نرخ پرش چیست؟ + تاثیر Bounce Rate بر سئوی سایت 

نرخ پرش سایت چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
سه‌شنبه 1 خرداد 1403
مطالعه: ۱۴ دقیقه ۰ نظر ۶۶ بازدید

نرخ پرش چیست؟ آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده که به محض وردتان به یک مغازه و نگاهی به دورواطراف بدون هیچ حرف و سخنی از مغازه خارج شوید؟ اگر بله، پس شما یکی از عوامل نرخ پرش آن مغازه بودید. نرخ پرش سایت یکی از کابوس‌های مدیران سایت است که بدون هیچ رودرواسی تعامل کاربر را به خاک و خون می‌کشد. البته نگران نباشید. در این مقاله از آموزش سئو بلاگ پارس پک، به شما خواهیم گفت نرخ پرش چیست و Bounce Rate چه مزایا و معایبی دارد. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند جلوی کابوس نرخ پرش را هرچه سریع‌تر بگیرید.

نرخ پرش چیست؟ بررسی میزان فرار بازدیدکنندگان از سایت

نرخ پرش (Bounce Rate) درصدی از بازدیدکنندگان وب‌سایت شما را نشان می‌دهد که پس از مشاهده تنها یک صفحه از سایت، بدون انجام عملی خاص به‌سرعت آن را ترک می‌کنند. به عبارت دیگر، این افراد هیچ تعاملی مانند کلیک روی لینک‌ها، پر کردن فرم‌ها یا خرید محصولات در وب‌سایت شما انجام نمی‌دهند.

نرخ پرش از سایت یک معیار مهم در بازاریابی آنلاین محسوب می‌شود، زیرا نشان می‌دهد وب‌سایت شما چقدر در جذب و حفظ بازدیدکنندگان خود موثر است. به‌اصطلاح در همان نگاه اول چقدر موفق بوده تا قاپ کاربر را بدزدد.

نرخ پرش بالا احتمالاً نشان‌دهنده جلب‌نشدن رضایت کاربران در همان لحظات اولیه حضورشان در صفحه سایت شما است. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خرید CDN پارس پک

چه عواملی بر نرخ پرش تاثیر می‌گذارند؟

پیش از اینکه سراغ راهکارهای کاهش بانس ریت و بررسی اهمیت نرخ پرش در سئو برویم، نیاز است بفهمیم دلیل اصلی فرار کاربران و افزایش نرخ پرش چیست؟ از جمله عوامل موثر بر نرخ پرش شامل موارد زیر است:

۱. صفحه با انتظارات کاربر همخوانی ندارد 

فرض کنید دنبال یک مخلوط‌کن با ارسال رایگان هستید، پس در گوگل جست‌وجو می‌کنید: «خرید مخلوط‌کن با ارسال رایگان». حالا در نتایج جستجو تبلیغی می‌بینید که روی آن نوشته «مخلوط کن با ارسال رایگان». روی این تبلیغ کلیک کرده و انتظار دارید به صفحه‌ای پر از مدل‌های مختلف مخلوط‌کن با ارسال رایگان هدایت شوید اما به جای آن به صفحه اصلی سایت هدایت شدید.

در این وضعیت، مسلما به گوگل برمی‌گردید تا صفحه‌ای را پیدا کنید که در مورد خرید مخلوط‌کن آن هم با ارسال رایگان باشد. درست است؟ با این مثال، احتمالا به‌طور دقیق فهمیده باشید بانس ریت یعنی چی! یعنی چیزی که می‌خواهید را پیدا نکردید و دلیلی هم ندارد بخواهید در سایت بمانید.

۲. کاربر چیزی را که می‌خواست، به‌دست آورد

فرار کاربران همیشه هم بد نیست! گاهی اوقات می‌تواند نشان‌دهنده‌ این باشد که صفحه‌ی شما دقیقاً همان چیزی را که کاربر به دنبالش بوده، به او ارائه کرده است. فرض کنید به دنبال دستور پخت بادمجان کبابی جدید هستید. پس به صفحه‌ای برمی‌خورید که هر آن چیزی که لازم دارید، از جمله مواد اولیه، دستورالعمل‌های دقیق و عکس را به شما نشان می‌دهد.

شما هم با یک نگاه، هرچه را که لازم بود، متوجه شدید. پس صفحه را می‌بندید. در این شرایط، اگرچه این بازدید تک صفحه‌ای از نظر فنی یک سشن بدون تعامل کاربر محسوب می‌شود اما دلیلش طراحی غیرجذاب یا کاربری نچسب سایت نبوده است.

۳. طراحی غیرجذاب، قاتل جذب کاربر

طراحی جذاب و کاربرپسند تاثیر بسیار مهمی روی نرخ پرش دارد. بسیاری از کاربران پیش از هرچیز ظاهر سایت را بررسی می‌کنند و بعد سراغ محتوای مورد نظرشان می‌روند. پس اگر سایت شما شبیه یک ورودی مغازه‌های تنگ و تاریک با محصولات تاریخ مصرف گذشته است، طبیعی است نرخ پرش وحشتناکی در انتظار سایتتان باشد.

نرخ پرش یا بانس ریت چیست؟
نرخ پرش یا فرار بازدیدکنندگان از سایت

۴. تجربه کاربری (UX) ضعیف، دشمن شماره یک!

هرچند ظاهر سایت اهمیت بسیار دارد اما همان زیبایی ظاهر سایت هم باید به شدت «کاربرپسند» باشد. هر چقدر خواندن و جستجو در سایتتان برای کاربرها راحت‌تر باشد، معمولا نرخ پرش پایین‌تری خواهید داشت.

به‌طورکلی، عوامل متعددی مانند طراحی نامناسب، وجود خطا در کدهای ردیابی، ترافیک بالای ربات‌ها و عدم سازگاری با مرورگرها می‌توانند به نرخ پرش بالا منجر شوند. همچنین ترافیک بالای شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات پولی و تعداد زیاد بازدیدکنندگان موبایل هم ممکن است نرخ پرش سایت را بالا ببرند.

اکنون که فهمیدیم بانس ریت سایت چیست؟ و چه عواملی در بانس ریت سایت تاثیرگذار هستند، سراغ وضعیت نرخ پرش در سئو می‌رویم.

گوگل آنالیتیکس برای تجزیه‌وتحلیل ترافیک وب و درک رفتار کاربران بسیار مفید است. در مقاله زیر درباره این ابزار بیشتر بخوانید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

چرا بررسی نرخ پرش در سئو مهم است؟

شاید تعجب کنید اگر بدانید نرخ پرش (Bounce Rate) به‌طور مستقیم هیچ تاثیری روی رتبه‌بندی سایتتان نمی‌گذارد. با این تفاسیر شاید فکر کنید پس بانس ریت در سئو مهم نیست. باید گفت نرخ پرش بالا مثل قناری در معدن است. ماجرای قناری چیست؟

در گذشته، قناری را به عنوان پرنده‌ای حساس با خود به معادن می‌بردند. در صورت وجود گاز خطرناک در معدن، قناری زودتر از انسان‌ها بیمار می‌شد و این موضوع هشداری برای معدن‌چیان بود. نرخ پرش برای سایت هم همینطور است. نرخ پرش بالا نشان می‌دهد یک جای کار در سئو و تجربه کاربری سایت شما می‌لنگد. مثلا:

  • طراحی سایت عجیب‌وغریب است و کاربران را گمراه می‌کند.
  • سایت برای موبایل بهینه نشده و کار با آن در گوشی سخت است.
  • محتوای صفحه با کلمه کلیدی که به آن منتهی شده متناقض است.
  • سرعت بارگذاری صفحه پایین است و کاربران خسته می‌شوند و صفحه را می‌بندند.

از طرفی، نرخ پرش پایین نشان می‌دهد که محتوای شما جذاب و کاربردی است. گوگل هم که عاشق محتوای خوب و کاربردی برای کاربر است. پس هرچند نرخ پرش به‌طور مستقیم روی رتبه‌بندی تاثیر نمی‌گذارد، اما آلارم هشداری برای مشکلات مهم در سایت شما خواهد بود. با پایین آوردن نرخ پرش، هم به گوگل نشان می‌دهید که سایت باارزشی دارید، هم تجربه کاربری را برای مخاطب‌های خود بهتر می‌کنید.

اینفوگرافیک نرخ پرش برای انواع سایت‌ها
معرفی میزان نرخ پرش برای انواع سایت‌ها

تفاوت نرخ خروج (Exit Rate) و نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

فرض کنید وارد یک کتاب‌فروشی می‌شوید و به‌طور مستقیم سراغ بخش رمان می‌روید. (اینجا شما نقش بازدیدکننده‌ هستید که روی یک صفحه از سایت فرود آمده است.) با دیدن جلد جذابی، کتاب را برمی‌دارید و چند صفحه‌ای را ورق می‌زنید. (اینجا روی یک لینک داخلی کلیک کردید و به صفحه‌ای دیگر رفتید.) بعد از خواندن آن چند صفحه، تصمیم می‌گیرید به کتاب‌فروشی دیگری سر بزنید. (اینجا شما از وب‌سایت خارج شدید. در ادامه مقاله «نرخ پرش چیست؟» اکنون ببینیم این سناریو در دنیای وب‌سایت‌ها چگونه با نرخ خروج و نرخ پرش سنجیده می‌شود:

نرخ خروج (Exit Rate)

در این مثال، خروج شما از صفحه دوم سایت (صفحه‌ای که چند صفحه از کتاب را ورق زدید) باعث افزایش نرخ خروج آن صفحه می‌شود. در واقع، نرخ خروج درصد سشن‌هایی است که در یک صفحه خاص به پایان می‌رسد، صرف نظر از اینکه کاربر قبلاً از صفحات دیگر بازدید کرده باشد یا خیر.

نرخ پرش (Bounce Rate)

حالا فرض کنید وارد کتاب‌فروشی می‌شوید، به بخش رمان سر می‌زنید، اما هیچ کتابی نظرتان را جلب نمی‌کند و بعد از چند ثانیه خارج می‌شوید. (اینجا کاربر فقط چند ثانیه در صفحه مانده و هیچ تعاملی نداشته است.) این سناریو یک پرش محسوب می‌شود. نرخ پرش درصد سشن‌هایی است که فقط از یک صفحه بازدید شده و کاربر بدون هیچ تعاملی از وب‌سایت خارج شده است.

نرخ خروج نشان می‌دهد کاربران از کدام صفحات خارج می‌شوند (چه اولین صفحه ورودشان باشد، چه صفحه دیگری) و نرخ پرش نشان می‌دهد که چه تعداد کاربر بدون هیچ تعاملی وب‌سایت را ترک کردند.

اینفوگرافیک تفاوت نرخ خروج و نرخ پرش
بررسی تفاوت نرخ خروج و نرخ پرش

با درک این تفاوت‌ها، می‌توانید تجربه کاربری وب‌سایت خود را بهتر تحلیل کنید. نرخ خروج بالا در یک صفحه خاص، لزوما بد نیست. (مثلاً خروج از صفحه «تماس با ما» بعد از ارسال پیام، طبیعی است). اما نرخ پرش بالا می‌تواند نشانه‌ای از محتوای نامناسب، سرعت پایین سایت یا ناوبری گیج‌کننده هم باشد. پس با تحلیل دقیق‌تر این دو نرخ، می‌توانید وب‌سایت خود را به محلی جذاب‌تر و کاربرپسندتر برای بازدیدکنندگان تبدیل کنید.

حالا که فهمیدیم بانس ریت چیست و چه تفاوتی با نرخ خروج سایت دارد؟ بیایید نحوه محاسبه آن را با هم مرور کنیم.

برای آشنایی با نحوه نصب و راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس در وب‌سایت مقاله زیر را بخوانید.

نصب گوگل آنالیتیکس

Bounce Rate چطور حساب می‌شود؟

نرخ پرش درصد افرادی است که تنها یک صفحه از سایت شما را دیده و خارج می‌شوند. به زبان ساده‌تر، این افراد بدون حتی یک کلیک اضافه، مستقیم سایت را ترک می‌کنند. محاسبه‌ آن هم خیلی راحت است. تنها باید تعداد کل بازدیدکنندگان یک صفحه را تقسیم بر کل بازدیدکنندگان سایت کنید. حاصل این تقسیم ضربدر ۱۰۰، نرخ پرش شماست و به‌صورت درصد نمایش داده می‌شود.

فرض کنید در یک روز ۱۰۰ نفر از سایت شما بازدید کردند، ۱۰ نفر از آن‌ها فقط یک صفحه را برای چند ثانیه دیدند و بدون هیچ تعاملی از صفحه خارج شدند. دراین‌صورت، نرخ پرش شما ۱۰ درصد خواهد بود.

اینفوگرافیک نحوه محاسبه بانس ریت
بررسی نحوه محاسبه بانس ریت

البته، این عدد در طول زمان تغییر می‌کند. پس برای اینکه بفهمید چه عواملی روی نرخ پرش شما تاثیر می‌گذارند، بهتر است از ابزارهای تحلیل وب‌سایت استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا روند تغییرات نرخ پرش را دنبال کنید و بفهمید چه چیزی باعث بالا رفتن یا پایین آمدن آن می‌شود.

احتمالاً بعد از اینکه نگاهی به نرخ پرش وبسایت خود انداختید، کمی دلسرد شدید. اما اگر فکر می‌کنید رسیدن به نرخ پرش صفر ایدئال است، احتمالا ناامیدتر هم خواهید شد. سوال اینجاست بهترین میزان نرخ پرش سایت چیست؟

اگرمی‌خواهید بدانید لینک شکسته چیست و چه تاثیری در سئو دارد، مقاله زیر را بخوانید.

لینک شکسته چیست؟

نرخ پرش در چه حدی خوب است؟

نرخ پرش متوسط چیزی بین ۴۱ تا ۵۱ درصد است. رسیدن به نرخ پرش زیر ۲۰ درصد معمولاً بعید است. پس اگر داده‌های شما چنین چیزی را نشان می‌دهند، بهتر است کمی بررسی کنید. کدهای تکراری، خطا در نصب ابزارهای ردیابی و افزونه‌های جانبی می‌توانند موجب گزارش اشتباه نرخ پرش شوند.

نرخ پرش متوسط همچنین ممکن است با توجه به دستگاهی که کاربر از آن استفاده می‌کند، تغییر کند. برای مثال، موبایل‌ها در بین تمام زمینه‌ها با ۵۱ درصد بانس ریت، بالاترین نرخ پرش را دارند. درحالی‌که نرخ پرش متوسط برای دسکتاپ ۴۳ درصد و برای تبلت‌ها ۴۵ درصد است. پس زمانی که نرخ پرش سایت خود را ارزیابی می‌کنید، حتماً به این نکته توجه کنید که ترافیک ناشی از Bounce Rate چیست؟ و از کجا می‌آید.

نرخ پرش بالای ۷۰ درصد بالاتر از متوسط است. اگر نرخ پرش از ۹۰ درصد هم فراتر رود، آن وقت باید به‌طور جدی به فکر راه‌حل باشید. در چنین وضعیتی، دلیل مشخصی وجود دارد که باعث فرار کاربران می‌شود.

حالا فهمیدیم نرخ پرش چیست؟ سوال اینجاست چطور می‌توان این نرخ رو پایین آورد؟

ترفندهای کاهش نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش بالا نشان می‌دهد صفحه شما برای بازدیدکنندگان دردی را درمان نمی‌کند. البته قبل از اینکه دست به کارهای اساسی مثل حذف صفحه یا بازطراحی کل وب‌سایت بزنید، چند قدم مهم وجود دارد که باید قبل از هر کاری آن‌ها را انجام دهید.

فراموش نکنید محاسبه نرخ پرش فقط به شما می‌گوید یک نفر وارد صفحه وب‌سایت شده و بدون بازدید از صفحات دیگر یا اقدام خاصی، از همان راهی که آمده، برگشته است. در واقع به شما نمی‌گوید کاربر چطور و چگونه با صفحه شما تعامل داشته است. در ادامه مراحل مهم نحوه کاهش نرخ پرش را بررسی می‌کنیم:

۱. وب‌سایت شما روی موبایل حرفی برای گفتن دارد؟

آیا می‌دانستید تقریبا نصف کل بازدیدکننده‌های دنیا از طریق گوشی وارد سایت‌ها می‌شوند؟ به همین خاطر، داشتن سایتی که روی موبایل به‌خوبی نمایش داده شود، دیگر یک امتیاز نیست، بلکه یک ضرورت است. فکر کنید وارد سایتی شدید و مجبورید مدام صفحه را بزرگ کنید تا نوشته‌های آن را بخوانید. کلافه‌کننده به‌نظر می‌رسد. جدا از اینکه سایتتان در موبایل باید به‌خوبی عرض اندام کند، محتوای آن نیز باید همچنان پادشاهی کند.

در موبایل، ویدئو حرف اول را می‌زند؛ زیرا می‌توان موضوعات پیچیده را با آن راحت‌تر از متن توضیح داد. به‌همین دلیل است که کاربران موبایلی اغلب مشتاق دیدن ویدئو و تصویر به‌جای خواندن متن هستند. البته از آن طرف هم ویدئوهای طولانی روی موبایل حجم زیادی از اینترنت را مصرف کرده و باعث می‌شوند سرعت سایت پایین بیاد؛ درنتیجه کاربر کلافه شده و سریع سایت را ترک می‌کند. پس باید حد تعادل را در همه موارد، رعایت کنید، چون مانند غذایی که نه شور و نه بی‌نمک باشد، هیچ‌کس سایت بدون تعادل را نمی‌پسندد.

۲. ترافیک ورودی را ردیابی کنید

فرض کنید نرخ پرش برای ترافیک مستقیم (Direct Traffic)، یعنی افرادی که به طور مستقیم آدرس سایت را وارد می‌کنند، خیلی بالا است. دراین‌صورت، باید چند کار انجام دهید:

  • آدرس (URL) سایت را بررسی کنید: مطمئن شوید که خواندن، به خاطر سپردن و تایپ کردن آن آسان است.
  • صفحه فرود (Landing Page) را زیر ذره‌بین ببرید: بررسی کنید آیا بازدیدکنندگان با خطای ۴۰۴ (صفحه یافت نشد) یا یک صفحه بی‌ربط مواجه نمی‌شوند؟ عنوان صفحه (Headline) باید واضح باشد و به کاربر بگوید که در جای درستی قرار دارد.

۳. قربانی کردن تجربه کاربری ممنوع

مواردی مثل پاپ‌آپ‌های تمام صفحه نه تنها آزاردهنده هستند، بلکه می‌توانند باعث جریمه‌های سئو هم بشوند. نکته کلیدی در بررسی ابزارهای سنجش نرخ پرش فکر کردن به کاربر است. هرچند برخی پاپ‌آپ‌ها مفید هستند (مثل پیام‌های خوشامدگویی)، اما از هر چیزی که تجربه کاربری را خراب می‌کند و باعث خروج بازدیدکننده می‌شود، دوری کنید.

۴. کلمات کلیدی و محتوای صفحه هدف را بشناسید

فرض کنید کسی به دنبال «راهکارهای نرم‌افزاری اتوماسیون بازاریابی» است. به احتمال زیاد، این فرد دنبال نرم‌افزاری برای افزایش سرنخ‌ها (Leads) به مشتری است. اما اگر کسی از عبارت «اتوماسیون بازاریابی چیست؟» استفاده کند، احتمالاً در مرحله‌ای نیست که دنبال خرید محصول باشد. در عوض، این فرد در پی محتوایی است که بیشتر جنبه آموزشی داشته باشد؛ زمانی که کلمات کلیدی را با محتوای صفحات هدف تطبیق می‌دهید، مطمئن شوید که آن‌ها با محتوای موردنیاز کلمه کلیدی همسو هستند.

کاهش نرخ پرش سایت با CDN پارس پک

تا به حال منتظر بارگذاری یک صفحه سایت ماندید؟ طوری‌که آخر اعصابتان از کندی بارگذاری صفحه به هم بریزد و صفحه را ببندید؟ برای اینکه چنین اتفاقی از طرف کاربران برای سایت شما نیفتد، از CDN پارس پک استفاده کنید. شبکه توزیع محتوای پارس پک با ذخیره محتوای سایت شما در سرورهای مختلف سراسر دنیا، سرعت بارگذاری را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی

نرخ پرش چیست؟ معیاری مشابه اولین ملاقات با یک‌سری افراد است که پس از اولین دیدار دیگر هیچ خبری از آن‌ها نمی‌شود. در این مقاله از آموزش کسب‌وکار اینترنتی بلاگ پارس پک، به‌طور کامل مفهوم بانس ریت را بررسی کردیم. اکنون احتمالاً بدانید هر چه تعامل کاربر با سایتتان بیشتر باشد، نرخ پرش کمتری خواهید داشت. اگر در این زمینه سوالی دارید، کافی‌است آن را در انتهای همین مقاله بنویسید تا در سریع‌ترین زمان راهنمایی‌تان کنیم.

سوالات متداول

۱. در گوگل آنالیتیکس نسخه GA4 منظور از نرخ پرش چیست؟

در گوگل آنالیتیکس GA4 نرخ پرش (Bounce Rate) درصد سشن‌هایی بوده که کاربر در آن‌ها با سایت شما تعامل نداشته است. دقیقا برعکس نرخ تعامل (Engagement Rate) است که درصد سشن براساس تعامل کاربر مشخص می‌شود.

یک سشن برای نرخ پرش در GA4 زمانی در نظر گرفته می‌شود که هیچ‌کدام از شرایط زیر برقرار نباشد:

  • کاربر بیش از ۱۰ ثانیه در صفحه مانده باشد.
  • کاربر یک رویداد را فعال کرده باشد (مثل خرید کردن یا ثبت‌نام).
  • کاربر به صفحه دیگری از سایت یا اپلیکیشن رفته باشد.

۲. تفاوت نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس نسخه قدیمی و گوگل آنالیتیکس GA4 چیست؟

در گوگل آنالیتیکس نسخه قدیمی نرخ پرش فقط بر اساس تعامل کاربر (مانند کلیک) محاسبه می‌شد. اما در Google Analytics 4، علاوه‌بر تعامل، عواملی مانند مدت زمان حضور کاربر در صفحه و رویدادهای تبدیل نیز در نظر گرفته می‌شود.

۳. بهترین ابزارهای آنالیز و بررسی نرخ پرش کدام است؟

علاوه‌بر گوگل آنالیتیکس شما می‌توانید از ابزارهای دیگری مانند Hotjar و Crazy Egg هم برای بررسی نرخ پرش، تجزیه‌وتحلیل نحوه تعامل کاربران با وب‌سایت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.