ورود HP به بازار سرویس ابری هوش مصنوعی

HPE از سرویس ابری ابر کامپیوتر هوش مصنوعی رونمایی کرد
Avatar
نویسنده: دارا رستگار
چهارشنبه 31 خرداد 1402
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۳۸۹ بازدید

در کنفرانس Discover، HPE پیشنهادات ابری ترکیبی (hybrid) و خصوصی جدید GreenLake را اعلام کرد و درباره گسترش همکاری‌ها بین Equinix و AWS خبر داد. شرکت Hewlett Packard در حال راه‌اندازی یک سرویس ابری ابر رایانه‌ای هوش مصنوعی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فارغ از کوچک یا بزرگ‌ بودنشان، بتوانند پروژه‌های هوش مصنوعی خود را بدون هزینه و پیچیدگی‌های اضافی، خرید و مدیریت کنند.

شرکت HP‌E در کنفرانس HPE Discover 2023 در شهر لاس وگاس، سرویس «HPE GreenLake» را برای مدل‌های بزرگ زبان (LLM) معرفی کرد. این یک سرویس ابری مبتنی بر HPE است و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا برای ساخت و اجرای مدل‌های هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ، به ابررایانه‌های HPE Cray XD و نرم‌افزار هوش مصنوعی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

جاستین هوتارد، معاون اجرایی HPE و مدیرکل بخش کامپیوترهای بسیار قوی، AI و آزمایشگاه‌ها، در یک گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: برنامه HPE GreenLake برای مدل‌های زبانی بزرگ، به مشتریانمان این امکان را می‌دهد که سریعاً مدل‌های زبانی بزرگ را آموزش بدهند، تنظیم کنند و هنگام نیاز استفاده کنند. این کار را با استفاده از یک نسخه چند کاربره از پلتفرم سوپرکامپیوتر ما انجام می‌دهند. در واقع می‌توان گفت که این یک ابر سوپرکامپیوتر همراه با نرم‌افزار هوش مصنوعی ماست.

صبح امروز HPE فهرستی از خدمات جدید GreenLake را اعلام کرد:

  • پیشنهادات فضای ابری خصوصی (private) جدید در Equinix
  • اضافه شدن مرکز داده HPE؛ قرار است این مرکز داده به‌عنوان سرویسی برای ارائه خدمات شبکه تلقی شود.
  • در دسترس قرار گرفتن OpsRa‌mp (سرویس نرم‌افزار (SaaS)) که اخیرا توسط HPE خریداری شده است و برای سازمان‌ها قابلیت دسترسی به اطلاعات لحظه‌ای و سرورهای هوش مصنوعی برای مدیریت اطلاعات، منابع ابری و برنامه‌های کاربردی در محیط‌های ترکیبی و چند ابری (multicl‌oud) را فراهم می‌کند.

همگرایی بین هوش مصنوعی و HPC

با استفاده از سرویس ابری ابر رایانه هوش مصنوعی (AI supercomputer cloud service) ،(HPE) آخرین شرکتی است که سخت افزار جدید مخصوص هوش مصنوعی را برای شرکت‌ها معرفی می‌کند. در اواخر ماه می، Dell دو سرور بهینه شده با هوش مصنوعی و همکاری با Nvidia را برای کمک به شرکت‌ها در پذیرش برنامه‌های هوش مصنوعی مولد معرفی کرده بود. Lenovo نیز هفته گذشته سرورهای هوش مصنوعی جدیدی را برای the data center and the edge معرفی کرد.

تحلیلگران می گویند راه‌اندازی سرویس ابری محاسباتی جدید توسط HPE یک حرکت هوشمندانه است، زیرا ترکیبی از هوش مصنوعی و محاسبات با عملکرد بالا (HPC) را برای همه قابل دسترس می‌کند.

الکساندر هاروول (Alexander Harrowell)، تحلیلگر محاسبات هوش مصنوعی Omdia، گفت که قرار است یک همگرایی بین هوش مصنوعی و HPC ایجاد شود. روند آموزش برخی از مدل‌های هوش مصنوعی می‌تواند آنقدر محاسباتی باشد که به سخت‌افزار کلاس HPC نیاز دارد. او گفت که هر سازمانی نمی‌تواند در مقیاس بزرگ سیستم‌های HPC را برای رفع نیازهای هوش مصنوعی خود تهیه کند.

Nvidia در ماه می یک ابر کامپیوتر هوش مصنوعی جدید برای هوش مصنوعی مولد (generative AI) راه‌اندازی کرد و قبل از آن در ماه مارس، با Oracle Cloud ،Microsoft Azure ،Google Cloud و شرکت‌های دیگر همکاری کرد تا ابر رایانه‌های هوش مصنوعی خود را از طریق فضای ابری در دسترس قرار دهد. به‌گفته هارو‌ول، Ce‌rebras و SambaNova Systems همچنین دسترسی ابری کامپیوتری یکپارچه خود را به برنامه‌های هوش مصنوعی می‌فروشند.

هاروئل می‌گوید: “قیمت‌های فروش میانگین بالا و حداقل سرمایه‌گذاری بالا، مانع بزرگی برای مشتریان در استفاده از این فناوری است. پس، یکی از راه‌های دور زدن این مشکل، ارائه این فناوری به صورت یک خدمت ابری است.”

HPE GreenLake برای LLMs

هاتارد از HPE گفت که این شرکت امیدوار است بتواند همه شرکت‌ها، اعم از استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های Fortune 500 و حتی سازمان‌های بخش دولتی را برای استفاده از HPE GreenLake برای LLM متقاعد کند. ممکن است برخی از مشتریان، کارهای مربوط به هوش مصنوعی را در محل و مکان خودشان انجام دهند.، اما بخواهند برای استفاده از قابلیت انفجار (bursting capability) به سرویس ابری ابر محاسباتی هوش مصنوعی روی آورند.

این شرکت انتظار دارد سرویس HPE GreenLake برای LLM تا پایان سال 2023 در آمریکای شمالی در اوایل سال 2024 در اروپا قابل استفاده باشد. او گفت که کاربران می‌توانند از قابلیت‌های هوش مصنوعی و HPC در صدها یا هزاران CPU یا GPU به‌طور همزمان استفاده کنند. هاتارد (Hotard) در یک نشست خبری هفته گذشته به رسانه‌ها گفت: «ما مشتریان و شرکای زیادی داریم که علاقه‌مند به خدمات ما هستند. ما ماه‌هاست که در حال انجام یک آزمایش ابری هستیم و بازخوردهای مثبت زیادی دریافت کرده‌ایم.

HPE می‌گوید که در این سرویس ابری، امکان دسترسی به Luminous، یک مدل زبانی بزرگ که قبلا توسط Aleph Alpha آموزش دیده، وجود خواهد داشت. این امکان به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از داده‌های خودشان استفاده کنند، یک مدل متناسب با نیازهای خود را آموزش دهند و از دانش خاص خودشان، دیدگاه‌های زمان واقعی بدست بیاورند.

این شرکت همچنین گفت سرویس ابری هوش مصنوعی از محیط برنامه‌نویسی H‌PE Cr‌ay استفاده خواهد کرد. H‌PE Cr‌ay در واقع مجموعه نرم‌افزاری یکپارچه از برنامه‌های HPC و AI است که شامل ابزارهایی برای توسعه، انتقال، اشکال‌زدایی و تنظیم کد می‌شود.

خدمات دیگر HPE GreenLake

HPE مجموعه‌ای از خدمات جدید را برای گسترش پلتفرم GreenLake معرفی کرد؛ راه‌حل‌هایی که از طریق یک مدل ابری، به‌عنوان یک سرویس و به‌صورت اشتراک ارائه می شود.

در سال 2019، HPE اعلام کرده بود که قصد دارد هر محصولی را که می‌فروشد به‌عنوان یک سرویس برای استفاده قرار دهد. موفقیت آن باعث شد دیگر سازندگان سخت‌افزار از جمله Dell و Cisco استراتژی‌های مشابهی را دنبال کنند. با گذشت زمان، HPE محصولات و خدمات بیشتری از جمله ارائه خدمات SaaS را به GreenLake اضافه کرده است،

این شرکت همچنین از پیشرفت‌های خود در HPE GreenLake برای شرکت خصوصی ابری (یک سرویس مدیریت شده که سال گذشته معرفی شد) پرده‌برداری کرد که در آن HPE ابرهای خصوصی را برای مشتریان در مراکز داده، مکان‌های لبه (edge locations) و سایت‌هایی اشتراکی (colocation sites) طراحی، نصب و مدیریت می‌کند.

این سرویس شامل نصب، تهیه، به‌روز رسانی سیستم عامل، عملیات تعمیر و نگهداری، جایگزینی سخت‌افزار، برنامه‌ریزی رشد و پشتیبانی است. از طریق یک دریچه برای مدیریت یکپارچه، مشتریان به‌راحتی می‌توانند ظرفیت، میزان استفاده و هزینه‌ها را پیگیری کنند. مدیران HPE امروز گفتند که در حال اضافه کردن پشتیبانی به خدمات وب آمازون (AWS)، گوگل کلود (Google Cloud) و Azure هستند که به مشتریانی که از ابر خصوصی استفاده می‌کنند اجازه می‌دهند تا بارهای کاری (workloads) خود را در ابرهای عمومی نیز تامین کنند. علاوه‌براین، این شرکت پشتیبانی از دو پلتفرم کانتینری را اضافه کرد: Red Hat OpenShift و سرویس Kubernetes مدیریت EKS AWS.

همچنین، HPE در Discover 2023 نسخه جدیدی از GreenLake را برای شرکت خصوصی ابری به نام Business Edition ارائه کرد که به مشتریان امکان می‌دهد خودشان زیرساخت را مدیریت کنند. برایان تامپسون، معاون HPE GreenLake Cloud Services Solutions، در نشستی با رسانه‌های خبری گفت: «برخی از شرکت‌ها به‌دنبال دستیابی به یک راه‌حل مدیریت‌شده نیستند و ترجیح می‌دهند زیرساخت‌ها را خودشان مدیریت کنند. امکانی که توسط نسخه تجاری فراهم می‌شود.

او افزود که نسخه Business Edition از ابرهای عمومی نیز پشتیبانی می‌کند و به مشتریان امکان می‌دهد ماشین‌های مجازی (VMs) را روی ابرهای خصوصی و عمومی خود بچرخانند.

HPE اعلام کرد که Equinix هر دو نسخه HPE GreenLake را برای Private Cloud Enterprise به عنوان یک پیشنهاد از پیش ارائه شده در مراکز داده خود در سراسر جهان ارائه خواهد کرد. HPE گفت که Equinix ارائه این سرویس را در ماه آگوست آغاز خواهد کرد.

جدیدترین آپدیت‌ها از شرکت HPE Discover

  • در دسترس بودن سوئیچ‌های مرکز داده HPE (سوئیچ‌های سری Aruba Networking CX 8000، 9000 و 1000) از طریق HPE GreenLake for Aruba (شبکه اجازه تجهیزات شبکه به شرکت‌ها به‌صورت اشتراک ماهانه)
  • راه حل پرداخت به‌ازای استفاده HPE GreenLake برای VMware Cloud Foundation با مدل‌های ابری HPE که از پیش پیکربندی و آزمایش شده است.
  • بهبودهایی در ارائه HPE GreenLake برای بازیابی SaaS و پشتیبانی بیشتر از پایگاه‌های داده ابری که روی سرور مایکروسافت SQL و سرویس داده آمازون AWS اجرا می‌شوند.
  • ارائه‌های جدید SaaS در بازار AWS، از جمله محیط توسعه بدون توقف HPE و مدیریت ریسک HSE.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم