بررسی تفاوت VPS با VPN

Avatar
نویسنده: پارس پک
سه‌شنبه 4 خرداد 1400
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۳۲۵۹ بازدید

وی‌پی‌اس (VPS) و وی‌پی‌ان (VPN) واژه‌های هستند که از‌نظر نوشتار و تلفظ بسیار به یکدیگر شباهت دار‌ند؛ اما ازنظر کاربرد و عملکرد کاملاً متفاوت‌اند! وی‌پی‌اس همانند کامپیوتری است که کیس آن در مکانی با زیرساخت‌های استاندارد و قدرتمند و مانیتور و کیبورد و موس آن در منزل شما قرار گرفته است و آن را از راه دور مدیریت می‌کنید.

وی‌پی‌ان نیز ابزاری است که ازطریق آن با آی‌پی یا آدرس اینترنتی متفاوتی با آدرس خودتان به اینترنت متصل می‌شوید. اتصال به وی‌پی‌ان همانند تغییر پلاک خودرو و تردد در شهر است. در این مقاله، تفاوت‌های VPN و VPS را بررسی خواهیم کرد.

VPS یا Virtual Private Server چیست؟

VPS یا Virtual Private Server به‌معنای « سرور مجازی شخصی» است. این کامپیوتر مجازی همانند کامپیوتر خانگی شما، از بخش‌های مختلفی مثل رم و هارد و پردازنده تشکیل شده است که قدرت خود را از کامپیوتر بزرگ‌تر یا همان سرور می‌گیرد و در‌اختیار شما می‌گذارد.

این سرور‌ها در ساختمانی با نام مرکز داده (دیتا‌سنتر) قرار گرفته‌اند که تمام استاندارد‌های نگه‌داری در آن رعایت و با استفاده از نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز، منابع سخت‌افزاری آن بین چند کاربر VPS تقسیم می‌شود. این یعنی مثلاً به شما بیشتر از ۲ گیگابایت حافظه‌ رم و ۱۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اختصاص داده نمی‌شود.

برای آشنایی کامل با سرویس VPS یا سرور مجازی و ویژگی‌های آن مقاله‌ی زیر را از دست ندهید.

VPS چیست؟

مثالی ساده از عملکرد و ساختار سرورهای مجازی

با مثالی ساده این موضوع را توضیح می‌دهیم تا تفاوت بین وی‌پی‌اس و وی‌پی‌ان را راحت‌تر درک کنید. خانه‌ای تک‌واحدی و حیاط‌دار را در نظر بگیرید که تنها یک خانواده در آن زندگی می‌کند. حالا همین خانه را مهندس معمار به آپارتمانی با هشت واحد تبدیل می‌کند. در این صورت، از ظرفیت یک زمین به‌منظور ساخت واحد برای هشت خانواده استفاده می‌شود. در این مثال، وی‌پی‌اس‌ها به‌عنوان واحد‌های جدید و ملک به‌عنوان سرور و مهندس معمار به‌عنوان نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز عمل خواهند کرد.

  • خانه تک‌واحدی = در نقش سرور
  • واحد‌های خانه نو‌ساز = در نقش VPS
  • مهندس معمار = در نقش نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز

در بحث وی‌پی‌اس نیز به‌همین‌ترتیب است؛ به‌طوری‌که شما از شرکت ارائه‌دهنده مشخصات سخت‌افزاری VPS خود را درخواست می‌کنید و آن شرکت هم مشخصات را در‌اختیارتان قرار می‌دهد. به‌زبان‌ ساده‌تر، شما درخواست کامپیوتری با مشخصات سخت‌افزاری مدنظرتان را در کشور دلخواه خود می‌دهید و شرکت ارائه‌دهنده آن را در‌اختیارتان می‌گذارد.

پس نتیجه می‌گیریم که VPS قسمتی از سرور قدرتمند سخت‌افزاری واقعی است که با کمک شبیه‌ساز‌هایی مثل نرم‌افزار‌های Hyper-V و VMware به سیستم‌عامل‌ها و بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود و در‌اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب خرید VPS

دلایلی که باید خرید VPS را انتخاب کنیم

مزایای استفاده از VPS چیست؟

با خرید وی‌پی‌اس، سیستم‌عامل معمولاً لینوکسی و ویندوزی با مشخصات سخت‌افزاری انتخاب‌شده نظیر رم و هارد و سی‌پی‌یو در‌اختیارتان قرار می‌گیرد. با وارد‌کردن مشخصاتی مثل آدرس سرور و رمزعبوری که از شرکت ارائه‌دهنده دریافت کرده‌اید، وارد محیط VPS می‌شوید. شما می‌توانید هم با کامپیوتر و لپ‌تاپ و هم با تلفن‌همراه هوشمند و تبلت (اندرویدی یا iOS) به این وی‌پی‌اس‌ها متصل شوید و در هر‌لحظه از امکاناتشان استفاده کنید. تصویر زیر محیط یک سرور مجازی ویندوز را نشان می‌دهد که شباهت زیادی به سیستم عامل ویندوز دسکتاپ دارد.

خرید سرور مجازی

مزایای مهم خرید VPS

  • داشتن آی پی ثابت و اختصاصی از کشور و منطقه دلخواه
  • امکان اتصال با تلفن‌همراه هوشمند و تبلت
  • دسترسی ادمین و روت در سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس
  • نصب نرم‌افزار‌های دلخواه روی آن
  • قابلیت ارتقای منابع سخت‌افزاری
  • پشتیبانی ۲۴ساعته
  • میزبانی از چندین وب‌سایت
  • سرعت بیشتر و کیفیت بهتر درمقایسه‌با هاست‌های اشتراکی

سرور مجازی مناسب برای ترید چه سرویسی است؟ چه ویژگی‌هایی دارد و چطور می‌شود آن را دریافت کرد؟

VPS ترید چیست؟

در‌مقایسه‌‌با وی‌پی‌ان، باید به این نکته توجه کنید که در وی‌پی‌اس، سیستم‌عاملی در‌اختیار خواهید داشت که علاوه‌بر بهره‌مندی از آی‌پی جدا‌گانه و اختصاصی، می‌توانید بسته به موقعیت VPS خریده‌شده، تک قابلیت وی‌پی‌ان را نیز در‌اختیار داشته باشید.

خرید vps برای بایننس

تصویر محیط داخل VPS ویندوزی

VPN یا Virtual private network چیست؟

VPN یا Virtual Private Network شبکه‌ای خصوصی و ایمن برای اتصال کاربران به اینترنت و وب‌گردی فراهم و اطلاعات ارسالی و دریافتی آنان را با استفاده از پروتکل‌های خاصی رمز‌گذاری می‌کند.

برای مثال، فرض کنید شرکت تولید‌کننده قفل‌های امنیتی هستید و برای اینکه این محصول به‌راحتی باز نشود و هر‌کسی نتواند به محیطی وارد شود که از این قفل‌ها برای محافظت از آن استفاده شده است، استاندارد خاصی را در تولید قفل‌ها پیاده‌سازی می‌کنید.

وی‌پی‌ان‌ها نیز به‌همین‌شکل عمل می‌کنند؛ یعنی داده‌های شما قبل از ورود به اینترنت و محیط وب رمز‌گذاری خواهند شد. از VPN برای اتصال از‌راه‌دور به شبکه‌های داخلی نیز استفاده می‌شود که موضوع آن از این بحث خارج است.

مزایای وو معایب خرید VPN

آیا باید VPN را انتخاب کنیم یا نه؟

مزایای خرید VPN

  • تغییر آی‌پی و نمایش محتوای مسدود‌شده (برای مثال، وب‌سایت نتفلیکس (Netflix) برای تماشای فیلم در کشور خاصی محدود شده است؛ اما با استفاده از وی‌پی‌ان می‌توان از امکانات آن استفاده کرد)
  • حفظ امنیت اطلاعات ارسالی در محیط اینترنت با رمزگذاری‌های خاص
  • زمانی که به مودم و شبکه اینترنت نامطمئن مثل رستوران‌ها و فرودگاه‌ها و کافه‌ها متصل شده‌اید و از امنیت آن شبکه اطلاعی ندارید، با کمک وی‌پی‌ان‌ها می‌توانید از ایمن‌بودن اتصال خود مطمئن شوید.

Vpn چیست و انواع آن

آشنایی با VPN یا همان شبکۀ خصوصی ایمن

استفاده از VPN چه معایب و خطراتی دارد؟

درادامه، به دو خطر مهمی که اشاره می‌کنیم که هنگام کار با وی‌پی‌ان ممکن است با آن‌ها مواجه شوید:

چطور امنیت سرور مجازی خود را بالا ببریم؟ در مقاله‌ی زیر راهکارهای مهم آن را بخوانید.

روش‌های افزایش امنیت VPS

۱. کاهش سرعت اینترنت

باتوجه‌به لایه امنیتی‌ای که وی‌پی‌ان به اتصال دستگاهتان در اینترنت اضافه می‌کند، کاهش سرعت اینترنت امری طبیعی است. بنا‌بر‌این، اگر اینترنتتان کمی دچار کُندی و اختلال باشد، با استفاده از VPN‌ها، وب‌گردی و فعالیت در اینترنت به امری اذیت‌کننده تبدیل خواهد شد.

۲. امکان نفوذ تروجان‌ها یا KeyLogger به سیستم‌عامل

شاید برای شما نیز این سؤال پیش بیاید که عملکرد تروجان‌ها یا KeyLogger‌ها چگونه است؟ به‌طور خلاصه، تروجان‌ها یا KeyLogger‌ها اطلاعات مربوط به فعالیت‌های شما در اینترنت، ازجمله نام کاربری و رمز‌های عبورتان را در سرور‌های خود ذخیره می‌کنند و در این شرایط، احتمال افشا‌شدن آن‌ها و سوءاستفاده از آن‌ها بسیار زیاد است. پروکسی‌ها نیز به‌دلیل رمز‌نگاری و رمز‌گشایی محتویات هر بسته عملکرد کُند و نا‌مطمئنی دارند.

حرفه‌ای‌ها از کدام VPS استفاده می‌کنند؟ این VPS چه ویژگی‌هایی دارد؟ در مقاله‌ی زیر بخوانید.

بهترین VPS چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

دیگر خطرهای استفاده از VPNها

  • امکان قطع‌و‌وصل‌شدن و عملکرد ناصحیح
  • مسدودبودن فهرستی از IP وی‌پی‌ان‌ها برای وب‌سایت‌های خاص
  • مصرف زیاد باتری برای گوشی‌های تلفن‌همراه
برای بایننس vpn بهتر است یا vps

خطرات استفاده از وی پی ان در مقایسه با وی پی اس

تفاوت VPN با VPS

وی‌پی‌اس (VPS) سرویسی است که به شما امکانات متعددی ازجمله میزبانی یک یا چندین وب‌سایت و نصب نرم‌افزار‌های موردنیاز و دراختیار داشتن سیستم‌عامل ویندوزی یا لینوکسی با دسترسی کامل و ادمین و آی‌پی ثابت در موقعیت جغرافیایی داخل و خارج از ایران می‌دهد. درمقابل، وی‌پی‌ان (VPN) ابزاری است که کاربر با دانلود و نصب آن روی گوشی تلفن‌همراه یا کامپیوتر شخصی‌اش، فقط امکان وب‌گردی در محیطی امن را پیدا می‌کند.

چطور می‌توانیم با موبایل به VPS ویندوزی خود وصل شویم؟ در مقاله‌ی زیر بخوانید.

اتصال به VPS از طریق موبایل اندروید و IOS

خرید VPS از خدمات میزبانی ابری پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

خرید VPS

جمع بندی

VPS و VPN ازنظر کاربرد و عملکرد تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. با‌توجه‌به سؤالاتی که در این زمینه برای کاربران مطرح شده بود، در این مقاله از بلاگ پارس پک، تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر‌یک از این سرویس‌ها را به‌اختصار توضیح دادیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

سوالات متداول

1. VPS یا VPN کدامیک بهتر است؟

VPS یک سرویس میزبانی مجازی است که اگر دیتاسنتر آن در داخل باشد IP| ثابت و اختصاصی ایران را دارد، اما اگر دیتاسنتر آن در خارج از کشور باشد، IP اختصاصی و ثابت خارج از کشور را خواهد داشت. برای همین شبیه به یک کامپیوتر در موقعیت یک کشور خارجی برای شما عمل می‌کند. اما VPN یک سیستم برای تغییر موقت IP است و به شما IP خارج اما موقت ارائه می‌کند که با هر باز قطع و وصل شدن، IP تغییر خواهد کرد.

2. VPS به چه منظوری مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

VPS یا سرور خصوصی مجازی، یک سیستم عامل مجازی است که در یک سرور والد قرار دارد و از فناوری مجازی‌سازی برای ارائه منابع اختصاصی (خصوصی) به سرورهای مجازی دیگر استفاده می کند.

3. برای ترید و خرید و فروش ارز دیجیتال، VPS بهتر است یا VPN؟

مطمئناً VPS انتخاب مطمئن‌تری است، چرا که کاملا مانند یک سیستم همیشه روشن در کشور خارجی عمل می‌کند و با قطع اتصال شما، IP تغییر نمی‌کند. اما VPN ممکن است IP شما را تغییر دهد یا امکان قطع و وصل‌های زیادی دارد.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم