چگونه مهارت های خود را در ارائه مطلب (Presentation) به بالاترین حد برسانیم؟

Avatar
نویسنده: دارا رستگار
یکشنبه 25 خرداد 1393
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۴۷۲ بازدید

کسب مهارت ارائه مطلب حائز اهمیت بالایی در دنیای ما می باشد . همه ما نسبت به جایگاه اینترنت در ارتقای سطح آگاهی جوامع واقف هستیم و اینکه تا چه میزان این معجزه هزاره جدید در امکان دستیابی عادلانه به محتوای آموزشی برای همه سطوح جامعه مفید بوده است. اما نباید غافل باشیم که چنانچه دانش ما تنها به اطلاعات قابل جستجو از طریق اینترنت منتهی شود، در نهایت در بسیاری از موضوعات از ادراک کامل و کافی مسئله باز می مانیم. به همین سان شرکت در همایش ها و سمینارهای آموزشی می تواند در معرفی منابع جدید و روش های یادگیری به ما کمک شایانی نماید، چه بسا در چنین فضایی تجربه آشنایی با افرادی که با مشکلات فعلی ما روبرو بوده اند را بدست آوریم.

ویژگی های یک ارائه مطلب خوب 

زمانیکه در سمینار های مختلف شرکت می کنید، احتمالا تجربه کرده اید که حرکات و نحوه ارائه مطلب توسط سخنران یا  ارائه دهنده یک پرزنتیشین  (Presentation) بعضا توجه شما را به خود جلب می دارد. ممکن است با خود بگویید که اگر من در جایگاه سخنران بودم چگونه این مطلب را ارائه می کردم؟ برای مثال شاید بیشترین چیزی که از فردی مثل استیو جابز در ذهن ما باقی مانده باشد، همین شیوه منحصر به فرد او در معرفی محصولات و فناوری های تازه اپل باشد.

در این مقاله می خواهیم از مهارت های ارائه یک پرزنتیشن خوب سخن به میان آوریم. پس اگر سوال فوق در ذهن شما پیش آمده باشد و یا قرار است بزودی یک مطلب را در مقابل جمعی ارائه نمائید این مقاله می تواند شما را در اجرای این امر یاری نماید.

همه شما با نکات اولیه یک پرزنتیشن خوب آشنا هستید. پوشیدن لباس مناسب، ارتباط چشمی (eye contact) با تمام افراد حاضر در جلسه و اینکه کل زمان را به خواندن از روی نوت های خود اختصاص ندهید. اما یک سخنرانی و ارائه عالی بسادگی بوجود نمی آید، بعد از ده ها مرتبه تلاش، تلاس و تلاش موارد زیر می تواند در افزایش مهارت های شما در ارائه مطلب و برگزاری یک جلسه آموزشی و دست یابی به یک امتیاز بالا در business school ها و یا دنیای تجارت و کسب و کار موثر باشد

 آماده سازی

پذیرش استایل خود :

به تعداد سخنرانان در دنیا ، شیوه های متفاوت سخنرانی وجود دارد. بی معنی است اگر شما در طول سخنرانی شوخ طبع، تند یا احساسی باشید در حالیکه این موارد هیچکدام از ویژگی های طبیعی شما نباشد و یا موضوع بحث چنین شرایطی را بوجود نیاورده باشد. پس توانایی هایی بنیادین خود را تقویت کنید، اگر این  توانایی ، شوخ طبعی ، جدیت ، مهارت قصه گویی یا هر چیز دیگر باشد.

 مطالعه ارائه مطلب های عالی :

ساختن یک پرزنتیشن عالی کمی شبیه به نوشتن یه فیلمنامه می ماند. شما زمانی یک فیلم خوب را تشخیص می دهید که پیش از آن یک فیلم خوب دیده باشید. همان کاری را بکنید که کارگردان ها انجام می دهند. از کارهای بزرگ الگو برداری کنید تا زمانیکه به ایده منحصر به فرد خود دست پیدا کنید. محبوبترین پرزنتیشن و سخنرانی های این ماه را از وب سایت تد ( TED ) جستجو و مشاهده کنید و شخصا بررسی کنید که چرا این سخنرانی ها میلیون ها مخاطب را به خود جذب می نمایند.

محتوا

سادگی :

سادگی در ارائه مطلب اهمیت بسیار بالایی دارد تا بتوانید جان کلام را به مخاطبین انتقال دهید، بار دیگر شیوه اجرای استیو جابز را به خاطر بیاورید.

 یکی از مشاوران بیل کلینتون در زمان برگزاری کمپین انتخاباتی وی به او گفته بود که ” اگر شما سه چیز را بگویید، مثل این است که هیچ چیزی نگفته اید! ” درست به همان چیزی بپردازید که موضوع اصلی جلسه است.

خلاصه و رسا :

یک راه عالی برای حذف مطالب زائد، استفاده از استایل پیچا کوچا ( PechaKucha ) است. پیچا کوچا سخنرانان را به 20 اسلاید و 20 ثانیه زمان برای هر اسلاید و رسیدن به مخلص کلام در هر 6 دقیقه و 40 ثانیه ، محدود می کند. به همین دلیل است که رویدادهای پیچاکوچا در سراسر جهان به محبوبیت رسیده است، چراکه افراد خلاق بدون صرف زمان طولانی می توانند ایده های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
به یاد داشته باشید که افراد از شنیدن ایده های جدید استقابل می کنند اما تمرکز آنها تنها برای مدت کوتاهی می تواند به یک موضوع جلب گردد.
( در مورد پیچا کوچا بیشتر بخوانید : PechaKucha )

انتقال مطلب

درگیر نمودن حاضران :

در گذشته ، جلسات آموزشی به صورت یک سویه و احتمالا با چند نتیجه گیری کلی  و امکان پرسش سوالات در پایان صورت می گرفته است. شیوه مذکور موجب بی حوصلگی مخاطبین تا زمان مشارکت آنها می گردید. برای مقابله با این مسئله شما می بایست بصورت مداوم ، با مشارکت دادن آنها از دور شدن حاضران از فضای جلسه جلوگیری نمائید.

استفاده از فناوری های نو :

ابزار مناسب  ، می توانند سطح ارائه مطلب را از متوسط به خوب و از خوب به عالی ارتقا دهند. بسیاری از افراد زمانیکه می خواهند یک پرزنتیشن آماده نمایند، به تنها ابزاری که فکر می کنند نرم افزار پاورپوینت ( PowerPoint ) شرکت ماکروسافت می باشد.
اگر در آخرین پرزنتیشنی که آماده کرده اید با هر اسلاید چشم های حاضرین چند درجه بیشتر بسته می شده است، نباید چندان تعجب نمود.  استفاده از ابزار های جدید و آنلاین می تواند توانایی تاثیرگذاری شما را بی نهایت تغییر دهد. برای مثال سایت Prezi.com که در زبان مجاری به معنای presentation می باشد، اسلاید های شما را به فضایی 3 بعدی ( 3d ) تغییر می دهد. پرزی تنها یک مثال است، به کمک وب سایتی مانند powtoon.com می توانید انیمیشن های جذابی را به پرزنتیشن خود اضافه کنید. خیلی از افراد نیز از Haiku deck با بیش از 35 میلیون ایده خلاقانه برای ساختن پرزنتیشنی زیبا استفاده می کنند. البته اگر از iPad استفاده می کنید، احتمالا نرم افزار Perspective را نیز تجربه کرده اید. اگر موارد قبلی را مشاهده کرده اید، دیدن و بررسی mindmeister.com را نیز به شما توصیه می کنیم.

نکات کلیدی در ارائه مطلب

 تکرار: یک اپلیکشین برای ضبط صدا بر روی گوشی خود نصب نمائید و صدای خودتان را در حالیکه در حال پیاده روی هستید و متن سنخرانی خود را مرور می کنید ضبط کنید. این کار در ویرایش و چیدمان سخنرانی بسیار به شما کمک می نماید. حتی به این شکل می توانید تکیه کلام ها و یا کلمات اضافه را نیز حذف نمائید.

 قدرت اجرا: تحقیقات نشان می دهد که استفاده از یک حالت خاص مانند بلند کردن دست مشت کرده در هوا ، باعث افزایش هورمون تستوسترون در فرد شده و در نتیجه باعث افزایش اعتماد به نفس می گردد. قبل از اجرا این کار را تمرین کنید.

 آب :  نه تنها صحبت طولانی و پشت سر هم دهان شما را خشک می نماید، بلکه استرس می تواند مشکلات را چند برابر نماید. پس پیش از اجرای برنامه مقدار زیادی آب بنوشید و مقداری هم در کنار میز قرار دهید که دلیل خوبی هم برای کمی وقفه در روند اجرای برنامه می باشد تا افکار خود را منظم نمائید.

همه مخاطبین را برابر در نظر بگیرید:  تجربه ، سن ، عناوین ، رتبه ها و هر چیزی را که ممکن است رفتار شما را در برابر یکی از مخاطبین تغییر دهد را فراموش کنید، همه را برابر در نظر بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم