جوملا “Joomla”

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
پنج‌شنبه 31 فروردین 1391
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۶۰۸ بازدید

در این مقاله میخوانید

جوملا یکی از پرقدرترین و پرطرفدار ترین ” cms ” هایی است که از سوی تولیدکنندگان در دنیای وب مورد حمایت قرار گرفته است و هر ساله شاهد معرفی نسخه های جدید آن توسط وب سایت این csm معروف هستیم. در پارس پک، شما امکان نصب cms های محبوب خودتون رو در مدت 2 دقیقه وتنها با چند کلیک خواهید داشت. به این ترتیب که بعد از سفارش و خرید هاست ابری در پروفایل کاربری پارس پک در قسمت مدیریت اکانت های هاست خود گزینه ای به چشم میخورد به نام ” نصب خودکار اسکریپت ” با کلیک بر روی این گزینه و انتخاب اسکریپت مورد نظر، در عرض چند دقیقه cms موردنظر نصب و قابل استفاده خواهد بود.

 

تنها کافی است در روند نصب خودکار اسکریپت یوزرنیم و پسوورد ورود به صفحه ی مدیریت اسکریپت خودتون رو وارد بفرمایید تا بعد از نصب، امکان لاگین و ورود به ناحیه ی مدیریتی رو از داخل پروفایل کاربری پارس پک داشته باشید.

آموزش طراحی و ساخت جوملا

جهت ورود به قسمت مدیریت محتوای وب سایت خودتون مطابق با تصویر زیر، از آدرس زیر استفاده بفرمایید. در این قسمت علاوه بر وارد نمودن نام کاربری و پسوورد امکان انتخاب و تغییر زبان نمایش کنترل پنل جوملا هم وجود دارد.

http://yourdomain.com/administrator
آموزش ورود به جوملا

ورود به پنل مدیریت جوملا

ساخت مقاله “ Articles “ در جوملا

برای ساخت صفحه ی اول وب سایت و همینطور ساختن مطالبی که در وب سایت مورد استفاده هستند از مقالات استفاده میکنیم. در جوملا برای ساخت منو هم از مقالات استفاده می کنیم. جهت ساخت منو برای وب سایت به مقالات و سپس زیرمنوی ایجاد مقاله ی جدید میرویم و اقدام به ساخت مقاله میکنم. مطابق با تصویر زیر:

ساخت منو در جوملا

آموزش ساخت menu جوملا

ساخت دسته بندی یا “Category” در جوملا

در جوملا مطالب به دو دسته بخش ها و موضوعات تقسیم می شوند. موضوعات زیرمجموعه بخش ها هستند. یک بخش میتواند شامل چندین موضوع باشد. همینطور یک مقاله میتواند تنها در یک بخش و تنها در یک موضوع قرار بگیرد.

ساخت دسته بندی در جوملا

نحوه ایجاد دسته بندی 

ساخت کامپوننت “ Components “ در جوملا

در جوملا کامپوننت ها افزونه های هستند که کار ویژه و خاصی را انجام میدهند. مشابه با نرم افزارها در سیستم عامل ها. برای مثال کامپوننت Content برای تولید محتوا در جوملا مورد استفاده قرار میگیرد. کامپوننت های جوملا دارای دو بخش هستند بخشی برای نمایش در ظاهر وب سایت و بخشی برای مدیریت کامپوننت در پشت صحنه جوملا. از معروف ترین و مشهورترین کامپوننت جوملا میتوان به k2 اشاره کرد که کامپوننتی قدرتمند برای مدیریت محتوا در جوملاست که جایگزین مناسبی برای مدیریت محتوای پیش فرض جوملاست. همینطور میتوان به کامپوننت های تالار گفتگو و از معروفترین آنها به کیوننا “ Kunena “ اشاره کرد.

آموزش ساخت کامپوننت

ساخت components

ساخت ماژول “ Modules “ در جوملا

ماژول: برای ایجاد و ساخت یک صفحه در جوملا استفاده از کامپوننت به تنهایی جوابگو نیست. در کنار کامپوننت ها نیاز به استفاده از ابزارهای دیگری مانند ماژول هاست. برای مثال لاگین یا همان ورود به سایت یک ماژول در جوملاست که در کنار کامپوننت مدیریت محتوا استفاده میشود.

ساخت ماژول در جوملا

 

ساخت پلاگین “ Plugin “ در جوملا

پلاگین ها در جوملا ، افزونه هایی هستند که در ظاهر و یا فرمت وب سایت تغییری ایجاد نمیکنند و اساسا بر روی یک ماژول و یا کامپوننت تاثیرگزار هستند. برای مثال یک پلاگین در جوملا منتظر میماند که نظری توسط کاربری بر روی وب سایت صادر گردد در آن لحظه کار پلاگین نصب شده شروع میشود و پیامک و یا ایمیلی را برای مدیر وب سایت ارسال میکند مبنی بر اینکه کاربری نظری صادر کرده است.

ساخت پلاگین جوملا

ایجاد و ساخت plugin در جوملا

ساخت بنر “ Banner “ در جوملا

شما میتوانید برای مدیریت کردن آگهی های تبلیغاتی چه به صورت عکس و چه به صورت متن از بنرها استفاده بفرمایید. از قسمت ماژولها میتوانید بنر مرتبط را مدیریت بفرمایید. مطابق با تصویر زیر

ساخت کاربری “User “ در جوملا

در جوملا امکان تعریف افراد مختلف با سطح دسترسی مختلف جهت مدیریت و نگارش متون وجود دارد. میتوانیم کاربران مختلف با سطوح دسترسی مختلف ایجاد کنیم. برای مثال کاربری که نقش نویسنده را دارد و دسترسی های مشخص و محدودی را دارد. یا برای مثال کاربری که نقش مدیریتی را دارد بدیهی است که شامل تمامی دسترسی ها از جمله ویرایش، حذف و ایجاد را دارد. در عکس زیر امکان تعریف یک کاربر جدید وجود دارد.

ساخت کاربر در JOOMLA

نحوه ساخت یوزر در joomla

در عکس دوم امکان تعریف گروهی از کاربران و ارائه دسترسی خاصی برایشان وجود دارد.

ساخت user در جوملا

آموزش ساخت گروهی کاربران

در عکس سوم از بخش مدیریت کاربران امکان ارائه دسترسی ها و سطوح مختلف آن را به کاربران میدهد .

تعیین سطح دسترسی در جوملا

تعریف سطح دسترسی کاربر در جوملا

ساخت قالب “ Templates “ در جوملا

در بخش قالب ها در جوملا امکان ایجاد قالب مناسب و دلخواهی را برای وب سایت خود داریم. میتوانیم اگر از قبل قالب (پوسته ای) را داریم در این بخش آپلود کنیم و یا از قالب های پیش فرض جوملا استفاده کنیم. مطابق با تصویر زیر با کلیک بر روی منوی Extensions و در ادامه زیرمنوی Templates امکان تعریف و انتخاب یک قالب برای وب سایت را میدهد.

ساخت قالب جوملا

ایجاد قالب جوملا

ساخت منو “ Menu “ در جوملا

در جوملا هم مانند هر اسکریپت دیگری امکان ساخت و مدیریت منو فراهم است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید به راحتی میتوانید اقدام به ایجاد منو بفرمایید و در همان منو هم تعیین بفرمایید که به چه صفحه ای، مقاله ای و یا متنی لینک گردد و در هنگام کلیک کاربر بر روی منو چه صفحه ای نمایش داده شود.

ساخت منو در جوملا

آموزش ساخت منو در جوملا

ساخت افزونه “ Plugins “ در جوملا

در اسکریپت جوملا در قسمت نصب افزونه ها مطابق با تصویر زیر فارغ از اینکه افزونه ای که مایل به نصب آن هستیم چیست؟ ماژول است کامپوننت است و یا پلاگین است، ابتدا باید در این قسمت نصب گردد و در ادامه از قسمت مخصوص هر یک از افزونه ها امکان مدیریت آن فراهم است.

ایجاد پلاگین در جوملا

plugin joomla

در پایان ذکر این نکته لازم و ضروری است که بدانیم همانطور که جوملا اسکریپتی است برای ساده تر کردن مراحل ساخت یک وب سایت و یا نمایش و یا عرضه محصولاتمان در بستر اینترنت از طرفی هم مشابه با هر نرم افزار و اسکریپت دیگری در دنیای اینترنت خطرهایی هم آن را تهدید به نفوذ و یا هک کردن میکند. که با آپدیت کردن به هنگام جوملا و استفاده از پلاگین ها و کامپوننت های معتبر و دانلود آنها از وب سایت های معتبر تا حدود زیادی این خطر را کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم