سرور مجازی پلسک چیست و چرا محبوب است؟

سرور مجازی پلسک چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1402
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۵۶۹ بازدید

سرور مجازی پلسک یکی از سرورهای مجازی کاربردی‌ و به‌روزی است که در سال‌های اخیر، توانسته نظر مدیران کسب‌وکارها و توسعه‌دهنده‌های وب را به خود جلب کند. استفاده از پلسک مانند سی پنل و دایرکت ادمین مزایای خاص خود را دارد و می‌تواند گزینه‌ای جذاب و مناسب برای مدیران وب‌سایت‌ها باشد.

کنترل پنل پلسک امکانات و ابزارهای زیادی ازجمله ایجاد صندوق ایمیل و پیکربندی دامنه و مدیریت پایگاه داده را برای کاربران فراهم و به مدیریت وب‌سایت کمک شایانی می‌کند. اگر قصد دارید این سرور مجازی را برای میزبانی وب و مدیریت وب‌سایت خود انتخاب کنید، باید با ویژگی‌ها و کاربردهای آن کاملاً آشنا شوید. در این مقاله از بلاگ پارس پک، شما را با وی پی اس پلسک، سیستم‌عامل مناسب آن، راهنمای خرید و ویژگی‌هایش آشنا می‌کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

سرور مجازی پلسک چیست؟

سرورهای مجازی برای مدیریت و برقراری ارتباط بین سرور و ادمین همواره به کنترل پنل سازگار با سیستم‌عامل نیاز دارند. در‌حال‌حاضر، پلسک یکی از کنترل پنل‌های محبوب‌ برای مدیریت سرورهای خصوصی مجازی (VPS) است. Parallels Plesk Panel یا به‌اختصار Plesk کنترل پنلی چندمنظوره است که قابلیت‌های زیادی برای مدیریت سرور در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در سال ۲۰۰۱، شرکتی روسی این کنترل پنل را توسعه داد؛ اما در سال ۲۰۱۷، شرکت Oakley Capital Limited بریتانیا پلسک را خرید و از آن زمان بخشی از WebPros است. یکی از دلایل محبوبیت پلسک، رابط کاربری بصری و ساده آن است که استفاده از آن را حتی برای افراد تازه‌کار آسان می‌کند.

خرید سرور مجازی

ویژگی‌های سرور مجازی پلسک

VPS پلسک ویژگی‌های زیادی دارد که مدیران وب‌سایت‌ها با آشنایی با آن‌ها بهتر می‌توانند برای انتخاب این سرور مجازی تصمیم‌گیری کنند. در‌ادامه، بعضی از این ویژگی‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱. جعبه‌ابزار وردپرس (WordPress Toolkit)

یکی از قابلیت‌هایی که سرور مجازی پلسک در‌اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ابزار تولکیت وردپرس با رابط کاربری ساده‌اش به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌راحتی وب‌سایت‌های وردپرس را نصب و مدیریت یا حذف کنند. علاوه‌بر‌این، جعبه‌ابزار وردپرس امکانات دیگری از‌جمله به‌روزرسانی پیکربندی‌ها، تعیین زبان مدنظر، بررسی امنیت، تنظیمات اطلاعات ورود و ایمیل کاربری، نصب افزونه و تم‌های مختلف را دارد. WordPress Toolkit به کاربران اجازه می‌دهد تا روی عملکرد و امنیت وب‌سایت خود نیز نظارت کنند.

۲. مدیریت سرور

با وی پی اس پلسک، می‌توانید منابع و عملکرد سرور خود را با‌توجه‌به نیازتان مدیریت و سطوح دسترسی کاربران مختلف را کنترل کنید.

۳. رابط کاربری آسان

رابط بصری Plesk بسیار ساده است؛ به‌طوری‌که کاربران به‌راحتی می‌توانند ویژگی‌های مورد‌نیاز خود را پیدا کنند. این کنترل پنل به مدیران وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تا کارهایشان را تنها با چند کلیک انجام دهند.

۴. اپلیکیشن Vault

این مارکت پلیس شامل برنامه‌هایی است که تنها با چند کلیک روی سرور پلسک نصب می‌شود. برخی از اپلیکیشن‌های رایج در Plesk عبارت‌اند از: سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس و جوملا و دروپال و پلتفرم‌های تجارت الکترونیک مانند Magento و OpenCart و PrestaShop و نرم‌افزارهای CRM مانند SugarCRM و vTiger.

۵. امنیت فراوان

سرور مجازی پلسک چندین ویژگی امنیتی از‌جمله گواهینامه‌های SSL، فایروال داخلی، اسکن بدافزار، پشتیبان‌گیری از داده‌ها، محافظت از رمزهای عبور و احراز هویت دوعاملی دارد که به کاربران امکان می‌دهد تا از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های خود در‌برابر حمله‌های سایبری محافظت کنند.

۶. مناسب برای فروشگاه‌های آنلاین

سرور مجازی Plesk از چندین ویژگی از‌جمله یکپارچه‌سازی درگاه پرداخت، مدیریت محصول، راه‌اندازی سبد خرید و مدیریت سفارش مشتری بهره می‌برد. این ویژگی‌ها مدیریت و رشد وب‌سایت فروشگاه‌های آنلاین را برای کاربران آسان می‌کند.

۷. مدیریت مشتری

پلسک پورتال مشتری نیز دارد که برای مشتریان امکان دسترسی به پشتیبانی و مدیریت حساب‌ها و خرید سایر خدماتی را فراهم می‌کند که ممکن است به آن نیاز داشته باشند.

۸. ابزارهای خود‌تعمیر (Self-Repair)

این یکی از ویژگی‌های جدیدی به‌حساب می‌آید که اخیراً به سرور Plesk اضافه شده است. ابزارهای خود‌تعمیر به کاربران اجازه می‌دهد تا از ابزارهای Command-Line و ابزارهای مبتنی‌بر رابط کاربری گرافیکی برای رفع خطاهای سرور استفاده کنند.

۹. افزونه‌های فراوان

پلسک بیش از ۱۵۰ افزونه دارد که کاربران می‌توانند آن‌ها را برای افزایش قابلیت و عملکرد وب‌سایت و سرور خود نصب کنند. برخی از افزونه‌های Plesk عبارت‌اند از: نرم‌افزار آنتی‌ویروس، جعبه‌ابزار SEO، پشتیبان‌گیری، کنترل سلامت سرور، کنترل مصرف منابع و ادغام CloudFlare.

۱۰. سازگار با موبایل

سرور مجازی Plesk برنامه تلفن‌همراه نیز دارد که برای نمایشگرهای کوچک‌تر بهینه شده است. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند تا به‌راحتی حتی در سفر به کنترل پنل خود دسترسی داشته باشند و همه کارهای خود را بدون نیاز به لپ‌تاپ و تنها با تلفن‌همراه هوشمند انجام دهند.

ویژگی های سرور مجازی پلسک

آشنایی با ویژگی‌های VPS پلسک

کاربردهای سرور مجازی پلسک

وی پی اس پلسک وظایف و فرایندهای مختلف را در یک یا چند سرور به‌طورخودکار انجام می‌دهد. این نوع VPS کاربردهای دیگری نیز دارد که مدیران وب‌سایت می‌توانند از آن بهره بگیرند؛ ازجمله:

  • آپلود فایل‌ها روی وب‌سایت و مدیریت آن
  • ایجاد حساب کاربری FTP
  • ایجاد و مدیریت حساب‌های ایمیل
  • امکان اضافه‌کردن دامنه‌ها و زیردامنه‌های جدید
  • ایجاد و مدیریت پایگاه‌های داده مانند MySQL و PostgreSQL
  • بکاپ‌گیری و بازیابی فایل‌های وب‌سایت
  • مشاهده فایل‌های گزارش وب
  • مدیریت DNS و سایر منابع

هر آنچه باید درباره ویژگی‌ها، مزیت‌ها و نکات مهم درباره انتخاب و خرید سرور مجازی بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی پلسک برای کدام سیستم‌عامل مناسب است؟

سی‌ پنل فقط با سرورهای لینوکسی سازگاری دارد؛ اما Plesk هم برای سرورهای ویندوزی و هم لینوکسی مناسب است. در‌واقع، پلسک از چندین محیط لینوکس/یونیکس و ویندوز و نیز MySQL ،‌PostgreSQL ،‌MSSQL Server و MYSQL Desktop Engine، سرور پلتفرم جاوا Apache Tomcat و سرور ColdFusion پشتیبانی می‌کند. بنابراین، امکان نصب و راه‌اندازی کنترل پنل پلسک در سرور مجازی لینوکس و توزیع‌های مختلف آن مشابه کنترل پنل‌های دیگر مثل سی پنل و دایرکت‌ ادمین فراهم است. افزون‌براین، شما می‌توانید این رابط کاربری گرافیکی را در سرور مجازی ویندوز نیز نصب و استفاده کنید و با هر دو سیستم‌عامل لینوکس و ویندوز سازگاری کامل دارد.

برخی از نسخه‌های سیستم‌عامل‌های لینوکس که سرور مجازی پلسک از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، عبارت‌اند از: Debian ،CentOS ،Ubuntu ،CloudLinux ،Red Hat Enterprise Linux و Virtuozzo Linux 7. همچنین، نسخه‌های سیستم‌عامل‌ ویندوزی که پلسک VPS از آن پشتیبانی می‌کند، عبارت‌اند از: ویندوز سرورهای نسخه 2008‌، 2012‌، 2012 R2 و 2016. 

سرور مجازی Plesk برای چه کسانی مناسب است؟

سرور مجازی پلسک برای وب‌مسترهایی مناسب است که چندین وب‌سایت دارند. پلسک گزینه‌ای عالی برای افرادی است که می‌خواهند از کنترل پنل با رابط کاربری ساده استفاده کنند. همچنین، این سرور مجازی برای افرادی کاربردی است که می‌خواهند از هاست ویندوز یا سایر محصولات ویندوز مانند ASP.NET استفاده کنند. علاوه‌بر‌این، سرور پلسک انتخابی هوشمندانه برای کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند به‌صورت کارآمد دامنه‌ها و پایگاه‌های داده و به‌طور‌کلی سرور خود را مدیریت کنند.

نحوه دسترسی و ورود به سرور مجازی پلسک

دو روش برای ورود به وی پی اس پلسک وجود دارد:

۱. استفاده از آی‌پی

۲. استفاده از دامنه

برای ورود به پلسک با استفاده از پروتکل امن SSL، آدرس زیر را در مرورگر خود تایپ کنید:

https://ipaddress:8443

یا

https://domain.com:8443

اگر می‌خواهید بدون پروتکل SSL به پلسک دسترسی پیدا کنید، آدرس زیر را در مرورگر خود تایپ کنید:

http://ipaddress:8443

یا

http://domain.com:8443

پس از وارد‌کردن یکی از آدرس‌های گفته‌شده در نوار آدرس مرورگر، با صفحه‌ای مانن صفحه زیر مواجه خواهید شد:

 ورود به سرور مجازی پلسک

ورود به وی پی اس پلسک

در این صفحه، نام کاربری و رمز‌عبوری که از شرکت‌ ارائه‌دهنده سرور مجازی پلسک دریافت کرده‌اید، وارد کنید تا به کنترل پنل وارد شوید.

آموزش ورود به وی پی اس پلسک

صفحه اصلی کنترل پنل پلسک

پس از ورود به پلسک، صفحه اصلی را به‌همراه نوار منو در سمت چپ مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید سرور خود را در قسمت Server Management و در بخش Hosting Services نیز، دامنه‌ها، مشتریان، فروشنده‌ها، اشتراک‌ها و طرح‌های سرویس را مدیریت کنید. بخش My Profile به شما امکان می‌دهد تا رمزعبور Plesk و اطلاعاتی مانند شماره تماس، ایمیل، نام شرکت، آدرس و… را تغییر دهید.

راهنمای خرید VPS پلسک 

اگر می‌خواهید سرور مجازی Plesk را برای مدیریت سرور خود انتخاب کنید، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • منابع اختصاصی
  • پشتیبانی ۲۴ساعته
  • آپ‌تایم فراوان
  • سرعت لود زیاد وب‌سایت
  • امنیت فراوان

شما می‌توانید VPS Plesk را براساس لوکیشن‌های مختلف و منابع موردنیاز از‌جمله رم، حافظه، پهنای باند و سی‌پی‌یو از شرکت ارائه‌دهنده معتبری مانند پارس پک تهیه کنید.

برای آشنایی با بخش‌های مختلف کنترل پنل پلسک و مقایسه آن با سی پنل و دایرکت ادمین مقاله زیر را بخوانید.

Plesk چیست؟

جمع‌بندی

سرور مجازی پلسک یکی از کنترل پنل‌های محبوب‌ را برای مدیریت وب‌سایت‌ها و سرورها ارائه می‌دهد. رابط ساده و بصری این سرور انجام وظایف مدیریت وب‌سایت و سرور از‌جمله ایجاد و مدیریت حساب‌های ایمیل، نصب گواهی‌های SSL، انجام پشتیبان‌گیری و نظارت بر عملکرد را برای مدیران و وب‌مسترها آسان می‌کند. در این مقاله از بلاگ پارس پک، VPS Plesk را به‌طورکامل توضیح دادیم. در‌صورتی‌که درباره این وی پی اس سؤال یا ابهامی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان پارس پک در کوتاه‌ترین زمان پاسخ شما را بدهند.

سؤالات متداول

۱. وی پی اس پلسک چیست؟

یکی از کنترل پنل‌های پرکاربرد برای مدیریت سرورهای مجازی است که امکانات ویژه‌ای از‌جمله مدیریت فایل، پایگاه داده، DNS، ایمیل و دامنه را به کاربران ارائه می‌دهد.

۲. آیا پلسک وی پی اس امن است؟

بله، امنیت این سرور مجازی به‌طورخودکار به‌واسطه گواهینامه SSL یا TLS تأمین و تمام اتصالات پلسک از‌جمله رمزهای عبور رمزگذاری و محافظت می‌شود.

۳. قیمت سرور مجازی پلسک چقدر است؟

قیمت وی پی اس Plesk با‌توجه‌به عواملی مانند پردازنده، رم، هارد و نوع سیستم‌عامل متغیر است و شما می‌توانید براساس نیاز خود، پلن خود را انتخاب و تهیه کنید.

۴. سرور مجازی Plesk با کدام سیستم‌عامل سازگاری دارد؟

برخلاف سی پنل که فقط با سیستم‌عامل لینوکس هماهنگ است، سرور پلسک با هر دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس سازگار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم