سرویس گواهینامه SSL EV چیست؟

Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
چهارشنبه 21 تیر 1396
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۱۳۷۱ بازدید

گواهینامه SSL EV؛ امروزه سرویس‌های https نشان ایمنی و بالا بودن سطح امنیت یک وب‌سایت و پورتال اینترنتی هستند. از این‌ رو وقتی وارد یک فروشگاه و یا کسب‌وکار اینترنتی می‌شویم و اگر در کنار آدرس بار و نشانی سایت علامت قفل سبز درج نشود احتمالاً به آن اعتماد نمی‌کنیم.

در واقع پروتکل SSL به این صورت کار می‌کند که وقتی اطلاعات شما قرار است به سرور ارسال شود به‌هیچ‌عنوان امکان دریافت آن توسط یک کاربر یا سرور شخص سوم وجود ندارد. علاوه‌برآن این گواهی زمانی که شما یک وب‌سایت را راه‌اندازی می‌کنید روی دامنه شما فعال نمی‌شوند.

گواهینامه SSL به چهار نوع: رایگان، استاندارد DV، سازمانی OV و پیشرفته EV تقسیم بندی می شود. در این مقاله از آموزش SSL از سری مقالات امنیت، انواع گواهی های SSL و تفاوت آن ها را بیان خواهیم کرد، همچنین مراحل ثبت و خرید گواهینامه SSL EV را نیز برایتان شرح خواهیم داد.

خرید گواهی SSL برای ایجاد امنیت در کسب‌وکارهای آنلاین

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های SSL خود استفاده کنید و اگر قصد خرید گواهینامه SSL پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

چرا گواهی SSL مهم است؟

گواهینامه SSL در واقع سوکت و روشی امن برای دسترسی به اطلاعات است که امکان بازگشایی اطلاعات و داده‌های کد شده درون آن وجود ندارد. همان‌طور که گفتیم وقتی از طریق این پروتکل ایمن اطلاعات ارسال می‌شود امکان رمزگشایی آن وجود ندارد و حتماً اطلاعات از نقطه A به B می‌رسد.

 گواهینامه ssl چیست؟

گواهینامه ssl چیست و چه کاربردی دارد؟

آن را یک فناوری ایمنی استاندارد می‌دانند که در وب جهانی پیاده‌سازی شده است. وقتی شما در یک فرم یا درگاه اطلاعات خود را وارد می‌کنید اگر درگاه مربوط از این فناوری استفاده نکرده باشد هکرها می‌توانند به‌راحتی با روش‌های مختلف اطلاعات شما را دریافت کنند.

حمله مرد میانی از جمله متداول‌ترین روش‌هایی است که در آن کاربران می‌توانند به اطلاعات تبادل شده روی سرورها دست پیدا کنند. ضمن این که این قضیه زمانی ترسناک‌تر می‌شود که یک وب‌سایت در طول روز اطلاعات شخصی زیادی نظیر شماره کارت، رمز کارت و… را از کاربران خود دریافت می‌کند. حال این پرسش مطرح شود که گواهی SSL EV یا گواهینامه پیشرفته چیست؟ چه تفاوتی با دیگر مدل‌ها دارد؟ اصلاً چند دسته‌بندی برای این گواهی‌ها در نظر گرفته شده است.

برای آشنایی با گواهی SSL مقاله زیر را بخوانید.

گواهی SSL چیست ؟

انواع گواهینامه‌های SSL

پیش‌ازاین که به پاسخ این سؤال برسیم که گواهی SSL EV چیست لازم است اشاره‌ای داشته باشیم به انواع گواهی‌ها بر پایه اس اس ال که در دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرند و این که تفاوت میان آن‌ها چیست؟

1. گواهی‌نامه استاندارد یا  Domain Validation (DV)

این گواهی یکی از متداول‌ترین و اولین نمونه‌های SSL است که بر اساس آن نام دامینی که صادر شده تأیید هویت و اصالت می‌شود. ضمن این که سازمان صادرکننده طی فرایندی مطمئن خواهد شد که نامی که برای آن درخواست گواهی شده است حتماً در اختیار همان شخص قرار می‌گیرد. به بیان ساده در واقع این گواهینامه از نظر هزینه و زمان به‌صرفه‌تر است و می‌توانید آن را برای سایت و کسب‌وکار کوچک خود دریافت کنید و در حال حاضر یکی از پراستفاده‌ترین نمونه‌ها است.

2. گواهی‌نامه سازمانی یا Organization Validation (OV)

این نوع نیز از دیگر پلتفرم‌های گواهی بر پایه SSL می‌باشد که نام شرکت و سازمان را نیز احراز هویت می‌کند. در واقع سطحی بالاتر از گواهی قبلی است و مناسب سازمان‌ها، استارتاپ‌ها، تجارت‌ها و شرکت‌هایی است که می‌خواهند نام حقیقی ثبت کنند.

درصورتی‌که سایت‌هایی مشابه شما در اینترنت تأسیس شده‌اند و نام مشابه شرکت شما دارند می‌توانید به‌راحتی با استفاده از گواهی نام‌برده آن را از دیگر سایت‌ها جدا کنید. در واقع چیزی شبیه به تیک آبی در شبکه‌های اجتماعی به‌حساب می‌آید و وقتی کاربر روی آن کلیک می‌کند اطلاعات کاملی در مورد شرکت و کسب‌وکار و نام رسمی شما می‌بیند و می‌تواند از این طریق نسبت به صحبت اطلاعات اطمینان حاصل کند.

3. گواهی‌نامه پیشرفته یا Extended Validation (EV) 

در ابتدای مقاله این پرسش مطرح شد که منظور از گواهی پیشرفته یا همان گواهی SSL EV چیست؟ در پاسخ به این پرسش لازم است خاطرنشان شویم که یکی از کامل‌ترین، ایمن‌ترین و قابل‌اعتمادترین سرویس‌ها و تأییدیه‌های SSL به‌حساب می‌آید.

این سرویس مناسب کسانی است که می‌خواهند کامل‌ترین نوع SSL را خریداری کنند. ضمن این که کاربر وب‌سایت شما می‌تواند هنگام ورود تمامی داده‌ها از جمله نام شرکت، اطلاعات حقیقی و حقوقی و تأیید صحت ردوبدل اطلاعات را به‌خوبی چک کند و همچنین این سرویس قابل‌اطمینان‌ترین است و توسط بانک‌ها، کارخانه‌ها، برندها، شرکت‌ها و برای وب‌سایت شخصی افراد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

راهنمای خرید گواهی SSL EV

چگونه می‌توانیم گواهینامه SSL EV را روی وب‌سایت و دامنه خود فعال کنیم؟ آیا این امکان برای دامنه‌های ملی یا همان ir. نیز وجود دارد؟ درصورتی‌که نیاز به دسترسی به این دامین را دارید شما به چند پیش‌نیاز احتیاج خواهید داشت و لازم است آن‌ها را فراهم کنید.

اول این که اگر دامنه شما خارج از ایران و به عبارتی دامنه بین‌المللی باشد معمولاً از یک هفته تا چهارده روز طول می‌کشد که عملیات تأیید آن انجام گردد البته درصورتی‌که مدارک شما دچار نقص بوده و به هر دلیل کامل نباشد این پروسه بر اساس همان روز کاری طولانی‌تر می‌شود چون نیاز است که مجدداً مدارک شما مورد بررسی قرار بگیرد.

 خرید گواهینامه ssl

خرید و تمدید گواهی امنیتی EV 

نکته:

پس از اتمام دوره سالانه و انقضای گواهینامه، جهت خرید مجدد گواهینامه پیشرفته باید مدارک مجددا ارسال شود، در صورتیکه مدارک قدیمی تر از 13 ماه باشد باید مهر دادگستری را به همراه داشته باشد.

مراحل خرید گواهینامه SSL پیشرفته از پارس پک

وارد پنل ابر سرور خود شده و گواهینامه SSL پیشرفته را مانند تصویر زیر برای دامین مورد نظر خود سفارش دهید. می توانید گواهینامه را برای دامین اصلی و سایت دامین های خود سفارش دهید. پس از اینکه کاردهای داخل تصویر را پر کردید درخواستتان را ارسال کرده و هزینه گواهینامه EV را پرداخت کنید.

خرید ssl ev

مرحله اول خرید گواهینامه EV از پارس پک

پس از اینکه پرداخت را انجام دادید، ایمیلی مبنی بر تاییدیه پرداخت برای شما ارسال می شود، شما باید دوباره به منوس SSL برگردید و این بار گزینه لیست گواهینامه ها را انتخاب کنید. در این صفحه سرویس انتخابی شما نمایش داده می شود، پس تکمیل اطلاعات را بزنید.

راهنمای خرید گواهینامه EV

مرحله دوم خرید و ثبت گواهینامه پیشرفته SSL EV

در مرحله اول باید یکی از گرینه های Create CSR و یا Import CSR را انتخاب کنید. اگر کد CSR را ندارید گزینه Create را انتخاب کنید و اگر تمایل دارید کد CSR را از طریق سرور خود ایجاد کنید، آن را در این فرم import نمایند. دقت داشته باشید که در صورت import کردن CSR، پس از صدور گواهی private_key به شما ارائه نخواهد شد، زیرا private_key در سروری که از طریق آن CSR را ایجاد نموده اید، ساخته شده است.

اطلاعات خواسته شده در این مرحله را وارد کرده و گزنه ارسال را بزنید.

دریافت گواهینامه ssl ev

ساخت فایل CSR برای گواهینامه SSL

در مرحله ی بعد می بایست اطلاعات کاربری تکمیل شود. برای دریافت گواهینامه EV صحت اطلاعاتی که در این بخش وارد می کنید اهمیت زیادی دارد.

ساخت گواهی ssl

ثبت و دریافت گواهینامه SSL پیشرفته در پارس پک

در مرحله بعد می بایست تمامی اطلاعات وارد شده تایید شود. درصورتی که اطلاعات نمایش داده شده درست است گزینه “اطلاعات فوق مورد تایید است” را بزنید.

مراحل صدور گواهینامه SSL

صدور گواهینامه SSL EV

 دریافت گواهینامه ssl

تایید اطلاعات برای صدور گواهینامه پیشرفته

در این مرحله اعتبارسنجی دامنه اتفاق می افتد، شما باید نوع را انتخاب کنید که 3 طریق قابل انجام است.

1. ایجاد فایل: در مسیر اعلام شده یک فایل ایجاد می کنیم و مقدار اعلام شده در پنل را در آن قرار می دهیم. در نظر داشته باشید که سایت می بایست از خارج از کشور در دسترس باشد.

گواهینامه اعتبار سنجی دامنه

اعتبار سنجی دامنه برای دریافت گواهینامه EV

2. رکورد DNS: در این مرحله می بایست یک txt رکورد در زون دامنه با مقدار اعلام شده ایجاد نمایید و پس از بروز رسانی رکورد اعتبارسنجی را بررسی نماییم.

گواهی نامه اس اس ال

اعتبار سنجی دامنه برای دریافت گواهینامه امنیتی EV

3. Email: از طریق ارسال ایمیل برای ایمیل های اعلام شده در پنل SSL می توان Verification و یا همان اعتبار سنجی را نیز بررسی نمود.

گواهی اعتبار سنجی دامنه

اعتبار سنجی دامنه EV

هنگام درخواست گواهی های OV و EV پس از طی مراحل بالا نیاز است که مدارک خود را ارسال کنید.

مدارکی که برای خرید گواهینامه SSL EV به آن نیاز خواهید داشت:

  1. اصل و ترجمه رسمی آگهی تاسیس یا تغییراتی که در آن نام مدیر عامل و دارندگان حق امضا مشخص شده باشد. ( اگر تاریخ آگهی مربوط به بیش از 13 ماه است لازم می باشد که ترجمه به مهر دادگستری نیز برسد.)
  2. اسکن اصل و ترجمه رسمی استعلام ثبت شرکت یا موسسه در سایت ilenc.ir.
  3. در صورتی که نام فرد مشخص شده در CSR، در روزنامه رسمی ثبت شرکت نباشد، در یک نامه به زبان انگلیسی با سربرگ شرکت، مشخصات (نام و نام خانوادگی و شماره گذرنامه) درخواست دهنده ذکر شود و به مهر و امضای یکی از نام های ذکر شده در روزنامه رسمی برسد. همچنین ذکر نشانی شرکت در این نامه ضروری هست.
  4. نامه به مهر شرکت و امضای یکی از افراد داری حق امضا برسد. (باید نام و سمت شخص امضا کننده نیز زیر امضا باشد.)
  5. تصویر پاسپورت معتبر رابطی که نام ایشان در CSR آمده (پاسپورت باید در صفحه اول بخش امضا، توسط مالک پاسپورت امضا شده باشد و همچنین تاریخ انقضا یا Date of Expiry می بایست دارای اعتبار باشد.)
گواهینامه ev چیست؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه SSL EV

نتیجه‌گیری

گواهی SSL EV چیست؟ اشاره‌ای داشتیم به موضوع نیاز وب‌سایت‌ها به این پروتکل و همین‌طور انواع پروتکل‌های SSL به چند دسته تقسیم می‌شوند. در واقع دریافت رتبه در گوگل و همین‌طور سئوی سایت شما وابسته به داشتن این تأییدیه خواهد بود.

پروتکل و گواهی SSL EV مناسب کسانی است که می‌خواهند بالاترین سطح این نماد ایمن‌سازی را دریافت کنند اگر صاحب یک شرکت و یا کسب‌وکار هستید که می‌خواهید کاربران با کلیک روی علامت قفل در کنار آدرس بار و سایت شما اطلاعات کاملی در مورد کسب‌وکار و شرکت را دریافت کنند در نتیجه لازم است که گواهی SSL EV را حتماً دریافت کنید.

پیش از هر چیزی به یاد داشته باشید شرکتی که این کار را برای شما انجام می‌دهد مهم است در نتیجه آن را به دست مؤسسه‌ای بسپارید که به شما تضمین می‌دهد که در مناسب‌ترین زمان نماد را دریافت می‌کند. ضمن این که نماد شما در طول زمان دچار مشکل نمی‌شود و اطلاعات شما بر همین پایه ایمن باقی خواهد ماند.

سؤالات متداول

احتمالا در مورد تاییدیه و گواهی SSL سوالاتی در ذهن شما ایجاد شده است که به اختصار در ادامه به آن ها پاسخ خواهیم داد.

1. چرا برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به گواهی SSL نیاز داریم؟

در واقع نمی‌توان گفت که حتماً برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی باید گواهی SSL دریافت کنید اما یکی از پیش‌نیازهای شما برای این که کسب‌وکارتان را قانونی کنید و تحت‌نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و تجارت الکترونیک فعالیت کنید این است که سایت شما SSL داشته باشد. علاوه‌برآن فراموش نکنید که کاربران و خریداران وب‌سایت شما زمانی به شما اعتماد می‌کنند که سایتتان از این طریق ایمن‌سازی شده باشد.

2. چند نوع گواهی SSL داریم؟

به‌طورکلی سه نوع گواهینامه SSL وجود دارد. DV که صرفاً تأیید اعتبار نام دامنه است. OV برای کسانی که می‌خواهند تأیید را برای سازمان خود دریافت کنند و وقتی کاربر روی آدرس سایت کلیک می‌کند اطلاعاتی در مورد سایت را دریافت کند و در نهایت گواهی ssl EV یا نوع پیشرفته که تمامی موارد بالا را داراست و نیاز است برای دو نوع آخر شما مدارک خود را ترجمه کنید و سپس آن را برای تأیید ارسال کنید.

3. مدارک لازم صدور گواهی SSL EV چیست؟

  1. اسکن اصل روزنامه رسمی ثبت شرکت
  2. اسکن اصل روزنامه رسمی آخرین تغییرات، حاوی نشانی شرکت (اگر تاریخ صدور این سند قدیمی تر از 13 ماه است، درج مهر وزارت دادگستری ضروری است.)
  3. در صورتی که نام درخواست کننده گواهینامه، در روزنامه رسمی ثبت شرکت نباشد، می بایست در یک نامه به زبان انگلیسی با سربرگ شرکت، مشخصات (نام و نام خانوادگی و شماره گذرنامه) درخواست دهنده ذکر شود و به مهر و امضای یکی از نام های ذکر شده در روزنامه رسمی برسد. همچنین ذکر نشانی شرکت در این نامه ضروری هست.
  4. تصویر پاسپورت معتبر درخواست کننده (تاریخ انقضا یا Date of Expiry می بایست دارای اعتبار باشد)
  5. اطلاعات شخص درخواست کننده گواهینامه یا نام شرکتی که در روزنامه رسمی آورده شده است به عنوان مالک دامنه (Registrant) در اطلاعات Whois آورده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم