مترموست چیست؟ معرفی بهترین ابزار سازمانی چت

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
چهارشنبه 11 آبان 1401
مطالعه: ۹ دقیقه ۱ نظر ۱۸۷۵ بازدید

افرادی که در یک سازمان یا شرکت روی پروژه مشخصی کار می‌کنند، نیاز دارند همیشه با یکدیگر در تعامل باشند. باتوجه‌به اینکه امروزه بسیاری از افراد به‌صورت دورکار پروژه‌های شرکت‌ها را پیش می‌برند، شاید تعامل حضوری راهکاری چندان عملی به‌نظر نرسد. یکی از این ابزارهای کاربردی مترموست (Mattermost) است که می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای نرم‌افزارهای حوزه saas در نظر گرفته شود. در این مقاله از بلاگ پارس پک، می‌خواهیم درباره مترموست صحبت کنیم و ببینیم که این ابزار چگونه می‌تواند به سازمان‌ها برای ارتباط و تعامل افراد با یکدیگر کمک کند.

مراحل کامل مراحل نصب و راه‌اندازی سرور مترموست را در مقاله زیر بخوانید.

آموزش کامل نصب و راه‌اندازی مترموست

معرفی Mattermost و انواع آن

Mattermost پلتفرمی منبع‌باز برای برقراری ارتباط امن و همکاری مشترک بین افراد تیم است و در دو نسخه به بازار معرفی شده است:

۱. نسخه تیمی

این نسخه می‌تواند به‌عنوان راه‌حل فضای کاری مبتنی‌بر سیستم ابری خصوصی در نظر گرفته شود. نسخه Team Edition نرم‌افزار مترموست برای استفاده کاربران غیرفنی، اما با مهارت‌های IT لازم طراحی شده است. با استفاده از این نسخه، هم در دسکتاپ و هم در تلفن‌همراه هوشمند خود می‌توانید با تیم خود به‌صورت ایمن و سریع ارتباط برقرار کنید.

۲. نسخه تجاری

این نسخه شامل تمام امکاناتی می‌شود که از نسخه تیمی انتظار دارید و البته به آن کمی چاشنی تجاری‌سازی نیز اضافه شده است. به‌عنوان مثال، در نسخه تجاری می‌توانید امنیت بیشتری تجربه کنید و مجموعه‌ای از ابزارهای پیشرفته نیز در‌اختیارتان قرار داده خواهد شد.

دانلود مترموست

Mattermost چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Mattermost برای چه افرادی مناسب است؟

مدیرعامل Mattermost از جمله جالبی برای پاسخ به این پرسش استفاده می‌کند:

«توسعه‌دهندگان» Mattermost را به‌طورخاص برای «توسعه‌دهندگان» طراحی کرده‌اند!

بااین‌حال، اگر شما کاربر معمولی هستید، نباید بابت این جمله برای شخصی‌سازی و سفارشی‌کردن نرم‌افزار نگرانی داشته باشید؛ زیرا انجام تنظیمات سفارشی برای مترموست بسیار راحت است. باتوجه‌به این موضوع و نیز ابزارهای متنوع موجود در مترموست‌، این نرم‌افزار به یکی از انتخاب‌های محبوب برای تیم‌های مهندسی در سراسر جهان تبدیل شده است.

اگر می‌خواهید قدرت این نرم‌افزار را بیشتر از قبل درک کنید، کافی است بدانید که اَبَرشرکت اوبر و وزارت دفاع و بسیاری از شرکت‌های پیشرو در‌زمینه بازی‌سازی، Mattermost را به‌عنوان ابزار ارتباطی خود انتخاب کرده‌اند.

نکاتی درباره حریم خصوصی و چند ویژگی دیگر در نرم‌افزار Mattermost

بدون اغراق Mattermost برای استفاده افراد و سازمان‌هایی که داده‌های بسیار حساس را مدیریت می‌کنند، مانند کارکنان بخش‌های نظامی یا خدمات بهداشتی بسیار مفید است. دلیل آن هم محیط بسیار تنظیم‌پذیری است که در این نرم‌افزار وجود دارد. نکته‌ای که احتمالاً خاطر شما را از حریم خصوصی‌تان آسوده می‌کند، این است که در مترموست تمامی اطلاعاتتان صرفاً در همان شبکه خودتان باقی خواهد ماند و این ویژگی امکان شنود اطلاعات را به صفر می‌رساند. Mattermost ویژگی‌های بارز دیگری نیز دارد که در‌ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

۱. آزادی عمل

یکی از ویژگی‌های مهم مترموست آزادی عمل در استفاده از ابزارهاست؛ بنابراین، این امکان را خواهید داشت که بسته به نیازهای سازمان، از ابزارهای متنوعی استفاده کنید.

۲. امکان استفاده در تمامی دستگاه‌ها

شما تقریباً با تمامی دستگاه‌ها می‌توانید از Mattermost استفاده کنید. این نرم‌افزار روی سیستم‌عامل‌های iOS ،Android ،Mac ،Linux و Windows کار می‌کند.

۳. مدیریت و ارتقای آسان

با اجرای مترموست به‌عنوان تصویر داکر یا باینری لینوکس یا در اَشکال دیگر، به‌راحتی می‌توانید سیستم خود را مطابق با نیاز خود به‌روز و نگه‌داری کنید.

۴. جامعه بزرگ

جامعه افرادی که از نرم‌افزارها استفاده می‌کنند یا آن‌ها را توسعه می‌دهند، نشان‌دهنده امکان اعتماد به آن نرم‌افزار است. مترموست نیز جامعه‌ای بزرگ و پرجنب‌و‌جوش دارد که می‌تواند تضمین کند شما می‌توانید به ده‌ها برنامه از‌جمله Gitlab ،JIRA ،Jenkins ،Giphy و Redmine دسترسی داشته باشید.

دراین‌میان، نکته جالب این است که در نظرسنجی‌ای، ۳۱درصد از شرکت‌کنندگان پیشنهاد کرده‌اند که UI نرم‌افزار Slack را روی هر نرم‌افزار دیگری می‌توان قرار داد. بنابراین، اگر تا‌به‌حال از Slack استفاده می‌کردید و به ظاهر آن عادت کرده‌اید، شاید بهترین خبر برای شما این باشد که UI مترموست بسیار نزدیک به Slack است. اگر‌چه Mattermost می‌تواند به‌عنوان جایگزینی مطمئن برای Slack باشد، باتوجه‌به سازگاری کامل این دو، از آن‌ها به‌عنوان مکمل یکدیگر نیز می‌توان استفاده کرد.

ویژگی های mattermost

آشنایی با ویژگی‌ها و امنیت مترموست

امکانات مهم Mattermost

تا این‌جای مطلب، با بیشتر ویژگی‌های Mattermost آشنا شده‌اید؛ اما امکانات این نرم‌افزار هنوز تمام نشده است! برای مثال، مترموست به شما امکان می‌دهد تا از سیستم پیام‌رسانی گروهی و خصوصی یک‌به‌یک استفاده کنید. در سیستم پیام‌رسانی یک‌به‌یک، هر پیام به یک فرد منحصر است؛ به‌همین‌دلیل، معمولاً مارکترها از این سیستم برای جلب اطمینان بیشتر مشتری استفاده می‌کنند. همچنین، تیم‌هایی که از Mattermost استفاده می‌کنند، می‌توانند کانال‌هایی را برای اطلاع‌رسانی ایجاد کنند و محیط‌هایی را برای چت و گفت‌وگوی عمومی یا خصوصی به‌کار گیرند یا حتی برنامه‌هایی برای برگزاری جلسات خاص ایجاد کنند.

مانند نرم‌افزارهای دیگر، در مترموست نیز امکان به‌اشتراک‌گذاشتن فایل‌ها و جست‌وجو میان محتواهای ارسال‌شده برایتان فراهم است؛ به‌همین‌دلیل، بسیاری از کاربران تصمیم می‌گیرند تا از این ابزار به‌جای ایمیل استفاده کنند و بدین‌ترتیب از شلوغی صندوق ایمیل خود بکاهند. از‌جمله امکانات و ویژگی‌های دیگر مترموست می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • امکان پیام‌رسانی بلادرنگ (Real-Time) در دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف
  • پیام‌رسانی ایمن و مقیاس‌پذیر و خودمیزبان
  • پشتیبانی DevOps برای ارسال سریع‌تر نرم‌افزارها
  • حفاظت دربرابر حوادث مهم امنیتی
  • استفاده از پیام‌رسانی یک‌به‌یک و گروهی
  • تاریخچه کامل چت و امکان جست‌وجو در آن
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها و تصویرها و لینک‌ها
  • ایموجی‌های جذاب
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری صدا و تصویر و صفحه‌نمایش در جلسه‌های آنلاین
  • استفاده از فناوری ابری
امکانات مترموست چیست؟

نرم‌افزار Mattermost چه امکاناتی دارد؟

دغدغه‌های شما درباره امنیت Mattermost

یکی از دغدغه‌های افرادی که قصد دارند از سیستمی برای ارتباط آنلاین استفاده کنند، مسئله امنیت است. با‌این‌حال، راه‌حل Open Source می‌تواند همان نقطه آرامشی باشد که کسب‌و‌کارتان به آن نیاز دارد. توجه کنید که تیمی امنیتی در جامعه Mattermost وجود دارد که به‌صورت تمام‌وقت روی مسئله امنیت آن کار می‌کند. بدین‌ترتیب، انگار که شما محافظ سایبری شخصی استخدام کرده‌اید! علاوه‌بر‌این، شما می‌توانید فایروال خود را روی مترموست فعال کنید یا حتی آن را در شبکه خصوصی قرار دهید.

نباید فراموش کنید که کدهای منبع‌‌باز به‌صورت پیوسته از‌طریق تست‌های نفوذ بررسی می‌شوند. بنابراین، اگر مشکل امنیتی در این زمینه وجود داشته باشد، تیم پشتیبانی به‌سرعت آن را رصد و با به‌روزرسانی نرم‌افزار، آن را حل خواهد کرد. تکنولوژی رمزگذاری TLS با استفاده از پشتیبانی AES-256 نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند شما را به امنیت این نرم‌افزار بیشتر از گذشته مطمئن کند.

چند مثال استفاده از Mattermost در کسب‌‌و‌کارهای بزرگ

پیش‌تر، گفتیم که شرکت‌های بزرگی مانند اوبر از Mattermost استفاده می‌کنند و این خود گواهی بر کارایی درخورتوجه این نرم‌افزار است. با‌این‌حال، بهتر است بدانید که اوبر از این نرم‌افزار برای مدیریت ۷,۰۰۰ اتصال هم‌زمان استفاده می‌کند که این موضوع بیانگر ارسال بیش از ۲۰۰ پیام در هر ثانیه است! همچنین، این شرکت از Mattermost برای ایجاد حدود ۲۰,۰۰۰ اتاق گفت‌وگو برای مکالمات و ارتباط مداوم بین کارکنان و گروه‌های مختلف موجود در این شرکت بزرگ استفاده کرده است.

مثال دیگر Wargaming یکی از شرکت‌های بازی‌سازی مطرح است که به ابزاری نیاز داشت تا بتواند به حدود ۱۸۰میلیون نفر کاربر در آنِ واحد خدمات ارائه کند! واضح است که این چالشی بزرگ برای Wargaming محسوب می‌شد؛ اما این شرکت توانست از ویژگی مقیاس‌پذیری مترموست استفاده کند و حالا این نرم‌افزار به‌عنوان راهکاری کاملاً مطمئن در ارتباط افراد این شرکت محسوب می‌شود.

راهی که در پیش روی Mattermost قرار دارد

برای بسیاری از ما اضافه‌شدن فیچرهای جدید به نرم‌افزارها جذاب است. مترموست نیز کاملاً به این موضوع واقف است و همین مسئله باعث شده تا اخیراً ۵۰میلیون دلار بودجه برای رقابت با سایر نرم‌افزارهای این حوزه مانند Slack و Microsoft و Cisco Webex اختصاص دهد.

جالب است اگر بدانید که مترموست تا این لحظه تقریباً بدون هیچ بودجه‌ و با استفاده از ظرفیت جامعه منبع‌باز کار کرده است و این یعنی تزریق بودجه ۵۰میلیون‌دلاری به این نرم‌افزار می‌تواند باعث پیشرفت بیشتر و توسعه سریع‌تر آن شود.

آنچه مسلم است، این است که همین‌حالا هم مترموست یکی از بهترین ابزارهای ارتباط سازمانی و همکاری بین اعضا و تیم‌های مختلف است و در آینده نیز از این نرم‌افزار بسیار بیشتر خواهیم شنید.

نرم افزار سازمانی mattermost

آینده مترموست چه خواهد شد؟

جمع‌بندی

ارتباط اینترنتی میان افراد مختلف یک تیم یا سازمان فارغ از اینکه به‌صورت حضوری با یکدیگر کار کنند یا به‌صورت دورکار در تیم مشغول فعالیت باشند، به یکی از الزامات اساسی کسب‌و‌کارها تبدیل شده است. برای این منظور، ابزارهای متفاوتی نیز طراحی شده که مترموست یکی از بهترین آن‌هاست. این ابزار با استفاده از ویژگی‌های منبع‌باز خود توانسته است میان شرکت‌های بزرگی مانند Uber و Wargaming محبوبیت یابد و حالا علاوه‌بر این دو اَبَرشرکت، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ‌و‌کوچک نیز به استفاده از آن روی آورده‌اند. در این مقاله از بلاگ پارس پک، ابزار Mattermost را معرفی و به نکاتی اشاره کرده‌ایم که باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید.

سؤالات متداول

۱. مترموست چیست؟

مترموست یکی از ابزارهای مهم برای برقراری ارتباط و گفت‌وگوست که معمولاً تیم‌های سازمانی برای ارتباط میان افراد و کارکنان خود استفاده می‌کنند.

۲. آیا Mattermost منبع‌باز است؟

بله، یکی از ویژگی‌های مترموست منبع‌باز‌بودن آن است.

۳. از مترموست روی چه ابزارها و سیستم‌عامل‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

از Mattermost روی تمامی دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها می‌توانید استفاده کنید.

۴. آیا می‌توان از مترموست برای برگزاری جلسات آنلاین استفاده کرد؟

بله، امکان برگزاری جلسات آنلاین و به‌اشتراک‌گذاری صدا و تصویر و صفحه‌نمایش در مترموست پیش‌بینی شده است.

۵. تصویر داکر یعنی چه؟

تصاویر داکر (Docker Image) همان نقشه‌های اصلی‌ای هستند که از آن‌ها برای تولید و ایجاد کانتینرها استفاده می‌شود.

۱ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

    سپاسگزارم، عالی بود

    احد
    چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم