تلاش ایالات متحده برای کاهش دسترسی چین به رایانش ابری

تلاش ایالات متحده برای کاهش دسترسی چین به رایانش ابری
Avatar
نویسنده: دارا رستگار
چهارشنبه 14 تیر 1402
مطالعه: ۴ دقیقه ۰ نظر ۱۱۶۲ بازدید

در این مقاله میخوانید

به گزارش خبرگزاری رویترز، به‌دنبال اقدام چین برای محدود کردن صادرات خاک‌های نادر مورد نیاز (گالیوم و ژرمانیوم) در تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا، دولت بایدن در حال بررسی تشدید محدودیت‌های صادراتی خود به چین است. این تصمیم دولت آمریکا تنها به‌ ایجاد محدودیت در صادرات تکنولوژی و قطعات سخت‌افزاری محدود نمی‌شود و در رابطه با ایجاد محدودیت در دسترسی به قابلیت‌های فناوری‌های ابری مستقر در آمریکا است.

در واقع این تنها تلاش ممکن برای آمریکاست تا بتواند تنش‌های اقتصادی و لجستیکی میان خود و چین را تشدید کند. زیرا این اقدامات منجر به افزایش تاریخی قیمت قطعات سخت‌افزاری می‌شود و میزان اصطکاک در زنجیره تامین اقتصاد جهانی را به‌شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

افزایش تنش‌ها بین چین و آمریکا

پس از گذشت چندین سال که ایالات متحده قوانین صادرات حوزه فناوری را به چین تحمیل می‌کرد، ایالات متحده اکنون به دنبال راه دیگری است تا به جدیدترین و بزرگترین قدرت پردازشی که چین از آن استفاده می‌کند، دسترسی پیدا کند و این چیزی نیست جز رایانش ابری. اگر نمی‌توانید جدیدترین تراشه‌ها را برای مرکز داده خود خریداری کنید، می‌توانید در یک محیط ابری به آنها دسترسی داشته باشید.

این دقیقا همان سناریویی است که کاخ سفید می‌خواهد متوقف شود و این کار را با مجبور کردن ارائه‌دهندگان خدمات ابری مانند مایکروسافت، گوگل، آمازون به گرفتن مجوز از دولت آمریکا برای ارائه خدمات به مشتریان چینی انجام می‌دهد. طبق معمول، وزارت بازرگانی ایالات متحده بر اجرای این محدودیت‌های جدید نظارت خواهد کرد. انتظار می‌رود در هفته‌های آینده اجرایی شود.

چین همواره برای اجرای برنامه‌های خود مصمم بوده تا بتواند برنامه‌های خود برای دستیابی به استقلال فناوری را اجرا کند؛ چراکه تا سال 2020 حدود 55 درصد از تولید خاک‌های کمیاب جهان در اختیار این کشور بود.

در حالی که صحبت‌هایی انجام شده تا زنجیره‌های تامین را منابعی به‌غیر از چین فراهم کنند، گفتن آن آسان‌تر از انجام دادن آن است. این حرکت نه تنها مستلزم پیدا کردن ذخایر خاکی کمیاب و در عین حال مقرون به صرفه در خارج از چین است، بلکه به ایجاد زیرساخت‌های قوی نیز نیاز دارد. دستیابی به این منابع موفقیت کوچکی نیست و یکی از مهم‌ترین دلایل قدرت چین این است که حدود 85 درصد از فلزات خاکی کمیاب جهان باید از تاسیسات فناوری در جمهوری چین عبور کنند.

بالاخره روز گذشته چین محدودیت‌هایی را بر صادرات گالیم(gallium) و ژرمانیوم(germanium) اعمال کرد (ژرمانیوم یکی از مواد اولیه‌ای است که می‌تواند نیمه هادی‌های نسل بعدی را تامین کند). همچنان چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده هر دو فلز کمیاب در جهان شناخته می‌شود و جایگزین‌های دیگری برای تامین این منابع وجود ندارد.

برای چین این یک بازی برد-برد است، زیرا این کشور دانش فنی لازم برای کشف طرح‌های نیمه هادی ساخته شده از گالیوم و ژرمانیوم را ندارد؛ ولی می‌تواند دسترسی به مواد و تحقیق و توسعه را برای کسانی که می‌توانند این کار را بکنند قطع کند. در نهایت، چین احتمالا همچنان نمی‌توانست سیلیکونی را بخرد که تولید آن اکنون به‌دلیل محدودیت‌های صادرات، بسیار کم شده است.

بنابراین این کشور می‌تواند با خیال راحت از موقعیت خاص خود استفاده کند تا دسترسی به مواد معدنی را با کمترین عواقب محدود کند. چین مواد ضروری و پرمصرفی را که می‌تواند نیازهای نیمه هادی خود را تحت تاثیر قرار دهد، محدود نمی‌کند و هدف آن فقط عدم دسترسی سایر کشورها به این فناوری است.

ظاهرا هیچ پایانی برای جنگ قدرت بین چین و ایالات متحده وجود ندارد؛ دو ابرقدرتی که هر دو به‌دنبال هژمونی جهانی هستند! با زیاد شدن اختلافات، انتظار می‌رود که قیمت محصولاتی که تحت تاثیر قرار می‌گیرند نیز افزایش یابد. هنوز راه‌های زیادی برای مبارزه وجود دارد اما در نهایت، به نظر می‌رسد که چین در این رقابت برتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم