تفاوت ویندوز 10 و 11، کدام بهتر است؟

مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱
Avatar
نویسنده: مدیا روشن
شنبه 29 آبان 1400
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۵۳۴۴ بازدید

مقایسه ویندوز 10 و 11؛ تقریبا در ویندوز 11 هر چیزی جدید شده و نشده. برخی قابلیت‌ها از زمین تا آسمان با همتای خودشان در ویندوز 10 تفاوت پیدا کرده‌اند، برخی هم تنها تغییرات ظاهری داشته‌اند.

همان‌طور‌که می‌دانید، ویندوز بیش از سه دهه است که به یکی از اجزای اصلی دنیای محاسبات تبدیل شده است. ویندوز ۱۱ نیز مانند نسخه‌های قبلی‌اش، همان عملکرد اصلی ویندوز را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد و در‌کنار آن، با قابلیت‌های جدیدش جذابیت‌هایی نیز ایجاد کرده است. در این مقاله از آموزش ویندوز، ویندوز ۱۰ و ۱۱ را با یکدیگر مقایسه و تفاوت‌های آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

از ویندوز ۱۰ به ۱۱

اوایل تابستان امسال، پانوس پانای (Panos Panay)، مدیر بخش ویندوز مایکروسافت، بیان کرد ویندوز جدید برای به‌ارمغان‌آوردن آرامش طراحی و ساخته شده است. او هنگام رونمایی جدیدترین نسخه ویندوز گفت: «این ویندوز چیزی بیش از سیستم‌عامل بوده و مانند پارچه‌ای است که در زندگی ما بافته شده است.» مفهوم تداوم و آشنایی بخش بزرگی از انتشار ویندوز 11 است. از بسیاری جهات، تازه‌ترین نسخه ویندوز نسخه قدیمی ویندوز است؛ اما با اصلاحاتی بیشتر!

تفاوت ویندوز 10 و 11
تغییرات ویندوز 11

ویندوز 11 چه فرقی با ویندوز 10 دارد؟

مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱

در نگاه اول، شاید به این نتیجه برسیم که مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱ کار بی‌فایده‌ای است؛ زیرا تغییرات عمدتاً ظاهری بوده‌اند و دوباره با امکاناتی آشنا رو‌به‌رو شده‌ایم؛ ولی بخش‌های بسیاری وجود دارند که تغییر کرده‌اند. برنامه‌هایی که می‌شناسید، همگی هنوز در‌دسترس هستند و پشتیبانی می‌شوند؛ اما برنامه‌های اندروید (Android) هم به آن‌ها اضافه شده‌اند که به‌عنوان برنامه‌های پنجره‌دار روی دسکتاپ می‌توان آن‌ها را اجرا کرد. ناگفته نماند دراین‌میان ضعف‌هایی نیز وجود دارند؛ چراکه مایکروسافت هنوز این ویژگی را به‌خوبی توسعه نداده است.

مقاله‌ی زیر بررسی کاملی است قابلیت‌ها و مشخصات ویندوز 11 و بررسی کیفیت آن‌ها

نقد و بررسی ویندوز ۱۱

قابلیت دیگر در ویندوز ۱۱ این است که عملکردهای چندوظیفگی (Multitasking) دلخواهتان با طرح‌بندی‌های جدید اسنپ (Snap) ارتقا می‌یابند و دسکتاپ‌های مجازی با انعطاف‌پذیری و ویژگی‌های بیشتر بهتر می‌شوند. نمادها یا نوار ابزار یا حتی فونت‌های روی صفحه در جدیدترین نسخه ویندوز به‌هم‌ریختگی کمتری دارند و به‌طور‌کلی، دید بصری‌شان بهتر و دقیق‌تر به‌نظر می‌رسد.

در ویندوز ۱۱ درمقایسه‌با ویندوز ۱۰ تغییراتی در Hood نیز وجود دارد. پشتیبانی گسترده ورودی برای قلم، لمس، صدا، بهینه‌سازی در بازی و امنیت ازجمله این تغییرات هستند. مایکروسافت حتی وعده‌هایی برای بهبود عمر باتری به‌دلیل بهبود کارایی سیستم نیز داده است. برخی از ویژگی‌هایی که در ویندوز ۱۰ کمتر استفاده می‌شد، از ویندوز ۱۱ حذف شده است. بیایید به برخی از تغییرات مهم ویندوز ۱۱ نگاهی بیندازیم.

ویندوز 11 نصب کنیم یا نه
مقایسه ویندوز 10 و 11

آیا ویندوز 11 بهتر از ویندوز 10 است؟

تولد دوباره طراحی؛ مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱

این حقیقت دارد که اولین تفاوت ویندوز ۱۰ و ۱۱ در طراحی بصری خارق‌العاده است. مایکروسافت از کادرهای خسته‌کننده و والپیپرهای تپه‌های سبز فاصله زیادی گرفته است. همراه با این پیشرفت، نسخه جدیدی از لوگو ویندوز نیز انتظارتان را می‌کشد. ناگفته نماند صدای Startup که از ویندوز ۸ حذف شده بود، بازگشته است و آیکون‌ها به‌صورت مجموعه‌ای اصلاح‌شده هستند که طرح‌های مسطح را با شیب‌های رنگارنگ بهبود می‌بخشند و به تصاویر نیز حالتی دوبعدی اضافه شده است.

یکی دیگر از تغییرات مهم این است که ظاهری گِردمانند تقریباً به تمامی آیکون‌ها داده شده است. ویندوز و پنل‌های منو و جعبه‌های اعلان همگی گوشه‌های گِرد منطبق و همه‌چیز ظاهر نرم‌تری دارند.

از دیگر ترفندهای بصری، اضافه‌شدن حالت تاریک در سطح سیستم‌عامل است. این حالت به شما امکان می‌دهد تا ظاهر روشن‌تر و رنگارنگ‌تر را با طرح رنگ تیره‌تر و آرام‌تر تغییر دهید. این حالت برای همه‌ مؤلفه‌ها از تصویر زمینه دسکتاپ گرفته تا منوها و برنامه‌ها اعمال می‌شود.

تفاوت نسخه های ویندوز 10 و 11
کدام نسخه ویندوز بهتر است؟

طراحی بصری ویندوز 11 چقدر تغییر کرده؟

مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱؛ تغییرات تسک‌بار (Taskbar)

تفاوت خیره‌کننده‌ در ویندوز ۱۱ درمقایسه‌با ویندوز ۱۰، تغییر مکان منو استارت است که اکنون به‌طور پیش‌فرض در مرکز پایین صفحه قرار دارد. برنامه‌های روی تسک‌بار نیز کمی متفاوت به‌نظر می‌رسند.

ابزارهایی که با نمادها نمایش داده شده‌اند، به‌راحتی برای ایجاد منویی سریع از ابزارهای پرکاربرد شما پین می‌شوند. شایان ذکر است کاربران ویندوز که به‌دنبال احساسی آشناتر و قدیمی‌تر هستند، منو استارت را می‌توانند به گوشه سمت چپ پایین صفحه برگردانند تا از شباهت بیشتر با نسخه‌های قدیمی ویندوز لذت ببرند.

سیستم مورد نیاز ویندوز 11
تغییرات تسک بار ویندوز

آیا تسک‌بار ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10 بهبود یافته؟

مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱؛ منو استارت

تفاوت دیگر ویندوز ۱۰ و ۱۱ که بیشتر از همه به آن اشاره شده، منو استارت است. منو Start در ویندوز ۱۱ بازنگری شده و از رویکرد کاشی زنده معرفی‌شده در ویندوز ۸ فاصله گرفته است.

به‌جای کاشی‌های زنده بزرگ برای برنامه‌های کاربردی، آیکون‌های برنامه به‌صورت شبکه‌ای قرار گرفته‌اند که به‌راحتی مدیریت می‌شوند. همچنین، به‌نظر می‌رسد مایکروسافت منو Long Scrolling برنامه‌ها را کنار گذاشته و به طرحی بهینه روی آورده است و فایل‌ها و ابزارهایی را برجسته می‌کند که بیشترین استفاده را از آن‌ها می‌کنید.

همچنین، ورود به برنامه و خروج از آن سریع‌تر شده است، با باز‌کردن مجدد با یک لمس، نه‌تنها به‌سرعت برنامه‌های مدنظرتان اجرا می‌شوند‌؛ بلکه آن‌ها درست در همان‌جایی که قبلاً رهایشان کرده‌اید، بالا می‌آیندد.

نصب ویندوز 11
منو استارت ویندوز 11

منوی استارت windows 11 با تغییرات چشمگیر

مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱؛ Snap Layouts and Multitasking

اگر بخواهیم ویندوز ۱۰ و ۱۱ را ازنظر عملکرد Multitasking مقایسه کنیم، باید بگوییم که Snap در ویندوز ۱۱ با Snap Layouts به‌روز شده است. چندین گزینه‌ی طرح‌بندی مبتنی‌بر شبکه در نظر گرفته شده‌اند که به شما امکان می‌دهند برنامه‌های باز خود را همان‌طور‌که می‌خواهید، تنظیم کنید. همچنین، پنلی مرکزی وجود دارد که برای اسکرول‌کردن فیدها و برنامه‌های چت مناسب است.

این طرح‌بندی‌های مختلف با اندازه صفحه‌نمایش شما مطابقت دارند و تصاویر را با‌‌توجه‌‌به وضوح آن متناسب می‌کنند. علاوه‌براین، مدیریت صفحه‌نمایش مولتی‌مانیتور به شما کمک می‌کند تا هنگام اتصال و باز‌کردن لپ‌تاپ خود، از تغییر‌دادن پنجره‌ها صرف‌نظر کنید. Snap Groups نیز به شما امکان می‌دهد که با یک کلیک چندین پنجره‌ را بازگردانید.

برای مجموعه گسترده‌تری از تغییرات فضای کاری، مایکروسافت دسکتاپ‌های مجازی را بهبود زیادی بخشیده است. دسکتاپ‌های مجازی به شما این امکان را می‌دهند که محیط‌های مختلفی را برای فعالیت‌های گوناگون مانند محل کار و مدرسه و بازی ایجاد کنید. گزینه‌های مختلف دسکتاپ نیز به شما کمک می‌کنند تا با تصاویر، پس‌زمینه را شخصی‌سازی و پروژه‌ها و برنامه‌ها را برای جابه‌جایی سریع گروه‌بندی کنید.

کدام نسخه ویندوز 11 را نصب کنیم
نحوه نصب ویندوز

کار با چند برنامه در یک زمان با Snap Layouts

لمس، قلم و صدا در ویندوز ۱۰ و ۱۱

در ویندوز ۱۱، صفحه‌کلید و ماوس هنوز کاملاً پشتیبانی می‌شوند؛ اما به‌نظر می‌رسد بسیاری از تغییرات اعمال‌شده در این نسخه از ویندوز با هدف پشتیبانی بهتر از سایر ورودی‌ها بوده است. مایکروسافت رابط‌هایی را دوباره طراحی کرده است تا در زمانی که از موس و صفحه‌کلید استفاده نمی‌کنید، لمس و قلم و ورودی صوتی بهتر کار کند.

مقاله‌ی زیر بررسی جامع و کاملی است ویندوز 11 و قابلیت‌های آن

آشنایی با ویندوز ۱۱

کاربران دارای صفحه‌نمایش‌های لمسی از این موضوع خشنود خواهند بود که ویندوز ۱۱ اهداف لمسی بزرگ‌تر و نشانه‌های بصری بیشتری برای تغییر اندازه و جابه‌جایی آسان پنجره‌ها دارد. حرکات صفحه‌نمایش لمسی درمقایسه‌با قبل سازگارتر و صفحه‌کلیدی جدید روی صفحه با گزینه‌هایی برای تایپ آسان‌تر با انگشت شست ارائه شده است. همچنین، می‌توانید مجموعه‌ای سریع از ایموجی‌ها را اضافه کنید. ناگفته نماند استفاده از قلم نیز بدون نیاز به نرم‌افزارهای اضافه مطلوب‌تر شده است.

تغییرات جدید نه‌تنها امکان تایپ نوشته‌ای را که از روی آن می‌خوانید، به شما ارائه می‌دهند؛ بلکه تشخیص صدا و علائم نگارشی خودکار را نیز بهبود می‌بخشند و دیگر به تلاش برای یادآوری زمان گفتن «کاما» و «علامت تعجب» نیازی نیست. درادامه مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱، به ابزارهای جذابی مانند ویجت‌ها و اپ‌استور خواهیم پرداخت.

نسخه نهایی ویندوز 11
آشنایی با ویندوز ۱۱

تفاوت ویندوز 11 با ویندوز 10 در صدا و قلم

تفاوت ابزارک‌ها (Widget) در ویندوز ۱۰ و ۱۱

ویجت‌های ویندوز ۱۱ مجموعه‌ای از فیدهای زنده را ارائه می‌کنند که به‌روزرسانی‌ها و توصیه‌هایی را به‌طور خودکار درباره همه‌چیز از آیتم‌های تقویم و اطلاعات آب‌وهوا گرفته تا اخبار و پیشنهاد‌های مقاله شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهند. همچنین با بهره‌گرفتن از هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از فهرست‌ کارها و اطلاعات ترافیک و حتی پیشنهادهای مطالعه براساس مکان و علایق شما و… را دراختیارتان قرار می‌دهند.

ویجت‌ها در پنلی کشویی در لبه سمت چپ صفحه ذخیره می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را برای نگاه سریع به آیتم‌های جدید یا در سراسر دسکتاپ بیرون بکشید تا تجربه‌ای تمام‌صفحه را کسب کنید. کل رابط ویجت روی صفحه‌ای شفاف قرار دارد که به شما امکان می‌دهد به‌راحتی آن را کنار بگذارید و به کارهایی که انجام می‌دادید، بازگردید؛ آن‌هم بدون نیاز به باز‌کردن پنجره‌های جدید.

باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که نباید انتظار داشته باشید ویجت‌ها در ابتدا تفاوت بزرگی ایجاد کنند. ویجت‌های دردسترس در زمان راه‌اندازی نسبتاً اندک هستند و در‌حال‌حاضر تعداد زیادی از آن‌ها در‌دسترس قرار ندارند.

ویژگی‌های ویندوز 11
ابزارها در ویندوز ۱۱

ویجت‌های کاربردی‌تر و هوشمندانه‌تر در windows 11

و سرانجام اندروید وارد می‌شود!

این جالب‌ترین بخش مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱ است. یکی از تغییرات بزرگ ویندوز ۱۱‌، اضافه‌شدن پشتیبانی از اپلیکیشن اندروید محسوب می‌شود. در ویندوز ۱۱، اپلیکیشن‌های اندرویدی را می‌توانید روی دسکتاپ اجرا کنید. در پنجره‌ای جداگانه که ازطریق Snap Layouts، لمس، صفحه‌کلید، ماوس و… با ویندوز تعامل دارید، برنامه‌های اندرویدی را می‌توانید به نواروظیفه و منو Start اضافه و آن‌ها را به بخشی از جریان کاری روزانه‌تان تبدیل کنید.

ناگفته نماند درواقع مایکروسافت هنوز نتوانسته است از اپلیکیشن اندروید در ویندوز ۱۱ به‌خوبی پشتیبانی کند. مایکروسافت در حال بررسی این ویژگی با نسخه آزمایشی است که بعید به‌نظر می‌رسد تا سال آینده بتوانیم آن را ببینیم؛ اما در‌هر‌صورت این قابلیتی مؤثر و مفید در ویندوز ۱۱ است. هنگامی که پشتیبانی اندروید کاملاً فراهم شود، مایکروسافت با همکاریِ فروشگاه App Amazon، برنامه‌های اندروید را در Windows Store دردسترس قرار می‌دهد.

دانلود ویندوز 11 برای اندروید
کار با ویندوز 11

استفاده از برنامه‌های اندروید در windows 11

از اسکایپ (Skype) تا تیمز (Teams) در ویندوز ۱۰ و ۱۱

در ویندوز ۱۱، برقراری ارتباطات آنلاین از‌طریق مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) که در نواروظیفه ادغام شده، پیشرفت چشمگیر کرده است و حالا تیمز بخشی از ویندوز است که کاربران می‌توانند درصورت تمایل از آن استفاده کنند. این نرم‌افزار روی سایر سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌ها نیز کار می‌کند.

ناگفته نماند رویکرد آگنوستیک سخت‌افزاری باید جابه‌جایی بین دسکتاپ و موبایل را بسیار آسان‌تر کند تا موقع استفاده از هر وسیله‌ای، به اطلاعات وسیله دیگرمان به‌راحتی دسترسی داشته باشیم.

چگونه ویندوز ۱۱ را با فایل ISO دانلود و نصب کنیم؟ برای پاسخ به این سوال مقاله‌ی زیر را از دست ندهید.

آموزش نصب ویندوز 11

ارتقای بازی از ویندوز ۱۰ به ۱۱

گیمرها از‌جمله مخاطبان اصلی ویندوز هستند که باید به آنان توجه ویژه‌ای کرد. در ویندوز ۱۱، وضعیت بازی نیز بهبود یافته است. این بهبود پشتیبانی از DirectX 12 را برای بازی‌هایی با فریم بیشتر به‌ارمغان آورده است و Auto HDR بدون نیاز به تنظیمات کارت گرافیک، هنگامی که می‌خواهید بین نمایشگرهای مختلف جابه‌جا شوید، بهبود دامنه دینامیکی را آسان می‌کند.

همچنین، مایکروسافت توجه زیادی به Xbox Game Pass نشان داده است؛ اما پیشنهادهای بازی و ویژگی‌هایی مانند ازسرگیری بازی در کامپیوتر شخصی و کنسول و گوشی تلفن‌همراه، شبیه قابلیت‌هایی هستند که قبلاً نیز در‌دسترس بوده‌اند.

معرفی ویندوز 11
ارتقای ویندوز 11

تغییرات بی‌نظیر ویندوز 11 در Game

خرید سرویس ویندوز با امنیت و آپتایم بالا از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرورهای ویندوز خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرویس ویندوز پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱ که موضوع این مقاله از سری مقالات آموزش سیستم عامل بلاگ پارس پک نشان می‌دهد که به‌طور‌کلی مایکروسافت به‌غیر از تغییرات رابط کاربری و ویژگی‌های جدیدی که به ویندوز ۱۱ افزوده است، به بهبود عملکرد سیستم‌عامل جدیدش افتخار می‌کند. در ویندوز ۱۱، ورود سریع‌تر با Windows Hello و روشن شدن سریع‌تر از حالت Sleep را تجربه خواهیم کرد. افزون‌براین، ویندوز ۱۱ عمر باتری بیشتر در دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ و تبلت ویندوزی را وعده داده است.

روی‌هم‌رفته، باید بگوییم که ویندوز ۱۱ پنجره‌ای جدید در دنیای تکنولوژی است که قطعاً با گذشت زمان و ارائه به‌روزرسانی‌های بیشتر، کاستی‌ها را برطرف خواهد کرد و پیشرفت‌های چشمگیری به‌دنبال خواهد آورد. تفاوت ویندوز ۱۰ و ۱۱ در اکثر قسمت‌ها مشهود است و باعث شده انتخاب بین این دو نسخه از ویندوز را برای کاربران سخت کند.

سؤالات متداول

1. تفاوت بین ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ چیست؟

ویندوز ۱۱ رابطی کاملاً جدید و شبیه مک به سیستم‌عامل ویندوز می‌آورد و طراحی تمیز با گوشه‌های گِرد و سایه‌های پاستلی دارد. در ویندوز ۱۱، منو نمادین Start نیز به‌همراه نواروظیفه به مرکز صفحه‌نمایش منتقل شده است؛ اما درصورت تمایل می‌توانید آن‌ها را همان‌طور‌که در ویندوز ۱۰ هستند، به‌سمت چپ برگردانید.

2. آیا ویندوز ۱۱ سریع‌تر از ویندوز ۱۰ است؟

در بیشتر مواقع، بین ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ با استفاده از پردازنده‌های سری Core نسل دهم و یازدهم اینتل تفاوتی در عملکرد بازی و برنامه‌ها و ذخیره‌سازی به‌چشم نمی‌خورد.

3. عملکرد ویندوز ۱۱ در‌مقایسه‌با ویندوز ۱۰ چگونه است؟

درمجموع، در عملکرد نسخه‌های به‌روزشده ویندوز ۱۰ و ۱۱ تفاوت‌های چندانی وجود ندارد. این امر طبیعی است؛ زیرا به‌روزرسانی‌ها اغلب باعث بهبود عملکرد کامپیوتر می‌شوند.

4. برتری ویندوز ۱۱ بر ویندوز ۱۰ در چیست؟

ویندوز ۱۱ با انبوهی از ویژگی‌های جدید همراه شده است؛ ازجمله امکان دانلود و اجرای نرم‌افزار‌های اندرویدی‌ و به‌روزرسانی‌ مایکروسافت تیمز و منو استارت. همچنین، ظاهر کلی جدیدترین نسخه ویندوز تمیزتر است و به سیستم‌عامل مک شباهت دارد.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم