VNC و RDP چه تفاوتی باهم دارند؟

Avatar
نویسنده: مدیر
جمعه 3 اردیبهشت 1389
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۲۲۴ بازدید

اگر به کامپیوتر‌ی نیاز داشته باشید که از‌نظر فیزیکی در‌دسترس نیست، چه کاری انجام می‌دهید؟ این‌جاست که فناوری وارد عمل می‌شود. راه‌های زیادی از‌جمله نرم‌افزارهای مختلف و پروتکل‌های متفاوت برای اتصال از راه دور به کامپیوتر‌ها یا سرورهای دیگر وجود دارد. RDP و VNC دو نمونه از این ابزارها هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. سؤال مهم این است که تفاوت بین VNC و RDP چیست؟ در این مقاله، VNC و RDP را با یکدیگر به‌طورکامل مقایسه می‌کنیم و با بیان شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان، به شما کمک می‌کنیم تا از میان VNC و RDP بهترین گزینه را انتخاب و با درک کامل پروتکل‌های ریموت دسکتاپ‌ها و نحوه ارتباط آن‌ها، نیازهای خود را به‌راحتی برطرف کنید.

RDP چیست؟

پروتکل ریموت دسکتاپ یا Remote Desktop Protocol (به‌اختصار RDP) پروتکل معروفی است که مایکروسافت آن را توسعه داده است. با استفاده از این پروتکل، می‌توانید کنترل گرافیکی کامپیوتر یا سروری دیگر را از راه دور در دست بگیرید. اگرچه RDP یکی از ویژگی‌های داخلی ویندوز است، با سایر سیستم‌عامل‌ها مانند لینوکس و مک نیز کار می‌کند. گفتنی است RDP تعریف‌ها و ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که در‌ادامه و هنگام مقایسه آن‌ها را خواهید آموخت.

خرید سرور مجازی

VNC چیست؟

Virtual Network Computing (به‌اختصار VNC) نوعی سیستم اشتراک‌گذاری و مدیریت دسکتاپ از راه دور است که از پروتکلی به نام BFB استفاده می‌کند. VNC به شما امکان می‌دهد تا از راه دور کامپیوتر و سیستمی دیگر را کنترل کنید و کاربران دیگر نیز آن را هم‌زمان مشاهده کنند و با شما در ارتباط باشند. دقت گرافیکی VNC حداکثر به پیکسل می‌رسد و با طرح‌های گرافیکی ریزتر به‌سختی کار می‌کند. VNC عمدتاً برای پشتیبانی فنی و اهداف آموزشی استفاده می‌شود. برای مثال، نمایندگی‌های پشتیبانی فنی می‌توانند با استفاده از VNC به سیستم‌های مشتریان متصل شوند و مشکلاتشان را حل کنند. VNC سیستمی Platform-Independent یا اصطلاحاً مستقل از پلتفرم است و می‌تواند روی هر پلتفرمی اجرا شود.

برای آشنایی کامل‌تر با کاربرد VNC، ویژگی‌ها، مزایا، معایب و امنیت آن مقاله زیر را بخوانید.

VNC چیست و چطور کار می‌کند؟

مقایسه RDP و VNC 

هنگام بحث درباره مقایسه VNC و RDP برخی افراد ممکن است به این نتیجه برسند که RDP بهتر از VNC است یا برعکس که این نتیجه اصلاً صحیح نیست یا ممکن است صرفاً به‌دلیل استفاده‌های شما این نتیجه‌گیری صحیح باشد. هرکدام از این سیستم‌ها از روش‌ها و سیستم‌های متفاوتی استفاده می‌کنند که باعث شده است جایگاهی با ویژگی‌های خاص خود را داشته باشند. در‌ادامه، به برخی از تفاوت‌های RDP و VNC اشاره خواهیم کرد تا آن‌ها را بهتر درک کنید.

همه چیز در مورد ریموت دسکتاپ

آشنایی با مفهوم پروتکل ریموت دسکتاپ

VNC .1 درمقابل RDP: روش کار

همان‌طور‌که گفتیم، VNC پروتکلی مبتنی‌بر پیکسل یا Pixel-Based است؛ بنابراین، داده‌ها در سراسر شبکه به‌صورت تصویر رد‌و‌بدل می‌شوند که باعث کُندتر‌شدن VNC از RDP می‌شود؛ اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که این روش اشتراک‌گذاری دسکتاپ را آسان‌تر از RDP می‌کند. RDP با لایه‌های پایین‌تر گرافیکی کار می‌کند و مبتنی‌بر شیء یا Object-Based است و عملکرد اصلی آن ارائه صفحه‌نمایش سرور به مشتری درخواست‌کننده است. داده‌های رمزگذاری‌شده در بلوک‌ها ارسال و به فرایند سریع‌تر و کارآمدتر منجر می‌شوند. RDP وارد یک سیستم می‌شود و یک نسخه دسکتاپ واقعی ایجاد می‌کند. این یعنی با RDP می‌توانید یک نسخه از همان دسکتاپ با منابع متفاوت دراختیار داشته باشید.

VNC .2 درمقابل RDP: کاربردها

در مقایسه کاربردهای VNC و RDP به این نتیجه خواهید رسید که VNC به‌عنوان پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش استفاده می‌شود و به کامپیوتر‌های ریموت اجازه می‌دهد کنترل آن‌ها را در دست بگیرند. بنابراین، VNC می‌تواند گزینه‌ای عالی برای پشتیبانی مشتریان و آموزش باشد؛ زیرا همه کاربران صفحه‌نمایش یکسانی دراختیار دارند. برای مثال، مربی می‌تواند مراحل کار را به دانش‌آموزان نشان دهد یا پشتیبانان می‌توانند عملیات‌ها را درمقابل دیدگان مشتریان انجام دهند.

درمقابل، RDP پلتفرمی برای به‌اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش نیست؛ بلکه پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری منابع کامپیوتر است. به‌همین‌دلیل، راه بسیار سریع‌تر و کارآمدتری برای دسترسی از راه دور به کامپیوتر ارائه می‌کند. RDP اغلب در سرورهای خصوصی مجازی (VPS) استفاده می‌شود تا به چندین کاربر امکان دسترسی هم‌زمان و در‌عین‌حال مستقل و با منابع یکسان را بدهد. نکته دیگر اینکه RDP اجازه ورود هم‌زمان را نمی‌دهد و با ورود جدید، به‌طورخودکار جلسه قبلی را Log off می‌کند. درنهایت باید بگوییم که وقتی از مقایسه کاربردهای RDP و VNC صحبت می‌کنیم، باید به این دقت کنید که هرکدام کاربردهای متفاوتی دارند.

آموزش اتصال به سرور‌های پارس پک را با استفاده از VNC در مقاله زیر بخوانید.

اتصال به سرور پارس پک با VNC

VNC .3 درمقابل RDP: عملکرد

همان‌طور‌که اشاره کردیم، هدف اصلی RDP اشتراک‌گذاری منابع است، نه اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش؛ به‌همین‌دلیل، می‌توانید به‌راحتی به دسکتاپ‌های دیگر متصل شوید و از آن استفاده کنید. RDP سریع و کار با آن آسان است و در اتصال به سرورهای VPS، معمولاً از آن استفاده می‌شود؛ زیرا به چندین کاربر می‌تواند اجازه دسترسی به یک سرور با منابع جداگانه بدهد. درمقابل، VNC صرفاً دسکتاپی یکسان را بین دو یا چند کاربر به‌اشتراک می‌گذارد و در‌مقایسه‌با RDP، کُندتر عمل می‌کند و باگ‌های بیشتری دارد.

Vnc چیست؟

منظور از VNC چیست؟

VNC .4 درمقابل RDP: پلتفرم‌های پشتیبانی‌شده

RPD برنامه‌ تقریباً اختصاصی مایکروسافت برای ویندوز است که به‌طورپیش‌فرض روی کامپیوترهای ویندوزی نصب شده است و نیز در سمت سرور فقط روی کامپیوتر‌های ویندوزی کار می‌کند. برای استفاده از RDP می‌توانید از برنامه‌های سمت کلاینت استفاده کنید که امکان استفاده از RDP را در پلتفرم‌هایی مانند لینوکس، مک، iOS و اندروید فراهم می‌کند. این در حالی است که VNC مستقل از پلتفرم است و می‌تواند روی همه پلتفرم‌ها استفاده شود. برنامه‌های VNC برای سیستم‌عامل‌های مختلف وجود دارند و هیچ محدودیتی در استفاده از آن‌ها برای اتصال به کامپیوتر‌ها در پلتفرم‌های مختلف و با سیستم‌عامل‌های متفاوت در نظر گرفته نشده است.

VNC .5 درمقابل RDP: امنیت

امنیت عامل مهمی در هر سیستم است؛ بنابراین، مقایسه VNC و RDP از این منظر ضروری است. RDP از رمز RC4 RSA Security برای رمزگذاری داده‌هایی که بین سرور و کلاینت منتقل می‌شود، استفاده می‌کند و هر به‌روز‌رسانی آن روش‌های رمزگذاری را بهبود می‌بخشد. نسخه‌های قدیمی RDP دربرابر حمله‌ای به نام man-in-the-middle آسیب‌پذیر هستند که می‌تواند به دسترسی غیرمجاز مهاجم به اتصال شما منجر شود. دسترسی امن RDP با کمک SSL / TLS در اکثر نسخه‌های ویندوز و سرور امکان‌پذیر است.

درمقابل‌، VNC از تونل SSH و سیستم رمزگذار end-to-end استفاده می‌کند و به رمزهای عبور متکی است. البته SSH ویژگی استاندارد VNC نیست و مستلزم پیکربندی اضافه است. همچنین، ضعف استفاده از تونل SSH این است که کاربر ریموت به سرور دسترسی کامل پیدا می‌کند که ممکن است خطر امنیتی به‌دنبال داشته باشد.

آموزش vnc viewer

 

VNC و RDP چه تفاوتی باهم دارند؟

چه زمانی باید از RDP و چه زمانی باید از VNC استفاده کنیم؟

زمان انتخاب RDP

  • به‌اشتراک‌گذاری منابع کامپیوتر (به‌عنوان مثال سرور فیزیکی) با سایر کاربران
  • دسترسی به کامپیوتر از راه دور بدون نیاز به‌اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش
  • هنگام نیاز به پشتیبانی از چند مانیتور

زمان انتخاب VNC

  • خدمات پشتیبانی که در آن تکنسین و کاربر هر دو به دسترسی هم‌زمان به کامپیوتر نیاز دارند.
  • وقتی معلم می‌خواهد مراحل را به دانش‌آموزان نشان دهد.
  • وقتی سرور روی پلتفرمی متفاوت از ویندوز قرار دارد.

اکنون که درک کاملی از VNC و RDP به‌دست آوردید و می‌دانید از هرکدام در چه شرایطی باید استفاده کنید، به‌راحتی می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در جدول زیر، جمع‌بندی و مقایسه سریع این دو پروتکل آورده شده است:

سرعت کاربردهای اصلی سیستم‌عامل‌های قابل‌اجرا کانال امنیتی
RDP سریع پلتفرم اشتراک منابع لینوکس، ویندوز، macOS و اندروید SSL/TLS
VNC آهسته و تدریجی پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش لینوکس و ویندوز و macOS تونل SSH

بهترین جایگزین‌های RDP و VNC کدام‌اند؟

RDP و VNC دو پروتکل مدیریت سرور ها و کامپیوتر‌ها از راه دور هستند؛ البته راه‌حل‌ها و سیستم‌های جایگزینی نیز برای آن‌ها وجود دارد که بسته به نیازهای کاربران می‌توانند به‌کار برده شوند.

TeamViewer .1

TeamViewer نرم‌افزاری شناخته‌شده برای دسترسی از راه دور به سیستم‌هاست. همان‌طور‌که از نام این نرم‌افزار مشخص است، راه‌حلی عالی برای ارتباط تیمی با سیستم‌های از راه دور ارائه می‌کند. با TeamViewer به‌راحتی می‌توانید به کامپیوترهای دیگر متصل شوید و کنترل دسکتاپ را در دست بگیرید. این نرم‌افزار به‌‌رایگان برای تمام سیستم‌عامل‌های محبوب در‌دسترس قرار دارد.

NoMachine .2

NoMachine نیز جایگزینی دیگر برای سیستم‌های ریموت به‌حساب می‌آید. این نرم‌افزار رایگان است و از فناوری NX برای برقراری اتصال استفاده می‌کند. نرم‌افزار NoMachine تقریباً برای تمامی پلتفرم‌های محبوب دردسترس است.

AnyDesk .3

AnyDesk یکی دیگر از ابزارهای محبوب برای دسترسی از راه دور به پلتفرم‌ها و کامپیوتر‌هاست. این ابزار نیز رایگان است و قابلیت‌های فراوانی دارد و از آن روی تمامی پلتفرم‌های محبوب می‌توان استفاده کرد.

ریموت زدن به سرور از راه دور

از کدام برنامه‌ها به‌عنوان جایگزین VNC و RDP استفاده کنیم؟

جمع‌بندی

RDP و VNC پلتفرم‌های برجسته‌ای هستند که کاربردهای فراوانی دارند. در این مقاله از آموزش سرور ، RDP و VNC را مقایسه کردیم. هیچ‌یک از این دو پلتفرم بدتر یا بهتر از دیگری نیست‌؛ بلکه هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خود را دارند که باتوجه‌به نیاز خود، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب و استفاده کنید. ناگفته نماند عوامل زیادی مانند کارایی و پلتفرم‌ها و امنیت در انتخاب و تصمیم‌گیری شما موثرند که در مقاله حاضر، آن‌ها را به‌طورکامل بررسی کردیم.

سؤالات متداول

۱. تفاوت اصلی بین RDP و VNC چیست؟

بین RDP و VNC چندین تفاوت وجود دارد؛ اما تفاوت اصلی این است که RDP جلسات مجازی دسکتاپ را ایجاد می‌کند؛ ولی VNC فقط صفحه‌نمایش را نشان می‌دهد.

۲. آیا RDP سریع‌تر از VNC است؟

وقتی از مقایسه سرعت RDP و VNC صحبت می‌شود‌، باید به این موضوع توجه کنیم که هدف اصلی RDP به‌اشتراک‌گذاری منابع است، نه اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش؛ به‌همین‌دلیل، راه بسیار سریع‌تر و سازنده‌تری برای دسترسی به کامپیوتر از راه دور دراختیارتان قرار می‌دهد.

۳. RDP درمقابل VNC، از کدام‌یک استفاده کنیم؟

هم RDP و هم VNC می‌توانند برای کاربران مفید باشند. بااین‌حال، VNC درمقایسه‌با RDP مزایایی مانند سهولت استفاده و یکنواختی جلسات را دارد که باعث می‌شود تقاضای بیشتری، به‌ویژه بین کاربران تازه‌کار، برایش وجود داشته باشد.

۴. RDP چیست؟

RDP نوعی پیاده‌سازی متن‌باز و رایگان از پروتکل ریموت دسکتاپ است که در سیستم‌عامل‌های غیر از MS Windows (مانند لینوکس و توزیع‌های آن) استفاده می‌شود. RDP به شما امکان می‌دهد که ازطریق ماشین ویندوزی، اتصال دسکتاپ به سرور لینوکس خود را از راه دور برقرار کنید.

۵. آیا می‌توانیم از RDP در لینوکس خود استفاده کنیم؟

بله، RDP در ابتدا برای مایکروسافت ویندوز توسعه داده شد؛ اما ازآن‌جاکه با گذشت زمان بسیار محبوب شد، اکنون در لینوکس، مک، iOS و حتی اندروید در‌دسترس است.

۶. VNC درمقابل Remote Desktop، کدام‌یک بهتر است؟

به‌طورکلی، پروتکل دسکتاپ از راه دور (Remote Desktop) ازنظر عملکرد سریع‌تر از VNC است. بااین‌حال، هم RDP و هم VNC می‌توانند بهترین گزینه برای کاربران باشند. اگرچه این سرویس‌ها امنیت مناسبی برای کاربران فراهم می‌کنند، RDP دربرابر حمله‌های خارجی از VNC قدرتمندتر و ایمن‌تر است. دلیل این امر رمزگذاری بررسی‌نشدنی جلسه‌های RDP است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم