حذف یوزر و گروه در پاورشل

Avatar
نویسنده: مدیا روشن
سه‌شنبه 20 فروردین 1398
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۳۹۰ بازدید

در یک شبکه کامپیوتری موارد مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان کارهای گسترده‌ای را به انجام رسانید. پاورشل را می‌توان به عنوان یکی از بهترین ابزارها و موتورهای قدرتمند به حساب آورد که یادگیری آن در بین کاربران حرفه‌ای ویندوز و مهندسان IT و افراد فعال در این حوزه بسیار همه گیر شده است. با آموزش پاورشل می‌توان انواع دستورات مختلف را به اجرا رساند که یکی از آن‌ها همانطور که اشاره گردید، حذف یوزر و گروه است که در این حوزه بسیار کاربردی است و در شرایط مختلف می‌توان با این اسکریپت کارهای مختلفی را به انجام رساند.

با کمی دقت می‌توان به طور کامل با این دو دستور آشنایی لازم را کسب نمود و به راحتی آن‌ها را در محیط powershell به اجرا رساند، در این مقاله از سری مقالات آموزش پاورشل به آن خواهیم پرداخت.

خرید سرور ویندوز با سیستم پاورشل از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های ویندوز خود استفاده کنید و اگر قصد خرید انواع سرویس ویندوز پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

آموزش چگونگی حذف یک یوزر با استفاده از پاورشل

  • به منظور حذف یک یوزر از تمامی گروه‌های موجود در محیط پاورشل باید اسکریپت و یا دستور زیر را وارد نمایید و سپس آن را Run نمایید:
Get-ADUser -Identity E.Franklin -Properties MemberOf | ForEach-Object {
  $_.MemberOf | Remove-ADGroupMember -Members $_.DistinguishedName -Confirm:$false
}

با انجام دستور بالا کاربر مورد نظر از عضویت تمامی گروه‌ها حذف می‌گردد و تنها گروهی که یوزر می‌تواند در آن بماند، Domain Users است.

حذف یوزر از تمام گروه ها با powershell

دستور حذف یک کاربر از تمامی گروه ها در پاورشل

آموزش چگونگی حذف چند یوزر با استفاده از محیط پاورشل ویندوز

اگر میخواهید چندین کاربر را از یک گروه حذف کنید، دستورالعمل کمی پیچیده‌تر خواهد شد و تفاوت‌هایی با مورد اول دارد. برای به انجام رساندن این دستور یعنی حذف چند یوزر از گروه AD یک روش آسان وجود دارد. این روش که از راحتی بالایی برخوردار است اما دستورالعمل‌ها و ترتیب‌های زیر است:

  • در ابتدا باید یک فایل CSV را ایجاد کنید. در این فایل ایجادشده باید لیستی از نام کاربران را قرار دهید.
  • سپس از آن دستور زیر را وارد نمایید:
Import-CSV C:\scripts\users.csv -Header users | ForEach-Object {Remove-ADGroupMember -Identity "Quality" -members $_.users}

با انجام این کار می‌توانید کاربران مد نظر خود را از گروهی که در دستور بالا وجود دارد، حذف کنید. در اسکریپت فوق نام گروه ذکرشده Marketing می‌باشد.

منظور از علامت $ که نشان‌دهنده دلار می‌باشد، در کنار نام Member به کار می‌رود. نشانه دلار و یا $ یک پارامتر محسوب می‌شود که مشخص‌کننده تعداد اعضا است.

آموزش چگونگی حذف کاربر از یک گروه با پاورشل

اگر می‌خواهید تنها یک یوزر را از یک گروه مشخص حذف کنید می‌توانید از Remove-ADGroupMember cmdlet استفاده کنید که دستور آن به صورت زیر خواهد بود:

Remove-ADGroupMember -Identity Quality -Members J.Robinson

همانطور که در دستور بالا مشخص است، نام گروه مورد نظر Quality و نام یوزر J.Robinson است.

آموزش حذف یک گروه با استفاده از پاورشل ویندوز

یکی دیگر از دستوراتی که در محیط پاورشل با آن مواجه خواهید شد، حذف یک گروه است. برای نوشتن اسکریپت این دستور نه چندان پیچیده باید به صورت زیر عمل کرد. دستوری که در ادامه نوشته خواهد شد یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای حذف یک گروه است.

Remove-ADGroup –Identify Quality

در دستورالعمل فوق از روش Remove –ADGroup بهره برده‌ایم.

دستور Remove –ADGroup در پاورشل

دستور حذف یک گروه در powershell

  • بعد از وارد نمودن اسکریپت ساده بالا از شما درخواست می‌شود که حذف گروه خود را تایید کنید که در صورت رضایت گزینه بله و یا Yes را انتخاب خواهید کرد.

بدون شک با یادگیری حذف گروه و یوزر با استفاده از محیط پاورشل می‌توان در به انجام رساندن بسیاری از کارها جلو بود و به انجام بسیاری از کارها در محیط پاورشل سرعت بخشید.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید تبدیل به یکی از افرادی شوید که از تمامی سیستم‌های کامپیوتری و هر آنچه که مربوط به آن است اطلاع یابید، یادگیری پاورشل همان چیزی است که می‌تواند شما را به سمت این مسیر سوق دهد. پس یادگیری آن در اولیت می‌باشد. در این مقاله آموزش ویندوز از سری مقالات آموزش سیستم عامل وبلاگ پارس پک، در مورد حذف یوزر و گروه با استفاده پاورشل ویندوز به زبانی ساده و کارآمد گفته شد که اگر به خوبی آن را فرا گرفته باشید، می‌توانید بخشی از نیازها و مشکلاتی که با آن در این محیط آشنا خواهید شد، جواب دهید و به راحتی آن‌ها را حل کنید.

سوالات متداول

سوالات گوناگونی در رابطه با حذف یوزر و کاربر با پاورشل وجود دارد. این سوالات در بین افراد مختلف مشترک می‌باشد به همین دلیل در ادامه به منظور ابهام نماندن چیزی در ذهن شما به بررسی چند مورد از آن ها خواهیم پرداخت:

1. به منظور حذف یک یوزر از گروه Domain Users چه کاری را باید انجام داد؟

اگر کاربر مد نظر شما از تمامی گروه‌ها به جز Domain Users حذف شده است، برای حذف کردن او از این مورد می‌توان به صورت دستی اقدام به پاک کردن نمود.

2. به منظور برگرداندن کاربر حذف شده چه می‌توان کرد؟

اگر از انجام کار خود پشیمان شده‌اید یا به هر نحوی در حذف کاربر خود دچار مشکل شده‌اید، می‌توانید با استفاده از Directory Recycle Bin عملیات انجام شده را بازگردانی کرد.

3. آموزش‌های داده شده برای چه نسخه‌ای پاورشل مناسب است؟

تمام آموزش‌هایی که در بخش حذف یوزر و گروه فرا گرفتید، مربوط به نسخه 5.1 پاورشل ویندوز است.

4. نسخه 5.1 پاورشل در چه ویندوزها و سرورهایی قابل اجرا است؟

اگر می‌خواهید با نسخه 5.1 ویندوز پاورشل کار کنید باید سیستم کامپیوتری شما ویندوز 10 به بالا را داشته باشد. همچنین سرور مورد نیاز برای این نسخه از پاورشل، سرورهایی است که از 2016 به بالا هستند.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم