد زیر میزبانی می‌شوند:

  • دیتاسنتر پارس آنلاین
  • دیتاسنتر همراه اول
  • دیتاسنتر برج میلاد
  • دیتاسنتر آسیاتک
  • دیتاسنتر افرانت

توجه کنید که این سرویس به‌دلیل قرار گرفتن در موقعیت ایران از نظر هزینه ارزان‌تر از سرور مجازی خارج است.

۲. سرور مجازی خارج

اگر می‌خواهید از شر محدودیت‌های IP ایران خلاص شوید، سراغ سرور مجازی خارج بروید. دیتاسنترهای این VPS در موقعیت خارج از ایران قرار گرفتند؛ در نتیجه کارتان را برای امور بین‌المللی راحت می‌کند. انواع سرورهای مجازی خارج شامل موارد زیر است:

  • سرور مجازی اروپا
  • سرور مجازی آلمان
  • سرور مجازی هلند
  • سرور مجازی کانادا
  • سرور مجازی ترکیه
  • سرور مجازی انگلیس
  • سرور مجازی فرانسه

موقعیت دیتاسنترهای سرور مجازی خارج یک فهرست بلندبالا از کشورهای مختلف است. در لیست بالا فقط رایج‌ترین و محبوب‌ترین سرورهای مجازی خارج را معرفی کردیم.

اینفوگرافیک انواع سرور مجازی براساس سیستم‌عامل
بررسی انواع سرور مجازی براساس سیستم‌عامل

انواع سرور مجازی براساس سیستم‌عامل

براساس نوع سیستم‌عامل سرورهای مجازی به سه دسته رایج تقسیم می‌شوند:

۱. سرور مجازی ویندوز (Windows VPS)

این نوع سرور به‌طور خاص برای اجرای سیستم‌عامل ویندوز طراحی شده است. با خرید VPS ویندوز می‌توانید برنامه‌ها و سرویس‌های مبتنی بر ویندوز مانند Microsoft SQL Server ،Exchange Server و SharePoint را به‌راحتی با عملکرد بهینه اجرا کنید.

سرور مجازی خارج برای کسب‌وکارهایی مناسب است که به نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی ویندوز وابسته هستند. مزیت VPS ویندوز این است رابط گرافیکی ساده و کاربرپسندی دارد و آپتایم بالایی برای کسب‌وکار آنلاین شما ارائه می‌دهد. البته اگر دیتاسنتر سرور مجازی شما خارج از ایران قرار دارد، نیاز است لایسنس خریداری کنید. همین امر باعث می‌شود تا هزینه سرور مجازی ویندوز نسبت به لینوکس بالاتر شود.

اگر قصد استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی Swift ،ASP ،ASP.NET ،C# ،C++ ،Java ،Python و فریم‌ورک‌های NET. NET Framework ،Spring Framework ،Django و پایگاه داده SQL Server و وب سرورهای Apache ،Nginx و IIS دارید، سرور مجازی ویندوز انتخابی هوشمندانه خواهد بود.

برای آشنایی با انواع، مزایا و ویژگی‌های سرور مجازی ویندوز مقاله زیر را بخوانید.

سرور مجازی ویندوز چیست؟

۲. سرور مجازی لینوکس (Linux VPS)

سرورهای مجازی لینوکس با برخورداری از سیستم‌عامل لینوکس، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای متخصصان و توسعه‌دهندگانی است که با رابط خط فرمان مشکلی ندارند. با استفاده از این نوع میزبانی، به انواع نرم‌افزارها و ابزارهای متن‌باز دسترسی خواهید داشت که برای اجرای وب‌سایت‌ها، برنامه‌های تحت وب و سایر سرویس‌ها قابل استفاده هستند. سرورهای مجازی لینوکس قابلیت شخصی‌سازی بالایی دارند و متناسب با نیاز کسب‌وکارتان می‌توانید آن را تنظیم کنید. از جمله توزیع‌های محبوب لینوکس شامل موارد زیر است:

  • توزیع Ubuntu
  • توزیع CentOS
  • توزیع Fedora
  • توزیع Debian

البته لینوکس خانواده گسترده‌تری دارد. معروف‌ترین اعضای این سرور مجازی را در بالا معرفی کردیم. سرور مجازی لینوکس بستری قدرتمند برای توسعه و میزبانی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی شما است و می‌توانید در آن از زبان‌های برنامه‌نویسی Perl ،PHP ،Python ،Java و پایگاه‌ داده‌های MySQL ،PostgreSQL ،MongoDB و وب سرورهای Apache ،Nginx و لایت‌اسپید و فریم‌ورک‌های Rails ،Django ،Laravel ،React ،Angular ،Vue.js و… به‌صورت بهینه و با عملکرد قوی استفاده کنید.

اگر می‌خواهید همه چیز را در مورد VPS لینوکس بدانید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

سرور مجازی لینوکس چیست؟

۳. سرور مجازی میکروتیک

سیستم‌عامل میکروتیک بر پایه لینوکس بوده و به واسطه سیستم‌عامل RouterOS معروف شده است. از این سرور مجازی می‌توانید به عنوان روتر استفاده کنید. همچنین امکان کنترل حجم مصرفی سرور نیز در این نوع VPS وجود دارد. از این سرویس می‌توانید برای انواع کاربردها از جمله موارد زیر استفاده کنید:

  • مسیریابی
  • تنظیم کیفیت سرویس (QoS)
  • راه‌اندازی شبکه خصوصی مجازی
  • متعادل کردن بار ترافیکی یا لود بالانسینگ
اینفوگرافیک انواع سرور مجازی براساس کنترل‌پنل
سرور مجازی سی پنل، دایرکت ادمین یا پلسک؟

انواع سرور مجازی براساس کنترل پنل

اگر فرصت مدیریت سرور را ندارید، بهترین کار بهره‌مندی از یک برنامه مدیریت تحت وب سرور است که به شما امکان می‌دهد کار کنترل و مدیریت سرور را ساده‌تر انجام دهید. برخی از انواع سرور مجازی براساس کنترل پنل عبارت‌اند از:

۱. سرور مجازی سی پنل

سی پنل جز کنترل پنل‌های محبوب تحت سیستم‌‌عامل لینوکس است. محیط کاربرپسند و ماژولار آن کارتان را بسیار ساده می‌کند. به سرورهای مجازی که از کنترل پنل سی پنل استفاده می‌کنند، سرور مجازی سی‌پنل می‌گویند.

۲. سرور مجازی پلسک

کنترل پنل پلسک را می‌توانید در هر دو VPS ویندوز و لینوکس استفاده کنید. برخلاف سی پنل که ایران را محدود کرده است، هنوز اثری از محدودیت در پلسک دیده نمی‌شود. این رابط کاربری گرافیکی محیط ساده و کاربرپسندی دارد و یکی از گزینه‌های عالی برای مدیریت تنظیمات سایت و سرور مجازی است.

۳. سرور مجازی دایرکت ادمین

دایرکت ادمین نیز یکی دیگر از کنترل پنل‌های محبوب سرور مجازی لینوکس است. این کنترل پنل از ساختار ماژولار بهره می‌برد و امکان نصب ماژول‌های امنیتی مختلف را برای شما فراهم می‌کند. اگرچه دایرکت ادمین به اندازه سی پنل در بین کاربران عادی محبوب نیست، اما رابط کاربری حرفه‌ای‌تر و امکانات قدرتمندتری را به کاربران ارائه می‌دهد.

انواع سرور مجازی براساس کاربرد

سراغ اصل ماجرا می‌رویم. در اصل، هدف این است دنبال سرور مجازی باشید که به کارتان بیاید. کاربرد سرورهای مجازی فقط میزبانی از وب‌سایت نیست. برای انجام معاملات بورس و ترید، تست و توسعه نرم‌افزار و بسیاری از کارهای دیگر که به منابع قدرتمند با هزینه اقتصادی نیاز دارند، VPS بهترین گزینه است. از جمله سرورهای مجازی بر اساس کاربرد می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

۱. سرور مجازی بورس

برای فعالیت در بورس و کسب سود در نوسان‌گیری به سروری نیاز دارید که در لحظه سرعت بالایی داشته باشد. درغیراین‌صورت، ممکن است مجبور شوید ضرر معاملات هنگفتی را به جان بخرید. در این زمینه، سرور مجازی بورس راستِ کار شما خواهد بود.

۲. سرور مجازی ترید

شما نمی‌توانید از یک سرور مجازی با سرعت پایین که نهایتاً برای ترافیک‌های کم پاسخگو است، انتظار سرعت و آپتایم بالایی برای پیشبرد امور تریدتان داشته باشید.

برای انجام ترید می‌توانید سراغ سرور مجازی ترید بروید. با توجه به اینکه امکان فعالیت در بسیاری از صرافی‌های بین‌المللی با آی‌پی ایران وجود ندارد، با استفاده از سرور مجازی ترید می‌توانید این مشکل را برطرف کرده و با آی‌پی‌ ثابت دیگر کشورها معاملات خود را انجام دهید.

تصویر مردی در حال ترید با استفاده از سرعت بالای سرور مجازی ترید
استفاده از VPS برای ترید

۳. سرور مجازی هاستینگ

اگر دنبال میزبانی از وب‌سایتتان هستید، سرور مجازی هاستینگ در خدمت شما است. با این نوع سرور، دیگر خبری از محدودیت‌های سرورهای اشتراکی نیست. از طرفی، نیازی به پرداخت هزینه گران سرورهای اختصاصی را ندارید. در واقع با در اختیار داشتن منابع اختصاصی، با هزینه کمتر، می‌توانید از آن برای میزبانی سایت استفاده کنید.

۴. سرور مجازی وارز

در کشورهایی که قانون کپی‌رایت اجرا می‌شود، نصب نرم‌افزارهای کرک شده روی سرور غیرقانونی است. اگر قصد نصب فایل‌های نرم افزاری یا استفاده از نرم‌افزار‌های کرک شده در سرور مجازی دارید، سراغ VPS وارز بروید. Warez VPS امکان میزبانی محتوای غیرقانونی و کرک شده در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته استفاده از این نوع سرور مجازی ممکن است خطرات امنیتی و قانونی به دنبال داشته باشد.

تفاوت VPS و VDS چیست؟

سرور مجازی خصوصی یا Virtual Private Serve  (VPS) نوعی ماشین مجازی است که به‌صورت مجازی، محیط یک سرور اختصاصی را در یک سرور اشتراکی شبیه‌سازی می‌کند. VPS از یک لایه مجازی‌ساز در سیستم‌عامل‌ خود استفاده می‌کند و امکان ارتقا منابع را درصورت نیاز برای کاربر فراهم کرده است.

سرور مجازی اختصاصی یا Virtual Dedicated Server(VDS) نوعی ماشین مجازی است که به کاربران امکان اجاره یک سرور اختصاصی مدیریت‌شده برای ساخت، توسعه و میزبانی برنامه‌های تحت وب می‌دهد. این سرویس اشتراکی نیست و هر VDS فضای دیسک، CPU، حافظه رم، پهنای باند و سیستم‌عامل اختصاصی خود را دارد. تفاوت این دو سرور را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

ویژگی VPS VDS
نوع ماشین مجازی (VM) سرور مجازی اختصاصی (Virtual Dedicated Server)
منابع سخت‌افزاری منابع با سرورهای دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود کل سرور را در اختیار می‌گیرد
هزینه ارزان‌تر گران‌تر
قابلیت ارتقا قابل ارتقا است قابل ارتقا نیست
فناوری مجازی‌سازی OpenVZ (سرعت بالا) KVM (قابلیت نصب سیستم‌عامل و کنترل بیشتر)
کارکرد مدیریت توسط سیستم‌عامل مدیریت توسط سخت‌افزار سرور
محیط  کاربری چند کاربره (چند مشتری روی یک سرور) تک کاربره (یک مشتری کل سرور را در اختیار دارد)
موارد استفاده کارهای با ترافیک کم (اتصال به دسکتاپ از راه دور، وب‌سایت‌های شرکتی کوچک) برنامه‌های با ترافیک زیاد (استریم ویدیو، سرورهای بازی، وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک بزرگ)

قدرت و انعطاف‌پذیری را با سرور مجازی پارس پک تجربه کنید!

اگر قصد تهیه سرور مجازی دارید، با پشتیبانی و مشاوره پارس پک می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. با سرور مجازی پارس پک پشتیبانی ۲۴ ساعته، سرعت و قدرت فراوان، امنیت و آپ‌تایم کم‌نظیر و میزبانی منعطف و مقیاس‌پذیر تحربه خواهید کرد. شما می‌توانید انواع سرور مجازی را با پلن‌های متنوع در پارس پک انتخاب کنید. برای اطلاع بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

جمع‌بندی

انواع سرور مجازی را به‌طور کامل در این مقاله بررسی کردیم. سرورهای مجازی دسته‌بندی متفاوتی دارند که براساس نیازهای خود می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. درصورتی‌که نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، همین حالا می‌توانید با کارشناسان پارس پک تماس بگیرید. همچنین می‌توانید سوالاتتان را در انتهای همین مقاله از سرویس های میزبانی پارس پک، بنویسید تا در سریع‌ترین زمان ممکن راهنمایی‌تان کنیم.

سوالات متداول

۱. کدام نوع از انواع سرور مجازی برای من مناسب است؟

انتخاب نوع مناسب سرور مجازی به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. برای مثال، اگر به دنبال یک سرور مجازی برای میزبانی وب‌سایت خود هستید، باید به عواملی مانند ترافیک وب‌سایت، تعداد بازدیدکنندگان و نوع برنامه‌های وب‌سایت خود توجه کنید.

۲. چه تفاوتی بین سرور مجازی ابری و سرور ابری وجود دارد؟

در سرور ابری به‌جای استفاده از یک سرور فیزیکی، از مجموعه‌ای از سرورها به‌صورت یکپارچه و بر بستر ابر استفاده می‌شود. این امر مزایای متعددی از جمله انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و پایداری بیشتر را به همراه دارد. در مقابل، در سرور مجازی شما از منابع یک سرور فیزیکی به‌صورت مجزا و مستقل استفاده می‌کنید.

۳. بهترین نوع سرور مجازی کدام نوع است؟

انتخاب بهترین نوع از انواع سرور مجازی به نیاز و بودجه شما بستگی دارد. برای انتخاب بهترین نوع سرور مجازی موارد زیر را درنظر بگیرید:

  • میزان دانش فنی شما چقدر است؟
  • بودجه شما برای خرید سرور مجازی چقدر است؟
  • قصد اجرای چه نوع برنامه‌ای روی سرور خود اجرا دارید؟
  • به چه مقدار منابع (CPU، RAM، فضای ذخیره سازی و پهنای باند) نیاز دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم