گوگل ادز چیست؟ همه چیز درباره تبلیغات هدفمند گوگل

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
جمعه 21 مهر 1402
مطالعه: ۲۰ دقیقه ۰ نظر ۸۲۲ بازدید

گوگل ادز بخشی از مهم‌ترین تبلیغات آنلاینی است که کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند. تبلیغات آنلاین در دنیای پررقابت امروز اهمیت بسیار زیادی دارد. تبلیغات در کنار دیگر روش‌های بازاریابی برای جذب مخاطب و تبدیل کردن آن‌ها به مشتری، کاربردی خواهد بود. یکی از این راه‌های تبلیغات آنلاین، گوگل ادز یا همان Google Ads است.

گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغاتی پویا و همه‌کاره بوده که شیوه تبلیغ شرکت‌ها و محصولات و خدمات را متحول کرده است. در این مطلب از بلاگ پارس‌پک، با پاسخ به این سوال که گوگل ادز چیست و چه کاربردهایی دارد، تمامی‌جنبه‌های این پلتفرم همه‌کار تبلیغات را بررسی می‌کنیم. همچنین مقایسه‌ای بین کاربرد و انواع تبلیغات گوگل ادز و سئو خواهیم داشت. به‌علاوه، راهکارهایی برای کاهش هزینهٔ گوگل ادز معرفی می‌کنیم.

گوگل ادز چیست؟

در دنیای پر از رقابت بازاریابی دیجیتال، Google Ads یکی از پرکاربردترین روش‌های تبلیغات است که به‌نوعی شبیه یک فانوس دریایی عمل می‌کند. استفاده از این سرویس تبلیغاتی به کسب‌وکارها امکان می‌دهد که سریع‌تر و گسترده‌تر به مخاطبان بالقوه متصل شوند.

گوگل ادز Google Ads در اصل یک پلتفرم تبلیغاتی بوده که توسط گوگل توسعه یافته است. این ابزار به کسب‌و‌کارها امکان می‌دهد تا تبلیغات هدفمند را در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) و وب‌سایت‌های دیگر نمایش دهند.

زیبایی تبلیغات گوگل ادز در سادگی آن نهفته است: تبلیغ کنندگان برای کلمات کلیدی خاص مرتبط با محصولات یا خدمات خود پیشنهاد قیمت می‌دهند و بهترین آگهی، در مزایده تبلیغات برنده می‌شود. وقتی کاربران آن کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند، گوگل تبلیغات مرتبط را نمایش می‌دهد. تبلیغ‌کنندگان تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنند که (بسته به نوع کمپین) شخصی روی تبلیغ آن‌ها کلیک یا آن را مشاهده کند. این رویکرد، تبلیغات در گوگل ادز را به یک راه‌حل تبلیغاتی مقرون‌به‌صرفه و نتیجه‌محور تبدیل می‌کند.

گوگل ادز به‌عنوان یکی از کارآمدترین ابزارهای تبلیغات آنلاین شناخته می‌شود. نمایش تبلیغات در وب‌سایت‌های دیگر، در ویدیوهای یوتیوب و از همه مهم‌تر، در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل، این امکان را فراهم می‌کند که محصولات خود را در همه کانال‌های پرطرفدار نمایش دهید. تبلیغات در گوگل ادز در ترکیب با روش‌های دیگر مانند سئو، عملکرد یک کسب‌وکار آنلاین را تا حد بسیار خوبی بهبود می‌بخشد.

نقش مهم کلمه‌های کلیدی در تبلیغات گوگل ادز

کلمات کلیدی به عنوان پایه و اساس تبلیغات در گوگل ادز عمل می‌کنند. آن‌ها کلمات یا عباراتی هستند که کاربران هنگام جست‌وجوی اطلاعات در نوار جست‌وجو وارد می‌کنند. تبلیغ کنندگان با دقت کلمات کلیدی مرتبط با پیشنهادات خود را انتخاب می‌کنند. هنگامی‌که جست‌وجوی کاربر با آن کلمات کلیدی مطابقت داشته باشد، سیستم حراج تبلیغات گوگل وارد عمل می‌شود. فاکتورهای مختلفی از جمله مبلغ پیشنهادی، کیفیت آگهی و ارتباط را ارزیابی می‌کند تا مشخص کند کدام تبلیغات نمایش داده شود.

گوگل به تبلیغات و کلمات کلیدی بر اساس ارتباط و کیفیت آنها یک امتیاز کیفیت اختصاص می‌دهد. امتیاز کیفیت بالاتر می‌تواند منجر به قرار گرفتن بهتر تبلیغات و هزینه کمتر به ازای هر کلیک شود. هزینه کمتر برای هر کلیک، در دنیای تبلیغات کلیکی اهمیت زیادی برای کسب‌وکارها دارد.

Google Ads دامنه پشتیبانی خود را همیشه گسترش می‌دهد. خواه یک کسب‌و‌کار محلی باشید که جامعه و منطقه اطراف خود را هدف قرار می‌دهد یا یک شرکت بین‌‌المللی که مخاطبان را در سراسر جهان جذب می‌کند، Google Ads ابزارها و امکان دسترسی به مخاطبان را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، این پلتفرم تحلیل‌های ارزشمندی را برای ردیابی عملکرد کمپین، اندازه‌گیری بازگشت سرمایه (ROI) و اصلاح استراتژی‌ها ارائه می‌دهد.

مزایای Google Ads چیست؟

Google Ads روی یک سیستم مزایده کار می‌کند که در آن تبلیغ کنندگان برای قرار دادن تبلیغات با یکدیگر رقابت می‌کنند. درک نحوه عملکرد مزایده برای ایجاد کمپین‌های موثر و مدیریت هوشمندانه بودجه تبلیغاتی شما ضروری است.

هنگامی‌که یک کمپین تبلیغاتی گوگل ادز راه اندازی می‌کنید، تصمیم می‌گیرید که برای یک کلیک روی تبلیغ خود چقدر حاضرید بپردازید. این مبلغ به‌عنوان پیشنهاد شما شناخته می‌شود. قیمت‌ها بسته به اهداف و نوع کمپین و بودجه شما می‌تواند متفاوت باشد.

 بررسی انواع کمپین‌ها تبلیغاتی

Google Ads چندین استراتژی مزایده را برای برآوردن اهداف مختلف تبلیغاتی و مدیریت کمپین‌ها ارائه می‌دهد:

۱. CPC (هزینه به ازای هر کلیک)

در کمپین CPC، هر بار که کاربر روی تبلیغ شما کلیک می‌کند، هزینه پرداخت می‌کنید. این نوع کمپین برای هدایت ترافیک به وب‌سایت شما یا تبلیغ محصولات یا خدمات خاص مناسب است.

۲. CPM (هزینه به ازای هزار بار نمایش)

در این نوع کمپین، قیمت پیشنهادی CPM به ازای هر ۱۰۰۰ نمایش آگهی لحاظ می‌شود. زمانی که دیده شدن برند و آگاهی از آن، هدف اصلی شما باشد، کمپین‌های نمایشی بهترین انتخاب هستند.

۳. CPA (هزینه هر اقدام)

پیشنهاد CPA برای بهبود نرخ تبدیل اجرا می‌شود. به‌عنوان مثال، شما یک هزینه هدف را برای به دست آوردن لید، فروش یا سایر اقدامات دلخواه مشخص می‌کنید. الگوریتم گوگل پیشنهادات شما را برای رسیدن به این هدف تنظیم می‌کند.

۴. ROAS (بازده هزینه تبلیغات)

این استراتژی پیشنهاد قیمت، با استفاده از تجزیه و تحلیل Google Ads Smart Bidding و پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی Google عمل می‌کند. ارزش تبدیل احتمالی هر بار که کاربری محصولات یا خدمات تبلیغی شما را جست‌وجو می‌کند، در این روش پیش‌بینی می‌شود. سپس، هوش مصنوعی گوگل پیشنهادات شما را برای این جست‌وجوها تنظیم می‌کند تا بازدهی را به حداکثر برساند.

انتخاب استراتژی مزایده مناسب به اهداف و بودجه کمپین شما بستگی دارد. CPC رایج ترین انتخاب است، اما آزمایش با استراتژی‌های مختلف می‌تواند به شما در دستیابی به نتایج بهتر کمک کند.

Google ads چیست؟
مزایای Google ads چیست؟

عوامل موثر بر ترتیب قرار گرفتن تبلیغات گوگل ادز

روند مزایده صرفاً به این نیست که چه کسی بالاترین قیمت را ارائه می‌دهد. گوگل چندین فاکتور را برای تعیین مکان تبلیغات در نظر می‌گیرد:

۱. مقدار پیشنهاد

قطعا پیشنهاد بالاتر شانس شما را برای قرار دادن آگهی افزایش می‌دهد، اما این تنها عامل نیست.

۲. کیفیت آگهی

گوگل ارتباط و کیفیت آگهی و صفحه فرود شما را ارزیابی می‌کند. یک تبلیغ خوب و مرتبط می‌تواند موقعیت بهتری را حتی با قیمت پایین‌تر تضمین کند.

۳. رتبه تبلیغات

 رتبه تبلیغ شما بر اساس مبلغ پیشنهادی، کیفیت تبلیغ و نرخ کلیک مورد انتظار (CTR) محاسبه می‌شود. رتبه آگهی بالاتر، مکان تبلیغات را بهبود می‌بخشد.

بهینه‌سازی پیشنهادات مزایده Google Ads

برای تنظیم دقیق کمپین‌های خود، می‌توانید بر اساس عوامل مختلفی از جمله نوع دستگاه، مکان، زمان روز و جمعیت‌شناسی مخاطبان، قیمت‌ها را تنظیم کنید. این تنظیمات به شما کمک می‌کند تا دسته‌های خاصی از مخاطبان خود را به طور مؤثرتری هدف گیری کنید.

درک پیچیدگی‌های مزایده Google Ads برای بهینه‌سازی کمپین‌های شما و اطمینان از دریافت بهترین بازده در سرمایه‌گذاری تبلیغاتی بسیار مهم است.

می‌خواهید کسب‌و‌کار خود را به صفحه اول گوگل برسانید؟ با سئو شروع کنید! صفر تا صد سئو را در مقاله زیر بخوانید.

سئو چیست؟

تفاوت گوگل ادز و سئو

تبلیغات گوگل ادز و بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO) دو جزء حیاتی بازاریابی آنلاین محسوب می‌شوند که هر کدام دارای نقاط قوت و استراتژی‌های منحصر به فرد خود هستند. در این بخش، تفاوت‌های گوگل ادز و سئو را تشریح می‌کنیم.

۱. Google Ads؛ تبلیغات پولی

همانطور که دیدیم، گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغاتی پولی است. تفاوت آن با سئو در موارد گوناگونی دیده می‌شود.

تبلیغات در گوگل ادز شامل هزینه مستقیم برای هر کلیک روی تبلیغ شما می‌شود که آن را به یک هزینه قابل پیش‌بینی تبدیل می‌کند. در مقابل، سئو معمولاً نیازمند تلاش‌های مداوم برای بهبود رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک است که می‌تواند در بلندمدت گران‌تر باشد.

خرید و نمایش تبلیغات گوگل ادز می‌تواند به محض اینکه کمپین شما فعال شود، ترافیک فوری به وب‌سایت شما هدایت کند. از سوی دیگر، سئو یک استراتژی بلند مدت است که شاید ماه‌ها طول بکشد تا نتایج قابل توجهی را نشان دهد.

موقعیت نمایش تبلیغ و رتبه ارگانیک هم با هم تفاوت دارد. Google Ads تبلیغ شما را در بالای نتایج جستجو، بالای لیست‌های نتیجه ارگانیک، با علامت «تبلیغ» قرار می‌دهد. درمقابل، هدف سئو بهبود رتبه وب‌سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک (بدون پرداخت) است.

۲. سئو؛ ترافیک ارگانیک

در حالی که سئو شاید نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه داشته باشد، می‌تواند جریانی پیوسته از ترافیک ارگانیک را بدون هزینه هر کلیک ایجاد کند و در طول زمان مقرون به صرفه باشد.

به‌علاوه، نتایج جستجوی ارگانیک اغلب توسط کاربران در مقایسه با تبلیغات پولی معتبرتر و قابل اعتمادتر تلقی می‌شوند. دستیابی به رتبه‌های ارگانیک بالا می‌تواند اعتبار برند شما را افزایش دهد.

همچنین هنگامی‌که وب سایت شما به طور ارگانیک رتبه خوبی پیدا کرد، می‌تواند با تلاش‌های مداوم سئو این موقعیت‌ها را حفظ کند. در مقابل، Google Ads به بودجه شما متکی است و زمانی که بودجه کمپین را متوقف کنید، تبلیغ شما ناپدید می‌شود.

۳. ترکیب گوگل ادز و سئو

بازاریابی آنلاین موفق اغلب شامل ترکیبی از تبلیغات در گوگل ادز و سئو می‌شود. با استفاده از هر دو استراتژی با هم، می‌توانید کیفیت حضور آنلاین خود را به حداکثر برسانید و به مخاطبان گسترده‌تری برسید. مثلا از Google Ads می‌توان برای تبلیغ سریع پیشنهادات حساس به زمان یا کمپین‌های فصلی استفاده کرد. درمقابل سئو می‌تواند به شما کمک کند تا با بهینه‌سازی وب سایت خود برای رشد ارگانیک بلند مدت، یک حضور آنلاین قوی و پایدار ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید که ترکیب صحیح گوگل ادز و سئو به اهداف تجاری، بودجه و صنعت شما بستگی دارد. بحث اصلی این نیست که یکی از این روش‌ها از دیگری بهتر است. بلکه مهم این است که چگونه در استراتژی بازاریابی کلی شما مکمل یکدیگر هستند.

تفاوت گوگل ادز و سئو
سئو و گوگل ادز چه تفاوتی با هم دارند؟

ابزارهای گوگل ادز

Google Ads طیف وسیعی از ابزارها را ارائه می‌دهد که به تبلیغ کنندگان کمک می‌کند تا کمپین‌های خود را به طور مؤثر مدیریت کرده، استراتژی‌های خود را بهینه و خروجی عملکرد را اندازه گیری کنند. در این بخش، برخی از ابزارهای ضروری Google Ads را که هر بازاریاب باید با آنها آشنا باشد، بررسی خواهیم کرد.

۱. ویرایشگر تبلیغات گوگل ادز

Google Ads Editor یک برنامه دسکتاپ است که به شما امکان می‌دهد به‌صورت آفلاین، در کمپین‌های خود تغییرات انبوه ایجاد کنید. این ابزار به ویژه برای مدیریت حساب‌های بزرگ و ساده‌سازی به‌روزرسانی‌های کمپین مفید است. با ویرایشگر، می‌توانید گروه‌های تبلیغاتی، کلمات کلیدی، متن تبلیغات و موارد دیگر را ویرایش کنید، سپس تغییرات خود را با کمپین‌های آنلاین خود همگام‌سازی کنید.

۲. برنامه‌ریز کلمه‌های کلیدی Google Keyword Planner

تحقیق کلمات کلیدی یک جنبه اساسی کمپین‌های تبلیغاتی موفق گوگل ادز است. Google Keyword Planner به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی مرتبط را کشف کنید و حجم جستجو و رقابت آنها را تخمین بزنید. همچنین تحلیل‌هایی در مورد روند رشد و تغییر کلمات کلیدی ارائه می‌دهد. این ابزار به شما امکان می‌دهد استراتژی کلمه کلیدی خود را اصلاح کنید.

۳. تجزیه و تحلیل ترافیک با گوگل آنالیتیکس

Google Analytics یک ابزار قدرتمند تجزیه و تحلیل وب و اپلیکیشن است که به طور یکپارچه با Google Ads ادغام می‌شود. با استفاده از این ابزار، داده‌های عمیقی را در مورد رفتار کاربر، ردیابی نرخ تبدیل و عملکرد کمپین دریافت می‌کنید. با پیوند دادن حساب‌های Google Ads و Analytics خود، تحلیل ارزشمندی در مورد نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما پس از کلیک روی تبلیغات، به دست می‌آورید.

۴. اپلیکیشن موبایل گوگل ادز

برای مدیریت کمپین در حال اجرا، اپلیکیشن موبایل Google Ads بسیار ارزشمند است. این اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد کمپین‌های خود را نظارت کنید، هشدارهای لحظه‌ای دریافت کنید و تنظیمات را از تلفن هوشمند یا تبلت خود انجام دهید. این سطح از انعطاف پذیری به ویژه برای تبلیغ کنندگانی که نیاز به واکنش سریع به شرایط در حال تغییر دارند، مفید است.

برای بررسی عملکرد سایت خود در نتایج جستجوی گوگل به سرچ کنسول نیاز دارید. سیر تا پیاز Google Search Console را در مقاله زیر بخوانید.

سرچ کنسول چیست؟

۵. اسکریپت‌های تبلیغات گوگل ادز

اسکریپت‌های تبلیغاتی گوگل، قطعاتی از کد جاوااسکریپت قابل تنظیم هستند که وظایف مختلف را در کمپین‌های شما خودکار می‌کنند. می‌توانید از آنها برای برنامه‌ریزی گزارش‌ها، تنظیم پیشنهادات بر اساس معیارهای خاص و حتی تولید گزارش‌های سفارشی مطابق با نیازهای منحصر به فرد خود استفاده کنید. برای بازاریاب‌هایی که مهارت‌های برنامه نویسی دارند، اسکریپت‌ها می‌توانند روشی قدرتمند برای بهبود مدیریت کمپین و اتوماسیون مارکتینگ باشند.

۶. ردیابی تبدیل گوگل ادز

ردیابی تبدیل برای اندازه‌گیری موفقیت کمپین‌های شما بسیار مهم است. Google Ads یک ابزار داخلی ردیابی تبدیل ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد اقداماتی مانند ارسال فرم‌ها، خریدها و تماس‌های تلفنی را ردیابی کنید. با درک اینکه کدام اقدامات منجر به تبدیل می‌شود، می‌توانید کمپین‌های خود را برای نتایج بهتر بهینه کنید.

۷. گزارش‌های تبلیغات گوگل

گوگل ادز طیف وسیعی از گزینه‌های گزارش‌دهی، از گزارش‌های استاندارد گرفته تا گزارش‌های سفارشی را ارائه می‌دهد که می‌توانید با اهداف خاص خود مطابقت دهید. این گزارش‌ها تحلیل‌هایی درباره معیارهای کلیدی عملکرد ارائه می‌دهند و به شما کمک می‌کنند اثربخشی کمپین‌های خود را ارزیابی کرده و تصمیم‌گیری آگاهانه بگیرید.

انواع تبلیغات گوگل ادز
ابزارهای گوگل ادز

نحوه عملکرد گوگل ادز

برای استفاده از پتانسیل کامل سرویس تبلیغاتی گوگل، درک نحوه عملکرد گوگل ادز ضروری است. در این بخش، نگاهی دقیق‌تر به نحوه عملکرد گوگل ادز، از راه‌اندازی کمپین‌ها تا بهینه‌سازی عملکرد خواهیم داشت.

 راه اندازی کمپین تبلیغاتی گوگل ادز

برای کار با گوگل ادز ابتدا باید یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید. ایجاد کردن کمپین شاید در نگاه اول دشوار باشد، اما با رهنمایی‌های سرویس گوگل ادز و توجه به پیام‌هایی که در مسیر ایجاد کمپین نمایش می‌دهد، کار سختی ندارید. مراحل به‌طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

۱. تعیین نوع کمپین: نوع کمپین خود را بر اساس اهداف خود انتخاب کنید. برای تبلیغ در گوگل ادز، این گزینه‌ها را در دسترس هستند:

  • ویدئو: تبلیغات ویدیویی در یوتیوب
  • دیسکاوری: تبلیغ در فیدهای آنلاین خبری
  • جست‌وجو: تبلیغات متنی در نتایج جست‌وجو
  • اپلیکیشن: تبلیغ اپلیکیشن‌ در کانال‌های مختلف
  • نمایش: تبلیغات تصویری در وب‌سایت‌های دیگر
  • خرید: نمایش محصول در لیست محصولات گوگل
  • محلی: تبلیغ مکان کسب‌وکار در کانال‌های مختلف
  • حداکثر عملکرد: جذب مشتریان باارزش از همه کانال‌ها
  • هوشمند: ساده‌سازی کمپین به کمک سیستم اتوماسیون گوگل ادز

۲. تنظیمات کمپین: تنظیماتی مانند مکان، ترجیح زبان، و تخصیص بودجه و موارد مشابه را در این بخش پیکربندی می‌کنید. برای به حداکثر رساندن ارتباط تبلیغ با هدف مخاطبان، در مورد مخاطبان و مکان‌های هدف خود دقیق باشید.

تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی

برای نمایش تبلیغ در گوگل ادز، انتخاب کلمات کلیدی مناسب بسیار مهم است. برای این کار حتما از Keyword Planner برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط و ارزیابی حجم جستجو و رقابت آنها استفاده کنید.

سپس در تنظیمات تبلیغ خود باید مدل تطبیق جست‌وجو و عبارت تبلیغ خود را مشخص کنید. سه نوع تطبیق در تنظیمات گوگل ادز وجود دارد که می‌توانید تطابق با کلیت عبارت (Phrase match)، تطابق کامل (Exact match) و تطابق منفی (Negative keywords) (جست‌وجوهایی که برخی عبارت‌ها را ندارند)، را انتخاب کنید.

۱. گروه‌بندی تبلیغ

پس از انتخاب تنظیمات کمپین خود، باید تبلیغات را در گروه‌هایمشخص ایجاد کنید. هر گروه باید به آن چیزی مرتبط باشد که مخاطبان هدف شما در گوگل جست‌وجو می‌کنند. تحقیق کلمه‌های کلیدی اینجا هم کاربرد خود را نشان می‌دهد.

فرض کنید شما صاحب یک تجارت مبلمان هستید. می‌توانید یک گروه تبلیغاتی به نام «کاناپه‌ها» ایجاد کنید که در آن کلمات کلیدی مانند «کاناپه‌های چرمی»، «مبل‌ها» و «مبل‌های اسپرت» را هدف قرار دهید.

طبق راهنمای گوگل ادز، دو راه برای ایجاد گروه های تبلیغاتی وجود دارد:

  • پویا: گوگل از محتوای سایت شما برای هدف قرار دادن جست‌وجوها و ایجاد تبلیغات استفاده می‌کند.
  • استاندارد: مجموعه‌ای از کلمات کلیدی مرتبط با جستجوها را وارد کرده و تبلیغاتی را برای مطابقت با آن‌ها ایجاد می‌کنید.

۲. سیستم مزایده آگهی

همان‌طور که گفتیم، Google Ads از یک سیستم مزایده برای تعیین اینکه کدام تبلیغات نمایش داده شود، استفاده می‌کند. این سیستم چند فاکتور را مدنظر قرار می‌دهد.

  • مبلغ پیشنهادی: پیشنهاد شما نشان‌دهنده حداکثر مبلغی است که مایلید برای یک کلیک روی تبلیغ یا نمایش یا هر اقدام دیگر بپردازید.
  • امتیاز کیفیت: گوگل کیفیت تبلیغات، ارتباط و تجربه صفحه فرود را ارزیابی می‌کند. امتیاز کیفیت بالاتر می‌تواند موقعیت آگهی شما را بهبود بخشد و هزینه‌ها را کاهش‌دهد.
  • رتبه آگهی: Ad Rank مقداری است که برای تعیین موقعیت تبلیغ شما (جایی که تبلیغات در یک صفحه نسبت به سایر تبلیغات نشان داده می‌شود) و نمایش یا عدم نمایش آن استفاده می‌شود. رتبه آگهی با ترکیب فاکتورهایی شامل مبلغ پیشنهادی شما، کیفیت آگهی در زمان مزایده (شامل نرخ کلیک مورد انتظار، ارتباط آگهی و تجربه صفحه فرود)، آستانه رتبه آگهی، رقابت پذیری یک حراج و زمینه جست‌وجوی شخص محاسبه می‌شود.

پس از تعیین این موارد، تبلیغ شما برای تأیید توسط تیم گوگل در صف انتظار می‌ماند. معمولا یک روز پس از ثبت، تبلیغ رد یا تأیید می‌شود. نکته اینکه پس از تأیید نمایش تبلیغ، بسته به نوع کمپین و اهدافی که مشخص کرده‌اید، بودجه کمپین هزینه می‌شود. به‌عنوان مثال وقتی تعداد کلیک روی تبلیغ شما در نتایج جست‌وجو ضربدر قیمت هر کلیک، به هزینه کل کمپین برسد، تبلیغات متوقف می‌شود.

تبلیغات در گوگل ادز
استراتژی‌های گوگل ادز

 کاهش هزینهٔ گوگل ادز

در حالی که تبلیغات در گوگل ادز می‌تواند یک روش تبلیغاتی فوق العاده موثر باشد، مدیریت هزینه‌ها در آن یک جنبه حیاتی برای تضمین بازگشت سرمایه (ROI) است. در این بخش، استراتژی‌هایی را برای کاهش هزینهٔ گوگل ادز بررسی می‌کنیم.

۱. استراتژی کلمات کلیدی خود را اصلاح کنید

  • کلیدواژه‌های منفی: به طور مرتب کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords) را مرور کرده و به کمپین‌های خود اضافه کنید. این کلمه‌ها مواردی هستند که نمی‌خواهید تبلیغات شما برای آن‌ها نمایش داده شود. این استراتژی به حذف کلیک‌های نامربوط و جلوگیری از هدر رفت بودجه کمک می‌کند.
  • کلیدواژه‌های بلند (Long Tail): از عبارت‌های کلیدی بلندتر برای تبلیغات استفاده کنید که خاص‌تر هستند و اغلب رقابت کمتری دارند. این عبارت‌ها می‌توانند به نرخ تبدیل بالاتر و هزینه‌های کمتر منجر شوند.

۲. بهبود کیفیت تبلیغات

  • امتیاز کیفیت: روی بهبود نمره کیفیت تبلیغات خود تمرکز کنید. این کار می‌تواند هزینه به ازای هر کلیک (CPC) شما را کاهش دهد و در عین حال موقعیت تبلیغات را حفظ یا حتی بهبود بخشد. اطمینان حاصل کنید که نسخه تبلیغاتی شما با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد و به صفحات فرود مرتبط منتهی می‌شود.
  • افزونه‌های تبلیغات: از افزونه‌های تبلیغاتی برای ارائه اطلاعات اضافی و تشویق کلیک‌ها بدون افزایش هزینه استفاده کنید. آنها می‌توانند ارتباط و دیده شدن آگهی را بهبود بخشند.

۳. بهینه‌سازی صفحات فرود

  • ارتباط: مطمئن شوید که صفحات فرود شما با پیام و کلمات کلیدی تبلیغ شما همسو هستند. یک تجربه کاربری یکپارچه می‌تواند به امتیازهای کیفیت بالاتر و رتبه‌بندی بهتر تبلیغات منجر شود.
  • سرعت بارگذاری صفحه: صفحات با بارگذاری سریع‌تر نه تنها تجربه کاربر را بهبود می‌بخشند، بلکه می‌توانند بر امتیازهای کیفیت و عملکرد تبلیغات نیز تأثیر مثبت بگذارند.
    تنظیمات کنترل‌ بودجه
  • بودجه روزانه: بودجه روزانه‌ای تنظیم کنید که با اهداف کلی تبلیغات شما همسو باشد. این امر از هزینه‌های بیش از حد جلوگیری می‌کند و به شما امکان می‌دهد کنترل هزینه‌ها را حفظ کنید.
  • استراتژی مزایده: از استراتژی‌های مزایده خودکار مانند Target CPA یا Target ROAS برای بهینه‌سازی پیشنهادات خود برای اهداف تبدیل خاص و در عین حال کنترل هزینه‌ها استفاده کنید.

۴. هدف‌گذاری جغرافیایی

اگر کسب‌وکار شما در موقعیت‌های مکانی خاصی خدمات ارائه می‌دهد، از هدف‌گذاری جغرافیایی برای تمرکز تبلیغات خود در مناطق مرتبط استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند تا از هزینه‌های کلیک‌های مناطقی که احتمال تبدیل آن‌ها بعید است، اجتناب کنید.

اصلاح زمان‌بندی تبلیغات
داده‌های کمپین خود را تجزیه و تحلیل کنید تا بفهمید تبلیغات شما چه زمانی بهترین عملکرد را دارند. تبلیغات خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در زمان‌های با نرخ تبدیل بالا اجرا شوند و در ساعاتی که عملکرد کمتری دارند، آن‌ها را کاهش داده یا متوقف کنید.

۵. تحلیل دائمی

به طور مستمر ازطریق ابزارهای گزارش دهی Google Ads بر عملکرد کمپین نظارت کنید. مشخص کنید کدام کلمات کلیدی، تبلیغات و مخاطبان، بهترین نتایج را دارند و بودجه را بر اساس آن تخصیص دهید.

همچنین انواع مختلف تبلیغات، صفحات فرود و استراتژی‌های پیشنهاد قیمت را برای یافتن مقرون به صرفه ترین ترکیب‌ها آزمایش کنید.

۶. تجزیه و تحلیل رقبا

مراقب استراتژی‌های رقبای خود باشید. همیشه بررسی کنید که آن‌ها از کدام کلمات کلیدی و نسخه تبلیغاتی استفاده می‌کنند و رویکرد خود را بر این اساس تطبیق دهید.

با اجرای این استراتژی‌های کاهش هزینه، می‌توانید اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی گوگل خود را حفظ و در عین حال بودجه خود را بهینه کنید. این مسیر یک فرایند پویا و دائمی است. فرایندی که شامل تجزیه و تحلیل و تنظیمات مداوم است تا مطمئن شوید که بیشترین بازده را از سرمایه گذاری تبلیغاتی خود دریافت می‌کنید.

آیا به ابزاری قدرتمند برای تجزیه‌و‌تحلیل وب‌سایت خود و بهینه‌سازی آن در موتورهای جستجو نیاز دارید؟ در مقاله زیر با گوگل آنالیتیکس آشنا شوید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

جمع‌بندی

گوگل ادز امروز به‌عنوان یکی از بهترین راهکارهای بازاریابی دیجیتال و تبلیغات هدفمند شناخته می‌شود. در این مطلب از بلاگ پارس‌پک، جنبه‌های مختلف این پلتفرم جامع و نحوه عملکرد آن را بررسی کردیم.

آشنایی با استراتژی‌های قیمت‌گذاری و کاهش هزینهٔ گوگل ادز هم بخش دیگری از مقاله بود که برای تبلیغ‌دهنده‌ها اهمیت زیادی دارد. همان‌طور که خواندید، تبلیغات در گوگل ادز چه در نتایج جست‌وجو چه وب‌سایت‌های دیگر و چه ویدیوهای یوتیوب، تأثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. البته فراموش نکنیم که این روش تبلیغاتی باید با روش‌های جذب ارگانیک مثل سئو و بازاریابی محتوایی ترکیب شود.

سؤالات متداول

۱. گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغات آنلاین است که توسط گوگل برای نمایش تبلیغات در نتایج موتورهای جست‌وجو، ویدیوها، وب‌سایت‌های دیگر و بسیاری کانال‌های دیگر، توسعه یافته است. در این پلتفرم، تبلیغ‌کنندگان برای کلمات کلیدی و نمایش تبلیغات وارد مزایده می‌شوند و مثلا در تبلیغات صفحه جست‌وجو، وقتی که کاربران آن کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند، تبلیغات برنده مزایده، نمایش داده می‌شود.

۲. گوگل ادز چه تفاوتی با بهینه سازی موتور جستجو (SEO) دارد؟

Google Ads یک پلتفرم تبلیغاتی پولی است که در آن کسب‌وکارها برای قرار دادن تبلیغات هزینه می‌پردازند، در حالی که SEO بر بهینه سازی محتوا و ساختار وب‌سایت برای بهبود رتبه‌بندی جست‌وجوی ارگانیک تمرکز دارد. Google Ads نمایش و جذب مخاطب فوری را به همراه دارد، در حالی که SEO یک استراتژی طولانی مدت است.

۳. گوگل ادز چه ابزارهایی دارد؟

ابزارهای مهم عبارتند از Google Keyword Planner برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی، Google Ads Editor برای مدیریت کمپین، Google Analytics برای ردیابی عملکرد، و برنامه‌های افزودنی تبلیغات مختلف برای افزایش دیده شدن تبلیغات.

۴. چگونه می‌توانم هزینهٔ تبلیغات گوگل از را کاهش دهم؟

برای کاهش هزینه‌ها، استراتژی کلمه کلیدی خود را اصلاح کنید، کیفیت تبلیغات را بهبود بخشید، کنترل‌های هزینه کردن بودجه را تنظیم کنید و به طور منظم کمپین‌های خود را نظارت و بهینه کنید. کلمات کلیدی منفی و هدف گذاری جغرافیایی نیز می‌توانند به شما در کاهش هزینه‌های غیر ضروری کمک کنند.

۵. آیا Google Ads برای کسب‌وکارهایی در هر اندازه مناسب است؟

بله، Google Ads می‌تواند برای مشاغل در هر اندازه، از فروشگاه‌های کوچک محلی گرفته تا شرکت‌های بین‌المللی، مفید باشد. انعطاف پذیری و گزینه‌های هدف گذاری این پلتفرم به کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهد تا کمپین‌های خود را با نیازها و بودجه خاص تنظیم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم