خرید آی پی ثابت و نکات مهم مربوط به آن

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
جمعه 1 بهمن 1400
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۲۹۶۱ بازدید

آی پی آدرس اینترنتی و معرف دستگاه شما در شبکه جهانی اینترنت است. هر کشور آدرس IP مخصوص به خود را دارد. برای مثال آدرس سیستم شما در اینترنت نشان‌دهنده این است که شما از ایران به شبکه جهانی اینترنت متصل شده‌اید.

استفاده از آی‌پی ثابت طی سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از این آی‌پی برای کسب‌وکارهای خود استفاده کنند. استفاده از این نوع IP می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله می‌توان به دور زدن تحریم‌ها یا افزایش امنیت وب‌سایت‌ها اشاره کرد.

بیشتر تریدرها برای اینکه بتوانند به سایت‌ها و صرافی‌های رمز ارز معتبر دسترسی پیدا کنند بایستی از IP ثابت کشورهای خارجی استفاده کنند، البته به‌کارگیری این نوع IP می‌تواند دلایل مختلف دیگری داشته باشد.

آی‌پی ثابت با نام‌های مختلفی مانند آی‌پی استاتیک، عمومی و ایستا نیز شناخته می‌شود، اگر نمی‌دانید آی‌پی ثابت چیست؟ چرا باید IP ثابت بخریم؟ هنگام خرید آی‌پی استاتیک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید تا با راهنمای خرید IP ثابت به‌طور کامل آشنا شوید.

برای آشنایی کامل با انواع مختلف آدرس IP و راه‌های تامین امنیت آن مقاله‌ی زیر را بخوانید.

IP چیست؟

خرید IP ثابت

اگر اشتراک اینترنتی همیشه با آی‌پی مشخصی به شبکه جهانی متصل شود و با هر‌بار اتصال آی‌پی تغییر نکند، آی پی ثابت (Static IP) دارد. این خدمت باید با پرداخت هزینه‌ای از ارائه‌دهنده سرویس اینترنت دریافت شود که در اصطلاح به این فرایند، خرید یا اجاره آی‌پی استاتیک یا آی‌پی ثابت می‌گویند. در این مقاله، قصد داریم IP استاتیک و نحوه خرید و کاربردهای آن را به‌طور کامل بررسی کنیم.

بیشتر کسب‌وکارها به‌دلیل آنکه قصد دارند سرویس‌های غیرخانگی را راه‌اندازی کنند، ترجیح می‌دهند که از IP استاتیک استفاده کنند. این در حالی است که برای کاربران خانگی، استفاده از IP ثابت و پویا چندان تفاوتی ندارد؛ زیرا تغییر آی‌پی اتصال به اینترنت تأثیری روی کیفیت و سرعت مرورگر وب، شبکه‌های اجتماعی پخش ویدئو و… نمی‌گذارد.

استاتیک IP چیست؟

IP ثابت در چه مواردی کاربرد دارد؟

خرید آی پی ثابت خارج از ایران

در چند سال اخیر، وب‌سایت‌هایی که از داخل ایران در‌دسترس نیستند، به دو دسته تقسیم شده‌اند:

  1. وب‌سایت‌هایی که خودِ ایران آن‌ها را برای کاربران کشور فیلتر می‌کند؛
  2. وب‌سایت‌هایی که دسترسی کاربران ایرانی را به‌دلیل محدودیت‌های اقتصادی محدود کرده‌اند.

مشکل از جایی تشدید می‌شود که دسترسی به خدمات دسته دوم، یعنی وب‌سایت‌هایی که به‌دلیل محدودیت‌ها دسترسی کاربران ایرانی را محدود کرده‌اند، حتی با نرم‌افزارهای مرسوم تغییر آی‌پی نیز مقدور نیست و برای استفاده از خدمات آن وب‌سایت‌ها، به آی‌پی ثابت کشوری دیگر نیاز دارید.

خرید سرور مجازی

IP ثابت چه مزایایی دارد؟

خرید آی‌پی ثابت یکی از کارهای لازم برای راه‌اندازی بسیاری از امکانات و سرویس‌هایی است که به میزبانی اینترنتی نیاز دارند. در‌حقیقت، با خرید آی‌پی استاتیک اولین گام را برای راه‌اندازی میزبانی از سرویس‌های مختلف اینترنتی در محل کار یا منزلتان برخواهید داشت. برخی از سرویس‌هایی که می‌توانند از IP ثابت بهره ببرند، عبارت‌اند از:

  • راه‌اندازی سرویس ریموت دسکتاپ کانکشن ویندوز (RDP) که با استفاده از آن می‌توانید از هرکجای دنیا به کامپیوتر مدنظر ریموت دسکتاپ بزنید و از راه دور از ویندوز نصب‌شده روی آن استفاده کنید.
  • با استفاده از آی‌پی استاتیک، امکان راه‌اندازی سرویس VOIP (مخفف Voice over Internet به‌معنی برقراری تماس صوتی بر بستر اینترنت با پروتکل و خدمات صوتی دیجیتال) برایتان فراهم خواهد شد.
  • اگر می‌خواهید وب‌سایت خود را روی سرور میزبانی کنید، به IP ثابت نیاز دارید. فرقی نمی‌کند این سرور لپ‌تاپی خانگی در منزلتان باشد یا سرور اختصاصی حرفه‌ای درون دیتاسنتری بزرگ.
  • خرید آی‌پی استاتیک به شما امکان می‌دهد سرور ایمیل ایجاد کنید و میزبانی ایمیل‌های شرکت یا برند خود را برعهده بگیرید.
  • برای اینکه بتوانید تصاویر دوربین‌های مدار بسته ساختمان را از بیرون ببینید، به آی‌پی ثابت اینترنت متصل به دوربین‌ها نیاز دارید.

برای آشنایی کامل با آی پی پویا تفاوت‌های زیادی با آی پی ثابت دارد، مقاله‌ی زیر را بخوانید.

آی پی داینامیک (پویا) چیست؟

استفاده از IP استاتیک چه معایبی دارد؟

راه‌اندازی IP ثابت به دانش و فهم مفاهیم پایه شبکه نیاز دارد که شاید برای همگان آسان نباشد.

  • IPهای استاتیک به‌دلیل اینکه همیشه ثابت و بدون تغییر هستند، بیشتر با حمله هکرها مواجه می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، استفاده از این نوع IP نیاز به رعایت تدابیر امنیتی را افزایش می‌دهد.
  • وب‌سایت‌ها و سرویس‌های اینترنتی محبوب شما می‌توانند رفتارتان را با دقت بیشتری بررسی کنند؛ چراکه فقط از یک آی‌پی استفاده می‌کنید. به‌طور مثال، اگر در یکی از شبکه‌های اجتماعی با یک آی‌پی ثابت تعداد زیادی حساب کاربری بسازید، آی‌پی شما در بلاک‌لیست قرار خواهد گرفت و راهی برای ادامه این فعالیت نخواهید داشت.

چرا خرید IP ثابت؟

انجام هر کاری در اینترنت مستلزم آن است که به‌صورت مکرر از یک آی‌پی استفاده کنید. این کار زمانی راحت است که به تغییر مجدد IP نیاز نباشد و با یک ‌بار ذخیره‌کردن، به‌راحتی بتوان به آن دسترسی داشت؛ در‌غیر‌این‌صورت، با هر‌بار اتصال مجبور خواهید بود که آی‌پی جدید را یادداشت یا به‌روزرسانی کنید؛ اما با استفاده از آی‌پی استاتیک دیگر به انجام این کار نیازی نیست.

درحقیقت، استفاده از IP استاتیک زمانی اهمیت پیدا می‌کند که به‌طور منظم از راه دور به یک دستگاه دسترسی داشته باشید. همچنین، می‌توانید آدرس IP ثابت خود را در پیکربندی سرورهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، به‌عنوان IP مطمئن ثبت کنید. با این کار امنیت افزایش می‌یابد و سرور فقط ارتباطات را از آدرس IP خاصی می‌پذیرد. بیشتر کاربران آی‌پی ثابت صاحبان کسب‌وکارها هستند. تعداد زیادی از کاربران خانگی از IP استاتیک استفاده نمی‌کنند؛ مگر در موارد معدودی که بخواهند از راه دور به سیستمشان دسترسی داشته باشند.

نمونه‌هایی از کاربرد IP ثابت

IP ثابت کاربردهای مختلفی دارد و افراد جامعه بسته موقعیت و نیازشان از آی‌پی ثابت برای فعالیت‌های روزانه خود استفاده می‌کنند. برخی از دلایل رایج استفاده از IP ثابت ازاین‌قرارند:

  • معامله‌گران ارزهای دیجیتال برای ترید در بایننس، کوکوین و…
  • تریدرهای فارکس و بازارهای مالی برای خرید‌و‌فروش سهام
  • علاقه‌مندان حوزه گیم برای انجام بازی‌های آنلاین
  • کارشناسان و متخصصان برای استفاده از سیستم‌ها و نرم‌افزارهای تخصصی ممنوع‌شده
  • دوربین‌های مداربسته تحت‌وب
  • امکان محدودکردن دسترسی به حساب‌های کاربری خاص
  • اتصال به ویدئوکنفرانس خارج از شبکه داخلی
  • استفاده از کامپیوتر به‌عنوان وب‌سرور

این‌ها ازجمله دلایل رایج استفاده از IP ثابت به‌شمار می‌روند و روزانه افراد زیادی به‌دنبال استفاده از این نوع آی‌پی هستند. در‌ادامه، نکات مهمی را درباره راهنمای خرید آی‌پی استاتیک با شما به‌اشتراک می‌گذاریم تا هنگام خرید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

خرید آی پی ثابت برای بایننس

چرا باید به فکر خرید IP ثابت باشیم؟

نکات مهم خرید IP ثابت

هنگام خرید آی‌پی ثابت باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟ به‌دلیل حساسیت زیادی که IP استاتیک دارد‌، در خرید آن باید بسیار دقت کنید و از کیفیت آن مطمئن شوید؛ چراکه اشتباه‌کردن در این زمینه باعث ایجاد خسارت و اتلاف زمان کاربران می‌شود. به‌همین‌دلیل، حین خرید IP استاتیک بهتر است به برخی نکات دقت کنید. برای آنکه به آی‌پی ثابت دسترسی پیدا کنید، دو گزینه پیش روی شماست:

  1. از ارائه‌دهنده اینترنتی که از آن استفاده می‌کنید، بخواهید برایتان آی‌پی ثابت در نظر بگیرد و هزینه آن را از شما دریافت کند. با این کار، راهی برای انتخاب کشور نخواهید داشت و طبیعتاً از آی‌پی همان کشوری استفاده خواهید کرد که در آن مستقر هستید. این گزینه بیشتر برای کسانی مناسب است که قصد دارند سرویس‌هایی مانند نظارت بر دوربین‌های مداربسته یا ویپ را در محل کار یا زندگی‌شان راه‌اندازی کنند؛
  2. یک سرور ویندوز در کشوری ثالث اجاره کنید که ازطریق پروتکل RDP بتوانید به آن سرور و ازطریق آی‌پی آن سرور به شبکه جهانی اینترنت وصل شوید.

در این‌جا، این سؤال مهم را باید از خود بکنید که برای کار شما، IP کدام کشور مناسب‌تر و بهتر است موقعیت مکانی شما در کجا ثبت شود. این مسئله برای تریدرها و فعال‌های بازارهای مالی اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه قوانین هر کشور در مواجهه با بازارهای مالی متفاوت است و آی‌پی هر کشور به رعایت قوانین آن کشور ملزم است. ازاین‌رو، توجه به کشور مقصد اهمیت زیادی دارد.

IP استاتیک و دینامیک دقیقا چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ در مقاله‌ی زیر بخوانید.

تفاوت آی پی استاتیک و داینامیک

دیگر نکات مهم هنگام خرید IP ثابت

  • از نشانی‌های ۰ تا ۲۵۵ استفاده نکنید؛ چراکه عموماً برای پروتکل‌های شبکه رزرو شده‌اند.
  • هرگز نشانی را روی عدد اول یا همان ۱۰٫۰٫۰٫۱ تخصیص نکنید؛ زیرا این نشانی معمولاً برای خودِ روتر تخصیص داده می‌شود.
  • اگر استخر شما در بازه ۱۰٫۰٫۰٫۰ تا ۱۰٫۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵ قرار دارد، هیچ‌وقت نشانی را خارج از استخر کلی به آی‌پی اختصاصی ندهید.
  • نیازی نیست که آی‌پی‌های اختصاصی خارج از بازه ۱۰٫۰٫۰٫۲ تا ۱۰٫۰٫۰٫۲۵۴ باشد.

سرعت اینترنت IP ثابت

برای استفاده از آی‌پی ثابت، سرعت اینترنت باید چقدر باشد؟ قبل از خرید این سرویس، حتماً سرعت اینترنتتان را بررسی کنید. ناگفته نماند میزان منابع موردنیاز CPU و RAM نیز برای اجرای درست IP مهم است. نکته دیگر اینکه وجود هارد NVMe روی سروری که IP را خرید‌ه‌اید، بسیار اهمیت دارد.

راهکارهایی برای حفظ امنیت IP ثابت بعد از خرید

یکی از دلایل مهم خرید IP ثابت توجه به همین نکته است که باید بسیار ایمن باشد و به‌راحتی نتوان آن را ‌شناسایی کرد؛ زیرا درصورت شناسایی آی‌پی اصلی، در اکثر مواقع حساب کاربران مسدود می‌شود و دسترسی‌شان به حساب خود را از دست می‌دهند.

  1. استفاده از نام کاربری و رمزعبور پیچیده
  2. خرید از فروشنده مطمئن و پشتیبانی کامل

از نکات مهم برای حفظ امنیت IP ثابت بعد از خرید است.

خرید vps ip ثابت

ار کجا می‌توانیم آی پی ثابت بخریم؟

خرید IP ثابت از ارائه‌دهنده امن

ارائه‌دهندگان خدمات آی‌پی استاتیک در کشور و خارج از کشور زیاد هستند و این مسئله باعث شده است تا با بازار رقابتی مواجه شویم که خدمات متفاوت و قیمت‌های مختلفی دارند. دقت کنید IP ثابت را حتماً از ارائه‌دهنده امن و متخصص و حرفه‌ای تهیه کرد؛ زیرا ارائه‌دهندگان ناامن که زیرساخت و دانش فنی و پشتیبانی ضعیف دارند، علاوه‌بر ایجاد مشکلات درزمینه ارائه خدمات، ممکن است درزمینه امنیت نیز مشکلات بسیاری برای کاربران به‌همراه داشته باشند. ارائه‌دهنده امن معمولاً از سابقه کاری درخشان، تیم متخصص، پشتیبان حرفه‌ای، خدمات متنوع و مکمل برخوردار است.

قیمت IP ثابت در ایران

قیمت آی‌پی ثابت در ایران بسته به شرکت ارائه‌دهنده و خدمات جانبی‌اش متفاوت است. شرکت‌های مختلف خدمات IP استاتیک را در قالب اشتراک‌های ماهانه، سه‌ماهه، شش‌ماهه و سالانه ارائه می‌دهند. قیمت این خدمت از ۱۰هزار تومان در ماه شروع می‌شود و بسته به حجم خرید و شرایط آن افزایش می‌یابد.

سخن نهایی

در این مقاله، به دنیای آی‌پی‌های ثابت سفر و این خدمت کاربردی را کامل بررسی کردیم و راهنمای خرید آی‌پی ثابت را ارائه دادیم‌. آی‌پی استاتیک مزایا و معایب خاص خود را دارد که قبل از خرید، باید با آن‌ها آشنا باشید و با آگاهی بیشتر آن را تهیه کنید‌. افزون‌براین، نکات مهم حین خرید و استفاده از این نوع آی‌پی نیز اهمیت دارد و باید مراقب باشید که از کدام سرویس‌دهنده این سرویس را تهیه می‌کنید. اگر درباره سفارش IP ثابت سؤال یا ابهامی دارید، آن را ازطریق کامنت‌ با ما مطرح کنید تا کارشناسان پارس پک شما را کاملاً راهنمایی کنند.

خرید IP ثابت

معرفی IP ثابت و نکات مهمی که باید درمورد آن بدانید

سؤالات متداول

۱. آی‌پی ثابت چیست؟

اگر اشتراک اینترنتی همیشه با آی‌پی مشخصی به شبکه جهانی متصل شود و با هر‌بار اتصال آی‌پی تغییر نکند، آی‌پی ثابت (Static IP) دارد. این خدمت باید با پرداخت هزینه‌ای از ارائه‌دهنده سرویس اینترنت دریافت شود که در اصطلاح به این فرایند، خرید یا اجاره آی‌پی استاتیک یا آی‌پی ثابت می‌گویند.

۲. IP ثابت چه کاربردی دارد؟

از آی‌پی ثابت برای بازکردن وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای ممنوع‌شده استفاده می‌کنند؛ اما درمجموع برای دسترسی راحت و فعالیت از راه دور به این آی‌آپی نیاز است. افزون‌براین، آی‌پی استاتیک در سرویس VOIP بسیار کاربرد دارد.

۳. آيا آی‌پی ثابت ایمن است؟

بله، اما در برخی مواقع آی‌پی داینامیک ایمن‌تر از آی‌پی استاتیک است؛ زیرا برای وب‌سایت یا نرم‌افزار میزبان، شناسایی کاربر استفاده‌کننده از آی‌پی سخت‌تر می‌شود.

۴. آیا آی‌پی ثابت برای گیمینگ بهتر است؟

وقتی از بازی‌های آنلاین صحبت می‌شود، آی‌پی ثابت بهترین گزینه است؛ چرا‌که اتصال اینترنت شما را اختصاصی می‌کند. ازاین‌رو، اتصالتان تحت‌تأثیر فعالیت دیگران در همان بستر اینترنت قرار نمی‌گیرد.

۵. چگونه متوجه شویم که از IP ثابت استفاده می‌کنیم یا نه؟

  1. روی دکمه Start راست‌کلیک کنید.
  2. کلمه Command Prompt را در نوار جست‌وجو تایپ کنید و Enter را بزنید.
  3. روی Command Prompt کلیک کنید.
  4. عبارت ipconfig/all را در Command Prompt‌ تایپ کنید و Enter را بزنید.
  5. در فهرست اطلاعات شبکه‌ای که ظاهر می‌شود، به‌دنبال عبارت DHCP Enabled‌ بگردید.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم