مانیتورینگ سرور لینوکس چیست؟ + ۸ ابزار مانیتورینگ در سرور لینوکس

Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
جمعه 7 بهمن 1401
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۱۲۳ بازدید

درصورتی‌که از سیستم‌عامل لینوکس برای وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، نظارت بر این سرورها ضروری است. دستورهای مانیتورینگ سرور لینوکس معمولاً برای عیب‌یابی اولیه این سرورها کاربرد دارند. همچنین، با مانیتورینگ سرورهای لینوکس، به‌راحتی می‌توانید بر CPU و حافظه و تمامی فرایندها نظارت کنید. بااین‌حال، این تنها کاربرد ابزارهای مانیتورینگ در سرورهای لینوکس نیست و اگر ابزار مناسبی برای این کار انتخاب کنید، با رویکردی همه‌جانبه مانیتورینگ سرور لینوکس را می‌توانید انجام دهید. در این مقاله از بلاگ پارس پک، بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرور لینوکس را به شما معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

چرا مانیتورینگ سرور لینوکس مفید است؟

مانیتورینگ سرور لینوکس درمقایسه‌با ویندوز مزایای بیشتری دارد؛ ازجمله:

  • هزینه نگه‌داری از سرور لینوکس ارزان‌تر از سرور ویندوز است.
  • در سرورهای لینوکس، هزینه‌های مربوط به مجوز و نرم‌افزار و سخت‌افزار را پرداخت نمی‌کنید. همچنین، هزینه‌ خدمات پشتیبانی سیستم و هزینه‌ اداری کمتر است.
  • لینوکس هسته امن‌تری دارد؛ درنتیجه، سیستم‌عامل‌های مبتنی‌بر آن هم امن هستند.

خواه یا ناخواه سرورها برای عیب‌یابی و کشف ایرادهای احتمالی به نظارت و بررسی نیاز دارند. برای مانیتورینگ سرور لینوکس نیازی نیست کار خاصی انجام دهید، ابزارهای مختلفی وجود دارند که کار بررسی سرور را برعهده می‌گیرند و اگر مشکلی در آن‌ها وجود داشته باشد به شما اطلاع می‌دهند. بنابراین، با استفاده از ابزارهای مانیتورینگ در سرورهای لینوکس می‌توانید نفس راحتی بکشی، چراکه قرار نیست با مشکل‌های پنهان به یک‌باره غافلگیر شوید.

در مانیتورینگ سرور لینوکس چه مشکلاتی وجود دارد؟

اگر قصد دارید سرورهای لینوکس را مانیتورینگ کنید، باید با مشکلات موجود در پیش روی این کار آشنا باشید. برخی از این مشکلات عبارت‌اند:

  • منابعی که بیش‌از‌حد یا کمتر استفاده شده‌اند، تا زمانی‌که دستوری برای شناسایی استفاده از آن‌ها اجرا نشود، نظارت نمی‌شوند.
  • اجرای آنالیز برای یافتن دلایل ریشه‌ای، مانند پیدا‌کردن سوزن در انبار کاه سخت است.
  • اکثر فروشندگان ابزارهای مانیتورینگ را بدون پشتیبانی لینوکس طراحی می‌کنند.

خرید سرور لینوکس

بهترین ابزارهای مانیتورینگ در سرورهای لینوکس

همان‌طور‌که گفتیم، برای مانیتورینگ سرور لینوکس باید از بهترین ابزارها استفاده کنید تا این فرایند با اطمینان انجام شود. در‌ادامه، فهرستی از بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرور لینوکس را معرفی می‌کنیم.

۱. Sematext

ابزار Sematext مانیتورینگ سرور لینوکس را در زمان واقعی انجام می‌دهد. این ابزار با جمع‌آوری و گزارش منابع و معیارهای مهمی مانند CPU، حافظه، استفاده از دیسک، فرایندها و شبکه، مانیتورینگ را انجام می‌دهد. با استفاده از این ابزار، می‌توانید تصویری یکپارچه از سرورهای لینوکس خود به‌دست آورید. در این تصویر، اطلاعاتی مانند جزئیات سخت‌افزار نمایش داده می‌شود.

Sematext براساس Agent سبکی طراحی شده است. از ویژگی‌های دلخواه کاربران در استفاده از آن می‌توان به سیستم کشف خودکار اشاره کرد که بر سرورها نظارت و معیارهای لازم را به‌طورخودکار ارزیابی می‌کند. همچنین، می‌توانید هشداری تنظیم کنید تا گزارش‌های مربوط به سرورها را دریافت کنید. در‌این‌صورت، سرورهایی که عملکرد ضعیفی دارند، می‌توانید شناسایی و آن‌ها را بهینه‌سازی کنید.

Sematext در دو نسخه رایگان و پولی ارائه می‌شود. به‌منظور دریافت نسخه کامل‌تر، می‌توانید برای مدتی آن را امتحان کنید و سپس طرح‌های مختلف آن را باتوجه‌به نیاز خود برای مانیتورینگ سرورهای لینوکس بخرید.

مزایا

  • راه‌اندازی آسان و پشتیبانی خودکار
  • کشف خودکار سرویس‌های در حال اجرا روی سرورهای لینوکس
  • تشخیص ناهنجاری در هر معیار از عملکرد سرورها

معایب

  • فقدان اسناد عامل برای نسخه‌های قدیمی لینوکس

برای آشنایی با سرویس سرور مجازی ویندوز و کاربردهایی که بین کاربران ایرانی دارد، مقاله زیر را از دست ندهید.

سرور مجازی ویندوز چیست؟

۲. Zabbix

Zabbix یکی دیگر از ابزارهای مانیتورینگ سرور لینوکس است که راه‌حلی مناسب برای مانیتورینگ منبع‌باز هر نوع سرور، شبکه، سیستم ابری برنامه‌های کاربردی یا پایگاه داده در نظر گرفته می‌شود. از این ابزار برای مانیتورینگ سرورهای ویندوز هم می‌توانید استفاده کنید. این ابزار قالب‌های آماده را با متریک‌های از‌پیش‌پیکربندی‌شده و نمودارها و برنامه‌ها ارائه می‌دهد که آن‌ها را روی سرور مرکزی می‌توانید اجرا کنید. یکی از دستورهای مانیتورینگ سرور لینوکس در این ابزار آن است که می‌توانید رویدادی تعریف کنید تا ازطریق ایمیل و پیامک از هشدارها و اعلان‌ها باخبر شوید. این ابزار از قابلیت اجرای اسکریپت‌های راه دور نیز بهره می‌برد. ناگفته نماند این ابزار منبع‌باز است و به‌‌‌رایگان می‌توانید از آن استفاده کنید.

مزایا

  • عامل بومی Zabbix که روی سرورهای لینوکس اجرا می‌شود، گسترش‌پذیر است.
  • از قابلیت کشف و ثبت خودکار سرورهای لینوکس با سرور Zabbix پشتیبانی می‌کند.
  • جامعه آنلاین بزرگ و فعالی دارد.
  • به‌‌رایگان در‌اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

معایب

  • راه‌اندازی اولیه آن پیچیده است.
  • برای ذخیره تنظیمات به راه‌اندازی سرور پایگاه داده نیاز دارد.
آموزش zabbix

ابزارهای مانیتورینگ در سرور لینوکس

۳. Prometheus and Grafana

Prometheus و Grafana درکنار یکدیگر به‌عنوان راه‌حل منبع‌باز نظارت بر سرورهای لینوکس استفاده می‌شوند. وظیفه  Prometheus آن است که سخت‌افزار لینوکس و معیارهای سیستم‌عامل را که *nix kernel ارائه می‌دهد، جمع‌آوری و سپس آن‌ها را روی HTTP ذخیره ‌کند.

Grafana هم می‌تواند به‌راحتی داده‌ها را به‌نمایش بگذارد. برای نمایش داده‌ها داشبوردهای Grafana را می‌توانید به‌راحتی به سرور Prometheus خود متصل کنید یا از داشبوردهای رسمی ازپیش‌ساخته‌شده به‌عنوان منبع داده Prometheus استفاده کنید.

برای استفاده از این ابزار، لازم است که صادرکننده نود نصب کنید تا چندین معیار مربوط به سخت‌افزار و هسته (CPU، استفاده از دیسک، حافظه، شبکه و…) را جمع‌آوری کند و سپس، آن‌ها را دراختیار سرور Prometheus قرار دهد.

مزایا

  • مدل داده‌های چند‌بعدی و مناسب برای سرورهای لینوکس توزیع‌شده
  • پشتیبانی از کشف خودکار سرویس برای سرورهای لینوکس
  • نیازهای زیرساختی کم

معایب

  • بدون قابلیت مقیاس‌بندی خودکار
  • بدون داشبورد داخلی است و باید از داشبوردهای Grafana استفاده کرد.

۴. Nagios Core

Nagios Core ازجمله ابزارهای منبع‌باز نظارت بر سیستم لینوکس است که از‌طریق پلاگین‌های سفارشی می‌تواند گسترش پیدا کند و امکان مانیتورینگ سرور لینوکس را ارائه دهد. این ابزار از راه دور پلاگین‌های مختلف (قابل‌اجرا یا اسکریپت‌ها) را با استفاده از افزونه (NRPE (Nagios Remote Plugin Executor روی سرور لینوکس شما اجرا می‌کند.

در این فرایند، داده‌های نظارتی جامعی از‌جمله متریک‌های سیستم‌عامل، وضعیت خدمات/فرایند، CPU، حافظه و نرخ پینگ در‌اختیارتان قرار داده می‌شود. همچنین، این ابزار را می‌توانید به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا در‌صورت بروز مشکل، ازطریق پیامک یا ایمیل به شما گزارش داده شود. Nagios Core منبع‌باز و رایگان است؛ البته نسخه پولی آن هم وجود دارد که در دو طرح ارائه می‌شود.

مزایا

  • قابلیت اصلاح با استفاده از کنترل‌کننده‌های رویداد که می‌توانند به‌طورخودکار برنامه‌های ناموفق یا سرورهای لینوکس را مجدداً راه‌اندازی کنند.
  • از برنامه‌ریزی‌های ترند برای ارتقای سرور لینوکس پشتیبانی می‌کند.
  • به‌صورت بومی روی سیستم‌های لینوکس اجرا می‌شود.

معایب

  • بدون کشف خودکار برای هاست‌ها و سرویس‌ها
  • تنظیم دستی پیچیده افزونه NRPE در سرور لینوکسی که در حال نظارت است.

برای آموزش اتصال به سرور مجازی ویندوز از طریق ریموت دسکتاپ (RDC) مقاله زیر را بخوانید.

اتصال به سرور مجازی ویندوز

۵. Elastic Stack

یکی دیگر از ابزارهای مانیتورینگ در سرورهای لینوکس Elastic Stack است. شما می‌توانید از قابلیت‌های متنوع این ابزار محبوب برای مانیتورینگ سرورهای لینوکس خود استفاده کنید؛ ازجمله قابلیت Elasticsearch به‌منظور جست‌وجوی متن کامل، قابلیت Logstash برای جمع‌‌آوری گزارش، قابلیت Kibana برای نمایش از‌طریق نمودارها و قابلیت Beats به‌منظور تهیه‌کردن متریک‌ها.

ابتدا Metricbeat را نصب کنید تا بتوانید از تمام قابلیت‌های Elastic Stack برای نظارت بر سرورهای لینوکس خود استفاده کنید. سپس، آن را برای جمع‌آوری دوره‌ای متریک‌های سیستم مانند آمار CPU، میزان مصرف حافظه، دیسک و آمار IO شبکه پیکربندی کنید. Elastic Stack ابزاری منبع‌باز است؛ بنابراین، استفاده از آن رایگان است. همچنین، گزینه‌های میزبانی تجاری مانند Sematext Cloud برای آن وجود دارد.

مزایا

  • پشتیبانی از یکپارچگی فایل و نظارت بر داده‌های حسابرسی لینوکس با استفاده از Audit Beat
  • نظارت بر ترافیک شبکه سرور لینوکس شما توسط Packetbeat
  • محبوب و دارای جامعه بزرگ

معایب

  • راه‌اندازی پیچیده و هزینه زیاد به‌‌دلیل اجزای چندگانه
  • تمرکز بر مدیریت متمرکز لاگ‌ها

۶. SolarWinds Server & Application Monitor) SAM)

SolarWinds Server & Application Monitor) SAM) ابزارهای خودکاری ارائه می‌کند که به شما امکان می‌دهد تا عملکرد برنامه‌ها و سرورهای لینوکس خود را مانیتور کنید. با استفاده از این ابزار، بر منابع سرور لینوکس مانند CPU، حافظه، نحوه عملکرد دیسک، شبکه و فرایندها می‌توانید نظارت و تنظیمات سرور و برنامه را بهینه‌سازی کنید.

SAM از مکانیسم‌های جمع‌آوری داده‌های عامل و بدون عامل برای نظارت لینوکس از راه دور استفاده می‌کند. نکته دیگر اینکه عملکرد سیستم را برای شناسایی مسائلی مانند زمان پاسخ‌دهی طولانی و از‌دست‌دادن بسته‌های شبکه می‌توانید نظارت یا استفاده از منابع و فرایندها را پیگیری کنید. همچنین، در این ابزار قالب‌های نظارتی داخلی ارائه می‌شوند که برای برنامه‌های اجرا‌شده روی سرورهای لینوکس، مانند Apache Tomcat کاربرد دارند. این ابزار برای افرادی که برای خرید آن مشتاق هستند، دوره آزمایشی ۳۰روزه‌ای را به‌‌رایگان ارائه می‌دهد.

مزایا

  • کشف خودکار برنامه‌ها و سرورهای لینوکس
  • قالب‌های آماده برای توزیع‌های سرور لینوکس (Red Hat ،‌CentOS ،‌SUSE ،‌Ubuntu ،‌Debian ،‌Fedora و…)
  • ابزارهای تجزیه‌و‌تحلیل برای درک متریک‌های مانیتورینگ

معایب

  • راه‌اندازی دستی آن وقت‌گیر است.
  • هزینه آن گران است؛ چراکه برای استفاده از آن به اشتراک مداوم نیاز دارید.

۷. ManageEngine OpManager

برای نظارت دستورهای مانیتورینگ سرور لینوکس، می‌توانید از ابزار ManageEngine OpManager هم استفاده کنید. این ابزاری عالی است که به شما امکان می‌دهد تا با بررسی متریک‌ها، استفاده از CPU، استفاده از حافظه و استفاده از ورودی/خروجی دیسک، بر در‌دسترس‌بودن سرور و ترافیک شبکه نظارت کنید. همچنین، تمام سرویس‌های در حال اجرا در این سرورها را می‌توانید به‌طورخودکار کشف کنید.

ManageEngine OpManager از اکثر توزیع‌های لینوکس، از‌جمله Red Hat ،‌Red Hat Enterprise ،‌Mandriva Linux ،‌Fedora ،‌SUSE ،‌Debian ،‌Ubuntu و CentOS پشتیبانی می‌کند. ManageEngine OpManager هم مانند گزینه قبل، دوره‌ای آزمایشی برای افراد مشتاق خرید آن ارائه می‌دهد.

مزایا

  • معیارهای ترافیک در شبکه لینوکس را رصد می‌کند.
  • تجزیه‌و‌تحلیل هوشمند را برای روند عملکرد سرور لینوکس ارائه می‌دهد.
  • پشتیبانی از نظارت سخت‌افزار لینوکس (برای مثال سرعت فن CPU) و Inventory شبکه لینوکس.

معایب

  • برای نظارت بر شبکه عالی است؛ اما برای سایر اجزای سرور لینوکس پشتیبانی کمی دارد.

چگونه صدا را روی Remote Desktop فعال کنیم؟ در مقاله زیر بخوانید.

فعال‌سازی صدا در ریموت دسکتاپ

۸. PRTG Network Monitor

ابزار دیگر برای مانیتورینگ سرورهای لینوکس PRTG Network Monitor است که نظارت بر عملکرد لینوکس با استفاده از حسگرها و معیارهای مختلف در شبکه را ارائه می‌دهد. برای استفاده از این ابزار، معمولاً به ۵ تا ۱۰ حسگر برای هر سرور لینوکس نیاز دارید. با استفاده از این ابزار می‌توانید بر انواع سرورهای لینوکس نظارت کنید.

افزون‌براین، PRTG Network Monitor ویژگی‌های پشتیبانی داخلی از حسگرهای سفارشی‌شده با استفاده از پروتکل‌های WBEM و SSH و Syslog را ارائه می‌دهد. برای مثال، حسگرهای SSH معیارهایی مانند فضای آزاد دیسک و میانگین بارگذاری و میزان مصرف حافظه سرور شما را جمع‌آوری می‌کنند.

نکته مهم دیگر اینکه داشبورد PRTG نمایی کلی از وضعیت و عملکرد سرورتان ارائه می‌دهد و به‌محض بروز مشکلات، شما را مطلع می‌سازد. این ابزار نیز یک دوره‌ آزمایشی رایگان ۳۰روزه ارائه می‌دهد. قیمت‌ نسخه پولی آن از ۱,۷۵۰ دلار شروع می‌شود و نسخه دائمی آن را می‌توانید با یک بار خرید تهیه کنید.

مزایا

  • بدون نیاز به تغییر یا نصب چیزی روی سرورهای لینوکس نظارت‌شده (یعنی بدون عامل)
  • کشف خودکار که می‌تواند همه دستگاه‌ها و سرویس‌ها را در سیستم‌های مبتنی‌بر لینوکس شما شناسایی ‌کند.
  • هشدارهای قابل‌تنظیم و انعطاف‌پذیر با استفاده از اعلان‌های داخلی ازطریق ایمیل

معایب

  • نسخه داخلی فقط برای ویندوز کاربردی است.
  • صدور مجوز تصاعدی بر‌اساس تعداد حسگرها وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب از بلاگ پارس پک، علاوه‌بر بررسی مزایا و معایب دستورهای مانیتورینگ سرور لینوکس، بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرورهای لینوکس را معرفی کردیم. شما می‌توانید با‌توجه‌به نیاز و سلیقه خود، یکی از ابزارهای معرفی‌شده در این مقاله  را انتخاب کنید. نکته مهم دیگر این است که سرورهای لینوکس را به حال خود نگذارید و از ابزارهای گفته‌شده برای مانیتورینگ آن‌ها استفاده کنید. دیدگاه شما کاربران پارس پک درباره مانیتورینگ سرورهای لینوکس چیست؟ از بین ابزارهای معرفی‌شده انتخاب شما کدام است؟

 سؤالات متداول

۱. آیا مانیتورینگ سرور لینوکس ضروری است؟

بله، مانیتورینگ سرور لینوکس ضروری است تا از وضعیت سرورها بتوانید مطلع شوید و درصورت نیاز برای بهبود آن‌ها اقدام کنید.

۲. مزایا و معایب مانیتورینگ سرور لینوکس چیست؟

از مزایای مانیتورینگ سرور لینوکس می‌توان به هزینه کمتر آن درمقایسه‌با مانیتورینگ سرور ویندوز اشاره کرد؛ اما عیب آن این است که فروشندگان ابزارهای مانیتورینگ آن‌ها را بدون پشتیبانی از لینوکس ارائه می‌دهند.

۳. بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرور لینوکس کدام‌‌اند؟

ابزارهای زیادی برای مانیتورینگ سرور لینوکس وجود دارند که PRTG Network Monitor و Elastic Stack از دیگر ابزارها محبوب‌تر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم