وب سرور لایت اسپید چیست؟+ انواع نسخه‌ها و خرید لایسنس

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
شنبه 6 فروردین 1401
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۲۳۶۳ بازدید

وب سرور لایت اسپید؛ نرم‌افزارهایی وجود دارند که به‌عنوان وب سرورها (Web Server) روی دستگاه‌های خاصی اجرا می‌شوند. کامپیوترهای مذکور به اینترنت متصل هستند و به افراد راه دور اجازه می‌دهند به کمک مرورگر خود محتوای صفحه‌ها را مشاهده کنند.

یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای این حوزه، آن دسته نرم‌افزارهایی هستند که محتوای صفحه‌های اینترنتی را برای بازدیدکنندگان سایت‌ها به نمایش می‌گذارند. به همین دلیل به آن‌ها نرم‌افزار وب سرور می‌گویند.

این نرم‌افزارها به‌صورت رایگان و اشتراکی یا لایسنسی وجود دارند و مدیران سرور برای راه‌اندازی سایت‌های خود می‌توانند از آن‌ها کمک بگیرند. LiteSpeed یکی از آن‌ها است که برخلاف دیگر رقبای قدرتمندش یعنی آپاچه (Apache) و Nginx رایگان نیست و برای استفاده از آن باید لایسنسش را تهیه کنید. اما بهتر است ابتدا بیشتر با لایت اسپید آشنا شویم.

وب سرور لایت اسپید چیست؟

وب سرور همان چیزی است که به درخواست سایت پاسخ می‌دهد، مانند درخواست HTTP:// و HTTPS:/. بدون سرور وب، مرورگر وب نمی‌تواند درخواست‌ها را تکمیل کند و اساسا خطایی را با عنوان اتصال به سایت امکان‌پذیر نیست روی صفحه نشان می‌دهد.

وب‌سرویس‌ها به ترافیک موجود توجه می‌کنند و برای پردازش انواع مختلف سرویس‌ها مانند ASP، ColdFusion، PHP، دات نت و دیگر موارد پیکربندی شده‌اند. وب سرور LiteSpeed پیشروترین وب سرور با کارایی بسیار بالا و مقیاس‌پذیری قوی است که از فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای بهره می‌برد. کاربران می‌توانند از آن برای جایگزینی سرور آپاچه موجود بدون هیچ تغییراتی در برنامه یا جزئیات سیستم‌عامل استفاده کنند.

بهترین ویژگی لایت اسپید، این است که می‌توان آن را بدون خرابی‌های احتمالی یکپارچه‌سازی کرد. بدین ترتیب وب سرور LiteSpeed می‌تواند به‌سرعت جایگزین باتل نک یا گلوگاه در پلتفرم هاستینگ شما شود.

وب سرور لایت اسپید با طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و کنسول مدیریت وبی که استفاده از آن بسیار ساده و آسان است، می‌تواند به شما کمک کند تا از پس چالش‌های استقرار یک زیرساخت هاستینگ خوب بربیایید.

وب سرور لایت اسپید مثل یک پیشخدمت در رستوران است. درخواست‌های کاربران را از مرورگر دریافت می‌کند و پس از پردازش، پاسخ مناسبی را با سرعت بسیار زیاد به آن‌ها ارائه می‌دهد. لایت اسپید عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و به‌راحتی می‌توانید آن را روی وب‌سایتتان نصب و استفاده کنید.

وب سرور لایت اسپید

معرفی وب سرور لایت اسپید و نسخه های مختلف آن

نسخه‌های وب سرور لایت اسپید

وب سرور لایت اسپید در سه نسخه موجود است که در لیست زیر آمده‌اند:

1. اوپن لایت اسپید ادیشن

این نسخه معمولا برای سایت‌های بزرگ و پربازدید استفاده می‌شود. بااین‌حال با هیچ‌کدام از کنترل پنل‌های هاست سازگار نیست. مشابه نامش، OpenLiteSpeed Edition اوپن سورس و رایگان بوده و برای استفاده‌های شخصی و تجاری است.

2. نسخه استاندارد LiteSpeed

این نسخه به‌طور کلی برای سایت‌های کوچک با بازدید اندک استفاده می‌شود و همچنین با کنترل پنل‌های هاستینگ مانند سی پنل، WHM و DirectAdmin سازگار است. نسخه استاندارد نیز رایگان است و می‌توانید از آن برای مقاصد شخصی یا تجاری بهره ببرید.

3. نسخه حرفه‌ای LiteSpeed

نسخه حرفه‌ای یا Enterprise به‌طور گسترده برای سایت‌های پربازدید و بسیار بزرگ با کنترل پنل‌های هاستینگ متعدد عرضه می‌شود. سازمان‌های پیشرو در زمینه هاستینگ وب برای ارائه تجربه هاستینگ عالی و بی‌نظیر از این نسخه استفاده می‌کنند.

نسخه Enterprise بالاترین سطح ثبات ممکن را دارد و پشتیبانی آن نیز از طریق سی پنل صورت می‌گیرد. همچنین با کنترل پنل DirectAdmin نیز ادغام می‌شود. وب سرور لایت اسپید لایسنس‌های مختلف دیگری نیز دارد که باتوجه‌به قدرت وب سرور تعیین شده‌اند.

به‌طورکلی لایسنس‌ لایت اسپید بر اساس تعداد فرایندهای درحال انجام ممکن تقسیم‌بندی می‌شوند. البته لایسنس‌های متعدد و مقرون‌به‌صرفه نیز با محدودیت دامنه و رم نیز وجود دارند.

جدول زیر از سایت لایت اسپید تک است که تمام نسخه‌ها را به همراه جزئیاتشان نشان می‌دهد:

نام سرویس محدوده دامنه محدوده رم سرور فرایندهای همزمان
فری استارتر 1 2 گیگابایت 1
سایت اونر 5 8 گیگابایت 1
سایت اونر پلاس 5 نامحدود 1
وب هاست لایت نامحدود 8 گیگابایت 1
وب هاست اسنشال نامحدود نامحدود 1
وب هاست پروفشنال نامحدود نامحدود 2
وب هاست اینترپرایز نامحدود نامحدود 4
وب هاست الیت نامحدود نامحدود قابل تنظیم

به یاد داشته باشید که نیازی نیست LSWS از تمام هسته‌ها و توان سرور شما استفاده کند. LSWS به‌اندازه‌ای سریع و سبک است که می‌تواند با عملکردی بسیار خوب تنها روی بخشی از هسته‌های قابل‌دسترس سرور اجرا شود.

لازم به ذکر است که لایسنس‌ها روی هیچ سروری که از محدودیت‌های رم و دامنه بگذرد، به هیچ عنوان کار نخواهند کرد.

نحوه انتخاب لایسنس LiteSpeed مناسب

مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام انتخاب لایسنس باید به آن توجه کنید، محدودیت‌های موجود هستند. لایسنس Free Starter یک گزینه عالی برای مدیران سایت‌ها با نیازهای متوسط است.

اما اگر روی سرور یا VPS شما بیش از یک دامنه وجود دارد یا می‌خواهید با نصب Magento از LiteMage استفاده کنید، توصیه ما امتحان کردن لایسنس Site Owner است.
اگر می‌خواهید بیش از پنج دامنه را پشتیبانی کنید، به لایسنس Web Host نیاز پیدا خواهید کرد. محدودیت رم بر اساس مقدار RAM روی سرور یا وی‌پی‌اسی خواهد بود که می‌خواهید وب سرور لایت اسپید را روی آن نصب کنید.

اگر سرور یا VPS بیش از حد تعیین شده از لایسنس رم بخواهند، وب سرور LiteSpeed کار نخواهد کرد.

خرید لایسنس لایت اسپید

بررسی لایسنس لایت اسپید و راهنمای خرید لایسنس مناسب

چه دامنه‌هایی در محدودیت دامنه لایسنس لایت اسپید حساب می‌شوند؟

دامنه‌های name.tld که هریک هاست مجازی مختص به خودشان را دارند، یکی از دامنه‌ها در لایسنس به شمار می‌روند.

فرآیند همزمان یا Worker process چیست؟

تعداد Worker Process ها، توصیف‌کننده تعداد فرآیندهایی هستند که کار کلی سرور را انجام می‌دهند. نمونه‌هایی از این کارها عبارت هستند از: درخواست‌های روتینگ یا مسیریابی، رمزگشایی یا رمزگذاری SSL، ذخیره‌سازی، بازنویسی و دیگر موارد مشابه.

لایسنس لایت اسپید می‌تواند تعداد فرآیندهای مشخص‌شده در جدول فوق را انجام دهد و برای هریک از آن‌ها از یک هسته جداگانه استفاده می‌کند. توصیه می‌کنیم از لایسنس‌های دارای ورکر پروسه‌های کافی برای استفاده از تقریبا 25 درصد هسته سرورتان استفاده کنید. همچنین به محدودیت‌های دامنه و رم نیز دقت داشته باشید. البته هایپر تریدها (Hyper Thread) در این زمینه جایی ندارند.

ویژگی‌های وب سرور LiteSpeed

وب سرور لایت اسپید از نظر سرعت خام و مقیاس‌پذیری عملکرد بسیار خوبی دارد. LiteSpeed هنگام ارائه محتوای PHP بسیار سریع‌تر از آپاچه عمل می‌کند و یک پلتفرم هاستینگ ایده‌آل برای ارائه سایت‌های مبتنی بر وردپرس، جوملا و دروپال است؛ زیرا به‌راحتی می‌توان عملکرد و امنیت PHP را افزایش داد.

1. سازگاری با آپاچه

وب سرور لایت اسپید با وب سرور رایج آپاچه و قابلیت‌های آن مانند mod_rewrite، .htaccess و mod_security سازگار است. وب سروری که لایت اسپید ارائه می‌دهد حتی می‌تواند فایل‌های پیکربندی آپاچه را بارگیری کند و به آن اجازه می‌دهد به‌عنوان جایگزینی مستقیم برای آپاچه کار کنند. همچنین با کنترل پنل‌های هاستینگ برتر مانند پلسک (Plesk)، سی پنل و DirectAdmin سازگار است.

جایگزینی لایت اسپید با آپاچه کمتر از 15 دقیقه طول می‌کشد و بسیار آسان است. LiteSpeed برخلاف راه‌حل‌های دیگر که به‌عنوان پروکسی‌های فرانت‌اند عمل می‌کنند، می‌تواند تمام توابع و اجزای کاربردی آپاچه را جایگزین کند.

بدین طریق استفاده از آن بسیار ساده خواهد بود و می‌توانید سرعت پیشرفت بیشتری را با کمک آن تجربه کنید.

2. عملکرد و مقیاس‌پذیری

وب سرور لایت اسپید عملکرد و مقیاس‌پذیری پلتفرم‌های هاستینگ وب را از طریق معماری منحصربه‌فرد مبتنی بر رویدادش افزایش می‌دهد. این وب سرور قابلیت سرویس‌دهی را به هزاران کاربر به‌صورت همزمان با استفاده حداقلی از منابع سرور مانند حافظه و CPU دارد. کد منحصربه‌فرد توسعه‌یافته و بهینه‌شده وب سرور LiteSpeed عملکرد PHP را بهبود می‌بخشد و همچنین سایت‌های استاتیک را سریع‌تر از آپاچه بارگیری می‌کند.

LiteSpeed قابلیت مدیریت جهش‌های ناگهانی در ترافیک را دارد و همچنین می‌تواند در برابر حملات DDOS بدون هیچ کاهش قدرت سخت‌افزاری مقاومت کند.

3. امنیت

وب سرور لایت اسپید با ویژگی mod_security آپاچه سازگار است و قابلیت ضد DDoS داخلی نیز دارد. با ویژگی‌هایی قابل تنظیم مانند اتصالات به‌ازای هر آی پی و محدودسازی پهنای باند، ip هایی را که اتصالات یا درخواست‌های زیادی ایجاد می‌کنند یا درخواست پهنای باند بیشتری دارند، مسدود می‌شوند.

بدین ترتیب مهاجمان پیش از این که بتوانند سرور شما را تحت تاثیر قرار دهند، متوقف خواهند شد.

4. مقرون‌به‌صرفه

خرید لایت اسپید به جای آپاچه و تغییر کاربری به آن بسیار ساده است و از نظر هزینه نیز، کاری مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود. هزینه‌های لایسنس لایت اسپید در مقایسه با ارتقاهای سخت‌افزاری موردنیاز برای بهینه‌سازی سروری که بتواند آپاچه را راه‌اندازی کند، بسیار پایین‌تر هستند.

علاوه بر این، قابلیت‌های منحصربه‌فرد لایت اسپید با ارائه یک پلتفرم هاستینگ بهینه، ایمن و پایدار به کاهش هزینه‌های هاستینگ و سرویس‌دهی کمک می‌کنند. این امر به نوبه خود می‌تواند آرامش خاطری برای تکنسین‌های پشتیبانی و مدیران سایت‌ها باشد و به آن‌ها فرصتی دهد تا همیشه با مشکلات سرور سروکله نزنند.

سرور لایت اسپید چیست؟

خرید سرور لایت اسپید چه مزایایی دارد؟

نکات مهم در خرید لایسنس لایت اسپید

عوامل زیر، از نکاتی هستند که پیش از خرید لایسنس می‌توانند در تصمیم‌گیری به شما کمک کنند:

1. لایسنس‌های رایگان

لایسنس‌های رایگان لایت اسپید به مدت 15 روز اعتبار دارند که می‌توانید در این مدت عملکردشان را ارزیابی کنید. این لایسنس‌ها Professional هستند و LiteMage نامحدود و کش LS دارند.

2. همیشه می‌توانید لایسنس را ارتقا یا کاهش دهید

معمولا یافتن لایسنس مناسب برای استفاده با آزمون و خطا صورت می‌گیرد. سایت‌های مختلف به قسمت‌های گوناگون سرور شما فشار وارد می‌کنند. بهترین روش ممکن خرید لایسنس و بعد ارزیابی آن است تا بتوانید پس از آن لایسنس موردنیاز سیستم خود را تهیه کنید.

3. چه عملیات‌های دیگری در همان سرور اجرا می‌شوند؟

برای مثال اگر یک سرور 4 هسته‌ای دارید و PHP، LSWS و MySQL را روی سرور اجرا می‌کنید احتمالا لایسنس‌های وب هاست اسنشال یا پروفشنال برای شما بهترین گزینه ممکن خواهند بود و کاراترین خدمات را به شما ارائه خواهند داد.

LSWS به‌قدری سبک است که تنها به یک یا دو هسته از این سرور نیاز دارد. PHP و MySQL که از منابع بیشتری نسبت به LSWS استفاده می‌کنند، تحت تاثیر محدودیت قرار نمی‌گیرند و کماکان به هر چهار هسته سرور شما دسترسی خواهند داشت.

4. آیا محتوایی که در سایتتان ارائه می‌کنید ثابت است؟

LSWS مستقیما محتوای استاتیک یا ثابت را مانند تصاویر، دانلود فایل‌ها و دیگر موارد مشابه ارائه می‌کند؛ بنابراین تخصیص فرآیندهای همزمان یا Worker prosses بیشتر ممکن است در این زمینه کمک کننده باشند.

اگر در سرور شما عمدتا از PHP یا MySQL استفاده می‌شود، برای مثال در صورتی که از برنامه‌های کاربردی مانند وردپرس یا مشابه آن استفاده می‌کنید؛ دادن دسترسی LSWS به فرآیندهای همزمان کمکی به شما نخواهد کرد. زیرا در این موارد LSWS گلوگاه نیست.

5. آیا ترافیک HTTPS شما حجم بالایی دارد؟

HTTPS برای رمزگذاری به قدرت بیشتری از CPU نیاز دارد. شاید در این مورد متوجه شوید که دسترسی LSWS به فرآیندهای همزمان بیشتر می‌تواند عملکرد را بهبود بخشد.

البته توقع زیادی از آن نداشته باشید. LSWS هنوز باید به بخشی از هسته‌های سرور شما دسترسی داشته باشد، مگر این که سرور شما فقط HTTPS ایستا را ارائه دهد.

زمان مناسب برای ارتقا لایسنس لایت اسپید

یک دستور یا کامند می‌تواند اطلاعات مهمی را در مورد نحوه استفاده فرآیندهای مختلف از منابع سرور نشان دهد. این فرآیند LSWS، lshttpd نامیده می‌شود. تعدادی از این خروجی‌ها برای تعیین این که آیا نصب LSWS فعلی می‌تواند منجر به دسترسی به هسته‌های بیشتر شود، مفید هستند.

این خروجی‌ها شامل موارد زیر می‌‌شوند:

1. CPU%

به‌طورکلی استفاده LSWS از سی‌پی‌یو کم است. اگر استفاده آن از CPU بیشتر شود، و مخصوصا زمانی که بار روی سرور نسبتا کم باشد، می‌تواند نشان دهد که LSWS به گلوگاه برخورد کرده است و به هسته‌های بیشتری دسترسی دارد.

2. wa%

مدت زمان زیاد برای ورودی یا خروجی نیز می‌توان نشان‌دهنده این باشد که LSWS به فرآیندهای همزمان بیشتری نیاز دارد و در نتیجه هسته‌های بیشتری را از سرور اشغال می‌کند.

اگر مقادیر %CPU یا %wa بسیار زیاد باشند، بهتر است لایسنس خود را به سطح بالاتری ارتقا دهید. به‌خاطر داشته باشید که امکان این امر از سوی شرکت لایت اسپید فراهم شده است.

دو لایسنس LiteMage Starter و استاندارد هر دو در تعداد آبجکت‌هایی که می‌توانند در کش یا حافظه پنهان ذخیره کنند، محدودیت‌هایی دارند. برای این که بفهمید آیا به سطح بالاتری از LiteMage نیاز دارید یا خیر، کافی است در پنل مدیریت Magento و قسمت Cache Management، تعداد آبجکت‌های ذخیره شده فعلی را مشاهده کنید.

اگر تعداد کل آن‌ها در مجموع 1500 برای لایسنس LiteMage Starter و 25000 برای لایسنس LiteMage Standard باشد، توصیه می‌کنیم برای پشتیبانی از فضای ذخیره‌سازی بیشتر تا ذخیره تمام صفحات لایسنس خود را به سطح بعدی ارتقا دهید.

جمع بندی

وب سرور لایت اسپید با ترکیبی از قابلیت‌های موجود و سهولت پیاده‌سازی آن‌ها در فریمورک فعلی شما، راه‌حلی ایده‌آل برای ارائه‌دهندگان هاستی است که به دنبال یک جایگزین خوب برای آپاچه می‌گردند.

LiteSpeed با ارائه راهی کم‌هزینه و باثبات برای هاستینگ وب می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای برآورده‌کردن نیازهای شما از یک هاست باشد.

سوالات متداول

1. آیا لایت اسپید بهتر از آپاچی است؟

وقتی صحبت از عملکرد و اجرای HTTP/3 به میان می آید، LiteSpeed ​​بسیار جلوتر از Apache است، همچنین به بهبود HTTP/2 و کارآمد شدن وردپرس کمک می کند. وب سرور LiteSpeed ​​برنده آشکار در نبرد solution های وب سرور نرم افزار است.

2. آیا لایت اسپید بهتر از nginx است؟

OpenLiteSpeed ​​دارای TTFB بهتری است و در مقایسه با Nginx می تواند کاربران همزمان بسیار زیادی را مدیریت کند. همچنین OpenLiteSpeed ​​در مقایسه با Nginx از منابع سرور کمتری استفاده می کند که باعث کاهش هزینه های سرور می شود.

3. آیا لایت اسپید از آپاچی استفاده می کند؟

وب سرور LiteSpeed اغلب به طور مستقیم با آپاچی مقایسه می شود، زیرا به عنوان جایگزین آن طراحی شده است. اما وب سرور لایت اسپید مبتنی بر کد آپاچی نیست. در واقع، وقتی به زیر کاپوت نگاه می کنید، شباهت بیشتری با nginx دارد.

4. چگونه LiteSpeed را نصب کنم؟

نصب پلاگین وب سرور LiteSpeed برای cPanel/WHM در 4 مرحله:

  1. روی «افزونه وب سرور LiteSpeed برای WHM» در بخش «افزونه‌ها» WHM کلیک کنید.
  2. روی «Install LiteSpeed Web Server» کلیک کنید
  3. شماره سریال لایسنس را وارد کنید.
  4. برای نصب LiteSpeed روی Next کلیک کنید.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم