لینک شکسته چیست؟ دلایل ایجاد و رفع لینک شکسته 

لینک شکسته چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
دوشنبه 13 فروردین 1403
مطالعه: ۱۴ دقیقه ۰ نظر ۸۹ بازدید

لینک شکسته چیست؟ برای اینکه مفهوم لینک شکسته را درک کنید، زمانی را در نظر بگیرید که در حال رانندگی هستید و برای رسیدن به مقصدتان از یک اپلیکیشن مسیریابی استفاده می‌کنید. مسیری را که برنامه نشان می‌دهد دنبال می‌کنید، اما ناگهان خودتان را در بن‌بستی بی‌نام و نشان می‌بینید! هیچ اثری از مقصدتان نیست و حسابی کلافه می‌شوید.

لینک‌های شکسته در دنیای وب نیز دقیقاً همین کار را می‌کنند. شما با کلیک روی آن‌ها به‌جای رسیدن به محتوای مورد نظرتان به صفحه‌ای بی‌نام و نشان (معمولاً با کد خطای ۴۰۴) هدایت می‌شوید.

اگر نمی‌دانید لینک شکسته چیست؟ نگران نباشید در این مقاله از آموزش سئو بلاگ پارس پک، به طور کامل به مفهوم لینک شکسته، دلایل ایجاد، راه‌های شناسایی و رفع آن می‌پردازیم.

لینک شکسته چیست؟

لینک شکسته (Broken Link) صفحه‌ای از سایت است که با کلیک روی آن به جای هدایت به صفحه مورد نظر به صفحه‌ای بدون محتوا (صفحه ۴۰۴) هدایت می‌شوید. لینک شکسته سایت همچنین با عنوان Dead Link یا Link Rots هم شناخته می‌شود. لینک‌های شکسته دروازه‌های بن‌بست در دنیای وب هستند که به دلایل مختلفی از جمله حذف صفحه وب، تغییر آدرس صفحه مقصد، اشتباه در درج آدرس لینک، مشکلات فنی در وب‌سایت و… ایجاد می‌شوند.

خرید هاست وردپرس

نمونه خطاهای ناشی از لینک شکسته

در صورت وجود لینک شکسته در سایت کاربران هنگام جستجوی صفحه مد نظر با خطاهای مختلفی روبه‌رو می‌شوند که از جمله آن‌ها عبارت‌اند از:

کد خطا توضیحات
404 Page Not Found صفحه یا منبع درخواستی روی سرور وجود ندارد.
400 Bad Request سرور آدرس اینترنتی (URL) صفحه شما را درک نمی‌کند.
Bad host نام میزبان اشتباه است؛ سروری با این نام وجود ندارد یا قابل دسترسی نیست.
Bad URL آدرس اینترنتی (URL) به‌درستی ساخته نشده است. (برای مثال پرانتز جا افتاده، اسلش اضافه، پروتکل اشتباه و…)
Bad Code کد پاسخ HTTP نامعتبر است؛ پاسخ سرور مطابق با استانداردهای HTTP نیست.
Empty سرور پاسخی خالی بدون محتوا و کد پاسخ ارسال می‌کند.
Timeout زمان پاسخگویی سرور به پایان رسیده است.
Reset سرور ارتباط را قطع می‌کند؛ سرور یا به‌درستی پیکربندی نشده است یا بیش از حد مشغول است.

دلیل ایجاد لینک شکسته چیست؟

لینک‌های شکسته در وردپرس می‌توانند تجربه کاربری را به‌شدت تحت‌الشعاع قرار داده و کاربران را آزرده خاطر کنند. این مشکل به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که تعدادی از رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • صاحب وب‌سایت URL را به‌طور اشتباهی وارد کرده است.
  • سایت مورد نظر دیگر در دسترس نیست یا به‌طور دائم منتقل شده است.
  • فایروال یا محدودیت موقعیت جغرافیایی اجازه دسترسی از خارج را نمی‌دهد.
  • ساختار URL سایت شما به تازگی تغییر کرده و هیچ ریدایرکتی انجام نشده است.
  • لینک محتوای مورد نظر (PDF ،Google Doc، ویدیو و…) منتقل یا حذف شده است.
  • عناصر شکسته در داخل صفحه وجود دارد. (تداخل HTML ،CSS ،Javascript یا افزونه‌های CMS).

آیا می‌خواهید مشکلات فنی وب‌سایت خود را که بر رتبه شما در گوگل تاثیر می‌گذارند، شناسایی و رفع کنید؟ مقاله زیر را از دست ندهید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

انواع لینک‌ شکسته چیست؟

انواع لینک‌های شکسته که ممکن است در سایت شما ظاهر شود، عبارت است موارد زیر:

۱. لینک شکسته داخلی (Internal Broken Link)

لینک شکسته داخلی، لینکی است که کاربر را به صفحه‌ای از وب‌سایت خودتان هدایت می‌کند که موجود نیست. این اتفاق می‌تواند در دو حالت رخ دهد:

  • تغییر آدرس صفحه: اگر آدرس صفحه‌ای از سایت را تغییر داده باشید، لینک‌های قبلی که به آن صفحه ارجاع می‌دادند، تبدیل به لینک‌های شکسته می‌شوند.
  • حذف صفحه بدون ریدایرکت: اگر صفحه‌ای را بدون ریدایرکت ۳۰۳ حذف کنید، لینک‌های مرتبط با آن صفحه تبدیل به لینک‌های شکسته می‌شوند.

۲. لینک شکسته خارجی (External Broken Link)

لینک خارجی شکسته کاربر را به صفحه‌ای خارج از سایت شما هدایت می‌کند. برای مثال، به سایتی که از محتوای موجود در صفحات شما پشتیبانی می‌کند. وقتی این لینک‌ها شکسته باشند، یعنی مشکلی در لینک خارجی به‌وجود آمده که یا وجود ندارد یا آدرس اشتباه ثبت شده است.

اینفوگرافیک مفهوم لینک شکسته
بررسی مفهوم Broken Link

۳. بک‌لینک‌های شکسته (Broken Back Link)

بک‌لینک‌ها، لینک‌هایی در صفحات سایت دیگری هستند که به محتوای سایت شما لینک دادند. وقتی محتوا یا آدرس خود را تغییر می‌دهید یا به هر دلیلی آدرس شما در سایت میزبان به‌صورت اشتباه وارد شده است، بک‌لینک‌ها دیگر اعتباری نخواهند داشت.

خوب است هرازچندگاهی پس از دادن رپورتاژ یا درخواست لینک خارجی به وب‌سایت‌های مختلف، بررسی کنید آیا آدرس لینک شما به‌درستی درج شده یا همچنان باقی مانده است یا خیر. کم پیش نیامده که پس از چند ماه انتشار رپورتاژ، لینک‌های سایت مهمان از جانب سایت میزبان به‌طور کامل از بین رفته است.

لینک‌های شکسته چه تاثیری در سئو سایت دارند؟

تا اینجا که فهمیدیم «Broken Link چیست؟». اکنون نوبت تاثیر آن بر وضعیت سایت می‌رویم. لینک‌های شکسته مثل سرعت‌گیر وسط یک بزرگراه عمل می‌کنند. همین سرعت‌گیر باعث می‌شود بازدیدکنندگان تجربه کاربری مناسبی در سایتتان نداشته باشند. گوگل هم که چشمش به رضایت کاربر است، سریع همان لینک شکسته را مانند پیراهن عثمان درنظر می‌گیرد و رتبه‌ سایت را در نتایج گوگل پایین می‌آورد. به زبان ساده، لینک شکسته ممکن است روی وضعیت سایت در نتایج سرچ گوگل تاثیر بگذارد. اما چگونه؟

۱. از طریق تجربه کاربر

تاثیر لینک‌ های شکسته بر سئو سایت زمانی خود را نشان می‌دهد که تجربه کاربری نامناسبی برای کاربر رقم بزند. همین موضوع اعتبار سایت شما را پایین می‌آورد.

دو مرد که پشت سیستم هستند و می‌خواهند بدانند لینک شکسته چیست؟
به لینکی که با کلیک روی آن به صفحه بدون محتوا وارد می‌شوید Broken Link یا لینک شکسته می‌گویند

۲. از طریق افزایش نرخ پرش

افزایش نرخ پرش گواهی بر تاثیر مخرب لینک‌های شکسته در سئو است. فرقی نمی‌کند که چند لینک شکسته در سایتتان دارید؛ صفحه شما در همان لحظات اول بر اساس قابلیت استفاده، تجربه کاربری، سرعت بارگذاری و محتوا می‌تواند نظر کاربر را جلب کند. اما اگر لینک‌های شکسته در سایتتان وجود داشته باشد و بازدیدکننده نتواند به اطلاعات مورد نظر خود برسد، به‌راحتی به سایتی دیگر می‌رود که نیاز او را برآورده می‌کند. هر چه زمان کمتری در سایت شما صرف کند، نرخ پرش سایتتان افزایش می‌یابد.

اگر می‌خواهید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید، در مقاله زیر با اصول و مبانی سئو آشنا شده و گام‌های عملی برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود بردارید.

سئو چیست؟

نحوه پیدا کردن لینک‌های شکسته سایت

قبل از اصلاح لینک‌ های شکسته سایت برای جلوگیری از اثرات منفی آن، نحوه پیدا کردن لینک‌های شکسته را بررسی می‌کنیم. ساده‌ترین راه برای پیدا کردن لینک‌های شکسته استفاده از گزارش ابزارهای سئو مانند SEOptimer یا SEOptimer DIY SEO است تا صفحاتی با لینک شکسته سایتتان را به شما نشان دهد.

بررسی لینک های شکسته با استفاده از Search Console گوگل

Search Console گوگل نیز دستی در شناسایی مشکلات سایت دارد. از طریق سرچ کنسول می‌توانید URLهای شکسته وب‌سایتتان را مشاهده کنید. برای این کار، کافی‌است به قسمت Search Console گوگل > Pages > Indexing بروید.

بررسی لینک های شکسته با استفاده از Search Console گوگل
برای بررسی لینک‌های شکسته به قسمت Pages گوگل سرچ کنسول بروید

این قسمت، فهرستی از صفحاتی که با لینک ۴۰۴ یا لینک شکسته ظاهر شدند، به شما نشان می‌دهد.

نمایش صفحات ۴۰۴ یا لینک‌های شکسته در سرچ کنسول
نمایش فهرستی از لینک‌های شکسته در گوگل سرچ کنسول

این گزارش مشخص می‌کند حذف لینک شکسته چقدر مهم است. بدون اصلاح پیوندهای شکسته سایت، آن‌ها در نتایج جستجوی گوگل به قهقرا خواهند رفت. با کلیک روی گزینه «Not Found (404)»، لیستی از صفحات ۴۰۴ برایتان ظاهر می‌شود.

نمایش صفحه‌های ۴۰۴ در گوگل سرچ کنسول
شناسایی لینک‌های شکسته در گوگل سرچ کنسول

بررسی لینک های شکسته با استفاده از سمراش

ابزار Site Audit سمراش تمام وب‌سایت شما را بررسی کرده و خطا و لینک‌های شکسته آن را به شما نشان می‌دهد. برای استفاده از این ابزار مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. یک پروژه جدید ایجاد یا روی پروژه موجود کلیک کنید. دکمه «Create Project» در گوشه بالا سمت راست زیر بخش Site Audit قرار دارد.

بررسی لینک های شکسته با استفاده از سمراش
برای ایجاد پروژه در سمراش روی گزینه Create Project کلیک کنید

۲. روی تب «Issues» کلیک کنید و عبارت «Broken» را در نوار جستجو وارد کنید تا لینک‌های شکسته را نمایش دهد.

پیداکردن لینک‌های شکسته سایت در ابزار سمراش
برای شناسایی لینک‌های شکسته عبارت Broken را در تب Issues سرچ کنید

ممکن است لیستی از خطاها را مشاهده کنید که شبیه به این موارد هستند:

نمایش لیستی از خطاهای سایت در یمراش
لیستی از خطاها نمایش داده می‌شود

۳. روی internal links are broken کلیک کنید تا گزارش آن را به شما نشان دهد.

کلیک روی internal links are broken برای نمایش لینک‌های شکسته در سمراش
برای نمایش گزارش لینک‌های شکسته روی internal links are broken بزنید

بررسی لینک های شکسته با استفاده از اکستنشن مرورگر 

اکستنشن مرورگر مثل Check My Links و Broken Link Checker به‌طور خودکار تمام لینک‌ها را بررسی کرده و لینک‌های شکسته را تحویلتان می‌دهد. کافی است یکی از آن‌ها را روی مرورگر کروم نصب کنید. به محض اینکه مرورگر سایت شما را بارگذاری کرد، اکستنشن شروع به آنالیز سایت شما می‌کند.

بررسی لینک‌های شکسته با استفاده از اکستنشن کروم
آنالیز لینک‌های شکسته سایت با اکستنشن کروم

بررسی لینک های شکسته با استفاده Ahrefs

این ابزار خوش‌نام و کاربلد سئو، کارتان را برای شناسایی لینک شکسته در سایت راحت می‌کند. البته پیدا کردن لینک شکسته با Ahrefs رایگان نیست ولی شما با خرید اکانت آن می‌توانید پس از ورود به حساب کاربری خود، به بخش Ahrefs Site Explorer بروید و آدرس سایتتان را وارد کنید.

صفحه بررسی لینک‌های شکسته در Ahrefs
آدرس وب‌سایتتان را در بخش Ahrefs Site Explorer وارد کنید

برای مشاهده لینک‌های شکسته‌ وب‌سایتتان روی Pages و سپس Best by links کلیک کنید. سپس نتایج را با انتخاب گزینه 404 Not Found مرتب کنید.

بررسی لینک شکسته سایت در بخش Pages و سپس Best by links سایت Ahrefs
برای بررسی لینک‌های شکسته روی Pages و سپس Best by links بزنید

در مرحله بعد، نتایج را در یک فایل CSV خروجی بگیرید تا از آن برای رفع لینک‌های شکسته در وب‌سایت وردپرس خود استفاده کنید. برای پیدا کردن لینک‌های خروجی شکسته نیز کافی‌است به بخش Outgoing links و سپس Broken links بروید.

پیداکردن لینک‌های شکسته سایت در بخش Outgoing links و Broken links سایت Ahrefs
برای بررسی لینک‌های شکسته سایت به بخش Outgoing links و سپس Broken links بروید

در این صفحه، فهرستی از لینک‌های خارجی شکسته را همراه با انکر تکست و آدرس آن مشاهده خواهید کرد.

۴ روش رفع مشکل لینک های شکسته سایت

پیدا کردن لینک شکسته به‌صورت دوره‌ای بستگی به میزان ایجاد صفحات جدید در سایت شما دارد. برای مثال، با توجه به بازه‌های تولید محتوا در سایتتان نیاز است نسبت به شناسایی لینک شکسته به‌صورت دوره‌ای اقدام کنید. برای این کار، پس از بررسی لینک‌های شکسته کافی‌است اقدامات زیر را انجام دهید:

۱. رفع مشکل لینک های شکسته سایت با Broken Link Checker 

محبوب‌ترین افزونه بررسی لینک‌ های شکسته سایت، افزونه Broken Link Checker است که در قسمت قبل اکستنشن آن را معرفی کردیم. یکی از ویژگی‌های مهم این افزونه متن باز جلوگیری از دنبال کردن لینک‌های شکسته توسط گوگل است. همچنین به شما امکان می‌دهد تا بدون نیاز به آپدیت دستی تک‌تک محتواها، از طریق افزونه لینک شکسته را اصلاح کنید. برای استفاده، ابتدا افزونه را از مخزن وردپرس دانلود، نصب و فعال کنید و سپس اقدامات زیر را پیش بگیرید:

اکنون به تنظیمات افزونه بروید.

رفع مشکل لینک شکسته با افزونه Broken Link Checker
وارد تنظیمات افزونه Broken Link Checker شوید

پس از فعال سازی، افزونه Broken Link Checker بلافاصله وب‌سایت شما را برای یافتن لینک‌های شکسته اسکن کرده و نتیجه را نشان می‌دهد.

نمایش لینک‌های شکسته سایت در افزونه Broken Link Checker
نمایش لینک‌های شکسته با افزونه Broken Link Checker

روی «Found 3 broken links» کلیک کنید تا صفحه‌ای با تمام لینک‌های شکسته موجود در وب‌سایت ظاهر شود.

انتخاب گزینه Found 3 broken links برای نمایش جزییات لینک‌های شکسته
با کلیک روی Found 3 broken links ا صفحه‌ای با تمام لینک‌های شکسته سایت نمایش می‌یابد

حالا برای رفع لینک‌های شکسته، روی گزینه «Edit URL» یا «Unlink» در قسمت Source کلیک کنید.

کلیک روی گزینه Edit URL برای رفع لینک‌های شکسته سایت
برای حل مشکل لینک‌های شکسته سایت روی گزینه Edit URL کلیک کنید

۲. رفع مشکل لینک های شکسته سایت با افزونه Link Checker

این پلاگین لینک‌های داخلی و خارجی سایت شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود هیچ لینک شکسته‌ای از زیر دستش در نرفته است. با نسخه رایگان افزونه می‌توانید تا ۵۰۰ لینک را بررسی کنید. نسخه پریمیوم امکان بررسی تا ۵۰۰ هزار لینک را به شما می‌دهد. برای شروع پس از نصب و فعال کردن افزونه از مخزن افزونه‌های وردپرس به‌صورت زیر اقدام کنید:

پس از فعال‌سازی پلاگین عبارت Link Checker را در منوی سایت خود خواهید دید.

حل مشکل لینک های شکسته سایت با افزونه Link Checker
نمایش عبارت Link Checker را در منوی سایت پس از فعال‌سازی افزونه

برای آغاز فرایند بررسی و اصلاح لینک‌های شکسته روی گزینه «Check your website» کلیک کنید.

کلیک روی گزینه Check your website در افزونه وردپرس برای بررسی و اصلاح لینک‌های شکسته روی گزینه
برای حل مشکل لینک‌های شکسته روی Check your website کلیک کنید

برای مشاهده‌ گزارش سایت، کافی‌است روی «Result» بزنید.

کلیک روی گزینه Result برای مشاهده گزارش حل مشکل لینک‌های شکسته
برای مشاهده گزارش روی گزینه Result کلیک کنید

۳. از ریدایرکت ۳۰۳ استفاده کنید

با استفاده از ریدایرکت ۳۰۳ می‌توانید لینک شکسته را به آدرس دیگری در سایتتان ریدایرکت کنید. بهترین زمان انجام این کار، زمانی است که محتوا در سایت شما وجود دارد اما به صفحه دیگری در سایتتان منتقل شده است. با این کار، به جای اینکه کاربران را با نمای دلخراش ارور ۴۰۴ روبه‌رو کنید، به‌راحتی می‌توانید محتوایی را که می‌خواهید برایشان نمایش دهید.

صفحه ریدایرکت‌های وردپرس افزونه ریدایرکت وردپرس
استفاده از ریدایرکت ۳۰۳ برای حل مشکل لینک‌های شکسته

افزونه ریدایرکت وردپرس بهترین ابزار برای انجام ریدایرکت‌های سایت وردپرسی است.

برای آشنایی با انواع ریدایرکت و تاثیر آن‌ها بر سئو سایت مقاله زیر را از دست ندهید.

انواع ریدایرکت

۴. تغییر تنظیمات ساختار پیوند یکتا یا Permalinks

لینک‌های شکسته باعث نمایش خطای ۴۰۴ در وب‌سایت شما می‌شود. خطایی که حس ناخوشایند بازنده بودن به کاربر می‌دهد. شما می‌توانید از طریق پنل وردپرسی‌تان تنظیمات پیوندهای یکتا را تغییر دهید.

برای تغییر تنظیمات ساختار پیوند یکتا را از طریق پنل مدیریت وردپرس خود به مسیر تنظیمات> پیوندهای یکتا بروید.

در اینجا می‌توانید ساختار جایگزین را برای پیوندهای یکتا انتخاب کنید. برای مثال، اگر تنظیمات پیش‌فرض شما عددی است، آن را به «نام نوشته» تغییر دهید. سپس، روی «ذخیره تغییرات» کلیک کنید.

سپس، ساختار را دوباره به حالت پیش‌فرض خود بازگردانی و مجددا روی «ذخیره تغییرات» کلیک کنید. صفحات سایت را بررسی کنید تا ببینید آیا این روش کارساز بوده است.

با هاست وردپرس پارس پک با خطاهای میزبانی خداحافظی کنید

وردپرس جذاب با آن نقشه راهی که داشتن سایت را برایمان راحت کرده است، زمانی محبوب‌تر می‌شود که از یک میزبانی پرسرعت و امن بهره ببرد که برای وردپرس بهینه‌سازی شده است. اگر دنبال یک هاست پرسرعت، امن و با پشتیبانی همیشه در دسترس هستید که لذت مدیریت سایت وردپرسی را برایتان چندین برابر کند، هاست وردپرس پارس پک بهترین انتخاب خواهد بود.

جمع‌بندی

لینک شکسته چیست؟ این لینک حکایت جاده خاکی وسط یک جاده سرسبز و آسفالت است. خوشبختانه نحوه پیدا کردن و اصلاح لینک‌های شکسته کار سختی نیست. شما به‌راحتی ازطریق روش‌هایی که در این مقاله از آموزش کسب‌وکار اینترنتی بلاگ پارس پک بررسی کردیم مانند استفاده از سرچ کنسول می‌توانید این لینک‌ها را شناسایی کنید. استفاده از افزونه‌هایی مثل Lick Corker یا Broken Link Checker نیز کارتان را ساده می‌کند. شما کدام روش را انتخاب می‌کنید؟ نظرتان را می‌توانید در انتهای همین مقاله برای ما بنویسید.

سوالات متداول 

۱. لینک شکسته چیست؟

لینک شکسته لینکی است که به صفحه‌ای بدون محتوا ختم شده که شما را صفحه‌ای با ارور ۴۰۴ یا پیغام «این صفحه وجود ندارد» هدایت می‌کند. این اتفاق ممکن است به دلایل مختلفی مانند حذف صفحه یا تغییر آدرس صفحه رخ دهد.

۲. چگونه می‌توانم لینک شکسته را پاک کنم؟

شما می‌توانید به جای حذف URL از طریق سرچ کنسول، از ریدایرکت ۳۰۳ برای هدایت صفحه به آدرسی با محتوای مرتبط استفاده کنید.

۳. چه تفاوتی بین لینک شکسته و لینک ۴۰۴ وجود دارد؟

لینک شکسته لینکی است که به صفحه‌ای ختم می‌شود که دیگر وجود ندارد، درحالی‌که لینک ۴۰۴ به صفحه‌ای ختم می‌شود که به‌طور موقت یا دائم در دسترس نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم