آموزش فعال‌سازی یوزر root در اوبونتو در ۴ گام ساده

Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
شنبه 25 آذر 1402
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۵۱۱ بازدید

فعال سازی یوزر root در اوبونتو مانند هکر نابغه‌ای به نام Eliot در سریال محبوب «Mr Robot» عمل می‌کند که به‌راحتی وارد سیستم‌ها و شبکه‌ها شده و دسترسی نامحسوسی برای اجرای برنامه‌ها و هک کردن سیستم‌ها دارد. البته نیازی نیست حتما این سریال را دیده باشید تا قدرت دسترسی به روت در اوبونتو را درک کنید. با فعال سازی یوزر روت در اوبونتو شما وارد دنیای نامحدود و قدرتمند سیستم لینوکس خود خواهید شد و در آن‌جا هر تغییری را می‌توانید انجام دهید.

اگر می‌خواهید به سیستم لینوکس خود دسترسی کامل داشته باشید، ممکن است نیاز به ساخت یک کاربر با دسترسی روت در اوبونتو داشته باشید. در این مقاله از آموزش اویونتو بلاگ پارس پک، نحوه فعال کردن حساب روت در اوبونتو را به‌طور کامل شرح می‌دهیم و به شما می‌گوییم که چگونه رمز پیش‌فرض روت را تعیین کنید.

منظور از یوزر root در اوبونتو چیست؟

یوزر root در لینوکس همان حساب کاربری است که امتیاز تمام و کمال مدیریت سیستم را برعهده دارد و به‌راحتی می‌تواند به تمام تنظیمات سیستم دسترسی پیدا کند. در توزیع اوبونتو لینوکس، حساب root به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال و بدون رمزعبور است و تا زمانی که آن را به‌صورت دستی فعال نکنید، در حالت غیرفعال باقی می‌ماند. با فعال کردن یوزر root، می‌توانید عملیات‌های پیچیده‌تر و تغییرات قابل توجه‌تری روی سیستم انجام دهید. بنابراین، ساخت یوزر روت در اوبونتو به‌طور پیش‌فرض قبلا انجام شده است. تنها کاری که نیاز است انجام دهید، تعیین رمز عبور برای یوزر root در اوبونتو است.

فعال سازی یوزر root در اوبونتو مانند ورود به دنیای ماتریکس و به‌دست آوردن قدرت مطلق در فیلم «The Matrix» است که با دانستن رمز عملیات یا همان رمز root به‌راحتی قابل دسترسی است.

خرید سرور لینوکس

آموزش فعال سازی یوزر root در اوبونتو

در اوبونتو، دسترسی یوزر root به‌طور پیش‌فرض غیرفعال است. برای فعال کردن آن، باید اقدامات زیر را انجام دهید. در ادامه، نحوه فعال‌سازی یوزر root در اوبونتو را به‌صورت گام‌به‌گام توضیح می‌دهیم.

قدم اول: با یوزر sudo وارد شوید

برای فعال سازی یوزر root در اوبونتو، در اولین قدم با استفاده از دستور «sudo -i» از طریق یوزر با دسترسی sudo وارد سیستم می‌شویم.

sudo -i

قدم دوم: برای یوزر root یک رمز عبور تعریف کنید

برای فعال سازی یوزر روت در اوبونتو باید یک رمز عبور برای کاربر اصلی ایجاد کنید. درحالی‌که شما به‌عنوان کاربر عادی در اوبونتو فقط می‌توانید رمز عبور خودتان را تغییر دهید. برای فعال سازی یوزر root در اوبونتو باید با دستور passwd رمز عبوری برای یوزر root تعیین کنید. برای این کار به‌عنوان کاربری با دسترسی sudo وارد شوید. برای فعال کردن حساب root در ubuntu دستور زیر را تایپ کنید:

sudo passwd root

اکنون از شما خواسته می‌شود رمز جدید root را وارد و تایید کنید:

Enter new UNIX password:

Retype new UNIX password:

passwd: password updated successfully

قدم سوم: با یوزر root وارد شوید

حالا که رمز عبور برای یوزر root تنظیم شده است، شما می‌توانید با استفاده از دستور «su -» با یوزر root وارد شوید.

su root

سیستم برای اولین ورود از شما رمز عبور جدید می‌خواهد و پس از وارد کردن آن، با یوزر root لاگین خواهید شد.

آموزش روش‌های حذف و اضافه کاربران در اوبونتو را در مقاله زیر بخوانید.

حذف و اضافه کاربران در اوبونتو

قدم چهارم: حساب کاربری root را غیرفعال کنید

اکنون پس از فعال سازی یوزر root در اوبونتو و انجام اقداماتی که نیاز به دسترسی root دارد، باید root را غیرفعال کنید. زیرا با فعال ماندن آن راه را برای هک کردن و دسترسی افراد غیرمجاز برای مدیریت همه‌جانبه سرورتان باز می‌گذارید. برای غیرفعال کردن root از دستور زیر استفاده کنید:

sudo passwd -l root

نحوه اضافه کردن کاربر به گروه sudo

دسترسی به روت در اوبونتو به‌طور پیش‌فرض غیرفعال است و به جای آن از دسترسی sudo استفاده می‌شود. به‌طور معمول کاربر نصب‌کننده اوبونتو از امتیاز sudo برخوردار است. بااین‌حال، اگر می‌خواهید دسترسی sudo به کاربر دیگری دهید، از دستور زیر استفاده کنید:

usermod -aG sudo username

برای مثال، اگر قصد اضافه کردن کاربری با نام parspack به گروه کاربران با دسترسی sudo را دارید، آن را به‌صورت زیر وارد کنید:

usermod -aG sudo parspack

در این دستور فرض بر این است که شما قبلاً کاربر با نام parspack را ایجاد کردید. اکنون برای بالا بردن امتیاز کاربر به‌طور موقت می‌توانید دستور زیر را اجرا کنید:

sudo some-command

زمانی که قصد دارید برای اولین بار از این session استفاده کنید، از شما رمز عبور خواسته می‌شود. اگر می‌خواهید به sudo بدون نیاز به رمز عبور دسترسی داشته باشید، نیاز است فایل sudoers را ویرایش کنید. برای این کار، دستور زیر را تایپ کنید:

sudo visudo

با اجرای این دستور، فایل /etc/sudoers همراه با ویرایشگر متنی خط فرمان برای شما باز خواهد شد. اکنون با وارد کردن دستور زیر می‌توانید هربار بدون نیاز به رمز عبور با دسترسی sudo وارد شوید:

/etc/sudoers

username ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

که در مثال ما برای کاربر با نام parspack به‌صورت زیر خواهد شد:

/etc/sudoers

parspack ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

اکنون پس از اضافه کردن کاربر parspack به گروه sudo می‌توانید به روالی که در بالا گفتیم، با سه قدم موفق به فعال سازی یوزر root در اوبونتو برای کاربر مورد نظر شوید.

سیستم لینوکس اطلاعات حساب کاربر با دسترسی root را در دو فایل زیر ذخیره می‌کند:

  • /etc/passwd: این فایل سوابق کاربران را ذخیره می کند
  • /etc/shadow: این فایل رمز عبور کاربران را ذخیره می کند

اگر مشتاق هستید بدانید چه کسانی دسترسی root به‌ سیستم شما را دارند، دستور زیر کمکتان خواهد کرد:

$sudo grep root /etc/passwd

$sudo grep root /etc/shadow

۴ توصیه‌ مهم برای فعال سازی یوزر root در اوبونتو

دسترسی به روت در اوبونتو یکسری محدودیت‌ها دارد. به عنوان مثال، اگر کوچک‌ترین اشتباهی حین دادن دسترسی روت به یوزر در لینوکس اتفاق بیفتد به دلیل تغییرات غیرقابل بازگشت در سیستم، ممکن است مشکلات امنیتی جدی در سیستم به‌وجود آورد. به‌همین‌دلیل، فقط درصورت نیاز، به فعال کردن حساب root در Ubuntu اقدام کنید. همچنین موارد زیر را درنظر داشته باشید:

۱. پس از انجام عملیات با یوزر root، اکانت روت را غیرفعال و به یوزر sudo برگردید.

۲. قبل از انجام هر عملیاتی با یوزر root، دقیقاً بدانید که قصد انجام چه کاری را دارید.

۳. همیشه قبل از انجام تغییرات با یوزر root نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم سیستم ایجاد کنید.

۴. ساخت یوزر با دسترسی روت در اوبونتو را فقط در صورت نیاز انجام دهید و به‌طور مداوم از آن استفاده نکنید.

نحوه فعال سازی کاربر root در سیستم عامل ubuntu
نکات مهم برای فعال سازی یوزر root در اوبونتو

جمع‌بندی

فعال سازی یوزر root در اوبونتو به‌راحتی با تنظیم رمز عبور قابل انجام است. برای تنظیم رمز عبور root به دسترسی sudo نیاز دارید. در این مقاله از آموزش سیستم‌عامل و آموزش لینوکس بلاگ پارس پک، به‌طور کامل نحوه دادن دسترسی روت به یوزر در لینوکس را بررسی کردیم. برای تعیین رمز عبور، به‌جای انتخاب ترکیب شماره تلفن، تاریخ تولد یا فامیلی‌، یک رمز قوی با حداقل ۱۶ کاراکتر انتخاب کنید. سپس پس از اینکه کارتان با دسترسی root انجام شد، آن را غیرفعال کنید. امیدواریم این مقاله در ساخت یوزر با دسترسی روت در اوبونتو به شما کمک کرده باشد. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، سوالاتتان را می‌توانید در انتهای این مقاله بنویسید تا مشتاقانه راهنمایی‌تان کنیم.

هر آنچه باید درباره سیستم‌عامل اوبونتو بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

اوبونتو چیست؟

سؤالات متداول

۱. چرا دسترسی به روت در اوبونتو غیرفعال است؟

برای محافظت از ورود به root. غیرفعال کردن ورود به سیستم root از طریق SSH باعث می‌شود هکرها رمز عبور root را پیدا نکند و سیستم شما از حمله هکرها در امان باقی بماند.

۲. چگونه می‌توان یوزر root را در اوبونتو فعال کرد؟

 برای فعال سازی یوزر root در اوبونتو، می‌توانید از دستور sudo passwd root استفاده کنید. با این دستور، می‌توانید رمز عبور جدیدی برای یوزر root تعیین و دسترسی به روت در اوبونتو را فعال کنید.

۳. چرا باید در اوبونتو به جای استفاده از یوزر root، از دستور sudo استفاده کنیم؟

 با استفاده از دستور sudo به جای یوزر root امنیت سیستم حفظ شده و فقط کاربرانی که اجازه دسترسی sudo دارند، امکان استفاده از دستورات مدیریتی را نیز خواهند داشت. همچنین، استفاده از دستور sudo از ابتدا به کاربر فعلی دسترسی‌های لازم را می‌دهد و نیازی به ورود به یوزر root در سیستم ندارد.

منابع:linuxize

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم