لوکال هاست چیست و چه کاربردی دارد؟ آموزش راه‌ اندازی localhost

لوکال هاست چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 9 فروردین 1402
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۱۷۱۵ بازدید

لوکال هاست چیست؟ هاست محلی (Local Host) فضایی شبیه به پشت‌صحنه نمایش‌های تئاتر است؛ جایی‌که به شما اجازه می‌دهد پیش از اجرای نمایش روی سن اصلی و در‌مقابل تماشاگران، تست گریم انجام دهید و کاراکترها را بسازید و آزمون‌و‌خطا کنید تا در اجرای اصلی در‌برابر دیدگان تماشاگران به مشکل نخورید.

در فضای وب، لوکال هاست جایی در کامپیوتر شخصی‌تان است که فضایی مشابه هاست را برای کاربران شبیه‌سازی می‌کند. در این مقاله از بلاگ پارس پک، درباره لوکال هاست و کاربردها و نحوه راه اندازی local host صحبت خواهیم کرد. اگر قصد دارید پیش از اِعمال تغییرات وب‌سایت روی هاست اصلی، آن‌ را بیازمایید و باگ‌های موجود را برطرف کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

خرید هاست ابری پارس پک برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس میزبانی خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌های هاست پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

کارایی لوکال هاست چیست؟؛ فضای شبیه به سرور اصلی با امکان تغییرات سریع و راحت 

در پاسخ به اینکه localhost چیست، به‌زبان ساده می‌توان گفت فضایی مانند سرور روی کامپیوتر است. برنامه‌نویس قبل از خرید هاست، کد یا برنامه مدنظرش را روی لوکال هاست امتحان و پس از اِعمال تغییرات مدنظر، آن را در هاست اصلی پیاده می‌کند؛ بنابراین، هاست محلی فضایی به‌جای هاست اصلی است که امکان امتحان اپلیکیشن و برنامه‌های وب یا میزبانی فایل را فراهم می‌کند.

لوکال هاست چیست؟ لوکال هاست یا میزبان محلی، فضایی از سیستم کامپیوتری است که عملکرد هاست و سرور را بدون نیاز به اینترنت برای کاربران شبیه‌سازی می‌کند. در واقع، می‌توانید فضای سیستمتان را با نصب برنامه‌هایی همچون زمپ یا ومپ به سرویس میزبانی تبدیل و تغییرات مورد نظرتان روی وب‌سایت را در لوکال هاست پیاده و سپس به هاست منتقل کنید. استفاده از لوکال هاست برای تست ساخت و راه‌اندازی وب‌سایت کاربرد زیادی دارد و می‌توانید مراحل ساخت و راه‌اندازی وب‌سایت را با میزبان محلی بدون صرف هزینه انجام دهید.

آدرس سایت لوکال هاست؟؛ اجرای لوکال هاست با ۱۲۷.۰.۰.۱

در بسیاری از کامپیوترها، لوکال هاست با آی‌پی ۱۲۷.۰.۰.۱ اجرا می‌شود. در این صورت، زمانی‌که آدرس گوگل، یعنی Google.com را در مرورگر وارد می‌کنیم، صفحه مرورگر ما را به آدرس لوکال هاست گوگل هدایت می‌کند که همان صفحه اصلی گوگل است. مسئله این است که فقط وارد‌کردن نام دامنه وب‌سایت را شناسایی نمی‌کند؛ بلکه می‌توان آن را اسم مستعاری از آی‌پی وب‌سایت دانست؛ آدرسی با چهار عدد که هر‌کدام بین ۰ تا ۲۵۵ هستند. درواقع با وارد‌کردن نام دامنه، DNS آدرس را با آی‌پی تطبیق می‌دهد و درنهایت شما را به صفحه گوگل هدایت می‌کند.

همچنین، وقتی آدرس لوکال هاست با آی‌پی ۱۲۷.۰.۰.۱ را در مرورگر کامپیوتر وارد می‌کنید، به‌نوعی هاست محلی‌تان را فراخوانی می‌کنید؛ درنتیجه، به لوکال هاست کامپیوترتان هدایت می‌شوید. به این آدرس «لوپ‌بک» نیز می‌گویند.

عدد ۱۲۷ در بخش اول آدرس، نشان‌دهنده این است که قصد دارید پس از وارد‌کردن باقی آدرس به لوکال هاست کامپیوترتان متصل شوید. درواقع، با ورود عدد ۱۲۷ در ابتدای آدرس، فضایی شبیه‌ به سرور با امکان تغییر و ویرایش بدون نیاز به اینترنت برای عملیات‌های مربوط به سیستم داخل کامپیوترتان ایجاد خواهد شد.

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟ کدام نوع هاست را برای میزبانی وب‌سایت خود بخریم؟ در مقاله زیر بخوانید.

هاست چیست؟

کاربرد هاست محلی چیست؟؛ مخصوص مدیران وب‌ سایت و برنامه‌ نویسان و ادمین‌ های شبکه

اگر توسعه‌دهنده وب‌سایت یا ادمین شبکه یا برنامه‌نویس هستید و قصد دارید کد یا برنامه‌ای را بیازمایید، کار در لوکال هاست سه کاربرد اساسی دارد:

۱. امتحان وب‌ سایت یا برنامه‌ های کاربردی؛ جزئیات برنامه یا وب‌ سایت را قبل از انتشار عمومی بررسی کنید

تصور کنید وب‌سایتی اختصاصی راه اندازی کرده‌اید. احتمالاً قصد دارید بررسی کنید که وب‌سایتتان در اینترنت چگونه برنامه‌های نوشته‌شده را اجرا می‌کند. مسلم است منتشر‌کردن وب‌سایتی که هنوز آزمایشی روی آن انجام نشده، چندان رضایت‌بخش نیست؛ چراکه ممکن است در‌معرض عموم کاربران با خطا یا باگ فنی روبه‌رو شود. خبر خوش این است که می‌توانید فایل‌ها و کدهای برنامه‌نویسی را از‌طریق لوکال هاست بررسی کنید. درواقع، به‌کمک فضایی در کامپیوتر شخصی خود، می‌توانید قبل از بازدید کاربران، خودتان وب‌سایت را اجرا و قسمت‌های مختلف آن را بررسی کنید.

به‌عنوان برنامه‌نویس، زمانی‌که قصد دارید کارایی کدهای نوشته‌شده را بررسی کنید، به اینترنت و سرور نیاز دارید؛ اما همان‌طور‌که گفتیم، اجرای این کدها ممکن است برای وب‌سایتتان مشکلات امنیتی یا خطاهای دیگری به‌وجود آورد. این در حالی‌ است که به‌کمک لوکال هاست که شبیه‌ساز سرور اصلی است، امکان آزمایش ایمن برنامه‌ها قبل از انتشار عمومی آن وجود دارد؛ درنتیجه، اگر برنامه به تغییر نیاز داشت، به‌راحتی می‌توانید این کار را در لوکال هاست انجام دهید.

۲. تست سرعت و شبکه؛‌ با ارسال درخواست به لوکال هاست 

مهندسان آی‌تی یا شبکه می‌توانند برای آزمایش وب‌سایت بدون نیاز به اینترنت، از‌طریق لوکال هاست اقدام کنند. برای این کار، فقط کافی‌ است درخواستتان را به لوکال هاست ارسال کنید تا از این طریق وضعیت فعالیت سخت‌افزار یا نرم‌افزار سیستم‌ را بسنجید. علاوه‌براین، از‌طریق لوکال هاست امکان امتحان سرعت و بررسی درخواست‌های ارسال‌شده به سرور وجود دارد؛ بنابراین، با یک تیر چند نشان خواهید زد. آزمایش سرعت برنامه‌ها و سرعت پینگ و فعالیت شبکه، تنها بخشی از کاربرد لوکال هاست است.

۳. مسدود کردن ورودی‌ های مضر؛ فیلتر‌کردن درخواست‌ های خطرناک

به‌عنوان مدیر وب‌سایت احتمالاً می‌دانید وب‌سایتتان ممکن است در‌معرض حمله یا هک قرار بگیرد. زمانی‌که لوکال هاست درخواست‌های مضر و خطرناک را شناسایی کند، دیگر نگران هک وب‌سایت یا دسترسی به فایل‌های مضر نخواهید بود. با وارد‌کردن آدرس ۱۲۷.۰.۰.۱ به فضای لوکال هاست وارد می‌شوید. در این‌ فضا با درج نام دامنه وب‌سایت، کاربر را به‌راحتی به فضای لوکال هاست منتقل و درنتیجه، از هک یا حمله به وب‌سایت جلوگیری خواهید کرد.

برای آشنایی با نحوه نصب وردپرس روی لوکال هاست می‌توانید مقاله زیر را بخوانید.

نصب وردپرس رو لوکال هاست

تفاوت هاست با لوکال هاست چیست؟؛ مزیت استفاده از لوکال هاست به‌ جای هاست

در هاست اشتراکی، معمولاً با محدودیت‌هایی مانند میزان حجم آپلود و پهنای باند یا میزان حافظه هاست روبه‌رو هستیم. درحالی‌که در لوکال هاست، هر میزان منبع موردنیاز را می‌توانید به هاستتان اختصاص دهید؛ درنتیجه، مشکلی از بابت زمان و حافظه زیاد برای کارهایی مانند درون‌ریزی اسکریپت و نصب قالب نخواهید داشت. 

۱. صرف هزینه بسیار برای هاست اشتراکی

علاوه‌براین، زمانی‌که قصد دارید پروژه‌های برنامه‌نویسی را آزمایش کنید، صرف هزینه برای تهیه هاست مشترک چندان به‌صرفه نیست. درضمن‌، اِعمال تغییرات روی هاست مشترک معمولاً فرایند زمان‌بری است که احتمال دارد با خطا روبه‌رو شود؛ بنابراین، رایگان‌بودن لوکال هاست و نصب راحت آن روی کامپیوتر، انتخابی هوشمندانه‌ برای ویرایش و آزمون‌و‌خطای سرور مجازی است که پس از نهایی‌شدن کار، می‌توانید پروژه را روی هاست اصلی آپلود کنید. 

۲. وجود مشکلات امنیتی برای وب‌ سایت درصورت بروز خطا در هاست اشتراکی

فراموش نکنید درصورت بروز خطا در کدهای برنامه‌نویسی، استفاده از هاست مشترک ممکن است مشکلات امنیتی به‌دنبال داشته باشد؛ درنتیجه، پیش از بروز هرگونه خطای امنیتی ناشی از آزمایش و بررسی کدهای برنامه‌نویسی، بهتر است از لوکال هاست استفاده کنید.

۳. اجرای کد بدون نیاز به اینترنت در هاست محلی 

در لوکال هاست‌، بدون نیاز به اینترنت می‌توانید در هر زمان و مکانی کدهای مدنظرتان را اجرا کنید. علاوه‌براین، امکان مدیریت سریع و راحت فایل‌ها در لوکال هاست فراهم است.

آموزش نصب جوملا 4 روی لوکال هاست به کمک XAMPP ،AMPPS و Laragon را در مقاله زیر بخوانید.

نصب جوملا روی لوکال هاست

نرم‌ افزارهای ایجاد لوکال هاست ‌کدام‌ اند؟؛ معرفی چهار نرم‌ افزار مهم و کاربردی برای شبیه‌ سازی لوکال هاست

براساس نوع سیستم‌عاملی که از لوکال هاست پشتیبانی می‌کند، چندین نوع نرم‌افزار لوکال هاست وجود دارد. در‌ادامه، چهار نمونه از این نرم‌افزارها را بررسی خواهیم کرد:

۱. نرم‌افزار زمپ xampp‌؛ محبوب‌ ترین نرم‌افزار لوکال هاست برای وردپرس و جوملا

ابتدا سراغ محبوب‌ترین نرم‌افزار لوکال هاست از دید برنامه‌نویسان می‌رویم. نرم‌افزار xampp را روی هر نوع سیستم‌عامل از‌جمله لینوکس و ویندوز و مک می‌توان راه‌اندازی کرد. محبوبیت این نرم‌افزار به‌‌دلیل پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی پرل و پی‌اچ‌پی و FTP است. اگر اسم زمپ را تجزیه کنیم، به مخفف کلمات Apach ،mysql ،perl و php می‌رسیم که حرف X در ابتدای آن، نشان‌دهنده قابلیت نصب زمپ روی هر نوع سیستم‌عاملی است. به‌کمک زمپ می‌توانید وردپرس و جوملا را مستقیماً به هاست منتقل کنید.

۲. نرم‌ افزار ومپ wamp؛ قوی‌ ترین لوکال هاست ویندوز

ومپ به‌عنوان یکی از نرم‌افزار‌های قدرتمند شبیه‌سازی سرور در سیستم‌عامل ویندوز، سیستم ویندوز را به لوکال هاست تبدیل کند. کلمه wamp نیز از ترکیب حروف اول کلمات windows ،‌Apache ،‌mysql و php تشکیل شده است که امکانات نرم‌افزار را نشان می‌دهد.

۳. نرم‌ افزار لمپ lamp؛ نرم‌ افزار کاربردی برای سیستم‌ عامل لینوکس

برای سیستم‌های لینوکس، نرم‌افزار لمپ فضای متن‌بازی را به‌عنوان لوکال هاست در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد. لوپ نیز مخفف کلمات Linux ،Apache ،mysql و PHP است.

۴. نرم‌ افزار mamp؛ شبیه‌ ساز کارآمد سرور برای سیستم‌ عامل مکینتاش 

توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسانی که از سیستم‌عامل مکینتاش استفاده می‌کنند، به‌کمک نرم‌افزار Mamp می‌توانند برنامه‌های خود را قبل از اجرا به‌طور‌جزئی امتحان و بررسی کنند. این نرم‌افزار می‌تواند سرور محلی را با DNS پویا ارائه دهد؛ درنتیجه، دسترسی افراد به نتیجه بررسی را راحت‌تر می‌کند.

نصب و راه اندازی وب‌ سایت روی لوکال هاست؛ براساس نوع سیستم‌ عامل مدنظر

باتوجه‌به نوع سیستم‌عامل، انتخاب نرم‌افزار لوکال هاست نیز متفاوت است. معمولاً به‌‌دلیل محبوبیتی که xampp در قابلیت نصب روی تمام سیستم‌عامل‌ها دارد، اغلب برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند؛ بنابراین، درادامه نحوه راه اندازی لوکال هاست روی ویندوز به‌کمک نرم‌افزار xampp را بررسی خواهیم کرد.

نصب زمپ مانند نرم‌افزار‌های دیگر پیچیدگی خاصی ندارد. ابتدا جدیدترین نسخه نرم‌افزار xampp را دانلود کنید. پس از دانلود نرم‌افزار، روی گزینه EXE کلیک کنید تا عملیات نصب آغاز شود. درنهایت بعد از انتخاب زبان برنامه‌نویسی، گزینه Next را بزنید. پوشه پیش‌فرض برای xampp در درایو C قرار دارد که می‌توانید آن را به درایو مدنظرتان منتقل کنید و به مرحله بعد روید. درنهایت با کلیک روی next، عملیات نصب xampp آغاز می‌شود.

فراموش نکنید با هربار خاموش‌وروشن‌کردن سیستم، نیاز است گزینه‌های Start مقابل Apache و mysQl را فعال کنید تا وب‌سایت در محیط لوکال هاست اجرا شود.

خرید هاست

جمع‌بندی

لوکال هاست چیست؟ لوکال هاست فضایی است که امکان آزمایش برنامه و سرعت و مدیریت وب‌سایت پیش از دسترسی اجرای عمومی آن را برای شما فراهم می‌کند. در این مطلب از مقالات آموزش‌های هاست و سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک، با کاربردها و مزیت‌ها و نحوه نصب لوکال هاست آشنا شدیم. با استفاده از لوکال هاست، می‌توانید پیش از آپلود وب‌سایت در هاست اصلی، آن را بررسی و هرگونه خطایی را برطرف کنید. بدین‌ترتیب، وب‌سایت یا کدهای برنامه‌نویسی‌شده بدون هیچ خطایی در‌معرض عموم قرار خواهند گرفت. درصورتی‌که درباره نحوه نصب یا استفاده از لوکال هاست سؤالی دارید، آن را در بخش نظرات با ما مطرح کنید تا کارشناسان پارس پک شما را راهنمایی کنند. همچنین، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های پشتیبانی داخل وب‌سایت تماس بگیرید.

سؤالات متداول 

۱. لوکال هاست چیست؟

Local host فضای میزبانی محلی نصب‌شدنی روی کامپیوتر است که این امکان را می‌دهد تا وب‌سایتی آزمایشی را در کامپیوتر و بدون نیاز به اینترنت اجرا کنید. 

۲. لوکال هاست چه کاربردی دارد؟

لوکال هاست امکان آزمایش و بررسی مواردی همچون سرعت وب‌سایت و تست پینگ و کدهای برنامه‌نویسی‌شده را برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان یا افراد تازه‌کار فراهم می‌کند.

۳. لوکال هاست با هاست چه فرقی دارد؟

هاست فضایی واقعی است که وب‌سایت را میان میلیون‌ها کاربر به‌اشتراک می‌گذارد. درمقابل، لوکال هاست فضای شبیه‌سازی هاست است که قبل از نمایش در‌معرض عموم برای بررسی وب‌سایت و آزمون‌و‌خطاهای مربوط به آزمایش جزئیات وب‌سایت استفاده می‌شود. 

۴. فایده استفاده از لوکال هاست چیست؟

با استفاده از لوکال هاست، در هزینه‌های مربوط به سرویس اینترنت و هاست اصلی صرفه‌جویی خواهید کرد. علاوه‌بر افزایش امنیت، امکان تغییر و ویرایش سریع کد وجود دارد.

۵. انواع نرم‌ افزار‌های لوکال هاست چیست؟

نرم‌افزار‌های xampp ،‌wamp ،‌lamp و mamp از نرم‌افزار‌های کاربردی‌ لوکال هاست برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس یا مکینتاش است.

۶. بهترین نرم‌ افزار لوکال هاست چیست؟

نرم‌افزار xampp‌ به‌‌دلیل قابلیت نصب روی انواع سیستم‌عامل، جزو بهترین و محبوب‌ترین نرم‌افزار لوکال هاست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم