دایرکت ادمین چیست؟ نحوه کار و مزایا

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
چهارشنبه 29 تیر 1401
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۲۴۹۱ بازدید

دایرکت ادمین چیست؟ کنترل‌پنل‌ها رابط بین کاربر و سرور میزبانی وب هستند و با استفاده از آن‌ها، می‌توانید وب‌سایت و هاست خود را مدیریت کنید. برای دسترسی به سرور سرویس میزبانی وب، به نرم‌افزار مبتنی‌بر وب با رابط گرافیکی ساده نیاز است تا بتوان کارهای مربوط به وب‌سایت و هاست را با آن سفارشی‌سازی کرد.

دایرکت ادمین (DirectAdmin) به‌عنوان کنترل‌پنل گرافیکی مبتنی‌بر لینوکس، مدیریت وب‌سایت و هاست را برای کاربران ساده‌تر کرده است. در این مقاله از سری آموزش دایرکت ادمین، این کنترل پنل را به‌اختصار شرح داده و شما را با کاربردها و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا می‌کنیم؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کنترل پنل چیست؟

کنترل‌پنل میزبانی وب به رابط کاربری‌ای گفته می‌شود که امکان مدیریت تمامی فرایندهای هاست را برایتان فراهم می‌کند. با این پلتفرم‌ها که دایرکت ادمین نیز یکی از آن‌هاست، بخش‌های مختلف هاستتان مثل دیتابیس‌ها، فایل‌ها، ایمیل‌ها و بسیاری از بخش‌های مربوط به وب‌سایت و هاست را می‌توانید مدیریت کنید.

برای دریافت آموزش نحوه ورود به دایرکت ادمین، مقاله‌ی زیر را بخوانید.

ورود به پنل دایرکت ادمین

دایرکت ادمین چیست؟

سال ۲۰۰۳، دایرکت ادمین با لایسنس شرکت JBMC و با هدف سهولت دسترسی وب‌مسترها به وب‌سایت‌ها، به‌خصوص افراد مبتدی و کم‌تجربه، به بازار عرضه شد. دایرکت ادمین یکی از نرم‌افزارهای ساده و سبک مدیریت وب‌سایت به‌شمار می‌رود و مانند رقیب سرسختش، «سی‌پنل» (cPanel)، از تمام  نسخه‌های سیستم‌عامل لینوکس و توزیع‌های اصلی آن نظیر CloudLinux ،CentOS ،Ubuntu ،Debian و Red Hat پشتیبانی می‌کند. ناگفته نماند این کنترل‌پنل با سیستم‌عامل‌های مبتنی‌بر ویندوز سازگار نیست.

دایرکت ادمین به سیستم پیچیده‌ای نیاز ندارد و به‌راحتی روی اکثر سرور‌ها نصب می‌شود. برای نصب و راه‌اندازی دایرکت ادمین، به سروری با حداقل مشخصات زیر نیاز خواهید داشت:

  • پردازنده: ۵۰۰ مگاهرتز
  • رم: ۱ گیگابایت
  • فضای دیسک: ۲ گیگابایت

همان‌طور‌که می‌بینید، این سیستم‌عامل بسیار ساده و سبک است؛ اما آیا می‌تواند پلتفرم جایگزین مناسبی برای  سی‌پنل یا حتی پلسک (Plesk) باشد؟ برای پاسخ به این پرسش باید با مزایای DirectAdmin آشنا شوید.

پنل دایرکت ادمین چیست؟

 

معرفی کامل کنترل پنل DirectAdmin

دایرکت ادمین چه مزایایی دارد؟

دایرکت ادمین مزایای بالقوه‌ای دارد که آشنایی با آن‌ها شما را شگفت‌زده می‌کند. درادامه، به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

1. رابط کاربری ساده و کاربرپسند

اگر به‌دنبال سادگی هستید، دایرکت ادمین مطمئناً بهترین گزینه برایتان خواهد بود. به‌جای اینکه این کنترل‌پنل بخش‌ها و گزینه‌های پیچیده و متعددی داشته باشد، تمامی گزینه‌ها در چند دسته اصلی مانند مدیریت حساب (Account Manager) و مدیریت ایمیل (Email Manager) و قابلیت‌های اضافی (‌Additional Features) جای گرفته‌اند. این گزینه‌ها به‌راحتی تشخیص‌پذیر هستند و قبل از باز‌کردن آن‌ها، می‌توانید روش کار هرکدام را نیز به‌سرعت تشخیص دهید.

2. قیمت مناسب

قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه مزیتی است که باعث شده دایرکت ادمین هنوز‌هم در بازار کنترل‌پنل‌های لینوکسی باقی بماند. قیمت کنترل‌پنل‌هایی مثل cPanel و Plesk به‌شدت گران است و در‌مقایسه‌با آن‌ها، دایرکت ادمین دوره آزمایشی رایگان در‌اختیارتان قرار می‌دهد و قیمت‌ پلن‌هایش نیز از ۲ دلار در ماه شروع می‌شود.

3. سیستم پشتیبانی یکپارچه

علاوه‌بر کمک‌گرفتن از سرویس‌دهنده هاست خود برای مدیریت دایرکت ادمین، از تیم متخصصان خودِ دایرکت ادمین نیز برای این کار می‌توانید استفاده کنید. کاربران پلن‌های لایت و استاندارد DirectAdmin می‌توانند از سیستم پشتیبانی یکپارچه آن بهره‌مند شوند. بدین‌ترتیب، درصورتی‌که مشکلی برای دایرکت ادمین یا قسمت‌های مختلف آن به‌وجود بیاید، می‌توانید مستقیماً از توسعه‌دهندگان آن کمک بگیرید.

برای آشنایی با انواع لایسنس‌های دایرکت ادمین و قیمت آن‌ها مقاله‌ی زیر را بخوانید.

راهنمای خرید لایسنس دایرکت ادمین

4. بازیابی مشکل به‌طور خودکار

یکی دیگر از مزیت‌های اصلی دایرکت‌ ادمین، ثبات و پایداری آن است. اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای برای این کنترل‌پنل رخ دهد، دایرکت ادمین ابتدا به‌صورت خودکار سرویس مدنظر را ری‌استارت می‌کند تا مشکل پیش‌آمده برطرف شود. درصورتی‌که باز‌هم مشکل وجود داشته باشد، هشداری اضطراری به وب‌مستر ارسال می‌شود تا بتواند مشکل را در کمترین زمان ممکن برطرف کند.

5. سرعت و عملکرد بهینه و رضایت‌بخش

دایرکت ادمین حجم کم و رابط گرافیکی ساده‌ای دارد؛ به‌همین‌دلیل، منابع کمی استفاده می‌کند و همین امر سرعت آن را افزایش درخورتوجهی می‌دهد. در این نرم‌افزار، نظارت بر منابع نیز ساده‌تر از کنترل‌پنل‌های دیگر است.

6. کاربردی برای تمامی دامنه‌ها و تحریم‌نبودن

برخلاف سی‌پنل که به‌دلیل تحریم‌بودن، آی‌پی‌ها و دامنه‌های ایرانی با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند، دایرکت ادمین برای استفاده در ایران محدودیتی ندارد. بنابراین با خرید لایسنس رسمی این پلتفرم، می‌توانید با خیال راحت به‌دور از مسائل امنیتی از آن استفاده کنید.

آموزش دایرکت ادمین

دایرکت ادمین چه مزایایی دارد؟

قابلیت‌های اصلی دایرکت ادمین چیست؟

برای اینکه همه‌چیز برای کاربر نهایی در ساده‌ترین حالت ممکن حفظ شود، توسعه‌دهندگان دایرکت ادمین تلاش می‌کنند که قابلیت‌های این کنترل پنل هاست را در ساده‌ترین شکل ممکن نگه دارند. باوجود‌این، تمامی قابلیت‌های ضروری برای وب‌مسترها و توسعه‌دهنده‌ها و ریسلرها در این نرم‌افزار حفظ شده است تا بتوانند به‌احتی سرور اختصاصی (VPS) خود را مدیریت کنند. بعضی از قابلیت‌ها یادشده بدین‌شرح‌اند:

1. مدیریت حساب (Account Manager)

مهم‌ترین قابلیت‌های هاست شما در این بخش نگه‌داری می‌شود. در این قسمت، می‌توانید حساب‌های FTP و دیتابیس‌های MySQL و گواهینامه‌های SSL خودتان را مدیریت کنید. عملیات‌های مربوط به دامنه، ساب‌دامین‌ها، DNS Zoneها و ری‌دایرکت‌ها نیز در این‌جا مدیریت می‌شوند.

نحوه ورود به دایرکت ادمین

آشنایی با پنل کاربری DirectAdmin

2. مدیریت ایمیل (Email Manager)

در این بخش، تمامی بخش‌های مربوط به ایمیل شرکتی شما مدیریت می‌شوند. علاوه‌بر مدیریت حساب‌های کاربری ایمیل، در این قسمت می‌توانید پیام‌های خودکار خودتان را نیز مدیریت کنید. ناگفته نماند در این‌جا، تنظیمات گسترده‌ای برای فیلتر‌کردن ایمیل‌ها و مدیریت اسپم وجود دارد تا مطمئن شوید که فقط پیام‌های مهم برایتان ارسال می‌شوند.

ساخت ایمیل در دایرکت ادمین

مدیریت ایمیل در دایرکت ادمین چگونه است؟

3. قابلیت‌های اضافی (Additional Features)

اکثر قابلیت‌هایی که در این بخش قرار دارند، برای کاربران حرفه‌ای طراحی شده‌اند؛ اما برخی از آن‌ها را نیز می‌توانید امتحان کنید. برای مثال، قابلیت Two-Factor Authentication می‌تواند امنیت سرور شما را افزایش چشمگیری دهد. با استفاده از Cron Jobs نیز، می‌توانید برخی از فعالیت‌های وب‌سایتتان را خودکار کنید. گزینه‌های مربوط به بک‌آپ‌گیری هم در این بخش وجود دارند و باید آن‌ها را بررسی کنید.

همان‌طور‌که دیدید، دایرکت ادمین قابلیت‌های کمی در‌مقایسه‌با cPanel دارد؛ اما با همین قابلیت‌های اندک نیز می‌توانید بسیاری از کارهای ضروری‌تان را به‌راحتی انجام دهید و هاست خود را به‌خوبی مدیریت کنید.

لایسنس دایرکت ادمین

نمایش فایل‌ها در فایل منیجر دایرکت ادمین

قیمت دایرکت ادمین چقدر است؟

اگر هنوز مطمئن نیستید دایرکت ادمین برایتان مناسب است یا خیر، می‌توانید این کنترل‌پنل را به‌رایگان آزمایش کنید. از نسخه رایگان دایرکت ادمین حداکثر ۶۰ روز می‌توان به‌صورت آزمایشی استفاده کرد و در این مدت، تمامی قابلیت‌ها و به‌روز‌رسانی‌های عرضه‌شده در‌دسترس خواهند بود. پس از اتمام دوره آزمایشی نیز، می‌توانید یکی از سه پلن موجود را برای ادامه کار با هاست دایرکت ادمین انتخاب کنید:

  • Personal: دو دلار در ماه، پشتیبانی از یک حساب کاربری و ده دامنه مختلف به‌همراه پشتیبانی کاربران
  • Lite: پانزده دلار در ماه، پشتیبانی از ده حساب کاربری و پنجاه دامنه مختلف به‌همراه پشتیبانی توسعه‌دهنده
  • Standard: بیست‌ونه دلار در ماه، پشتیبانی از بی‌نهایت حساب کاربری و دامنه به‌همراه پشتیبانی توسعه‌دهنده

نکته جالب درباره تمامی پلن‌ها این است که در‌برابر افزایش قیمت بسیار مقاوم‌اند. با اینکه برخی اتفاقات جهانی ممکن است روی قیمت‌ها تأثیرگذار باشند، برخلاف cPanel در DirectAdmin شاهد افزایش قیمت ناگهانی نخواهید بود.

برای دریافت آموزش کامل نصب گواهینامه SSL در دایرکت ادمین و ری‌دایرکت به HTTPS مقاله‌ی زیر را از دست ندهید.

نصب SSL در دایرکت ادمین

دایرکت ادمین چه جایگزین‌هایی دارد؟

وقتی درباره پنل‌های مدیریت هاست صحبت می‌کنیم، مطمئناً سی‌پنل، تنها گزینه موجود نیست. کاربران ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشند؛ به‌همین‌دلیل، پلتفرم دیگری را ترجیح دهند. کنترل‌پنل‌های زیر برخی از جایگزین‌های دایرکت ادمین به‌شمار می‌روند:

1. کنترل‌پنل سی پنل (cPanel)

استفاده از cPanel برای مدیریت وب‌سایت انتخاب هوشمندانه‌ای است. این نرم‌افزار از مدت‌ها قبل عملکرد و مطمئن‌بودن خودش را ثابت‌ کرده و روی بسیاری از سرورهای اشتراکی دنیا نصب شده‌ است. تنها مشکل سی‌پنل افزایش قیمت شوکه‌کننده آن است که احتمال دارد در آینده نیز اتفاق بیفتد. تحریم‌ دامنه‌های ir. نیز یکی دیگر از مشکلات سی‌پنل است که استفاده از آن را برای بسیاری کسب‌وکارهای ایرانی مشکل کرده است.

2. کنترل‌پنل پلسک (Plesk)

پلسک یکی از معدود کنترل‌پنل‌های موجود در بازار است که از سرورهای ویندوزی نیز پشتیبانی می‌کند. بسیاری از کاربران سرورهای مجازی و اختصاصی از پلسک برای مدیریت وب‌سایتشان استفاده می‌کنند. همچنین، با استفاده از اپلیکیشن موبایل این کنترل‌پنل می‌توانید وب‌سایت خود را مدیریت کنید.

3. کنترل‌پنل اس‌پنل (SPanel)

اس‌پنل در‌واقع نسخه رایگان cPanel است که شرکت ScalaHosting برای مشتریان سرویس هاستینگ VPS خود طراحی کرده است. این کنترل‌پنل هنوز در مرحله توسعه قرار دارد و توسعه‌دهندگان نیز قابلیت‌های درخواستی کاربران را به آن اضافه می‌کنند. ناگفته نماند SPanel از ماژول اختصاصی برای امنیت و نصب خودکار وردپرس و بک‌آپ‌گیری خودکار پشتیبانی می‌کند.

سطوح مختلف کاربری در دایرکت ادمین

DirectAdmin در سه سطح خدمات خود را برای کاربران ارائه می‌دهد: ۱. مدیران؛ ۲. کاربران؛ ۳. نمایندگان. در‌ادامه، برخی از ویژگی‌های این سطوح را بررسی می‌کنیم.

1. سطح مدیران

  • مدیریت آی‌پی‌ها و تخصیص آن‌ها به کاربران
  • مدیریت DNSها (ایجاد و حذف و ثبت هر رکورد)
  • امکان کنترل آمار کلی و جزئی خدمت‌رسانی سیستم
  • ایجاد و مدیریت حساب جدید برای مدیران و کاربران و تخصیص دسترسی‌های مختلفی به آنان
  • سفارشی‌کردن انواع پکیج‌ها مانند فهرست ایمیل‌های ورودی‌و‌خروجی و قالب‌ها و پوسته‌ها

2. سطح نمایندگان

  • مدیریت نام سرورها و شخصی‌سازی آن‌ها
  • اختصاص آدرس‌های آی‌پی و مدیریت آن‌ها
  • قابلیت ارسال پیام ازطریق تیکت به تمامی کاربران
  • مدیریت ساخت، حذف و ویرایش حساب‌های کاربری
  • مشاهده فضای مصرفی به‌صورت جداگانه برای هر کاربر
  • ارائه قالب‌ها و پوسته‌های سفارشی‌سازی‌شدنی برای کاربران
  • ایجاد پکیج‌های مختلف برای هر کاربر و مرتب‌سازی آمار براساس هر حساب کاربری

3. سطح کاربران 

  • نمایش آمار کاربر و دسترسی به تنظیمات بخش پشتیبان‌گیری
  • امکان انتخاب نسخه‌های مختلف PHP و نصب گواهینامه SSL
  • امکان سفارشی‌سازی ساب‌دامین‌ها، ایمیل‌ها، دی‌ان‌اس‌ها، دیتابیس‌ها، اف‌تی‌پی‌ها، صفحات خطا و…
تغییر سطح دسترسی در دایرکت ادمین

چگونه سطوح دسترسی را در DirectAdmin تعیین کنیم؟

جمع‌بندی

دایرکت ادمین با مدیریت هزاران وب‌سایت در ۱۳۰ کشور گوناگون و ارائه بیش از ۱,۴۰۰ تغییر مختلف، مشخصاً یکی از کنترل‌پنل‌های برتر هاستینگ در جهان شناخته می‌شود. این کنترل‌پنل به‌طورویژه‌ای روی کاربرد‌پذیری و مدیریت متمرکز است و برای افراد تازه‌کاری که به ابزارهای پیچیده نیاز ندارند، بهترین گزینه ممکن به‌شمار می‌رود. در این مقاله از آموزش کنترل پنل تلاش کردیم شما را دایرکت ادمین و مزایا و کاستی‌هایی که دارد آشنا کنیم و مقایسه‌ای بین این کنترل پنل و دیگر رقبایش انجام دهیم.

سؤالات متداول

1. دایرکت ادمین چیست؟

دایرکت ادمین از کنترل‌پنل‌های قدرتمند با رابط کاربری ساده و سبک برای مدیریت وب‌سایت و سرویس میزبانی (هاست) است.

2. کنترل‌پنل مدیریت هاست چیست؟

وقتی قصد دارید وب‌سایت جدیدی راه‌اندازی کنید، علاوه‌بر ایده و نام دامنه و هاستینگ مناسب، به پلتفرمی نیاز دارید تا بتوانید تمامی این‌ها را یکجا مدیریت کنید.

3. دایرکت ادمین چه مزایایی دارد؟

دایرکت ادمین چند مزیت مهم دارد که شما را شگفت‌زده می‌کند. این مزایا عبارت‌اند از: رابط کاربری بسیار ساده و سیستم پشتیبانی یکپارچه و قیمت‌گذاری منطقی.

منبع:

techradar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم