آشنایی با ۱۵ نرم‌افزار متن‌باز برای لینوکس (نرم‌افزارهای Open-Source)

نرم افزار متن باز برای لینوکس
Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
پنج‌شنبه 4 خرداد 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۱۸۰ بازدید

در این مقاله میخوانید

نرم افزار متن باز برای لینوکس نرم‌افزاری است که کد آن به‌‌رایگان دراختیار تمام کاربران قرار دارد. اگر توسعه‌دهنده یا برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید، به‌سادگی می‌توانید کد را ویرایش و نسخه‌ای مطابق با نیازتان را منتشر کنید؛ درنتیجه، نیازی نیست هزینه‌ای بابت لایسنس این نوع نرم‌افزارها بپردازید. در این مقاله از بلاگ پارس پک، شما را با ۱۵ نرم افزار متن باز برای لینوکس آشنا خواهیم کرد.

خرید سرورهای لینوکس با نرم‌افزارهای متن باز از پارس پک

شما می‌توانید از این مقاله برای مدیریت سرور لینوکس خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرویس‌های لینوکسی پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، شما می‌توانید برای اطلاع از تعرفه‌ها و هزینه‌ها به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

۱. نرم‌افزار Atom Editor؛ یکی از نرم‌افزار‌های کارآمد ویرایش متن  

در فهرست نرم‌افزارهای Open-Source لینوکس، Atom Editor را می‌توان جزو نرم‌افزارهای برتر برای توسعه‌دهندگان وب‌سایت دانست. در این نرم‌افزار، از میان هزاران پکیج متن‌باز با ویژگی‌های مختلف می‌توانید به‌راحتی پکیج مدنظرتان را بسازید. این یعنی از داخل خود نرم‌افزار می‌توانید کار نصب یا جست‌وجوی پکیج‌ را انجام دهید. همچنین، Atom Editor امکان کار‌کردن با GiT و GitHub را از داخل فضای خود برای شما فراهم می‌کند. علاوه‌براین، با قابلیت Code Templates سرعت برنامه‌نویسی را افزایش می‌دهد. در این سرویس، قابلیت Cross-Platform به شما امکان می‌دهد تا کدنویسی را نه‌تنها در لینوکس، بلکه در سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک نیز انجام دهید.

ویرایشگر اتم چیست؟

نرم‌افزار Atom Editor

۲. نرم‌افزار NextCloud؛ نرم‌افزار کاربردی و امن حفظ اطلاعات کاربر

این نرم‌افزار به‌‌دلیل قابلیت‌های امنیتی ویژه، به‌عنوان فضایی امن برای حفظ دیتای کاربران شناخته شده است. به‌کمک برنامه‌های موجود در اپلیکیشن NextCloud، محیط محافظتی قدرتمند‌ی در آن می‌توان ایجاد کرد که امنیت اطلاعات کاربر را به‌دنبال خواهد داشت. نکته مهم دیگر اینکه نرم‌افزار NextCloud با فضای ابری خود، راهکار امنی برای دسترسی به فایل و اسناد ایجاد کرده است.

برای آشنایی با ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزار نکست‌کلود مقاله زیر را بخوانید.

Nextcloud چیست؟

۳. نرم‌افزار Celestia؛ نرم‌افزار جذاب شبیه‌ساز کهکشان و اجرام کیهانی

این محصول جذاب و قدرتمند برای علاقه‌مندان به دنیای نجوم کاربردی خواهد بود. به‌کمک Celestia می‌توانید در محیط سه‌بعدی فضا به‌صورت Real-Time کاوش کنید و از زیبایی اجرام کیهانی لذت ببرید. همچنین، در محیط زیبا و کاربرپسند این نرم‌افزار می‌توانید به اطلاعات پایگاه داده نجوم در جهان دست پیدا کنید.

۴. نرم‌افزار FreeRDP؛ اجرای رایگان ریموت دسکتاپ برای ویندوز

اگر قصد دارید سرورهای ویندوز را ا‌زطریق برنامه ریموت دسکتاپ مدیریت کنید، سرویس FreeRDP به شما کمک می‌کند تا آن را به‌‌رایگان روی سیستمتان اجرا کنید. شایان ذکر است که مجوز این سرویس را آپاچی ارائه می‌دهد و جدیدترین نسخه آن نسخه ۲.۹.۰ محسوب می‌شود که به‌تازگی منتشر شده است.

۵. نرم‌افزار Flyspray؛ ردیابی باگ‌های موجود در سیستم‌عامل

اگر دنبال راهکار مطمئن برای عیب‌یابی و مدیریت پروژه هستید، نرم‌افزار Flyspray کمکتان خواهد کرد.  نرم‌افزار Flyspray برای عیب‌یابی و رفع مشکل ArchLinux نیز استفاده می‌شود و با بهره‌مندی از MySQL، از سرورهای دیتابیس پشتیبانی می‌کند. ناگفته نماند که این ابزار مبتنی‌بر وب را نیز آپاچی ارائه داده است. 

۶. نرم‌افزار GNUCach؛ مناسب‌ترین نرم‌افزار حسابداری و مدیریت مالی برای امور شخصی

برای مدیریت امور مالی افراد یا کسب‌وکارهای کوچک، نرم‌افزار GNUCash گزینه‌ای کاربردی است. این نرم‌افزار رایگان گزارش کاملی از مدیریت امور مالی، حساب‌های بانکی، هزینه و درآمد به شما ارائه می‌دهد. رابط کاربرپسند نرم‌افزار یادشده به شما امکان می‌دهد تا درآمد و هزینه و حساب‌ها را تعریف و با ثبت اسناد دریافت یا پرداخت، داده‌ها را وارد کنید. امکان گزارش‌گیری کامل به‌صورت نمودار یا جدول، از دیگر ویژگی این نرم‌افزار حسابداری است. باتوجه‌به ویژگی‌ و کاربرد نرم‌افزار، برای امور شخصی و کسب‌وکارهای کوچک گزینه مناسبی خواهد بود.

۷. نرم‌افزار LogicalDOC؛ یکی از نرم‌افزار‌های قدرتمند مدیریت فایل

این نرم‌افزار با عملکرد مبتنی‌بر فضای ابری، دسترسی را برایتان در هر کجا راحت کرده است. با این نرم‌افزار می‌توانید فایل‌‌ها و سندهایتان را در مکانی امن و ابری ذخیره کنید. دو سرویس Enterprise و Community به‌عنوان نسخه‌ای از نرم‌افزار LogicalDOC دردسترس هستند. علاوه‌بر‌این، امکان استفاده از این نرم‌افزار به‌صورت شخصی روی کامپیوتر یا به‌صورت اشتراکی روی سرور اختصاصی و kdc به‌عنوان سرویس نرم‌افزار وجود دارد. LogicalDOC برای مصارف شخصی یا کسب‌و‌کارهای کوچک بهترین گزینه خواهد بود.

 نرم افزار مدیریت اسناد رایگان

نرم‌افزار LogicalDOC

۸. نرم‌افزار Blender؛ یکی از نرم‌افزارهای برتر طراحی سه‌بعدی 

برای علاقه‌مندان به طراحی و توسعه بازی و ویرایش ویدئو و مدل‌سازی سه‌بعدی، Blender نرم‌افزار نام‌آشنا و محبوبی است. به‌کمک Blender می‌توانید انواع مدل‌سازی سه‌بعدی، ویرایش ویدئو، طراحی مجسمه‌ دیجیتال، شبیه‌سازی مایعات و دینامیک را انجام دهید. از این نرم‌افزار علاوه‌بر لینوکس، روی ویندوز و macOS نیز می‌توان استفاده کرد.

۹. نرم‌افزار DVDStyler؛ بهترین نرم‌افزار برای ساخت منو DVD

برای رایت‌‌کردن فیلم‌ها روی DVD، به نرم‌افزار‌های مخصوصی نیاز دارید. نرم‌افزار DVDStyler یکی از نرم‌افزار‌های کاربردی‌ای است که فیلم‌های کامپیوتری را به دی‌وی‌دی استاندارد تبدیل می‌کند. مهم‌ترین تفاوت این نرم‌افزار با سایر برنامه‌های ساخت DVD، قابلیت آن در طراحی منو DVD است. با دانلود نرم‌افزار متن‌باز DVDStyler، علاوه‌بر طراحی منو می‌توانید زیرنویس و فایل‌های صوتی را اضافه و از فایل‌ ویدئویی با فرمت‌های مختلف استفاده کنید.

۱۰. نرم‌افزار OSQuery؛ یکی از نرم‌افزارهای کاربردی تجزیه‌و‌تحلیل سیستم‌عامل

این نرم‌افزار را فیس‌بوک ارائه داده است و به شما امکان می‌دهد تا فهرستی از سخت‌افزارهایی مورداستفاده کاربر را در قالب جدول یا موضوع شبیه به دیتای SQL در‌اختیار وی قرار دهید. همچنین با کمک OSQuery، بدون استفاده از API خاص می‌توانید با سیستم‌عامل ارتباط برقرار کنید. این قابلیت به‌خصوص برای توسعه‌دهندگانی بسیار کاربردی خواهد بود که دنبال محافظت از برنامه یا اپلیکیشن خود در‌برابر نقض‌های امنیتی هستند. از این نرم‌افزار علاوه‌بر لینوکس، می‌توان روی ویندوز و CentOS و macOS نیز استفاده کرد.

ابزار OSQuery چیست؟

نرم‌افزار OSQuery

۱۱. نرم‌افزار KeyPass؛ محبوب‌ترین نرم‌افزار مدیریت رمزعبور

تا‌به‌حال چند بار برایتان پیش آمده است که رمزعبور و نام کاربری ورودتان به سیستم یا حساب کاربری‌تان را فراموش کنید؟ این مسئله‌ای است که احتمالاً همه ما دست‌کم یک‌ بار درگیر آن شده‌ایم. نرم‌افزار KeyPass با بهره‌مندی از الگوریتم‌های رمزگذاری امن، مانند گاو‌صندوق رمزهای شما را در خود ذخیره می‌کند. با دانلود نرم‌افزار متن‌‌باز KeyPass تمام رمز‌هایتان را در یک فایل در‌اختیار خواهید داشت. فقط نیاز است یادتان بماند که فایل حاوی رمزها را در کجا ذخیره کرده‌اید. فایل را می‌توانید روی فلش یا کارت حافظه ذخیره کنید.

برای آشنایی با روش کار نرم‌افزار امنیت رمزعبور KeePass Password Safe مقاله زیر را بخوانید.

KeePass چیست؟

۱۲. نرم‌افزار PDF Mix Tool؛ از نرم‌افزارهای کاربردی ویرایش و ادغام فایل‌های PDF

برای کسانی که قصد دارند چندین فایل پی‌دی‌اف را در یک فایل ادغام کنند، نرم‌افزار PDF MIX Tool گزینه‌ای کاربردی خواهد بود. این نرم‌افزار متن‌باز امکان ادغام یا ویرایش معمولی فایل یا چرخش صفحه را فراهم می‌کند. همچنین، از این نرم‌افزار می‌توانید برای تولید کتابچه الکترونیکی و حذف یا اضافه‌ کردن صفحه‌ها و ویرایش اطلاعات استفاده کنید. گفتنی است PDF MIX Tool جزو نرم‌افزار‌های قدرتمند ویرایش PDF به‌شمار نمی‌رود؛ اما کار ترکیب و ادغام چند پی‌دی‌اف را به‌خوبی انجام می‌دهد.

۱۳. نرم‌افزار Mailspring؛ یکی‌ از نرم‌افزارهای عالی مدیریت ایمیل

زمانی‌که از مدیریت ایمیل صحبت می‌شود، نرم‌افزار Mailspring یکی از نرم‌افزارهای کاربردی‌ای‌ است که می‌توان روی آن حساب کرد. این سرویس نرم‌افزاری منبع‌باز و چند‌پلتفرمی است که برای چندین اکانت ایمیل یک صندوق ورودی درست می‌کند. 

نکته مهم دیگر اینکه Mailspring با تمام سرویس‌های ایمیل از‌جمله Gmail ،Outlook ،Icloud ،Office 365 و یاهو سازگار است. رابط کاربری Mailspring ظاهر بصری جذاب و متنوعی دارد. علاوه‌براین، در این نرم‌افزار می‌توانید امضاهای سفارشی ایجاد کنید. علاوه‌براین، برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از تصویرها و لینک‌های خاص بهره گیرید.

۱۴. نرم‌افزار OpenTodoList؛ راحت‌ترین نرم‌افزار مدیریت پروژه و برنامه

اگر جزو کسانی هستید که هم‌زمان روی چندین پروژه کار یا به‌اصطلاح با یک دست چندین هندوانه را بلند می‌کنید، نرم‌افزار OpenTodoList فرشته نجات شما خواهد بود. این نرم‌افزار فضای ساده و کاربرپسندی برای مدیریت و سازمان‌دهی پروژه‌ها در‌اختیارتان قرار می‌دهد. نرم‌افزار یادشده کتابخانه‌ای متن‌باز شامل فهرست و یادداشت و تصاویری است که به‌صورت لوکال در فضای ابری ذخیره خواهید کرد و هر زمان به آن دسترسی خواهید داشت. بدین‌ترتیب، بهره‌وری‌تان افزایش پیدا می‌کند. علاوه‌بر‌این، با استفاده از نرم‌افزار OpenTodoList می‌توانید اطلاعاتتان را با سرویس‌هایی مثل NextCloud و OwnCloud و WebDAV همگام‌سازی کنید.

همه چیز درباره نرم‌افزار ONLYOFFICE Docs، ابزار کاربردی برای کار با فایل‌های PDF در لینوکس را در مقاله زیر بخوانید.

ONLYOFFICE Docs چیست؟

۱۵. نرم‌افزار OnlyOffice؛ محبوب‌ترین جایگزین رایگان و متن‌باز برای آفیس

بسیاری از کاربران لینوکس سال‌ها به‌دنبال نرم‌افزاری کاربردی برای جایگزین‌کردن مایکروسافت آفیس بودند. یکی از جایگزین‌های برتر آفیس نرم‌افزار OnlyOffice است. این سرویس مجموعه‌ای به نام DOC دارد که ویرایشگر دسکتاپ رایگان است. همچنین، اطلاعات را می‌توانید بنویسید و ویرایش و ذخیره کنید و به‌اشتراک بگذارید. از این سرویس علاوه‌بر لینوکس، می‌توان روی ویندوز و macOS استفاده کرد.

نرم‌افزار OnlyOffice با فرمت‌های Docx ،‌Xlxs ،‌PPTX ،‌DjVu و PDF سازگار است. در این برنامه، می‌توانید فایل اکسل و  CSV را به‌راحتی باز کنید. این سرویس جزو ویرایشگرهای محبوب آنلاین برای پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری فایل و مدیریت اسناد به‌شمار می‌رود که از آن به‌عنوان ویرایشگر آنلاین روی انواع پلتفرم‌های مدیریت فایل ازجمله NextCloud ،‌Moodle ،Wordpress و SeaFile می‌توانید استفاده کنید. 

ابزار ONLYOFFICE

نرم‌افزار OnlyOffice

جمع‌بندی

نرم افزار متن باز لینوکس مانند ترکیبات اولیه غذایی خوش‌مزه است. همان‌طور‌که آشپز با دراختیار داشتن ترکیبات آماده غذا مثل پیاز داغ یا سبزی سرخ‌شده می‌تواند به‌راحتی غذای خوش‌مزه و مدنظرش را بپزد، نرم‌افزارهای متن‌باز لینوکس نیز حکم مواد اولیه را برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان دارد؛ به‌طوری‌که می‌توانند با ترکیب این مواد آماده، معجزه دلخواه خود را روی نرم‌افزار پیاده کنند.

نکته دیگر اینکه نرم‌ افزار متن باز برای لینوکس سرویس رایگانی است که کد آن به‌صورت آزاد در‌اختیار کاربران لینوکسی قرار می‌گیرد. این ویژگی به‌خصوص برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان اهمیت دارد؛ زیرا مطابق با نیاز خود، می‌توانند نرم‌افزار را سفارشی‌سازی کنند. در این مطلب از بلاگ پارس پک، شما را با ۱۵ نرم افزار متن باز برای لینوکس آشنا کردیم. 

شما چه ابزار یا نرم‌افزاری را می‌شناسید که در مطلب حاضر به آن اشاره نکردیم؟ لطفاً آن را در کامنت‌ها به ما معرفی کنید. همچنین، درصورت داشتن هرگونه سؤال یا ابهامی می‌توانید با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید تا کارشناسان پارس‌ پک‌ در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ‌گوی شما باشند.

سؤالات متداول

۱. منظور از نرم‌افزار متن‌باز چیست؟

در نرم‌افزار‌های متن‌باز، کد نرم‌افزار به‌‌رایگان و بدون نیاز به لایسنس در‌اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

۲. مزیت استفاده از نرم‌افزارهای متن‌باز چیست؟

به‌کمک این نوع نرم‌افزار، توسعه‌دهنده یا برنامه‌نویس می‌تواند براساس نیازش کد را دست‌کاری کند و نسخه دلخواهش را بسازد.

۳. محبوب‌ترین نرم افزار متن باز لینوکس برای طراحی سه‌بعدی چیست؟

محبوب‌ترین نرم‌افزار ویرایش ویدئو نرم‌افزار Blender است.

۴. بهترین نرم افزار حسابداری متن باز برای لینوکس چیست؟

نرم‌افزار GNUCach بهترین نرم‌افزار حسابداری و مدیریت مالی برای امور شخصی و کسب‌وکارهای کوچک در لینوکس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم