لایسنس پلسک چیست؟ آشنایی با انواع لایسنس Plesk و نحوه خرید آن

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
دوشنبه 2 خرداد 1401
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۶۴۴ بازدید

امروزه، وب‌سرورها بخش مهمی از دنیای تکنولوژی صفحات وب را در دست گرفته‌اند. درواقع، هر وب‌سایتی که در بستر اینترنت مشاهده می‌کنید، روی سرور پیاده‌سازی شده است. این سرورها برای مدیریت، به کنترل پنل نیاز دارند.

معمولاً دو سیستم‌عامل لینوکس و ویندوز برای مدیریت سرور انتخاب می‌شوند و بیشتر وب‌سایت‌هایی که می‌بینید، بر‌پایه این دو سیستم‌عامل راه‌اندازی و نگه‌داری می‌شوند. مانند کامپیوتر شخصی که به مدیریت فایل، مدیریت شبکه و… نیاز دارد، وب‌سرویس‌ها نیز به پلتفرم مدیریتی نیاز دارند.

در سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس، یکی از این نرم‌افزارهای کنترل میزبانی پلسک است. درواقع، پلسک به شما امکانات ویژه‌ای ارائه می‌دهد و می‌توانید آن را روی‌ هاست اشتراکی یا سرور مجازی یا حتی هاست اختصاصی و میزبانی وب پیاده‌سازی کنید؛ البته با سرورهایی که با کنترل‌پنل‌های لینوکسی مدیریت و پیاده‌سازی شده‌اند، تفاوت‌های زیادی دارد.

پلسک چیست و چگونه کار می‌کند؟

در سال ۲۰۰۱، شرکتی روسی پلسک را برای نخستین‌بار عرضه کرد و درنهایت، خیلی زود به بهره‌برداری عظیم رسید. البته در سال ۲۰۰۳، شرکت دیگری امتیاز این پلتفرم را خرید و سپس در سال ۲۰۰۸، به پلسک تغییر نام پیدا کرد. از لایسنس پلسک می‌توان برای مدیریت و فعال‌سازی آن نیز استفاده کرد. گفتنی است امروزه ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی بیشتر از پلسک یا دایرکت ادمین یا سی پنل استفاده می‌کنند. حداقل براساس تجربه، تاکنون جز این سه اسم، پلتفرم مدیریت وب دیگری ندیده‌ایم که استفاده از آن در سطح وسیع‌تر از یک یا چند وب‌سایت باشد.

درمجموع، کنترل پنل پلسک نرم‌افزاری قدرتمند برای میزبانی پنل مدیریت وب است که به‌طور عمومی به شما اجازه می‌دهد دامنه بخرید و ثبت کنید‌، حساب میزبانی وب ایجاد کنید، فایل‌ها را مدیریت کنید و… . با استفاده از سیستم پلسک، حتی می‌توانید به‌راحتی وب‌سرورهای مجازی را روی ماشین مجازی مدیریت کنید. اگر به‌تازگی سرور اختصاصی ، مجازی و… خریده‌اید، نیاز دارید که فضای آن را مدیریت کنید و یکی از گزینه‌های پیش روی شما پلسک خواهد بود.

چطور بهترین لایسنس پلسک را رایگان بخریم؟

چجوری بهترین لایسنس پلسک را رایگان بخریم؟

پلسک رایگان یا خرید لایسنس پلسک؟

شاید بیشتر از هر کشوری برای ما اهمیت داشته باشد که یک سرویس خارجی رایگان است یا برای فعال‌سازی آن باید هزینه پرداخت کنیم. وقتی بحث لایسنس پلسک می‌شود، بدان‌معناست که این سرویس رایگان نیست و باید ماهانه برایش لایسنس تهیه کنید. البته این شرکت دوره‌ ۱۴روزه سرویس رایگان (تست) را در‌اختیار شما قرار داده است و در‌صورت نیاز و داشتن علاقه‌ به استفاده از این وب‌سرویس، می‌توانید لایسنس پلسک را تهیه کنید.

این سیستم را می‌توان روی ویندوز و لینوکس، فعال‌سازی کرد. شما می‌توانید پلسک را به‌راحتی روی انواع وب‌سرورها راه‌اندازی کنید و در این زمینه هیچ محدودیتی ندارید.

برخلاف سرویس‌های لینوکسی که در نصب آن‌ها روی ویندوز با مشکل مواجه می‌شوید، شما می‌توانید به‌راحتی با خرید لایسنس پلسک، آن را روی سرورهای آپاچی، لایت اسپید و… نیز نصب کنید. اگر از وب‌سرورها اطلاعی ندارید، باید بگوییم سرویس‌هایی هستند که ارتباط میان شبکه وب و صفحه وب را برقرار می‌کنند. درضمن، شما می‌توانید روی سرور ویندوز پلسک از IIS نیز استفاده کنید.

چرا کنترل پنل پلسک؟

به‌طورکلی، در بازار وب و هاستینگ ایران می‌توانید از یکی از کنترل‌پنل‌های دایرکت ادمین یا سی پنل یا پلسک استفاده کنید. در ایران، هاست سی پنل با مشکل تحریم مواجه است و نمی‌توانید لایسنس قانونی آن را بخرید. همچنین، اگر بخواهید از روش‌های خاص برای دورزدن این محدودیت استفاده کنید، باتوجه‌به استفاده آنلاین و اشتراکی، ممکن است پس از مدتی با مشکل مواجه شوید.

لایسنس پلسک چیست؟

دلیل محبوبیت لایسنس‌های پلسک چیست؟

ازجمله ویژگی‌های مهم پلسک می‌توان به:

  • رابط کاربری بسیار کاربرپسند
  • فایروال قدرتمند و ایمن
  • سرعت درخورتوجه
  • نیاز‌نداشتن به نرم‌افزارهای جانبی برای استفاده

اشاره کرد.
درنتیجه در فهرستی که قرار بود بررسی شود، کنترل پنل سی پنل را حذف می‌کنیم. گزینه بعدی دایرکت ادمین است. دایرکت ادمین انتخابی هوشمندانه است و امکاناتی مشابه سی پنل دارد؛ اما مشکل بزرگش این است که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید کنترل پنل دایرکت ادمین را روی سرور ویندوزی و هاست ویندوزی پیاده‌سازی کنید. در‌نتیجه، یک انتخاب برای شما باقی خواهد ماند: کنترل پنل پلسک و نیاز به لایسنس پلسک.

انواع لایسنس‌های پلسک

به‌طورکلی، لایسنس‌های پلسک به چهار دسته‌ کلی تقسیم می‌شوند و شما می‌توانید یکی از آن‌ها را بسته به نیازتان تهیه کنید.

  • لایسنس وب ادمین پلسک: این لایسنس همان‌طورکه از نامش مشخص است، برای مدیریت و ادمین و صاحب یک وب‌سایت مناسب است.
  • لایسنس وب هاست پلسک: این لایسنس یک سطح از لایسنس قبلی بالاتر است و برای کسانی گزینه مناسبی است که درزمینه هاستینگ فعالیت می‌کنند و خدمات میزبانی وب به کاربران ارائه می‌دهند.
  • وب پرو لایسنس: این لایسنس برای کنترل‌پنل‌ هاست و می‌تواند گزینه مطلوبی برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب و مدیران سیستمی باشد که از انجام اعمال تخصصی واقف هستند و می‌توانند به‌خوبی از کنترل‌پنل‌ها و امکانات کامل و پیشرفته آن استفاده کنند.
  • Partners: این لایسنس در دسته‌بندی پلن‌های تجاری قرار می‌گیرد و از تمامی امکانات دیگر لایسنس‌ها بهره می‌برد. علاوه‌براین، حداکثر ۴۵درصد تخفیف دارد و پشتیبانی ۲۴ساعته در ۷ روز هفته و امکان مدیریت حساب اختصاصی را نیز برایتان فراهم می‌کند.

جدول قیمت و امکانات انواع لایسنس پلسک

همان‌طورکه اشاره کردیم، امکان انتخاب چهار نوع لایسنس برای کنترل پنل پلسک وجود دارد که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را ارائه می‌دهند و درنهایت، یکی از آن‌ها کامل‌ترین سرویس است و دیگری برای کاربردهای محدودتر می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در مجموع شما برای انتخاب لایسنس پلسک، باید به حیطه و نیازها و امکانات و قابلیت‌های موردنیازتان دقت کنید.

نوع سرویس Partners Web Host Edition Web Pro Edition Web Admin Edition
تعداد دامنه بدون محدودیت دامنه بدون محدودیت دامنه ۳۰ دامنه ۱۰ دامنه
ویژگی پیشنهاد ویژه برای تمام ویرایش‌های پلسک پشتیبانی از WordPress Toolkit پشتیبانی از WordPress Toolkit پشتیبانی از WordPress Toolkit SE
ویژگی تخفیف اشتراک تا ۴۵درصد امکان مدیریت اشتراک‌ها امکان مدیریت اشتراک‌ها
ویژگی پشتیبانی ۲۴ساعته در ۷ روز هفته امکان مدیریت اکانت‌ها امکان مدیریت اکانت‌ها
ویژگی مدیریت حساب اختصاصی امکان مدیریت ریسلر
هزینه ماهانه ۲۵۰ دلار ماهانه ۵۴.۵ دلار ماهانه ۱۸.۵ دلار ماهانه ۱۲ دلار

نحوه خرید لایسنس پلسک

درحال‌حاضر، وب‌سایت‌های زیادی چه در ایران و چه در دنیا لایسنس پلسک را می‌فروشند. شما می‌توانید از این نرم‌افزار تحت‌وب برای بهره‌برداری از هاست و سرور و VPS استفاده کنید.

برای تهیه لایسنس پلسک، می‌توانید به وب‌سایت‌هایی مراجعه کنید که آن را در‌اختیارتان قرار می‌دهند و در ازای آن از شما هزینه اشتراک دریافت می‌کنند. در‌مقابل، پارس پک پس از خرید فضای هاست، به شما لایسنسی برای استفاده از پلسک می‌دهد و درواقع، شما را از خرید مجزای لایسنس پلسک بی‌نیاز می‌کند.

خرید لایسنس پلسک با قیمت مناسب

لایسنس پلسک با قیمت مناسب را از کجا می‌توان خرید؟

در‌نهایت باتوجه‌به جدول بالا، می‌توانید پلن مدنظرتان را انتخاب و براساس نیازهای خود آن را تهیه کنید. تمامی این لایسنس‌ها از پشتیبانی شرکت پلسک برخوردارند و مستقیماً از این مجموعه تهیه می‌شوند. شایان ذکر است هزینه خرید این لایسنس‌ها و پرداخت آن‌ها در بسیاری از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های ایرانی بسته به نرخ ارز متغیر است.

انواع لایسنس‌ها و کنترل‌پنل‌های پلسک

پلسک لایسنس‌های مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها در شرایطی گوناگونی استفاده می‌شوند. به‌طبع شما نیاز خود را می‌سنجید و یکی از این لایسنس‌ها را انتخاب می‌کنید؛ البته پیش از هرچیزی، باید به‌یاد بسپارید که این کنترل پنل مشکلی در نصب انواع سیستم‌های مدیریت محتوا و توسعه وب با انواع زبان‌های برنامه‌نویسی و… ندارد.

ویژگی‌های کنترل پنل لایسنس پلسک

چند نوع لایسنس برای کنترل پنل لایسنس پلسک وجود دارد و چه ویژگی‌هایی دارند؟

1.لایسنس اختصاصی پلسک

اگر از سرور مجازی یا اختصاصی استفاده می‌کنید، می‌توانید به‌راحتی با استفاده از لایسنس اختصاصی پلسک آن را مدیریت کنید. درواقع، اساس کار سرور اختصاصی بدین‌صورت است که همه‌چیزش بر‌عهده شماست و کل پهنای باند آن نیز در‌اختیار شما قرار دارد؛ در‌نتیجه، اگر می‌خواهید روی سرور اختصاصی وب‌سایت راه‌اندازی یا از خدمات خاص وب آن استفاده کنید، باید به فکر خرید لایسنس اختصاصی پلسک باشید.

2. لایسنس اشتراکی پلسک

درصورتی‌که به‌دنبال سروری قدرتمند و منعطف با کنترل پنل بهینه‌شده هستید تا بتوانید به‌راحتی تمام پروژه‌های خودتان را روی آن اجرا کنید، می‌توانید از میزبانی وب اشتراکی با استفاده از پلسک استفاده کنید.

این یعنی شما یک هاست می‌خرید و برای مدیریت آن نام کاربری و رمز‌عبور لایستس اشتراکی پلسک به شما داده می‌شود و با واردکردن این رمزعبور و نام کاربری، وارد صفحه مدیریتی می‌شوید. مزیت آن هزینه نگه‌داری کمتر از سرور است. اگر قصد دارید وب‌سایت‌های ساده با نیاز کمتر به منابع راه‌اندازی کنید، این مدل لایسنس می‌تواند نیازتان را برطرف کند.

نکته: شما می‌توانید همراه با سرویس میزبانی که از پارس پک تهیه می‌کنید، لایسنس اختصاصی یا اشتراکی پلسک را سفارش دهید. در این صورت نیازی به نصب و راه‌اندازی آن ندارید، چرا که سرویس، همراه با کنترل پنل به شما ارائه می‌شود.

نتیجه‌گیری

پلسک کنترل پنل مدیریت سرور برای راه‌اندازی شبکه وب و وب‌سایت است. رقبای این کنترل پنل، دایرکت ادمین و سی پنل نام دارند؛ اما سی پنل در ایران با مشکلاتی مواجه است و دایرکت ادمین را نیز نمی‌توان روی سیستم‌عامل ویندوز نصب و راه‌اندازی کرد.

لایسنس پلسک را در سطوح مختلف بسته به نیازتان می‌توانید انتخاب کنید و بخرید؛ یعنی اگر قصد دارید پلسک را روی سرور اختصاصی راه‌اندازی کنید، می‌توانید نسخه مخصوص به آن را تهیه کنید. درضمن، پلسک ایمن است، سرعت زیادی دارد، کنترل پنلش بسیار ساده است و به یادگیری کد یا دستورهای خاص و… نیازی ندارد.

در این مقاله از آموزش کنترل پنل در وبسایت پارس پک، به بررسی کامل لایسنس پلسک و انواع آن پرداختیم.

سؤالات متداول

1. مزایای پلسک درمقابل دیگر کنترل‌پنل‌ها چیست؟

درحال‌حاضر، کنترل پنل پلسک، تنها سیستم قدرتمند و کاربردی برای سیستم‌عامل ویندوز و سرورهای مبتنی‌بر این سیستم‌عامل به‌حساب می‌آید. درضمن، شما گزینه دیگری برای مدیریت وب‌سایت‌های خود یا کنترل‌ هاست در ویندوز نخواهید داشت. علاوه‌براین، ایمنی، سرعت بسیار، سادگی، امکانات کاربردی و مدیریتی بیشتر از دایرکت ادمین و سی پنل ازجمله ویژگی‌هایی است که می‌توان آن‌ها را جزو مزایای مهم‌ این کنترل پنل دانست.

2. چرا به خرید لایسنس پلسک نیاز داریم؟

پلسک سرویسی آنلاین و کنترل پنلی غیر‌رایگان است؛ یعنی اگر قصد دارید از آن استفاده کنید، باید ماهانه لایسنس بخرید. همچنین‌، باتوجه‌به مشکلات و محدودیت‌های ارزی و مالی، امکان خرید مستقیم لایسنس از شرکت وجود ندارد. در‌نتیجه، در ایران برخی شرکت‌ها این امکان را به شما می‌دهند که با پرداخت ریالی، بتوانید به‌راحتی انواع لایسنس پلسک را تهیه کنید.

3. معایب پلسک چیست؟

پلسک در‌کنار مزایای بسیارش، معایبی نیز دارد. برای نمونه، نسبتاً گران است و نمی‌توان از آن به‌عنوان پلتفرمی متن‌باز استفاده کرد. دیگر اینکه اگر به پلتفرم‌های لینوکسی عادت دارید و ترجیح می‌دهید آن را خودتان تغییر دهید، باید بگوییم که اشتباه انتخاب کرده‌اید؛ چراکه پلسک مانند بسیاری دیگر از سرویس‌های بر‌پایه ویندوز، این اجازه را به شما نمی‌دهد و این مسئله درمقایسه‌با دایرکت ادمین نقص به‌حساب می‌آید.

4. امکانات و قابلیت‌های پلسک چیست؟

در پلسک، می‌توانید از php امکانات کنترل پنل ایمیل و رابط کاربری قدرتمند سازگار با موبایل و قابلیت استفاده از زبان‌های مختلف بهره‌مند شوید. افزون‌براین، پلسک از MariaDB 10 و تعیین role برای کاربران mysql و پایگاه‌های داده مبتنی‌بر وردپرس، جوملا، دروپال و… پشتیبانی می‌کند.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم