آموزش راه‌اندازی و نصب وردپرس در ۴ گام ساده و سریع

نصب وردپرس
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
سه‌شنبه 26 دی 1402
مطالعه: ۱۶ دقیقه ۰ نظر ۳۶۲ بازدید

نصب وردپرس چالشِ مشترک همه‌ی افرادی است که می‌خواهند برای اولین بار یک وب‌سایت را برای خود راه‌اندازی کنند. خوشبختانه برای راه‌ اندازی وردپرس کار چندان سختی ندارید. کافی است بسته‌ی نصبی آن را دانلود و بعد هم مراحل نصب را یکی یکی طی کنید. اگر شما هم گرفتارِ این چالش شده‌اید، این مطلب از مدیریت محتوا بلاگ پارس پک مخصوصِ شماست. در این مقاله می‌خواهیم به‌صورت تصویری به شما نشان دهیم که چطور می‌توانید وردپرس را نصب کنید و ورودتان را به دنیای دیجیتال جشن بگیرید؛ پس این مطلب را تا پایان بخوانید.

مراحل نصب وردپرس به‌صورت خلاصه

برای نصب وردپرس، ابتدا باید بسته نرم‌افزاری آن را از طریق وب‌سایت وردپرس دانلود کرده و سپس، فایل دانلود شده را که به‌صورت فشرده است، در هاست خود آپلود و از حالت فشرده خارج کنید. در نهایت، فایل‌های وردپرس را اجرا کنید. به این ترتیب، وب‌سایت شما در ساده‌ترین حالت ممکن در دسترس قرار می‌گیرد و کاربران می‌توانند از آن بازدید کنند.

نصب وردپرس اولین قدم برای داشتن یک وب‌سایت است. بعد از آن باید برای تولید محتوا و دیده شدن در بین رقبا برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. اما قدم اول، اصلی‌ترین مرحله است. در ادامه، روش انجام این کار را به‌صورت تصویری به شما نشان می‌دهیم و اصطلاحاتی را که حتماً باید در راه‌اندازی سایت با وردپرس با آن‌ها آشنا باشید را توضیح خواهیم داد.

نصب وردپرس، مانند راه‌اندازی یک مغازه برای کسب‌وکارتان است؛ البته از نوع مجازی. با راه‌اندازی وردپرس، شما یک فروشگاه اینترنتی دارید. البته در ابتدا، این فروشگاه خالی است، اما به هر حال به آن نیاز دارید.

خرید هاست وردپرس

فرقِ بین لوکال هاست، دایرکت ادمین و سی پنل

محتواهای زیادی روی اینترنت وجود دارند که از همان ابتدا به شما می‌آموزند که چطور باید وردپرس را روی لوکال هاست، سی پنل یا دایرکت ادمین و… نصب کنید. اما سؤال اول این است که اصلاً خودِ این اصطلاحات چه هستند؟

در ادامه، همه چیز را از نقطه صفر برایتان توضیح می‌دهیم. پس از خواندن این مطلب، ابتدا می‌توانید فرق بین این اصطلاحات عجیب و غریب را تشخیص دهید و سپس نصب وردپرس را روی هر کدام از این موارد که خواستید انجام دهید.

منظور از نصب وردپرس روی لوکال هاست چیست؟

لوکال هاست همان کامپیوترتان است که احتمالاً همین حالا دارید با آن این مطلب را می‌خوانید. بعضی وقت‌ها برای تست، راه‌ اندازی سایت با وردپرس را روی کامپیوتر خود انجام می‌دهید تا مطمئن شوید که همه چیز درست و خوب کار می‌کند.

این را مقایسه کنید با زمانی‌که شما نصب وردپرس را روی یک هاست واقعی انجام می‌دهید. یک تفاوت بزرگ این وسط وجود دارد؛ اگر شما سایتتان را روی کامپیوترتان نصب کنید، قاعدتاً فقط شما می‌توانید آن را ببینید و البته چون هدفتان هم تست بوده، مشکلی بابت این موضوع ندارید. اما وقتی سایت را روی هاست راه‌اندازی می‌کنید، خُب همه می‌توانند وارد آن شوند.

برای نصب وردپرس روی لوکال هاست، به یک نرم‌افزار کمکی نیاز دارید. این نرم‌افزار کمکی برای سیستم‌های با سیستم‌‌عامل ویندوز، XAMPP و سیستم‌عامل مک، MAMP است. البته نرم‌افزارهای دیگری هم وجود دارد که فعلاً کاری به آن‌ها نداریم. فقط این را بدانید که این نرم‌افزارها به نوعی محیط هاست را رویِ کامپیوتر شما شبیه‌سازی می‌کنند؛ یعنی انگار دارید سایت را روی یک هاست واقعی راه‌اندازی می‌کنید.

وردپرس چیست؟ چه کاربرد و مزایایی دارد؟ برای اطلاعات بیش‌تر مقاله زیر را بخوانید.

وردپرس چیست؟

منظور از نصب وردپرس روی دایرکت ادمین یا سی پنل چیست؟

همه‌ی سایت‌های اینترنتی روی هاست یا سرور اجرا می‌شوند. فعلاً فرق بین هاست و سرور را توضیح نمی‌دهیم، اما فقط این نکته را بدانید که هاست و سرور کامپیوترهای قدرتمندی هستند که امکان دسترسی کاربران به وب‌سایت را فراهم می‌کنند. این کار را «میزبانی وب‌سایت» می‌گویند.

هنگامی‌که می‌خواهید یک فایل، مانند فایل نصب وردپرس، را در هاست خود آپلود کنید، چگونه باید این کار را انجام دهید؟ هاست مانند کامپیوتر شخصی شما نیست که به آن دسترسی فیزیکی داشته باشید یا هر زمان که بخواهید آن را روشن کنید و فایل‌ها را جابه‌جا کنید. در عوض، از یک سری پنل مدیریت برای این کار استفاده می‌کنیم که معروف‌ترین آن‌ها سی‌پنل، دایرکت‌ادمین و پلسک هستند.

حالا فکر کنم ماجرا دارد واضح‌تر می‌شود؛ به‌نظرم اینجا می‌توانیم نتیجه بگیریم که وقتی می‌گوییم نصب وردپرس روی سی پنل یا دایرکت ادمین یا هر کنترل پنل دیگر، یعنی اینکه همان فایل نصبی وردپرس را که این همه در موردش حرف زدیم، روی هاستی نصب کنیم که کنترل پنل آن سی پنل است یا دایرکت ادمین یا هر کنترل پنل دیگری!

جالب شد؛ نه؟ پس الان یک نفس راحت بکشید و به خودتان بگویید که واقعاً فرقی ندارد که ما راه اندازی سایت با وردپرس را می‌خواهیم با چه کنترل پنلی انجام دهیم؛ اصلاً می‌خواهیم نصب وردپرس روی هاست را جلو ببریم یا رویِ لوکال هاست؛ مسیر و روش‌ها هیچ فرقی با هم ندارند.

اگر می‌خواهید همه چیز را در مورد نحوه ورود به پیشخوان وردپرس بدانید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

آموزش ورود به پیشخوان وردپرس

آموزش تصویری نصب وردپرس

فکر می‌کنم مقدمه‌چینی کافی است؛ اگر هم اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، بلاگ پارس پک پر از اطلاعاتی است که می‌تواند برای شما مفید باشد. کافی است عبارت آموزش وردپرس را در بلاگ سرچ کنید تا زیر و بمِ وردپرس جلویتان به خط شوند! اما برای نصب وردپرس، باید چند گام اساسی را بردارید:

گام اول: دانلود وردپرس

راهِ آموزش نصب وردپرس، از دانلود فایل نصبی آن شروع می‌شود. برای این کار، سایت WordPress.org را باز کنید و روی گزینه Get WordPress کلیک کنید:

فرقِ بین لوکال هاست، دایرکت ادمین و سی پنل
نصب وردپرس

حالا در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، روی گزینه‌ی Download WordPress کلیک کنید تا روند نصب برایتان شروع شود. پیشنهادِ من این است که تا آب هست، تیمم نکنید؛ وقتی سایت وردپرس به این سادگی سورس نرم‌افزاری آن را در اختیارتان قرار داده، از سایت‌های دیگر که نه معلوم است آخرین ورژن را دارند و نه تغییری در کُدها داده‌اند یا نه، برای دانلود و نصب وردپرس استفاده نکنید.

گام به گام نصب وردپرس
صفحه دانلود وردپرس

این سایت، وردپرس انگلیسی را برایتان دانلود می‌کند. اگر می‌خواهید از وردپرس فارسی استفاده کنید، می‌توانید همین مراحل را از وب‌سایت fa.wordpress.org دنبال کنید.

فایل‌های زیپ شده را اکسترکت کنید و به مرحله‌ی بعد بروید:

گام دوم نصب وردپرس
اکسترکت فایل‌ها

گام دوم – بخش اول: آپلود فایل‌های وردپرس روی هاست سی پنل

حالا در ادامه‌ی روند نصب وردپرس، باید فایل‌های دانلود شده‌ای را که در مرحله‌ی قبل از حالت فشرده خارج کرده‌اید، روی هاست خود آپلود کنید. در اینجا لازم است توضیح دهیم که گام‌های دوم و سوم به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول برای کسانی که از کنترل پنل سی پنل استفاده می‌کنند و بخش دوم برای افرادی که دایرکت ادمین را برای مدیریت هاست خود انتخاب کرده‌اند.

برای اینکه نصب وردپرس را روی هاست سی پنل انجام دهید، کافی است که به صفحه‌ی مدیریت هاستتان مراجعه کنید. آدرس این صفحه و اطلاعات ورود، بعد از خرید هاست برایتان ایمیل می‌شود. وقتی وارد پنل کاربری سی پنل شدید، در قسمت File روی گزینه‌ی File Manager کلیک کنید:

مرحله اول نصب وردپرس روی سی پنل
صفحه‌ی مدیریت هاست

اگر صفحه‌ی زیر برایتان باز شد، گزینه‌ی «Web Root» را انتخاب کنید و روی دکمه‌ی «Go» کلیک کنید. البته در بسیاری از موارد این گزینه ظاهر نمی‌شود و به‌طور مستقیم به صفحه‌ی «File Manager» هدایت می‌شوید.

نحوه نصب وردپرس
گزینه «Web Root» در فایل منیجر

حالا باید صفحه‌ای مثلِ تصویر زیر برایتان باز شده باشد. در این صفحه تمام اطلاعات و فایل‌هایی که روی هاست دارید را می‌بینید.

گام‌های راه‌اندازی وردپرس
پوشه اطلاعات سایت

حدستان درست است؛ باید فایل‌های نصب وردپرس را اینجا آپلود کنیم. اما کجا؟ اینجا را لطفاً بیشتر دقت کنید!

اگر دقت کنید، بین فولدرهایی که در تصویر بالا می‌بینید، یک فولدر به نام «Public_html» قرار گرفته است. این فولدر تمام اطلاعاتی را که کاربران پس از ورود به صفحه اصلی وب‌سایت شما می‌بینند، در خود جای می‌دهد. به عنوان مثال، برای وب‌سایت پارس پک، هر چیزی که کاربر پس از ورود به آدرس «www.parspack.com» می‌بیند، داخل این فولدر قرار می‌گیرد.

حالا مثلاً اگر ما در همین فولدرِ Public_html، یک فولدر دیگر با نامِ مثلاً Weblog ایجاد و فایل‌های نصب وردپرس را در آن آپلود کنیم، باید آدرس www.Parspack.com/weblog را وارد کنیم تا بتوانیم سایت را ببینیم. ماجرا ساده شد؛ قبول دارید؟

پس بیایید یک نتیجه‌گیری منطقی کنیم؛ فایل‌های نصبی Unzip شده را باید دقیقاً توی فولدر Public_html قرار دهید. این یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در نصب وردپرس باید به آن توجه کنید.

وقتی واردِ Public_html شُدید، روی گزینه‌ی Upload کلیک کنید. این گزینه در شکل زیر نشان داده شده است:

چگونه فایل دانلود شده وردپرس را آپلود کنیم؟
بخش آپلود فایل‌های وردپرس

وقتی روی این گزینه کلیک کنید، صفحه‌ی زیر برایتان باز می‌شود:

انتخاب فایل‌ها برای آپلود
آپلود فایل برای نصب وبمین

کل فایل‌ها و پوشه‌ها را در اینجا آپلود کنید. برای این کار، می‌توانید فایل‌ها را به باکسی که با خط چین نشان داده شده بکشید (Drag) و رها کنید یا به‌راحتی از گزینه «Select File» استفاده و فایل‌هایتان را انتخاب کنید. می‌بینید؟ همه چیز خیلی راحت در دسترس شماست!

وقتی که آپلود فایل‌ها تمام شد، کارتان اینجا تمام است؛ صفحه را ببندید و به همان قسمت File Manager برگردید.

دراگ فایل‌ها برای آپلود
انتخاب فایل‌ها برای آپلود

گام دوم – بخش دوم: آپلود فایل‌های وردپرس روی هاست دایرکت ادمین

نصب وردپرس روی هاست دایرکت ادمین نیز مشابه نصب آن روی هاست سی پنل است. تنها تفاوت این است که رابط کاربری دایرکت ادمین کمی با سی پنل متفاوت است.

برای شروع نصب وردپرس، وارد پنل کاربری‌تان در دایرکت ادمین شوید و رویِ گزینه‌ی System Info and Files کلیک کنید. وقتی گزینه‌های این قسمت نشان داده شد، File Manager را انتخاب کنید.

آپلود فایل‌های وردپرس روی هاست دایرکت ادمین
گام دوم: آپلود فایل‌ها روی هاست

حالا، از ساختار درختی سمت چپ، گزینه‌ی «Public_html» را انتخاب کرده و تمام فایل‌ها و فولدرهایی را که به‌صورت پیش‌فرض در آن قرار دارند، حذف کنید.

آپلود و حذف فایل‌ها در گام دوم
انتخاب Public_html

بعد هم باید تمامِ فایل‌های نصب وردپرس را در همین فولدر آپلود کنید. برای این کار، روی گزینه‌ی New و بعد هم Upload Files کلیک کنید.

آپلود فایل‌های نصب وردپرس
آپلود فایل‌های نصب وردپرس

گام سوم – بخش اول: ساخت دیتابیس در سی پنل

هر وب‌سایتی به دیتابیس نیاز دارد تا اطلاعات کاربران، خریدهایی که انجام داده‌اند و اطلاعات دیگر را در خود ذخیره کند. در این مرحله از نصب وردپرس، باید دیتابیس سایتتان را ایجاد کنید. برای این کار، از قسمت Database رویِ گزینه‌ی MySQL Database Wizard کلیک کنید.

بخش MySQL Wizard در سی پنل
بخش اول- ساخت دیتابیس

یک نام برایِ دیتابیس خود انتخاب و روی گزینه Next Step کلیک کنید.

ساخت دیتابیس در سی پنل
نحوه ساخت دیتابیس در سی پنل

بعد هم یک کاربر برای دیتابیس بسازید که با استفاده از آن بتوانید وارد دیتابیس شوید.

ساخت دیتابیس و انتخاب کاربر در MySQL
گام اول انتخاب نام کاربر

وقتی رویِ Create User کلیک کنید، صفحه‌ی زیر برایتان باز می‌شود.

افزودن User برای ساخت دیتابیس در Cpanel
افزودن کاربر در MySQL

در این صفحه از نصب وردپرس، سطح دسترسی کاربر به دیتابیس تعریف می‌شود. اگر برای خودتان کاربر می‌سازید، همه گزینه‌ها را فعال و سپس روی «Next Step» کلیک کنید تا دیتابیس ساخته شود. دراین‌صورت پیغام زیر به شما نشان داده می‌شود.

تکمیل نصب وردپرس در سی پنل
تعریف سطح دسترسی کاربران به دیتابیس در سی پنل

گام سوم – بخش دوم: ساخت دیتابیس در دایرکت ادمین

برای اینکه دیتابیس سایت را در کنترل پنل دایرکت ادمین بسازید، ابتدا گزینه‌ی Account Manager و بعد هم MySQL Management را انتخاب کنید.

مدیریت حساب کاربری در MySQL
مدیریت حساب کاربری MySQL در سی پنل

در صفحه‌ی بعدپرویِ گزینه‌ی Create New Database کلیک کنید.

گزینه ساخت دیتابیس جدید در سی پنل
ساخت دیتابیس جدید در سی پنل

با انتخاب این گزینه، صفحه‌ای مثلِ تصویر زیر به شما نشان داده می‌شود. در این صفحه نام دیتابیس و نام کاربری و پسورد را وارد کرده و دوباره روی گزینه Create Database کلیک کنید.

مراحل ساخت دیتابیس
انتخاب رمز عبور و نام کاربری

بعد از انجام این کار، یک صفحه باز می‌شود که اطلاعات دیتابیس در آن درج شده است. بهتر است این صفحه را در جایی مطمئن ذخیره کنید؛ چون ممکن است بعداً به آن نیاز پیدا کنید.

صفحه اطلاعات اولیه کاربر در دیتابیس سی پنل
اطلاعات نام کاربری و رمز عبور دیتابیس

گام چهارم: نصب وردپرس

این گام، آخرین مرحله برای راه‌ اندازی وردپرس و استفاده از آن است؛ در این گام شما باید وردپرس را نصب کنید. برای این کار، آدرس سایت خود را در یک مرورگر وارد کنید. با این کار، روندِ نصب وردپرس انجام می‌شود.

صفحه نهایی نصب وردپرس در سی پنل
راه‌اندازی و نصب وردپرس با موفقیت انجام شد!

برای رفتن به مرحله بعدی نصب وردپرس، روی دکمه «Let’s Go!» کلیک کنید. در این صفحه، نام پایگاه داده، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. در قسمت «Database Host»، در اولین تلاش، مقدار پیش‌فرض «Localhost» را انتخاب کنید. تقریباً در همه موارد، این مقدار کار می‌کند. اگر در مرحله بعدی با پیام خطایی مواجه شدید، باید IP هاست خود را در این قسمت وارد کنید. IP هاست را می‌توانید از کنترل پنل هاست خود پیدا کنید. البته تیم پشتیبانی شرکتی که هاست را از آن خریداری کرده‌اید نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

در قسمت «Table Prefix»، نام پیشوند جدول معرفی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای امنیت بیشتر، آن را تغییر دهید.

وارد کردن اطلاعات کاربر در پیشخوان وردپرس
تغییر پیشوند جدول برای امنیت بیشتر

حالا رویِ Submit کلیک کنید. اگر روندِ نصب وردپرس بدون هیچ مشکلی انجام شده باشد، باید صفحه‌ای مانند تصویر زیر را ببینید.

پیغام آخر وردپرس
نصب بدون مشکل وردپرس

تا حالا فقط تنظیمات اولیه را انجام داده‌اید؛ رویِ گزینه‌ی Run the installation کلیک کنید تا نصب وردپرس انجام شود. در صفحه‌ی بعدی باید اطلاعات ورود به وب‌سایت را تعریف کنید.

صفحه ورود پیشخوان وردپرس
تنطیمات اولیه نصب وردپرس

اطلاعاتی که در این قسمت باید وارد کنید شامل موارد زیر است:

  • Site Title: نام وب‌سایت را در این قسمت وارد کنید. این نام در مرورگر کاربران نشان داده می‌شود. البته همین مقدار را بعداً هم می‌توانید در داشبورد وردپرس تغییر دهید.
  • Username: در این قسمت، نام کاربری خود را وارد کنید. با استفاده از این نام کاربری، می‌توانید به داشبورد وردپرس خود وارد شوید. به دلیل امنیت، توصیه می‌کنیم از نام‌های کاربری ساده مانند Admin، نام و ایمیل خود و … استفاده نکنید. این نام‌های کاربری به راحتی قابل حدس هستند.
  • Password: در این قسمت هم باید رمز عبورِ همان نام کاربری را وارد کنید. حتماً می‌دانید که استفاده از رمزهای عبور ساده چقدر می‌تواند برای سایتتان خطرناک باشد؛ پس قوی‌ترین رمزی را که می‌توانید و البته یادتان هم نمی‌رود، انتخاب کنید.
  • Your Email: در این قسمت، ایمیل خود را وارد کنید. این ایمیل برای ارسال پیام‌های مهم از سمت وردپرس به شما استفاده خواهد شد.
  • Search Engine Visibility: اگر این گزینه فعال باشد، موتورهای جستجو از وب‌سایتتان بازدید نمی‌کنند. اگر ابتدایِ کار نصب وردپرس هستید یا هنوز محتوایی برایِ وب‌سایتتان ندارید، بهتر است فعلاً این گزینه را فعال نگه دارید تا وب‌سایتتان از آب و گل در بیاید؛ بعداً می‌توانید در تنظیمات وردپرس آن را غیرفعال کنید.

بعد از اینکه همه‌ی گزینه‌ها را پُر کردید، روی گزینه‌ی Install WordPress‌ کلیک کنید تا روندِ نصب وردپرس انجام شود.

وقتی صفحه‌ای مانند تصویر زیر را دیدید، یعنی همه چیز تمام شده و وردپرس روی سایت شما نصب شده است.

 ورود به پیشخوان وردپرس
ورود به داشبورد وردپرس

حالا با استفاده از گزینه‌ی Login و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، می‌توانید به داشبورد وردپرس خود وارد شوید. نمونه‌ی داشبورد، البته در ورژن انگلیسی آن، در شکل زیر نشان داده شده است.

داشبورد وردپرس
پیشخوان وردپرس

کار ما تقریباً تمام شده است. از همین مراحل می‌توانید به‌عنوان چک‌لیست راه‌اندازی سایت با وردپرس استفاده کنید. بعد از این، باید به سایت خود سر بزنید، ظاهر آن را با قالبی که دوست دارید تغییر دهید و سپس شروع کنید به تولید محتوا و قرار دادن آن روی سایت تا کم‌کم بازدیدکنندگان به سایتتان سر بزنند و فروشتان شروع شود.

بهترین هاست وردپرسی را از پارس پک بخرید

اگر از هاست خوبی برای سایتتان استفاده نکنید، هر چقدر هم که سایتتان زیبا و جذاب باشد، باز هم انگار موتورِ پورشه را رویِ ژیان سوار کرده‌اید! هاست وردپرس پارس پک هم امنیت و سرعت بالایی دارد و هم برای سایت‌های وردپرسی بسیار بهینه است. همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و هاست مورد نیازتان را همان‌طور که می‌خواهید با منابع دلخواه بسازید.

جمع‌بندی

نصب وردپرس این روزها دیگر برای هر فردی ضروری است! چرا؟ چون دیگر کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که به سایت نیاز نداشته باشد؛ چه یک کسب‌وکار باشد و چه فردی که می‌خواهد فقط برای خود سایت شخصی راه‌اندازی کند. اگر شما هم از اصطلاحات قلمبه سلمبه‌ای که در سایت‌های دیگر با آن مواجه شده‌اید سر در نمی‌آورید، فقط همین مقاله از آموزش وردپرس بلاگ پارس پک را بخوانید. در این مطلب اولاً به شما گفته‌ایم که معانی این اصطلاحات چیست و بعد هم آموزش نصب وردپرس را به‌صورت گام‌به‌گام و تصویری، با سی پنل و با دایرکت ادمین توضیح داده‌ایم.

سؤالات متداول

۱. آیا نصب وردپرس رایگان است؟

بله. وردپرس یک نرم‌افزار منبع‌باز است. این یعنی نصب وردپرس رایگان است و شما می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای از آن استفاده کنید.

۲. آیا می‌توان نصب وردپرس را روی کامپیوتر انجام دهیم؟

بله. نصب وردپرس روی کامپیوتر شخصی (لوکال هاست) با استفاده از نرم‌افزارهایی مثل XAMPP یا MAMPP قابل انجام است. این نرم‌افزارها محیط هاست را شبیه‌سازی می‌کنند. البته از این روش فقط برای تست سایت استفاده می‌شود.

۳. هاست وردپرس چیست؟

هاست وردپرس به هاستی گفته می‌شود که برایِ نصب وردپرس بهینه شده است. بنابراین با این هاست می‌توانید یک وب‌سایت وردپرسی قدرتمند و سریع داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم