مهم ترین مزایای سرور مجازی لینوکس

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 1 تیر 1400
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۰۳۰ بازدید

پیش از معرفی مهم ترین مزایای سرور مجازی لینوکس باید اشاره کرد؛ این رویای هر کسب و کار و سازمانی است که سایت خود را توسعه و گسترش دهند اما چالش و دشواری اصلی این مسیر این است که آیا شما آمادگی رشد را دارید؟ اولین تاثیر رشد در تعداد بازدیدکنندگان وب سایت شما مشاهده خواهد شد و در صورتی که سرور های شما توان مدیریت حجم نیاز جدید را نداشته باشد، آن گاه با مشکل مواجه خواهید شد. سرور مجازی یا VPS های لینوکس بهترین گزینه برای مدیریت یک کسب و کار آنلاین یک وبسایت متوسط می باشند و خوشبختانه این کار را بدون کاهش سرعت یا کرش کردن سایت انجام می دهند.از این رو، خرید سرور مجازی لینوکس که امروزه به محبوبیت فوق العاده ای در میان مردم دست پیدا کرده اند و روز به روز نیاز به این سرور ها افزایش می یابد.

زمان انتقال به سرور های مجازی لینوکس فرا رسیده!

مزایای سرور مجازی لینوکس چیست

مزایای خرید سرور مجازی لینوکس

با توجه به MarketWatch، صنایعی همچون بیمه ها، آی تی، مؤسسات مالی، فروشنده ها و … همگی در حال تغییر سرور های خود به وی پی اس می باشند. کسب و کار هایی که مدام با اطلاعات حساس مشتریان سر و کار دارند نیز باید هر چه سریع تر به فکر این تغییر باشند. پژوهش ها نشان داده اند که 98 درصد هاست های اشتراکی، در آزمون های لازم قبول نشده یا بسیار ضعیف عمل می کنند.

سرور مجازی چه انواعی دارد و برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟ در مقاله زیر بخوانید.

سرور مجازی چیست؟

پیش از این که به مزایای وی پی اس لینوکس بپردازیم، بسیار مهم است که ابتدا با برخی از موضوعات اصلی و اولیه آشنا شوید. مزایای سرور مجازی لینوکس نباید بیش از اندازه بزرگنمایی شوند تا نتیجه واقعی و نزدیک به حقیقت به دست آید. بدین ترتیب نقش سرور های مجازی در محیط لینوکس واضح تر خواهد بود.

سرور مجازی لینوکس گزینه‌ای مناسب برای کسب‌وکارهایی است که به‌دنبال منابع پایدار و دسترس‌پذیر هستند. امنیت بالا تنها بخشی از مزایای سرور مجازی لینوکس است. نمی‌توان هزینه مقرون‌به‌صرفه آن و سازگاری با انواع سرویس‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس را نادیده گرفت. استفاده از سیستم‌عامل لینوکس همیشه شما را یک قدم از رقبا جلوتر نگه می‌دارد.

سرویس های میزبانی لینوکس پر کاربرد

  •  سرور اختصاصی لینوکس
  • هاست اشتراکی لینوکس
  • سرور مجازی یا VPS لینوکس

 سرور اختصاصی لینوکس  Linux-Dedicated Server

از طرفی سرور اختصاصی لینوکس گران قیمت ترین گزینه در میان این سه مورد می باشد. با سرور اختصاصی، کاربر یک سرور با منابع کاملا اختصاصی را از شرکت هاستینگ اجاره می کند. این سرور فیزیکی، همان طور که از نام آن مشخص است صرفا به یک مشتری و وب سایت او اختصاص داشته و تمام امکانات آن در اختیار شخص می باشد.

هاست اشتراکی Linux

از طرف دیگر، هاست اشتراکی مقرون به صرفه ترین سرور از این سه را دارا می باشد. این هاست شامل چندین وب سایت مختلف از چند مشتری متفاوت می باشد که بر روی یک سرور مستقل که یک اپلیکیشن وب نظیر سرویس های داده های اینترنتی یا Apache را بر روی سیستم عامل هایی از جمله ویندوز و لینوکس به اجرا در می آورد. در نتیجه هاست های اشتراکی، همه این وب سایت ها، یک سرور با میزان پهنای باند و قدرت سخت افزاری یکسان را با یکدیگر شریک می شوند.

سرور مجازی لینوکسی

در میان این دو سرور، سرور های مجازی لینوکس قرار دارند. این vps ها در اصل یک ماشین مجازی که قدرت خود را از یک سرور بزرگتر دریافت می کنند، هستند. یک سرور مجازی لینوکس  تمام ویژگی های یک سرور اختصاصی را دارد با این تفاوت که منابه در این سرویس ها به اشترام گذاشته می شود.همچنین سرور های اختصاصی هرکدام می توانند چندین سرور مجازی را شامل شوند. نکته مهم این است که هر سرور مجازی سیستم عامل خودش را دارد و به همین سبب به آن سرور مجازی گفته می شود.

برای آشنایی با انواع سرور مجازی لینوکس و کاربردهای آن، مقاله زیر را مطالعه کنید.

سرور مجازی لینوکس چیست؟

قابلیت انتخاب سیستم عامل در سرور های مجازی

انتخاب یک سیستم عامل مطلوب چه در سرور های مجازی و چه در همتایان فیزیکی بسیار ضروری و حائز اهمیت می باشد. این مسئله بدان سبب است که مشتری ها از سرور مجازی استفاده می کنند تا دسترسی کامل در سطح سیستم عامل داشته باشند و بتوانند نرم افزار ها و حتی خود سیستم عامل را مدیریت کنند. این موضوع معمولا در هاست های اشتراکی امکان پذیر نمی باشد چرا که نرم افزار ها و سخت افزار ها توسط شرکت هاستینگ مدیریت می شوند و مشتریان تنها می توانند امور وب سایت را اداره کنند.

مزایای سرور مجازی لینوکس

درست همانند کامپیوتر های دسکتاپ، سرور ها نیز برای فعالیت خود نیاز به یک سیستم عامل دارند. به طور کلی، دو پلتفرم ویندوز و لینوکس انتخاب های ما هستند که سیستم عامل لینوکس برای سرور مجازی، نسبت به ویندوز تریجیح داده می شود چرا که مزایای بیشتری برخوردار است. لینوکس یک سیستم عامل منبع باز است؛ این بدان معنی است که نشر و استفاده از آن به صورت رایگان امکان پذیر می باشد. شما برای استفاده از لینوکس نیازی ندارید هزینه ای برای خرید گواهی های مختلف بپردازید و می توانید آن را روی هر تعداد کامپیوتر که می خواهید نصب کنید. مزایای وی پی اس لینوکس به شرح زیر است:

1. پایداری و آپتایم

هر چقدر از آپتایم و پایداری که سیستم عامل لینوکس فراهم می کند بگوییم، باز هم کم است. لینوکس به عنوان با ثبات ترین سیستم عامل در حال حاضر شهرت دارد و بسیار کم پیش می آید که سیستم عامل لینوکس نیاز به ری استارت داشته و یا کرش شود. استفاده از این سیستم عامل باعث افزایش آپتایم سرور و دسترسی بالا به آن می شود.

2. امنیت

امنیت بالای سرور مجازی لینوکس

امنیت در سرور مجازی لینوکس

سیستم عامل لینوکس امنیت بی نظیر و بی سابقه ای را ارائه می دهد. تاریخ نشان داده است که ویروس ها و بدافزار ها معمولا در حین تلاش برای نفوذ به سد دفاعی لینوکس با مشکل دچار می شوند. به عنوان یک سیستم عامل منبع باز، همه افراد عضو در جامعه Linux قادر هستند به کد آن دسترسی پیدا کرده، باگ ها و نقاط ضعف را شناسایی و رفع نموده و بالاترین سطح امنیت را تضمین کنند.

3. مقرون به صرفه‌گی

همان طور که گفته شد، لینوکس منبع باز و رایگان است و بنابراین نیازی نیست مانند ویندوز نگران پرداخت ماهانه هزینه های استفاده از آن باشید. افزون بر این، به سبب این که یک سرور مجازی می باشد، قیمت ها با توجه به نیاز های به خصوص کاربران قابل شخصی سازی می باشند.

4. توسعه پذیری و انعطاف

داشتن ترافیک بیشتر یعنی سرور به فعالیت بیشتر و در نتیجه قدرت سخت افزاری بیشتر نیاز دارد. با Linux، شما می توانید سرور مجازی خود را تا حد زیادی تنظیم کنید تا با نیاز های سرور شما سازگار شده و یا منابع بیشتری را به آن اختصاص دهید تا توسعه پذیری سرور تضمین شود. لینوکس ابزار ها و تجهیزات بسیاری را دارا می باشد که به شما امکان انجام امور متفاوتی را می دهد.

5. عملکرد بالا

لینوکس از نظر عملکرد نسبت به سایر سیستم عامل ها برتری دارد و می تواند بی هیچ مشکلی چندین کاربر را روی یک سرور پوشش دهد. قدرت پردازش و ظرفیت این سیستم عامل بیشتر بوده و سرعت بارگیری صفحات وب سایت را افزایش می دهد. همچنین کاربران را با سایت درگیر کرده و چون تمام فرآیند ها سریع تر اجرا می شوند، تأثیر عملکرد های همزمان روی سرور بر یکدیگر تأثیری نمی گذارند.

6. حریم خصوصی

بر خلاف ویندوز، سیستم عامل لینوکس اطلاعات بسیار کم و محدودی از کاربران خود جمع آوری می کند. افزون بر طبیعت قابل شخصی سازی Linux، کاربران روی اطلاعات و داده های سرور نیز کنترل خواهند داشت.

7. اختصاص منابع

با سرور های مجازی لینوکس، شما ظرفیت RAM، فضای دیسک و پردازنده بیشتری در اختیار خواهید داشت. این مسئله امکان اختصاص دادن منابع به برنامه ها برای اجرای بیشتر نرم افزار ها و پوشش ترافیک بیشتر مناسب می باشد.

8. دسترسی روت

سرور مجازی لینوکس به شما دسترسی و کنترل کامل به سرور ها را می دهد. شما با استفاده از پنل مدیریتی خود می توانید به راحتی سرور را مطابق میل خود تنظیم کرده و نصب انواع برنامه را مدیریت کنید.

9. پشتیبانی اختصاصی

vps های لینوکسی، پشتیبانی فنی و کاملا تخصصی را برای شما به ارمغان می آورد تا در هر زمان و هر مکان، در صورت بروز مشکل بتوانید فورا آن را رفع نمایید.

10. میزبانی از چند وب سایت

اگرچه این ویژگی در هاست های اشتراکی نیز وجود دارد اما با محدودیت هایی همراه است. این محدودیت ها از جمله مشکلات عملکردی در سرور های مجازی از بین رفته اند تا شما از بابت اجرای روان وب سایت خود نگرانی نداشته باشید.

11. تهیه بکاپ از فایل های سرور

بکاپ در سرور مجازی لینوکس

تهیه بکاپ در vps لینوکس

شما این امکان را دارید که بک آپ خودکار برای سرور خود تنظیم کنید تا در زمان های از پیش تعیین شده داده های سرور مجازی شما در محلی امن ذخیره گردد. بدین ترتیب، در صورتی که اتفاق ناگواری رخ دهد، شما با استفاده از این بک آپ ها قادر هستید به سادگی از مشکل عبور کنید.

خرید سرور مجازی از خدمات میزبانی ابری پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

خرید VPS

جمع‌بندی

سرور های مجازی لینوکس، مزایای متعددی را به کسب و کار های مختلف ارائه می دهند و چون لینوکس یک سیستم عامل منبع باز است، نسبت به سرور های اختصاصی ویندوز بسیار کم هزینه تر خواهند بود. به علاوه، لینوکس توسط یک جامعه صمیمی و فعال از توسعه دهندگان و کاربران پشتیبانی می شود و همواره در حال پیشرفت می باشد. بدین ترتیب شما می توانید چالش های خود را با مجموعه ای از افراد که مانند شما فکر می کنند و تمایلاتی مشابه شما دارند به اشتراک بگذارید. خرید یک سرور مجازی لینوکس، بدون شک یکی از بهترین تصمیم هایی خواهد بود که برای پشتیبانی از کسب و کارتان می گیرید. در این مطلب به مزایای VPS لینوکس پرداختیم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم