سرور مجازی مدیریت شده چیست و چه کاربردی دارد؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
جمعه 29 بهمن 1400
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۱۹۰۲ بازدید

سرور مجازی (VPS) یکی از گزینه های مورد توجه صاحبان وب سایت ها برای زمانی است که مشاغل از فضای هاست خود، نیاز بیشتری دارند. حال سوال اینجاست که دلیل استفاده از VPS چیست؟ و VPS چند نوع دارد؟ ممکن است تعداد مشتریان و میزان ترافیک کسب و کار شما با گذشت زمان، به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

خرید سرور مجازی، بر افزایش درآمد و کاهش سرعت بارگذاری وب سایت موثر خواهد بود. سرور های مجازی، به دو دسته اصلی سرور مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده تقسیم می‌شوند. در این مقاله، با ویژگی های سرور مجازی مدیریت شده و ویژگی های آن آشنا خواهیم شد.

تعریف سرور مجازی

در سرور مجازی، چندین سرور وجود دارد که فضای سرور یکسانی را به اشتراک می‌گذارند. با این حال، همه این بخش‌ها از یکدیگر جدا هستند. برای درک بهتر، ساختمان آپارتمانی را در نظر بگیرید. فرض کنید یک ساختمان آپارتمان 4 طبقه دارید و هر طبقه دارای 3 آپارتمان است. ساکنان ساختمان از منابع مشترکی مانند آب، راه پله و آسانسور استفاده می‌کنند. هر کدام زندگی جداگانه دارند که تعداد افراد ساکن، فضای داخلی و مصرف منابع این افراد از یکدیگر جدا بوده و بدون تداخل با دیگری زندگی می‌کنند.

با توجه به این مثال، ساختمان اصلی آپارتمان سرور VPS اصلی خواهد بود و واحدها، فضای سرور جدا شده‌ای هستند که به کاربران اختصاص داده می‌شود.

خرید سرور مجازی

با سرور مجازی در بخش قبل آشنا شدیم. حال سوال اینجاست که سرورهای مجازی، چند نوع دارند؟ به طور کلی، دو نوع VPS وجود دارد. این دو نوع عبارتند از سرور مجازی مدیریت شده و سرور مجازی مدیریت نشده یا بدون مدیریت. این دو نوع سرور مجازی، از جهاتی با یکدیگر متفاوت هستند و در مواقع مختلف بسته به شرایط، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرور مجازی مدیریت شده چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، VPS مدیریت شده یک سرویس تحت مدیریت شرکت هاستینگ است که در آن نیازی نیست نگران وظایف مربوط به مدیریت سرور باشید. در میزبانی VPS مدیریت شده، ارائه دهنده خدمات سرور مجازی، فعالیت‌های نگهداری سرور مانند به روزرسانی هسته، نصب نرم افزار، بکاپ‌گیری، امنیت و موارد دیگر را انجام می‌دهد. بنابراین به عنوان یک صاحب کسب و کار، نگرانی مدیریت سرور ندارید و می توانید زمان و تمرکز خود را برای رشد بیشتر کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید.

صرف نظر از اینکه تجربه فنی دارید یا نه، میزبانی VPS مدیریت شده می تواند برای هر نوع کسب و کاری مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین کار شما را آسان کرده و بدون نگرانی می توانید به سایر وظایف خود رسیدگی کنید.

مزایای میزبانی VPS مدیریت شده

سرورهای مجازی مدیریت شده، مزایای زیادی را پیش روی صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد. این مزایا باعث شده تا تمایل به استفاده از این سرور مجازی، نسبت به نوع بدون مدیریت، در افراد بیشتر باشد. در ادامه چند مورد از مزیت‌های سرور مجازی مدیریت شده را بررسی خواهیم کرد.

1. دسترسی کامل به روت

VPS ترکیبی از هاست اشتراکی و سرور اختصاصی است. درنتیجه مزایای هر دو را در کنار هم برای کاربران فراهم می کند. از آنجایی که سرور مدیریت شده شما از سرورهای دیگر جدا شده است، می توانید با دسترسی کامل روت آن را بر اساس نیاز خود تغییر دهید.

2. سهولت در مدیریت VPS

با توجه به مدیریت و نگهداری سرور شما توسط شرکت ارائه دهنده خدمات، می توانید به راحتی روی ایجاد و گسترش کسب و کار خود و مدیریت برند تمرکز کنید. همچنین و نگرانی از بابت مدیریت سرور مجازی خود نداشته باشید چرا که توسط متخصصین شرکت هاستینگ ارائه دهنده سرور مجازی، مدیریت‌ها انجام خواهد شد.

3. تامین منابع فوری

در این نوع سرورها، منابع سرور مانند OS، RAM و CPU بلافاصله به محض راه اندازی سرور شما تخصیص داده می‌شوند. علاوه بر این، با افزایش ترافیک شما می‌توانید به راحتی این منابع را بسته به نیاز خود تغییر دهید.

سرور مجازی مدیریت شده چیست؟

خرید وی پی اس مدیریت شده چه امکان هایی را برای ما بوجود می آورد؟

4. صرفه جویی در هزینه

از آنجایی که نگهداری از بک‌‌اند وب‌ سایت شما توسط ارائه‌ دهنده میزبانی وب انجام می‌شود، لازم نیست یک مدیر فنی برای مدیریت وب‌ سایت خود استخدام کنید. اگرچه VPS مدیریت شده در ابتدا برای شما پرهزینه به نظر می‌رسد، اما وقتی آن را با پرداخت هزینه‌های مربوط به مدیریت محاسبه کنید، سرور مجازی مدیریت شده مقرون به صرفه و خرید آن صرفه جویی در هزینه‌های شما خواهد بود.

5. تامین امنیت بیشتر 

امنیت وب‌سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. با میزبانی سرور مجازی مدیریت شده حتی اگر همه وب سایت‌ها فضای فیزیکی یکسانی داشته باشند، آدرس های IP، برای هر سرور منحصر به فرد است. این موضوع باعث بالا رفتن امنیت این سرورها خواهد شد.

سهولت کار با مدیریت سرور مجازی

اگر شما یک کسب و کار در حال رشد هستید که هدف آن افزایش تعداد مشتریان و ترافیک ورودی است، به طور ضمنی باید منابع و زمان خود را صرف برنامه‌ریزی فعالیت های بازاریابی و توسعه برای جذب بهتر مشتریان خود کنید. در چنین زمانی، انتخاب میزبانی VPS مدیریت شده تصمیم عاقلانه ای خواهد بود. خرید سرور مجازی مدیریت شده این امکان را به شما می‌دهد تا روی جنبه تجاری تمرکز کنید، در حالی که ارائه دهنده خدمات از جنبه‌های فنی اجرای وب سایت تجاری شما مراقبت می‌کند.

سرور مجازی مدیریت شده برای سازمان ها

چرا کسب و کارها و سایت های بزرگ به VPS مدیریت شده نیاز دارند؟

خدمات ارائه شده در سرورهای مجازی مدیریت شده

برخی افراد معتقدند که تعمیر و نگهداری سرور و به روز رسانی نرم افزار کافی است تا یک سرویس VPS را “مدیریت شده” بخوانیم. برخی دیگر بر بررسی و نگهداری‌های امنیتی و حذف بدافزار نیز مصرند تا بخشی از این سرویس باشد.

تنها یک راه برای اطمینان از میزان مدیریت سرور VPS و بررسی رضایت از آن وجود دارد. برای محکم‌کاری می‌بایست از قبل با ویژگی ها و خدمات ارائه شده در سرور های مجازی مدیریت شده آشنا شده و تمامی خدمات ارائه شده را بشناسید.

  • محدوده تیم پشتیبانی چقدر است؟
  • چگونه می‌توانید با آنها تماس بگیرید؟
  • آیا پشتیبانی به صورت مداوم و شبانه روزی انجام خواهد شد؟
  • چه کسی مسئول نصب و به روز رسانی نرم افزار است؟

موارد بالا همگی سوالاتی هستند که پیش از خرید سرور مجازی مدیریت شده، باید پاسخ آنها را از شرکت ارائه دهنده، بیابید.

اگر دانش فنی زیادی درباره سرورها ندارید و می‌خواهید سرویسی آماده با تنظیمات پیکربندی‌شده تهیه کنید، سرور مجازی مدیریت شده مناسب شما است. در این سرور تمام تنظیمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، پشتیبان‌گیری و تامین امنیت در سطح زیرساخت به‌عهده سرویس‌دهنده است و شما به آسانی می‌توانید بدون نیاز به انجام سفارشی‌سازی‌های خاص از منابع آماده سخت‌افزاری و سرویس‌های نصب شده استفاده کنید.

امکانات پیش فرض سرور مجازی مدیریت شده

به طور پیش فرض، بیشتر خدمات رایج VPS مدیریت شده شامل موارد زیر است:

  • نصب زیرساخت‌های نرم‌افزاری مورد نیاز
  • حذف نرم افزارهای قدیمی غیرفعال و به روزرسانی مداوم نرم‌افزار و سیستم عامل
  • تشخیص آسیب پذیری‌های نرم افزاری برای جلوگیری از خرابی و نواقص
  • اطمینان از به روزرسانی کدها برای رفع مشکلات احتمالی
  • پیاده‌سازی ابزارهای SIEM
  • تست نفوذ و ارزیابی‌های امنیتی و آسیب‌پذیری
  • رمزگذاری بر روی داده‌های مهم
  • تدوین و ابلاغ قوانین برای مقابله با ویروس‌ها
  • فعال‌سازی فایروال برای جلوگیری از ترافیک غیر مجاز
  • تدوین سیاست‌های مربوط به پسورد برای داشتن پسوردهای قوی و مطمئن

چگونه یک VPS مدیریت شده بخریم؟

خرید سرور مجازی مدیریت شده

برای انتخاب و خرید وی پی اس مدیریت شده چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهیم؟

برای پیدا کردن یک سرور مجازی مدیریت شده، باید به نکاتی دقت کنید تا یک سرور با پشتیبانی مناسب و بدون نگرانی داشته باشید. فاکتورهایی علاوه بر قیمت سرویس وجود دارند که از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند:

1. امکانات

لیست ویژگی‌های هر سرویس را مرور کنید و ببینید که کدامیک بیشتر مناسب اهداف شما هستند. بقیه سرویس‌ها را نیز تجزیه و تحلیل کنید. بسیاری از اوقات، نیازهایی در آینده وجود دارد که ممکن است اکنون آنها را در نظر نگرفته باشید.

2. منابع و مقیاس پذیری

با RAM و CPU شروع کنید زیرا مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که مشخصات فنی VPS شما را تعیین می‌کنند. بررسی کنید که آیا فضای ذخیره سازی کافی و پهنای باند ماهانه نیز دارید. استفاده از درایوهای SSD به شدت توصیه می‌شود.

مطمئن شوید که فضایی برای رشد دارید. بررسی کنید که آیا امکان اضافه کردن منابع در صورت نیاز وجود دارد یا خیر.

3. کارایی

پیش از انتخاب سرویس، سرعت VPS مدیریت شده را با ابزارهای موجود بررسی کنید. Uptime هم در این بین نیاز به چک دارد. البته کمی پیچیده تر است زیرا برای بررسی آن به مدت زمان طولانی‌تری نیاز دارید. با این حال، همیشه می‌توانید از افرادی که پیش از این، سرویس مد نظر شما را خریداری کرده، پرس و جو کرده و نظرات کاربران را مطالعه کنید.

4. راحتی در استفاده

اگر این اولین بار است که یک VPS مدیریت‌شده استفاده می‌کنید، یا فاقد دانش فنی لازم برای کار با آن هستید، راحتی در استفاده از سرویس، اهمیت ویژه ای خواهد داشت. برخی از شرکت‌های هاستینگ به شما این امکان را می دهند که رابط کاربری را آزمایش کنید.

5. پشتیبانی

این مورد، اغلب مهم ترین عامل در انتخاب سرور مجازی مدیریت شده است. هر ارائه دهنده‌ای می‌تواند پشتیبانی شبانه‌روزی داشته باشد. اما باید دید پشتیبانی با کیفیت بالا و مطابق با ادعاها انجام می‌شود یا خیر. برای این موضوع نیز بهتر است با افرادی که تجربه خرید سرویس مد نظر شما را داشته اند، مشورت کنید.

محدودیت‌های سرور مجازی مدیریت شده

مانند تمامی سرویس‌های هاستینگ و فناوری‌های مشابه در این زمینه، VPS‌های مدیریت‌شده دارای اشکالاتی هستند مانند:

1. قیمت وی پی اس مدیریت شده

مدیریت کامل VPS هزینه ها را افزایش می‌دهد. نمی‌توان انتظار داشت که نگهداری و مدیریت کامل سرور رایگان انجام شود!

2. سفارشی‌سازی محدود

در این سرورها، کاربر کنترل چندانی روی سرور ندارد. ارائه دهنده سرویس میزبانی کلیه تصمیمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را گرفته و زمان نصب نرم‌افزار و سخت‌افزار را کنترل می‌کند.

3. زمان

اگر می‌خواهید سخت‌افزار یا نرم‌افزار خاصی را نصب کنید، لازم است تا از ادمین سرور درخواست کنید. با وجود اینکه آنها معمولاً به سرعت با این درخواست‌ها موافقت می‌کنند، اما به زمان بیشتری نسبت به حالتی که خود اقدام به نصب کنید، نیاز دارد. البته در صورتی که دانش لازم برای این کار را داشته باشید!

خرید سرور مجازی از خدمات هاستینگ پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

خرید سرور مجازی

کلام آخر

سرور مجازی مدیریت شده؛ فناوری VPS به یک ماشین فیزیکی اجازه می دهد تا چندین سیستم عامل مجازی را به طور همزمان اجرا کند. در واقع یک سرور فیزیکی وجود دارد که چندین سیستم عامل را اجرا می کند. سرور مجازی مدیریت شده به انواع VPSای کفته می‌شود که توسط متخصصین شرکت ارائه دهنده آن مدیریت می‌شود. بنابراین تامین امنیت، بررسی مشکلات خرابی و بروزرسانی‌ها بر عهده این شرکت می‌باشد. VPS مدیریتی برای افرادی که دانش لازم برای نگهداری و مدیریت آن را ندارند گرینه مناسبی می‌باشد.

از طرفی هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اما برای سازمانهایی که نیاز به کنترل بیشتر بر تنظیمات و منابع سرور مجازی خود دارند، گزینه خوبی نمی‌باشد. بنابراین قبل از خرید حتما نیازسنجی درون سازمانی داشته باشید. برای مشاوره تخصصی و رایگان در این زمینه کارشناسان پارس‌پک همه‌روزه آماده پاسخ‌گویی می‌باشند.

سوالات متداول

1. سرور مجازی مدیریت شده چیست؟

سرورهای مجازی مدیریت شده، همان سرورهای مجازی معمولی هستند با این تفاوت که تمامی خدمات مدیریتی و امنیتی این سرورها، بر عهده شرکت ارائه دهنده بوده و نیازی به صرف وقت برای این کار نخواهید داشت.

2. تفاوت بین VPS مدیریت شده و مدیریت نشده چیست؟

سرویس‌های مدیریت نشده اغلب مقرون به صرفه‌تر هستند و کنترل بسیار بیشتری بر محیط به شما می‌دهند، اما شما کاملاً مسئول مدیریت سرور خود هستید. سرور مجازی مدیریت شده با پشتیبانی تخصصی و انجام کامل مدیریت آن برای اجرای روان VPS شما ارائه می‌شود، به طوری که شما زمانی صرف مدیریت سرور نخواهید کرد.

3. نکات مهم هنگام خرید سرور مجازی مدیریت شده چیست؟

توجه به میزان پشتیبانی، منابع ارائه شده، قیمت و…. از نکاتی هستند که پیش از خرید یک سرور مجازی مدیریت شده باید به آن توجه کنید.

4. چه خدماتی در سرور‌های مجازی ارائه می شوند؟

سطح خدمات، بسته به سرویس و شرکت ارائه دهنده متفاوت خواهد بود. به طور کلی خدماتی قبیل نصب و نگهداری نرم افزارها، بررسی و نگهداری‌های امنیتی و خدمات اضافه‌تر مخصوص هر شرکت مانند بکاپ‌گیری، از خدماتی هستند که شرکت‌ها ارائه می‌دهند.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم