معرفی ۵ تا از کاربردی‌ترین ابزارهای تست سرعت سایت

ابزارهای تست سرعت سایت
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
جمعه 2 تیر 1402
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۱۱۷۱ بازدید

تست سرعت سایت می‌تواند شما را از خطر از‌دست‌دادن کاربران بالقوه نجات دهد. هنگامی‌که در حال جست‌وجو در اینترنت هستید، چقدر منتظر می‌مانید تا سایت بارگذاری شود؟ حتی اگر وقتش را هم داشته باشید، احتمالاً حوصله انتظار‌کشیدن را ندارید. کاربری که الان به خدمات یا محصولاتی نیاز دارد، اگر پشت چراغ قرمز سایتی بماند، آن را می‌بندد و سراغ سایت پرسرعت رقیبتان می‌رود؛ به‌همین‌دلیل، برای حفظ کاربران بالقوه تست سرعت سایت اهمیت دارد. در این مقاله از بلاگ پارس‌پک، به شما خواهیم گفت که چطور سرعت سایتتان را تست کنید و آن را بهبود دهید.

پشتیبانی وردپرس

۵ ابزار رایگان و کاربردی برای تست سرعت سایت

سایت‌های تست سرعت سایت به شما امکان می‌دهند تا وضعیت سرعت سایت را برای هر دو نسخه کامپیوتر و موبایل بسنجید. در‌ادامه، بهترین ابزار تست سرعت سایت را معرفی می‌کنیم.

۱. تست سرعت سایت با GTmetrix؛ پرکاربردترین ابزار

وقتی سایتتان را در جی‌تی‌متریکس وارد می‌کنید، این ابزار وضعیت سرعت سایت را با دو معیار اصلی به شما نشان می‌دهد: معیار اول Performance است که وضعیت سرعت سایت با گوگل را نشان می‌دهد. درواقع، این مقیاس ترکیبی از امتیاز Google Lighthouse و کیفیت بارگذاری صفحات است؛ معیار دوم نیز Layout است که وضعیت عملکرد هر صفحه را درجه‌بندی می‌کند.

جی‌تی‌متریکس با روش‌های مختلف از‌جمله Speed Visualization وضعیت سرعت سایت را به شما نشان می‌دهد. همچنین، ابزار Structure Assessment به شما نشان می‌دهد کدام‌یک از صفحات به اصلاح نیاز دارند. پس از ثبت نتایج تست، برطرف‌کردن بخش‌هایی که قرمز هستند، اهمیت بیشتری در افزایش سرعت سایت دارد.

ابزار سنجش سرعت سایت
جی تی متریکس چیست و چه کمکی به تجزیه و تحلیل وب‌سایت می‌کند؟

۲. ابزار Google PageSpeed ​​Insights؛ محبوب‌ترین ابزار

Google PageSpeed ​​Insights یکی از ابزارهای محبوب تست سرعت و وضعیت سایت است که سرعت سایت شما را براساس نمره ۰ تا ۱۰۰ رتبه‌بندی می‌کند. هرچه امتیاز بیشتری کسب کنید، یعنی سایتتان سریع‌تر است و عملکرد بهتری دارد. ابزار Google PageSpeed ​​Insights با بررسی نسخه موبایل و سایت، در‌نهایت پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد سایت ارائه می‌دهد.

اگر به دانش برنامه‌نویسی مسلط نیستید، احتمالاً برای رفع مشکلات و پیشنهادهایی که این ابزار به شما می‌دهد، به فردی متخصص نیاز پیدا خواهید کرد. این ابزار هر مرحله از فرایند بارگذاری سایت را بررسی می‌کند. علاوه‌براین، Core Web Vital درک کامل‌تری از نحوه بارگذاری صفحات سایت و تجربه کاربری به شما ارائه می‌دهد.

۳. ابزار Pingdom؛ بهترین ابزار برای مبتدیان

Pingdom نیز مانند ابزار Google PageSpeed ​​Insights وضعیت سرعت سایت را از ۰ تا ۱۰۰ رتبه‌بندی می‌کند. این ابزار یکی از بهترین گزینه‌ها برای مبتدیان و متخصصان به‌منظور تحلیل سرعت است. همچنین، می‌توانید سایتتان را براساس موقعیت مکانی، وضعیت عملکرد، زمان بارگذاری صفحات و تعداد درخواست‌ها از سمت سایت به سرور بررسی کنید. در انتها باید بگوییم که این ابزار با پیشنهادهایی که برای بهبود سرعت سایت به شما خواهد داد، وضعیت آن را بهبود ببخشید.

۴. ابزار Webpagetest؛ ابزار رایگان و پیشرفته

این ابزار قابلیت‌های پیشرفته‌تری از سایر ابزارهای تست سرعت دارد. WebPageTest به شما امکان می‌دهد تا سرعت سایت را در مرورگرها و دستگاه‌ها و مکان‌های متفاوت آزمایش کنید و از مشکلات و پیشنهادهایی که برای رفع آن‌ها به شما می‌دهد، گزارشی تهیه کنید. همچنین، WebPageTest گزارشی کامل از زمان بارگذاری صفحات و عوامل مؤثر بر کُندی سایت ارائه می‌دهد. اگر قصد دارید به‌صورت جامع و تخصصی دلیل کُندی سایتتان را بفهمید، ابزار WebPageTest به شما کمک خواهد کرد.

۵. ابزار Search Console؛ ضروری‌ترین ابزار

پیشنهاد می‌کنیم حتماً به بخش گزارش‌های سرعت در سرچ کنسول سری بزنید. اگرچه سرچ کنسول ابزار تخصصی برای بررسی سرعت سایت نیست، گزارشی که در بخش Core Web Vital به شما می‌دهد، برگرفته از گزارش Page Speed گوگل است. درواقع، بدون اینکه خبری از اعداد و ارقام پیچیده باشد، از‌طریق سه سطح کیفی می‌توانید وضعیت صفحات سایت را بررسی کنید.

تست سرعت سایت وردپرس
برای تست سرعت سایت وردپرسی از چه ابزارهایی استفاده کنیم؟

نکات مهم برای تست سرعت سایت

معمولاً ابزارهای تست سرعت سایت نتیجه یکسانی ارائه نمی‌دهند؛ به‌همین‌دلیل، بررسی و ایجاد تعادل بین این نتایج درک بهتری از وضعیت سرعت سایتتان به شما خواهد داد. در‌ادامه، نکاتی را بررسی خواهیم کرد که در نتیجه‌گیری بهتر به شما کمک خواهد کرد.

۱. سرعت سایت را همراه با حافظه Cache بسنجید

در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم وضعیت سایت را با فعال و غیرفعال کردن حافظه Cache سایت بررسی کنید. بسیاری از ابزارهای تست سرعت معمولاً حافظه کش سایت را نادیده می‌گیرند؛ درحالی‌که در وردپرس این امکان وجود دارد تا سرعت سایت را همراه با حافظه پنهان Cache اندازه‌گیری کنید. با تنظیم حافظه Cache، بررسی کنید که آیا وجود آن در ابزارهای مختلف متفاوت است یا خیر.

۲. موقعیت مکانی سایت را در نظر بگیرید

از این نکته غافل نشوید. با اینکه بسیاری از افراد هنگام انجام آزمایش سرعت سایت موقعیت مکانی آن را نادیده می‌گیرند، این معیار می‌تواند نتیجه متفاوتی از‌لحاظ نزدیکی شبکه و سرور به شما دهد. درواقع، وقتی تست سرعت را با سروری انجام می‌دهید  که در موقعیت مکانی نزدیک به شما قرار گرفته است، زمان بارگذاری کاهش و سرعت لود سایت افزایش پیدا می‌کند.

۳. به یک ابزار برای سنجش سرعت سایت اکتفا نکنید

با هر ابزاری که تست سرعت سایتتان را انجام می‌دهید، ممکن است با نتیجه‌ای متفاوت روبه‌رو شوید. برای به‌دست‌آوردن نتیجه دقیق‌تر، پیشنهاد می‌کنیم چندین تست را روی ابزارهای مختلف تست سرعت سایت امتحان کنید.

۴. معیارهای مهم را دقیق درک کنید

معیارهایی که هر ابزار به شما نشان می‌دهد، تأثیر مهمی بر بهبود سرعت سایتتان می‌گذارد؛ به‌همین‌دلیل، نیاز است آشنایی نسبی با این معیارها داشته باشید. در‌ادامه، برخی از این معیارهای مهم‌ را با‌هم بررسی خواهیم کرد.

برای آشنایی با بهترین روش‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی حتماً مقاله زیر را بخوانید.

افزایش سرعت سایت وردپرسی

۴ معیار مهم برای سنجش سرعت سایت

معیارهایی که در‌ادامه برایتان می‌گوییم، مهم‌ترین تأثیر را روی سرعت بارگذاری صفحه می‌گذارند و آشنایی با آن‌ها درک بهتری از وضعیت و عملکرد سایت به شما خواهد داد.

۱. زمان بارگذاری صفحه (Page Load Time)

منظور از این معیار مدت‌زمانی است که طول می‌کشد تا یک صفحه به‌طور‌کامل بارگذاری شود. این معیار از ابزارهای تست سرعت را با گزارش زمان بارگذاری صفحه در گوگل آنالیتیکس می‌توانید مقایسه کنید.

۲. زمان اولین بایت (TTFB)

این معیار مدت‌زمانی را نشان می‌دهد که مرورگر برای دریافت صفحه HTML از سرور درخواست می‌کند. TTFB ضعیف نشان می‌دهد روی سایت شما تعدادی فایل‌های حجیم وجود دارد که نیاز است به سرور جدید منتقل یا ویرایش شوند.

TTFB چیست و چه اهمیتی برای موتورهای جست‌وجو مانند گوگل دارد؟ TTFB مطلوب چیست؟ در مقاله زیر بخوانید.

TTFB چیست؟

۳. تعداد درخواست‌های HTTP یا Request HTTP

هنگام آپلود و بارگذاری فایل‌های سایت، درخواست جدیدی از سمت مرورگر به سرور ارسال می‌شود. زمانی‌که سرعت سایت کُند باشد، تعداد این درخواست‌ها برای لود فایل‌های سایت افزایش می‌یابد.

۴. معیار Core Web Vital

این معیار خود شامل سه مقیاس است:

  1. اولین مقیاس مربوط به Largest comtentful Paint است. این معیار به مدت‌زمانی اشاره می‌کند که بزرگ‌ترین تصویر یا متن روی یک صفحه از سایت بارگذاری می‌شود. درواقع، معیار مذکور سرعت واقعی بارگذاری صفحه را به‌صورت بصری به شما نشان می‌دهد.
  2. دومین معیار مربوط به مدت‌زمانی است که پس از کلیک کاربر روی لینک یا اسکرول، اقدام او روی سایت اجرا می‌شود. اصطلاحاً به این معیار First Input Delay می‌گویند.
  3. سومین معیار نیز Cumulative Layout Shift نام دارد و وضعیت پایداری عناصر سایت را پس از بارگیری بررسی می‌کند.
تست سرعت سایت وردپرسی
برای تست سرعت سایت وردپرسی چه معیارهایی مهم است؟

اهمیت افزایش سرعت سایت

اگر هنوز قانع نشده‌اید که کُندی سرعت سایت می‌تواند موهای کاربران سایتتان را سفید کند، ادامه این بخش اهمیت سرعت سایت را به شما خواهد گفت. به‌زبان ساده، گوگل طرف کاربر است. درواقع، فقط به سایت‌هایی بها می‌دهد که بتوانند تجربه کاربری بهتری برای کاربر رقم بزنند. پرسه‌زدن در سایت پرسرعت نیز تجربه خوشایندی برای کاربر رقم خواهد زد.

طبق این توضیحات، صفحاتی از سایت که سریع‌تر بارگذاری شوند، رتبه بهتری در گوگل خواهند گرفت. این اتفاق فقط بدین‌دلیل است که درمقایسه‌با صفحات کُند، نرخ پرش کمتری را تجربه می‌کنند. به‌طور‌کلی، دلایل زیر به شما نشان خواهد داد که چرا توجه به سرعت سایت اهمیت دارد:

۱. سایت پرسرعت؛ خلق تجربه کاربری بهتر برای کاربران

تا زمانی‌که سایتتان سرعت نامناسبی داشته باشد، زمان بیشتری برای تعامل کاربر با سایت صرف خواهد کرد. از‌آن‌جاکه هیچ‌کس دوست ندارد دقایق زیادی منتظر لود یک صفحه سفید بماند، سایت شما را می‌بندد؛ درنتیجه، نرخ پرش سایت افزایش پیدا می‌‌کند. همین موضوع می‌تواند به از‌دست‌رفتن کاربری منجر شود که امکان داشت یکی از مشتریان پروپاقرص و وفادارتان شود.

۲. الگوریتم‌های گوگل؛ اصلی‌ترین دلیل اهمیت سرعت سایت

طبق تحقیقات، گوگل در رتبه‌بندی سایت‌ها به سرعت لود صفحات سایت اهمیت می‌دهد. این قضیه به‌خصوص در موبایل بیشتر است. درواقع، طبق گفته گوگل Core Web Vital جزو یکی از معیارهای مهم رتبه‌بندی به‌شمار می‌رود.

۳. کسب اعتبار و اعتماد کاربر؛ به‌دنبال بهبود سرعت سایت

شما چقدر به سایتی که دقیقه‌ها زمان می‌برد تا لود شود، اعتماد می‌کنید. چقدر منتظر لود صفحه می‌مانید و درنهایت با مشاهده پیغام خطا صفحه را می‌بندید؟ همان‌طور‌که سایت کُند ضعف فنی و مدیریتی آن را به کاربر نشان می‌دهد، سایت سریع می‌تواند در جذب اعتماد کاربر مؤثر باشد.

برای آشنایی با انواع کش وب‌سایت و نحوه فعال‌سازی قابلیت کش برای وب‌سایت‌های وردپرسی مقاله زیر را بخوانید.

کش وب سایت چیست؟

افزایش سرعت سایت با ۴ روش موثر و کارآمد

ابزارها دیدی کلی از مشکلات سایت به شما خواهند داد؛ با‌این‌حال، با دیدن خطاهای قرمز و رتبه‌های پایین ناامید نشوید. در‌ادامه، راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که به بهبود سرعت سایتتان کمک می‌کنند.

۱. فشرده‌سازی فایل‌ها

فایل‌ها یا تصویرهای بزرگ در هر سایتی مشکل‌ساز هستند. برای کسب نتیجه بهتر به‌خصوص در تست سرعت سایت وردپرسی، پیشنهاد می‌کنیم از افزونه‌هایی مثل WP Rocket یا Optimole استفاده کنید. همچنین، نصب Gzip روی سایت کمک می‌کند تا قبل از ارسال صفحات سایت به مرورگر، فایل‌ها فشرده شوند. درواقع، این ابزار قدرتمند می‌تواند حجم فایل‌ها را تا ۷۰درصد کاهش دهد. برای فعال‌سازی Gzip، می‌توانید به شرکت هاستینگ سایت خود تیکت بزنید.

۲. کش‌کردن بخش‌های ثابت سایت

کش‌کردن قسمت‌های ثابت سایت کمک می‌کند تا در هربار لود سایت به بارگیری آن‌ها نیازی نباشد؛ درنتیجه، سرعت بارگیری صفحات افزایش پیدا می‌کند. با این کار، مرورگر در اولین بارگذاری سایت قسمت‌های ثابت را ذخیره و در بارگذاری‌های بعدی از حافظه پنهان خود یا کش استفاده می‌کند. بهترین افزونه کش برای سایت‌های وردپرسی، افزونه‌هایی مانند WP Rocket و WP Super Cache و افزونه W3 Total Cache است.

۳. استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN)

شبکه توزیع محتوا، محتوای سایت شما را از نزدیک‌ترین موقعیت جغرافیایی به کاربر ارسال می‌کند. این کار کمک‌ می‌کند تا سرعت سایتتان افزایش چشمگیری پیدا کند. پس از استفاده از این معیار، می‌توانید تفاوت بارگذاری را با تست سرعت سایت خارجی و داخلی مشاهده کنید. تست سرعت هاست نتایج مفیدی به شما نشان خواهد داد، جزئیاتی که ممکن است سبب خروج کاربران از سایت و افزایش نرخ پرش سایت باشد. با افزایش سرعت ارسال محتوا به کاربران ازطریق خرید CDN می‌توانید تجربه کاربری و درکنار آن سئو وب‌سایتتان را به‌طور چشمگیری افزایش دهید.

شبکه توزیع محتوا (CDN) مانند این است که شما به‌جای اینکه سفارشتان را از یک شهر دیگر دریافت کنید، از شعبه دیگر آن فروشگاه در شهر خودتان تحویل بگیرید. بدین‌ترتیب، سریع‌تر سفارشتان به‌دستتان خواهد رسید.

شبکه توزیع محتوا چیست و به چه کاری می‌آید؟ آیا سی‌دی‌ان به افزایش سرعت سایت کمک می‌کند؟ در مقاله زیر بخوانید.

CDN چیست؟

۴. حذف افزونه‌های غیرضروری

با حذف کد یا پلاگین‌های غیرضروری، منابع سرور شما افزایش پیدا خواهد کرد و سرور قدرت بیشتری برای بارگذاری سایت شما خواهد داشت. همچنین، می‌توانید به برنامه‌نویسی متخصص بسپارید تا کدهای اضافی CSS را حذف کند. درواقع، سروسامان‌دادن اساسی به کدها سرعت سایت را افزایش درخورتوجهی خواهد داد.

همچنین، درصورتی‌که از سایت وردپرسی استفاده می‌کنید، در مقاله افزایش سرعت سایت وردپرسی در بلاگ پارس پک به‌طور تخصصی بررسی کرد‌ه‌ایم که با چه اقداماتی سرعت سایت را بسیار افزایش دهید.

جمع‌بندی

تست سرعت سایت کمک می‌کند تا با کاهش نرخ پرش و بهبود تجربه کاربری، مشتریان کمتری را از دست دهید. در این مطلب، ابتدا ابزارهای تست سرعت سایت را بررسی کردیم و در‌ادامه راهکارهای مؤثر برای بهبود آن را آموزش دادیم. فراموش نکنید که برخورداری از سرور و هاستینگ قدرتمند می‌تواند بار لود صفحات سایت شما را به‌دوش بکشد و سرعت سایتتان را بهبود دهد. گاهی اوقات با تست سرعت هاست و افزایش منابع آن، می‌توان سرعت سایت را بهبود بخشید. در این زمینه می‌توانید از راهکارهای کاربردی پارس پک بهره بگیرید.

امیدواریم خواندن این مقاله، به شما در بهبود سرعت سایتتان کمک کرده باشد. شما چه روش‌ها یا ابزارهای دیگری برای تست سرعت وب سایت می‌شناسید؟ دیدگاه خود را ازطریق کامنت با ما به‌اشتراک بگذارید.

زمانی‌که مشغول جست‌وجو در اینترنت هستید، آیا حاضرید دقیقه‌ها منتظر بارگذاری سایت بمانید؟ مسلماً خیر! کاربر اینترنت مانند فرد تشنه‌ای است که اگر به‌موقع به او آب نرسانید، سایت شما را می‌بندد و سراغ سایت رقیبتان می‌رود. تست سرعت سایت به شما کمک می‌کند تا با رفع مشکلات مربوط به کُندی سایت، نرخ پرش را کاهش و نرخ تبدیل سایت را افزایش دهید. برای تست سرعت سایتتان می‌توانید از ابزارهای کاربردی و رایگان مخصوص این کار استفاده کنید.

سؤالات متداول

۱. بهترین ابزار تست سرعت سایت چیست؟

ابزارهای کاربردی و رایگان مختلفی از‌جمله GTmetrix و Page Speed Insight و Webpagetest  جزو ابزارهای کاربردی‌ برای تست سرعت سایت محسوب می‌شوند.

۲. چگونه سرعت سایت را افزایش دهیم؟

کاهش پلاگین و کدهای اضافه، استفاده از CDN، استفاده از Cache و فشرده‌سازی فایل‌ها ازجمله روش‌های مؤثر برای افزایش سرعت سایت است.

۳. منظور از Core Web Vital  در تست سرعت سایت چیست؟

این معیار مدت‌زمان بارگذاری بزرگ‌ترین فایل یا تصویر در صفحه سایت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم