چرا وی پی اس؟ و اهمیت آن در وب فارسی

Avatar
نویسنده: مدیر
شنبه 14 اردیبهشت 1398
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۴۶۱ بازدید

اهمیت سرور مجازی، موضوع این مقاله از پارس پک میباشد؛ امروزه پیشرفت و گستردگی استفاده از سرور مجازی در وب فارسی و سرویس های میزبانی این نیاز را ایجاد کرده است که به بررسی این سرویس و بیان مزیت های آن بپردازیم. در این مقاله سعی داریم تا مزیت های سرور مجازی و علت های محبوب شدن این سرور را در میزبانی وب فارسی مطرح کنیم.

محصول سرور مجازی چیست؟

در مقاله سرور مجازی چیست؟ به طور کامل به این مضوع پرداختیم؛ اما به طور خلاصه: وی پی اس ( VPS ) مخفف کلمه Virtual Private Server می باشد که برگردان فارسی آن عبارتی شبیه به ” سرور مجازی شخصی یا اختصاصی ” می باشد، اما بطور عام در زبان فارسی از عبارت ” سرور مجازی ” برای معرفی این محصول دنیای فناوری اطلاعات استفاده می شود که به سبب کاربردها و مزایای بسیار آن مورد استقبال فراوان مدیران سرور ها قرار گرفته است.

در واقع سرعت گسترش دنیای فناوری اطلاعات و رشد فزاینده و هر روزه سایت های جدید با خدماتی نو را باید تا حدودی مرهون وجود وی پی اس در خدمات هاستینگ دانست، چرا که با آمدن سرور های مجازی ، امکان ارائه سرویس میزبانی وب با کمترین هزینه ها برای تامین کنندگان خدمات میسر گشت و این دلیلی بود بر افزایش جاذبه و توجه توسعه دهندگان جوان وب که دنیای بلوغ یافته امروز IT را شکل داده اند.

جایگاه سرور مجازی ( vps ) در جهان

استفاده از وی پی اس دلیلی بر افزایش قدرت سخت افزار ها و همگانی شدن تجارت های خانگی و همچنین وب سایت های کوچک یک یا چند نفره گردید که خود رفته رفته جامعه بزرگی از خدمات آنلاین را تشکیل داد و موجب ترغیب هزاران نفر به استفاده از خدمات اینترنتی در سراسر جهان گردید. از همین رو ارائه خدمات وی پی اس یا همان سرور مجازی با هدف رشد وب از مهترین خدمات ارائه شده توسط پارس پک محسوب می شود و در این راه تلاش بسیار زیادی صورت گرفته است تا ضمن ارتقای منظم و همیشگی کیفیت سرویس ها و به عهده گرفتن بخش اعزم هزینه ها، با بهره گیری از فناوری برتر و برترین راهکارها، پایین ترین قیمت ها بر مدیران سرور ها و در نتیجه صاحبان وب سایت ها تحمیل گردد؛ که این گام مهمی در ارتقای جایگاه وب در کشور خواهد بود.

چرا که بدون شک، هزینه های نگه داری و بارگزاری یک وب سایت در بسیاری از موارد منجر به حذف کلی آن فعالیت گردیده و فرصت استفاده از این خدمات، کمکی بر شکل گیری وب سایت های جوان خواهد بود. در کنار این ویژگی ها، سادگی استفاده، و امکان کنترل سرویس و نصب مجدد سیستم عامل که در زمانی اندک میسر خواهد بود، از دیگر جذابیت های سرور های مجازی محسوب می شوند.

مزیت های اصلی استفاده از سرور مجازی

با کمی بررسی کاملا مشخص خواهد شد که طی چند سال گذشته، سرورهای خصوصی مجازی یا همان میزبانی VPS در صنعت میزبانی با رشد چشمگیری همراه بوده است. با کاهش هزینه های مجازی‌سازی و افزایش کارایی این سرورها، انتظار میرود این روند همچنان ادامه داشته باشد. علت این پیشرفت چشمگیر چیست؟

امکان دارد شما در جستجوی راه حل مناسب برای میزبانی پروژه خود باشید. در این مقاله می خواهیم برخی از مزیت های مهم در انتخاب میزبانی VPS یا به عبارتی مزیت های سرور مجازی را در وب فارسی یا به صورت کلی در مبحث میزبانی برای شما بیان کنیم.

1. دسترسی و کنترل کامل سرور مجازی

یکی از بهترین قسمت ها هنگام انتخاب VPS یا میزبانی سرور مجازی این است که به ریشه دسترسی کامل دارید. با دسترسی root ، شما کنترل کاملی بر محیط سرور دارید تا دقیقاً برای نیازهای خود تغییر دهید. اگر به یک بسته نرم افزاری سفارشی نصب شده یا پورت باز شده نیاز دارید، می توانید این کار را انجام دهید بدون اینکه منتظر باشید که ارائه دهنده سرور خود از آن پشتیبانی کند.هاست های اشتراکی به طور معمول برای امنیت و کارایی در بهترین حد ممکن بهینه سازی می شوند و این بدان معنی است که بسیاری از بسته های نرم افزاری محبوب به دلیل محدودیت های امنیتی آن ها برای هاست اشتراکی پشتیبانی نمی شوند.

مسئله متداولی که در صورت عدم استفاده از VPS می تواند بروز کند عدم دسترسی به محیط ریشه سرور شماست. بدون دسترسی ریشه، باید به بسته های نرم افزاری که ارائه دهنده میزبان اشتراکی از آن ها پشتیبانی می کند، اعتماد کنید. نرم افزار پشتیبانی نشده می تواند نگرانی های امنیتی را برای ارائه دهندگان میزبانی ایجاد کند و در هاست اشتراکی، نرم افزاری که در دسترس است توسط میزبان دیکته می شود. اگر تجارت شما به دنبال استفاده از نرم افزارهای خاص صنعتی است كه توسط میزبان پشتیبانی نمی شود، این مسئله می تواند باعث بروز مشكلات شود و ممكن است از استفاده كامل از نرم افزار جلوگیری كند. با استفاده از VPS ، تجارت شما قادر خواهد بود تا آزادانه هرگونه تغییر نرم افزار لازم را در سرور پیاده سازی کند.

2. هزینه

راه حل های میزبانی VPS و سرور مجازی در حال حاضر بسیار ارزان تر از چند سال پیش می باشد. با پیشرفت در فناوری های مجازی سازی ، انتظار می رود قیمت ها کاهش یابد. به همین دلیل ، میزبانی در سرور مجازی اکنون گزینه ای برای وب سایت-هایی با اندازه های مختلف می باشد. حتی اگر تازه یک سایت با نام تجاری جدید را راه اندازی کنید، سرور مجازی می تواند گزینه مناسبی باشد. می توانید با هزینه کمی در هر ماه یک محیط میزبانی خصوصی کوچک بدست آورید. این هزینه ممکن است تنها اندکی بیشتر از میزبانی اشتراکی باشد اما مشکلات و ریسک در عملکرد سرویس وجود نخواهد داشت.

3. میزبانی دامنه چندگانه

اگرچه میزبانی اشتراکی امکان میزبانی دامنه های متعدد را ارائه می دهد، اما اکثر آنها منابع کافی را برای این کار فراهم نمی کنند و از عملکرد مناسبی برخوردار نخواهند بود. بسیاری از ارائه دهندگان VPS برنامه هایی را ارائه می دهند که به شما امکان می دهد چندین وب سایت را میزبانی کنید بدون اینکه مشکلات عملکردی را متحمل شوید. در بیشتر موارد، می توانید حساب های ایمیل جداگانه تنظیم کنید و منابع خاصی را برای هر سایت اختصاص دهید.

4. سفارشی سازی

میزبانی اشتراکی هنگام تنظیم پیکربندی سرور گزینه های بسیار کمی ارائه می دهد. از آنجا که میزبان وب آن را منحصراً مدیریت می کند، برنامه ها و سیستم عامل مورد نظر خود را انتخاب می کنند. در واقع، شما حتی نمی توانید بدانید که برنامه و تنظیمات سرور به چه شکل می باشد. اما از طرف دیگر برنامه های VPS اغلب بسته به نیاز شما گزینه هایی را ارائه می دهند. بسیاری از آنها گزینه های مختلف سیستم عامل و همچنین نصب خودکار را برای برنامه های توسعه مشترک ارائه می دهند. سرورهای مجازی که به صورت مدیریت نشده و کنترل نشده ارائه می شوند آزادی کامل را در مورد نصب و راه اندازی فراهم می کنند.

در کل ، یک VPS برای توسعه دهندگان وب بسیار مفید است. به عنوان مثال، شما می توانید نسخه PHP مورد نظر خود را انتخاب کنید ، یا node.js را برای پروژه توسعه وب خود به کار بگیرید. همچنین می توانید برنامه هایی که تمایل دارید را حذف کنید و منابع سرور را آزاد کنید.

5. پشتیبان گیری از داده ها

مانند هر راه حل میزبانی ، یک سرویس VPS باید راهی برای تهیه نسخه پشتیبان از داده های شما ارائه دهد. از آنجا که هر اتفاقی می تواند در شبکه ارائه دهنده رخ دهد، توصیه می شود سرویسی را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد از داده های شخصی خود بصورت دستی نسخه پشتیبان تهیه کنید تا اطمینان حاصل شود که می توانید در هر زمان اطلاعات خود را بازیابی نمایید.

چرا سرور مجازی پارس پک

بدون شک مهمترین فاکتور در انتخاب یک سرور مجازی، اعتماد کاربر بر خدمات سرویس دهنده می باشد. چرا که در این خدمات علی رغم وجود سیستم عامل و نرم افزاری مستقل ، کاربران از سخت افزاری اشتراکی استفاده می کنند و پارس پک این مهم را به کمک فناوری برجسته خود که سرانجام مطالعه مداوم ، بکارگیری هزاران مقاله علمی مرتبط و اختصاص صد ها ساعت، کار علمی فشرده می باشد به ارمغان آورده است و این نقطه امیدی برای وب فارسی خواهد بود که چنین تلاش های ارزشمندی مبتنی بر سطوح علمی بین المللی در آن انجام می پذیرد و هر روز شاهد تلاش دیگر جوانان خوش فکر ایرانی در کلیه حوزه های فناوری اطلاعات هستیم که نوید بخش آینده ای درخشان برای وب ایران خواهد بود. هر چند که با نبود و یا کمبود امکانات این مسیر، سختی های بسیاری را پیش روی قرار داده است.

مزیت های سرورهای مجازی پارس پک

اگر به امکانات بیشتر در مدیریت وب سایت‌های خود و دسترسی root برای سرور مجازی لینوکس یا دسترسی admin برای سرور مجازی ویندوز نیاز دارید، vPS های پارس پک می‌توانند بهترین همراه شما در توسعه کسب و کار شما باشند.

همه ابزارها و امکاناتی که به آن نیاز دارید

  • لوکیشن سرورها: سرورهای مجازی پارس پک در موقعیت‌های ایران، اروپا یا آمریکا ارائه می‌شوند
  • فضای بکاپ رایگان: ارائه فضای FTP رایگان با حجم ۵۰ گیگابایت برای تنظیم بکاپ گیری از سرور توسط شما
  • پرداخت ماهیانه: امکان پرداخت هزینه سرور به صورت ۱ ماهه یا ۳ ماهه یا ۶ ماهه و همچنین ۱ ساله
  • مقیاس پذیری: امکان ارتقای سرورها به پلن‌های بالاتر و همچنین سرورهای هایبریدی
  • سرور رایگان یک روزه: امکان ایجاد سرور ۲۴ ساعته تست به صورت رایگان
  • پنل ابرسرور: ارائه پنل قدرتمند ابری با امکاناتی ویژه برای مدیریت سرور لینوکسی و ویندوزی
  • قابلیت VNC: دسترسی مستقیم به سرور با ابزار VNC از طریق پنل ابر سرور
  • فایروال: امکان استفاده از فایروال قدرتمند پارس پک در پنل ابر سرور

جمع بندی

اهمیت سرور مجازی؛ اگر خلاصه بگوییم: با پیشرفت مداوم فناوری های اینترنتی، مشاغل برای نمایش محصولات و ارائه خدمات خود از امکان و توان اینترنت استفاده می کنند، در این میان ضرورت استفاده از سرویس های میزبانی و یا به طور خاص سرور مجازی خود را بیشتر نمایان می کند. اگر چه سرویس های میزبانی اشتراکی نیز برای این مورد وجود دارند، اما در این سرویس ها افزایش ترافیک می تواند تاثسر منفی بگذارد. VPS با گسترش تجارت خود امکان انعطاف پذیری بیشتر و مقیاس پذیری آسان تر را برای وب فارسی و یا به صورت کلی بحث میزبانی فراهم می آورد. علاوه بر این ، هزینه کم استفاده از VPS باعث می شود این گزینه تقریبا برای هر کسو کار مقرون به صرفه باشد. بنابراین اگر برای تجارت خود به سرویس میزبانی نیاز دارید، می توانید یک سرور مجازی را برای این مورد در نظر بگیرید.

دسترسی ها و امکانات بیشتر vps نسبت به سرویس هایی مانند هاست، سبب بالا رفتن، اهمیت سرور مجازی و استفاده از آن؛ در بین وب مسترهای فارسی زبان شده است.

سوالات متداول

1. آیا موقعیت سرور مجازی برای وب فارسی و سرعت سایت های فارسی تاثیرگذار است؟

بله ، برای دسترسی به سرعت لود بهتر از داخل ایران پیشنهاد می گردد سرور مجازی ایران انتخاب گردد.

2. آیا امکان نصب نرم افزار های دلخواه روی سرور مجازی وجود دارد؟ دسترسی ریشه وجود دارد؟

بله دسترسی ریشه وجود دارد. سرور به صورت مدیریت نشده ارائه خواهد شد و کاربر برای مدیریت سرور دسترسی کامل خواهد داشت.

3. آیا در سرور مجازی پارس پک امکان نصب سیستم عامل دلخواه وجود دارد؟

بله، شما می توانید سیستم عامل های مورد نظر خود را بر روی سرور نصب نمایید.

4. آیا محدودیتی در تنظیمات و پورت های سرور مجازی پارس پک اعمال شده است؟

خیر، به صورت پیش فرض محدودیتی بر روی سرورهای مجازی اعمال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم