بررسی تاثیر هاست بر سرعت سایت و نقش آن در سئو

تاثیر هاست بر سرعت سایت
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
جمعه 13 بهمن 1402
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۲۲۷ بازدید

تاثیر هاست بر سرعت سایت از جمله موضوعاتی است که حرف و حدیث در مورد آن زیاد است. هاست فضایی است که سایت شما روی آن قرار می‌گیرد و شامل منابعی مانند پردازنده، حافظه، فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند است. هرچه منابع هاست بیشتر باشد، سرعت سایت بالاتر خواهد بود. با این حال، اکثر کارشناسان بر این باورند که هاست علاوه بر تاثیرگذاری بر سرعت سایت، بر سئو نیز تاثیرگذار است. در این مطلب از آموزش های هاست بلاگ پارس پک، تاثیر سرعت هاست روی سئو سایت را بررسی می‌کنیم. با توجه به اهمیت این موضوع، حتماً تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خرید هاست

بررسی سرعت هاست و تأثیر آن بر سئو

شما هم فکر می‌کنید سئو فقط این است که کلمات کلیدی را پیدا کرده و سپس استراتژی محتوایی تدوین و بعد شروع به تولید محتوا و البته بک لینک زدن به محتوای وب‌سایت خود کنید؟ همه‌ی این موارد درست است. این را هم می‌دانیم که محتوا پادشاه است، اما تاثیر هاست بر روی سئو را هم باید جدی بگیرید تا بتوانید وب‌سایت خود را از نظر سئو برای موتورهای جستجو و کاربران بهینه کنید.

توجه داشته باشید که برای بهینه‌سازی وب‌سایتتان برای موتور جست‌وجوی گوگل باید طبق قوانینِ گوگل حرکت کنید. مهم‌ترین قانون گوگل هم احترام به کاربر است. پس حتی اگر هیچ اطلاعاتی در موردِ الگوریتم‌های گوگل ندارید، فقط فکر کنید که مخاطب چه انتظاری از شما و وب‌سایتتان دارد. پاسخ به این سوال می‌تواند تاثیر هاست بر سئو سایت را مشخص کند.

بیایید دقیقاً به سرعت سایت فکر کنیم. خودِ شما دوست دارید وقتی وب‌سایتی را باز می‌کنید، چند دقیقه منتظر شوید تا محتوای سایت به شما نشان داده شود؟ مشخص است که خیر! بنابراین سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم در سئو سایت است. علاوه‌براین، کُند بودن سرعت وب‌سایت می‌تواند باعث افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) شود؛ موضوعی که حالا دیگر همه‌ی ما می‌دانیم که می‌تواند روی سئوی سایت تاثیر منفی بگذارد.

بررسی سرعت هاست و تأثیر آن بر سئو
تاثیر سرعت سایت روی سئو

بررسی تاثیر سرعت هاست روی سئو سایت

تحقیقات نشان می‌دهد که آمار فروش سایت‌هایی که صفحاتشان در یک ثانیه بارگذاری می‌شود، تقریباً سه برابر وب‌سایت‌هایی است که زمان بارگذاری آن‌ها پنج ثانیه طول می‌کشد. تحقیق دیگری که روی وب‌سایت‌های نمایش داده شده روی موبایل انجام شده نشان داد که بهبود ۰.۱ ثانیه‌ای در سرعت وب‌سایت‌های موبایل می‌تواند درآمدهای سایت‌های خرده‌فروشی را تا ۱۰ درصد افزایش دهد که عدد قابل‌توجهی است. این موضوع نقش هاست در سرعت سایت را نشان می‌دهد.

بررسی تاثیر سرعت هاست روی سئو سایت
بررسی Page Load Speed

گوگل در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ رسماً تاثیر سرعت لود وب‌سایت در نسخه‌ی دسکتاپ و موبایل را روی سئوی سایت اعلام کرد.

حالا چطور می‌توان سرعت سایت را افزایش داد؟ واقعیت این است که برای افزایش سرعت وب‌سایت، راهکارهای متفاوتی وجود دارد. از تنظیمات کش گرفته تا کُدنویسی بهینه و تمیز در ساختار وب‌سایت، استفاده نکردن از تصاویر حجیم و بسیاری از نکات دیگر. اما نمی‌توان تاثیر سرعت هاست روی سایت را هم نادیده گرفت.

۳ نکته‌ طلایی در انتخاب هاست پرسرعت

حالا که با تاثیر هاست بر سرعت سایت و همچنین سئو آشنا شدیم، باید با فاکتورهایی که در انتخاب هاست اهمیت دارند، آشنا شویم. مهم‌ترین این فاکتورها در ادامه معرفی می‌شوند.

۱. آپ‌تایم هاست

یکی از موارد مهم در انتخاب بهترین هاست برای وب‌سایت، آپ‌تایم آن است. آپ‌تایم مدت زمانی است که هاست شما در دسترس است و کاربران می‌توانند به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند. نقطه‌ی مقابلِ این اصطلاح، داون‌تایم است؛ یعنی همان زمانی که هاست وب‌سایت شما به دلایل مختلف از دسترس خارج می‌شود و در این زمان‌ها، وب‌سایت شما نیز غیرقابل دسترس است.

بنابراین، شما باید هاستی را انتخاب کنید که آپ‌تایم بالایی داشته باشد. این موضوع می‌تواند در تجربه‌ی کاربری تاثیر داشته باشد. یادتان هست که گفتیم گوگل خیلی به تجربه‌ی کاربران اهمیت می‌دهد؟ پس به‌صورت منطقی می‌توانیم نتیجه بگیریم که آپ‌تایم هاست می‌تواند رویِ سئوی سایت موثر باشد.

اگر می‌خواهید با زیروبم هاست و مزایای استفاده از آن برای میزبانی وب‌سایت‌ها آشنا شوید، مقاله زیر را از دست ندهید.

هاست چیست؟

۲. موقعیت جغرافیایی هاست

هاست، بخشی از یک سرور قدرتمند است که اطلاعات وب‌سایت شما روی آن قرار می‌گیرد. محل قرارگیری دیتاسنتر هاست، فاصله فیزیکی بین سرور و کاربران را تعیین می‌کند. هرچه این فاصله کمتر باشد، سرعت ارائه محتوا به کاربران بیشتر خواهد بود.

برای مثال، اگر وب‌سایتی دارید که از هاست ایران استفاده می‌کند و ترافیک دریافتی سایت عمدتاً از ایران است، این سایت سرعت بیشتری نسبت به زمانی که از هاست خارج استفاده می‌کند، خواهد داشت. چراکه فاصله بین هاست و کاربران در ایران کمتر است.

این موضوع به دو دلیل باعث افزایش سرعت می‌شود:

  • کاهش پینگ: پینگ، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک سیگنال از یک نقطه به نقطه دیگر در اینترنت سفر کند. هرچه پینگ کمتر باشد، سرعت پاسخ‌گویی سرور به درخواست‌ها بیشتر خواهد بود.
  • کاهش تاخیر: تاخیر، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک فایل از سرور به کاربر منتقل شود. هرچه تاخیر کمتر باشد، سرعت بارگذاری محتوا برای کاربران بیشتر خواهد بود.

بنابراین، انتخاب موقعیت جغرافیایی هاست، یکی از عوامل مهم در تعیین سرعت وب‌سایت است. اگر وب‌سایت شما مخاطبان زیادی از یک منطقه جغرافیایی خاص دارد، بهتر است از هاست آن منطقه استفاده کنید. بدین ترتیب، این همان دلیل مهم تاثیر هاست بر سرعت سایت است که البته اکنون می‌دانیم به‌صورت مستقیم بر سئوی سایت نیز تاثیر دارد.

انتخاب هاست مناسب و تاثیر آن بر سرعت سایت
تاثیرگذاری سرعت سایت بر تجربه کاربری

۳. منابع هاست

منابع هاست، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در هنگام انتخاب هاست به آن توجه کنید. منابع هاست، شامل درایو ذخیره‌سازی، پهنای باند، و منابع پردازشی (CPU و RAM) است. هنگام انتخاب هاست، باید منابع مورد نیاز سایت خود را در نظر بگیرید. اگر سایت شما بازدیدکنندگان زیادی ندارد، نیازی به هاستی با منابع بالا ندارید. اما اگر سایت شما محتوای زیاد و بازدیدکنندگان زیادی دارد، باید هاستی با منابع بالا انتخاب کنید. اگر منابع هاست کمتر از نیاز سایت باشد، سایت شما دچار مشکلاتی مانند افت سرعت، تاخیر در بارگذاری، و حتی قطعی خواهد شد. بنابراین، مهم است که منابع هاست را با دقت و متناسب با نیاز ساید خود انتخاب کنید. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که تاثیر هاست بر سرعت سایت، به منابعِ هاست هم بستگی دارد.

هاست پرسرعت بخرید و سئوی سایتتان را بهتر کنید!

سرویس میزبانی نقش پررنگی در سرعت سایت دارد و استفاده از هاست پرسرعت می‌تواند سرعت و سئو سایت شما را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. اگر به‌دنبال هاست پرسرعت با هزینه مقرون‌به‌صرفه هستید، سرویس میزبانی پارس‌پک می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. هاست پارس پک با بهره‌مندی از جدیدترین فناوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بالاترین سرعت را برای وب‌سایت شما فراهم می‌کند. با هاست قدرتمند پارس‌پک تجربه‌ای بی‌نظیر از سرعت و امنیت را در وب‌سایت خود تجربه می‌کنید. برای آشنایی با سرویس میزبانی پرسرعت پارس‌ پک روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

تاثیر هاست بر سرعت سایت موضوعی قطعی و اثبات شده است. با توجه به اینکه سرعت سایت بر جایگاه آن در نتایج جستجو (سئو) نیز تاثیر زیادی دارد، پس منطقی است که در مورد انتخاب هاست با اهمیت و دقت بالایی رفتار کنیم. در این مطلب از آموزش سرویس های میزبانی بلاگ پارس پک با شما در مورد تاثیر هاست در سرعت سایت صحبت کردیم و به چند نکته مهم پرداختیم که در انتخاب هاست باید به آن توجه کنید. اگر سوالی درباره انتخاب هاست مناسب برای وب‌سایت خود دارید، در بخش دیدگاه‌ها برای ما ارسال کنید. ما سعی می‌کنیم در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهیم.

سؤالات متداول

۱. تاثیر هاست بر سرعت سایت تا چه حد است؟

در این مورد نمی‌توان عدد دقیقی ارائه داد. اما این موضوع مشخص است که هاست مناسب و بهینه، تاثیر زیادی بر سرعت وب‌سایت دارد.

۲. آیا سرعت وب‌سایت روی سئو تاثیر دارد؟

بله. از سال ۲۰۱۰، بر اساس اعلام رسمی گوگل، سرعت وب‌سایت یکی از فاکتورهای اساسی در سئو سایت است.

۳. آیا انتخاب هاست مناسب می‌تواند بر تجربه‌ کاربران وب‌سایت تاثیر بگذارد؟

بله، با توجه به اینکه سرعت وب‌سایت یکی از مسائل مهم در بهبود تجربه‌ی کاربری است و هاست می‌تواند روی سرعت وب‌سایت تاثیر بگذارد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هاست روی تجربه‌ی کاربران اثرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم