سئو چیست؟ الفبای SEO را به زبان ساده یاد بگیرید

سئو چیست؟
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
شنبه 8 مهر 1402
مطالعه: ۲۹ دقیقه ۲ نظر ۲۲۷۶ بازدید

«سئو چیست» در دنیای کسب‌وکارهای آنلاین زیاد پرسیده می‌شود. اگر توسعه‌دهنده وب‌سایت، کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا حتی یک کاربر عادی وب باشید، احتمالا با عبارت سئو یا همان SEO روبه‌رو شده‌اید و همیشه این سوال را دارید که سئو چیست و چه کاربردی دارد؟ جواب دادن به این سوال شاید در یک جمله ممکن باشد، اما برای درک عمیق آن باید با جزئیات و تکنیک‌های متعدد SEO آشنا بشوید. در این مقاله از بلاگ پارس‌پک، علاوه بر پاسخ به سوال مهم، نکات کلیدی آشنایی و حرفه‌ای شدن در دنیای سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت را یاد می‌گیرید.

در دنیای امروزی، اینترنت به عنوان یک مخزن بزرگ از اطلاعات، محصولات و خدمات عمل می‌کند. در این دنیای بزرگ، دیده شدن به یک رقابت همیشگی تبدیل شده است، چون منابع اطلاعاتی که در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، هر روز بیشتر می‌شود.

در این دنیای گسترده آنلاین، جایی که میلیاردها صفحه وب برای جلب توجه فریاد می‌زنند، چگونه می‌توان از رقبا متمایز شد و به تعریف دیگر، از نویز دیجیتال بالاتر رفت؟ وب‌سایت‌ها چگونه می‌توانند در صفحه‌های نتایج جست‌وجو، رتبه‌های بهتری داشته باشند و مخاطب بیشتری جذب کنند؟ پاسخ به این سؤالات در نقطه تلاقی فناوری، استراتژی و هنر قرار دارد و با یک مخفف ساده و در عین حال قدرتمند ارائه می‌شود: SEO یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو.

سئو چیست؟

سئو (SEO) یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو (Search Engine Optimization)، مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌ها، استراتژی‌ها و فرایندهای فنی و محتوایی است که باعث می‌شود صفحه‌های وب‌سایت در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو رتبه‌های بالاتری داشته باشند. رسیدن به این رتبه‌های برتر و حفظ آن‌ها نیاز به یک تلاش دائمی دارد چون رقبای شما نیز برای این رتبه‌ها تلاش می‌کنند. پس بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو، یک فرایند ادامه دار است.

هنگامی‌که در دنیای وسیع اینترنت حرکت می‌کنید و به دنبال اطلاعات، محصولات یا خدمات هستید، قطعا به موتورهای جست‌وجو مانند Google برای هدایت در مسیر درست متکی هستید. موتورهای جست‌وجو به قطب نمای مدرن تبدیل شده‌اند و ما را در هزارتوی وب‌سایت‌ها و محتوای آنلاین راهنمایی می‌کنند. با این حال، آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه برخی از وب‌سایت‌ها در بالای نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوند در حالی که برخی دیگر در رتبه‌ها و صفحه‌های پایین‌تر مدفون هستند؟ پاسخ در حوزه بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یا SEO نهفته است.

سئو در دنیای امروز بیش از همیشه به یک الزام برای کسب‌وکارها تبدیل شده است. دانش سئو و پیاده‌سازی اصولی آن، یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیروزی در رقابت برای فروش بیشتر است. در این مسیر ابتدا باید با اصول اولیه و سپس روندهای به‌روز سئو آشنا باشید.

تعریف و مبانی SEO

سئو در هسته خود، یک رشته چند وجهی محسوب می‌شود که شامل بهینه‌سازی جنبه‌های مختلف یک وب‌سایت برای بهبود دیده شدن آن در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو (SERP) است. هدف اولیه سئو، افزایش ترافیک ارگانیک (غیر پولی) به یک وب‌سایت است و این امر را از طریق ترکیبی از استراتژی‌ها و تکنیک‌ها به دست می‌آورد.

اصول اساسی سئو عبارتند از:

۱. ارتباط معنایی محتوا و هدف

موتورهای جست‌وجو تلاش می‌کنند تا مرتبط‌ترین نتایج را برای درخواست‌ها به کاربران ارائه دهند. سئو تضمین می‌کند که محتوای یک وب‌سایت با هدف جست‌وجوی مخاطبان آن مطابقت دارد.

۲. قابلیت خزیدن Crawlability

موتورهای جست‌وجو، ربات های خودکار، معروف به خزنده crawler یا کراولر را برای کاوش در وب و فهرست صفحات وب ارسال می‌کنند. با بهینه‌سازی فنی، مطمئن می‌شوید که این ربات‌ها می‌توانند به راحتی به محتوای سایت دسترسی داشته باشند و آن را فهرست کنند.

۳. تجربه کاربری User Experience

انواع سئو فقط مربوط به موتورهای جست‌وجو نیست. ایجاد تجربه بهتر برای بازدیدکنندگان وب‌سایت هم در این فرایند دخیل است. برخی از این موارد شامل بارگذاری سریع، سازگاری با موبایل و ناوبری آسان است.

۴. محتوای با کیفیت

محتوا در دنیای سئو پادشاه است. محتوای باکیفیت، آموزنده و جذاب، نه تنها بازدیدکنندگان را جذب می‌کند، بلکه بک لینک نیز به دست آورده و رتبه جست‌وجو را افزایش می‌دهد.

سئو چگونه کار می‌ کند؟
سئو چطور کار می‌کند؟

تکامل تاریخی موتورهای جست‌وجو

برای درک واقعی اهمیت سئو، باید بدانیم موتورهای جست‌وجو در طول سال‌ها چگونه تکامل یافته‌اند. داستان موتورهای جست‌وجو به روزهای اولیه اینترنت برمی‌گردد، زمانی که پیشگامانی مانند Archie و Gopher فایل‌ها و دایرکتوری ها را ایندکس می‌کردند. با این حال، راه اندازی گوگل در سال ۱۹۹۸ بود که یک لحظه مهم در تاریخ جست‌وجو را رقم زد.

الگوریتم نوآورانه PageRank سئو گوگل، نحوه رتبه‌بندی صفحات وب توسط موتورهای جست‌وجو را متحول کرد. PageRank به جای تکیه صرف بر تطابق کلمات کلیدی، تعداد و کیفیت پیوندهایی را که به یک صفحه اشاره می‌کنند، در نظر گرفت که نتایج دقیق‌تر و مرتبط‌تری ارائه می‌داد.

از آن زمان، موتورهای جست‌وجو به تکامل خود ادامه دادند. آن‌ها باهوش‌تر، شهودی‌تر و قادر به درک پرسش‌های زبان طبیعی شده‌اند. این تکامل، سئو را به یک روش همیشه سازگار تبدیل کرده است که در آن به روز ماندن با الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو ضروری است.

 نقش کلمات کلیدی در سئو

کلمات کلیدی، بلوک‌های سازنده سئو هستند. آن‌ها کلمات و عباراتی هستند که کاربران هنگام جست‌وجوی اطلاعات وارد موتورهای جست‌وجو می‌کنند. تحقیق درست کلیدواژه، سنگ بنای یک استراتژی موفق SEO است. این فرایند شامل شناسایی کلمات کلیدی و عباراتی است که بیشترین ارتباط را با محتوا و مخاطب هدف شما دارند.

هنگامی‌که این کلمات کلیدی را شناسایی کردید، باید به صورت استراتژیک در عناصر مختلف وب‌سایت شما و خصوصا سئو محتوا ادغام شوند، از جمله:

۱. عنوان

عنوان یک صفحه وب، یک عنصر حیاتی برای موتورهای جست‌وجو برای درک موضوع و ارتباط آن است.

۲. توضیحات متا

این خلاصه‌های مختصر، در نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوند و می‌توانند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارند.

۳. تگ‌های هدر

استفاده صحیح از تگهای هدر (H1، H2، H3 و غیره) به ساختار محتوا کمک می‌کند و اهمیت بخش‌های مختلف آن را نشان می‌دهد.

۴. بدنه محتوا

به طور طبیعی، گنجاندن کلمات کلیدی در محتوای شما برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطب ضروری است، البته باید از استفاده بیش از حد از کلمه‌هت خودداری کنید چون می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد.

۵. آدرس صفحه‌ها

URL‌های مناسب که حاوی کلمات کلیدی هستند، به کاربران و موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنند محتوای صفحه را درک کنند.

۶. متن جایگزین تصویر یا Alt

متن جایگزین، توصیفی متنی برای تصاویر است که نه تنها دسترسی را بهبود می‌بخشد، بلکه در هنگام استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، به سئو کمک می‌کند.

 نقش کلمات کلیدی در سئو
کلمات کلیدی در سئو چیست؟

تاثیر سئو روی ترافیک وب‌سایت و مشتریان

در دنیای دیجیتال امروزی که اینترنت، منبع اصلی اطلاعات و تجارت است، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو (SEO) نقشی اساسی در تعیین سرنوشت یک وب‌سایت ایفا می‌کند. در این بخش به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه SEO می‌تواند حضور شما در دنیای آنلاین را بسیار حرفه‌ای‌تر کند، تعامل کاربر را افزایش داده و حتی تبدیل کاربر له مشتری‌ها را بهبود دهد.

۱. افزایش بازدید وب‌سایت

سئو به‌طور کلی با هدف بهبود دیده شدن وب‌سایت در صفحات نتایج موتورهای جست‌وجو (SERP) عمل می‌کند. زمانی که کاربران اطلاعات یا محصولات را به صورت آنلاین جست‌وجو می‌کنند، معمولاً روی یکی از نتایج برتر کلیک می‌کنند. اینجاست که سئو وارد عمل می‌شود. با سئو محتوا، ساختار و عملکرد وب‌سایت خود، می‌توانید در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو صعود کنید. در نتیجه هدف نهایی چیست؟ رسیدن به یک رتبه مطلوب در صفحه اول نتایج.

۲. اهمیت سئو محتوا

محتوای باکیفیت و مرتبط، رگ حیات سئو است. موتورهای جست‌وجو مانند گوگل در درک اهداف و انگیزه کاربر (Search Intent) بسیار حرفه‌ای شده‌اند. درنتیجه با تولید محتوایی که با هدف و انگیزه جست‌جوی کاربر مطابقت داشته باشد، نه تنها ترافیک ارگانیک جذب می‌کنید، بلکه اعتبار کسب‌کار آنلاین خود را هم بیشتر می‌کنید.

۳. نرخ تبدیل و تعامل کاربر

افزایش ترافیک وب‌سایت بدون شک یک دستاورد مهم است، اما این تنها بخشی از معادله موفقیت SEO خواهد بود. درگیری کاربر و نرخ تبدیل هم به همان اندازه معیارهای مهمی‌هستند. فرض کنید که هزاران بازدیدکننده جذب کرده‌اید، اما آن‌ها به سرعت از سایت شما خارج می‌شوند و هیچ اقدامی‌انجام نمی‌دهند. اینجاست که تاثیر سئو در ترکیب با محتوای درگیرکننده خود را نشان می‌دهد.

۴. عامل تجربه کاربری

تجربه کاربری (UX) جزء کلیدی سئو است. هنگامی‌که وب‌سایت شما به راحتی قابل پیمایش است، سریع لود می‌شود و اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهد، کاربران بیشتر احتمال دارد که در آن بمانند. درنتیجه صفحات بیشتری را باز می‌کنند و اقدامات دلخواه شما را انجام می‌دهند (خرید، ثبت‌نام در خبرنامه یا حتی پر کردن یک فرم و …).

سئو را به زبان ساده با ۲۸ سوال  یاد بگیرید. برای آشنایی با پاسخ سوال‌های رایج سئو مقاله زیر را بخوانید.

پاسخ به سوالات متداول سئو

انواع سئو؛ ۳ روش بهینه‌سازی سایت

در دسته‌بندی انواع سئو، سه نوع اصلی استراتژی وجود دارد: سئو داخلی و سئو خارجی و سئو تکنیکال (فنی).

 سئو On Page چیست؟

به بهینه‌سازی ساختار داخلی خود وب‌سایت مانند محتوا، کد و ساختار، سئو داخلی یا آن پیج گفته می‌شود. برخی تکنیک‌های سئو داخلی عبارتند از:

  • بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت
  • طمینان از سازگاری وب‌سایت برای موبایل
  • بهینه‌سازی تگ‌های عنوان و توضیحات متا
  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در سراسر محتوا
  • تولید محتوای باکیفیت بالا که آموزنده و جذاب باشد.

در ادامه، تکنیک‌های سئو On Page را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم:

۱. تحقیق کلمات کلیدی

اولین گام برای سئوی داخلی، انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای شناسایی کلمات کلیدی است که افراد برای جست‌وجوی محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کنند. می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای کمک به شما در این امر استفاده کنید. در پایان مقاله، با برخی از این ابزارها آشنا می‌شوید، اما بهترین ابزار، خود گوگل است. عبارت‌های مرتبط با کسب‌وکار خود را در گوگل جست‌وجو کنید. سپس پیشنهادهای گوگل و کلمه‌های کلیدی رقبا را برای شروع کار انتخاب کنید.

۲. تولید محتوا

هنگامی‌که کلمات کلیدی مورد نظر خود را شناسایی کردید، باید محتوای مرتبط با آن کلمات کلیدی تولید و منتشر کنید. محتوای شما باید آموزنده، جذاب و به خوبی نوشته شده باشد.

۳. بهینه‌سازی تگ‌های عنوان و توضیحات متا

 تگ‌های عنوان و توضیحات متا، اولین چیزهایی هستند که افراد هنگام جست‌وجوی کلمه کلیدی در گوگل مشاهده می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که تگ‌های عنوان (تایتل و هدینگ‌ها) و توضیحات متا، با کلمات کلیدی شما مرتبط هستند و محتوای صفحه شما را به طور دقیق توصیف می‌کنند.

۴. لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی فرایند لینک دادن از یک صفحه در وب‌سایت شما به صفحه دیگر است. پیوند داخلی به گوگل کمک می‌کند تا ساختار وب‌سایت شما و روابط بین صفحات مختلف را درک کند.

۴. بهینه‌سازی تصاویر

تصاویر می‌توانند راهی عالی برای افزودن جذابیت بصری به وب‌سایت شما و بهبود سئوی شما باشند. هنگام بهینه‌سازی تصاویر، مطمئن شوید که کلمات کلیدی مرتبط را در متن جایگزین (alt) و نام فایل‌ها قرار دهید.

۵. طراحی مناسب برای موبایل

امروزه اغلب کاربران برای جست‌وجو در وب، از موبایل خود استفاده می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که طراحی وب‌سایت شما برای موبایل مناسب است و می‌توان آن را به‌راحتی در دستگاه‌های تلفن همراه مشاهده و پیمایش کرد.

۶. سرعت بارگذاری سریع

سرعت بارگذاری پایین می‌تواند بازدیدکنندگان را از ماندن در وب‌سایت شما باز دارد. با بهینه‌سازی کدها و تصاویر، مطمئن شوید که وب‌سایت شما به سرعت بارگذاری می‌شود.

انواع سئو چیست؟
سئو داخلی چیست؟

سئو Off Page چیست؟

این نوع از انواع سئو، فرآیند بهبود پروفایل بک لینک (ساختار کامل لینک گرفتن از وب‌سایت‌های دیگر) یک وب‌سایت است. در این استراتژی، تعداد و کیفیت لینک‌هایی که از سایر وب‌سایت‌ها به وب‌سایت شما می‌آید، تحلیل و بررسی می‌کند و آن‌ها را بهبود می‌دهد. تکنیک‌های سئو خارجی عبارتند از:

  • وبلاگ نویسی مهمان در وب‌سایت‌های دیگر
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و انجمن های آنلاین
  • ساخت بک لینک از وب‌سایت‌های با کیفیت بالا یا رپورتاژ نویسی

سئو خارجی فرایندی پیچیده‌تر و زمان‌برتر از سئو داخلی است. با این حال، می‌تواند در بهبود رتبه وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجو بسیار موثر باشد. در بخش لینک‌سازی، به تفصیل درباره مهم‌ترین تکنیک‌های این نوع از سئو صحبت کردیم.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال یا فنی همان‌طور که از نام آن مشخص است، روی ساختار و بنیاد سایت تمرکز دارد. این نوع از سئو وب‌سایت، بهینگی ساختار سایت را هدف قرار داده تا برای موتورهای جست‌وجو قابل خواندن باشد و ربات‌های خزنده بتوانند درک بهتری از سایت پیدا کنند. در سئو تکنیکال باید روی تجربه کاربری، سرعت بارگذاری، کد و ساختار و درنهایت معماری سایت کار کنید. بدون انجام تکنیک‌های سئو تکنیکال، با سئو داخلی و خارجی نمی‌توانید به رتبه‌های برتر نتایج جست‌وجو برسید.

علاوه‌ بر موتورهای جست‌وجو، سئو فنی تاثیر بسیار زیادی بر تجربه کاربری دارد. فرض کنید، روی سئو داخلی و خارجی به‌طور کامل کار کرده‌اید و همه چیز به بهترین شکل ممکن انجام شده است. اما سرعت بارگذاری سایت شما پایین است. ( این مورد را باید در بخش سئو تکنیکال رفع کنید.) با اولین ورود کاربر به سایت، زمانی‌که لود سایت شما طولانی شود، کاربران بدون توجه به محتوای بهینه شما، سایت را ترک می‌کنند و به سراغ سایتی سریع‌تر و شکیل‌تر می‌روند. بنابراین، بخش تکنیکال تکه مهمی از پازل سئو است که انجام تکنیک‌های آن پازل پیچیده سئو را کامل می‌کند و به منجر به کسب نتایج بهتر در نتایج سرپ می‌شود.

از جمله تکنیک‌های مهم سئو فنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهینه سازی سرعت سایت
  • بهینه‌سازی ساختار و URL سایت
  • پیداکردن و رفع محتواهای تکراری
  • طراحی بهینه سایت برای موبایل و دسکتاپ
  • بهینه سازی کد و اندازه فایل‌‌ها برای بارگذاری سریع
  • استفاده از سرچ کنسول برای نمایه‌سازی (Indexing)
  • ایجاد نقشه (سایت‌مپ XML) سایت واضح و اصولی

اگر سئو سایت خود را به تازگی شروع کردید، آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را در مقاله زیر بخوانید.

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

لینک‌سازی؛ ایجاد مسیرهای دیجیتال

لینک بیلدینگ فرایند به دست آوردن لینک از وب‌سایت های دیگر به وب‌سایت شما و همچنین لینک‌دهی داخلی در وب‌سایت است. این کار یک بخش اساسی سئو است، زیرا موتورهای جست‌وجو از پیوندها برای خزیدن و فهرست‌بندی وب‌سایت‌ها و تعیین ارتباط آن‌ها با عبارت‌های مورد جست‌وجو استفاده می‌کنند.

در لینک‌سازی، دو نوع لینک اصلی وجود دارد:

  • لینک‌های ورودی: این‌ها لینک‌هایی از سایر وب‌سایت‌ها به وب‌سایت شما هستند.
  • لینک‌های خروجی: این‌ها لینک‌هایی از وب‌سایت شما به وب‌سایت های دیگر هستند.

لینک‌های ورودی برای سئو مهم‌تر از لینک‌های خروجی هستند. چون لینک‌های ورودی به نوعی به‌ عنوان یک رای اعتماد از سایر وب‌سایت ها دیده می‌شوند و به بهبود اعتبار و رتبه وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجو کمک می‌کنند.

 لینک‌سازی کلاه سفید و کلاه سیاه

دو نوع اصلی از تکنیک‌های لینک‌سازی وجود دارد: کلاه سفید و کلاه سیاه.

۱. لینک‌سازی کلاه سفید: مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی است که با آن‌ها، لینک‌های درست و طبیعی ایجاد می‌شود. این تکنیک‌ها عبارتند از:

  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های آنلاین
  • تولید محتوای با کیفیت بالا که دیگران به آن لینک دهند
  • نویسندگی مهمان در وب‌سایت‌های مرتبط و لینک‌دهی به وب‌سایت خودتان

۲. لینک‌سازی کلاه سیاه: مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی است که غیراخلاقی و ناکارآمد تلقی می‌شوند. این تکنیک‌ها عبارتند از:

  • مشارکت در تبادل لینک
  • خرید لینک از وب‌سایت های دیگر
  • استفاده از لینک های اسپم یا نامربوط

ساخت لینک کلاه سیاه شاید تاحدی به بهبود رتبه سایت شما کمک کند، اما همیشه خطر جریمه شدن یا همان پنالتی سئو گوگل، به خاطر قوانین سئو شما را تهدید می‌کند. پس همیشه به‌دنبال لینک‌دهی سالم به سایت خود باشید.

چگونه سایت را سئو کنیم؟
بررسی وضعیت سایت در گوگل

استراتژی‌های لینک‌سازی موفق

همان‌طور که گفتیم، لینک‌سازی مناسب که بخشی از استراتژی سئو کلاه سفید است، به رتبه‌گیری مناسب وب‌سایت کمک زیادی می‌کند. در ادامه، جزئیات بیشتری درباره این استراتژی‌ها می‌خوانید.

‍۱. تولید محتوای با کیفیت بالا

این مهم‌ترین استراتژی ایجاد لینک است. اگر محتوایی تولید کنید که آموزنده، مفید و جذاب باشد، وب‌‌سایت‌های دیگر به آن لینک می‌دهند. البته متاسفانه این استراتژی در وب فارسی که حقوق مولف به درستی رعایت نمی‌شود و لینک‌دهی به منابع، مرسوم نیست، شاید کارآمد نباشد. در هر حال، محتوای حرفه‌ای حتی اگر به دریافت لینک هم کمک نکند، کاربر وفادار و افزایش زمان حضور در وب‌سایت را به همراه دارد.

۲. نویسندگی بلاگ مهمان در وب‌سایت‌های مرتبط

 وبلاگ‌نویسی مهمان یک راه عالی برای دریافت بک لینک از سایر وب‌سایت‌ها است. وقتی نویسنده مهمان یک وبلاگ می‌شوید، حتماً محتوای باکیفیت بنویسید که مربوط به وبلاگ مربوطه باشد. این مورد هم در وب فارسی بیشتر با انتشار رپورتاژ یا انتشار محتوا در سرویس‌های وبلاگ‌نویسی رایگان، جایگزین شده است.

۳. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های آنلاین

رسانه‌های اجتماعی و انجمن‌های آنلاین مکان های عالی برای ارتباط با افراد دیگر و ایجاد روابط هستند. وقتی در این انجمن‌ها فعالیت می‌کنید، حتما محتوای خود را به اشتراک بگذارید و وب‌سایت خود را تبلیغ کنید. فعالیت در سوشال مدیا هم درصورت پیاده‌سازی صحیح، علاوه بر دریافت لینک‌های باکیفیت، به آگاهی برند و بهبود استراتژی مارکتینگ شما کمک می‌کند.

با پیروی از این استراتژی‌ها، می‌توانید یک پروفایل بک لینک قوی بسازید که به بهبود رتبه وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجو کمک می‌کند.

استراتژی سئو
لینک‌سازی داخلی یا خارجی؟

آشنایی با الگوریتم‌های جست‌وجوی گوگل

الگوریتم جست‌وجوی گوگل یک سیستم پیچیده است که ترتیب نتایج جست‌وجو را تعیین می‌کند. آن‌ها برای بهبود کیفیت نتایج جست‌وجو و مبارزه با هرزنامه و سایر روش‌های سئو کلاه سیاه، دائماً به روز می‌شوند. به نوعی این الگوریتم‌ها قوانین سئو را هم مشخص می‌کنند.

عوامل اصلی که الگوریتم‌های گوگل در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرند عبارتند از:

  • کیفیت: محتوای وب‌سایت چقدر با کیفیت است؟
  • ارتباط: وب‌سایت چقدر به عبارت جست‌وجو مرتبط است؟
  • به‌روز بودن: اخیراً محتوای وب‌سایت چقدر به‌روز شده است؟
  • تخصص و اعتبار: وب‌سایت و نویسنده محتوا چقدر حوزه موضوع جست‌وجو معتبر است؟
  • قابلیت اعتماد: آیا وب‌سایت قابل اعتماد است؟ یعنی محتوای صحیح و تخصصی منتشر می‌کند؟

اگر می‌خواهید بدانید که سن دامنه چقدر روی سئوی سایت تاثیر می‌گذارد؟ نگاهی به مقاله زیر بیندازید.

تاثیر سن دامنه روی سئوی سایت

 به‌روزرسانی‌های اصلی الگوریتم و تأثیرات آن‌ها

گوگل به‌روزرسانی‌های اصلی الگوریتم را به طور منظم منتشر می‌کند. این به‌روزرسانی‌ها می‌توانند تاثیر بسزایی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها داشته باشند. برخی از برجسته‌ترین به‌روز‌رسانی‌های الگوریتم عبارتند از:

۱. الگوریتم پاندا: این الگوریتم در سال ۲۰۱۱ برای مبارزه با محتوای بی‌کیفیت منتشر شد. وب‌سایت‌هایی با محتوای سطحی یا بی‌کیفیت شاهد کاهش رتبه‌بندی بودند، در حالی که محتوای باکیفیت و با‌‌ارزش، پاداش و بهبود رتبه دریافت کردند.

۲. الگوریتم پنگوئن: این به‌روزرسانی در سال ۲۰۱۲ برای مبارزه با هرزنامه ها و سایر اشکال انتشار محتوای حجیم منتشر شد. وب‌سایت‌هایی که به این شیوه‌ها کار می‌کردند، با کاهش رتبه‌بندی مواجه شدند.

۳. مرغ مگس‌خوار: این به‌روز‌رسانی در سال ۲۰۱۳ برای بهبود نحوه درک گوگل از معنای عبارت‌های جست‌وجو منتشر شد. این منجر به درک بهتری از هدف پشت جست‌وجو یا همان intent و نتایج جست‌وجوی مرتبط‌تر شد.

۴. تمرکز روی طراحی موبایل (Mobile First): این به‌روز‌رسانی در سال ۲۰۱۹ برای اولویت‌بندی وب‌سایت‌های سازگار با موبایل در نتایج جست‌وجو منتشر شد. این به این دلیل است که افراد بیشتری از دستگاه‌های تلفن همراه خود برای جست‌وجو در وب استفاده می‌کنند.

۵. BERT: این به‌روزرسانی در سال ۲۰۱۹ منتشر شد تا نحوه درک Google از عبارت‌های زبان طبیعی را بهبود بخشد. آپدیتی که منجر به نتایج جست‌وجوی مرتبط‌تر برای جست‌وجوهایی شد که به روش زبان طبیعی گفتار بیان می‌شوند.

چگونه در برابر الگوریتم‌ها مقاوم بمانیم؟

هیچ راه مطمئنی برای حفظ رتبه پس از به‌روزرسانی الگوریتم وجود ندارد، اما چند کار وجود دارد که می‌توانید برای بهبود شانس خود انجام دهید:

  • ایجاد بک لینک از سایر وب‌سایت‌های با کیفیت بالا
  • از جزئیات به‌روز رسانی‌های الگوریتم گوگل مطلع باشید.
  • محتوای باکیفیت و مرتبط با مخاطبان هدف خود تولید کنید.
  • مطمئن شوید که طراحی و کدنویسی وب‌سایت شما برای موبایل مناسب است.
  • از کلمات کلیدی در سراسر محتوای خود بهره ببرید، اما بیش از حد از آن‌ها استفاده نکنید. به بیان دیگر از Keyword Stuffing یا گنجاندن غیر اصولی کلمه کلیدی در محتوا، خودداری کنید.

با رعایت این نکات، می‌توانید شانس خود را برای رتبه‌بندی بالا در نتایج جست‌وجو، حتی زمانی که الگوریتم های گوگل تغییر می‌کند، افزایش دهید.

شغل سئو و مسیر پیشرفت

شغل سئو یا فعالیت به‌عنوان کارشناس و مدیر سئو، تعریف اولیه ساده‌ای دارد. شغل سئو چیست؟ به‌طور خلاصه کارشناس سئو فردی حرفه‌ای است که به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند در صفحه نتایج موتورها جست‌وجو (SERP) رتبه بالاتری داشته باشند. آن‌ها این کار را با بهینه‌سازی محتوا، ساختار و عناصر فنی وب‌سایت و بسیاری تکنیک‌های دیگر برای کلمات کلیدی مرتبط انجام می‌دهند.

مسئولیت های یک متخصص سئو بسته به اندازه و پیچیدگی وب‌سایت می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً شامل موارد زیر است:

  • رفع هرگونه مشکل فنی که می‌تواند بر رتبه وب‌سایت تأثیر بگذارد.
  • نظارت بر عملکرد وب‌سایت در SERP و ایجاد تغییرات در صورت نیاز
  • بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای این کلمات کلیدی، از جمله برچسب‌های عنوان، توضیحات متا و متن.
  • بهبود ساختار وب‌سایت و ناوبری برای آسان‌تر کردن خزیدن (کراول) و فهرست‌بندی برای موتورهای جست‌وجو.
  • انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای شناسایی عباراتی که افراد برای جست‌وجوی محصولات یا خدمات وب‌سایت استفاده می‌کنند.

علاوه بر این مهارت های فنی، متخصصان باید مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله قوی نیز داشته باشند تا در بازار کار سئو موفق شوند. آن‌ها باید بتوانند مشکلاتی را که بر رتبه وب‌سایت تأثیر می‌گذارد شناسایی و برطرف کنند و باید بتوانند نتایج تلاش‌های خود را ردیابی و اندازه‌گیری کنند.

چگونه یک متخصص سئو شویم؟

چند راه مختلف برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو وجود دارد. یکی از راه‌ها شرکت در دوره‌ها یا کارگاه‌های آنلاین است. همچنین گواهینامه‌های متعددی در سرویس‌هایی مثل لینکداین، یودمی ‌و کورسرا موجود است که می‌تواند به شما کمک کند مهارت‌های خود را به کارفرمایان بالقوه نشان دهید.

هنگامی‌که مهارت های لازم را به دست آوردید، می‌توانید به دنبال شغل به عنوان متخصص سئو باشید. فرصت‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید این مشاغل را پیدا کنید، از جمله آژانس های بازاریابی دیجیتال، شرکت‌های توسعه وب و تیم‌های بازاریابی داخلی. همچنین می‌توانید در ابتدا، به‌صورت فریلنسر برای کسب‌وکارهای کوچک کار کنید یا کسب‌وکار خودتان را توسعه بدهید.

چشم‌انداز شغلی و بازار کار سئو

انتظار می‌رود در سال‌های آینده بازار کار سئو بزرگ‌تر بشود. چون کسب‌وکارهای آنلاین به طور فزاینده‌ای اهمیت سئو را در افزایش ترافیک وب‌سایت خود تشخیص می‌دهند. در نتیجه، همیشهتعدادی فرصت شغلی برای متخصصان سئو وجود دارد.

اگر به فعالیت در حوزه سئو علاقه مند هستید، چند کار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا شانس موفقیت خود را افزایش دهید. ابتدا مطمئن شوید که مهارت‌ها و دانش لازم را دارید. دوم، تا جایی که می‌توانید تجربه کسب کنید، چه از طریق کارآموزی و چه ازطریق پروژه‌های کوچک. در نهایت، با سایر متخصصان سئو ارتباط برقرار کنید و درباره ترندهای این حوزه به روز باشید.

مراحل انجام سئو سایت
مراحل انجام سئو سایت

آموزش سئو؛ نکات و منابع

سئو در دنیای امروز این یک حوزه و علم پیچیده و همیشه در حال تغییر است، اما تعدادی زیادی منابع مناسب برای کمک به یادگیری SEO وجود دارد. در ادامه، برخی منابع و مسیر یادگیری سئو را بررسی می‌کنیم.

آموزش سئو را از کجا شروع کنیم؟

اگر در زمینه سئو تازه‌کار هستید، بهترین مکان برای شروع، کار با اصول اولیه است. منابع رایگان زیادی به‌صورت پست‌های وبلاگ، مقاله‌ها و ویدیوها به صورت آنلاین در دسترس هستند. همچنین می‌توانید تعدادی کتاب خوب در زمینه سئو پیدا کنید. فقط باید قدم اول، یعنی جست‌وجوی مناسب و پیدا کردن منابع معتبر را تمرین کنید.

هنگامی‌که درک اولیه‌ای از سئو کسب کردید، می‌توانید شروع به جست‌وجوی منابع پیشرفته‌تر کنید. تعداد زیادی دوره پولی و رایگان در منابع آنلاین موجود است.

کتاب‌ها؛ دوره‌ها و منابع آنلاین

در اینجا چند کتاب، دوره آموزشی و منبع آنلاین برای یادگیری سئو آورده شده است:

۱. کتاب سئو

  • SEO برای مبتدیان Moz
  • راهنمای کامل سئو Ahrefs
  • بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو نوشته اریک انج، رند فیشکین و بیل اسلاوسکی

۲. دوره‌های آموزشی سئو

  • اصول سئو HubSpot
  • دوره کامل سئو Ahrefs
  • مسترکلاس SEO نیل پاتل

تجربه و یادگیری از کارشناسان باتجربه

یکی دیگر از راه‌های عالی برای یادگیری سئو، یادگیری از کارشناسان باتجربه این صنعت است. تعدادی از کارشناسان سئو هستند که دوره‌های آنلاین، کارگاه‌ها و خدمات مشاوره‌ای را ارائه می‌دهند. البته باید با جست‌وجو و تحقیق، دوره‌های معتبر را پیدا کنید. مانند هر صنعت دیگری، در سئو هم احتمال انتشار دوره‌های بی‌کیفیت وجود دارد.

همچنین می‌توانید با شرکت در کنفرانس‌ها و دورهمی‌های سئو، از کارشناسان این صنعت تجربه بیاموزید.

نکات زیر هم برای پیشرفت بهتر در یادگیری سئو پیشنهاد می‌شود:

  • صبور باشید. یادگیری سئو و دیدن نتایج به زمان نیاز دارد.
  • تسلیم نشوید. سئو می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما قطعا یادگیری و تسلط بر آن امکان پذیر است.
  • در مورد آخرین ترندها به‌روز باشید. سئو به طور مداوم در حال تغییر است، بنابراین همیشه در ارتباط با آخرین روندها به‌روز باشید.
  • تکنیک های مختلف را آزمایش کنید. هیچ رویکرد یکسانی برای سئو وجود ندارد. بهترین راه برای یادگیری، آزمایش و آنالیز سئو با تکنیک‌های مختلف است.

آنالیز سئو وب‌سایت

برای بهبود عملکرد سئوی وب‌سایت خود، باید وضعیت فعلی آن را تجزیه و تحلیل کنید و بخش‌های مهم نیازمند بهینه‌سازی را شناسایی کنید.

تعداد زیادی ابزار برای بررسی سئو سایت وجود دارد. برخی از محبوب‌ترین ابزارها برای بررسی وضعیت سایت در گوگل عبارتند از:

  • Moz: این سرویس، انواع ابزارهای سئو از جمله تحقیق کلمات کلیدی، آنالیز سئو و لینک‌سازی و بهینه‌سازی داخلی را ارائه می‌دهد.
  • Ahrefs: این ابزار مشابه SEMrush است، اما تعدادی قابلیت خاص هم برای ردیابی عملکرد سئو وب‌سایت شما و رقبا ارائه می‌دهد.
  • SEMrush: این ابزار، آنالیز جامعی از سئوی وب‌سایت شما از جمله تحقیق کلمات کلیدی، آنالیز بک لینک و تجزیه و تحلیل رقبا ارائه می‌دهد.
  • Google Search Console: این ابزار اطلاعاتی را در مورد نحوه عملکرد وب‌سایت شما در جست‌وجوی Google ارائه می‌دهد، از جمله نمایش‌ها در نتایج جست‌وجو، کلیک‌ها و رتبه‌بندی صفحه‌ها.

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای سئو

تعدادی شاخص کلیدی عملکرد (KPI) وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای پیگیری عملکرد سئوی وب‌سایت خود استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین KPIها عبارتند از:

  • نرخ کلیک (CTR): این شاخص، نسبت کلیک کاربران به دیدن وب‌سایت در نتایج جست‌وجو را مشخص می‌کند.
  • ترافیک موتورهای جست‌وجو یا ارگانیک: تعداد بازدیدکنندگانی است که از موتورهای جست‌وجو به وب‌سایت شما می‌آیند.
  • نرخ تبدیل: این مورد، درصد کاربرانی است که در وب‌سایت شما اقدام مورد نظرتان را انجام می‌دهند. مثلا خرید یا ثبت‌نام در خبرنامه.
  • رتبه‌بندی در نتایج جست‌وجو: این شاخص، رتبه‌بندی وب‌سایت شما برای کلمات کلیدی مشخص را در نتایج جست‌وجو بررسی می‌کند.

تفسیر و اقدام بر اساس داده‌های سئو

پس از جمع‌آوری داده‌ها در مورد عملکرد سئوی وب‌سایت خود، باید آن را تفسیر و طبق آن عمل کنید. یعنی بخش‌ها و تکنیک‌هایی که نیاز به بهینه‌سازی دارند را شناسایی کنید. برای این کار بهتر است ابتدا اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید. انتظار نداشته باشید که یک شبه نتیجه تلاش‌های سئوی خود را ببینید. بهبود رتبه وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجو به زمان و صبر نیاز دارد.

سپس روی مهم‌ترین KPIها تمرکز کنید. رسیدن به مقدار بهینه همه KPIها کار آسانی نیست. روی KPIهایی که برای اهداف تجاری شما مهم هستند تمرکز کنید. همچمیم پیشرفت خود را در طول زمان پیگیری کنید. باید پیشرفت خود را در طول زمان ردیابی کنید تا ببینید چه استرانژی کار می‌کند و چه بخشی خوب نیست.

درنهایت صبور و پیگیر باشید. سئو یک ماراتن است، نه یک مسابقه سرعت. بهبود عملکرد سئوی وب‌سایت شما به زمان و تلاش نیاز دارد.

همه چیزهایی که باید در باره سئو فروشگاه ووکامرس بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

سئو فروشگاه ووکامرس

 سئو یوتیوب

یوتیوب بعد از گوگل دومین موتور جست‌وجوی بزرگ دنیاست. درنتیجه با فعالیت در آن و بهینه‌سازی محتوا برای جست‌وجو، مخاطبان بالقوه زیادی خواهید داشت. سئو یوتیوب می‌تواند به شما کمک کند تا ویدیوهای‌تان بیشتر دیده شود که به بهبود رتبه سایت خودتان هم تا حد زیادی کمک می‌کند.

روش‌های بهبود سئو یوتیوب

الگوریتم یوتیوب یک سیستم پیچیده است که هنگام رتبه بندی ویدیوها فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرد. برخی از این عوامل عبارتند از عنوان، توضیحات، برچسب ها، تعداد بازدید، پسندیدن، نپسندیدن و زمان تماشا.

برای بهینه‌سازی ویدیوهای خود، باید روی موارد زیر تمرکز کنید:

۱. کلیدواژه‌های مناسب انتخاب کنید: اولین قدم این است که کلمات کلیدی مناسب را برای ویدیوهای خود انتخاب کنید. عبارت‌های مهم، باید کلمات و عباراتی باشند که کاربران هنگام جست‌وجوی اطلاعات در مورد موضوعات مرتبط با ویدیوهای شما، احتمالاً آن‌ها را جست‌وجو می‌کنند. در این مورد می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.

۲. از کلمات کلیدی خود در عنوان، توضیحات و برچسب‌ها استفاده کنید: عنوان، توضیحات و برچسب های شما برای SEO یوتیوب مهم هستند. اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان از کلمات کلیدی خود در این بخش‌ها استفاده می‌کنید، اما این کار را به طور طبیعی انجام دهید. یعنی بیش از اندازه از کلمه‌های کلیدی استفاده نکنید.

۳. محتوای جذاب تولید کنید: مهم‌ترین فاکتور سئو یوتیوب، کیفیت محتوای شماست. اگر ویدیوهای شما جذاب و آموزنده باشد، کاربران آن‌ها را بیشتر تماشا می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند. این عوامل باعث می‌شود در نتایج جست‌وجو رتبه بالاتری داشته باشید.

۴. ویدیوهای خود را تبلیغ کنید: وقتی محتوای عالی ایجاد کردید، باید آن را تبلیغ کنید تا کاربران بیشتری آن‌ها را ببینند. ویدیوهای خود را در شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام، توییتر و یوتیوب به اشتراک بگذارید. همچنین با ارسال خبرنامه ایمیلی و نمایش در وب‌سایت خودتان، شانس دیده شدن را بیشتر کنید.

تکنیک‌های بهینه‌سازی ویدئو

علاوه بر نکات بالا، چند تکنیک خاص وجود دارد که می‌توانید برای بهینه‌سازی ویدیوهای YouTube خود استفاده کنید. این تکنیک‌هت شامل موارد زیر می‌شود:

۱. تامبنیل (thumbnail) اختصاصی طراحی کنید: تامبنیل شما اولین چیزی است که کاربران در صفحه جست‌وجو می‌بینند. مطمئن شوید که تامبنیل، جذاب و مرتبط با محتوای ویدیوی شماست.

۲. زیرنویس‌ها اضافه کنید: زیرنویس‌ها، ویدیوهای شما را برای مخاطبان وسیع‌تری از جمله افرادی که ناشنوا یا کم‌شنوا هستند، در دسترس قرار می‌دهند. بازدید بیشتر هم رتبه‌بندی را بهبود می‌دهد.

۳. از صفحه‌های پایانی و کارت‌ها استفاده کنید: صفحه‌های پایانی و کارت‌ها، عناصر تعاملی هستند که می‌توانید به ویدیوهای خود اضافه کنید. می‌توان از آن‌ها برای تبلیغ سایر ویدیوها، لیست‌های پخش (Playlist) یا کانال‌ها استفاده کرد.

۴. کانال خود را بهینه کنید: عنوان، توضیحات و برچسب‌های کانال شما نیز برای سئو مهم هستند. حتما از کلمات کلیدی مرتبط در این بخش‌ها استفاده کنید.
با پیروی از این نکات، می‌توانید محتوای ویدیویی خود را برای سئو یوتیوب بهینه کنید و بازدید، سابسکرایبر و تعامل بیشتری داشته باشید.

به دنبال هاست مناسب برای سئو هستید؟ نکات مهم برای خرید بهترین هاست سئو را در مقاله زیر بخوانید.

هاست سئو چیست؟

ترندهای آینده در سئو

بهینه‌سازی برای موتور جست‌وجو (SEO)، به طور مداوم در حال تغییر است و روندهایی که در آینده مهم خواهند بود در حال ظهور هستند. در اینجا برخی از مهم ترین ترندها را می‌خوانید:

۱. اهمیت بیش از پیش موبایل: گوگل قبلاً اعلام کرده است که در آینده نزدیک، وب‌سایت‌ها را بیشتر با تمرکز بر بارگذاری مناسب روی موبایل، رتبه‌بندی می‌کند.

۲. جست‌وجوی صوتی: امروزه جست‌وجوی صوتی به لطف دستیارهای صوتی بسیار محبوب است. تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، نیمی‌از جست‌وجوها به صورت صوتی انجام شود. کسب‌و‌کارها باید وب‌سایت خود را برای جست‌وجوی صوتی با استفاده از کلمات و عبارات کلیدی به زبان طبیعی انسان، بهینه کنند.

۳. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی: هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی توسط موتورهای جست‌وجو برای درک بهتر هدف جست‌وجوهای استفاده می‌شود. درنتیجه کسب‌وکارها باید محتوایی تولید کنند که با هدف جست‌وجوگر (نه صرفا کلمه کلیدی) مرتبط باشد.

۴. شخصی‌سازی: موتورهای جست‌وجو بیش از گذشته شخصی می‌شوند و اکنون بر اساس علایق و ترجیحات فردی، نتایج متفاوتی را به کاربران مختلف نشان می‌دهند. کسب‌وکارها برای اینکه توسط افراد مناسب دیده شوند، باید محتوایی تولید کنند که به مخاطب هدف آن‌ها مرتبط باشد.

۵. SEO محلی: سئوی محلی (Local SEO) اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند، زیرا افراد بیشتری از موتورهای جست‌وجو برای یافتن مشاغل محلی استفاده می‌کنند. کسب‌وکارها باید وب‌سایت‌های خود را با درج آدرس، شماره تلفن و سایر اطلاعات مرتبط، برای جست‌وجوی محلی بهینه کنند.
با پیروی از این نکات، مشاغل می‌توانند برای آینده جست‌وجو آماده شوند و اطمینان حاصل کنند که وب‌سایت آن‌ها در نتایج جست‌وجو قابل مشاهده است.

جمع‌بندی

سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت امروزه یکی از مهم‌ترین رویکردهای افزایش فروش کسب‌وکارهای آنلاین است. سئو گوگل که روی بهبود رتبه در موتور جست‌وجوی گوگل تمرکز می‌کند، از مهم‌ترین انواع سئو است و در کنار سئو یوتیوب می‌تواند تأثیر زیادی بر افزایش ورودی داشته باشد. در این مقاله از آموزش مدیریت محتوا بلاگ پارس پک، تمامی این موارد در کنار معرفی مسیر شغلی و بازار کار سئو بررسی شده‌اند.

سؤالات متداول

۱. سئو یا SEO (بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتور جستجو) چیست؟

سئو مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی است که برای بهبود رتبه و دیده شدن وب‌سایت در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو (SERP) استفاده می‌شود. این تکنیک‌ها شامل بهینه‌سازی عناصر مختلف یک وب‌سایت مانند محتوا، ساختار، طراحی و غیره برای افزایش شانس آن برای رتبه‌بندی بالاتر در موتورهای جست‌وجو است.

۲. انواع سئو چیست؟

در یک نوع دسته‌بندی سئو را می‌توان به دو نوع اصلی دسته‌بندی کرد: سئو داخلی یا OnPage و سئو خارجی یا Off Page. سئو داخلی بر بهینه‌سازی محتوا و عناصر اولیه کدنویسی مثل HTML در صفحات وب تمرکز دارد. سئو خارجی شامل ایجاد بک لینک و افزایش اعتبار آنلاین است.

۳. سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سفید به شیوه‌های سئو اصولی و اخلاقی اشاره دارد که به دستورالعمل‌های موتورهای جست‌وجو پایبند است. این نوع شامل تولید محتوای با کیفیت بالا، بهینه‌سازی وب‌سایت برای تجربه کاربر و ایجاد بک‌لینک‌های ارگانیک است. در مقابل، سئو کلاه سیاه شامل تاکتیک‌های غیراخلاقی مانند پر کردن محتوا کلمات کلیدی، پنهان‌سازی کلمه‌ها و ارسال هرزنامه‌ است که می‌تواند منجر به جریمه موتورهای جست‌وجو شود.

۴. سئو یوتیوب چیست؟

سئو YouTube فرآیند بهینه‌سازی محتوای ویدیویی در YouTube برای بهبود دیده شدن آن در نتایج جست‌وجو و پیشنهادهای یوتیوب است. این تکنیک شامل بهینه‌سازی عناوین ویدیو، توضیحات، برچسب‌ها، تامبنیل و معیارهای تعامل برای افزایش شانس کشف ویدیو توسط کاربران است.

۵. سئو چه فایده‌ای برای وب‌سایت دارد؟

سئو چندین مزیت ازجمله افزایش ترافیک ارگانیک، رتبه‌بندی بالاتر در موتورهای جست‌وجو، بهبود تجربه کاربر، افزایش دیده شدن در فضای آنلاین و پتانسیل نرخ تبدیل و درآمد بالاتر را ارائه می‌دهد. این فرایند به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتر و هدفمندتری دست پیدا کنند.

۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

    ممنون از مقاله خوبتون واقعا مفید و کارامد بود فقط خواست یک نکته ای رو بهش اضافه کنم
    بهبود سرعت در سال ۲۰۲۲ به طور مستقیم بر سئو سایت تأثیر می گذارد!
    این که از کدام شرکت، هاست و سرور سایت را تهیه کنیم و چه پلَنی را انتخاب کنیم، به تنهایی می تواند آینده سرعت سایت را رقم بزند. در مورد مشخصات هاست و سرور، فاکتورهایی مثل مقدار حافظه، پهنای باند، سقف ترافیک مجاز و … قدرت و توانایی بُن مایه های سایت را تعیین می کنند.
    از میان فاکتورهای بالا، مقدار فضای سرور را می توان مهم تر از موارد دیگر دانست. چرا؟ سرور، جایی است که از همه فایل های سایت شما میزبانی می کند. هر چه فضایی که این فایل ها را در بر گرفته بیشتر باشد، این فایل ها جای مانُور بیشتری دارند. نتیجه چه می شود؟ این که فایل ها خیلی سریع تر لود شوند.

    از طرفی بعضی از شرکت های هاست و سرور زیرساخت های چندان قدرتمندی ندارند. یا حتی اگر هم خدمات باکیفیتی دارند، متأسفانه پشتیبانی باکیفیتی ندارند. هر دوی این موارد باعث می شوند که هم سرعت سایت به مشکل بخورد (یا حتی گاهی سایت از دسترس خارج شود) و هم در صورت بروز مشکل، راهی برای رسیدگی سریع نباشد

    بنابر توضیحات بالا، اولین کاری که یک تیم متخصص سئو برای بهینه سازی سرعت سایت انجام می دهند، بررسی وضعیت هاست و سرور و انتقال سایت به یک سرویس قدرتمندتر (در صورت لزوم) است. گاهی فقط اصلاح همین یک فاکتور، می تواند سایت را از کُندی نجات دهد
    من به شخصه هاستینگ پارس پک رو توصیه می کنم

    فریبرز
    شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱

      خیلی ممنون از حسن نظرتون و اطلاعاتی که دادید.

      mahsa rahmani
      دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم