معرفی سرور مجازی ویندوز 10 و تفاوت آن با ویندوز سرور

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 2 فروردین 1401
مطالعه: ۱۴ دقیقه ۰ نظر ۲۱۶۱ بازدید

سرور مجازی ویندوز 10 یکی از نسخه‌های پراستفاده در دنیای شبکه و وب است. در واقع سرور مجازی به بیان ساده‌تر، کامپیوتری است که در یک نقطه دیگر از شهر، کشور و یا قاره توسط شبکه به اینترنت متصل می‌شود. شما می‌توانید از طریق کامپیوتر شخصی و یا حتی گجت‌هایی مانند موبایل و تبلت به آن متصل شده و از این طریق از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و پهنای باند کامپیوتر ثانویه که سرور است استفاده کنید.

مزیت خرید سرور مجازی ویندوز 10 به شکل ساده برای کاربران چیست؟ تصور کنید که شما می‌خواهید در ایران از طریق آی پی و اطلاعات یک کامپیوتر دوم و اینترنت کشور المان یا امریکا و یا هر کشور دیگری متصل شوید و از آن استفاده کنید.

در واقع وی پی اس به شما اجازه می‌دهد که هدایت و کنترل یک کامپیوتر همیشه روشن در نقطه‌ای دیگر از دنیا را به دست بگیرید و این اتصال از طریق آی پی ثابت و پورت انجام می‌شود. شرکت‌های زیادی در ایران و جهان به‌عنوان فروشنده VPS فعالیت می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها اشتراک خریداری کنید.

خرید سرور ویندوز

انواع سرور مجازی محبوب در ایران

سرور مجازی ایران به‌طورکلی دو دسته بندی برای سرورهای مجازی در نظر گرفته می‌شود، البته سیستم‌عامل‌های دیگری را نیز می‌توان در این فضا پیاده‌سازی کرد اما مرسوم‌ترین‌ها در بین ایرانیان:

  1. سرور مجازی ایران با سیستم عامل ویندوز
  2. سرور مجازی ایران با سیستم عامل لینوکس

است. اگر کمی با مفاهیم وب سرور و سیستم‌های مدیریت سرور آشنایی داشته باشید احتمالاً مطلع هستید که سایت‌های طراحی شده بر پایه php بهتر است روی سرور لینوکس اجرا شوند.

در مقابل سرورهای ویندوزی نیز در دسترس هستند که VPS ویندوز 10 یکی از آنهاست یعنی شما می‌توانید هر نسخه از ویندوز را انتخاب کنید ضمن این که صرفاً محدود به ویندوز معمولی نیست و امکان استفاده از سرور مجازی ویندوز سرور نیز وجود دارد.

در سرور مجازی می‌توانید سیستم‌عامل‌های مختلفی را نصب کنید. اگر از طرفداران ویندوز باشید، بی‌شک از کار با سرور مجازی ویندوز ۱۰ لذت می‌برید. در این سرویس همه‌چیز مانند ویندوز ۱۰ در سیستم شخصی قابل مدیریت و پیکربندی است و می‌توانید از منابع پایدار VPS در محیطی کاربرپسند و ساده بهره‌مند شوید.

سرور مجازی ویندوز چیست؟

سرور مجازی ویندوز در واقع بر پایه سیستم‌عامل شرکت مایکروسافت است و دقیقاً محیط آن شبیه به کامپیوتر شخصی و لپ‌تاپ می‌باشد و سرور مجازی ویندوز 10 نیز یکی از نسخه‌های آن است البته شما امکان نصب ویندوز ایکس پی، هفت و هشت را نیز دارید اما به‌هرحال ویندوز 10 از هر نظر بهینه‌تر از دیگر نسخه‌های این سیستم‌عامل است و احتمالاً می‌دانید حتی روی کامپیوترهایی با رم 2 گیگابایت و سخت‌افزار یک کروم بوک نیز اجرا می‌شود.

سرور مجازی ویندوز 10

چرا وی پی اس ویندوز 10 را انتخاب می کنیم؟

از طرفی بسیاری به دنبال ویندوز سرور یعنی توزیع مخصوص مدیریت سرور و شبکه می‌روند. قطعاً بین این دو سیستم‌عامل تفاوت‌هایی وجود دارد. شاید صرفاً شباهت اولیه‌ای که شما از آن‌ها ببینید مربوط به رابط کاربری است که در منوی دسکتاپ با آن مواجه می‌شوید اما سرور مجازی ویندوز به‌طورکلی کامپیوتری است که روی سرور اجرا شده و شما می‌توانید از فضا و منابع آن استفاده کنید.

فرض کنید قصد دانلود یک فایل و آپلود آن را دارید اگر بخواهید این کار را با اینترنت خودتان انجام دهید مدت‌زمان زیادی به طول می‌انجامد درصورتی‌که چنین کاری با سرعت بالای ویندوز روی سرور مجازی در عرض چند دقیقه انجام می‌شود.

بررسی تخصصی سرور مجازی ویندوز 10

سرور مجازی ویندوز 10 یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های مبتنی بر پلتفرم محبوب شرکت مایکروسافت است. در واقع میان ویندوز سرور و ویندوز 10 معمولی تفاوت‌های زیادی از نظر پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، سطح دسترسی و همین‌طور اتصال به شبکه و… وجود دارد. همان‌طور که از نام ویندوز سرور مشخص است برای اتصال به سرور و مدیریت منابع و اشتراک‌گذاری داده‌های سرور طراحی شده است. شما بسیاری از این قابلیت‌ها را می‌توانید روی ویندوز 10 معمولی یا همان ویندوز 2016 نیز داشته باشید.

وی پی اس ویندوز 10 درست مانند کامپیوتر شخصی شما است یعنی می‌توانید از هرکدام از ویژگی‌هایی که کامپیوتر شخصی شما دارد استفاده کنید. روی آن نرم‌افزار نصب کنید، سرور را روی آن راه‌اندازی کرده و همین‌طور وب سرورهای مختلف را نیز مدیریت کنید اما در مقابل ما قصد بررسی اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت‌های VPS ویندوز 10 و سرور مجازی ویندوز سرور را داریم.

همین‌طور به شما خواهیم گفت که کدام نسخه مناسب شما است و امکانات کدام ورژن از ویندوز می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. علاوه‌برآن باید بدانید که ویندوز سرور بسیار کاربرپسندتر از لینوکس و یا هر توزیع دیگری از این سیستم‌عامل است. همین‌طور ویندوز 10 نیز از نظر رابط کاربری امکانات بهتری به شما به‌عنوان یک کاربر معمولی ارائه می‌دهد.

مهم‌ترین کاربردهای ویندوز سرور چیست؟

معمولاً وقتی کاربران تازه‌کار وارد وب‌سایت‌های خرید VPS می‌شوند این سؤال در ذهنشان مطرح می‌شود که عمده‌ترین کاربردها و امکاناتی که سرور مجازی ویندوز 10 و یا هر نسخه دیگری به آن‌ها می‌دهد چیست؟ اصلاً چرا لازم است که ما یک سرور مجازی داشته باشیم؟

کاربردهای وی پی اس ویندوز 10

شما در سرورهای مجازی می‌توانید به‌راحتی از طریق آی پی و مشخصات مخابراتی یک کشور دیگر برای اتصال به اینترنت استفاده کنید؛ تصور کنید قصد فعالیت در حوزه بورس بین‌الملل، فارکس، ثبت‌نام در سرویس‌هایی که در ایران امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد و تحریم هستند را دارید نمی‌توانید صرفاً با تغییر آی پی داینامیک با استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی پی این کار را انجام دهید.

همین‌طور شما می‌توانید با استفاده از سرور مجازی موارد زیر را انجام دهید:

ارائه منابع برای پشتیبانی از سایت به‌عنوان هاستینگ

  • رمزگذاری و رمزنگاری اطلاعات
  • مدیریت پروژه‌ها
  • استفاده از اینترنت کشور دیگر
  • میزبانی پایگاه‌داده
  • اجرای نرم‌افزارهای مجازی‌سازی
  • راه‌اندازی سرور VPN
  • مجازی‌سازی دسکتاپ
  • ایجاد میل سرور
  • ایجاد فضای ابری یا کلود سرویس
  • تست و توسعه کدهای برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف مانند ASP

به‌طورکلی سرور مجازی مزایای زیادی نیز دارد که شما را در ادامه بیشتر با این امکانات و قابلیت‌ها آشنا خواهیم کرد.

قابلیت‌های خاص و ویژگی‌های سرور مجازی ویندوز 10

شما در VPS به‌راحتی می‌توانید بدون نیاز به نرم‌افزار خاص از امکانات تمامی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های بین‌المللی استفاده کنید. امنیت آن برای راه‌اندازی سایت و سرور بازی و یا حتی VPN بالا است. ضمن این که دسترسی به روت خواهید داشت و فضایی که در اختیار شما بوده نیز در برخی موارد قابل ارتقاء است. برخلاف سخت‌افزار کامپیوتر شما می‌توانید سخت‌افزار سرور مجازی (به‌صورت مجازی) را به هر شکلی که می‌خواهید انتخاب کنید.

خرید سرور مجازی ویندوز 10

VPS ویندوز 10 چه قابلیت ها و مزایایی دارد؟

بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های سرور مجازی ویندوز 10 و ویندوز سرور

در نهایت تفاوت‌های بزرگی وجود دارد که باعث می‌شود بسیاری از کاربران بر اساس استناد به آن بتوانند از بین سرور مجازی ویندوز 10 و ویندوز سرور یکی را انتخاب کنند. اولین مسئله‌ای که در این باره باید به آن اشاره کنیم این است که همه چیز به نیازهای شما بستگی دارد. پیش از هر کاری نیازسنجی انجام دهید و فراموش نکنید به‌هیچ‌عنوان ما در انتهای این مقاله و به‌عنوان نتیجه‌گیری به این مسئله اشاره نمی‌کنیم که کدام گزینه بهتری است.

در نهایت مطابق تفاوت‌هایی که این دو با هم دارند شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام را خریداری کنید. ضمن این که عموماً بیشتر فروشندگان VPS هر دوی این گزینه‌ها را در دسترس شما قرار می‌دهند و می‌توانید در هنگام انتخاب پلن یکی را خریداری کنید یا این که اگر از امکانات آن راضی نیستید به شما اجازه نصب دوباره سیستم‌عامل را می‌دهند که در این صورت باید هزینه جداگانه‌ای به آن‌ها پرداخت کنید.

هزینه و شرایط نصب و راه‌اندازی VPS ویندوز 10 

به‌هرحال هزینه و قیمت همیشه جزء فاکتورهای مهم در انتخاب یک سرویس است. در مورد سرور مجازی ویندوز 10 باید بگوییم که قیمت معمولاً کم‌تر از ویندوز سرور است. لایسنس ویندوز سرور به دلیل امکانات خاصی که به شما ارائه می‌دهد همواره بالاتر است. همین‌طور اگر از ویندوزهای قبلی استفاده کرده باشید و بخواهید ویندوز 10 را روی سرور پیاده‌سازی کنید نیازی به پرداخت هزینه ندارید و آپدیت برای شما رایگان است.

پشتیبانی از نرم‌افزارها و امکانات مایکروسافت

اگر از فروشگاه مایکروسافت استفاده می‌کنید لازم است این مسئله را مدنظر داشته باشید که امکان نصب از آن روی ویندوز سرور را ندارید. همین‌طور در ویندوز سرور از قابلیت‌های کورتانا، دستیار صوتی هوشمند مایکروسافت، مایکروسافت اج و برخی نرم‌افزارهای دیگر پشتیبانی نمی‌شود. همین‌طور ویندوز 10 به‌طورکلی دست شما را در نصب نرم‌افزارهای مختلف بخصوص ایرانی و یا غیررسمی باز می کند. در صورتی که بسیاری از نرم افزار ها در ویندوز سرور 2016 که همزمان با ویندوز 10 معرفی شده است قابل اجرا، نصب و راه اندازی نیستند.

وی پی اس ویندوز 10 از چه نرم افزارهایی پشتیبانی می کند؟

با خرید وی پی اس ویندوز 10 از چه نرم افزارهایی می توان استفاده کرد؟

آپدیت و پشتیبانی سرور مجازی ویندوز 10 و سرور

تفاوت بعدی در به‌روزرسانی دوره‌ای ویندوز است که هر دو به‌صورت دوره‌ای به‌روزرسانی می‌شوند. می‌توانید آن‌ها را آپدیت کنید و از پچ‌های امنیتی آن‌ها استفاده کنید. ضمن این که شرکت مایکروسافت معمولاً از نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل خود تا سال‌های سال پشتیبانی می‌کند اما اگر اهل آپدیت مداوم سیستم‌عامل ویندوز هستید باید این مسئله را به یاد داشته باشید که سرور مجازی ویندوز 10 می‌تواند برای شما گزینه بهتری باشد چون سیستم‌عامل ویندوز نسخه 10 به‌صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شود.

پشتیبانی از امکانات سخت‌افزاری

درصورتی‌که مدیر سیستم، سرور و شبکه هستید و قصد دارید یک شبکه بزرگ با پهنای باند وسیع و توان سخت‌افزاری عرضه کنید ویندوز سرور برای شما گزینه مناسب‌تری است. می‌توانید ویندوز سرور را روی سخت‌افزاری با 24 ترابایت رم پیاده‌سازی کنید درصورتی‌که این عدد در ویندوز سرور محدود به 2 ترابایت است اما احتمالاً شما هم با من هم نظر باشید که چنین قابلیت‌هایی برای بسیاری از کاربران ویندوز و به‌طورکلی سرور مجازی اهمیت زیادی ندارد.

در مقابل یک تفاوت سخت‌افزاری دیگر میان VPS ویندوز 10 و ویندوز سرور 2016 وجود دارد که آن هم مربوط به پشتیبانی از تعداد بیشتر پردازنده آن هم به‌صورت سخت‌افزاری است. شما می‌توانید در ویندوز سرور هم‌زمان از دو پردازنده نیز استفاده کنید.

در دیگر موارد این دو نسخه از سیستم‌عامل محبوب مایکروسافت تفاوت زیادی با هم ندارند.

ابزارها و امکانات مدیریت سرور و شبکه

شاید اصلی‌ترین، ویژه‌ترین و مهم‌ترین تفاوتی که میان سرور مجازی ویندوز 10 و ویندوز سرور وجود دارد مربوط به توان و امکانات بخش سرور و شبکه است. در واقع زمانی که قصد دارید ویندوز سرور را اجرا کنید می‌توانید امکانات بیشتری را در حالت سرور روی آن فعال کنید. از جمله کلیدی‌ترین، حیاتی‌ترین و مهم‌ترین امکاناتی که تمام علاقه‌مندان به شبکه حداقل یک‌بار با آن کارکرده‌اند DHCP services یا Active Directory Domain Services و امکانات مربوط به کنترل شبکه است.

همین‌طور این قابلیت‌ها درصورتی‌که شما مدیر سرور هستید و یا قصد راه‌اندازی سرور را دارید قطعاً حیاتی هستند اما درصورتی‌که کاربری و استفاده شما از VPS خیلی تخصصی نیست و صرفاً کامپیوتر راه دوری با منابع سریع‌تر و سخت‌افزار قدرتمندتر می‌خواهید به طبع VPS ویندوز 10 برای شما گزینه بی‌دردسرتری است. ضمن این که پس از راه‌اندازی امکانات شبکه در سیستم‌عامل ویندوز سرور 2016 لازم است شما تنظیمات ایمنی را روی آن اعمال کنید.

به‌هیچ‌عنوان استفاده از امکانات ویندوز سرور و سرور مجازی Windows Server برای کسانی که با امکانات و قابلیت‌های آن آشنایی ندارند پیشنهاد نمی‌شود.

اجرای وظایف و تسک‌ها در سرور مجازی ویندوز 10

تفاوت بعدی میان این دو سیستم‌عامل نحوه اجرای وظایف یا تسک‌ها است. در سیستم‌عامل ویندوز معمولی تمامی پردازش‌ها در پیش‌زمینه انجام می‌شود. درصورتی‌که در ویندوز سرور پردازش به‌صورت پس‌زمینه انجام خواهد شد یعنی شما کنترل بیشتری روی تبادل داده‌ها و پردازش‌های سرور در سیستم‌عامل ویندوز سرور دارید.

نتیجه‌گیری نهایی

سرور مجازی ویندوز 10 و امکانات آن و مقایسه با نسخه همگون یعنی ویندوز سرور 2016 مسئله ای بود که در این مقاله به آن پرداختیم. هر دوی این سیستم‌عامل‌ها برای اولین‌بار در سال 2016 میلادی منتشر شدند و از نظر فضای ذخیره‌سازی، امکانات مدیریت سخت‌افزار، قابلیت‌های کنترل شبکه، دسترسی‌ها و اتصالات با هم تفاوت‌هایی دارند.

همین‌طور هزینه، راه‌اندازی و فعال‌سازی نصب ویندوز سرور و گاهی اوقات امکانات خاص آن از ویندوز معمولی بالاتر است. برای کاربرانی که تاکنون از امکانات ویندوز سرور استفاده نکرده‌اند و صرفاً محیطی شبیه به سیستم‌عامل شخصی و خانگی دسکتاپشان می‌خواهند به طبع ویندوز سرور گزینه مناسبی نیست و بهتر است به سراغ خرید VPS ویندوز 10 بروند.

علاوه‌برآن ویندوز 10 به‌طورکلی سیستم‌عامل بهینه‌تری است و اگر شما می‌خواهید صرفاً از قابلیت‌های عمومی ویندوز استفاده کنید حتماً ویندوز ده می‌تواند گزینه خوبی به‌عنوان شروع کار با سرورهای مجازی باشد. تصور کنید که صاحب یک سایت هستید که روی آن اطلاعات آپلود (اشاره به بالا بودن سرعت آپلود و دانلود در وی پی اس) می‌کنید معمولاً ویندوز 10 گزینه کم‌دردسرتری است.

خرید سرور مجازی از خدمات هاستینگ پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

خرید سرور مجازی

سؤالات متداول

در این بخش چند سؤال کلیدی و مهم در خصوص استفاده و امکانات سرور مجازی ویندوز 10 که احتمالاً برای کاربران ایجاد می‌شود را مطرح خواهیم کرد.

1. آیا من می‌توانم از سرور مجازی ویندوز 10 استفاده کنم؟

برای بسیاری این پرسش مطرح می‌شود که من تاکنون با سرور مجازی کار نکرده‌ام و با این محیط آشنایی ندارم آیا می‌توانم از وی پی اس ویندوز 10 استفاده کنم؟ در پاسخ به این سؤال باید عرض کنیم که بله! شما اگر قبلاً با ویندوز دسکتاپ کارکرده باشید می‌توانید به‌راحتی از امکانات VPS ویندوز 10 نیز استفاده کنید چون محیطی دقیقاً شبیه به سیستم‌عامل ویندوز 10 روی کامپیوتر شخصی شما دارد.

2. کدام گزینه مناسب من است؟ وی پی اس ویندوز 10 یا ویندوز سرور؟

بر اساس منطق و دلایلی که به آن‌ها اشاره کردیم ویندوز ده روی سرور مجازی مناسب کسانی است که امکانات یک ویندوز معمولی را خواستار هستند و می‌خواهند از آن برای نصب اپلیکیشن، وب‌گردی و حتی موارد پیشرفته‌تر راه‌اندازی سایت استفاده کنند اما اگر قصد استفاده حرفه‌ای و استفاده از امکانات سرور و پروتکل‌هایی مانند DHCP است به طبع سرور مجازی ویندوز سرور گزینه بهتری است.

3. چرا سرور مجازی ویندوز محبوب است؟

معمولاً در هنگام انتخاب سرور مجازی دو گزینه به شما پیشنهاد می‌شود ویندوز یا لینوکس. معمولاً کاربران آشنایی بیشتری با ویندوز دارند و ازاین‌رو آن را انتخاب می‌کنند. ضمن این که برخی نرم‌افزارهای خاص برای ویندوز در دسترس است و لینوکس به‌طورکلی سیستم عاملی مناسب برای کاربران کم‌تجربه نیست با این که امکانات آن برای راه‌اندازی سرور فوق‌العاده است.

4. ویندوز سرو مناسب چه کسانی است؟

به‌طورکلی ویندوز سرور مناسب شرکت‌ها و سیستم‌های سرور است. درصورتی‌که قصد استفاده تخصصی دارید و می‌خواهید اتصالات شبکه و دسترسی‌های کاربران به سرور را مدیریت کنید و یا این که از سیستم‌عامل برای راه‌اندازی سرور بازی، نرم‌افزار و… استفاده کنید به طبع VPS ویندوز 10 نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم