آموزش ایجاد پارک دامین در دایرکت ادمین

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
چهارشنبه 3 شهریور 1395
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۱۴۰۳ بازدید

یکی از اولین قدم‌ها در فرایند طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت، انتخاب نام دامنه‌ای هماهنگ با برند است. برای این منظور افرادی با استفاده از قابلیت پارک دامنه و پیش‌خرید نام‌های مناسب، شما را مجبور می‌کنند که با پرداخت مبالغ هنگفت، دامنه مدنظرتان را بخرید. در این مطلب، نحوه پارک دامنه در دایرکت ادمین را به‌طورکامل به شما آموزش خواهیم داد؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

دایرکت ادمین چیست؟

دایرکت ادمین رابط گرافیکی کاربر‌پسند مبتنی‌بر لینوکس است که با استفاده از آن می‌توانید وب‌سایت خود را مدیریت کنید. گفتنی است ازطریق داشبورد این کنترل‌پنل تنظیمات مختلفی از‌جمله پارک دامنه را می‌توان انجام داد.

آیا اجزای دامنه را می شناسید؟ برای آشنایی کامل با آن‌ها و تفاوتشان با یکدیگر مقاله زیر را بخوانید.

تفاوت ساب دامین، پارک دامین و addon دامین

پارک دامنه چیست؟

پارک دامنه (Park Domain) یا پوینتر دامنه (Domain Pointer) دامنه‌ای است که به وب‌سایتی وصل نشده و برای استفاده در آینده پارک شده است. همچنین، از این قابلیت در پنل دایرکت ادمین (DirectAdmin) برای اتصال دامنه‌های مشابه به دامنه اصلی می‌توان استفاده کرد. درواقع، این وب‌سایت‌ها حاوی اطلاعات جدیدی نیستند و فقط برای پیشگیری از گمراهی کاربران و ری‌دایرکت به وب‌سایت اصلی فعال می‌شوند. به‌عنوان مثال، برای وب‌سایت اصلی parspack.com می‌توان دامنه‌های دیگری مانند parspack.ir و parspack.net را اضافه کرد. با این کار اگر کاربر نام وب‌سایت را با دامنه .ir یا .net جست‌وجو کند، به‌طور‌خودکار وارد وب‌سایت اصلی می‌شود.

پارک دامنه چیست؟

آشنایی با مفهوم پارک دامنه

چرا باید دامنه پارک‌شده بسازیم؟

ازآن‌جاکه داشتن نام مناسب برای وب‌سایت در این روزها بسیار با‌ارزش شده است، در ابتدای راه‌اندازی کسب‌و‌کار مجبور‌‌‌ید هزینه‌های گزافی برای خرید نام مدنظرتان پرداخت کنید؛ پس بهتر است با استفاده از این قابلیت همیشه تعدادی نام دامنه پارک‌شده برای خود داشته باشید.

تصور کنید وب‌سایتی بسیار پر‌بازدید دارید و احتمال می‌دهید افرادی با استفاده از نام دامنه مشابه آن، از اعتبار شما سوءاستفاده کنند. با پارک دامنه‌های مشابه وب‌سایت اصلی خود، می‌توانید از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنید. همچنین، با ری‌دایرکت‌کردن این نام‌های مشابه روی وب‌سایت اصلی‌تان، می‌توانید از گمراهی کاربران جلوگیری کنید. توجه کنید که برای این نکته آخر حتماً با متخصصان سئو مشورت کنید.

پارک دامین سئو

دلیل ایجاد پارک دامنه در دایرکت ادمین چیست؟

نحوه پارک دامنه در دایرکت ادمین

۱. ورژن جدید

برای پارک دامنه در پنل‌هایی مانند cPanel و Plesk، می‌توان از‌طریق قسمت Domain Parking اقدام کرد؛ اما در پنل دایرکت ادمین به نام Domain Pointer شناخته می‌شود. برای پارک دامنه، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. ازطریق یکی از سه مسیر زیر وارد پنل کاربری دایرکت ادمین شوید:

  • https://your-domain.com:2222
  • https://IP-address:2222
  • https://server-hostname:2222

پارامترهای داخل دامنه (your-domain و IP-address و server-hostname) با‌توجه‌به شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی شما تغییر می‌کند.

پارک دامنه در دایرکت ادمین

وارد کنترل‌پنل دایرکت‌ادمین شوید

۲. از این مسیر وارد Domain Pointer شوید.

Account Manager → Domain Pointers

پارک دامنه پارس پک

وارد Domain Pointer شوید

۳. روی دکمه CREATE DOMAIN POINTER کلیک کنید.

پارک دامنه در هاست دایرکت ادمین

ایجاد Domain Pointer را انتخاب کنید

۴. حالا در قسمت Source Domain، دامنه‌ای را وارد کنید که می‌خواهید روی دامنه اصلی پارک کنید. در قسمت Target Domain نیز، دامنه اصلی را انتخاب کنید.

پارک دامنه در هاست دایرکت ادمین پارس پک

مشخصات دامنه را در این قسمت وارد کنید

۵. اگر می‌خواهید نام دامنه‌ای که در‌نهایت نشان داده می‌شود، همان نامی باشد که کاربر جست‌وجو می‌کند، تیک قسمت Create as an Alias را بزنید. در این حالت، اگر آدرس اصلی شما parspack.com باشد و کاربر آدرس parspack.ir را جست‌وجو کند که شما روی وب‌سایت اصلی پارک کرده‌اید، با همان آدرس جست‌وجو‌شده محتوا نمایش داده می‌شود.

نحوه پارک دامین در دایرکت ادمین

برای نمایش نام دامنه در کادر جست‌وجوی کاربر تیک قسمت نمایش داده شده در تصویر را بزنید

۶. درنهایت، دکمه Create را بزنید. با انجام این مراحل، پارک دامنه را می‌توانید به تعداد نامحدود درست کنید.

آموزش پارک کردن دامنه روی هاست

گزینه Create را برای ایجاد پارک دامنه بزنید

برای آشنایی کامل با انواع دامنه و نحوه به‌دست آوردن آن‌ها مقاله زیر را بخوانید.

دامنه چیست؟

۲. چطور پوینتر دامنه را در دایرکت ادمین پاک کنیم؟

پس از ورود به پنل دایرکت ادمین و انتخاب Domain Pointer، کارهای زیر را انجام دهید:

۱. دامنه مدنظر را انتخاب کنید و دکمه Delete را بزنید.

روش پارک دامنه

دامنه مد نظر را حذف کنید

۲. برای تأیید مجدد، روی Delete کلیک کنید.

پارک دامنه بر روی دایرکت ادمین

برای تایید روی Delete بزنید

درادامه، پارک دامنه به‌طورکامل پاک می‌شود.

۳. ورژن قدیم

به‌عنوان کاربر وارد پنل دایرکت ادمین خود شوید و سپس به قسمت Domain Setup بروید.

ثبت دامنه در دایرکت ادمین

وارد دایرکت‌ادمین شوید و Domain Setup انتخاب کنید

در این قسمت، اگر قبلاً دامنه‌ای را پارک کرده باشید، در جدول نشان داده می‌شود. دامنه‌های پارک‌شده قبلی را می‌توانید حذف یا موقتاً غیر‌فعال کنید؛ اما برای ایجاد دامنه جدید، باید روی دکمه Add Another Domain کلیک کنید. نام دامنه جدید را وارد کنید. علاوه‌بر تعیین مقدار فضای اختصاص‌داده‌شده به این دامنه، دسترسی SSL و PHP را نیز می‌توانید برای دامنه خود فعال کنید. توجه کنید که نباید از حروف بزرگ برای نوشتن www و https قبل از نام دامنه استفاده کنید. در‌نهایت، روی دکمه Create کلیک کنید تا پارک دامنه جدید ایجاد شود.

تفاوت پارک دامین و ریدایرکت

مشخصات درخواستی را در کادرهای تصویر بالا وارد کنید

جمع‌بندی

در این مقاله از آموزش دایرکت ادمین و آموزش کنترل پنل، با مراحل پارک دامنه در دایرکت ادمین و اضافه‌کردن دامنه جدید و حذف‌کردن دامنه‌های قدیمی آشنا شدیم. بااین‌حال، این نکته را مدنظر قرار دهید که به‌منظور استفاده از پارک دامنه برای ایجاد وب‌سایت‌های مشابه، با متخصصان سئو حتماً مشورت کنید.

سؤالات متداول

۱. دامنه پارک‌شده چیست؟

دامنه پارک‌شده دامنه‌ای ثبت‌شده است؛ اما به سرویس آنلاین مانند وب‌سایت متصل نیست. به‌عبارت‌دیگر، نام دامنه‌ای خریده شده است که در‌حال‌حاضر استفاده نمی‌شود و در‌عوض، برای استفاده در آینده پارک‌ شده است.

۲. آیا پارک دامنه رایگان است؟

بله، با استفاده از پنل دایرکت ادمین می‌توان هر تعداد دامنه را پارک کرد.

۳. آیا دامنه‌های پارک‌شده منقضی می‌شوند؟

بله، مانند دامنه اصلی دامنه پارک‌شده هم منقضی می‌شود و تاریخ انقضای آن تا زمان استفاده باید تمدید شود.

۴. آیا دامنه‌های پارک‌شده روی سئو تأثیر می‌گذارند؟

گوگل دامنه‌های پارک‌شده را محتوای تکراری می‌داند و ممکن است این وب‌سایت‌ها در رتبه‌بندی با مشکل مواجه شوند. گفتنی است موتورهای جست‌وجوی دیگر ممکن است با نام‌های دامنه پارک‌شده مانند گوگل رفتار نکنند؛ بنابراین، بهتر است قبل از انجام این کار با متخصصان سئو مشورت کنید.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم