ویندوز سرور چیست؟ کاربردها و انواع ویندوز سرور

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
پنج‌شنبه 6 بهمن 1401
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۴۴۷ بازدید

همان‌طورکه می‌دانید، سرورها در دنیای امروزی موجب شده‌اند تا بسیاری از کارها ساده‌تر انجام شوند. حالا دیگر با استفاده از سرورها می‌توانید با دوستانتان آنلاین بازی کنید یا از وب‌سایت‌های خود میزبانی کنید یا در بازارهای مالی جهانی فعالیت کنید. برای اینکه سرور از کامپیوتری ساده به ابزاری تبدیل شود که بتوانید با آن کار کنید، باید روی آن مانند هر کامپیوتری دیگری سیستم‌عامل نصب شود. یکی از این سیستم‌عامل‌ها ویندوز است. در این مقاله از بلاگ پارس پک، توضیح می‌دهیم که ویندوز سرور چیست و چه کاربردی دارد. همچنین، به نکاتی اشاره می‌کنیم که در انتخاب ویندوز سرور مناسب باید مدنظر قرار دهید؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

کاربرد ویندوز سرور چیست؟

ابتدا بهتر است ببینیم که وظیفه‌ ویندوز سرور چیست. به‌طورکلی، شرکت مایکروسافت دو نوع سیستم‌عامل ویندوز مخصوص کاربران خانگی و ویندوز شبکه را طراحی و منتشر کرده است. همان‌طورکه از نام این دو نسخه پیداست، نسخه‌های ویندوز خانگی برای کاربران عادی و افرادی طراحی شده است که می‌خواهند از سیستم‌عامل ویندوز روی کامپیوترهای شخصی خود استفاده کنند؛ بنابراین، ابزارها و قابلیت‌های این ویندوز برای این دسته از کاربران بهینه شده است.

درمقابل، ویندوز سرور برای نصب و استفاده روی سرورها طراحی شده است. اگر‌چه ممکن است در نگاه اول این سیستم‌عامل‌ها به یکدیگر شبیه باشند، تفاوت‌هایی ساختاری بین آن‌ها وجود دارد. از‌نظر ساختاری، قدرت ویندوز سرور بیشتر از نسخه خانگی آن است. همچنین، ویژگی‌های بیشتری برای ارتباط و کار با دیتابیس، مدیریت شبکه و… روی این نسخه ویندوز سرور نصب شده است. 

تا این‌جای مقاله متوجه شدیم که ویندوز سرور چیست و چه تفاوتی با سیستم‌عامل ویندوز مخصوص کاربران خانگی دارد. در‌ادامه این مطلب از بلاگ پارس پک، درباره مفاهیم دیگر ویندوز بیشتر صحبت می‌کنیم.

خرید سرور ویندوز

انواع ویندوز سرور و تاریخچه آن

طراحی و انتشار سیستم‌عامل ویندوز سرور از اوایل دهه ۱۹۸۰ شروع شد؛ یعنی همان زمان که مایکروسافت دو خط سیستم‌عامل MS-DOS و Windows NT را تولید کرده بود. دیوید کاتلر، یکی از مهندسان مایکروسافت، فردی بود که هسته Windows NT را با هدف ارائه سرعت و امنیت به شرکت‌های بزرگ توسعه داد.

قبل از انتشار Windows NT، بسیاری از شرکت‌ها به سیستم‌عامل لینوکس متکی بودند. یکی از مشکلات اساسی سیستم‌عامل یادشده این بود که برای اجرای فایل‌ها و خدمات پرینت، به سخت‌افزارهای گران‌قیمت مبتنی‌بر RISC نیاز داشت. Windows NT هم دقیقاً همین موضوع را نشانه گرفت. این نسخه از ویندوز می‌توانست روی ماشین‌های x86 اجرا شود که از‌نظر هزینه، بسیار مقرون‌به‌صرفه بودند.

یکی از ویژگی‌های مهم معماری NT، قابلیت چند‌پردازشی متقارن آن بود که باعث می‌شد برنامه‌ها روی ماشین‌هایی با چندین پردازنده خیلی سریع‌تر اجرا شوند. از ویژگی‌هایی که در نسخه‌های بعدی به ویندوز سرور اضافه شد، Active Directory بود که مدیریت داده‌های کاربر، امنیت، خودکار‌سازی منابع توزیع‌شده و ارتباط با سایر دایرکتوری‌ها را فراهم می‌کرد. 

همچنین، فیچر Server Manager که در نسخه‌های بعدی ویندوز سرور به آن اضافه شد، به کاربران این سیستم‌عامل کمک می‌کرد تا مدیریت نقش‌های سرور و تغییرات پیکربندی را در ماشین‌های لوکال بتوانند انجام دهند.

حالا وقت آن رسیده است که ببینیم انواع ویندوز سرور چیست و چه نسخه‌هایی از این سیستم‌عامل برای سرورها طراحی و منتشر شده است. در تصویر زیر، نمای کلی تاریخ انتشار نسخه‌های مختلف سرور مجازی ویندوز نشان داده شده است.

 انواع ویندوز سرور

آشنایی با انواع پرطرفدار ویندوز سرور

Windows NT 3.1 Advance Server – تاریخ انتشار: ۱۹۹۳

مایکروسافت سیستم‌عامل ویندوز NT را در دو نسخه عرضه کرد: یکی برای استفاده در ورک‌استیشن‌ها و دیگری برای نصب روی سرورها. این سیستم‌عامل ۳۲بیتی از ویژگی HAL (Hardware Abstraction Layer) برخوردار بود که با مسدودسازی دسترسی مستقیم برنامه‌ها به سخت‌افزار سیستم، ثبات سیستم را بیشتر می‌کرد. 

Windows NT 3.5 Server – تاریخ انتشار: ۱۹۹۴

یک سال بعد از انتشار اولین نسخه، مایکروسافت تصمیم گرفت تا دومین نسخه سیستم‌عامل مخصوص سرور خود را به بازار عرضه کند. ردموندی‌ها برای این کار دلیل بسیار مهمی داشتند. اگر می‌خواهید بدانید ویژگی مهم این نسخه از ویندوز سرور چیست، باید بگوییم که مایکروسافت در Windows NT 3.5 Server ویژگی‌های شبکه را به‌روز و پشتیبانی یکپارچه از TCP/IP و Windsock را به سیستم‌عامل خود اضافه کرد. 

این دو خصیصه جزو ویژگی‌های مهمی بودند که در این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز رونمایی شدند؛ اما چند فیچر مهم دیگر نیز به این نسخه اضافه شده بود که به کاربران سیستم‌عامل‌هایی غیر از مایکروسافت امکان می‌داد تا با ویندوز نصب‌شده روی سرور ارتباط برقرار کنند و بتوانند به فایل‌ها و برنامه‌های موجود روی سرور دسترسی داشته باشند.

بای مقایسه کامل سرویس میزبانی ویندوز و لینوکس مقاله زیر را بخوانید.

هاست لینوکس بهتر است یا ویندوز؟

Windows NT Server 3.51 – تاریخ انتشار: ۱۹۹۵

مایکروسافت این نسخه را برای افزایش عملکرد و کاهش حافظه موردنیاز طراحی و منتشر کرد. این سیستم‌عامل مخصوص سرور برای ارائه سریع‌تر خدمات به کاربران از‌طریق پشته شبکه به‌روز‌شده خود بهینه شده بود. 

Windows NT Server 4.0 – تاریخ انتشار: ۱۹۹۶

در سال ۱۹۹۶، مایکروسافت یکی دیگر از انواع ویندوز سرور خود، یعنی Windows NT Server 4.0 را منتشر کرد. در این نسخه، ردموندی‌ها از رابط کاربری ویندوز ۹۵ استفاده و بسیاری از نرم‌افزارهای کاربردی مانند File Explorer را به آن اضافه کردند که تا پیش‌از‌این فقط در نسخه‌های مخصوص کلاینت قرار داشتند. 

علاوه‌بر‌این‌، مایکروسافت در Windows NT Server 4.0 قابلیت‌های پروتکل شبکه را با هدف دردسترس قراردادن منابع شبکه برای مجموعه وسیع‌تری از ماشین‌هایی از سیستم‌عامل‌های دیگر گسترش داد.

یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی در این نسخه توانایی استفاده از سرور به‌عنوان سرور اطلاعات اینترنتی موسوم به IIS و نیز سرور سیستم نام دامنه بود. در این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز سرور، مدیران سرور می‌توانستند از قابلیت جدید Administrative Wizard استفاده کنند و اشتراک‌گذاری هارد دیسک سرور را انجام دهند.

بعد از این نسخه، ویندوز سرور تقریباً به پایداری رسید و مایکروسافت دیگر به‌صورت منظم و هرسال سیستم‌عامل ویندوز سرور جدید را منتشر نکرد. بد نیست بدانید که جدیدترین نسخه ویندوز سرور، نسخه ویندوز سرور ۲۰۲۲ است.

سرور ویندوز این امکان را به شما می‌دهد تا با انواع نسخه‌های سیستم‌عامل ویندوز منابع سرورتان را مدیریت کنید. رابط کاربری ساده و کاربرپسند سرور ویندوز ویژگی‌های زیادی را دراختیارتان قرار می‌دهد. نسخه ویندوز سرور ۲۰۲۲ می‌تواند بهترین انتخاب برایتان باشد، با وجود این براساس نیازهایتان می‌توانید از انواع نسخه‌های آن استفاده کنید. از سرور ویندوز می‌توانید برای کاربردهای مختلف از میزبانی وب‌سایت و وب‌اپلیکیش گرفته تا فعالیت در بازارهای مالی مانند ترید و بورس و موارد مشابه استفاده کنید.

مزیت‌های مهم استفاده از ویندوز سرور چیست؟

درادامه پاسخ به پرسش ویندوز سرور چیست، بد نیست به مزیت‌های مهم نسخه ۲۰۲۲ ویندوز سرور نیز اشاره کنیم. برخی از مزیت‌های مهم این نسخه از ویندوز سرور عبارت‌اند از:

۱. امنیت چند‌لایه‌ای پیشرفته

اگر بخواهیم بگوییم که مهم‌ترین مزیت استفاده از نسخه ۲۰۲۲ ویندوز سرور چیست، قطعاً باید به افزایش امنیت آن اشاره کنیم. ویندوز سرور ۲۰۲۲ با ویژگی‌های امنیتی متعددی بهبود یافته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به امنیت چند‌لایه با هسته و اتصال ایمن اشاره کرد. به‌عنوان نمونه، در بحث امنیت هسته مایکروسافت تلاش کرده است تا با ارائه سخت‌افزار و فریم‌ور و درایورهای بیشتر، به مشتریان کمک کند تا امنیت سرور خود را بهبود بخشند. 

۲. قابلیت هیبریدی با Azure

بسیاری از کاربران سرورها به‌دنبال سیستم‌عاملی هستند که امکان استفاده از رویکردهای ترکیبی و فضای چند‌ابری را برایشان فراهم کند تا بتوانند محیطی ترکیبی ایجاد کنند. حالا ویندوز سرور ۲۰۲۲ به این قابلیت مجهز شده است. این سرویس‌های ابری را با استفاده از اتصال به Azure Arc می‌توان با ویندوز سرور 2022 ادغام کرد.

استفاده از سرویس‌های خودکار Azure در‌مقایسه‌با بسته ۱۶هسته‌ای OEM در نسخه ۲۰۱۹، پیشرفت‌های عظیمی برای ویندوز به‌ارمغان آورد. با استفاده از استاندارد Microsoft OEM Windows Server 2022، مشتریان می‌توانند از ویژگی‌های کم‌نظیری مانند فشرده‌سازی SMB بهره‌مند شوند. ویژگی SMB Compression نیز سرعت انتقال فایل برنامه را با فشرده‌سازی داده‌ها حین انتقال از‌طریق شبکه بهبود می‌بخشد.

۲. پلتفرمی کامل با انعطاف‌پذیری چشمگیر

بی‌شک یکی از قابلیت‌های مهم Microsoft Windows Server 2022، مقیاس‌پذیری درخورتوجه است. این سیستم‌عامل با پشتیبانی از حافظه ۴۸ترابایتی و ۲۰۴۸ هسته‌ منطقی که روی ۶۴ سوکت فیزیکال اجرا می‌شود، عملکرد مطلوبی برای ادمین سرور به‌ارمغان خواهد آورد.

علاوه‌بر‌این، کاربران این سیستم‌عامل می‌توانند از پیشرفت‌های کانتینرهای ویندوز بهره‌مند شوند. این موضوع به‌دلیل توسعه اپلیکیشن‌ کانتینر ویندوز ازجمله کانتینر HostProcess برای پیکربندی Nodeها و پشتیبانی از IPv6 و Dual-Stack و فعال‌سازی امکان اجرای یکپارچه Policyهای شبکه بر‌اساس Calico حاصل شده است.

هر‌آنچه برای خرید بهترین سرور ویندوزی متناسب با کسب‌وکار خود باید بدانید در این مقاله آمده است. روی لینک زیر کلیک کنید.

راهنمای خرید سرور ویندوزی

بهترین نسخه ویندوز سرور براساس مشخصات و توانایی‌ها

اگر قبلاً با ویندوز سرور کار کرده باشید، حتماً می‌دانید که ویندوز سرور ۲۰۱۹ نزد کاربران بسیار محبوب بوده است؛ اما حالا که ویندوز سرور ۲۰۲۲ منتشر شده است، می‌خواهیم این دو سیستم‌عامل را مقایسه و به شما کمک کنیم تا بر‌اساس نیازهایتان تصمیم بگیرید که بهترین نسخه‌ ویندوز سرور چیست.

۱. ویژگی‌های جدید ویندوز سرور ۲۰۲۲

ازجمله ویژگی‌های جدید اضافه‌شده به نسخه ۲۰۲۲ ویندوز سرور می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • جلوگیری از حمله‌های Firmware ازطریق Dynamic Root of Trust for Measurement یا به‌اختصار DRTM و دسترسی مستقیم به حافظه یا DMA
  • امنیت Hypervisor با استفاده از امنیت مبتنی‌بر مجازی‌سازی (VBS)
  • اتصال ایمن از‌طریق امنیت لایه Transport
  • بهبود ساختار پشتیبانی از عملیات در مقیاس‌های بزرگ مانند SQL
  • بهبود کانتینرهای ویندوز

۲. ویژگی‌های ویندوز سرور ۲۰۱۹

برخی از ویژگی‌های مهم ویندوز سرور ۲۰۱۹ عبارت‌اند از:

۱. ادمین سنتر ویندوز

مایکروسافت این ویژگی را به‌عنوان پروژه‌ای موسوم به Honolulu در کنفرانس Ignite در سال ۲۰۱۷ به‌نمایش گذاشته بود. این ویژگی را می‌توان ابزاری All in One دانست که از رابطی پیشرفته استفاده می‌کند و هنوز‌هم به‌عنوان یکی از ابزارهای خلاقانه‌ Windows Server 2019 شناخته می‌شود.

۲. امنیت سیستم‌عامل

ازنظر امنیت، ویندوز سرور ۲۰۲۲ بسیار بهتر از ویندوز سرور ۲۰۱۹ عمل می‌کند؛ اما نسخه ۲۰۱۹ این سیستم‌عامل نیز در همان سال توانست ویژگی‌های امنیتی قدرتمندی را در Windows Defender Advanced Threat Protection و VMs بهبود بخشد.

۳. خدمات کانتینری ویندوز

در نسخه ۲۰۱۹ ویندوز سرور، پشتیبانی از خدمات کانتینری مانند Tigera Calico و Kubernetes و Docker ارائه شد. علاوه‌بر‌این، این نسخه از کانتینرهای لینوکس پشتیبانی می‌کرد. 

درمجموع، باید بگوییم که انتخاب بهترین ویندوز سرور فقط با شناخت دقیق نیازهایتان امکان‌پذیر است. به‌عبارت‌دیگر، این شما هستید که باید به این نتیجه برسید کدام‌یک از نسخه‌های ویندوز سرور برای تأمین نیازهایتان مناسب‌تر است. درصورتی‌که قصد دارید از سیستم‌عامل ویندوز روی سرور خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که سرویس‌های پارس پک با سیستم‌عامل ویندوز سرور را در اولویت قرار دهید. این سرویس‌ها علاوه‌بر عملکرد و کیفیت عالی، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند.

جمع‌بندی

همان‌طور‌که می‌دانید، امروزه سرورها کاربردهای گوناگونی دارند. پیشرفت تکنولوژی اینترنت نیز باعث شده است تا از یک طرف کارهای قبلی با سهولت بیشتری انجام شوند و از طرف دیگر نسل جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی پای به عرصه بگذارند. به‌عنوان مثال، فعالیت در بازارهای مالی بین‌المللی و حوزه رمز‌ارزها، وجود خود را مدیون تکنولوژی اینترنت هستند. دراین‌میان، هر‌گاه از اینترنت سخن به‌میان می‌آید، در‌کنار آن نام سرور نیز به ذهن خطور می‌کند. روی سرورها باید سیستم‌عاملی نصب شود تا بتوانند دستورهای کاربران را به سخت‌افزار سرور منتقل کنند. یکی از این سیستم‌عامل‌های معروف، ویندوز سرور است. در این مقاله از بلاگ پارس پک، توضیح دادیم که ویندوز سرور چیست و انواع آن کدام است و چه ویژگی‌های دارد. 

سؤالات متداول

۱. سرور ویندوز چیست؟

درصورتی‌که روی سرور سیستم‌عامل ویندوز نصب شده باشد، به آن سرور ویندوز گفته می‌شود.

۲. جدیدترین نسخه ویندوز سرور چیست؟ 

جدیدترین نسخه‌ منتشرشده برای این سیستم‌عامل Windows Server 2022 است. 

۳. مهم‌ترین مزیت استفاده از نسخه ۲۰۲۲ ویندوز سرور چیست؟

یکی از مزیت‌های مهم استفاده از این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز سرور افزایش امنیت آن با استفاده از ارتقای امنیت Core اصلی سیستم‌عامل و نیز افزایش امنیت در اتصال است.

۴. آیا استفاده از سیستم‌عامل ویندوز روی سرورها رایگان است؟

خیر، برای استفاده از این سیستم‌عامل روی سرورها باید هزینه لایسنس آن را پرداخت کنید. بااین‌حال، باتوجه‌به اینکه در ایران قوانین کپی‌رایت رعایت نمی‌شود، اگر دیتاسنتر سرور شما در ایران قرار داشته باشد، به خرید لایسنس نیازی نخواهید داشت.

۵. آیا ویندوز سرور امن است؟

بله، با ویژگی‌های امنیتی اضافه‌شده به ویندوز سرور، این سیستم‌عامل از امنیت بسیاری برخوردار شده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم