بررسی تفاوت ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین

ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین چه تفاوتی با هم دارند؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
پنج‌شنبه 20 مهر 1402
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۸۰۵ بازدید

تفاوت ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین شما را هم یاد ترکیب آشنای «بجنورد، بروجرد و بیرجند» می‌اندازد؟ وقتی به جهان وب‌سایت‌ها وارد می‌شویم، قضیه پیچیده‌تر از اشتباهات لفظی می‌شود. جابه‌جا گرفتن مفاهیم در دنیای وب ممکن است سرتان را (درواقع سایتتان را) به باد دهد. با خواندن این مقاله از بلاگ پارس پک به‌طور کامل تفاوت بین ساب دامین، ادان دامین و پارک دامین را خواهید فهمید. ممکن است یکی از آن‌ها یا هر سه دامنه به کارتان بیاید. در انتهای این مقاله، متوجه خواهید شد به کدام یک از انواع دامنه نیاز دارید.

تفاوت دامنه اصلی و پارک دامین و ساب دامین و ادان دامین چیست؟

تفاوت دامنه اصلی (Main Domain)، ادآن دامین (Addon Domain)، پارک دامین (Park Domain) و ساب‌دامین (SubDomain) براساس کاربرد، تنظیم DNS و نمایش محتوای هر دامنه متفاوت است. در پاسخ به این سوال که تفاوت بین ساب دامین، ادان دامین و پارک دامین چیست، باید بگوییم:

دامنه به عنوان نشان اینترنتی وب‌سایت اصلی شما اجزای مختلفی از جمله ادان دامنه، پارک دامنه و ساب دامنه دارد.

  • با ادان دامین می‌توانید بیش از یک دامنه به هاست خود اضافه کنید و با یک سرویس میزبانی چندین سایت را مدیریت کنید.
  • با پارک دامین می‌توانید امکانی را فراهم کنید که سایتتان با آدرس‌های احتمالی و مشابه دامنه اصلی‌ نیز در دسترس قرار بگیرد.
  • ساب دامین نیز به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از دامنه اصلی برای جدا کردن بخش‌های مختلف وب‌سایت مانند فروشگاه، بلاگ یا صفحه پشتیبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه بررسی تفاوت ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین، با معرفی کامل تفاوت بین انواع دامنه ها این قضیه برایتان روشن خواهد شد.

تفاوت ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین به‌ترتیب شبیه یک اتاق در خانه‌ای مسکونی، یک زمین خریداری شده آماده بهره‌برداری و یک زمین تجاری قابل فروش است. 

ثبت و خرید دامنه

پارک دامین (Parked Domain) چیست؟

به‌عنوان اولین گزینه برای بررسی تفاوت ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین، سراغ مفهوم پارک دامین می‌رویم. پارک دامین (Parked domain) مانند نام مستعار دامنه اصلی‌تان است. یعنی با پارک دامین می‌توانید دامنه‌های مختلف با محتوای همان دامنه اصلی در اختیار داشته باشید. این نوع دامنه از انواع دامنه ها زمانی برایتان کاربردی است که بخواهید به‌طور همزمان از پسوندهای مختلف دامنه برای دامنه اصلی استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، اگر به‌طور مثال دامنه شما sample.com است و کاربر به‌طور اشتباهی به‌صورت sample.ir تایپ می‌کند، همچنان به محتوای سایت اصلی شما دسترسی خواهد داشت.

به عنوان مثال، شما می‌توانید دامنه parspack.net را به parspack.com پارک کنید تا هر کاربری که دامنه parspack.net را وارد کند، به محتویات دامنه parspack.com دسترسی پیدا کند. ادان دامین به‌خصوص زمانی کاربرد دارد که قصد دارید محتویات سایت خود با دامنه‌ای مانند ir را به com منتقل کنید. درنظر داشته باشید این روش با ریدایرکت متفاوت است.

اگر در فکر ایجاد یک پارک دامین برای وب‌سایت خود هستید، نحوه ایجاد پارک دامین در پنل دایرکت ادمین را در مقاله زیر بخوانید.

ایجاد پارک دامین در دایرکت ادمین

تفاوت بین ریدایرکت و پارک دامنه چیست؟

اگر یک ادان دامنه به وب‌سایتی با دامنه اصلی website.com اضافه کنید و آن را به آدرس domain.com ریدایرکت کنید، کاربرانی که دنبال سایتی با آدرس website.com هستند، به دامنه‌‌ای با آدرس domain.com ریدایرکت خواهند شد.
درصورتی‌که برای دامنه website.com یک پارک دامین باعنوان domain.com تعریف کنید، کاربرانی که از website.com بازدید می‌کنند، دقیقا همان محتوایی را می‌بینند که کاربران با جستجوی domain.com به آن خواهند رسید و هر دو گروه در قسمت آدرس مرورگر website.com را خواهند دید.
اگر در فکر ایجاد یک پارک دامین برای وب‌سایت خود هستید، در مقاله آموزش ایجاد پارک دامین در دایرکت ادمین نحوه ایجاد آن را در پنل دایرکت ادمین به‌طور کامل توضیح دادیم.

کاربرد پارک دامین چیست؟

بررسی کاربرد انواع دامنه نیز در دانستن تفاوت ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین کمکتان خواهد کرد. پارک دامین کاربردهای مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ۱. حفظ جایگاه وب‌سایت

اگر شما یک وبسایت دارید که در حال حاضر فعال نیست و یا محتوا ندارد، می‌توانید آن را به یک دامنه پارک شده هدایت کنید. این کار می‌تواند به حفظ جایگاه وبسایت شما در موتورهای جستجو و جلوگیری از اشتباهات کاربران کمک کند.

۲. تبلیغات و بازاریابی

شما می‌توانید از Parked Domain برای تبلیغات و بازاریابی استفاده کنید. مثلا می‌توانید یک پارک دامین با نام محصول یا خدمت خود درست کنید و کاربران را به وبسایت اصلی خود هدایت کنید.

۳. بهبود تجربه کاربری

در برخی موارد، پارک دامین‌ها می‌توانند به بهبود تجربه کاربری کمک کنند. به عنوان مثال، اگر کاربران به طور اشتباهی آدرس سایت را وارد کنند، درنهایت می‌توانید آن‌ها را به دامنه اصلی خود هدایت کنید.

۴. ایجاد حساب ایمیل‌های اضافی

با پارک دامین شما می‌توانید با نام مستعار یا همان پارک دامین خود حساب‌های ایمیل اضافی ایجاد کنید که به دامنه اصلی‌تان وصل است.

تفاوت ساب دامین، ادان دامین و پارک دامین چیست؟
بررسی تفاوت ساب دامین، ادان دامین و پارک دامین

ادان دامین چیست و چه کاربردی دارد؟

در دومین گزینه برای بررسی تفاوت ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین به ادان دامنه می‌رسیم. ادان دامین (Add-on Domain) نوعی دامنه است که روی همان هاستی که دامنه اصلی خود را ایجاد کردید، اضافه می‌شود اما محتوای متفاوت با دامنه اصلی دارد. ادان دامین یک وب‌سایت مجزا و منحصربه‌فرد بوده که از طریق پنل میزبانی خود می‌توانید آن را اضافه کنید. با ایجاد ادان دامین یک پوشه در دایرکتوری Public-html ایجاد می‌شود. سپس یک زیر دامنه یا ساب دامین برای دامنه اصلی ایجاد خواهد شد. محتویات ادان دامنه به پوشه‌ای به‌نام Add-on Domain منتقل می‌شود. محتوای این دامنه یک محتوای منحصر به‌فرد است. درنتیجه می‌توانید ادان دامنه‌های مختلف را با یک کنترل پنل مدیریت کنید.

 برای مثال، سه آدرس زیر هر کدام اددان‌های سایت با دامنه پارس پک است. :

  • www.addaondomain.com
  • www.parspack.com/addondomain
  • addondomain.parspack.com

 اگر نیاز دارید بیش از یک وب‌سایت را مدیریت کنید و هزینه هاستینگ را کاهش دهید، استفاده از قابلیت Addon Domain می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

راهنمای کامل معرفی و استفاده از ادان دامین در سی پنل و دایرکت ادمین را در مقاله زیر بخوانید.

Addon domain چیست؟

کاربرد ادان دامین چیست؟

وقتی شما یک اکانت هاستینگ را خریداری می‌کنید، بطور معمول تنها مجاز به نصب و استفاده از یک دامنه هستید. اما با استفاده از قابلیت Addon Domain، می‌توانید دامنه‌های اضافی را به هاست خود اضافه کنید و آن‌ها را مدیریت کنید. کاربرد دامنه‌های ادان را می‌توان به‌صورت زیر درنظر گرفت:

۱. مدیریت چندین وب‌سایت

با استفاده از ادان دامنه، شما می‌توانید روی یک حساب میزبانی وب چندین وب‌سایت را طراحی و مدیریت کنید. هر ادان دامین به یک پوشه جداگانه از سایر دامنه‌ها هدایت شده و محتوا و تنظیمات مربوط به خود را داشته باشد.

۲. ایجاد زیر دامنه

 به جای خرید و راه اندازی دامنه جدید برای هر پروژه جدید، شما می‌توانید از ادان‌ها برای ایجاد زیردامنه‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر شما دامنه example.com را دارید، می‌توانید با ایجاد ادان دامینی به نام project.example.com یک زیردامنه برای پروژه خاص ایجاد کنید.

۳. ایجاد وب‌سایت‌های تستی

 اگر نیاز دارید که یک وب‌سایت تستی یا موقت راه اندازی کنید، می‌توانید از ادان دامنه استفاده کنید. با ایجاد یک دامنه افزودنی جدید، می‌توانید وب‌سایت تستی خود را روی آن راه اندازی کنید و پس از اتمام تست، آن را حذف کنید.

 تفاوت بین ساب دامین و ادان دامین و پارک دامین
تفاوت بین ساب دامین و ادان دامین و پارک دامین چیست؟

ساب‌ دامین (SubDomain) چیست؟

در بررسی تفاوت ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین نوبت آخرین گزینه یعنی ساب دامین است. ساب دامین یا زیردامنه همانطور که از نامش پیداست، زیرمجموعه‌ای از دامنه اصلی است که از آن می‌توان برای جدا کردن بخش‌های مختلف دامنه اصلی استفاده کرد. در بررسی تفاوت دامین و ساب دامین یک خانه بزرگ را تصور کنید که از بخش‌های مختلف شامل اتاق، آشپزخانه یا سونا و جکوزی تشکیل شده است. دامنه اصلی مانند این خانه بزرگ است و هر کدام از این بخش‌ها مانند یک ساب دامین برای دامنه اصلی هستند.

برای مثال، دامنه parspack.com را درنظر بگیرید. اگر بخواهیم دو بخش مجزا شامل بلاگ و فروشگاه برای این دامنه درنظر بگیریم، آدرس‌های blog.parspack.com یا shop.parspack.com هر کدام یکی از ساب دامین‌های دامنه اصلی پارس پک یعنی parspack.com است. برای ساخت ساب دامین و اطلاع از نحوه ایجاد آن، آموزش ساخت ساب دامین در سی پنل را مطالعه کنید.

ساب دامین زیرمجموعه‌ای از دامنه اصلی است که می‌توان از آن برای ایجاد بخش‌های مختلف وب‌سایت استفاده کرد. اگر می‌خواهید در مورد ساب دامین‌ها بیشتر بدانید، مقاله زیر را از دست ندهید.

ساب دامین چیست؟

کاربرد ساب دامین چیست؟

در ادامه مقاله بررسی تفاوت ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین، کاربردهای ساب دامین را بررسی خواهیم کرد. با ساب دامین می‌توانید برای هر بخش از سایت خود قسمت‌های جداگانه تعریف کنید. از جمله کاربردهای ساب دامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سازماندهی وب‌سایت: با استفاده از ساب دامنه‌ها، می‌توانید وب‌سایت خود را به بخش‌های جداگانه تقسیم کنید. برای مثال، می‌توانید ساب دامنه‌های blog.example.com، shop.example.com و support.example.com را برای بخش‌های وبلاگ، فروشگاه و پشتیبانی وب‌سایت خود ایجاد کنید.

۱. زیردامنه‌های مخصوص شهرها یا مناطق

 اگر کسب‌وکارتان به‌گونه‌ای است که به مناطق یا شهرهای مختلف خدمت‌رسانی می‌کند، شما می‌توانید برای هر منطقه یا شهری که در آن فعالیت دارید، یک ساب دامنه مخصوص ایجاد کنید. به عنوان مثال، tehran.example.com و tabriz.example.com برای دسترسی به خدمات مرتبط با تهران و تبریز را به‌کار ببرید.

۲. زیردامنه‌های فارسی

درصورتی‌که قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت چند زبانه را دارید، برای هر زبان می‌توانید ساب‌دامین‌ تعریف کنید. برای مثال، fa.example.com برای نسخه فارسی سایت و en.example.com را برای نسخه انگلیسی وب‌سایتتان استفاده کنید.

ساب‌ دامین چیست؟
معرفی ساب دامین (Subdomain)

اصلی‌ترین تفاوت بین ساب دامین، ادان دامین و پارک دامین چیست؟

باتوجه به تعاریف و کاربردهایی که گفتیم، تفاوت‌ های بین ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین را احتمالا متوجه شده باشید. با این‌حال، در شناخت تفاوت ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین، بخش زیر نیز کمکتان خواهد کرد:

تفاوت سابدامین و اددان دامنه در چیست؟

 در بررسی تفاوت سابدامین و اددان دامنه باید بگوییم اگرچه هردو محتوایی مجزا از دامنه اصلی را نمایش می‌دهند اما ساب دامین به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از دامنه اصلی امکان دسترسی مستقیم به سایت با دامنه اصلی را فراهم می‌کند، اما ادان دامین با محتوای مجزا ارتباط بین دامنه مقصد و متفاوت با دامنه اصلی را برقرار می‌کند.

تفاوت ادان دامین و پارک دامین چیست؟

تفاوت ادان دامین و پارک دامین علاوه‌بر کاربرد در نوع محتوای نمایشی نیز است. با پارک دامین، محتوای دامنه اصلی به نمایش در می‌آید، در حالی که با ادان دامین، کاربر به دامنه مقصد هدایت می‌شود و محتوای دامنه مقصد نمایش داده می‌شود.

 تفاوت سابدامین و پارک دامین چیست؟

زیر دامنه یا ساب دامین (Sub domain)، بخشی از دامنه اصلی است که به‌صورت پیشوند در ابتدای دامنه اصلی قرار می‌گیرد و محتویات آن از اطلاعات سایت اصلی جدا است. DNS ساب دامین با دامنه اصلی یکی است و فقط رکورد جدیدی با آی‌پی وب‌سرور در DNS Zone دامنه اصلی ایجاد می‌شود. اما پارک دامین یک آدرس مستقل است که DNS مخصوص به خود را دارد و محتوای دامنه اصلی را به نمایش می‌گذارد.

آیا می‌دانید که آدرس اینترنتی سایت‌ها را چه چیزی تشکیل می‌دهد؟ آیا می‌دانید که دامنه‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام چه کاربردهایی دارند؟ اگر پاسخ این سوالات را نمی‌دانید، خواندن مقاله زیر را از دست ندهید.

دامنه چیست؟

 تفاوت ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین در یک نگاه

ساب دامین به‌عنوان پیشوندی از دامنه اصلی شما با محتوایی مجزا است و برای جدا کردن بخش‌های یک وب‌سایت مانند فروشگاه یا بلاگ کاربرد دارد.
ادان دامین یک دامنه با محتوای منحصر به‌فرد است که برای مدیریت آن می‌توانید از پنل میزبانی سایت اصلی‌تان استفاده کنید؛ درنتیجه می‌توانید چندین وب‌سایت را در یک کنترل پنل مدیریت کنید.
پارک دامین  محتوای دامنه اصلی را با دامنه‌ای دیگر (دامنه پارک شده) نمایش می‌دهد.

از دامنه‌های پارس پک بیشتر بدانید!

در اولین قدم برای راه‌اندازی سایتتان به یک دامنه مناسب نیاز دارید. باتوجه‌به اینکه چه نوع TDL (منظورمان ir، com، net، org) برای سایتتان انتخاب می‌کنید، قیمت دامنه متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید در قسمت «جستجوی دامنه» پارس پک، به‌سادگی موجودی دامنه مورد نظرتان را بررسی کنید. با انتخاب و خرید دامنه از پارس پک می‌توانید با خیال راحت کار تمدید، حفاظت از مالکیت دامین و گواهی دامنه را به پارس پک بسپارید. برای اطلاع بیشتر از این سرویس می‌توانید نگاهی به‌ صفحه زیر بیندازید.

جمع‌بندی

تفاوت ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین را در این مقاله از معرفی قوانین انتقال، خرید و ثبت انواع دامنه به‌طور کامل بررسی کردیم. همچنین به معرفی کاربرد هر یک از انواع دامنه پرداختیم. اکنون با خواندن این مقاله خواهید توانست باتوجه به نیازتان از هریک از آن‌ها استفاده کنید. اگر ابهام یا سوالی در این زمینه دارید، آن را می‌توانید در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان راهنمایی‌تان کنیم. همچنین انتقاد، پیشنهاد و نظرات شما قوت قلب ما برای تولید محتواهای کاربردی‌تر در بلاگ پارس پک خواهد بود. از اینکه تا انتهای مقاله ما در همراهی کردید، از شما ممنونیم.

 سؤالات متداول

۱. تفاوت دامین و ساب دامین چیست؟

 دامین همان دامنه اصلی شما است و ساب دامین به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از دامنه اصلی‌تان برای مشخص کردن قسمت‌های مختلف سایت مانند فروشگاه، بلاگ یا صفحه پشتیبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. چرا وقتی یک دامنه افزونه اضافه می‌کنم، یک ساب دامنه هم ایجاد می‌شود؟

 با توجه به نحوه طراحی cPanel، ایجاد یک ادان دامنه به ساخت یک زیر دامنه نیاز دارد. هیچ راهی برای جلوگیری از ایجاد یک زیر دامنه وجود ندارد، اما در صورت تمایل می‌توانید URL‌ها را پنهان کنید (subdomain.mydoman.com و mydomain.com/subdomain).

۳. آیا می‌توانم روی ساب دامین قالبی متفاوت با دامنه اصلی نصب کنم؟

بله، از آن‌جایی که محتوای دامین و ساب دامین از هم مجزا هستند، شما می‌توانید قالب موردنظرتان را برای هر یک به‌صورت مجزا نصب کنید.

۴. آیا ساب دامنه روی سرعت سایت تأثیر می‌گذارد؟

 زیر دامنه‌ها می‌توانند به شما در سازماندهی سایت، هدف قرار دادن مخاطبان مختلف یا بهبود سئو کمک کنند. بااین‌حال، اگر آن‌ها را به درستی بهینه نکنید، روی عملکرد و سرعت سایت شما نیز تأثیر می‌گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم