سرویس هاست لینوکس چیست؟

Avatar
نویسنده: لیلا محمدی
سه‌شنبه 18 مرداد 1401
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۴۶۵ بازدید

هاست لینوکس به هاستی گفته می‌شود که مبتنی‌بر سیستم‌عامل لینوکس است. به‌عبارت‌دیگر، هاست لینوکس سیستم‌عاملی متن‌باز است که در آن میزبانی وب با استفاده از سرور مبتنی‌بر لینوکس انجام می‌شود. این هاست به‌دلیل قیمت ارزان و انعطاف‌پذیری زیاد، یکی از سرویس‌های میزبانی محبوب‌ وب به‌شمار می‌رود.

بدون هاست وب‌سایت نمی‌تواند در اینترنت حضور داشته باشد. دلیل اینکه با عنوان متن‌باز نامیده می‌شود، این است که کد منبع را می‌توان در محیط‌های تجاری و غیرتجاری ویرایش کرد یا تغییر داد یا مجدداً توزیع کرد. لینوکس یکی از سیستم‌عامل‌های محبوب‌ در بین ارائه‌دهندگان مختلف میزبانی وب و کاربران اینترنت محسوب می‌شود؛ زیرا رایگان و انعطاف‌پذیر است و گزینه‌های کاربردی و سفارشی‌سازی بسیاری به کاربران ارائه می‌دهد و جایگزینی کاربردی‌تر برای پلتفرم محدودکننده ویندوز است.

در این مقاله از مجموعه مقالات آموزش‌های هاست وبلاگ پارس پک، قصد داریم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم: هاست لینوکس چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ تفاوتش با هاست ویندوز در چیست؟ پس با ما همراه باشید.

خرید هاست لینوکس (Linux) از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های میزبانی لینوکس خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرویس هاست لینوکس پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

هاست لینوکس چیست؟

لینوکس یکی از سیستم‌عامل‌های پایدار و آسان‌ به‌شمار می‌رود و به‌دلیل دسترسی و به‌روزرسانی آسان فایل‌های پیکربندی‌شده آن، بسیار محبوب است. حال هاست لینوکس چیست؟ این سرویس مبتنی‌بر سرورهای لینوکس است و برای میزبانی فایل‌های مشتریان طراحی شده. چنین فایل‌هایی ممکن است به‌صورت عمومی در اینترنت در‌دسترس باشند یا به‌صورت خصوصی نگه‌داری شوند.

به‌زبان ساده‌تر، هاست Linux نوعی میزبانی وب است که به شما امکان می‌دهد وب‌سایت خود را روی سیستم‌عامل لینوکس راه‌اندازی کنید. ازجمله انواع محبوب‌ هاست لینوکس می‌توان به LAMP (Linux Apache MySQL PHP) یا LEMP (Linux Nginx MySQL PHP) اشاره کرد؛ زیرا کنترل بیشتری روی سرور فراهم می‌کنند و درنتیجه، امنیت و عملکرد بهتری درمقایسه‌با گزینه‌های دیگر مانند میزبانی مبتنی‌بر ویندوز ارائه می‌دهند.

اکثر سرویس‌های هاست وب اشتراکی و ارائه‌دهندگان میزبانی وب ارزان از لینوکس به‌عنوان سیستم‌عامل استفاده می‌کنند؛ چراکه مقرون‌به‌صرفه‌تر از انواع دیگر سیستم‌عامل‌هاست. همچنین، بسته نرم‌افزاری LAMP (مخفف Apache ،‌MySQL ،PHP و Linux) پیکربندی وب‌سرور برتر به‌حساب می‌آید؛ زیرا متن‌باز است و روی اکثر برنامه‌های کاربردی در اینترنت کار می‌کند.

خرید هاست ابری

کاربرد هاست لینوکس

هاست لینوکس کاربردهای متنوعی دارد؛ از‌جمله امکان نصب و پشتیبانی از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، مجنتو و TYPO3. همچنین، Linux Host گزینه مناسبی برای هاست ایمیل به‌شمار می‌رود؛ از‌این‌رو، کسب‌وکارهایی که ایمیل سازمانی دارند یا از‌طریق ایمیل یا پیام‌های متنی با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنند، می‌توانند این هاست را با آی‌پی اختصاصی دریافت کنند تا مانع از اسپم یا هک شدن پیام‌ها جلوگیری شوند.

میزبانی لینوکس

سرویس میزبانی وب لینوکس چیست؟

مزایای هاست لینوکس

ازجمله مزایای مهم‌ هاست Linux  می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • هاست لینوکس انعطاف‌پذیری و استفاده از فناوری‌های متن‌باز مانند Apache و PHP و MySQL را فراهم می‌کند.
  • این سرویس میزبانی یکی از گزینه‌های معقول‌ و مقرون‌به‌صرفه‌ به‌شمار می‌رود؛ از‌این‌رو، برای بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ‌و‌کوچک گزینه‌ای ایدئال است.
  • تنظیمات امنیتی در هاست لینوکس در‌مقایسه‌با پلتفرم ویندوز بسیار کارآمد و پیشرفته هستند.
  • در دنیای تکنولوژی کنونی، تطبیق‌پذیری بسیار مهم است؛ زیرا ارتباط در میدان بازیِ همیشه‌در‌حال‌تغییر را تضمین می‌کند. Linux Host همه‌کاره است؛ زیرا با پایگاه‌داده‌های مختلف سازگاری دارد.
  • هاست‌های لینوکس از پایداری و امنیت بسیار زیادی برخوردارند. سیستم‌عامل‌های لینوکس در‌مقایسه‌با سیستم‌عامل ویندوز به‌راحتی مدیریت و پیکربندی می‌شوند؛ در‌نتیجه سوئیچ‌کردن را برای صاحبان مشاغلی بسیار آسان می‌کنند که قبلاً روی ماشین‌های مبتنی‌بر مایکروسافت کار می‌کردند.
  • توزیع‌های لینوکس به نرم‌افزارهای متنوعی مجهز هستند که کسب‌وکارها بدون نیاز به خرید مجوزهای اضافی می‌توانند به‌سرعت از آن‌ها استفاده کنند.
مزایای هاست لینوکس چیست؟

آشنایی با مزایا و معایب هاست لینوکس

معایب هاست لینوکس

هاست لینوکس درکنار مزایای بسیارش، معایبی نیز دارد که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست و به شما در انتخاب گزینه مناسب‌تر کمک می‌کند. معایب مهم Linux Host ازاین‌قرارند:

  • ممکن است برای استفاده بهتر از هاست Linux به دانش فنی نیاز داشته باشید. اگر با این پلتفرم به‌اندازه کافی آشنا نباشید، احتمال دارد راه‌اندازی وب‌سایت برایتان دشوار باشد.
  • هاست Linux نیز مانند برخی دیگر از گزینه‌ها برای میزبان‌های وب کاملاً امن نیست. ویروس‌هایی وجود دارند که می‌توانند هاست‌های لینوکس را بیشتر از سایر پلتفرم‌ها تحت‌تأثیر قرار دهند؛ زیرا در این نوع هاست کمتر رایج هستند. بنابراین، اگر داشتن وب‌سایت عاری از ویروس برایتان در اولویت است، میزبانی لینوکس ممکن است انتخاب مناسبی برایتان نباشد.
  • میزبانی وب لینوکس با چندین برنامه کاربردی و فناوری اسکریپت‌نویسی اولیه مبتنی‌بر ویندوز سازگاری ندارد.
  • برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند ASP و برنامه‌های افزودنی آن برای سیستم‌عامل‌های لینوکس مناسب نیستند.
  • هاست‌های لینوکس به‌منظور انتقال وب‌سایت‌های طراحی‌شده برای محیط ویندوز مفید نیستند.

هاست چیست و چه انواعی دارد؟ در چه مواردی استفاده می‌شود؟ چطور آن را بخریم و قیمت آن چقدر است؟ در مقاله ی زیر بخوانید.

هاست چیست؟

هاست وب در لینوکس

هنگام راه‌اندازی وب‌سایت، بسته میزبانی وب باید ویژگی‌های مختلفی ارائه دهد. برخی از ضروریاتی که باید در نظر گرفت، عبارت‌اند از: پهنای باند و دامنه و مقرون‌به‌صرفه‌بودن. دامنه برای میزبانی وب‌سایت‌های اینترنتی حرفه‌ای ضروری است. با رشد وب‌سایت و افزایش اطلاعات و عملکردهای بیشتر، پهنای باند نیز ضروری می‌شود.

در بازار، شرکت‌های مختلف بسته‌های هاست لینوکس و ویندوز را ارائه می‌دهند. میزبانی وب لینوکس گزینه‌ای کاربردی‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ زیرا محدودکننده نیست و انعطاف‌پذیری زیادی دارد. با‌این‌حال، بازاریابی اینترنتی مستلزم تحلیل صحیح نیازهای کسب‌وکار برای حال و آینده است. شما می‌توانید بسته میزبانی لینوکس مقرون‌به‌صرفه‌ای انتخاب کنید و مطمئن شوید که تمام عملکردهای مورد‌نیاز حال و آینده شما را دربر می‌گیرد. ناگفته نماند که ویژگی‌های اضافی مانند نرم‌افزار و ایمیل نیز برای وب‌سایت‌ها هنگام توسعه و رشد مهم هستند.

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

فرق هاست لینوکس و ویندوز چیه؟

تفاوت بین هاست لینوکس و ویندوز

همه وب‌سایت‌ها برای اجرا به سیستم‌عامل (OS) نیاز دارند. امروزه، وب‌سایت‌ها یا روی سرور مبتنی‌بر لینوکس اجرا می‌شوند یا سرور مبتنی‌بر ویندوز. از‌آن‌جا‌که لینوکس به‌ امنیت بیشتر و عملکرد بهتر وب‌سرور مشهور است، پرکاربردترین سیستم‌عامل برای سرورهای وب به‌شمار می‌رود. برای وب‌سایت‌های استاتیک مبتنی‌بر HTML، پلتفرم میزبانی وب معنای زیادی ندارد.

با‌این‌حال، تنها زمانی تفاوت ایجاد می‌کند که وب‌سایت از فناوری اسکریپت‌نویسی پویا مانند PHP / PERL استفاده می‌کند. گفتنی است فناوری‌ مبتنی‌بر لینوکس یا ASP فناوری مبتنی‌بر مایکروسافت است.

علاوه‌بر‌این، میزبانی لینوکس در‌مقایسه‌با میزبانی ویندوز ویژگی‌های بسیار بیشتری دارد؛ مگر اینکه وب‌سایت شما به‌طورخاص به برنامه‌های ویندوز نیاز داشته باشد. ازجمله تفاوت‌های مهم هاست Linux با هاست Windows عبارت‌اند از:

هاست لینوکس                             هاست ویندوز
برنامه‌های موردنیاز:

  • SSH
  • PHP/Perl
  • CGI
  • Front page extensions
  • Apache modules requiring applications or scripts
برنامه‌های موردنیاز:

  • ASP Classic
  • ASP.NET
  • MS Access (Microsoft Access)
  • MSSQL (Microsoft SQL Server)
  • C#
  • Visual Basic Development
  • Remote Desktop (dedicated server only)
امنیت هاست لینوکس: به‌طورکلی، هاست لینوکس ایمن‌تر هستند؛ ولی درحقیقت، این مسئله بیشتر به راه‌اندازی و مدیریت سیستم میزبانی وابسته است تا سیستم‌عامل. امنیت هاست ویندوز: به‌طورکلی، هاست ویندوز آسیب‌پذیرتر از هاست لینوکس در نظر گرفته می‌شود؛ اما در‌واقع، این امر بیشتر به راه‌اندازی و مدیریت سیستم میزبانی بستگی دارد تا سیستم‌عامل.
دسترسی به هاست لینوکس: از طریق کنترل‌پنل دایرکت‌ادمین یا سی‌پنل دسترسی به هاست ویندوز: دسترسی به هاست ویندوز از طریق کنترل‌پنل پلسک انجام می‌شود.

هاست ویندوز چیست و برای استفاده‌ی چه کسانی مناسب است؟ چطور آن را تهیه کنیم و چه قیمتی دارد؟ در مقاله‌ی زیر بخوانید.

هاست ویندوز چیست؟

هاست لینوکس پارس پک

هاست ابری لینوکس برای وب‌سایت‌هایی بسیار مناسب‌اند که براساس PHP پیاده‌سازی شده‌اند. روی این هاست می‌توانید تمامی سیستم‌های مدیریت محتوا مانند جوملا، پرستاشاپ، وردپرس و دروپال را استفاده کنید.

با‌توجه‌به اینکه امروزه شرکت‌های مختلفی Linux Host را ارائه می‌دهند، انتخاب هاست پایدار و مناسب طبق نیازهای وب‌سایت بسیار سخت خواهد بود. پارس پک از بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست لینوکس قوی و پرسرعت محسوب می‌شود.

هاست لینوکس پارس پک بر‌اساس سیستم‌عامل لینوکس است و از زیرساخت‌های ابری بهره می‌برد که بسیاری از توزیع‌های لینوکس مانند دبیان و اوبونتو و CentOS را پشتیبانی می‌کند.

ازجمله ویژگی‌های مهم‌ هاست لینوکس پارس پک می‌توان به زیرساخت ابری قوی، پایداری چشمگیر، انعطاف‌پذیری کم‌نظیر، امنیت فراوان، پشتیبانی ۲۴ساعته، سازگاری با زبان‌های برنامه‌نویسی PHP ،Python ،C# ،Perl و… اشاره کرد. همچنین، هاست Linux پارس پک رابط گرافیکی ندارد و با خط فرمان کار می‌کند. بااین‌حال برای راحتی کار خود، می‌توانید از تیم پشتیبانی بخواهید رابط‌های کاربری مدنظرتان را روی هاست شما نصب کنند.

برخی دیگر از مزیت‌های Linux Host پارس پک ازاین‌قرارند:

  • سرعت در ارتقا
  • نصب خودکار اسکریپت
  • امکان ثبت دامنه داخلی و بین‌المللی و مدیریت آن‌ها در یک مکان
  • کاهش هزینه‌ها
  • بک‌آپ‌گیری هر روزه از دیتابیس و هر هفته از کل هاست
  • امکان انتقال هاست به موقعیت دیگر به‌صورت خودکار
  • ترسیم نمودارهای مصرف منابع مانند میزان مصرف رم و CPU روی هاست
  • استفاده از منابع مدیریت‌شده سخت‌افزاری برای پایگاه‌داده‌ها
تفاوت سرورهای لینوکس و ویندوز

معرفی سرویس میزبانی لینوکس پارس‌پک

خرید هاست ابری با انواع سیستم‌عامل‌ها از پارس پک

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس میزبانی خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌های هاست پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجموعه‌ مقالات سرویس‌های میزبانی پارس پک، شما را با هاست لینوکس و مزایا و معایب آن و تفاوت‌هایش با هاست ویندوز آشنا کردیم. هاست لینوکس نوعی هاست وب است که از سیستم‌عامل لینوکس بهره می‌برد. اگر به‌دنبال هاستی مقرون‌به‌صرفه و ایمن برای وب‌سایت خود هستید، قطعاً Linux Host انتخابی عالی برایتان خواهد بود. درصورتی‌که درباره بهترین هاست لینوکس و عملکرد آن سؤال یا ابهامی دارید، آن را با کارشناسان ما می‌توانید به‌اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان به جواب خود برسید.

سؤالات متداول

۱. هاست لینوکس چیست؟

هاست Linux سیستم‌عاملی متن‌باز است که در آن، میزبانی وب با استفاده از سرور مبتنی‌بر لینوکس انجام می‌شود. بدون هاست وب‌سایت‌ها نمی‌توانند در اینترنت حضور داشته باشد.

۲. تفاوت هاست ویندوز و لینوکس چیست؟

فناوری. تا این‌جای کار، تکنولوژی مهم‌ترین تفاوت Linux Host و Window است. لینوکس از نرم‌افزارهای سفارشی استفاده و از اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند؛ در‌حالی‌که ویندوز از نرم‌افزار خاص مایکروسافت برای اجرا و مدیریت داده‌ها بهره می‌برد. نکته دیگر اینکه سرورهای لینوکس از MySQL، اما سرورهای ویندوز از MSSQL استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم