آشنایی با شبکه خصوصی مجازی سرورها در پارس پک

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 2 آذر 1401
مطالعه: ۴ دقیقه ۰ نظر ۲۳۲۵ بازدید

شبکه خصوصی مجازی یکی از سرویس‌های پنل کاربری پارس پک است که برای انواع سرورها مثل سرور مجازی ارائه می‌شود. این سرویس امکانی را برای ایجاد ارتباط داخلی بین سرورهای درون یک دیتاسنتر فراهم می‌کند. این ارتباط به‌صورت داخلی یا لوکال بین سرورهای یک دیتاسنتر برقرار می‌شود و جدا از ارتباطی است که دو سرور می‌توانند در شبکه و اینترنت برقرار کنند.

در‌واقع، این سرویس شبکه خصوصی یا داخلی مجزایی از شبکه اصلی و اینترنت ایجاد می‌کند که یک یا چند سرور می‌توانند مستقیماً با‌هم ارتباط برقرار کنند. در این مطلب از بلاگ پارس پک، بیشتر درباره شبکه خصوصی صحبت خواهیم کرد؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

شبکه خصوصی مجازی چطور عمل می‌کند؟

عملکرد شبکه خصوصی مجازی بدین‌صورت است که برای هر سرور عضو این شبکه، یک کارت شبکه مجازی مجزا (مازاد یا دوم یا به‌جز کارت شبکه اصلی) در نظر گرفته می‌شود. روی کارت شبکه دوم سرورها یک آدرس (IP) مربوط به شبکه داخلی قرار می‌گیرد که از‌طریق آن آدرس می‌توانند داخل شبکه خصوصی با‌هم صحبت کنند.

‌شبکه خصوصی از ارتباط Local بین سرورهای موجود در یک دیتاسنتر استفاد می‌کند که در این صورت برای ارتباط به استفاده از بستر اینترنت نیازی نیست. درواقع، ارتباط آن‌ها به‌صورت شبکه داخلی برقرار می‌شود و از ترافیک اینترنت استفاده نمی‌شود. همین امر باعث صرفه‌جویی در مصرف ترافیک شبکه می‌شود.

در یک شبکه خصوصی مجازی بین سرورهای مستقر در یک دیتاسنتر ارتباط محلی ایجاد می‌شود. برای ایجاد ارتباط لوکال بین سرور‌ها به کارت شبکه مجزا نیاز است. همچنین با ایجاد شبکه خصوصی مجازی به اینترنت نیاز نخواهید داشت و می‌توانید بدون نیاز به اینترنت بین سرورهای دیتاسنتر خود ارتباط مجازی ایجاد کنید.

چطور شبکه خصوصی مجازی را روی سرور خود فعال کنیم؟

در پنل کاربری پارس پک، وارد بخش مدیریت سرویس سرور خود شوید و از بالا سمت راست گزینه مدیریت شبکه خصوصی را انتخاب کنید.

معرفی شبکه خصوصی مجازی vpn

آموزش فعال‌سازی شبکه خصوصی مجازی روی سرور

در صفحه جدید، باید ساخت شبکه خصوصی را انتخاب کنید.

آموزش فعال سازی شبکه خصوصی مجازی

ساخت شبکه خصوصی را انتخاب کنید

برای ساخت شبکه خصوصی عنوان دلخواهتان را در نظر بگیرید و دیتاسنتر مدنظر را انتخاب کنید. سپس، رنج IP  لوکال دلخواهتان را وارد کنید و دکمه اضافه را بزنید.

آموزش ساخت سرور vpn

عنوان و رنج IP لوکال دلخواه را انتخاب کنید

در صفحه جدید، شبکه‌های خصوصی مجازی ایجادشده به شما نمایش داده می‌شود.

راه اندازی شبکه خصوصی مجازی

نمایش شبکه‌های خصوصی ایجاد شده

وقتی روی مدیریت سرورها بزنید، صفحه‌ای باز می‌شود که می‌توانید سروری را به شبکه خصوصی‌تان اضافه یا کم کنید. در این مرحله، سرور مدنظرتان را انتخاب و IP لوکال دلخواه خود را در کادر مرتبط درج کنید.

چطور روی سرور شبکه خصوصی مجازی فعال کنیم؟

انتخاب سرور مد نظر و وارد کردن IP لوکال دلخواه

وقتی سروری به شبکه خصوصی اضافه می‌کنید، یک کارت شبکه مجازی به سرور شما اضافه می‌شود.

کارت شبکه مجازی سرور چیست؟

حال باید به‌صورت ریموت (SSH) به سرور خود متصل شوید و در بخش تنظیم کارت شبکه، آی‌پی‌ مرتبط را روی کارت شبکه لوکال سرورتان تنظیم کنید. بدین‌ترتیب، شبکه خصوصی مجازی شما ساخته و امکان برقراری اتصال داخلی بین سرورهای یک شبکه مجازی فراهم می‌شود.

خرید سرور

جمع‌بندی

اگر مدیریت چندین سرور را برعهده داشته باشید و بخواهید به‌راحتی و بدون مصرف اینترنت بین این سرورها ارتباط ایجاد کنید، می‌توانید از سرویس شبکه خصوصی مجازی که در پنل کاربری پارس پک ارائه می‌شود، استفاده کنید. تنها نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهید، این است که سرورهای شما در یک دیتاسنتر باشند.

با شبکه خصوصی مجازی سرورها می‌توانید بین سرورهای مستقر در یک دیتاسنتر ارتباط لوکال ایجاد کنید. با ایجاد شبکه خصوصی مجازی سرورها این امکان برای شما فراهم می‌شود بتوانید بدون نیاز به مصرف ترافیک اینترنت با سایر سرورهای مستقر در یک دیتاسنتر ارتباط برقرار کنید. درصورت تمایل به ارتباط با سایر سرورها بدون نیاز به اتصال اینترنتی ساخت شبکه خصوصی مجازی می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم