سرور لینوکس چیست + معرفی کامل سرورهای لینوکسی

Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
یکشنبه 24 مهر 1401
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۱۶۶۰ بازدید

امروزه، استفاده از سرورها در بسیاری از کسب‌وکارها کاربرد فراوان دارد؛ به‌همین‌دلیل، افراد و کسب‌وکارهای بسیاری به خرید سرور نیاز دارند. یکی از معیارهای مهم برای انتخاب و خرید سرور، سیستم‌عامل (OS) نصب‌شده روی آن است. در این مقاله از بلاگ پارس پک، قصد داریم تا درباره سیستم‌عامل لینوکس روی سرورها صحبت کنیم و بگوییم که مزایای استفاده از سرور لینوکس چیست و این سیستم‌عامل چه کاربردها و مزیت‌هایی دارد. 

سرور لینوکس چیست؟

تمامی دستگاه‌های کامپیوتری سیستم‌عاملی دارند که با استفاده از آن‌ها دستورهای کاربر را به سخت‌افزار منتقل می‌کنند. به‌عنوان مثال، وقتی می‌خواهید در سیستم‌عامل ویندوز فایلی را از پوشه‌ای به پوشه دیگر کپی کنید، روی آن کلیک‌راست می‌کنید و گزینه Copy را برمی‌گزینید و در پوشه مقصد Paste می‌کنید. شما تمامی این کارها را با استفاده از ماوس یا کیبورد انجام می‌دهید؛ اما نتیجه روی هارد سیستم انجام می‌شود. درواقع، این سیستم‌عامل است که دستورهای شما را به سخت‌افزار انتقال داده است.

سرورها نیز مانند هر دستگاه کامپیوتری دیگری به سیستم‌عامل نیاز دارند تا بتوانند کارشان را به‌درستی انجام دهند. درواقع، بدون سیستم‌عامل سرور چیزی جز سخت‌افزارهایی بدون کاربرد نخواهد بود. لینوکس یکی از سیستم‌عامل‌های مهمی است که استفاده از آن هم در سیستم‌های شخصی و هم در سرورها کاملاً متداول است. احتمالاً تا این‌جای مقاله، متوجه شده‌اید که سرور لینوکس چیست. به سروری که روی آن از یکی از توزیع‌های لینوکس استفاده شده باشد، سرور لینوکس می‌گویند.

سرور لینوکس می‌تواند انواع زیر را داشته باشد:

  1. سرور ابری لینوکس
  2. سرور مجازی لینوکس
  3. سرور اختصاصی لینوکس

مزیت‌ها و ویژگی‌‌های استفاده از سرور لینوکسی چیست؟

احتمالاً اولین سؤالی که در ذهنتان مطرح می‌شود، این است که مزیت‌های مهم استفاده از وب سرور لینوکس چیست. در‌ادامه، به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد.

با خرید سرور لینوکس می‌توانید از بهترین توزیع‌های لینوکسی مانند اوبونتو، دبیان، سنت‌او‌اس و… برای مدیریت منابع سرور کسب‌وکارتان استفاده کنید. در سرور لینوکس امکان اجرای انواع وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر زبان‌های برنامه‌نویسی Perl ،Python ،PHP و Go با قدرت و سرعت فراوان فراهم است و می‌توانید از پایگاه داده‌های قدرتمند MySQL ،MariaDB و PostgreSQL برای ذخیره‌سازی داده‌هایتان در این سرویس استفاده کنید.

خرید سرور لینوکس

۱. هزینه مقرون‌به‌صرفه

درصورتی‌که بخواهید از سرور ویندوز با دیتاسنتر خارج از ایران استفاده کنید، باید لایسنس قانونی ویندوز را بخرید؛ اما استفاده از لینوکس کاملاً رایگان است؛ ازاین‌رو، انتخاب و خرید سرورهای لینوکس هزینه کمتری برایتان در پی دارد.

۲. منبع‌باز‌بودن سیستم‌عامل

یکی دیگر از ویژگی‌های لینوکس، منبع‌باز‌بودن آن است. درواقع، لینوکس یگانه سیستم‌عامل منبع‌باز در جهان است و همین ویژگی باعث می‌شود که جامعه‌ای بسیار وسیع آن را توسعه دهند و شما هم به‌عنوان کاربر معمولی، از این شرایط نهایت استفاده را خواهید برد.

۳. امنیت فراوان

هیچ سیستم‌عاملی به‌طورکامل از حمله‌های سایبری در امان نیست؛ با‌این‌حال، لینوکس تاکنون توانسته است بسیاری از این حمله‌ها را دفع کند. دلیل آن هم منبع‌باز‌بودن لینوکس است. همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، منبع‌باز‌بودن لینوکس باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان بسیاری همواره در حال بررسی کدهای آن باشند؛ به‌همین‌دلیل، درصورتی‌که هر‌گونه باگ امنیتی در این سیستم‌عامل دیده شود، به‌سرعت رفع می‌شود.

۴. سرعت چشمگیر و مداوم

یکی از مشکلات مهم کاربران ویندوز با این سیستم‌عامل آن است که به‌مرور‌زمان سرعتش کاهش می‌یابد. دلایل این موضوع بسیار متنوع‌اند؛ ازجمله بدافزارها و تروجان‌ها که با وجود تمام تمهیدات شما، ممکن است روی سرور نصب شوند. راه نفوذ به سیستم‌عامل ویندوز رجیستری آن است؛ اما لینوکس رجیستری ندارد؛ به‌همین‌دلیل، علاوه‌بر امنیت فراوان سرعت آن کاهش نخواهد یافت.

کاربردهای سرور لینوکس چیست؟

همان‌طور‌که می‌دانید، هنگام انتخاب سرور باید درباره سیستم‌عامل آن نیز تصمیم بگیرید. در‌ادامه، به برخی از کاربردهای مهم این سرور اشاره خواهیم کرد.

۱. میزبانی از وب‌سایت‌ها

اولین افرادی که از سرور مجهز به سیستم لینوکس استفاده می‌کنند، توسعه‌دهندگان وب هستند. با‌توجه‌به اینکه لینوکس ابزارهای متعدد و رایگانی دراختیار برنامه‌نویسان وب قرار می‌دهد، استفاده از این سیستم‌عامل روی سرور برای این گروه کاملاً کاربردی است.

۲. نگه‌داری از فایل‌ها

گروه دیگری که از سرور استفاده می‌کنند، کسانی هستند که به نگه‌داری فایل‌های خود نیاز دارند. نکته مهم این‌ است سرورهایی که فقط برای ذخیره‌سازی فایل استفاده می‌شوند، به‌جز هارد به سخت‌افزار قدرتمندی نیاز ندارند. همچنین با استفاده از سرور لینوکس روی این سرورها، سرعت و عملکرد سرور بسیار بهبود خواهد یافت.

۳. استفاده به‌عنوان سرور دانلود

برخی از وب‌سایت‌ها منابع حجیم نرم‌افزارهای مختلف را برای دانلود دراختیار کاربران قرار می‌دهند. در این مواقع، بهتر است فایل‌های پرحجم روی سروری به‌غیر از سرور اصلی وب‌سایت قرار بگیرد. این موضوع هم از افت سرعت وب‌سایت جلوگیری می‌کند و هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. برای بهره‌مندی از سرعت بیشتر سرور دانلود، پیشنهاد می‌کنیم که از سرور لینوکس استفاده کنید.

در مقاله زیر می‌توانید اطلاعات کامل و ضروری درمورد سیستم عامل لینوکس به دست بیاورید.

لینوکس چیست؟

انواع سرور لینوکس و انتخاب بهترین توزیع برای سرور

سیستم‌عامل لینوکس توزیع‌های متفاوتی دارد که تقریباً از تمامی آن‌ها می‌توان روی سیستم شخصی و سرور استفاده کرد. در‌ادامه، توزیع‌های مهم سیستم‌عامل لینوکس را معرفی می‌کنیم.

۱. سرور لینوکس Ubuntu

بی‌شک شناخته‌شده‌ترین سرور لینوکس اوبونتو نام دارد. هر‌کسی که با لینوکس آشنا باشد، تقریباً توزیع اوبونتو را نیز می‌شناسد. این توزیع مبتنی‌بر Debian است و نرم‌افزارهای منبع‌باز بیشتری از سایر توزیع‌ها روی آن قرار گرفته است. اوبونتو شامل سه نسخه مختلف است:

  • Desktop
  • Server
  • Core

ازجمله ویژگی‌های مهم اوبونتو می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • به‌روزرسانی منظم
  • پشتیبانی پنج‌ساله از LTS
  • مقیاس‌پذیری درخورتوجه
  • امکان استفاده از تکنولوژی ابری (Ubuntu Cloud)

برای کار با توزیع اوبونتو به سخت‌افزار قدرتمندی نیاز ندارید. برای استفاده از این توزیع، کافی است سرور شما حداقل سخت‌افزار زیر را داشته باشد:

  • رم: ۱ گیگابایت
  • هارد دیسک: ۲.۵ گیگابایت
  • فرکانس سی‌پی‌یو: ۱ گیگاهرتز

۲. سرور لینوکس Debian

دومین توزیع لینوکس موجود در فهرست ما Debian است. اگر‌چه این توزیع فاقد تازه‌ترین تکنولوژی‌های به‌کار‌رفته در سیستم‌عاملی مانند اوبونتوست، پایداری بسیار زیاد آن این نقص را کاملاً پوشش می‌دهد. معماری قدرتمند Debian باعث شده است تا توزیع‌های معتبر دیگری مانند اوبونتو برپایه این توزیع شکل بگیرند.

برخی از ویژگی‌های مهم Debian عبارت‌اند از:

  • ثبات فراوان
  • امنیت کامل
  • پکیج منیجر قدرتمند با تعداد زیادی پکیج

حداقل سخت‌افزار مناسب برای استفاده از توزیع دبیان روی سرور ازاین‌قرار است:

  • رم: ۲۵۶ مگابایت، اما استفاده از رم ۵۱۲ مگابایت توصیه می‌شود.
  • هارد: ۲ گیگابایت
  • فرکانس سی‌پی‌یو: ۲ گیگاهرتز

۳. سرور لینوکس Fedora

سومین توزیع محبوب لینوکس برای استفاده در کامپیوترهای شخصی و سرورها Fedora نام دارد که جامعه لینوکس این توزیع را توسعه داده است. فدورا نیز مانند دیگر توزیع‌ها، Open Source و رایگان است. این توزیع جدیدترین نسخه فیچرها و نرم‌افزارهای مختلف را دارد؛ اما پایداری‌اش کمتر از Debian است.

برخی از مزایای استفاده از توزیع Fedora بدین‌شرح‌اند:

  • جدیدترین نسخه نرم‌افزارها
  • فایروال پویا
  • توسعه سریع و فعال

برای استفاده از این توزیع، به سخت‌افزارهایی با حداقل مشخصات زیر نیاز خواهید داشت:

  • رم: ۱۲۸مگابایت
  • هارد: ۱ گیگابایت
  • فرکانس سی‌پی‌یو: ۲ گیگاهرتز

مسئله انتخاب توزیع مناسب برای نصب روی سرور ازجمله مسائلی است که به نیاز شما و تجربه‌‌تان در کار با توزیع‌های مختلف بستگی دارد. باوجوداین به‌عنوان توصیه کلی، استفاده از توزیع Ubuntu تقریباً در تمامی کارها کارایی لازم را خواهد داشت.

در این مقاله می‌توانید بدانید سرور در حالت کلی چیست و جطور مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

سرور چیست؟

انواع روش‌های اتصال Remote به سرور لینوکس چیست؟

برای اینکه بتوانید به سرور لینوکسی خود متصل شوید، از کدنویسی در ترمینال و رابط‌های گرافیکی‌ای موسوم به کنترل پنل می‌توانید استفاده کنید. در‌ادامه، درباره این دو روش بیشتر صحبت می‌کنیم:

۱. استفاده از ترمینال

اولین و قوی‌ترین روش برای اتصال به سرور استفاده از ترمینال است. مهم نیست که روی سیستم شخصی خود چه سیستم‌عاملی دارید؛ زیرا تمامی سیستم‌عامل‌ها به شما امکان می‌‎دهند تا با استفاده از ترمینال با سرور خود در ارتباط باشید.

نکته‌ای که باید مدنظر بگیرید، این است که برای استفاده از این روش، باید تسلط زیادی در دستورهای لینوکس داشته باشید. درواقع، ترمینال هیچ‌گونه محیط گرافیکی دراختیارتان قرار نمی‌دهد و تنها با استفاده از کدهایی که برای همان توزیع تعریف شده است، باید عملیات مدنظرتان را انجام دهید.

۲. استفاده از کنترل پنل‌ها

درصورتی‌که به هر دلیل نخواهید از ترمینال برای ارتباط Remote با سرور استفاده کنید، از کنترل پنل‌های طراحی‌شده برای همین موضوع می‌توانید استفاده کنید و با کمک رابط گرافیکی تعریف‌شده، کارهای مدنظر خود را انجام دهید. کنترل پنل‌های مهم طراحی‌شده برای این منظور عبارت‌اند از:

  • سی پنل
  • دایرکت ادمین
  • پلسک

همچنین، فراموش نکنید که کنترل پنل‌ها برای کارهای عمومی و روزمره کاملاً مناسب هستند؛ اما قدرت استفاده از آن‌ها به‌خصوص در کارهای حرفه‌ای، از ترمینال کمتر است.

جمع‌بندی

یکی از معیارهای مهمی که روی عملکرد و امنیت سرور تأثیر فراوانی می‌گذارد‌، سیستم‌عامل است. استفاده از دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس روی سرورها معمول است؛ اما به‌دلیل مزایای زیادی که لینوکس دارد، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا از این سیستم‌عامل روی سرورشان استفاده کنند. حال این سؤال مطرحی می‌شود که کدام توزیع لینوکس برایمان مناسب‌تر است؟ در این مقاله، درباره سرور لینوکس به‌طورکامل صحبت کردیم و با بیانی ساده و به‌ دور از اصطلاحات فنی زیاد، توضیح دادیم که مزایای استفاده از سرور لینوکس چیست و بهتر است از کدام توزیع لینوکس روی سرور استفاده کنید.

سؤالات متداول

۱. لینوکس سرور چیست؟

سرور لینوکس یا لینوکس سرور به سروری گفته می‌شود که یکی از توزیع‌های لینوکس روی آن نصب شده است.

۲. از کدام‌یک از توزیع‌های لینوکس می‌توان روی سرورها استفاده کرد؟

توزیع‌های متداولی که می‌توان از آن‌ها روی سرور استفاده کرد، Ubuntu ،‌Debian ،‌CentOS و Fedora نام دارند.

۳. دلیل ایمن‌تر‌بودن سرور لینوکس چیست؟

ازجمله عوامل مهم در امنیت فراوان سیستم‌عامل لینوکس می‌توان به منبع‌باز‌بودن آن اشاره کرد. بدین‌ترتیب، حتی اگر باگ امنیتی در کدهای لینوکس وجود داشته باشد، بسیار سریع شناسایی و رفع خواهد شد.

۴. آیا استفاده از لینوکس رایگان است؟

بله، لینوکس را می‌توان بزرگ‌ترین پروژه منبع‌باز جهان دانست که استفاده از آن نیز کاملاً رایگان است.

۵. آیا استفاده از ویندوز روی سرور رایگان است؟

خیر، درصورتی‌که بخواهید روی سرور خود از سیستم‌عامل ویندوز استفاده کنید، باید لایسنس آن را تهیه کنید. با‌این‌حال، اگر دیتاسنتر ایران را انتخاب کنید، با‌توجه‌به اینکه قوانین کپی‌رایت در ایران رعایت نمی‌شود، نیازی به انجام این کار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم