کانفیگ سرور چیست؟ همه چیز درباره پیکربندی سرورها

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 5 بهمن 1401
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۶۳۹ بازدید

سرعت وب‌سایت و تأمین امنیت آن برای بسیاری از فعالان کسب‌و‌کارهای اینترنتی اهمیت زیادی دارد. این دو عامل مهم در‌صورتی محقق می‌شوند که سرور شما کانفیگ شود. معمولاً کاربران اطلاعات کمی درباره کانفیگ دارند؛ به‌همین‌دلیل، در این مقاله از بلاگ پارس پک توضیح می‌دهیم که کانفیگ سرور چیست و انواع آن کدام‌اند و شامل چه خدماتی می‌شود؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

کانفیگ سرور چیست؟

کانفیگ (Configure) مخفف عبارت Configuration و در زبان فارسی به‌معنای «پیکربندی» است. بعد از خرید سرور، باید آن را پیکربندی کنید. همه سرورها تنظیمات پیش‌فرض دارند؛ اما نباید فقط به این تنظیمات اکتفا کنید؛ زیرا تنظیمات پیش‌فرض سرور به‌تنهایی نمی‌تواند سرعت و امنیت وب‌سایت شما را تأمین کند.

کانفیگ سرور کاری تخصصی است و برای انجام آن، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید. اگر کانفیگ دقیق و حساب‌شده انجام شود، روی عملکرد وب‌سایت شما تأثیر مثبتی می‌گذارد. کانفیگ بخش‌های متنوعی دارد که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود:

  • کانفیگ سیستم‌های مختلف
  • کانفیگ اختصاصی مودم
  • کانفیگ برای گوشی‌های هوشمند
  • کانفیگ سرور اختصاصی
  • کانفیگ سرور اشتراکی

خرید سرور

ارتباط کانفیگ و عملکرد وب‌سایت

کانفیگ باید بر‌اساس مشخصات ویژه سرور و طبق نیازهای کسب‌وکارتان انجام شود. اگر همه‌چیز هدفمند و هوشمندانه پیش برود، شاهد رشد کسب‌وکارتان خواهید بود. علاوه‌براین، سروری که به‌درستی پیکربندی شود، می‌تواند به افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت کمک کند. ناگفته نماند سرعت بارگذاری مناسب وب‌سایت با افزایش تعداد کاربران و کسب درآمد بیشتر همراه خواهد بود.

گوگل در تحقیقی کامل درباره سرعت وب‌سایت و صبر کاربر به عدد مشخصی رسیده است. کاربران دنیای مجازی زمان زیادی را برای لود‌شدن وب‌سایت صرف نمی‌کنند. کاربر اینترنتی نهایت زمانی که برای بالا‌آمدن وب‌سایت شما صبر می‌کند، تنها ۳ تا ۵ ثانیه است.

اگر در این چند ثانیه وب‌سایت شما بالا آمد، کاربر به‌مرور‌زمان به مشتری اصلی محصولات و خدمات وب‌سایتتان تبدیل می‌شود؛ وگرنه با ریزش شدید ورودی‌های وب‌سایت خود روبه‌رو خواهید شد. کانفیگ با بهینه‌کردن سرعت لود وب‌سایت نقش مهمی در رتبه سئو وب‌سایتتان ایفا می‌کند؛ بنابراین، اهمیت کانفیگ در کسب‌وکار اینترنتی خود را جدی بگیرید. 

این نکته را نیز نباید فراموش کنید که سرور شما هر‌چقدر هم گران یا ارزان باشد، نیازمند کانفیگ اصولی است. کانفیگ سرور باید قبل از راه‌اندازی وب‌سایت انجام شود؛ بنابراین، حتی اگر سرور شما ارزان‌قیمت باشد، با انجام کانفیگ اصولی دیگر نیازی نیست بابت سرعت و امنیت و کارکرد وب‌سایت خود نگرانی داشته باشید. 

کانفیگ سرور نقش مهمی در عملکرد سرور شما دارد و اگر به‌درستی متناسب با نیازهایتان انجام شود، منجربه رشد کسب‌وکارتان خواهد شد. پیش از کانفیگ سرور باید نیازهایتان را مشخص‌کرده و تصمیم بگیرید می‌خواهید از آن برای چه کاربردی استفاده کنید. پیکربندی انواع سرورها می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد، بنابراین، متناسب با نوع سرور (مجازی، اختصاصی، ابری و…) و نیازهایتان کانفیگ سرور را انجام دهید.

سیستم‌عامل چه تأثیری بر پیکربندی سرور می‌گذارد؟

وقتی از کانفیگ صحبت می‌شود، منظور پیکربندی سرور مجازی ویندوز و لینوکس است؛ چرا‌که بیشتر کاربران از این دو سیستم‌عامل در سرورهایشان استفاده می‌کنند. وقتی سرور خود را انتخاب می‌کنید، یکی از سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس برای شما نصب می‌شود. 

بسته به اینکه سرور را برای چه هدفی انتخاب می‌کنید، روی سیستم‌عامل آن نرم‌افزارها و ابزارهای متنوعی نصب شده است. در‌کنار این نرم‌افزارها، کانفیگ‌های متنوعی نیز نصب شده‌اند تا امنیت و کارایی وب‌سایت شما را تضمین کنند. به‌طور‌کلی، انجام کانفیگ در سرورهای لینوکسی راحت‌تر از سرورهای ویندوزی است.  در‌واقع، کانفیگ سرور لینوکس باعث می‌شود سرور سرعت وب‌سایت را بهبود ببخشد.

 کانفیگ سرور vps

معرفی کانفیگ سرور و تاثیر آن بر عملکرد وب‌سایت‌ها

انواع کانفیگ سرور

درادامه بررسی مفهوم کانفیگ سرور بد نیست با انواع کانفیگ نیز آشنا شویم. درمجموع، کانفیگ سرور به دو دسته تقسیم‌ می‌شود:

۱. کانفیگ سرور‌های اختصاصی

سرور‌های اختصاصی منابع اختصاصی دارند و منابعشان به‌صورت اختصاصی در‌اختیار یک کاربر وب‌سایت قرار می‌گیرد؛ از‌این‌رو، ازنظر منابع سخت‌افزاری محدودیتی برای کاربر وجود ندارد. با‌توجه‌به اینکه سرورهای اختصاصی از وب‌سایت‌های کمتری میزبانی می‌کنند، انجام کانفیگ آن‌ها با دردسرهای کمتری انجام می‌شود.

حتی اگر معروف‌ترین و قوی‌ترین کنترل پنل هاستینگ را نیز تهیه کنید، تنها سرویس‌ها و نرم‌افزارهای مورد‌نیاز هاستینگ روی سرور شما به‌صورت پیش‌فرض نصب می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که باید برای همه سرویس‌ها مانند PHP، وب سرور، پایگاه داده، برنامه‌های Mail Server و DNS عملیات کانفیگ جداگانه انجام شود.

در دنیا هیچ کنترل پنل هاستینگی نمی‌تواند به‌تنهایی امنیت و سرعت وب‌سایت شما را با کمک فایل اینستالر BASH روی سروری که خریده‌اید، تأمین کند. همچنین، فراموش نکنید که نمی‌توانید یک پیکربندی باثبات را پیدا کنید. کانفیگ در سرورهای مختلف با‌توجه‌به معیارهای زیر انجام می‌شود:

  • انواع اسکریپت (Script)
  • ساختارهای اختصاصی دیتابیس‌ها
  • حجم ترافیک وب‌سایت

۲. کانفیگ سرورهای اشتراکی

در سرورهای اشتراکی، منابع سرور بین کاربران مختلف به‌اشتراک گذاشته می‌شوند. این نوع از سرورها برای وب‌سایت‌هایی مناسب هستند که به‌تازگی کار خود را شروع کرده‌اند. به سرورهای اشتراکی منابع و پهنای باند و دیتابیس مشخصی تعلق می‌گیرد. به‌طور‌کلی، در سرور اشتراکی منابع محدود و قیمت ارزان است. اشتراکی‌بودن این سرورها ممکن است با خطر از‌دست‌رفتن اطلاعات همراه باشد. در‌صورتی‌که وب‌سایت یکی از مشترکان با مشکل روبه‌رو شود، تأثیر منفی خود را روی وب‌سایت شما نیز می‌گذارد.

همچنین، اشتراکی‌بودن آن‌ها انجام کانفیگ را حساس‌تر می‌کند. در‌صورتی‌که خودتان این کار را انجام می‌دهید، باید نهایت دقت را به‌خرج دهید. اگر کانفیگ سرور اشتراکی خود را برعهده دیگران می‌سپارید، از تخصص آنان مطمئن شوید. فراموش نکنید که کوچک‌ترین خطا در کانفیگ سرورهای هاستینگ اشتراکی می‌تواند دردسرهای زیادی به‌دنبال داشته باشد.

کانفیگ اختصاصی سرور اشتراکی باعث می‌شود بدون ارتقای سخت‌افزاری‌، یک سرور اشتراکی از وب‌سایت‌های بیشتری میزبانی کند. در‌این‌بین، افت‌نکردن کیفیت وب‌سایت اهمیت دارد که این مهم با کانفیگ دقیق سرور اشتراکی به‌دست متخصصان حرفه‌ای حاصل می‌شود. 

در کانفیگ سرور مجازی چه مواردی اِعمال می‌شود؟

وقتی قرار است متخصص کانفیگ وی‌پی‌اس را انجام دهد، روی گزینه‌های بی‌شمار زیادی کار می‌کند؛ ازجمله:

  • به‌روزرسانی کرنل سیستم و سرویس‌های مختلف آن
  • پیکربندی دیوار آتشین و نصب آن
  • نصب و پیکربندی آنتی‌ویروس‌های سرور
  • نصب و پیکربندی برنامه‌های امنیتی مانند آنتی شلر (Sheller)
  • ایمن‌ساختن سرویس‌دهنده‌های SSH ،PHP ،DNS ،FTP ،Mail و SQL
  • انجام تنظیمات اصلی برای پشتیبان‌گیری بدون خطا
  • مدیریت و حذف سرورهای اضافی موجود در سرور مجازی
  • افزایش بهره‌وری سرور با بهبود و بهینه‌سازی (Mysql)

برای آموزش کامل نصب و کانفیگ وب‌سرور آپاچی در سرور لینوکس مقاله زیر را بخوانید.

نصب آپاچی در لینوکس

کانفیگ سرور شامل چه خدماتی می‌شوند؟

اگر از شرکت ارائه‌دهنده‌ خدمات هاستینگ معتبری سرور مجازی کانفیگ‌شده را تهیه کرده باشید، این شرکت باید سه خدمات مهم زیر را به شما ارائه دهد:

۱. مدیریت سرور

بین کانفیگ و مدیریت سرور وی‌پی‌اس ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. سرور در هر زمانی ممکن است به اِعمال پیکربندی‌های جزئی و کلی نیاز داشته باشد؛ حتی ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شود که باید روزانه بهینه‌سازی شود. اینکه یک بار کانفیگ انجام می‌شود و دیگر به انجام دوباره آن نیازی نیست، دیدگاه اشتباهی است. ناگفته نماند که همه این خدمات را باید شرکت ارائه‌دهنده سرور ارائه دهد.

۲. ارتباط کانفیگ و وردپرس

بخش مهمی از فعالیت وب‌سایت شما در وردپرس انجام می‌شود. تدوین محتوا و قرار‌دادن عکس و فعالیت‌هایی از‌این‌دست به‌راحتی در این سیستم مدیریت محتوا انجام‌دادنی است. در‌این‌میان، نقش کانفیگ سرور را نمی‌توانید نادیده بگیرید. با انجام کانفیگ اولیه سرور، از قابلیت‌های پیش‌فرض وردپرس روی سرور پشتیبانی می‌شود.

برای افزایش بازدهی وردپرس شما، فردی حرفه‌ای باید کانفیگ مخصوص وردپرس را انجام دهد. بهینه‌سازی وردپرس عملکرد وب‌سایت شما را نیز بهبود می‌دهد و همین موضوع به رشد کسب‌وکار اینترنتی‌تان منجر می‌شود. 

۳. نصب کنترل پنل‌های مختلف

یکی از راه‌های بهینه‌سازی سرور، نصب کنترل پنل‌های مختلف روی آن است که جزئی از خدمات کانیفگ محسوب می‌شود. همان‌طور‌که می‌دانید، استفاده از سرورهای ترمینالی برای همه کاربران آسان نیست؛ چرا‌که به دانش کافی در این زمینه نیاز است.

در کانفیگ سرور، کنترل پنل‌هایی مانند سی پنل و دایرکت ادمین روی سرور نصب می‌شوند. نصب این کنترل پنل‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا تغییراتی در اکستنشن‌ها مانند نصب یا تغییر آن‌ها اِعمال کنند. این نوع پیکربندی نقش کاربر در مدیریت سرور خریده‌شده را آسان‌تر می‌کند.

برای آموزش نحوه پیکربندی دسترسی FTP در CentOS 8 مقاله زیر را بخوانید.

دسترسی FTP در CentOS 8

آموزش کانفیگ سرور

با اینکه کانفیگ سرور کاری تخصصی و پیچیده به‌نظر می‌رسد، با کمی تلاش و صرف وقت و شرکت در دوره‌های تخصصی مختلف می‌توانید به آن مسلط شوید. علاوه‌براین، از شرکت‌های ارائه‌دهنده سرورهای مجازی مختلف می‌توانید سرور مجازی کانفیگ‌شده را تهیه کنید. در این صورت، اگر حین کار با وب‌سایت به مشکلی برخورد کردید، رفع آن را می‌توانید به تیم پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده بسپارید.

دنیای کانفیگ بسیار گسترده است و متخصص‌شدن در تمام بخش‌های آن کار دشواری خواهد بود. برای یادگیری کانفیگ، باید طبق نیاز خود اقدام کنید. اگر سر‌و‌کار شما با گوشی‌های هوشمند است، به‌سراغ یادگیری کانفیگ گوشی بروید و اگر وب‌سایت اینترنتی دارید یا در‌زمینه سرورهای مجازی فعالیت می‌کنید، کانفیگ سرور اختصاصی یا اشتراکی را بیاموزید.

جمع‌بندی

در این مقاله از بلاگ پارس پک، سعی کردیم به پرسش کانفیگ سرور چیست، پاسخ دهیم. بین کانفیگ و ایمن‌سازی وب‌سایت ارتباط مستقیمی وجود دارد. تا زمانی‌که کانفیگ انجام نشود، امکان هک وب‌سایت و اطلاعاتتان به قوت خود باقی است. فراموش نکنید که سرعت و امنیت مطلوب وب‌سایت باعث می‌شود در رقابت کسب‌وکارهای اینترنتی از بقیه جلو بزنید و حرفی برای گفتن داشته باشید.

سؤالات متداول

۱. منظور از کانفیگ سرور چیست؟

کانفیگ سرور به پیکربندی تنظیمات بخش‌های مختلف سرور مثل فضای ذخیره‌سازی، حافظه رم و بسیاری مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دیگر متناسب با انواع کسب‌‌وکارها گفته می‌شود.

۲. کانفیگ سرور چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

با کانفیگ سرور می‌توانید سرور را به‌شکل بهینه‌تری مدیریت کنید. همچنین، امکان شخصی‌سازی فضای سرور برای پشتیبانی از قابلیت‌های وردپرس فراهم می‌شود. نصب کنترل پنل‌های مختلف از دیگر خدمات کانفیگ سرور به‌شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم