گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
یکشنبه 30 مرداد 1401
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۴۷۱ بازدید

گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس‌های تجزیه‌و‌تحلیل وب‌سایت است که آمار و ابزارهای تحلیلی را برای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) و اهداف بازاریابی ارائه می‌دهد. این سرویس بخشی از پلتفرم بازاریابی گوگل است و برای دارندگان حساب گوگل به‌‌رایگان در‌دسترس قرار دارد.

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند؟ از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟ چگونه می‌توانید از آن استفاده برای بهبود وب‌سایتتان استفاده کنید؟ در این مقاله از وبلاگ پارس پک، به این سؤالات جواب خواهیم داد؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند؟

پرسشی که ممکن است ذهن بسیاری از کاربران را درگیر کند، این است که گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند؟ در پاسخ باید گفت که نحوه کار این ابزار پیچیده نیست. در‌ادامه، شما را با نحوه کار آن آشنا می‌کنیم.

هاست سئو چه مزایایی دارد و استفاده از آن برای چه کسانی مناسب است؟ در مقاله زیر بخوانید.

هاست سئو چیست؟

۱.  بررسی عملکرد وب‌سایت

گوگل آنالیتیکس برای رصد عملکرد وب‌سایت و جمع‌آوری بینش (Insights) بازدیدکنندگان استفاده می‌شود. این ابزار به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا منابع اصلی ترافیک کاربران را تعیین کنند، موفقیت فعالیت‌ها و کمپین‌های بازاریابی خود را بسنجند، عملیات تکمیل‌شده (مانند خرید و افزودن محصولات به سبد خرید) را رصد کنند، الگوها و روندهای تعامل کاربر را کشف کنند و سایر اطلاعات بازدیدکنندگان مانند اطلاعات جمعیتی را به‌دست آورند.

۲. تجزیه‌وتحلیل رفتار مشتریان یک کسب‌وکار

وب‌سایت‌ کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​اغلب از Google Analytics برای به‌دست‌آوردن و تجزیه‌وتحلیل رفتارهای تحلیلی مختلف مشتری استفاده می‌کنند که برای بهبود کمپین‌های بازاریابی و افزایش ترافیک وب‌سایت و حفظ بهتر بازدیدکنندگان به‌کار برده می‌شود.

۳. به‌دست‌آوردن اطلاعات کاربران

گوگل آنالیتیکس می‌تواند اطلاعات کاربران را با هر بازدیدشان از وب‌سایت با استفاده از تگ‌های صفحه به‌دست آورد. در کد هر صفحه یک تگ صفحه جاوا‌اسکریپت قرار می‌گیرد. این تگ در مرورگر بازدیدکنندگان اجرا می‌شود و داده‌ها را جمع‌آوری و به یکی از سرورهای جمع‌آوری داده‌های گوگل ارسال می‌کند.

سپس، گوگل آنالیتیکس می‌تواند گزارش‌های سفارشی برای رصد و تجسم‌ داده‌هایی مانند تعداد کاربران، نرخ پرش وب‌سایت، زمان توقف (مدت‌زمان حضور کاربر در وب‌سایت)، بازدید صفحه و تکمیل اهداف ارائه دهد.

تگ صفحه به‌عنوان وب بیکن (Web Beacon) برای جمع‌آوری اطلاعات بازدیدکنندگان عمل می‌کند. ازآن‌جا‌که سیستم به کوکی‌ها بستگی دارد، برای کاربرانی که آن‌ها را غیرفعال کرده‌اند، داده‌ها را نمی‌تواند جمع‌آوری کند.

آموزش گوگل آنالیتیکس

نحوه کار Google Analytics چگونه است؟

ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس ویژگی‌هایی دارد که به کاربران کمک می‌کند تا روندها و الگوهای نحوه تعامل بازدیدکنندگان با وب‌سایت خود را شناسایی کنند. این ویژگی‌ها جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل، نظارت، تجسم، گزارش و تلفیق با سایر برنامه‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. شماری از ویژگی‌های مذکور عبارت‌اند از:

  • ابزارهای تجسم و نظارت بر داده‌ها، ازجمله داشبورد و کارت امتیازی و نمودارهایی که تغییرات داده‌ها را در طول زمان نشان می‌دهد
  • رابطه برنامه‌نویسی کاربردی جمع‌آوری داده (API)
  • تقسیم‌بندی برای تجزیه‌وتحلیل زیرمجموعه‌ها، مانند نرخ تبدیل
  • گزارش‌های سفارشی برای تبلیغات و جذب و رفتار مخاطب و تبدیل
  • اشتراک‌گذاری و ارتباط مبتنی‌بر ایمیل
  • ادغام با سایر ابزارها شامل گوگل از گوگل دیتا استودیو و…

برای دریافت آموزش طراحی سایت با وردپرس، به مقاله ی بالا رجوع کنید.

آموزش طراحی سایت با وردپرس

پارامترهای مهم گوگل آنالیتیکس را بشناسید

پارامترها استانداردی برای اندازه‌گیری کمّی هستند. گوگل آنالیتیکس به کاربران کمک می‌کند تا ۲۰۰ پارامتر مختلف را برای سنجش عملکرد وب‌سایت‌هایشان رصد کنند؛ اگرچه برخی از پارامترها ممکن است برای کسب‌وکارهای خاص ارزشمندتر از بقیه باشد. در‌ادامه، برخی از پارامترهای محبوب‌ را معرفی می‌کنیم:

  • کاربران (Users): کاربر بازدید‌کننده منحصربه‌فرد یا جدید وب‌سایت است.
  • نرخ پرش (Bounce Rate): درصد بازدیدکنندگانی که فقط یک صفحه را مشاهده کرده و بدون آن را هیچ‌گونه تعاملی بسته‌اند.
  • دوره‌ها (Sessions): گروهی از تعاملات بازدیدکننده که در پنجره‌ای ۳۰دقیقه‌ای فعالیت اتفاق می‌افتد یا مدت‌زمانی است که کاربر به‌صورت فعال در وب‌سایتتان حضور داشته است. اگر بعد از ۳۰ ثانیه کاربر با وب‌سایت تعامل نداشته باشد، دوره تمام می‌شود.
  • مدت‌زمان حضور کاربر در وب‌سایت (Average Session Duration): هر بازدیدکننده به‌طورمتوسط ​​چه مدت در وب‌سایت می‌ماند.
  • درصد دوره‌های جدید (Percentage of New Sessions): درصد بازدید از وب‌سایت که در بازدید اول اتفاق می‌افتد.
  • صفحات در دوره (Pages per Session): میانگین تعداد بازدید از صفحه در هر دوره است.
  • تنظیم اهداف (Goal Completions): تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان اقدامی مشخص و کامل را انجام می‌دهند. این به‌عنوان نرخ تبدیل هم مشخص می‌شود.
  • بازدید از صفحه (Page Views): تعداد کل صفحات مشاهده شده است.
تنظیمات گوگل آنالیتیکس

آشنایی با پارامترهای مهم Google Analytics

معیارها یا ابعاد؛ چه تفاوتی باهم دارند؟

گزارش‌های گوگل آنالیتیکس از دو بخش ابعاد (متریک) و معیارها (دایمنشن) تشکیل شده است که درک تفاوت بین آن‌ها برای تفسیر مناسب گزارش‌ها بسیار مهم است.

راهنمای تک تک مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی و پیش‌نیازهایی که دارد را در مقاله زیر بخوانید.

چطور فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

۱. ابعاد (متریک)

ابعاد ویژگی‌های کیفی هستند که برای توصیف و سازمان‌دهی داده‌ها استفاده می‌شوند. ابعاد را می‌توان در Google Analytics سفارشی کرد. نمونه‌هایی از ابعاد عبارت‌اند از:

  • زبان
  • نوع مرورگر
  • شهر و کشور
  • مدل دستگاه‌ها
  • گروه سنی کاربر

۲. معیار (دایمنشن)

متریک اندازه‌گیری‌های کمّی از یک نوع داده واحد هستند. نمونه‌هایی از معیارها عبارت‌اند از: میانگین طول دوره، بازدید از صفحه، صفحات در هر دوره و میانگین زمان در وب‌سایت. معیارها برای مقایسه اندازه‌گیری‌ها در ابعاد مختلف استفاده می‌شوند.

گوگل آنالیتیکس چه مزیت‌ها و محدودیت‌هایی دارد؟

گوگل آنالیتیکس مزیت‌ها و محدودیت‌های متفاوتی دارد. مزایای کلی این ابزار قدرتمند و رایگان و کاربرپسند بودن آن است. از مزایای دیگر این ابزار گوگل عبارت‌اند از:

  • استفاده از این سرویس رایگان برای افراد مبتدی هم آسان است.
  • انواع معیارها و ابعاد تنظیم‌پذیر را ارائه می‌دهد. با استفاده از این پلتفرم می‌توان انواع مختلفی از بینش‌های مفید را به‌دست آورد.
  • از بسیاری از ابزارهای دیگر مانند تجسم داده‌ها، نظارت، گزارش و تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی برخوردار است.
  • این ابزار در گذشته کاستی‌هایی داشته که ممکن است بر دقت داده‌های آن تأثیر بگذارد.

داده‌های جذب و رفتار کاربر چیست؟

گوگل آنالیتیکس می‌تواند انواع مختلفی از داده‌ها را برای اهداف بازاریابی دراختیار کسب‌وکارها قرار دهد. داده‌های جذب و رفتار کاربر دو نوع از این داده‌ها هستند. داده‌های جذب کاربر (User Acquisition Data) بینشی درباره نحوه ورود مشتریان به وب‌سایت ارائه می‌دهد. مشتریان ممکن است از کانال‌های مختلفی مانند نتایج موتور جست‌وجوی پولی، نتایج موتور جست‌وجوی رایگان، پیوندهای رسانه‌های اجتماعی یا تایپ‌کردن آدرس وب‌سایت وارد شوند. درک داده‌های جذب کاربر برای به‌حداکثر‌رساندن ترافیک وب‌سایت مهم است.

داده‌های رفتار کاربر (User Behavior Data) نشان می‌دهد که مشتریان در وب‌سایت چه کارهایی می‌کنند و چگونه با وب‌سایت درگیر هستند. این داده‌ها شامل مدت‌زمانی است که کاربر در هر صفحه می‌گذراند و تعداد صفحاتی که بازدید می‌کند و با ویدئوها و گرافیک‌ها درگیر است یا خیر. این داده‌ها را می‌توان برای ایجاد چینش وب‌سایت استفاده کرد. همچنین، بازدیدکنندگان را به محتوایی وصل می‌کند که به‌دنبال آن هستند و در‌نهایت، به تجربه کاربری مؤثرتر منجر می‌شود. تجربه کاربری‌ای که براساس داده‌های رفتار کاربر بهینه‌سازی شده‌اند، احتمال بیشتری برای تبدیل و فروش دارند.

 دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس

مفهوم داده‌های جذب و رفتار کاربر در Google Analytics یعنی‌چه؟

گوگل آنالیتیکس ۴ منتشر شد

گوگل آنالیتیکس ۴ یا به‌اختصار GA4 جدیدترین نسخه این سرویس است که اکتبر۲۰۲۰ منتشر شد. گوگل آنالیتیکس نسخه ۴ تا حدودی بازنگری در نسخه‌های قبلی است. این نسخه رابط کاربری کاملاً جدیدی ارائه می‎دهد و از اتکا به کوکی‌ها به‌سمت استفاده از یادگیری ماشینی برای دقت بهتر داده‌ها تغییر رویه داده است.

ویژگی‌هایی که در Google Analytics 4 اضافه شده‌اند، عبارت‌اند از:

  • ابزارهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی
  • تلفیق عمیق‌تر با تبلیغات ادز
  • گزارش‌های مشتری‌محور
  • ویژگی‌های رصد بدون کد اضافی که می‌تواند داده‌ها را با تأخیر کمتری ارائه دهد

جمع‌بندی

گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس‌های گوگل است که با آمارهایی که دراختیار کاربر قرار می‌دهد، به اهداف بازاریابی و سئو وب‌سایت‌ها کمک می‌کند. در این مقاله، ابتدا نحوه کار‌کردن گوگل آنالیتیکس را تشریح و سپس، بخش‌های مختلف ابزار را معرفی کردیم و درادامه، ویژگی‌های اضافه‌شده به جدیدترین نسخه Google Analytics را برشمردیم. اگر تجربه استفاده از گوگل آنالیتیکس را دارید، آن را ازطریق کامنت‌ها در وبلاگ پارس پک می‌توانید با ما به‌اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

۱. گوگل آنالیتیکس چه کاربردهایی دارد؟

گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس‌های تجزیه‌وتحلیل وب است که آمار و ابزارهای تحلیلی اساسی را برای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) و اهداف بازاریابی ارائه می‌دهد. این سرویس بخشی از پلتفرم بازاریابی گوگل است و برای دارندگان حساب Google به‌‌رایگان دردسترس قرار دارد.

۲. آیا استفاده از Google Analytics کاملاً رایگان است؟

گوگل آنالیتیکس ابزارهایی را به‌‌رایگان دراختیارتان می‌گذارد تا درک کاملی از مشتریان خود در دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها به‌دست آورید و بازده بازاریابی را بهبود ببخشید.

۳. آیا یادگیری گوگل آنالیتیکس آسان است؟

یادگیری گوگل آنالیتیکس آسان نیست؛ زیرا با حجم زیادی از داده‌های پیچیده سروکار دارد که تفسیر و درک آن‌ها دشوار است. بااین‌حال، اگر زمان کافی را برای یادگیری آن صرف کنید، بی‌شک می‌توانید آن را کاملاً یاد بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم