10 کاربرد سرور مجازی + معرفی و بررسی

Avatar
نویسنده: تیم نویسندگان بلاگ پارس پک
یکشنبه 2 بهمن 1401
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۱۵۷۹ بازدید

در چند سال اخیر، استفاده از سرورهای مجازی رشد نسبتاً زیادی کرده است. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که به‌جای پرداخت هزینه زیاد برای سرورهای اختصاصی، به‌سراغ سرورهای مجازی بروند و از آن‌ها در پروژه‌های خود استفاده کنند.

برای میزبانی از هر وب‌سایتی، گزینه‌های متعددی وجود دارند که یکی از انتخاب‌های برتر سرورهای مجازی است. در این مقاله، نمی‌خواهیم به شما بگوییم که سرور مجازی چیست؛ بلکه می‌خواهیم به این سؤال جواب دهیم که کاربرد سرور مجازی چیست و در چه پروژه‌هایی بهتر است که به‌سراغ آن بروید؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

چرا باید به‌سراغ انتخاب سرور مجازی برویم؟

در دنیای امروز، به سرورهای متنوعی با کارایی‌های مختلف دسترسی داریم و سرورهای مجازی دقیقاً جایی در مرز بین سرورهای اشتراکی و سرورهای اختصاصی قرار می‌گیرند. یکی از ویژگی‌های مشترک بین سرور مجازی و سرور اختصاصی‌، آن است که با قرار‌دادن پروژه‌ها روی سرور خودتان، می‌توانید برنامه‌هایی را نصب کنید که برای عملکرد بهتر و امنیت بیشتر پروژه نیاز دارید.

از‌آن‌جاکه سرورهای مجازی مقیاس‌پذیر هستند، راه‌حلی عالی برای پیاده‌سازی مراحل مختلف پروژه خواهند بود. در‌واقع، هرچه پروژه شما رشد می‌کند، سرور مجازی خود را هم می‌توانید بهبود ببخشید. خرید سرور مجازی بدین‌معنی است که می‌توانید در آینده تمامی قسمت‌های سرور، ازجمله فضای ذخیره‌سازی و میزان رم و هسته‌های پردازشی اصلی را افزایش دهید.

کاربردهای سرور مجازی چیست؟

در دنیای امروز، می‌توان تعداد زیادی از کاربرد‌های سرور مجازی را نام برد؛ ولی در این مطلب، قصد داریم به نُه کاربرد مهم آن‌ها اشاره کنیم.

۱. کاربرد سرور مجازی در آموزش و یادگیری ادمین سیستم شدن (Sysadmin)

یکی از کاربردهای اصلی سرور مجازی که باعث می‌شود تعداد نسبتاً زیادی از کاربران از استفاده از آن‌ استقبال کنند، یادگیری انواع مختلف نرم‌افزارهاست. تقریباً تمامی سرورهای مجازی دسترسی روت را برای کاربرانشان فراهم می‌‌کنند.

اگر بخواهیم این موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم، بد نیست به مثالی اشاره کنیم. نصب لینوکس روی کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ کار بزرگی است و اگر شما این کار را به‌صورت اصولی و درست یاد نگرفته‌اید، پیشنهاد می‌دهیم که آن را انجام ندهید. راه‌حل این مشکل استفاده از سرور مجازی است.

سرور مجازی با ارائه محیطی ایزوله که بتوانید در هر زمان و از هر کجای دنیا به آن متصل شوید، به شما در این زمینه کمک زیادی می‌کند. علاوه‌بر‌این، سرور مجازی می‌تواند درس بهتری درباره کنترل از راه دور و برنامه‌های متصل به اینترنت از‌طریق کامپیوتر خودتان که ممکن است همیشه روشن نباشد، ارائه دهد.

مناسب‌ترین و بهترین سرو رمجازی برای ما کدام است؟ چطور بهترین VPS را انتخاب کرده و بخریم؟ در مقاله زیر بخوانید.

راهنمای خرید بهترین سرور مجازی

۲. کاربرد سرور مجازی در برنامه‌ نویسی

یادگرفتن برنامه‌نویسی روی کامپیوتر شخصی با استفاده از محیط برنامه‌نویسی مناسب کار نسبتاً آسانی است. با‌این‌حال، استفاده از سرور مجازی به شما کمک خواهد کرد کدهایی که برای پروژه خود نوشته‌اید، در محیطی بهتر آزمایش کنید.

این موضوع حتی برای شرکت‌های برنامه‌نویسی هم صادق است. بسیاری از شرکت‌های برنامه‌نویسی بخش‌های مختلفی دارند تا با استفاده از هر‌کدام از آن‌ها، بتوانند برنامه‌ها را در بهترین و عالی‌ترین شکل ممکن به‌دست مشتری برسانند. در این شرایط، شرکت باید با استفاده از راه‌اندازی سیستم کنترل نسخه مانند GitLab، امکان اشتراک‌گذاری کدهای نوشته‌شده را فراهم آورد.

۳. کاربرد سرور مجازی در ایجاد سرور بازی اختصاصی

اگر در اینترنت جست‌وجو کنید، متوجه خواهید شد که برای بازی‌هایی مانند Rust ،Among US ،GTA و Minecraft سرورهایی اختصاصی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به انجمن گیمرهایی بپیوندید که دوست دارید درکنارشان بازی کنید.

علاوه‌براین، با راه‌اندازی سرور اختصاصی بازی با استفاده از سرور مجازی، می‌توانید تأخیر ارتباط آنلاین با سرور مدنظر را کاهش دهید و در زمان بازی‌کردن کیفیت بهتری را تجربه کنید. نکته مهم دیگر اینکه امکان پیاده‌سازی برخی از مودهای جذاب برای بازی‌ها از‌طریق این سرورها وجود دارد.

تا همین چند سال پیش، تعداد بازی‌هایی که از سرورهای شخصی پشتیبانی می‌کردند، بسیار اندک بود؛ اما امروزه حتی می‌توانید چندین سرور اختصاصی بازی‌های مختلف را روی یک سرور مجازی پیاده‌سازی کنید. درمجموع، باید بگوییم که با اضافه‌کردن سرورهای صوتی مانند TeamSpeak یا Mumble به سرور مجازی خود، در زمان بازی‌کردن با دیگر گیمرها تجربه بهتری کسب خواهید کرد.

۴. کاربرد سرور مجازی درزمینه میزبانی از وب‌ سایت‌ ها

یکی از کاربردهای مهم‌ سرور مجازی، به میزبانی یا هاستینگ وب‌سایت‌ها بازمی‌گردد. برای انجام هرچه‌بهتر این کار، به اقیانوسی از برنامه‌ها دسترسی خواهید داشت که کار شما را آسان‌تر می‌کنند.

سرورهای مجازی به‌هیچ‌عنوان شما را در‌زمینه پیاده‌سازی فریم‌ورک‌ها و برنامه‌ها محدود نمی‌کنند و قسمت بک‌اند وب‌سایت خود را به‌راحتی می‌توانید روی آن‌ها پیاده‌سازی کنید. در‌واقع، بسیاری از وب‌سایت‌هایی که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنید، سرور اختصاصی ندارند و به استفاده از سرورهای مجازی رضایت داده‌اند.

VPS چیست؟ چه انواعی دارد؟ سرور مجازی چطور کار می‌کند و دسترسی به آن چگونه است؟ در مقاله زیر بخوانید.

سرور مجازی چیست؟

۵. کاربرد سرور مجازی در‌ زمینه پیاده‌ سازی سرور ایمیل و پیام‌ رسان خصوصی

اگر شما هم به امنیت سایبری خود اهمیت می‌دهید و نمی‌خواهید افراد دیگر ایمیل‌هایتان را بخوانند، پیشنهاد می‌کنیم که به‌سراغ رمز‌گذاری و استفاده از سرور ایمیل خصوصی خود بروید. نصب و راه‌اندازی این نوع سرورهای مخصوص ایمیل کار نسبتاً آسانی است.

سرورهای مجازی به شما اجازه خواهند داد تا در‌کنار راه‌اندازی سرور ایمیل اختصاصی، پیا‌م‌رسان اختصاصی خود را نیز با استفاده از برنامه‌هایی راه‌اندازی کنید. نرم‌افزار پیام‌رسان خصوصی مانند ejabberd‌ ازطریق رمز‌گذاری سرتاسری یا End-to-End Encryption امکان ارسال و دریافت پیام‌های حساس شما به دیگر افراد را فراهم خواهد آورد.

سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

VPS چه کاربردی دارد؟

۶. کاربرد سرور مجازی در مدیریت پروژه

یکی از ابزارهای اصلی‌ در پیش‌برد هرچه‌بهتر اهداف در تیم‌های مختلف ابزارهای مدیریت پروژه هستند. در این زمینه، برنامه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ اما هم محدودیت‌های خاص خود را دارند و هم باید هزینه نسبتاً زیادی برایشان بپردازید.

۷. کاربرد سرور مجازی در ایمن‌ سازی اطلاعات با استفاده از VPN

در دنیای امروز، VPNها کاربردهای زیادی دارند و تنها برای دور‌زدن فیلترینگ اِعمال‌شده دولت‌ها به‌کار نمی‌روند. VPN‌ها به شما امکان می‌دهند تا اطلاعات شخصی و شرکت و مشتری خود را در‌برابر هکرها ایمن نگه‌ دارید و با ایجاد تونل رمزگذاری‌شده بین کامپیوتر و سرورتان، پرداخت‌های ایمن‌تری را تجربه کنید.

تونل‌های گفته‌شده تمام ترافیک اینترنت شما را ایمن و امکان مخفی‌کردن IP و موقعیت مکانی شما را فراهم می‌کنند. بسیاری از افراد در سراسر دنیا ترجیح می‌‌دهند که سرورهای VPN خود را راه‌اندازی کنند تا امنیت بیشتری را برای اطلاعاتشان فراهم آورند. شما با ایجاد سرور VPN به‌کمک سرور مجازی‌، می‌توانید مطمئن شوید که داده‌هایتان به‌طور کاملاً ایمن و محافظت‌شده جابه‌جا می‌شوند.

۸. کاربرد سرور مجازی در راه‌ اندازی VoIP

یکی دیگر از کاربردهای VPS در راه‌اندازی سرور VoIP است. VoIP مخفف Voice over Internet Protocol است و به شما اجازه خواهد داد تا با استفاده از اینترنت، تمامی تماس‌های تلفنی خود را برقرار کنید. بنابراین، حتی حین بازی‌کردن می‌توانید با افراد دیگر صحبت کنید یا صرف‌نظر از موقعیت مکانی که در آن حضور دارید، با دیگران تماس بگیرید.

۹. کاربرد سرور مجازی در تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات

اگر شما هم قصد دارید از اطلاعاتتان نسخه پشتیبان تهیه کنید یا سرور دیتابیس داشته باشید، پیشنهاد می‌‌کنیم که به‌سراغ سرورهای مجازی بروید. البته باید به این نکته دقت کنید که اگر داده‌هایتان اندک هستند، استفاده از سرورهای مجازی راه‌حل مناسبی نخواهند بود؛ اما اگر کسب‌وکاری هستید که داده‌های نسبتاً زیادی را جمع‌آوری و تولید می‌کند، راه‌اندازی سرور دیتابیس باید جزئی از اهداف اصلی شما باشد.

اگر این موضوع را هم در نظر بگیرید که در تمام نقاط دنیا می‌توانید از سرور دیتابیس خود استفاده کنید، متوجه خواهید شد که استفاده از سرور مجازی بهترین روش برای مدیریت اطلاعاتتان خواهد بود.

۱۰. کاربرد سرور مجازی در‌ زمینه بازار بورس و رمز‌ ارز

هنگامی که vps می‌خرید، شما تصور می‌کنید که استفاده از آن تنها به کسب‌وکارتان محدود خواهد شد و افراد دیگر نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند‌؛ به‌همین‌دلیل، امنیت بیشتری برای شما به‌‌ارمغان خواهد آورد. در استفاده از سرورهای مجازی امنیت اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما اصلی‌ترین دلیلی که ما را به‌سمت استفاده از این سرورها سوق می‌دهد، سرعت اتصال اینترنت آن‌هاست.

همان‌‎طور‌که می‌دانید، هر ثانیه در بازارهای بورس و رمزارز بسیار مهم است و باید با سرعت زیاد به تغییرات این بازارها واکنش نشان داد. لزوم نشان‌دادن واکنش سریع باعث شده است تا بسیاری از افراد در سراسر جهان به‌سمت استفاده از سرورهای VPS بروند تا از ضررهای احتمالی در این بازار جلوگیری کنند.

افزون‌براین، این سرورها به‌دلیل آنکه همیشه روشن هستند، زمانی‌که قصد دارید استراحت کنید، با استفاده از برنامه‌هایی که از قبل روی آن‌ها نصب کرده‌اید، می‌توانند به معامله ادامه دهند تا در این بازه زمانی هم سود کنید.

داشتن سرور مجازی چه کمکی به فعالیت در فارکس می کند؟ یک VPS مناسب برای فارکس چه ویژگی‌های دارد؟ در مقاله زیر بخوانید.

سرور مجازی فارکس چیست؟

خرید سرور مجازی از خدمات میزبانی ابری پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

خرید VPS

جمع‌بندی

در این مقاله، درباره کاربرد‌های VPS یا سرور مجازی صحبت کردیم و گفتیم که این سرورهای کارآمد در چه حوزه‌هایی می‌توانند به ما کمک کنند. امروزه، سرورهای مجازی در تمام فعالیت‌های آنلاینی که قصد داریم انجام دهیم، ورود پیدا کرده‌اند و عضوی جدانشدنی از خدمات آنلاین هستند. آیا شما هم از سرورهای مجازی استفاده می‌کنید؟ دیدگاه‌های خود را در بخش کامنت‌ها با ما به‌اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

۱. آیا با سرور مجازی می‌توان VPN درست کرد؟

اگر قصد دارید از سرور برای ساخت VPN استفاده و با آن آی‌پی خود را مخفی کنید، سرورهای مجازی را می‌توانید در اولویت قرار دهید؛ چراکه سرعت چشمگیری در‌اختیار کاربران قرار می‌دهند.

۲. سرور مناسب برای پشتیبان‌ گیری از داده چیست؟

با‌توجه‌به سرعت و سهولتی که سرورهای مجازی در‌اختیار کاربران قرار می‌دهند، به‌خوبی می‌توانید روی سرور مجازی برای پشتیبان‌گیری از داده‌هایتان حساب کنید.

۳. چگونه می‌ توان در GTA و Minecraft سرور ساخت؟

برای ساختن سرور در بازی‌های ویدئویی مثل GTA و Minecraft‌، باید در ابتدا سرور مجازی مناسب و با قدرت کافی تهیه کنید. پس‌ازآن، می‌توانید تغییرات دلخواهتان را روی این سرور اِعمال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم