SSL رایگان چیست و چطور می‌توان آن را تهیه کرد؟

SSL رایگان چیست؟
Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
چهارشنبه 4 مهر 1397
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۸۰۸ بازدید

SSL رایگان چیست، این سوال کسانی است که می‌خواهند گواهی امنیتی اس‌اس‌ال را بدون پرداخت هزینه برای ایمن‌سازی وب‌سایت خود فعال‌سازی کنند. اقدام کسب‌و‌کارهای فعال در فضای دیجیتال به‌منظور ایجاد اعتماد یکی از ارکان اصلی برای جلب کاربران است. استفاده از SSL رایگان برای وب‌سایت یکی از شیوه‌های انجام این کار است. گواهی SSL به‌دلیل رایگان‌بودن و نداشتن تفاوت ظاهری با نسخه پولی می‌تواند گزینه مناسبی برای وب‌سایت شما باشد.

ناگفته نماند باید نکات منفی استفاده از این گواهی را نیز در نظر بگیرید. برای مثال، SSL رایگان از‌نظر زمانی محدود است و باید هر سه ماه تمدید شود؛ در‌غیر‌این‌صورت، از امتیازات آن همچون تأثیر مثبت بر سئو محروم خواهید شد.

در این مقاله از سری مقالات امنیت بلاگ پارس پک، به این سؤالات جواب می‌دهیم: گواهی SSL رایگان چیست؟ گواهی SSL چه ویژگی‌هایی دارد؟ چطور می‌توان گواهی SSL را تهیه و فعال کرد؟ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

خرید گواهینامه SSL رایگان از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های SSL خود استفاده کنید و اگر قصد خرید گواهینامه SSL رایگان پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

گواهینامه SSL رایگان چیست؟

اگر وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرده باشید، احتمالاً با این سؤال مواجه شده‌اید که SSL رایگان چیست و چه تفاوتی با نسخه پولی آن دارد؟

اولین‌بار Let’s Encrypt، شرکت فعال در حوزه امنیت اینترنت، گواهی SSL رایگان را عرضه کرد. به‌دلیل استقبال فراوان از نسخه رایگان SSL، ارائه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان این سرویس افزایش یافتند. برای مثال، یکی از ارائه‌دهندگان معتبر این سرویس CloudFlare است. حال سؤال مهم بعدی این است که اهمیت استفاده از اس‌اس‌ال رایگان چیست؟

یکی از نکاتی که توجه کاربران وب‌سایت شما را به خود جلب می‌کند، امن‌بودن آن است. گواهی SSL رایگان همچون نسخه پولی آن، فضا و راهی امن را برای تبادل اطلاعات فراهم می‌کند تا از این طریق، اعتماد کاربران وب‌سایت شما جلب شود؛ به‌خصوص برای وب‌سایت‌های فروشگاهی که قرار است اطلاعات حساس مخاطب خود را دریافت کنند.

علاوه‌بر‌این، گواهینامه SSL رایگان مورد‌توجه موتور جست‌وجو هم قرار می‌گیرد و وجود آن می‌تواند به افزایش نمره سئو وب‌سایت شما و درنتیجه رشد و بهبود جایگاه شما در نتایج جست‌وجو کمک می‌کند.

خرید ssl

تفاوت نسخه پولی و SSL رایگان چیست؟

شاید با خود فکر کنید با وجود نسخه رایگان با امکاناتی که ظاهراً با نسخه پولی یکسان است، چرا باید بابت دریافت این گواهی هزینه کرد؟ تفاوت گواهی SSL پولی و گواهی SSL رایگان چیست؟

ساده‌ترین پاسخی که می‌توان به این سؤال داد، آن است که در‌صورت تهیه نسخه رایگان، به‌طور‌پیوسته باید آن را تمدید کنید. انجام این کار ممکن است هر سه ماه نیاز باشد. تمدید مداوم اس‌اس‌ال رایگان سخت به‌نظر نمی‌رسد؛ اما نکته ظریفی وجود دارد: فراموشی! در بین مشغله‌های مختلفی که احتمالاً برای شما به‌عنوان صاحب کسب‌و‌کار یا وب‌سایت در طول روز ایجاد می‌شود، فراموش‌کردن زمان تمدید گواهینامه امنیتی چندان دور از ذهن نیست.

سؤال بعدی این است: در‌صورت تمدیدنکردن SSL رایگان چه مشکلی ایجاد می‌شود؟ آیا این موضوع تا این حد حیاتی است؟ تمدیدنکردن این گواهینامه در زمان مقرر موجب از‌کار‌افتادن فضای امن ایجاد‌شده برای وب‌سایت شما می‌شود و در‌نتیجه، نمره سئو شما کاهش می‌یابد. به این موضوع دقت کنید که نمره مثبت سئو با اجرای استراتژی‌ها مختلف به‌دست می‌آید که براثر حواس‌پرتی ساده ممکن است از بین برود.

پس نیاز است تا در‌صورت استفاده از SSL رایگان، به زمان تمدید آن دقت کنید. درضمن، بد نیست قبل از تهیه این گواهی، اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنید؛ مثلاً بدانید که معایب و مزایای استفاده از گواهینامه SSL رایگان چیست. در‌ادامه مطلب، درباره این موضوع بیشتر صحبت می‌کنیم.

خرید انواع گواهینامه‌های SSL برای وب‌سایت‌ها

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های SSL خود استفاده کنید و اگر قصد خرید گواهینامه SSL پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

مزیت‌های استفاده از گواهی SSL رایگان چیست؟

همان‌طور‌که از نام این سرویس مشخص است، رایگان‌بودن مهم‌ترین مزیت آن است. علاوه‌بر‌این، چند مزیت دیگر هم دارد؛ ازجمله:

  • به‌دلیل نبود تفاوت ظاهری بین SSL پولی و رایگان، کاربران متوجه رایگان‌بودن سرویس شما نخواهند شد و از این بابت نگران نخواهند بود.
  • به‌دلیل رایگان‌بودن، روی تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها به‌خصوص وب‌سایت‌های متعلق به کسب‌و‌کارهای کوچک استفاده شده و از این بابت امتحان خود را پس داده است.
  • در پاسخ به پرسش «تفاوت نسخه پولی با گواهینامه SSL رایگان چیست؟» گفتیم که نیاز است آن را هر سه ماه و به‌طورمکرر تمدید کنید. بااین‌حال، امکانی وجود دارد تا این فرایند به‌صورت خودکار انجام شود.
  • با کمک این سرویس، امنیت وب‌سایت خود را ارتقا خواهید داد.

گواهی SSL چیست و چرا استفاده از آن برای وب‌سایت‌ها ضروری است؟ در مقاله زیر بخوانید.

گواهی SSL چیست؟

معایب استفاده از گواهینامه SSL رایگان چیست؟

اگر بخواهیم به‌طور‌خلاصه به این سوال جواب دهیم که «معایب SSL رایگان چیست؟»، باید بگوییم که به‌دلیل امنیت کمتر این گواهی‌، امتیاز مثبت آن برای سئو کمتر از نسخه پولی است.

علاوه‌براین، امکان استفاده از درگاه پرداخت روی این گواهی وجود ندارد؛ چرا‌که گواهی پایداری نیست و به تمدیدهای سه‌ماهه نیاز دارد. ایجاد درگاه پرداخت روی گواهی‌های یک‌ساله امکان‌پذیر است.

نکته مهم دیگر اینکه در‌صورت داشتن SSL با حداقل اعتبار زمانی شش ماه‌، می‌توان نماد دوستاره SSL  را دریافت کرد. بااین‌حال، این امکان به‌دلیل بازه زمانی کوتاه‌تر نسخه رایگان فراهم نیست.

معایب گواهی SSL رایگان

چرا باید از SSL رایگان استفاده نکنیم؟

روش فعال‌سازی SSL رایگان در دایرکت ادمین چیست؟

بعد از پاسخ به پرسش‌های یادشده‌، نوبت به آموزش نحوه راه‌اندازی این گواهی در کنترل پنل‌های دایرکت ادمین و cPanel می‌رسد. برای فعال‌کردن SSL رایگان در دایرکت ادمین، پس از ورود به این کنترل پنل، مراحل زیر را طی کنید:

  • ورود به Domain Setup برای فعال‌کردن Secure SSL
  • انتخاب دامنه مدنظر از بین دامنه‌های موجود
  • فعال‌کردن Secure SSL از‌طریق تیک‌زدن آن و سپس انتخاب گزینه Modify
  • بازگشت به صفحه اصلی و ورود به SSL Certificates
  • انتخاب گزینه Free and Automatic Certificate
  • تیک‌زدن نام دامنه وب‌سایت با و بدون WWW در پنجره باز‌شده و ذخیره‌کردن تنظیمات
  • ذخیره‌کردن تغییرات اِعمال‌شده

پس از طی این مراحل، گواهینامه SSL رایگان Let’s Encrypt شما فعال است.

برای آشنایی کامل با آموزش فعال‌سازی SSL رایگان در کنترل پنل دایرکت ادمین مقاله زیر را بخوانید.

فعال‌سازی SSL رایگان در دایرکت ادمین

نحوه فعال‌سازی گواهی SSL رایگان در Cpanel چگونه است؟

برای این کار، کافی است پس از ورود به کنترل پنل مراحل زیر را به‌ترتیب دنبال کنید:

  • انتخاب SSL/TLS Status از پنجره Security
  • انتخاب دامنه یا دامنه‌های مدنظر برای فعال‌سازی SSL
  • کلیک روی Run AutoSSL برای آغاز فرایند نصب

پس از طی این سه مرحله، قفل سبززنگی در‌کنار دامنه‌های انتخابی ظاهر می‌شود. این یعنی فعال‌سازی موفق بوده است.

راهنمای خرید و دریافت SSL رایگان 

برای تهیه گواهینامه رایگان SSL، با مراجعه به وب‌سایت پارس پک، به‌راحتی می‌توانید این سرویس را تهیه کنید و طبق آموزش ارائه‌شده در همین مقاله، آن را برای دامنه یا دامنه‌های مدنظرتان فعال کنید و از ویژگی‌های مثبت آن بهره ببرید.

برای خرید گواهی امنیتی SSL چه مدارکی نیاز است؟ در مقاله زیر بخوانید.

راهنمای خرید گواهی SSL

جمع‌بندی

 SSL رایگان چیست؟ این گواهی به‌واسطه رایگان‌بودن، مشتریان بسیاری دارد و به‌نوعی امتحان خود را پس داده است. بنابراین، اگر به‌دنبال راهی هستید تا بدون هزینه اضافه از این گواهی و مزیت‌های آن استفاده کنید، SSL رایگان پیشنهاد مناسبی برای شما خواهد بود.

هنگام استفاده از SSL رایگان باید این نکته را در نظر بگیرید که چندان هم بی‌عیب‌و‌نقص نیست و نیاز به تمدیدهای دوره یکی از معایب مهم آن است‌. توصیه ما این است که قبل از انتخاب نهایی، حتماً تمام نکات ذکر‌شده در این مقاله از آموزش SSL را بررسی و سپس تصمیم‌گیری کنید.

SSL رایگان چیست؟ اس‌اس‌‌ال رایگان تبادل اطلاعات بین کاربران و وب‌‌سایت‌ها را ایمن می‌کند. شما می‌توانید بدون صرف هزینه قابلیت امنیتی SSL را به وب‌سایتتان اضافه کنید که علاوه‌بر افزایش تجربه کاربری ممکن است به بهبود سئو وب‌سایت هم کمک زیادی کند. این گواهی امنیتی گزینه‌ای مناسب برای وب‌سایت‌های نوپا و کوچکی است که به امنیت اطلاعات کاربران اهمیت می‌دهند.

سؤالات متداول

۱. گواهینامه SSL رایگان چیست؟

اولین‌بار Let’s Encrypt، شرکت فعال در حوزه امنیت اینترنت، گواهی SSL رایگان را عرضه کرد. به‌دلیل استقبال فراوان از نسخه رایگان SSL، ارائه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان این سرویس افزایش یافتند. برای مثال، یکی از ارائه‌دهندگان معتبر این سرویس CloudFlare است.

۲. مزیت‌های استفاده از گواهینامه SSL رایگان چیست؟

برخی از مزیت‌های مهم استفاده از گواهی SSL ازاین‌قرارند:

  • رایگان‌بودن
  • نداشتن تفاوت ظاهری با نسخه پولی
  • امتحان‌شده به‌وسیله وب‌سایت‌های مختلف در سراسر دنیا

۳. معایب استفاده از گواهینامه SSL رایگان چیست؟

ازجمله معایب مهم استفاده از گواهینامه SSL رایگان می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • محدودیت زمانی سه‌ماهه و نیاز به تمدید پیوسته
  • مناسب‌نبودن برای درگاه پرداخت
  • امتیاز کمتر ازنظر سئو درمقایسه‌با نسخه پولی

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم