نصب محیط گرافیکی در اوبونتو و نحوه اتصال از راه دور 

آموزش نصب محیط گرافیکی در اوبونتو
Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
یکشنبه 19 آذر 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۱ نظر ۵۹۴ بازدید

نصب محیط گرافیکی در اوبونتو، آن را از محیط خشک‌ و بی‌روحِ خط فرمان نجات داده و کار با اوبونتو را برایتان جذاب‌تر می‌کند. اگرچه اوبونتو جزو توزیع‌های قدرتمند لینوکس محسوب می‌شود، بااین‌حال، کار کردن با محیط خط فرمان به‌خصوص برای تازه‌کارها ممکن است سخت باشد؛ محیطی که در بهترین حالت شما را یاد کامپیوترهای قدیمی می‌اندازد.

اگر می‌خواهید این سیستم‌عامل را به یک محیط مدرن و جذاب تبدیل کنید، کافی‌است محیط گرافیکی لینوکس را روی آن نصب کنید. نصب رابط کاربری در اوبونتو فرایندی ساده است و فقط چند دقیقه زمان می‌برد. در این مقاله از آموزش اوبونتو بلاگ پارس پک، به شما می‌گوییم که چگونه یک محیط گرافیکی را در اوبونتو نصب و آن را به یک فضای کاربر پسند تبدیل کنید.

آموزش مراحل نصب محیط گرافیکی در اوبونتو

سرور اوبونتو لینوکس رابط گرافیکی ندارد؛ در نتیجه برای استفاده از آن باید با ترمینال یکنواخت اوبونتو دست‌وپنجه نرم کرده و از دستورات خط فرمان استفاده کنید. این درحالی‌است که به‌سادگی می‌توانید با نصب رابط گرافیکی Ubuntu کارتان را در محیط گرافیکی کاربرپسند و جذاب انجام دهید؛ بدون اینکه نیاز به اجرای کدهای پیچیده داشته باشید. برای نصب رابط گرافیکی Ubuntu مراحل زیر را دنبال کنید.

نصب محیط گرافیکی در اوبونتو مانند این است که به جای خواندن ترجمه پیچیده مقالات دانشگاهی، کتاب محبوبتان را با لحنی روان و جذاب می‌خوانید. همان‌قدر کاربردی، جذاب و سرگرم‌کننده.

خرید سرور لینوکس

گام اول: به‌روزرسانی بسته‌های نصب محیط گرافیکی لینوکس

برای نصب محیط گرافیکی در اوبونتو باید جدیدترین اطلاعات نصب را با به‌روزرسانی بسته‌های نصبی به‌دست آورید. برای این کار دستور زیر را وارد کنید:

sudo apt update

sudo apt upgrade

پس از وارد کردن فرمان بالا، دستورات ترمینال را به‌صورت زیر خواهید دید:

مراحل نصب محیط گرافیکی در Ubuntu
به‌روزرسانی بسته‌های نصب محیط گرافیکی لینوکس

گام دوم: نصب محیط گرافیکی لینوکس

دسکتاپ در محیط لینوکس اوبونتو تمام آیکون‌های منو، نوار ابزار، والپیپر و ویجت را دارد. لینوکس با انواع رابط کاربری ارائه شده است. در ادامه آموزش نصب محیط گرافیکی در اوبونتو و برخی از محبوب‌ترین محیط لینوکس اوبونتو را باهم بررسی خواهیم کرد.

۱. محیط دسکتاپ GNOME

یک محیط دسکتاپ محبوب و انعطاف‌پذیر بوده که به‌صورت پیش‌فرض روی اوبونتو نصب شده است. در این نوع محیط دسکتاپ اوبونتو می‌توانید امکانات را سفارشی‌سازی کنید و از کار با قابلیت‌های در دسترس آن لذت ببرید.

۲. محیط دسکتاپ KDE Plasma

یک محیط دسکتاپ قدرتمند و قابل تنظیم است که با فضای منحصربه‌فرد و کارایی خود، تجربه کاربری خوبی برایتان رقم خواهد زد.

۳. محیط دسکتاپ Mate-Core

این رابط کاربری لینوکس، فضای شبیه به ویندوز یا MacOS را در اختیارتان قرار می‌دهد. بسیار سبک و کم‌حجم است و برای سیستم‌هایی با قدرت معمولی کاربردی خواهد بود.

۴. محیط دسکتاپ Xubuntu

سراغ سبک‌ترین و محبوب‌ترین محیط لینوکس اوبونتو می‌رویم. محیط دسکتاپ Xubuntu به‌گونه‌ای است که با سخت‌افزارهای قدیمی به‌راحتی می‌توانید از کار کردن با آن لذت ببرید. در ادامه، با توجه به اینکه قصد نصب کدام یک از محیط‌های دسکتاپ اوبونتو را دارید، از جدول زیر می‌توانید دستور نصب آن را وارد کنید:

دستور برای نصب Desktop Environment
sudo apt install ubuntu-desktop Gnome
sudo apt install kde-plasma-desktop KDE Plasma
sudo apt install ubuntu-mate-core Ubuntu Mate
sudo apt install xubuntu-core Xubuntu

گام سوم: نصب Display Manager

در گام سوم از آموزش نصب محیط گرافیکی در اوبونتو، قصد نصب Display Manager را داریم. برای این کار از LightDM استفاده می‌کنیم. LightDM یک نرم‌افزار منبع باز، رایگان و سبک است که از چند محیط دسکتاپ پشتیبانی می‌کند. به‌همین‌دلیل، به‌طور پیش‌فرض در توزیع‌های اوبونتو مانند Linux Mint و Xubuntu، وجود دارد. اکنون برای نصب آن دستور زیر را وارد کنید:

sudo apt install lightdm

پس از نصب، صفحه‌ای مطابق تصویر زیر برایتان ظاهر می‌شود. گزینه LightDM را انتخاب کنید:

نصب رابط گرافیکی در Ubuntu سرور
نحوه نصب Display Manager در اوبونتو

گام چهارم: راه‌اندازی سرویس Display Manager

اکنون در مرحله چهارم نصب محیط گرافیکی در اوبونتو، باید سرویس مربوط به Display Manager را نیز فعال کنیم. برای این کار دستور زیر را وارد خواهیم کرد:

sudo systemctl start lightdm.service

سپس، LightDM را با دستور زیر به ابزارهای Service اضافه کنید. با این کار، طی هر بار بوت شدن سیستم، LightDM به‌طور خودکار اجرا می‌شود:

sudo service lightdm start
آموزش نصب محیط گرافیکی دسکتاپ GUI بر روی اوبونتو سرور
راه‌اندازی سرویس Display Manager در اوبونتو

اکنون موفق به نصب رابط گرافیکی Ubuntu شدید. حالا می‌توانید در محیط جذاب دسکتاپ لینوکس از تجربه کاربری که برایتان رقم می‌زند، لذت ببرید.

 نصب رابط گرافیکی Ubuntu
نصب موفقیت‌آمیز رابط گرافیکی در اوبونتو

جا دارد این نکته را نیز اضافه کنیم، درصورتی‌که به‌هر دلیلی قصد بازگشت به ترمینال خط فرمان CLI را داشتید، با وارد کردن دستورات زیر می‌توانید محیط لینوکس را به تنظیمات کارخانه برگردانید:

sudo apt autoremove ubuntu-desktop

sudo systemctl stop lightdm.service

sudo apt autoremove lightdm

نصب محیط گرافیکی روی اوبونتو و اتصال به آن از طریق XRDP در ویندوز

برای دسترسی به دسکتاپ اوبونتو از راه دور می‌توانید از طریق XRDP یا سرور VNC اقدام کنید. XRDP یک سرویس آسان برای نصب و پیکربندی سیستم‌های اوبونتو است. این نرم‌افزار، یک برنامه کاربردی مبتنی بر سرویس گیرنده و سرور است که از پروتکل دسکتاپ از راه دور (RDP) استفاده می‌کند؛ در نتیجه ارتباط بین سرور و کلاینت (کامپیوترتان) به‌راحتی برقرار خواهد شد. همچنین با استفاده از TLS رمزگذاری شده است؛ بنابراین خیالتان از بابت امنیت اتصال نیز راحت خواهد بود.

برای دسترسی از راه دور نیاز است محیط دسکتاپ اوبونتو قبلا روی سرور شما نصب شده باشد. این کار را در مرحله قبل انجام دادیم. همچنین نیاز است نرم‌افزار XRDP را روی سیستم خود نصب کنید.

اگر می‌خواهید با زیروبم اوبونتو آشنا شوید و بهترین نسخه آن را برای استفاده خود انتخاب کنید، حتماً مقاله زیر را بخوانید.

اوبونتو چیست؟

گام اول: نرم‌افزار XRDP را نصب کنید

خوشبختانه، این بسته در مخزن اوبونتو حاضر و آماده وجود دارد. فقط کافی‌است با استفاده از دستور زیر آن را به‌روزرسانی و نصب کنید:

sudo apt update 

sudo apt install xrdp -y

پس از نصب نرم‌افزار، سیستم به‌طور خودکار ری‌استارت می‌شود. شما می‌توانید با وارد کردن دستور زیر مطمئن شوید کار نصب به‌درستی انجام شده است:

sudo systemctl status xrdp

با وارد کردن دستور بالا، تصویری مانند عکس زیر خواهید دید:

آموزش نصب رابط گرافیکی در Ubuntu سرور
نرم‌افزار XRDP را نصب کنید

گام دوم: تنظیمات XRDP را پیکربندی کنید

پس از انجام گام اول، یک اکانت به اسم XRDP برایتان ایجاد می‌شود. برای اینکه بتوانید از دسکتاپ‌ از راه دور خود به‌راحتی استفاده کنید، باید یک فایل SSL به نام «/etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key» داشته باشید. این فایل توسط کاربر xrdp استفاده می‌شود و برای اینکه به درستی کار کند، باید کاربر xrdp را به گروه «ssl-cert» اضافه کنید. برای انجام این کار، کافی است دستور زیر را در ترمینال اجرا کنید:

sudo usermod -a -G ssl-cert xrdp

سپس، با دستور زیر سیستم را ری‌استارت کنید:

sudo systemctl restart xrdp

گام سوم: سیستم فایروال را تنظیم کنید

در سومین گام اتصال از راه دور به محیط گرافیکی لینوکس رسیدیم. XRDP برای اتصال از راه دور از پورت ۳۳۸۹ استفاده می‌کند. برای اینکه بتوانید از راه دور به سیستم خود متصل شوید، باید فایروال را طوری تنظیم کنید تا این پورت را باز کند. برای این کار دستور زیر را وارد کنید:

sudo ufw allow from 192.168.1.0/24 to any port 3389
آموزش نصب رابط گرافیکی بر روی Ubuntu Server
سیستم فایروال را تنظیم کنید

اکنون، مجدد فایروال را برای نقش‌ جدید بارگذاری کنید:

sudo ufw reload

بسیار خب، سیستم شما آماده است تا به پروتکل RDP وصل شود.

گام چهارم: به ریموت دسکتاپ وصل شوید

سرویس XRDP با موفقیت نصب شده و آماده اتصال است. حالا می‌توانید از طریق کلاینت RDP در سیستم ویندوز خود، به محیط دسکتاپ اوبونتو از راه دور دسترسی پیدا کنید. برای این کار، کافی‌است کلاینت RDP را در سیستم ویندوز خود باز و آدرس IP سیستم اوبونتو را وارد کنید.

فرایند نصب xrdp در Ubuntu
به ریموت دسکتاپ وصل شوید

پس از اتصال، نام کاربری و رمز عبور سیستم اوبونتو را وارد کنید.

نصب محیط گرافیکی لینوکس اوبونتو
نام کاربری و رمز عبور سیستم اوبونتو را وارد کنید

 بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، به دسکتاپ از راه دور اوبونتو دسترسی خواهید داشت.

مراحل نصب رابط کاربری در اوبونتو
دسترسی به دسکتاپ اوبونتو از راه دور

 سرور لینوکس پارس پک؛ تجربه‌ای بی‌نظیر از قدرت و سرعت

آیا دنبال یک سرور لینوکسی قدرتمند و قابل اعتماد برای اجرای سیستم‌عامل لینوکس و نصب محیط گرافیکی در اوبونتو هستید؟ سرورهای لینوکسی پارس پک، با امکانات و ویژگی‌های متنوع، گزینه‌ای ایدئال برای شما هستند. این سرورها با سخت‌افزار قدرتمند، نرم‌افزارهای کاربردی و پشتیبانی ۲۴ ساعته پارس پک، تجربه‌ای بی‌نظیر از محیط کار اوبونتو در اختیارتان قرار می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر و خرید سرو لینوکس به صفحه زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

نصب محیط گرافیکی در اوبونتو، سیستم‌عاملی با رابط کاربری مدرن و جذاب در اختیارتان قرار می‌دهد. در این مقاله از آموزش سیستم‌عامل و آموزش لینوکس بلاگ پارس پک، یاد گرفتید که چگونه با چند دستور ساده، محیط دسکتاپ مورد نظر خود را نصب و از برنامه‌ها و ابزارهای گرافیکی برای کار با اوبونتو استفاده کنید. نصب محیط گرافیکی در اوبونتو به شما کمک می‌کند با رابط کاربری گرافیکی اوبونتو سرور را مدیریت کنید. اوبونتو سرور از‌جمله سیستم‌عامل‌هایی است که به‌دلایل مختلف استفاده از آن روی سرورها و سیستم‌های تحت‌شبکه محبوبیت فراوانی دارد. بااین‌حال، این سیستم‌عامل مانند اوبونتوِ استاندارد رابط گرافیکی ندارد و همین مسئله سبب می‌شود که کار با این سیستم‌عامل به‌خصوص برای افرادی مشکل باشد که تجربه زیادی در دستور‌های خط فرمانی لینوکس ندارند.

 

سؤالات متداول

۱. چه نیازی به نصب محیط گرافیکی در اوبونتو است؟

محیط گرافیکی لینوکس به شما این امکان را می‌دهد تجربه کاربری بهتری با رابط کاربری لینوکس داشته باشید. از طرفی، محیط گرافیکی لینوکس کار با این سیستم‌عامل را برای کاربران مبتدی ساده‌تر می‌کند.

۲. آیا می‌توانم چندین محیط گرافیکی را در اوبونتو نصب کنم؟

بله، شما می‌توانید چندین محیط گرافیکی را در اوبونتو نصب کنید. برای این کار، باید هر محیط گرافیکی را به‌صورت جداگانه نصب کنید. در مقاله، نحوه نصب هر محیط گرافیکی را برایتان توضیح دادیم.

۳. بهترین محیط گرافیکی برای نصب رابط کاربری در اوبونتو چیست؟

بهترین محیط لینوکس اوبونتو بر اساس نیازها و ترجیحات شما انتخاب می‌‌شود. برخی از محبوب‌ترین محیط‌های گرافیکی اوبونتو عبارت‌اند از:

  • Unity: محیط دسکتاپ پیش‌فرض اوبونتو
  • Xfce: محیط دسکتاپ سبک وزن برای سیستم‌های کم‌قدرت
  • GNOME: محیط دسکتاپ محبوب با رابط کاربری ساده و قابل تنظیم
  • KDE Plasma: محیط دسکتاپ با ویژگی‌های مختلف و امکان سفارشی‌سازی

۴. آیا می‌توانم از محیط گرافیکی لینوکس در سیستم ویندوز استفاده کنم؟

بله، شما می‌توانید از محیط گرافیکی لینوکس در سیستم ویندوز استفاده کنید. برای این کار، باید از یک کلاینت RDP با پشتیبانی از نمایشگرهای چندگانه استفاده کنید.

منابع:tecadmin

۱ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

    خیلی ممنون از آموزش خوبتون. عالی بود.

    Mehrdad
    چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم