بازاریابی کلیکی چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

بازاریابی کلیکی چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
جمعه 5 آبان 1402
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۷۰۵ بازدید

بازاریابی کلیکی چیست؟ «کسب درآمد دلاری فقط با یک کلیک… چگونه در یک روز میلیاردر شویم…با این کرم ۱۰ سال جوان‌تر شوید…راز کم کردن ۲۰ کیلوگرم در ۳ روز…» آیا تابه‌حال چنین تبلیغاتی در فضای مجازی یا جستجوی اینترنت توجه‌تان را جلب کرده است؟

بازاریابی کلیکی در دنیای دیجیتال همان کاری را می‌کند که عبارت «هندونه به شرط چاقو فقط ۱۰ تومان» روی یک تکه مقوا در کنار جاده باعث می‌شود از ماشین پیاده شوید و سمت هندوانه‌فروش روید. تبلیغات کلیکی هنر ترغیب کاربر به کلیک و تبدیل او به خریدار است. این نوع تبلیغات، مانند بنری در آن سوی خیابان است که توجه شما را جلب کرده و به‌سوی خود می‌کشاند.

در این مقاله از بلاگ پارس پک، خواهیم گفت تبلیغات PPC چیست و چرا باید برای جذب مشتریان بالقوه تبلیغات کلیکی انجام دهیم. اگر می‌خواهید همین حالا بدون گذر از هفت‌خوان رستم فروشتان را افزایش دهید، این مقاله از آموزش کسب و کار اینترنتی بلاگ پارس پک را تا انتها دنبال کنید.

PPC یا بازاریابی کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی یا PPC مخفف Pay Per Click نوعی از تبلیغات آنلاین است که در آن به ازای کلیک هر کاربر روی تبلیغات، هزینه می‌پردازید و از طریق آن بازدیدهای هدفمندتری خواهید داشت؛ زیرا می‌توانید مشخص کنید تبلیغات شما به چه کسانی و در چه زمانی نمایش داده شود. برای مثال، براساس سن، جنسیت، محل زندگی، علایق و بسیاری از فاکتورهای دیگر تنظیمات نمایش را تعیین کنید.

فرض کنید یک فروشگاه آنلاین لباس دارید. با استفاده از تبلیغات کلیکی می‌توانید در نتایج جستجوی عباراتی مانند «لباس زنانه»،«لباس مردانه» یا « خرید لباس مجلسی» ظاهر شوید. اگر موفق شوید کاربر را ترغیب کنید روی تبلیغ شما کلیک کند و به سایتتان هدایت شود، نوعی تبلیغ کلیکی برای جذب او انجام دادید.

هدف اصلی در بازاریابی کلیکی که برای افزایش فروش انجام می‌شود، این است که با کمک این تبلیغات، مخاطب را تبدیل به خریدار کنید و فروشتان را بالا ببرید. درواقع، درحالی‌که روی مبل‌شان نشستند و از صفحات وب بازدید می‌کنند، به قدری مجذوب تبلیغ کلیکی شما شوند که نه‌تنها روی آن کلیک کنند، بلکه خدمات یا محصول شما را نیز بخرند.

بازاریابی کلیکی مانند یک بنر تبلیغاتی در روزنامه، تلویزیون یا سردر یک فروشگاه است که فقط برای افرادی ظاهر می‌شود که شما تعیین کردید.

تبلیغات کلیکی چگونه کار می‌کند؟

اکنون که متوجه شدید تبلیغات PPC چیست، در این قسمت قصد داریم بررسی کنیم که تبلیغات کلیکی به چه شکل کار می‌کند:

۱. زمانی‌که قصد دارید از تبلیغات کلیکی برای جذب مخاطب استفاده کنید، یک حساب کاربری در یکی از پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی بسازید.

۲. براساس نوع کسب‌وکار و هدف تبلیغاتتان، ویژگی‌های مشخصی را برای تبلیغات تعیین کنید.

۳. عنوان، توضیحات و لینک صفحه فرود را مشخص کنید.

۴. بودجه موردنظرتان را ثبت کرده تا براساس آن، تبلیغات در بازه مشخص شده به کاربر نمایش داده شود.

۵. وقتی کاربری، روی تبلیغ شما را کلیک می‌کند و به صفحه فرود موردنظرتان وارد می‌شود، به‌ازای هر کلیک، مبلغی از بودجه شما کسر می‌شود.

درنهایت، هدف نهایی از تاثیر تبلیغات کلیکی گوگل یا سایر تبلیغات این است که آگاهی از برند یا ترافیک سایت افزایش پیدا کند و یا کاربران تبدیل به مخاطبان یا مشتریان بالقوه شما شوند. بنابراین، مطمئن شوید صفحه فرودتان را به‌درستی انتخاب کرده باشید. البته با شروع تبلیغ تازه کارتان آغاز می‌شود. با تحلیل و بهبود تبلیغات می‌توانید نتیجه موردنظرتان را کسب کنید.

همه چیز درباره مزایا، ابزارها و نحوه عملکرد گوگل ادز را در مقاله زیر بخوانید.

گوگل ادز چیست؟

انواع تبلیغات PPC چیست؟

به‌نظر شما انواع بازاریابی کلیکی چیست؟ انواع تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click براساس اهداف کسب‌وکار شما متفاوت است. مثلا اگر قصد افزایش ترافیک سایتتان را دارید، تبلیغات نمایشی یا تبلیغات موتورهای جستجو گزینه‌ بهتری برایتان است. درمقابل، اگر قصد افزایش آگاهی از برندتان را دارید، تبلیغات ویدیویی جذاب‌ترین راه معرفی برندتان خواهد بود.

۱. تبلیغات نمایشی؛ رایج‌ترین انواع تبلیغات کلیکی

این نوع تبلیغات، نوعی از تبلیغات بنری یا همسان هستند که در سایر سایت‌های تبلیغاتی به نمایش درمی‌آید. شما می‌توانید نمونه آن‌ها را در بسیاری از سایت‌های سبک زندگی، دانلود آهنگ یا بلاگ مشاهده کنید. این نوع تبلیغات را می‌توانید براساس نوع نیاز، مخاطب و محصولاتتان در انواع بنری، همسان یا ری تارگتینگ اجرا کنید.

تبلیغات بنری، به‌صورت واضح در هدر یا گوشه‌های سایت‌ نمایش‌دهنده تبلیغ ظاهر می‌شود. تبلیغات همسان تبلیغاتی به سبک و سیاق سایت نمایش‌دهنده است. به‌همین دلیل، تبلیغاتی بودن آن کمتر در ذوق کاربر می‌زند. برای مثال، همین حالا سری به یکی از سایت‌های خبری بزنید و با کمی دقت در پایین یا گوشه‌های صفحه نمونه‌های آگهی همسان از کسب‌وکارهای مختلف را خواهید دید. این نوع تبلیغ به‌ دو صورت تبلیغات متنی و بنری است.

انواع تبلیغات PPC چیست؟
تبلیغات کلیکی نمایشی

۲. تبلیغات موتورهای جستجو (Search Ads)؛ تبلیغات کلیکی در گوگل

این گزینه را احتمالا بسیار دیدید. همین که در سرچ باکس گوگل عبارت موردنظرتان را تایپ می‌کنید، لیستی از سایت‌هایی با برچسب Sponsored یا آگهی برایتان در دو سه لینک اول گوگل ظاهر می‌شود. برای مثال، وقتی عبارت «هاست ابری» را در گوگل جستجو می‌کنید، سه لینک اول که با برچسب Sponsored ظاهر شدند، از تبلیغات کلیکی در گوگل یا Ads گوگل استفاده کردند. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط با کسب‌وکارتان آگهی‌های جذابی را در لینک‌ صفحه اول گوگل نمایش دهید و از تاثیر تبلیغات کلیکی گوگل در رشد کسب‌وکارتان لذت ببرید.

نمونه تبلیغات کلیکی
تبلیغات موتورهای جستجو (Search Ads)

۳. تبلیغات ویدیویی؛ جذاب‌ترین نوع تبلیغات کلیکی

منظور از تبلیغات ویدیویی در بازاریابی کلیکی چیست؟ تبلیغات ویدیویی همان بخش تبلیغاتی است که در ابتدا یا میان ویدیو می‌بینید. در این نوع تبلیغ، براساس کلمات کلیدی، رفتار کاربر و سایر پارامترهای تعیین کننده، ویدیوی تبلیغاتی‌تان در ابتدا یا میان سایر ویدیوها قرار می‌گیرد. تبلیغات ویدیویی معمولا تعاملی هستند و شما می‌توانید در دو نوع قابل رد شدن و غیرقابل رد شدن آن‌ها را اجرا کنید. البته بهتر است تبلیغ ویدیویی شما به‌قدری جذاب باشد که مخاطب به‌جای کلیک روی «رد شدن آگهی» ترغیب شود آن را تا انتها ببیند.

همچنین در جایی که کاربر تبلیغ را مشاهده یا روی آن کلیک کند، اغلب به‌صورت هزینه به ازای بازدید یا CPV و هزینه به ازای کلیک یا CPC هزینه آن را خواهید پرداخت. تبلیغات کلیکی هنر ترغیب کاربر به کلیک و تبدیل او به خریدار است. این نوع تبلیغات، مانند بنری در آن سوی خیابان است که توجه شما را جلب کرده و به‌سوی خود می‌کشاند.

معرفی تبلیغات کلیکی ppc
تبلیغات کلیکی ویدیویی

۴. تبلیغات کلیکی در شبکه‌های اجتماعی

منظور از سوشال PPC چیست؟ آیا تابه‌حال دقت کردید در قسمت فید اینستاگرام، برخی از پست‌هایی که برایتان ظاهر می‌شوند ناآشنا بوده و حالت تبلیغاتی دارند؟ این نوع تبلیغات از انواع سوشال PPC هستند. تبلیغات نمایشی که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، تیک‌تاک و سایر شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید، از انواع تبلیغات سوشال PPC است. البته در ایران امکان تبلیغ در اینستاگرام، فیس‌بوک و سایر سوشال‌ها فراهم نیست. برای این کار نیاز است از شرکت‌های واسطه یا حسابی خارج از کشور اقدام کنید.

بررسی مزایا و معایب بازاریابی کلیکی

تبلیغات PPC به جذب مشتریان جدید و رشد کسب‌‌وکار شما کمک می‌کند. اما این اتفاق زمانی می‌افتد که کمپین‌های بهینه راه‌اندازی کنید. درغیراین‌صورت، بودجه‌تان در اثر کلیک‌های کاربران به پایان می‌رسد، بدون اینکه به هدف موردنظرتان برسید. در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم چرا PPC در برخی شرایط، ارزشمند و گاهی مواقع گریبان‌گیر می‌شود.

مزایای بازاریابی کلیکی چیست؟

درابتدا، با بررسی ارزش‌هایی شروع می‌کنیم که تبلیغات PPC برای کسب‌وکارتان رقم خواهد زد. از جمله مزایای بازاریابی کلیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. امکان هدف‌گذاری مؤثر فراهم می‌کند

تبلیغات PPC همچون تبلیغات کلیکی در گوگل این امکان را به شما می‌دهد که براساس معیارهای خاصی تبلیغات خود را بهینه کنید تا به دست مخاطبان هدفتان برسد. برای مثال، می‌توانید براساس جنسیت، سن، کلمه کلیدی و میزان علاقه کاربرانتان آن‌ها را دسته‌بندی کنید.

۲. نتایج سریعی دارند

به‌دنبال سریع‌ترین راه برای افزایش ترافیک سایتتان هستید؟ تبلیغات کلیکی در خدمت شما است. در مقایسه سئو و PPC، باید بگوییم سئو پروسه‌ای زمان‌بر است که ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. درحالی‌که تبلیغات PPC، به محض فعال‌سازی و براساس تنظیماتی که انجام دادید، سیل مخاطب را وارد سایتتان می‌کند. البته باتوجه به هدفتان به‌کارگیری هر دو روش برای رشد کسب‌وکارتان ضروری است.

۳. پرداخت به اندازه استفاده

در تبلیغات کلیکی، شما تصمیم می‌گیرید چه میزان بودجه‌ برای تبلیغاتتان خرج شود. سپس براساس همان میزان بودجه تبلیغات به کاربران نمایش داده می‌شود.

۴. امکان کنترل و اندازه‌گیری دارند

شما به‌راحتی می‌توانید تبلیغات کلیکی را براساس پارامترهایی مانند تعداد کلیک، نرخ تبدیل و سایر معیارهای عملکرد بررسی و تحلیل کنید و از طریق آن کمپین تبلیغاتی‌تان را بهبود دهید. همچنین هرزمان که بخواهید، بودجه خود را می‌توانید افزایش یا کاهش دهید و مطابق با تبلیغات آن را بهینه کنید.

معایب بازاریابی کلیکی چیست؟

درکنار ترافیک ناگهانی و تاثیر فوق‌العاده‌ای که ممکن است بازاریابی کلیکی برایتان به‌همراه داشته باشد، چند نکته بسیار مهم را نیز از آن باید به‌خاطر بسپارید:

۱. هزینه بالا به‌خصوص در تبلیغات ویدیویی

بازاریابی کلیکی از آن دست تبلیغاتی است که اگر هدفمند انجام نشود، ممکن است در عرض چند ساعت کل بودجه روزانه‌تان را هدر دهد؛ بدون اینکه یک مشتری بالقوه برایتان به‌دنبال داشته باشد. بنابراین، پس از اجرای کمپین تبلیغاتی خود نیاز است به‌طور مداوم تبلیغات و نتایج آن را رصد و بهینه کنید.

۲. نیاز به دانش و تخصص تبلیغات

ایجاد و مدیریت کمپین‌های بازاریابی کلیکی همچون تبلیغات کلیکی در گوگل به دانش و تجربه کافی در این زمینه نیاز دارد. انتخاب کلمات کلیدی، تگ‌لاین و ایجاد تبلیغات جذاب نیاز به تجربه دارد. چرا که درغیراین‌صورت، تمام بودجه شما هدر خواهد رفت.

بازاریابی کلیکی ماهیتی رقابتی دارد. بنابراین، این احتمال وجود دارد که رقبایتان بدون خرید از شما، صرفا از یک ربات برای کلیک کردن روی تبلیغاتتان استفاده کنند تا علاوه‌بر صرف بودجه شما، تبلیغاتتان نیز بی‌اثر شود. از طرفی، انتخاب یک پلتفرم و بستر مناسب که داده شفاف و مشخص متناسب با آمار گوگل آنالیتیکس سایت به شما ارائه دهد، چندان کار راحتی نیست. به‌همین‌دلیل، بازاریابی کلیکی لزوما منجر به افزایش فروش، آگاهی از برند و افزایش ترافیک مؤثر نمی‌شود.

آیا می‌خواهید وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجو بالاتر از رقبایتان باشد و بازدیدکننده‌های بیشتری جذب کنید؟ در مقاله زیر با فوت و فن سئو آشنا شوید.

سئو چیست؟

چه افرادی می‌توانند از بازاریابی کلیکی استفاده کنند؟

تبلیغات کلیکی برای هر کسب‌وکاری که به دنبال هدف‌گیری دقیق مشتریان و مخاطبان خود بوده گزینه مناسبی است. اگر به تازگی کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کردید، برای افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان و افزایش فروش می‌توانید سراغ تبلیغات کلیکی روید و با هدف‌گیری دقیق‌ به مخاطبان هدفتان دست پیدا کنید. همچنین یکی از راه‌های مؤثر برای آگاهی از برندکسب‌وکارهای بزرگ بازاریابی کلیکی است. درصورتی‌که یک فروشگاه آنلاین هستید یا کسب‌وکار روبه‌رشد دارید، برای افزایش حضورتان در بازار رقابتی در اینترنت می‌توانید از بازاریابی کلیکی بهره ببرید.

به‌طور کلی، اگر مشتاق هستید بازاریابی کلیکی را شروع کنید و از این طریق در دنیای اینترنت ردپای برند یا خدمتتان را باقی بگذارید، بازاریابی کلیکی راه‌حل کاربردی برای شما است.

نکته‌ای که در اجرای کمپین‌های بازاریابی کلیکی وجود دارد، این است که پیش از تبلیغ از شرایط و زیرساخت لازم برخوردار باشید. برای مثال، مطمئن شوید که هاست شما منبع کافی برای بار ترافیک ورودی ناشی از تبلیغات را خواهد داشت. درغیراین‌صورت ممکن است سایتتان حین تبلیغات، داون شود و تمام تلاشتان برای اجرای یک کمپین مؤثر به باد رود.

هاست وردپرس پارس پک؛ قدرتمند، سریع و همیشه در دسترس

برای یک میزبانی قدرتمند و پرسرعت که بار ترافیک ناشی از انواع تبلیغات سایت را به‌دوش بکشد، هاست وردپرس پارس پک در خدمت شماست تا کمپین‌های بازاریابی کلیکی خود را با موفقیت و بدون نگرانی از کندی سایت اجرا کنید. برای آشنایی بیشتر با این هاست پرسرعت و پایدار به لینک زیر سر بزنید.

جمع‌بندی

بازاریابی کلیکی چیست؟ می‌توان گفت مانند یک بازی پرهیجان است که با انتخاب کلمات کلیدی و تبلیغات جذاب، مخاطبان موردنظرتان به سایت هدایت می‌شود. اگر برنده این بازی شوید، کاربران اینترنتی تبدیل به مخاطبان یا مشتریان پروپاقرص شما شده و فروش یا آگاهی از برند موثرتری را تجربه خواهید کرد. در این مقاله، دانستیم تبلیغات PPC چیست و سپس انواع تبلیغات کلیکی را به‌همراه مزایا و معایب آن بررسی کردیم.

درنظر داشته باشید پیش از هر نوع تبلیغاتی نیاز به یک سایت سریع و هاست قدرتمند دارید تا بار ترافیک ورودی ناشی از تبلیغات را به دوش بکشد. در این زمینه، می‌توانید از تخصص و پشتیبانی پارس پک بهره‌مند شوید. درصورتی‌که هرگونه سوال راجع به انتخاب بهترین هاست براساس نیازتان دارید، همین حالا می‌توانید از مشاوره رایگان پارس پک بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول

۱. بازاریابی کلیکی چیست؟

منظور از بازاریابی کلیکی یا PPC، نوعی تبلیغات در فضای آنلاین است که در آن به‌ازای هر کلیکی که کاربر روی تبلیغات شما انجام دهد، هزینه می‌پردازید.

۲. انواع تبلیغات PPC چیست؟

تبلیغات نمایشی به‌صورت بنری، همسان یا ری‌تارگتینگ و تبلیغات متنی، تبلیغات گوگل، تبلیغات ویدیویی از جمله انواع تبلیغات کلیکی است.

۳. چگونه از کافی بودن منابع هاست برای تبلیغات کلیکی مطلع شویم؟

برای اطمینان از کافی بودن منابع هاست، عواملی مانند ترافیک فعلی وب‌سایتتان، نوع تبلیغات کلیکی مدنظرتان و بودجه‌ای که در اختیار دارید، به شما کمک می‌کند تا منابع هاست خود را کنترل کنید. همچنین در هنگام تبلیغات، اگر سایت شما به کندی لود می‌شود نیاز است نسبت به افزایش منابع هاستینگ خود اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم