معرفی سرور NVMe به همراه نکات خرید این سرویس

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
یکشنبه 15 اسفند 1400
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۳۳۶ بازدید

سرور NVMe چیست؟ اگر شما برای میزبانی سایت خود به دنبال خرید سرور مناسب باشید قطعاً با سرور‌هایی مواجه می‌شوید که دارای انواع مختلفی از حافظه هستند. تعدادی از آن‌ها از حافظه NVMe استفاده می‌کنند، تعدادی ممکن است از حافظه SSD استفاده کنند و در انواع قدیمی آن از حافظه‌های معمولی HDD استفاده می‌شود.

سرور‌هایی که از حافظه NVMe بهره می‌برند جزء پیشرفته‌ترین نوع سرور‌ها بوده که نسبت به دیگر انواع حافظه ذخیره‌سازی اطلاعات، دارای سرعت بسیار بالایی هستند و تکنولوژی به روز‌تری دارند. در این مطلب به این موضوعات خواهیم پرداخت که سرور nvme چیست؟ چگونه کار کرده؟ و چه ویژگی‌هایی دارد که می تواند شما را ترغیب به خرید کند؟ همچنین شما را با انواع مختلف سرور که از این حافظه استفاده می‌کند آشنا خواهیم کرد.

حافظه سرور NVMe چیست؟

کلمه NVMe مخفف شده عبارت Non-Volatile Memory Express می‌باشد. این نوع حافظه یکی از به روزترین و پیشرفته‌ترین انواع هارد‌های تولید شده در دنیا است که به دلیل معماری خاصی که دارد از سرعت بالایی برخوردار بوده و شما می‌توانید تجربه‌ی بسیار سریع هنگام استفاده از این نوع هارد را داشته باشد. NVMe تا ۴ برابر بسیار سریع تر از انواع هارد معمولی SSD بوده و به همین دلیل یکی از اولین گزینه‌های مورد انتخاب شرکت‌ها و افرادی است که نیاز دارند سرعت کسب و کار آن‌ها و وب سایت‌شان بسیار بالا باشد.

از مواردی که باعث بالا بردن سرعت هارد NVMe نسبت به بقیه هارد‌ها می‌شود این است که هارد NVMe به طور مستقیم به مادربرد سیستم متصل شده و همچنین از درگاه اتصال هارد NVME PCIe استفاده می‌کند.

خرید سرور nvme

مزایای خرید سرور nvme پرسرعت ترین سرور با هارد بالا

مزایای خرید سرور NVMe

1. مصرف انرژی پایین

NVMe به دلیل دارا بودن ساختار به روز‌ و تکنولوژی‌های جدید در ساخت آن، به میزان قابل توجهی مصرف انرژی بسیار پایینی دارد؛ به طوری که دو سرور مشابه که یکی از هارد NVMe استفاده می‌کنند و دیگری از انواع مختلف هارد، تفاوت مصرف انرژی آن‌ها بسیار زیاد است.

2. سرعت بسیار بالا

همانطور که گفته شد این نوع هارد به طور مستقیم به مادربرد متصل شده و همچنین از درگاه های اتصال PCIe استفاده می‌کند بنابراین؛ سرعت بسیار بالایی در خواندن و نوشتن اطلاعات دارد.

3. توانایی انجام فعالیت‌های سنگین در سرور NVMe

اگر کسب و کار یا وبسایت شما به شکلی است که فعالیت‌های بسیار سنگین و حجم اطلاعاتی بالا دارد؛ استفاده از سرور NVMe را به شما پیشنهاد می‌کنیم چرا که به خوبی از پس انجام فعالیت‌های سنگین دارای حجم اطلاعاتی بالا بر می‌آید.

4. دارا بودن حافظه کش پیشرفته

در حافظه NVMe ، شما شاهد یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های حافظه کش در دنیا می‌باشید.

روش کار حافظه nvme

در سرور‌هایی که از حافظه NVMe استفاده می‌کنند، روش رد و بدل کردن اطلاعات بین سرور و حافظه به این شکل است که ابتدا سرور دستورات مورد نظر خود را به صورت I/O Command Queues در می‌آورد و سپس این دستورات به وسیله doorbell ثبت و آماده پردازش می‌شود.

در مرحله بعدی کنترلر موجود در حافظه NVMe به طور مرتب چک می‌کند که اگر دستور پردازشی خاصی ثبت شده است آن را برای اجرا آماده کند. روش کار به این صورت است که کنترلر NVMe دستورات I/O Command Queues را دریافت می کند.

در مرحله بعدی کنترلر دستورات دریافت شده را به همراه یک دستور توقف کوتاه مدت یا وقفه به I/O Completion queue ارسال می‌کند. در مرحله آخر نیاز است که سرور دستورات موجود I/O Completion queue را دریافت و ثبت کند.

انواع سرورهای NVMe

  1. سرور مجازی NVMe
  2. سرور اختصاصی NVMe
  3. سرور ابری NVMe
  4. سرور ایران NVMe
  5. سرور اروپا NVMe

سرور‌های مختلفی وجود دارند که از حافظه NVMe استفاده می‌کنند. در ادامه شما را با انواع مختف سرور NVMe آشنا خواهیم کرد.

سرور مجازی nvme

سرورهای NVMe در چه انواعی ارائه می شوند؟

1. سرور مجازی NVMe

یکی از معمول‌ترین سرور‌هایی که از هارد NVMe استفاده می‌کند سرور‌های مجازی هستند که به سرور مجازی VPS نیز گفته می‌شود. در سرورهای مجازی NVMe از یک سرور واقعی چندین نسخه مجازی‌ ساخته می‌شود که این سرور اصلی از هارد NVMe استفاده می‌کند. در واقع روی یک سرور واقعی و فیزیکی شما می‌توانید چندین سرور مجزا داشته باشید که هر کدام منابع جداگانه داشته و از سیستم عامل خاصی استفاده می‌کنند.

مزیت‌های سرور مجازی NVMe

  • کنترل کامل روی سرور و دسترسی روت
  • هزینه‌های مقرون به صرفه تری نسبت به امکاناتی که دریافت می‌کنید در اختیارتان قرار می‌گیرد.
  • به راحتی می‌توانید منابع مورد نظرتان را ارتقا دهید.

معایب سرور مجازی NVMe

  • نیاز به دانش اولیه برای نگهداری و راه‌اندازی آن دارید.
  • نسبت به سرویس‌های اشتراکی هزینه بالاتری دارد.

2. سرور اختصاصی NVMe

سرور‌های اختصاصی نیز از حافظه NVMe استفاده می‌کنند که می‌توانند تجربه سرعت بالا را در اختیار شما قرار دهند. در سرورهای اختصاصی یک سرور فیزیکی با تمام امکانات و سخت‌افزار آن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

به زبان ساده‌تر یعنی تمامی ظرفیت یک سرور واقعی و فیزیکی فقط مختص به یک نفر بوده و منابع آن در اختیار شخص دیگر یا اشتراک‌گذاری شده با سرور دیگر قرار نخواهد گرفت. در سرور اختصاصی شما به طور کامل می‌توانید هر گونه تغییری که بخواهید اعمال کنید و هر گونه سیستم عامل یا سروری که نیاز دارید بر روی سرور خود نصب کنید.

مزیت‌های سرور اختصاصی NVMe

  • سرعت بسیار بالا: به دلیل اینکه در این نوع سرورها منابع کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد و همچنین از حافظه NVMe استفاده شده است شما سرعت بسیار بالایی را تجربه خواهید کرد.
  • دسترسی کامل به سرور: شما کنترل کامل روی سرور خود دارید و به هیچ عنوان اطلاعات و منابع سرور شما با شخصی یا سرور دیگر در اشتراک گذاشته نمی‌شود.
پرسرعت ترین سرور مجازی

مزایای خرید سرور مجازی NVMe

3. سرور ابری NVMe

در سرورهای ابری نیز شاهد آن هستیم که از حافظه NVMe استفاده می شود. یکی از مفاهیم جالب که به تازگی بر سر زبان ها افتاده است تکنولوژی ابر یا Cloud است که سرورهای ابری نیز از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. در سرورهای ابری یک قسمت از یک سرور فیزیکی اشتراک‌گذاری می شود و مشتریان می‌توانند بسته به نیاز خود منابع خاصی را از این سرور فیزیکی در اختیار داشته باشند.

مزایای سرور ابری NVMe

  • کاهش هزینه‌ها: در این سرور‌ها به دلیل این که شما به صورت اشتراکی از منابع یک سرور استفاده کرده و همچنین به اندازه‌ای که نیاز دارید از آن منابع استفاده می‌کنید در نتیجه باعث کاهش هزینه های شما خواهد شد.
  • استفاده آسان: شما در سرورهای ابری نیاز به دانش خاصی برای استفاده از آن ندارید.
  • کاهش زمان: سرویس‌های ابری به طور کلی سرعت دسترسی به اطلاعات را افزایش می‌دهند و از طرفی در سرور ابری NVMe به دلیل استفاده شدن از هارد NVMe ، سرعت تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

4. سرور ایران و خارج NVMe 

سرورهایی که دارای حافظه NVMe هستند ممکن است در موقعیت ایران یا خارج باشند. یکی از فاکتورهای مهم برای دسترسی به اطلاعات، فاصله مکانی به سرور مورد نظر است. سرور NVMe ایران به دلیل اینکه در داخل کشور قرار دارد و افرادی که از داخل کشور بخواهند به این سرورها متصل شوند زمان کمتری را منتظر می‌مانند و از طرفی استفاده کردن از حافظه NVMe کمک می‌کند که سرعت دریافت و خواندن اطلاعات بسیار زیاد شود. سرور NVMe خارج برای وب سایت هایی با مخاطبان خارجی مناسب است.

سخن پایانی

سرورهای NVMe برای کسانی که به دنبال میزبانی های سریع هستند، مناسب است. حافظه های معمولی سرور هنگام تلاش برای دسترسی به حجم زیادی از داده ها ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوند اما شما با خرید هارد درایو NVMe، می توانید آن سرعت خواندن سرور را افزایش دهید. امروزه استفاده از درایوهای NVMe در سرویس های میزبانی در حال افزایش است.

در این بخش ما سعی کردیم تا شما را به طور کامل با سرور NVMe آشنا کرده و همچنین به معرفی انواع مختلف سرور‌هایی که از این نوع حافظه استفاده می‌کنند بپردازیم تا اگر قصد خرید آن را داشته باشید بهترین انتخاب را انجام دهید.

سوالات متداول

1. سرور NVMe چیست؟

سرورها کامپیوتر های همیشه روشن هستند که مانند کامپیوترهای خانگی دارای سخت افزار مشابه هستند. یکی از این سخت افزارهای مورد استفاده در سرور ها، هارد می باشد. یکی از جدیدترین انواع هارد، هارد NVMe می باشد. منظور از سرور NVMe سروری است که برای سخت افزار هارد خود از انواع هارد NVMe استفاده کرده باشد.

2. سرور NVMe در چه انواعی ارائه می شود؟

سرورهایی که از هارد NVMe استفاده می کنند دارای انواع مختلفی هستند. سرور مجازی NVMe ، سرور اختصاصی NVMe ، سرور ابری NVMe و سرور ایران و خارج  NVMe جزء این موارد می باشند.

3. مزایای خرید سرور NVMe چیست؟

استفاده کردن از سرورهای NVMe دارای مزایایی همچون مصرف انرژی پایین، سرعت بالا، توانایی انجام فعالیت های سنگین، انجام فعالیت های موازی و درا بودن حافظه کش پیشرفته است.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم