بررسی کامل تفاوت سرور و هاست از نظر دسترسی، امنیت و کاربرد

تفاوت سرور و هاست چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
جمعه 1 اردیبهشت 1402
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۹۸۹ بازدید

تفاوت سرور و هاست را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی کرد. در‌صورتی‌که قصد دارید وب‌سایتی راه‌اندازی کنید، اولین کاری که باید انجام دهید، خرید هاست یا سرور است. با اینکه معمولاً هاست و سرور به‌جای یکدیگر به‌کار می‌روند، این دو با‌هم یکی نیستند و شما باید برحسب نیاز خود، هاست یا سرور بخرید. در این مقاله از بلاگ پارس پک، می‌خواهیم درباره تفاوت سرور و هاست صحبت کنیم؛ البته پیش از بررسی تفاوت هاست و سرور‌، هر‌کدام را جداگانه توضیح می‌دهیم. اگر می‌خواهید تفاوت سرور و هاست را بدانید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

آشنایی با مفهوم سرور 

منظور از سرور کامپیوتری فیزیکی است که از آن برای ارائه خدمات هاستینگ وب استفاده می‌شود. درواقع، اکثر سرورها تفاوت زیادی با کامپیوترهای معمولی ندارند؛ ولی معمولاً سرورها قوی‌تر از کامپیوترهای خانگی هستند. وقتی سروری را از یکی از ارائه‌دهنده‌های خدمات هاستینگ می‌خرید‌، ادمین آن سرور می‌شوید و منابع سرور شامل CPU، رم، پهنای باند و‌… به‌طور‌کامل در‌اختیارتان قرار می‌گیرد.

خرید سرور

آشنایی با مفهوم هاست 

تا این‌جای مطلب گفتیم که سرور چیست و انواع آن کدام‌اند. در‌ادامه توضیح می‌دهیم که هاست چیست و سرور و هاست چه تفاوتی باهم دارند. در‌صورتی‌که برای سرور فیزیکی چندین کاربر (User) با دسترسی محدود به منابع سرور تعریف شود، می‌توان هر حساب کاربری را جداگانه به متقاضیان خدمات هاستینگ عرضه کرد.

هر‌کدام از این حساب‌های کاربری یک هاست نامیده می‌شوند که دسترسی محدودی به منابع سرور دارند و باید آن‌ها را با هاست‌های همسایه شریک شوند. هاست را می‌توان ساده‌ترین و پایه‌ای‌ترین نوع خدمات هاستینگ دانست که برای وب‌سایت‌های کم‌بازدید استفاده می‌شود که به توان پردازشی و پهنای باند زیادی نیاز ندارند.

برای آشنایی کامل با هاست، کاربرد، انواع، ویژگی‌ها و نکات مهم خرید آن و به‌طورکلی همه چیز درباره سرویس میزبانی وب مقاله زیر را بخوانید.

هاست چیست؟

تفاوت هاست و سرور چیست؟

مهم‌ترین تفاوت سرور و هاست در دسترسی آن‌هاست. زمانی‌که سرور می‌خرید (سرور اختصاصی یا سرور ابری یا سرور مجازی)، دسترسی ادمین به شما داده می‌شود و از همه منابع سرور خریده‌شده می‌توانید به صلاحدید خود استفاده کنید. بااین‌حال وقتی هاست می‌خرید، فقط یک دسترسی سطح کاربر به شما داده می‌شود و با استفاده از کنترل پنل می‌توانید به هاست خریده‌شده وارد شوید و کارهای مدنظرتان مثل نصب سیستم مدیریت محتوا یا ساخت وب‌سایت را انجام دهید. 

۱. تفاوت سرور و هاست ازنظر دسترسی به منابع

زمانی‌که سرور می‌خرید، تمامی منابع سرور شامل CPU، رم، پهنای باند و… به‌طور‌کامل در‌اختیارتان قرار می‌گیرد؛ ولی وقتی هاست می‌خرید، باید از منابعی استفاده کنید که با هاست‌های دیگر به‌اشتراک گذاشته شده‌اند. در جدول زیر، می‌توانید دسترسی هاست و انواع مختلف سرور به منابع را ببینید:

نوع خدمات هاستینگ CPU رم هارد پهنای باند دیگر منابع
هاست اشتراکی اشتراکی اشتراکی اشتراکی اشتراکی
سرور اختصاصی اختصاصی اختصاصی اختصاصی اختصاصی اختصاصی
سرور مجازی اشتراکی اختصاصی اختصاصی اختصاصی اختصاصی
سرور ابری اشتراکی اختصاصی اختصاصی اختصاصی اختصاصی

۲. فرق سرور و هاست ازنظر سیستم‌ عامل و کنترل پنل

سرور و هاست ازنظر سیستم‌عامل تفاوتی با یکدیگر ندارند و بسته به نیاز خود روی سرور خریده‌شده می‌توانید سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز را نصب کنید. ناگفته نماند که شما می‌توانید هاست لینوکس یا ویندوز نیز بخرید. درزمینه کنترل پنل هم می‌توانید از بین انواع مختلف کنترل پنل سازگار با سیستم‌عامل خود، گزینه دلخواهتان را روی سرور نصب کنید یا هاست مجهز به کنترل پنل مدنظرتان را بخرید. کنترل پنل‌های معروف عبارت‌اند از:

  • سی پنل: از سی پنل برای اتصال به سرور یا هاست مجهز به سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌شود. این کنترل پنل از ویندوز پشتیبانی نمی‌کند. 
  • دایرکت ادمین: دایرکت ادمین نیز مانند سی پنل فقط از سیستم‌عامل لینوکس پشتیبانی می‌کند. 
  • پلسک: پلسک برای هر دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس موجود است. با اینکه پلسک نیز مانند سی پنل و دایرکت ادمین از لینوکس پشتیبانی می‌کند، این کنترل پنل فقط برای توزیع‌های دبیان و اوبونتو لینوکس دردسترس قرار دارد.

همچنین، با خرید سرور امکان تغییر سیستم‌عامل به نسخه‌های دیگر یا به سیستم‌عامل‌های دیگر بسته به نوع سرویس‌دهنده در پنل کاربری قابل انجام است. هاست‌ها با توجه‌به دسترسی محدود با یک سیستم‌عامل ارائه می‌شوند و قابلیت تغییر سیستم‌عامل در آن‌ها وجود ندارد.

۳. فرق سرور و هاست ازنظر انواع مختلف

سرورها از نظر کاربرد، اشتراک منابع و موقعیت جغرافیایی انواع مختلفی دارند. از نظر تقسیم‌بندی منابع سرورها دسته‌بندی‌هایی مثل سرور اختصاصی، سرور مجازی، سرور ابری، سرور برمتال، سرور هایبرید، سرور ماکرو و… دارند. براساس کاربرد نیز سرورها به ایمیل سرور، اپلیکیشن سرور، وب سرور، پروکسی سرور، گیم سرور، دیتابیس سرور، فایل سرور، سرور پلتفرم، سرور ارتباطی و… معروف هستند. همچنین، از نظر موقعیت جغرافیایی نیز به دو دسته سرور ایران و سرور خارج تقسیم‌بندی می‌شوند. هاست نیز از نظر اشتراک منابع و موقعیت جغرافیایی تقسیم‌بندی‌های مختلفی دارد. از نظر موقعیت به هاست ایران و هاست خارج تقسیم‌بندی می‌شود. از نظر اشتراک منابع نیز انواع مختلفی اعم از هاست ابری، هاست اشتراکی، هاست اختصاصی، هاست پربازدید، نمایندگی هاست، هاست پرسرعت، هاست دانلود، هاست نامحدود، هاست ایمیل و… دارد.

فرق سرور و هاست چیست؟

سرور و هاست چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت سرور و هاست ازنظر کاربرد

دیگر تفاوت سرور و هاست در کاربردهای مختلف آن‌هاست. سرورها کاربردهایی بیش از میزبانی وب‌سایت‌ها دارند و از آن‌ها برای ایجاد پروکسی به‌منظور واسطه‌گری بین سرورها و کلاینت‌ها، به‌عنوان پایگاه داده و بک‌آپ سرور، میزبانی بازی‌های آنلاین، به‌اشتراک‌گذاری فایل، غعالیت در بازاهای مالی آنلاین و میزبانی وب‌سایت‌ها می‌توان استفاده کرد. این در حالی است که کاربرد اصلی هاست برای میزبانی وب‌سایت‌هاست. همچنین، در‌حالی‌که سرورها می‌توانند میزبان تعداد زیادی وب‌سایت باشند، هر هاست معمولاً فقط از یک وب‌سایت میزبانی می‌کند.

سرور چیست و چه کاربردی دارد؟ سرور به چند دسته تقسیم می‌شود و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند؟ در مقاله زیر بخوانید.

سرور چیست؟

فرق هاست و سرور ازنظر امنیت

با خرید سرور یک کامپیوتر سرور به‌طور‌اختصاصی در‌اختیار شما قرار می‌گیرد که از آن می‌توانید برای هر‌کدام از کاربردهای گفته‌شده استفاده کنید. وقتی سرور می‌خرید، ادمین آن سرور می‌شوید و کنترل کامل آن را در‌اختیار دارید؛ اما با خرید هاست، فقط دسترسی کاربر خواهید داشت که کنترل‌های محدودی دارد. افزون‌براین، تعداد زیادی هاست روی یک سرور قرار دارند و در بخش زیادی از منابع سرور با همدیگر شریک هستند و اگر کاربر یکی از هاست‌های همسایه شما هکر باشد، می‌تواند تهدیدی برای هاست شما و داده‌های ذخیره‌شده روی آن محسوب شود. این در حالی است که با خرید سرور کل منابع آن در‌اختیار شما قرار می‌گیرد. از‌آن‌جا‌که با خرید سرور به ادمین آن سرور تبدیل می‌شوید و منابع سرور به‌طور اختصاصی در‌اختیارتان قرار می‌گیرد، امنیت سرور خیلی بیشتر از امنیت هاست است. 

مقایسه روش اتصال و دسترسی به منابع در هاست و سرور

کلاینت‌ها برای اتصال به هاست باید از اینترنت استفاده کنند؛ ولی اتصال کلاینت‌ها به سرور چه ازطریق اینترنت و چه ازطریق شبکه محلی (LAN) امکان‌پذیر است. برای اتصال به انواع سرورها مثل سرور مجازی، سرور اختصاصی و… با دسترسی کامل Administrator یا Root بسته به نوع سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس می‌توانید از منابع سرور خود استفاده کنید. این در حالی است که دسترسی به هاست محدود است و می‌توانید با دسترسی سطح کاربر ازطریق کنترل‌ پنل‌های دایرکت‌ ادمین، سی‌ پنل یا پلسک به منابع هاست خود دسترسی پیدا کنید. 

اتصال به سرور براساس سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس متفاوت است. برای اتصال به سرور لینوکس می‌توانید با دسترسی کامل روت ازطریق پروتکل امن SSH یا همان (Secure Shell) و نرم‌افزارهایی همچون Putty به سرور لینوکسی خود متصل شوید. برای اتصال به سرورهایی که از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند، امکان دسترسی به سرور ویندوزی با دسترسی کامل ادمین ازطریق پروتکل Remote Desktop Protocol یا همان RDP و نرم‌افزار پیش‌فرض ویندوز Remote Desktop Connection فراهم می‌شود. در هاست نیز می‌توانید با دسترسی سطح کاربر با استفاده از نام کاربری و رمزعبور دریافتی از سرویس‌دهنده در کنترل‌ پنل دایرکت‌ ادمین ازطریق آدرس https://yourdomain.com:2222 و کنترل‌ پنل سی‌ پنل با آدرس https://yourdomain.2083 به سرویس میزبانی وب خود متصل شوید.

خرید هاست مناسب‌ تر است یا سرور؟

تا این‌جای مطلب تفاوت هاست و سرور در چیست را توضیح دادیم. اگر قصد دارید وب‌سایتی معمولی مثلاً بلاگ یا کسب‌وکار اینترنتی کوچکی راه‌اندازی کنید و انتظار ندارید که ترافیک وب‌سایتتان خیلی زیاد شود، هاست برای شما کفایت می‌کند. بااین‌حال، اگر می‌خواهید پروکسی و پایگاه داده بسازید یا به سرویس میزبانی بازی و فایل سرور نیاز دارید یا می‌خواهید وب‌سایتی مهم و حساس برای سازمانی بزرگ راه‌اندازی کنید یا انتظار دارید که ترافیک وب‌سایتتان بسیار زیاد باشد، سرور برای شما مناسب‌تر است. 

برای آشنایی با تفاوت هاست و سرور مجازی و مقایسه ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای آن‌ها با هم مقاله زیر را بخوانید.

تفاوت هاست و سرور مجازی چیست؟

جمع‌بندی

تفاوت سرور و هاست در سطح دسترسی، اشتراک منابع، موقعیت، سیستم‌عامل و بسیاری موارد دیگر را نمی‌توان به‌سادگی نادیده گرفت. با شناخت فرق سرور و هاست می‌توانید بهترین سرویس را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. با اینکه خیلی‌ها از هاست و سرور به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند، این دو مفهوم باهم متفاوت هستند و هنگام خرید خدمات هاستینگ برای راه‌اندازی وب‌سایت یا سامانه ایرگپ یا هر کاربرد دیگری، باید بدانید که هاست برایتان مناسب است یا سرور. اگر می‌خواهید سرور بخرید، باید نوع سرور متناسب با نیازهای خود را بشناسید؛ بنابراین، در این مقاله از بلاگ پارس پک فرق هاست و سرور را به‌طورکامل برایتان توضیح دادیم.

همان‌طور‌که گفتیم، مهم‌ترین تفاوت سرور و هاست در سطح دسترسی شماست. اگر هاست بخرید، فقط دسترسی سطح کاربر دارید و امکاناتی محدود و اشتراکی در‌اختیارتان قرار می‌گیرد؛ ولی اگر سرور بخرید، دسترسی سطح ادمین به شما داده می‌شود و می‌توانید به‌دلخواهتان از منابع سرور استفاده کنید. 

تفاوت هاست و سرور مانند آن‌ است که یک کیک کامل یا تکه‌ای از کیک را در اختیار داشته باشید. در سرور تمام منابع با دسترسی کامل برای شما خواهد بود و می‌توانید از آن برای فعالیت‌های بزرگ با بار پردازشی و ترافیک زیاد استفاده کنید. سرور را می‌توانید با تکنولوژی مجازی‌سازی به بخش‌های کوچکی به‌نام هاست تقسیم کنید. هاست بخشی از سرور با منابع و دسترسی محدود است که برای میزبانی وب‌سایت یا سرویس ایمیل از آن استفاده می‌شود. هاست و سرور ازنظر اشتراک منابع، موقعیت، سیستم‌عامل و… با هم تفاوت‌های اساسی دارند.

سؤالات متداول

۱. فرق هاست با سرور چیست؟

سرور و هاست دو نوع مختلف خدمات هاستینگ هستند که با خرید هر‌کدام امکانات مختلفی در‌اختیارتان قرار می‌گیرد. اگر هاست بخرید، به شما دسترسی کاربر داده می‌شود که امکانات محدودی دارد و باید تمامی منابع شامل CPU، رم، هارد، پهنای باند و‌… را با هاست‌های همسایه شریک شوید. بااین‌حال اگر سرور بخرید، دسترسی ادمین به شما داده می‌شود و تمامی منابع در‌اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید به‌دلخواهتان از سرور خود استفاده کنید.

۲. امنیت سرور بیشتر است یا امنیت هاست؟

یکی از تفاوت‌های سرور و هاست در سطح امنیت آن‌هاست. از‌آن‌جا‌که در هاست همه منابع اشتراکی هستند، امنیت چندان زیادی ندارد و احتمال حمله‌های هکری هاست‌های همسایه وجود دارد؛ اما در سرور به‌ویژه سرور اختصاصی، امنیت بسیار زیاد است؛ زیرا منابع سرور به‌طور‌کامل در‌اختیارتان قرار دارد و دسترسی ادمین به سرور دارید.

۳. هاست بخرم یا سرور؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی شخصی یا وب‌سایتی برای سازمانی کوچک بسازید که اهمیت و ترافیک چندانی نخواهد داشت، هاست برایتان بهتر است؛ اما اگر می‌خواهد کار پردازشی سنگینی انجام دهید یا وب‌سایت حساس و مهم و با ترافیک فراوانی راه‌اندازی کنید، حتماً سرور بخرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم