آموزش سئو ووکامرس (10 نکته طلایی) به زبان ساده

تصویر کامپیوتر و دایره آبی برای نمایش سئو ووکامرس
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
جمعه 25 اسفند 1402
مطالعه: ۱۴ دقیقه ۰ نظر ۱۲۹ بازدید

آموزش سئو ووکامرس مانند کلیدی است که درب‌های موفقیت را در دنیای آنلاین برای شما باز می‌کند. امروزه، اطلاعات با سرعت نور در بستر اینترنت در حال حرکت هستند و حضور پررنگ در چنین فضایی، برای هر کسب‌وکاری ضروری است.

ووکامرس یکی از داغ‌ترین بسترهای فروش اینترنتی است که میدان بازی را برای فروشنده‌های آنلاین فراهم کرده است. اما صرف نظر از کیفیت محصول یا خدمات شما، بدون استراتژی سئو قوی دیده شدن در این فضا چالش برانگیز خواهد بود.

در این مقاله از آموزش سئو بلاگ پارس پک، به جای تکیه بر روش‌های سنتی فروش یا رقابت مستقیم، به شما خواهیم آموخت که چگونه با استفاده از روش‌های بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو فروشگاه ووکامرس خود را در نتایج جست‌وجو به رتبه‌های اول برسانید. آماده‌اید؟

سئوی فروشگاه ووکامرس با سئوی سایت‌های دیگر چه فرقی دارد؟

سئوی سایت فروشگاهی ووکامرس یعنی همان کاری که باعث می‌شود وقتی شخصی در گوگل عبارتی را جست‌وجو می‌کند، وب‌سایت فروشگاهی شما در نتایج اول جست‌وجو نشان داده شود. این کار با سئوی معمولی وب‌سایت‌های دیگر تفاوت دارد.

در سئوی سایت‌های فروشگاهی، بیشتر روی «محصول» تمرکز می‌کنیم تا مشتری‌های بیشتری جذب کنیم. به عبارتی دیگر، سئوی محصولات ووکامرس یعنی کاری کنیم که محصولات در گوگل بهتر دیده شوند و رتبه‌بندی بالاتری داشته باشند.

برای مثال، با استفاده از اطلاعات جزئی مانند قیمت و موجودی محصولات در نتایج جست‌وجو به کاربران در تصمیم‌گیری و خرید آسان‌تر کمک می‌کنید. نکته حائز اهمیت دیگر، سرعت بالای وب‌سایت شما و نمایش صحیح آن در موبایل است، چرا که این امر سهولت خرید را برای مشتریان فراهم می‌کند.

بهترین استراتژی برای سئو ووکامرس چیست؟

برای بهبود سئو وب‌سایت‌هایی که با ووکامرس یا همان افزونه فروشگاه ساز وردپرس ساخته شده‌اند، یک استراتژی چندبخشی می‌تواند به شما کمک کند تا ترافیک بیشتری جذب کنید و فروش خود را افزایش دهید. در اینجا بهترین استراتژی‌هایی که می‌توانید پیاده‌سازی کنید آورده شده است.

خرید هاست وردپرس

۱. انتخاب هاست پرسرعت برای سئو ووکامرس

برای افزایش سرعت و بهبود عملکرد سایت‌های ووکامرس انتخاب یک هاستینگ عالی با پشتیبانی شبانه‌روزی یکی از ضروریات است. مهم است که سرویس میزبانی انتخابی دارای منابع سخت‌افزاری کافی، پهنای باند مناسب و امکانات پیشرفته مانند گواهی SSL و سرویس ایمیل باشد تا بتواند به خوبی از حجم بالای بازدیدها و فرایندهای مختلف وب‌سایت مانند پرداخت و افزودن به سبد خرید پشتیبانی کند.

بهینه‌سازی تصاویر و استفاده از افزونه‌های کش نیز برای کاهش زمان بارگذاری صفحات ضروری است. همچنین، نگهداری و به‌روزرسانی منظم پلتفرم ووکامرس، افزونه‌ها و قالب‌ها به جلوگیری از کندی سایت کمک می‌کند. در نهایت، استفاده از ابزارهایی مانند GTmetrix و PageSpeed Insights برای سنجش و بهینه‌سازی مداوم سرعت سایت توصیه می‌شود.

۲. انتخاب قالب سبک و سریع

برای تقویت سئوی فروشگاه ووکامرس باید قالبی سبک و بهینه انتخاب کنید. قالب‌های سنگین، مملو از اسکریپت‌ها و المان‌های غیرضروری هستند و سرعت و عملکرد وب‌سایت را کاهش می‌دهند، درحالی‌که قالب‌های سبک‌ تجربه کاربری را بهبود بخشیده و سرعت بارگذاری را افزایش می‌دهند. این امر به نوبه خود بر سئوی فروشگاه ووکامرس تاثیر مثبت می‌گذارد.

همچنین، توصیه می‌شود قالب‌هایی با قابلیت «Lazy Loading» انتخاب کنید، که تصاویر و المان‌ها را فقط زمانی بارگذاری می‌کنند که به آن‌ها نیاز باشد. این تکنیک به کاهش زمان بارگذاری کمک کرده و بهبود SEO را به همراه دارد. همچنین، استفاده از قالب‌هایی که به خوبی با افزونه‌های سئو مانند Yoast SEO سازگار هستند، می‌تواند به بهینه‌سازی محتوا و بهبود نمایه‌سازی فروشگاه توسط موتورهای جست‌وجو کمک کند.

اینفوگرافیک بهترین استراتژی‌های سئو ووکامرس
معرفی بهترین استراتژی برای سئو ووکامرس

۳. انتخاب بهترین افزونه‌ها برای سئو ووکامرس

برای بهینه‌سازی ووکامرس افزونه‌های سئو نقش کلیدی ایفا می‌کنند. WP Rocket با کاهش زمان بارگذاری از طریق کشینگ پیشرفته، به طور محسوسی عملکرد سایت را بهبود می‌بخشد. همچنین، All in One SEO، امکانات وسیعی را برای بهینه‌سازی صفحات و محتوای شما مانند تولید خودکار متا تگ‌ها و بهبود نقشه سایت فراهم می‌کند.

افزونه‌های سئو ووکامرس مانند این دو نمونه، فرایند سئو را تسهیل می‌بخشند و به شما در دستیابی به رتبه‌های برتر در موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنند. مدیریت هوشمندانه افزونه‌ها از جمله انتخاب افزونه‌های سئو با کارایی بالا می‌تواند تاثیر بسزایی در بهینه‌سازی وب‌سایت فروشگاهی شما داشته باشد.

۴. انتخاب عنوان سئو مناسب برای محصولات

برای بهبود سئوی محصولات ووکامرس در نتایج جست‌وجو نوشتن عنوان‌های سئویی جذاب و حاوی کلمات کلیدی مرتبط برای هر محصول می‌تواند به کسب رتبه در موتورهای جست‌وجو کمک زیادی کند. در ویرایش محصول ووکامرس به قسمت تنظیمات سئو بروید و عنوانی جذاب و مرتبط با کلمات کلیدی مورد نظر خود بنویسید تا شانس دیده شدن محصولتان در نتایج جستجوی گوگل افزایش یابد.

برای مثال به‌جای «کیف چرم مردانه»، بنویسید «کیف پول چرم قهوه‌ای دست‌دوز برای آقایان – طراحی انحصاری با دوام عالی». این کار یکی از بهترین استراتژی‌ها برای سئو ووکامرس است.

معرفی ۸ تا از بهترین افزونه‌های نمایش محصولات ووکامرس به صورت لیستی و شبکه‌ای را در مقاله زیر بخوانید.

افزونه‌های نمایش محصولات ووکامرس

۵. استفاده از توضیحات متا

برای بهبود سئوی فروشگاه ووکامرس در موتورهای جست‌وجو، مهم است که زیر هر عنوان محصول، توضیحات متا به‌درستی نوشته شود. این توضیحات، اگرچه در خود سایت نمایش داده نمی‌شوند، اما در صفحات نتایج جست‌وجو (SERPs) و زیر عنوان محصول به نمایش در می‌آیند.

این بخش فرصتی برای جلب توجه کاربران و ترغیب آن‌ها به بازدید از صفحه محصول شماست. توضیحات متا باید مختصر، مفید و مانند یک تبلیغ کوچک باشند. استفاده از کلمات کلیدی عنوان محصول در توضیحات متا، شانس شما را برای کسب رتبه‌های بهتر در جست‌وجوها افزایش می‌دهد.

صفحه استفاده از توضیحات متا در رنک مث وردپرس
نوشتن توضیحات متا برای ترغیب مخاطبان به کلیک روی محصول شما

برای مثال، اگر عنوان محصول شما «کیف پول چرم قهوه‌ای دست‌دوز برای آقایان» باشد، توضیح متا می‌تواند به صورت زیر باشد: «کیف پول چرمی دست‌دوز با طراحی خاص و بادوام، انتخابی عالی برای هر شخصی که به دنبال کیفیت و ماندگاری است، برای خرید و مشاهده مشخصات کیف چرمی دست‌دوز کلیک کنید».

۶. بهینه‌سازی Slug محصولات

برای بهبود سئو سایت فروشگاهی، مهم است که در نشانی اینترنتی (URL) محصولات، از کلمات کلیدی استفاده کنید. این نشانی که با نام Slug شناخته می‌شود، به‌صورت پیش‌فرض بر اساس عنوان محصول در وردپرس ساخته می‌شود. گاهی اوقات، Slug پیش‌فرض شامل کلمات کلیدی مهم برای سئو نیست.

صفحه بهینه‌سازی Slug محصولات در رنک مث وردپرس
بهینه‌سازی نشانی اینترنتی صفحه محصولات برای بهبود سئو ووکامرس

در تنظیمات سئو محصول می‌توانید این Slug رو تغییر دهید. مطمئن شوید که کلمه کلیدی اصلی را در Slug استفاده می‌کنید و آن را طولانی نمی‌نویسید. برای «کیف چرم مردانه»، Slug مناسب می‌تواند «brown-mens-leather-wallet» باشد. این کار به شما در تنظیمات سئو ووکامرس کمک می‌کند تا محصولات‌تان در نتایج جست‌وجو بهتر دیده شوند.

۷. اضافه کردن متن جایگزین به عکس محصولات

بسیاری از مشتریان برای یافتن سریع محصولات، از جستجوی تصویری استفاده می‌کنند. گوگل برای کمک به صاحبان وب‌سایت‌ها، دکمه «View Image» را از نتایج جستجوی تصویری حذف کرده است. حالا کاربران برای مشاهده تصویر، باید به وب‌سایت شما وارد شوند. این تغییر مانند پلی است که مشتریان مشتاق را مستقیم به فروشگاه آنلاین شما هدایت می‌کند.

صفحه اضافه کردن متن جایگزین به عکس محصولات در وردپرس
اضافه کردن متن جایگزین به تصاویر برای سئوی محصولات ووکامرس

سئوی تصویر مانند جستجوی وب کار می‌کند. گوگل با استفاده از هوش مصنوعی و شناسایی تصویر به کاربران کمک می‌کند تا تصاویر مورد نظرشان را پیدا کنند. مهم‌ترین کاری که برای جذب ترافیک از جستجوی تصویر گوگل می‌توانید انجام دهید، اضافه کردن برچسب ALT به تمام تصاویر وب‌سایتتان است. ALT یا متن جایگزین وقتی نمایش داده می‌شود که مرورگر نتواند تصویری را بارگذاری کند.

۸. قرار دادن توضیحات دسته‌بندی

در سایت‌های ووکامرس صفحات دسته‌بندی محصولات حکم ویترین‌هایی را دارند که کلمات کلیدی را به نمایش می‌گذارند. از این رو، نوشتن توضیحات دسته‌بندی برای سئو محصولات ووکامرس و سایت فروشگاهی یکی از کارهایی است که انجام دادن آن برای بهبود رتبه ضروری است.

برای انجام این کار، کافی است در بخش دسته‌بندی‌ها، دسته مورد نظر خود را برای ویرایش انتخاب کنید و متنی مرتبط با محصول‌تان که شامل کلمات کلیدی باشد، وارد کنید. برای مثال، برای دسته‌بندی «کفش‌های ورزشی»، عنوان سئویی مانند «کفش‌های ورزشی راحت برای هر فعالیتی» می‌تواند توجه کاربران را به سمت محصولات شما جلب کند.

۹. استفاده از گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس مثل یک راهنمای هوشمند است که به شما نشان می‌دهد کدام قسمت‌های سایت‌تان خوب کار می‌کنند و کجاها نیاز به بهینه‌سازی دارید. با توجه به اطلاعاتی که این ابزار می‌دهد، می‌توانید ببینید مشتریان‌تان در چه مراحلی از خرید دچار مشکل می‌شوند و از هدف دور می‌شوند. با شناسایی دقیق این نقاط ضعف که مشتریان در آن‌ها از خرید منصرف می‌شوند، می‌توانید راه‌حل‌هایی را برای حل این مشکلات پیدا کنید.

اگر لازم باشد، می‌توانید در آنالیتیکس یک نمای (View) جدید ایجاد کنید تا بتوانید صفحات مهم را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام بخش‌های سایت‌تان بیشتر به فروش کمک می‌کنند و بر اساس آن‌ها، برنامه‌های بهبود خود را پیش ببرید.

اگر می‌خواهید راهنمای گام‌به‌گام ساخت، راه‌ندازی و مدیریت سایت فروشگاهی را یاد بگیرید، مقاله زیر را از دست ندهید.

چطور فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

۱۰. بهبود امنیت ووکامرس

مانند یک قفل محکم که خانه‌ها را از دزدان حفظ می‌کند، امنیت وب‌سایت برای سئو سایت فروشگاهی حیاتی است. گوگل با هشدار درباره وب‌سایت‌های ناامن، کاربران را از خطرات آگاه می‌سازد.

نادیده گرفتن این امر می‌تواند نه تنها به رتبه سئو سایت فروشگاهی شما ضربه بزند، بلکه به اعتبار برندتان نیز آسیب جدی وارد کند. هکرها به دنبال نفوذ به وب‌سایت‌ها از طریق حملات مختلف هستند. برای محافظت، باید امنیت فروشگاه ووکامرس خود را تقویت کنید. برای افزایش امنیت ووکامرس راهکارهای مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از رمز عبور قوی
  • استفاده از گواهینامه SSL
  • استفاده از افزونه‌های امنیتی
  • محدود کردن دسترسی‌ها
  • استفاده از سرویس میزبانی امن و معتبر
  •  به‌روزرسانی هسته وردپرس و افزونه‌ها
  • و…

اشتباهات رایج در سئوی فروشگاه ووکامرس

سئو سایت‌های فروشگاهی، مانند یک بازی کامپیوتری است که باید مراحل آن را به ترتیب پشت سر بگذارید. هر اشتباهی در این مسیر، باعث می‌شود در بازی گیر کنید و مجبور به شروع دوباره شوید. پس، همان‌طور که در بازی با دقت عمل می‌کنید تا به مرحله بعدی برسید، در سئو هم باید هوشمندانه حرکت کنید تا بتوانید کسب‌و‌کارتان را به پیش ببرید. در اینجا رایج‌ترین اشتباهات سئو سایت‌های فروشگاهی را برای آگاهی بیشتر آورده‌ایم:

۱. تحقیق ناکافی کلمات کلیدی

انتخاب کلمات کلیدی بدون تحقیق، مانند سفر بدون نقشه است. با این کار مخاطبان هدف خود را پیدا نمی‌کنید و فروشگاه ووکامرس شما در جست‌وجوها گم می‌شود. اگرچه تحقیق کلمات کلیدی کار ساده‌ای به‌نظر می‌رسد، اما انجام دادن آن می‌تواند شما را از فرش به عرش رتبه‌های گوگل برساند، یا برعکس وب‌سایت‌تان را در قعر رتبه‌بندی گوگل دفن کند.

۲. نادیده گرفتن ریسپانسیو بودن سایت در موبایل

وب‌سایتی که برای نمایش در موبایل بهینه نشده، مانند مغازه‌ای است که درب ورودی آن برای نیمی از مشتریان بسته است. با توجه به اینکه بیش از نیمی از کاربران با استفاده از موبایل به وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کنند، عدم بهینه‌سازی فروشگاه اینترنتی‌تان برای کاربران موبایل، باعث کاهش ترافیک و فروش خواهد شد.

۳. توضیحات متا و عنوان ضعیف و غیرمرتبط

توضیحات متا و عنوان ضعیف مانند بیلبورد خالی در سر راه، توجهی از کاربران جلب نمی‌کند. اولین برخورد کاربران با فروشگاه اینترنتی شما عنوان و توضیحات متایی است که برای محصولات خود می‌نویسید و کاربران از طریق جست‌وجو به آن می‌رسند. اگر نتوانید با استفاده از این دو مولفه کاربران را ترغیب به کلیک کنید، شانسی برای فروش نخواهید داشت.

تصویر یک دختر و پسر که درباره سئو سایت فروشگاهی با هم صحبت می‌کنند
انجام تنظیمات سئو ووکامرس برای افزایش فروش محصولات و خدمات

۴. سرعت بارگذاری پایین برای صفحات وب

سرعت کند، مانند یک دست‌انداز بزرگ، ورود کاربران به فروشگاه اینترنتی شما را با مشکل مواجه می‌کند. اگر بارگذاری صفحه زمان زیادی ببرد، کاربران شاکی شده و وب‌سایت شما را برای خرید رها می‌کنند و به سراغ وب‌سایت‌هایی می‌روند که سرعت بالایی را برایشان فراهم کرده‌اند. بهبود تجربه کاربری مستلزم توجه به زمان بارگذاری سایت شماست.

۵. قرار دادن محتوای تکراری 

تصور کنید در یک بازار بزرگ هستید و به دنبال یک محصول خاص می‌گردید. اما با کمال تعجب، همان محصول را با بسته‌بندی‌های متفاوت در مغازه‌های مختلف می‌بینید. این تعدد بی‌دلیل، شما را گیج و سردرگم می‌کند و پیدا کردن محصول مورد نظرتان را دشوارتر می‌کند.

حالا این مثال را به دنیای وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین تعمیم دهید. محتوای تکراری، حکم همان بسته‌بندی‌های متفاوت برای یک محصول را دارد. زمانی که در یک سایت فروشگاهی، مطالب مشابه و تکراری در صفحات مختلف وجود داشته باشد، هم کاربران و هم موتورهای جستجو مانند گوگل دچار سردرگمی می‌شوند. محتوای تکراری به سئوی وب‌سایت شما آسیب می‌رساند و رتبه‌ شما در موتورهای جست‌وجو افت پیدا می‌کند.

۶. تصاویر حجیم و بهینه نشده

زمانی که تصاویر موجود در وب‌سایت حجم بالایی داشته باشند یا اینکه فاقد تگ ALT باشند، سرعت بارگذاری صفحات سایت نیز به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. چنین وضعیتی، کاربران را خسته و ناراضی می‌کند. موتورهای جست‌و‌جو مانند گوگل، تجربه کاربری را در اولویت قرار  داده و رتبه‌بندی سایت را کاهش می‌دهند.

همه چیز درباره اصول و قواعد سئو و شغل سئو و مسیر پیشرفت در آن را در مقاله زیر بخوانید.

سئو چیست؟

۷. عدم استفاده از پروتکل HTTPS

عدم استفاده از پروتکل HTTPS در وب‌سایت، مانند اداره یک فروشگاه بدون سیستم امنیتی پیشرفته است. نبود این پروتکل به کاربران این حس را القا می‌کند که سایت شما در زمینه امنیت اطلاعات شخصی قابل اعتماد نیست. علاوه‌براین، گوگل به امنیت سایت‌های فروشگاهی اهمیت زیادی می‌دهد و رتبه سایت‌های ناامن را در نتایج جست‌وجو پایین می‌آورد.

۸. داشتن لینک‌های خراب و شکسته

وجود لینک‌های معیوب در وب‌سایت فروشگاهی، مانند راهروهای بن‌بست در یک مجتمع، تجربه ناخوشایندی برای کاربران در حین جست‌وجوی محصولات ایجاد می‌کند. شناسایی و رفع این نقص‌ها باید در اولویت وظایف مدیر وب‌سایت قرار گیرد.

۹. محتوای به‌روزرسانی نشده

فقدان محتوای به‌روز در وب‌سایت، گویی ویترین مغازه‌ای است که محصولات فصل گذشته را به نمایش گذاشته است. این امر نه تنها مشتریان را از سر زدن به فروشگاه منصرف می‌کند، بلکه آن‌ها را به سوی وب‌سایت‌های رقیب رهنمون می‌شود. همچنین، به‌روزرسانی نکردن محتوا می‌تواند تاثیر منفی بر رتبه‌بندی وب‌سایت شما در موتور جستجوی گوگل داشته باشد.

سرعت و آپ‌تایم بالا را با هاست وردپرس پارس پک تجربه کنید!

بدون شک کیفیت هاستینگ و سرعت سایت نقشی حیاتی در سئو و تجربه کاربری دارد. وب‌سایتی که به‌کندی بارگیری یا به‌طور مکرر با مشکلاتی نظیر قطعی و از دسترس خارج شدن مواجه می‌شود، به‌سرعت کاربران خود را از دست خواهد داد. پارس‌پک با ارائه سرویس هاست وردپرس خود راه‌حلی امن، سریع و قوی برای میزبانی وب‌سایت شما ارائه می‌دهد. این سرویس با منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قدرتمند خود پناهگاه امنی برای وب‌سایتتان است.

جمع‌بندی

 آموزش سئو فروشگاهی و استراتژی‌های کلیدی برای ارتقای سئو ووکامرس را در این مطلب بررسی کردیم. سئو کلید موفقیت شما در دنیای آنلاین است. بدون سئو، فروش محصولات به کاربران دشوار خواهد بود.

رعایت نکات ارائه شده در این مطلب از آموزش کسب‌وکار آنلاین بلاگ پارس پک، شما را به رتبه‌های برتر موتورهای جست‌وجو می‌رساند و در نتیجه، نرخ کلیک و فروش شما را افزایش می‌دهد. شما چه راهکارهایی برای سئو سایت فروشگاهی می‌شناسید که در این مطلب معرفی نشده است؟ نظرات خود را درباره سئو ووکامرس در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

۱. چطور می‌توان سرعت بارگذاری صفحه‌های فروشگاه ووکامرس را افزایش داد؟

 برای افزایش سرعت بارگذاری از پلاگین‌های کش استفاده و کد‌های اضافی جاوا اسکریپت و CSS را حذف کنید.

۲. برای بهبود سئو فروشگاهی، چه کلمات کلیدی‌ باید انتخاب کنیم؟

کلمات کلیدی را بر اساس جست‌وجوهای رایج مشتریان و محصولات خاص فروشگاه خود انتخاب کنید. از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی مانند Google Keyword Planner برای یافتن اصطلاحاتی استفاده کنید که هم رقابت کمتری دارند و هم ترافیک مناسبی را به سمت سایت شما هدایت می‌کنند.

۳. چطور می‌توان‌ امنیت فروشگاه ووکامرس را تقویت کرد؟

برای حفظ امنیت وب‌سایت فروشگاهی خود از گواهینامه SSL برای رمزنگاری داده‌ها استفاده کنید، پلاگین‌ها و قالب‌ها را به‌روز نگه دارید و برای دسترسی‌های ادمین از رمزهای عبور قوی و منحصربه‌فرد استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم