بلاک کردن آی پی در فایل htaccess، با کمک IP manager و بلاک کردن آی پی خارجی

Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
سه‌شنبه 24 اردیبهشت 1392
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۱۹۴۸ بازدید

در آموزش بلاک کردن آی پی به کمک htaccess. قصد داریم به مشکلی بپردازیم که ممکن است برای بسیاری از وبمسترها، صاحبان سایت و یا حتی کسانی که در بحث طراحی وب فعالیت می‌کنند پیش بیاید. هر کاربر روی هر دستگاه یک آی پی مشخص دارد. آی پی در اینترنت درست مثل شماره تماس و یا شماره شناسنامه و گذرنامه است. در نتیجه اهمیت زیادی دارد که شما در مورد آن کمی بدانید.

تصور کنید که صاحب یک وب‌سایت هستید و مدام مجبور می‌شوید نظرات یک کاربر را پاک کنید که نظرات او غیراخلاقی و با محتوای نامناسب است. ادمین سایت قادر است با استفاده از نرم‌افزارها، پلاگین‌ها، اسکریپت‌ها و امکاناتی که شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاست در اختیار او قرار می‌دهد مشخصات آی پی شما را ببیند.

در ادامه نحوه مسدود کردن آی پی در فایل htaccess، به کمک گزینه IP manager و مسدود کردن آی پی خارجی براساس موقعیت جغرافیایی آموزش خواهیم داد.

چرا باید آی پی را بلاک کنیم؟

پرسش مهمی که مطرح می‌شود این است که برخی از کاربران ممکن است صرفاً قصد انتشار محتوا و نظر توهین‌آمیز روی وب‌سایت شما را داشته باشند به همین منوال بهتر است که آموزش بلاک کردن آی پی را بیاموزید. از طرفی عده‌ای متوجه این مسئله می‌شوند که یک رنج آی پی خاص و یا یک آدرس آی پی به‌خصوص قصد دارد به سرورهای وب‌سایت آن‌ها نفوذ نماید یا از ربات‌های اسپم استفاده می‌کند و …. در چنین شرایطی لازم است که IP Address این شخص و یا کامپیوتر بلاک شود.

برای این کار اگر شما مدیر یک وب‌سایت هستید چند راه خواهید داشت که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. یکی از راه‌ها استفاده از امکانی است که شرکت‌های ارائه‌دهنده هاستینگ و سرور در اختیار شما قرارمی دهند. این کار با استفاده از کنترل پنل‌هاست انجام می‌شود. کنترل پنل‌هاست شما می‌تواند پلسک، دایرکت ادمین، سی پنل و یا هر چیز دیگری باشد و در تمامی کنترل پنل‌های هاست و سرور این امکان وجود دارد.

روش دیگری نیز وجود دارد که شما باید این کار را از طریق فایل .htaccess انجام دهید که پروسه کمی متفاوت‌تری دارد.

آموزش بلاک کردن آی پی به کمک .htaccess

درصورتی‌که از وب سرورهای آپاچی، انجین ایکس و لایت اسپید استفاده می‌کنید می‌توانید وارد کنترل پنل‌هاست خود شوید و این کار را انجام دهید. آموزش بلاک کردن آی پی به کمک htaccess از ورود به پنل کاربری‌تان شروع خواهد شد.

گام اول:

کنترل پنل‌هاست خود را باز کنید و وارد مدیریت فایل یا همان File Manager شوید. این منو در تمامی وب سرورها و همین‌طور کنترل پنل‌ها وجود دارد. در نهایت شاید یک یا چند مرحله متفاوت باشد. اما کلیت کار به این صورت خواهد بود.

بلاک کردن ip با htaccess

آموزش بلاک کردن IP در فایل .htaccess

گام دوم:

اگر از کنترل پنل Cpanel در قسمت Settings می توانید پوشه های مخفی شده را مانند تصویر زیر، قابل نمایش کنید.

مسدود کردن ip با htaccess

آموزش نمایش فایل های مخفی در سی پنل

نمایش فایل های مخفی در سی پنل

نمایش فایل های مخفی در سی پنل

گام سوم:

پوشه public_html خود را باز کنید. این پوشه حاوی فایل‌هایی است که در دامنه سایت شما به نمایش درمی‌آید. به نحوی این قسمت را صفحه اصلی ایندکس محتوا در هاست می‌دانند. پس از این که وارد این بخش شوید در مقابل خود تعداد زیادی فایل خواهید دید.

به دنبال فایلی تحت عنوان .htaccess باشید. درصورتی‌که این فایل در هاست و کنترل پنل شما موجود نیست. می‌توانید خودتان از ابتدا آن را مانند تصویر زیر بسازید. توجه کنید که صرفاً نام .htaccess را برای آن استفاده کنید.

ساخت فایل جدید در سی پنل

گام چهارم:

وقتی .htaccess یافتید، از منوی مدیریتی‌هاست روی گزینه ویرایش کلیک کنید. معمولاً در کنترل پنل بیش‌تر هاست‌ها و سرورها با یک علامت مداد مشخص شده است.

ادیت فایل htaccess

تنظیمات فایل htaccess

گام پنجم:

در نهایت وقتی روی گزینه Edit File یا همان ویرایش فایل کلیک می‌کنید می‌توانید محتوای درون آن را مشاهده کنید که معمولاً با استفاده از # و عبارات منطقی علامت‌گذاری شده است. این‌ها دستوراتی هستند که شما با استفاده از آن می‌توانید هاست و اتصالات سرور خود را مدیریت کنید. یا حتی یک آی پی و رنج خاص را به‌راحتی بلاک کنید و از دسترسی آن به سایت خود جلوگیری کنید.

گام ششم:

در بالای صفحه ای که باز می شود کد زیر را کپی کنید و گزینه save changes را بزنید.

توجه کنید که به جای آی پی در خط دوم، IP مورد نظر خود را بگذارید.

Order Deny, Allow
Deny from 127.0.0.1

این کار را در دو خط مجزا انجام دهید. اگر از کپی اطمینان ندارید می‌توانید این دستورات را به‌صورت مستقیم خودتان تایپ کنید.

آموزش دستورات htaccess

دستور مسدو کردن IP در .htaccess

آموزش بلاک کردن آی پی با IP Manager

روش دوم استفاده از امکان IP Manager و پیش رفتن آموزش بلاک کردن آی پی مطابق چیزی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

گام اول:

وارد کنترل پنل‌هاست خود شوید. باید منوی IP Manager را پیدا کنید، در سی پنل این بخش در زیرمنوی Security قرار دارد.

مسدود کردن ip به کمک ip manager

گام دوم:

در ادامه یک صفحه مجزا در دسترس شما قرار می‌گیرد با عنوان: Block an IP Address. البته این عبارت بسته به نوع وب‌سرویس و یا کنترل پنل شما ممکن است کمی متفاوت باشد. اما به‌هرحال دو باکس ورودی متن پیش و روی شماست که می‌توانید در آن‌ها اطلاعاتی را ثبت کرده و در نهایت روی گزینه Add کلیک کنید.

بستن آی پی های خارجی

بستن آی پی در سی پنل به کمک IP manager

گام سوم:

همان آی پی که می‌خواهید به وب‌سایت و سرور شما دسترسی نداشته باشد را درون باکس IP to deny وارد کنید. دقت کنید که کاراکترهای اضافه، غیرمنطقی و خالی به‌هیچ‌عنوان وارد نشود. در نهایت می‌توانید روی گزینه Add کلیک کنید.

گام چهارم:

حالا دیگر این رنج آی پی به هاست و آدرس سایت شما دسترسی نخواهد داشت. همین‌طور دسترسی او به‌تمامی بخش‌های سایت شما نیز قطع می‌شود و حتی نمی‌تواند ساب دامین‌ها و یا صفحات ثانویه سایت شما را ببیند. پیغامی تحت عنوان آی پی آدرس بلاک شد نیز به شما نمایش داده می‌شود که ممکن است به زبان لاتین یا فارسی باشد.

گام آخر:

درصورتی‌که می‌خواهید از این کار جلوگیری کنید لازم است وارد همین منو شده و آی پی ثبت شده را حذف کنید.

مسدود کردن آی پی خارجی بر اساس محدوده جغرافیایی

Geo-Blocking with .htaccess یا همان بلاک کردن آی پی خارجی بر اساس کشور و محدوده جغرافیایی بخش دیگری از آموزش بلاک کردن آی پی است که لازم دیدیم اشاره به آن داشته باشیم.

در شرایطی که حملات به وب‌سایت و سرور شما از یک کشور خاص انجام شود و تمامی نداشته باشد. نمی‌توانید صرفاً با محدودکردن یک آی پی این مشکل را حل کنید. به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه آموزش به شما نحوه بستن دسترسی یک کشور خاص به سایت خود را شرح دهیم. این در صورتی است که شما نمی‌خواهید از یک کشور خاص، کاربری به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشد.

  1. فایل .htaccess را مطابق آموزش بالا پیدا کنید. برای این کار وارد دایرکتوری public_html شوید. اجازه دهید که این پوشه باز باشد.
  2. به کمک وب‌سایت کانتری آی پی بلاک می‌توانید لیستی از آدرس‌های IP یک کشور ایجاد نمایید.
  3. وارد آدرس: https://www.countryipblocks.net/acl.php شوید.
  4. روی نام کشور موردنظر کلیک کنید. فرمت را بسته به نوع سرور خود تعیین کنید. ما حالت Apache .htaccess Deny انتخاب خواهیم کرد. (منظور زیر منوی بخش Select Format: است.)
  5. پس از این که کار به اتمام رسید روی گزینه Create ACL کلیک کنید.
  6. یک رنج کد برای شما تولید خواهد شد. لازم است که این کدها را تماماً کپی کرده و در فایل .htaccess بچسبانید. در نهایت روی گزینه ذخیره و خروج کلیک کنید.

اکنون وب‌سایت شما در مقابل کاربرانی که از یک کشور و محدوده جغرافیای خاص وارد می‌شوند در امان خواهد بود. به جز کسانی که دسترسی آن‌ها را رد کرده‌اید دیگر کاربران می‌توانند به‌راحتی وارد وب‌سایت شما شوند و در این مورد هیچ نگرانی وجود ندارد.

جمع‌بندی نهایی

مسدود کردن IP در فایل .hatccess؛ این مشکل برای بسیاری از وبمسترها و صاحبان وب‌سایت رخ می‌دهد که پس از مدتی متوجه نفوذ، حمله و یا انتشار کامنت و محتوای توهین‌آمیز و یا اشغال شدن محدوده خاصی از پهنای باند توسط یک رنج آی پی و یک کشور خاص می‌شوند. در این صورت یکی از امکاناتی که در دسترس است، استفاده از بحث مسدودکردن و یا بلاک کردن آی پی خواهد بود. در این روش شما می‌توانید رنج خاصی از آی‌پی‌ها، آی پی یک کاربر و یا آی پی یک کشور را در لیست سیاه قرار دهید. سه روش کلی برای این کار در این مقاله به شما شرح دادیم.

در روش اول شما می‌توانید این کار را با استفاده از htaccess. انجام دهید. در روش دوم سیستم IP Manager هاست به داد شما می‌رسد و در نهایت روش سوم بلاک کردن آی پی یک کشور خاص خواهد بود. در تمامی این آموزش‌ها شما می‌توانید مراحل را روی وب‌سرویس‌ها و کنترل پنل‌های مختلف‌هاست پیاده‌سازی کنید. البته ممکن است صرفاً بر اساس آموزش بلاک کردن آی پی برخی مراحل متفاوت باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم آموزش بلاک کردن آی پی به کمک htaccess برایتان به طور کامل شرح دهیم تا در صورت وجود چنین مشکلاتی آن را رفع نمایید.

سؤالات متداول

در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین سؤالات پیرو مبحث آموزش بلاک کردن آی پی به کمک htaccess می‌پردازیم. هر سؤال مطرح می‌شود و در نهایت پاسخ مربوط به آن نیز به شما توضیح داده خواهد شد. این پرسش‌ها در حوزه نحوه بلاک کردن آی پی در یک سایت، از دسترس خارج کردن یک وب‌سایت برای کاربران خاص و یا تحریم کردن یک رنج آی پی بر اساس کشور و حتی موقعیت جغرافیایی خواهد بود.

1. چگونه آی پی یک کاربر خاص را روی سایت خود بلاک کنیم؟

برای این کار شما می‌توانید بر اساس آموزش با استفاده از ابزار IP Manager هاست و کنترل پنل خود این کار را انجام دهید. کافی است وارد کنترل پنل شده و در منوی Other روی گزینه IP Manager کلیک کنید. صفحه‌ای پیش و روی شما قرار می‌گیرد که در باکس متنی آن می‌توانید آدرس آی پی موردنظر خود را وارد کنید. آموزش کامل در ابتدای مقاله شرح داده شده است.

2. بلاک کردن آی پی چه کاربردی دارد؟

بلاک کردن آی پی در شرایطی که شما صاحب یک وب‌سایت هستید و کاربران مزاحمی دارید که مدام نظرات اسپم در سایت درج می‌کنند یا این که قصد ایجاد ترافیک غیرمعمول در سایت شما را دارند می‌تواند بهترین گزینه باشد. بر اساس این ساختار می‌توانید تمامی آی‌پی‌های ورودی یک کشور خاص و یا یک کاربر و یک رنج مخابراتی را مسدود سازید.

3. آیا می‌توانم دسترسی یک کشور خاص به سایتم را فعال کنم؟

برای این که دسترسی یک رنج آی پی خاص و یا یک کشور به وب‌سایت خود را فعال کنید می‌توانید از گزینه Apache .htaccess در وب‌سایت کانتری آی پی بلاک استفاده کنید که درون مقاله به آن اشاره داشتیم و لینک این وب‌سایت را نیز در دسترس شما قرار دادیم. از طرفی ابزارهای آنلاین دیگری نیز وجود دارند که این امکان را به شما می‌دهند که می‌توانید متناسب با وب‌سرویس و همین‌طور کنترل پنل‌هاست خود از سایت‌های دیگر کمک بگیرید. کافی است عبارت: IP of countries را در اینترنت جستجو کنید. سایت‌هایی هستند که این اجازه را به شما می‌دهند لیست بسازید و آن را کپی کنید.

4. حین کار با .htaccess دچار مشکل شدم چگونه آن را به حالت قبل بازگردانم؟

در این مورد لازم است اطلاعات و محتوای مربوط به فایل .htaccess را در یک فایل متنی ذخیره کنید و آن را روی سیستم و یا کامپیوتر شخصی خود نگه‌داری کنید. در صورت بروز هرگونه مشکل و یا ایجاد خطا روی وب‌سایت و هاست خود می‌توانید مجدداً این فایل را پاک کرده و فایل قبلی را بارگذاری کنید یا این که دستور وارد شده در این فایل را پاک نمایید.

در صورت واردکردن دستورات اشتباه در این وب‌سایت ممکن است دسترسی تمامی کاربران و حتی خودتان به صفحه سایتتان را لغو کنید پس در هنگام کار با آن دقت کافی را داشته باشید. ضمن این که اشاره کردیم این کدها را باید در ابتدای این فایل تایپ نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم