آشنایی با تفاوت گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین

تفاوت گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین چیست؟
Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
شنبه 16 اردیبهشت 1402
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۳۶۲ بازدید

بسیاری از افراد درباره تفاوت گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین دچار سردرگمی می‌شوند؛ به‌طوری‌که نمی‌توانند تشخیص دهند کدام‌یک برای وب‌سایتشان گزینه بهتری است. این در حالی است که برای پیشگیری از حمله‌های سایبری، تهیه بهترین گواهینامه متناسب با وب‌سایت شما امر حیاتی است! این گواهینامه‌ها به‌ظاهر انتخاب‌های مناسبی برای امنیت وب‌سایت به‌شمار می‌روند؛ اما در باطن آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد که آگاهی از آن‌ها ضروری است. در این مطلب از آموزش SSL از سری مقالات امنیت، بلاگ پارس پک، با بررسی گواهینامه‌ وایلدکارد و مالتی دامین، تفاوت بین این دو را بیان می‌کنیم تا تصمیم‌گیری برایتان آسان شود؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.  

خرید انواع گواهینامه‌های SSL از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های SSL خود استفاده کنید و اگر قصد خرید گواهینامه SSL پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

معرفی گواهینامه مالتی دامین

گواهینامه مالتی دامین (Multi-Domain) با عنوان Subject Alternative Name (مخفف SAN) یا UCC هم شناخته می‌شود. نحوه عملکرد این گواهینامه را می‌توان تا حدودی از نامی که برایش انتخاب شده، حدس زد. در این گواهینامه، تمرکز اصلی روی محافظت از چندین دامنه قرار دارد که ممکن است دامنه اصلی یا ساب‌دامین باشند. دامنه‌های یادشده با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این ارتباط از‌طریق گیت وی چند‌کاربره ناهمگام ایجاد می‌شود که درخواست‌های وارد یا خارج شده از دامنه‌ها را پردازش می‌کند.

گواهینامه مالتی دامین برای افرادی مناسب است که تعدادی وب‌سایت با دامنه‌های سطح‌بالای متفاوت دارند‌. با تهیه این گواهینامه می‌توانید یک SSL واحد داشته باشید که تمام دامنه‌ها و زیردامنه‌ها را پوشش دهد. درواقع، به‌جای خرید، اعتبارسنجی، فعال‌سازی، نصب و تمدید یک گواهی برای هر هاست، شما یک گواهینامه تهیه می‌کنید تا دردسرتان کمتر شود.

خرید ssl

۱. انواع گواهینامه مالتی دامین

با استفاده از گواهینامه مالتی دامین، می‌توانید تعداد زیادی دامنه و زیردامنه را پوشش دهید. به‌طور‌کلی، این گواهینامه‌ها در ۴ دسته قرار می‌گیرند:

  • PositiveSSL Multi-Domain: این گواهی برای ایمن‌سازی ۱۰۰ دامنه منحصر‌به‌فرد کارآمد است. از ویژگی‌های گواهی یادشده می‌توان به هزینه کم و SSL اولیه با اطمینان کم اشاره کرد.
  • Multi-Domain SSL: این گواهی SSL میان‌رده با سطح اطمینان متوسط است.
  • Unified Communications: با تهیه این گواهی، SSL میان‌رده با اطمینان متوسط دریافت خواهید کرد. گواهی مذکور برای محیط‌هایی مانند Microsoft Exchange 2010 و جدیدتر و Microsoft Office Communication طراحی شده است.
  • EV Multi-Domain: این گواهی به‌عنوان SSL رده‌بالا با اطمینان بسیار زیاد به‌کار برده می‌شود. اعتبار‌سنجی این گواهی گسترده است و با هزینه بیشتری در‌دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

۲. ویژگی‌ها و محدودیت‌های گواهینامه مالتی دامین

از ویژگی‌های مهم گواهینامه مالتی دامین می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • انعطاف‌پذیری فراوان: انعطاف‌پذیری گواهینامه مالتی دامین بدین‌صورت است که می‌تواند چندین دامنه و زیر‌دامنه را در محدوده مرجع صدور گواهینامه ایمن کند. درواقع، تنها با تهیه این گواهی است که می‌توان یک بار پیکربندی و یک کد Certificate را برای ایمن‌سازی زیردامنه‌های مختلف استفاده کرد.
  • رمزگذاری پیشرفته: در گواهینامه مالتی دامین، رمزگذاری ۲۵۶بیتی ارائه می‌شود که بسیار مناسب است.
  • سازگاری مناسب: گواهینامه مالتی دامین را تقریباً با هر نرم‌افزار وب‌سایت و مرورگر دسکتاپ و موبایل می‌توانید به‌کار ببرید.

با وجود تمام مزیت‌هایی که برای گواهینامه مالتی دامین وجود دارد، در این گواهینامه محدودیت‌هایی نیز مشاهده می‌شود. برخی از این محدودیت‌ها عبارت‌اند از:

  • تعداد دامنه‌هایی که گواهینامه SSL مالتی دامین می‌تواند پوشش دهد، مرجع صدور گواهی تعیین می‌کند. Comodo شرکتی است که به کاربر اجازه می‌دهد حداکثر ۲۵۰ دامنه را با یک گواهینامه تضمین کند.
  • امکان اضافه‌کردن دامنه در طول مدت اعتبار گواهینامه وجود ندارد و باید هنگام صدور، تمامی دامنه‌ها مشخص شوند.

از کجا بفهمیم که یک سایت گواهینامه SSL دارد؟ چند نوع SSL وجود دارد؟ گواهینامه SSL چگونه کار می‌کند؟ در مقاله زیر بخوانید.

گواهی SSL چیست؟

معرفی گواهینامه وایلدکارد

با تهیه گواهینامه وایلکارد، می‌توان یک دامنه سطح‌بالا و تعداد نامحدودی از زیردامنه‌ها را پوشش داد. برای مثال، درصورتی‌که دامنه اصلی را mybrand.com در نظر بگیریم، هم‌زمان زیردامنه‌های، charity.mybrand.com ،recruitment.mybrand.com ،develop.mybrand.com و… هم ایمن می‌شوند. در این گزینه، کاربر باید گواهی SSL را برای دامنه اصلی بخرد تا همه زیردامنه‌ها به‌طور‌خودکار زیرپوشش قرار بگیرند.

۱. انواع گواهینامه وایلکارد

به‌طور‌کلی، سه نوع گواهینامه وایلدکارد وجود دارد:

  • PositiveSSL Wildcard: این گواهی بسیار کم‌هزینه است و ضمانت کمتری هم دارد.
  • EssentialSSL Wildcard: این گواهی میان‌رده‌ای است که با ضمانت متوسط ارائه می‌شود.
  • PremiumSSL Wildcard: این گزینه جزو گواهی‌های سطح‌بالاست که با اطمینان کامل به کاربران ارائه می‌شود.

فرق گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین چیست؟

بررسی ویژگی‌ها و محدودیت‌های گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین

۲. ویژگی‌ها و محدودیت‌های گواهینامه وایلدکارد

برخی از ویژگی‌های گواهینامه وایلدکارد ازاین‌قرارند:

  • کاربرد نامحدود: در گواهینامه وایلدکارد محدودیتی در تعداد زیر‌دامنه‌هایی که کاربر می‌تواند با این گواهی SSL ایمن کند، وجود ندارد. علاوه‌بر‌این، حتی در طول مدت اعتبار گواهی می‌توان زیر‌دامنه‌های دیگری هم اضافه کرد.
  • رمزگذاری پیشرفته: در این گواهینامه نیز مانند گواهینامه مالتی دامین، رمزگذاری ۲۵۶بیتی ارائه می‌شود که بسیار حرفه‌ای است.
  • سازگاری درخورتوجه: مانند گواهینامه مالتی دامین که سازگاری با هر وب‌سایت و مرورگر دسکتاپ و مرورگر موبایل وجود دارد، در این گواهینامه هم این‌ موضوع صدق می‌کند.

پس از آشنایی با ویژگی‌های گواهینامه وایلدکارد، نوبت آن است که با محدودیت‌های آن نیز آشنا شویم؛ ازجمله:

  • کاربران می‌توانند تعداد نامحدودی از زیردامنه‌ها را ایمن کنند؛ اما این گواهینامه فقط برای یک دامنه اصلی کاربرد دارد.
  • برای ایمن‌کردن دامنه‌ها لازم است که جداگانه چندین گواهی وایلدکارد دریافت کنید.

هر آنچه باید درباره گواهی SSL وایلدکارد باید بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

SSL Wildcard چیست؟

گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

هر دو گواهینامه می‌توانند انتخاب‌های مناسبی برای وب‌سایت شما باشند؛ اما نکته مهم آن است که با درنظر‌گرفتن تفاوت‌های این دو و تطابق‌دادنشان با نیاز وب‌سایتتان، بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. برخی از تفاوت گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین بدین‌شرح‌اند:

  • امنیت: در‌زمینه امنیت نمی‌توان هیچ تفاوتی برای گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین متصور شد. با تهیه هر‌یک از این گواهینامه‌ها، می‌توانید امنیت یکسانی را در اتصال کاربران به وب‌سایت خود تجربه کنید.
  • گسترش‌پذیری: در این زمینه، تنها با تهیه گواهینامه مالتی دامین است که می‌توانید چند وب‌سایت مختلف را ایمن کنید. با استفاده از این گواهی، به پیکربندی‌های چند‌مرحله‌ای نیازی  نیست؛ چراکه می‌توانید تنها با یک بار پیکربندی و دریافت کد، فرایند ایمن‌سازی وب‌سایت‌های مختلف خود را پیش ببرید. با استفاده از این گواهی، امکان ایمن‌سازی ۲,۰۰۰ دامنه و زیردامنه وجود دارد.
  • حذف یا اضافه کردن دامنه‌ها و زیردامنه‌ها: از دیگر تفاوت‌های بین این دو گواهینامه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با استفاده از مالتی دامین، در‌زمینه حذف یا اضافه کردن دامنه‌ها و زیردامنه‌ها محدودیت وجود دارد. شما برای اضافه‌کردن دامنه جدید، باید گواهی جدیدی تهیه کنید؛ اما این محدودیت در وایلدکارد وجود ندارد و در طول استفاده از این گواهی، می‌توانید زیر‌دامنه جدید اضافه کنید.

تفاوت گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین در یک نگاه

در جدول زیر، تفاوت گواهینامه وایلدکارد با مالتی دامین را به‌اختصار ذکر کرده‌ایم:

گواهینامه مالتی دامین گواهینامه وایلدکارد
چندین دامنه و زیردامنه را پوشش می‌دهد. یک دامنه واحد، اما چندین زیر‌دامنه را پوشش می‌دهد.
محدودیت در تعداد دامنه‌های زیرپوشش گواهی به‌وسیله مرجع صدور گواهی وجود دارد. هیچ محدودیتی برای تعداد زیردامنه‌های زیرپوشش گواهی وجود ندارد.
اگر یک دامنه در طول اعتبار موجود به اضافه‌شدن نیاز داشته باشد، گواهی باید دوباره صادر شود. زیردامنه‌های اضافی را می‌توان در هر زمان اضافه یا حذف کرد.
با انواع اعتبار‌سنجی دامنه و سازمان موجود است. با انواع اعتبار‌سنجی دامنه و سازمان موجود است.

جمع‌بندی

در این مطلب از بلاگ پارس، سعی کردیم با بررسی تفاوت گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین، تصمیم‌گیری در انتخاب یکی از آن‌ها را برایتان آسان کنیم. به‌طور‌کلی، اگر می‌خواهید تعداد نامحدودی از زیردامنه‌ها را ایمن کنید، باید از گواهینامه وایلدکارد استفاده کنید تا انعطاف‌پذیری لازم در این زمینه برایتان فراهم شود؛ اما اگر یک یا دو دامنه اصلی سطح‌بالا دارید، پیشنهاد می‌کنیم که به‌سراغ گواهینامه مالتی دامین بروید. اگر ویژگی‌های مثبت هر دو برای شما اهمیت دارد، از گواهینامه مالتی دامین Wildcard Comodo می‌توانید استفاده کنید.

درنهایت باید بگوییم که تصمیم نهایی برای انتخاب بین گواهینامه وایلدکارد یا مالتی دامین برعهده خودتان است. امیدواریم نکات گفته‌شده در این مقاله برایتان مفید بوده باشد. درصورتی‌که درباره تفاوت گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین سؤال یا ابهامی دارید، آن را ازطریق کامنت با ما مطرح کنید.

اگر چند دامنه و زیردامنه دارید و می‌خواهید با یک گواهی SSL تمامی دامنه‌ها و ساب‌دامین‌های خود را ایمن کنید، بی‌شک گواهینامه مالتی دامین بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین انتخاب است. این در حالی است که برای یک دامنه و تمامی زیردامنه‌های آن می‌توانید از گواهینامه وایلدکارد استفاده کنید. شایان ذکر است، در گواهینامه مالتی دامین فقط هنگام صدور گواهی می‌توانید تا ۲۵۰ دامنه اضافه کنید و پس از صادرشدن گواهی SSL امکان افزودن دامنه یا زیردامنه جدید وجود ندارد. اما در گواهی Wildcard در طول استفاده می‌توانید زیردامنه‌های جدیدی اضافه کنید.

سؤالات متداول

۱. گواهینامه وایلدکارد یا مالتی دامین، کدام بهتر است؟

ارجحیتی بین گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین وجود ندارد و این دو گواهی ازنظر ایمن‌سازی اطلاعات مبادله‌شده بین کاربران و وب‌سایت امنیت بالایی را برقرار می‌کنند. برای انتخاب این دو گواهینامه باید به کاربردشان براساس نیاز وب‌سایت خود توجه کنید.

۲. تفاوت گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین چیست؟

گواهینامه‌های وایلدکارد و مالتی دامین هردو ازنظر سازگاری با وب‌سایت‌ها، مرورگرهای دسکتاپ و موبایل باهم مشترک هستند. تفاوت این دو دامنه در ایمن‌سازی تعداد دامنه‌ها و زیردامنه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم