افزونه وردپرس چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

افزونه وردپرس چیست؟
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
پنج‌شنبه 18 خرداد 1402
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۱۳۸۲ بازدید

افزونه وردپرس چیست؟ اگر به‌تازگی با وردپرس آشنا شده‌اید، به‌احتمال فراوان این سؤال برایتان پیش آمده است. طبق آمار Hostinger، وردپرس با بیش از  ۵۸هزار افزونه رایگان جزو سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب‌ به‌شمار می‌رود. در این مطلب از بلاگ پارس پک، درباره افزونه یا پلاگین وردپرس به‌طورمفصل صحبت خواهیم کرد. پس از خواندن این مقاله، می‌توانید خودتان دست به کار شوید و وب‌سایتتان را با افزونه های وردپرس سروسامان دهید.

افزونه وردپرس چیست؟

در پاسخ به اینکه افزونه یا پلاگین چیست، می‌توان گفت افزونه (plugin) وردپرس نوعی نرم‌افزار است که به وب‌سایت وردپرس شما وصل می‌شود و عملکرد یا قابلیت جدیدی به وب‌سایت اضافه می‌کند. پلاگین مانند اپلیکیشن‌های روی گوشی‌های تلفن‌همراه هوشمند است. همان‌طور‌که برای انجام هر کاری روی گوشی‌تان اپلیکیشنی نصب می‌کنید، افزونه‌ها نیز در وب‌سایت وردپرسی این امکان را برای کاربر فراهم می‌کنند.

فرض کنید قصد دارید قابلیتی روی وب‌سایت وردپرسی‌تان اضافه کنید؛ مثلاً اضافه‌کردن دکمه اشتراک‌گذاری در واتس‌اپ یا ایجاد وب‌سایت چند‌زبانه. افزونه یا پلاگین به شما امکان می‌دهد تا بدون نیاز به حتی یک خط کدنویسی، وب‌سایت قدرتمندی با قابلیت مدنظرتان راه‌اندازی کنید.

در پاسخ به اینکه مزیت استفاده از افزونه وردپرس چیست، می‌توان گفت افزونه‌ها نه‌تنها در بهینه‌کردن ظاهر وب‌سایت کاربرد دارند؛ بلکه برخی از آن‌ها نیز در قسمت بک‌اند به بهبود سرعت و امنیت وب‌سایت کمک می‌کنند. حالا که با مفهوم افزونه یا پلاگین وردپرس آشنا شدید، همراه ما باشید تا نگاه دقیق‌تری به نحوه عملکرد آن‌ها بیندازیم.

پشتیبانی وردپرس

پلاگین‌ های وردپرس چگونه عمل می‌کنند؟

پلاگین‌ها پکیج‌هایی از کدهای فشرده PHP هستند که عملکرد اصلی وردپرس را بدون نیاز به تغییر فایل‌های اصلی بهبود می‌بخشند. این پکیج‌ها شامل تصویر‌ها و کدهای CSS و جاوا‌اسکریپت هستند. در پاسخ به این سوال که پلاگین وردپرس چیست، باید بگوییم پلاگین مانند فیلتر یا قلاب است که با افزونه API به سورس کد وردپرس متصل می‌شود و مطابق با عملکرد خود، رفتار پیش‌فرض وردپرس را تغییر می‌دهد.

هر توسعه‌دهنده وردپرس که بخواهد پلاگینی جدید بسازد، به پلاگین API وردپرس نیاز پیدا خواهد کرد. برای مثال، اگر توسعه‌دهنده وردپرس بخواهد دیدگاه‌های توهین‌آمیز را از وب‌سایت خود حذف کنید، به‌کمک تابع ()add_filter و تابع add_action() افزونه‌ای می‌سازد که خطی از متن نظرات را اضافه یا کم کند. بدین‌ترتیب، پلاگینی حاوی کد زیر دراختیار خواهد داشت:

<?php

/**
* Plugin Name: Thank You Plugin
* Plugin URI: http://www.mywebsite.com/thank-you-plugin
* Description: The very first plugin that I have ever created.
* Version: 1.0
* Author: Your Name
* Author URI: http://www.mywebsite.com
*/

add_action( 'the_content', 'my_thank_you_text' );


function my_thank_you_text ( $content ) {
return $content .= '<p>Thank you for reading!</p>';

?>

نگران نباشید! از کدنویسی و مسائل همراه آن خبری نیست. توسعه‌دهنده وردپرس این کدنویسی را انجام می‌دهد و شما فقط با یک کلیک افزونه طراحی‌شده را به وب‌سایتتان اضافه می‌کنید.

فرق قالب و افزونه وردپرس چیست؟

فرض کنید قصد دارید مویتان را با مدلی جدید کوتاه کنید. به آرایشگاه می‌روید و آرایشگر با قیچی، شانه، تیغ و سایر وسایل، مدل موی‌ دلخواهتان را درمی‌آورد. مدل موی جدید شما همان قالب کلی وب‌سایت است و قیچی و شانه هم به‌عنوان ابزار کار آرایشگر، مانند افزونه‌های وردپرس عمل می‌کند.

قالب وردپرس امکان مدیریت و نمایش محتواها را در وردپرس، اما افزونه وردپرس امکان مدیریت امکانات و قابلیت‌های مختلف وب‌سایت را فراهم می‌کند. نکته دیگر اینکه قالب وردپرس ظاهر وب‌سایت شما را تشکیل می‌دهد؛ درحالی‌که افزونه عملکرد وب‌سایت را بهبود می‌دهد.

برای آشنایی با افزونه Code Manager در وردپرس و نحوه استفاده از آن مقاله زیر را بخوانید.

افزونه Code Manager در وردپرس چیست؟

افزونه در وردپرس چیست؟

plugin وردپرس چیست؟

مزایای استفاده از افزونه در وردپرس چیست؟

افزونه‌های وردپرس عملکرد و ویژگی‌های وب‌سایت را بدون نیاز به کدنویسی ارتقا می‌دهند. مزایای زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا وب‌سایت‌های وردپرس به پلاگین نیاز دارند. در ادامه مطلب خواهیم گفت که مزایای plugin وردپرس چیست.

۱. افزونه‌ها امنیت وب‌سایت وردپرسی را افزایش می‌دهند

همان‌طور‌که کامپیوتر برای محافظت در‌برابر حمله‌های ویروس به آنتی‌ویروس نیاز دارد، وب‌سایت نیز برای محافظت دربرابر بدافزارها به پلاگین‌های امنیتی نیاز دارد.

۲. افزونه‌ها عملکرد وب‌سایت را بهبود می‌بخشند

ارتباط عملکرد سایت با افزونه وردپرس چیست؟ در پاسخ باید گفت افزونه‌های وردپرس با پاک‌سازی منظم Cash وردپرس و پایگاه داده و کاهش درخواست‌های وب‌سایت، عملکرد آن را بهبود می‌بخشند. همچنین، افزونه‌هایی مانند افزونه سئو و دیجیتال مارکتینگ و گوگل آنالیتیکس عملکردهای بازاریابی وب‌سایت را تقویت می‌کنند. این افزونه‌ها با پیشنهادهای مختلف، به بهبود استراتژی بازاریابی شما کمک خواهند کرد.

۳. افزونه‌های وردپرس موجب بهبود تجربه کاربری می‌شوند

از وبلاگ‌ تا فروشگاه اینترنتی افزونه‌ها باعث بهبود تجربه کاربری می‌شوند. برای مثال، افزونه فرم تماس ارتباط شما را با کاربران راحت‌تر می‌کند.

نحوه نصب افزونه در وردپرس

راه‌های مختلفی برای اضافه‌کردن افزونه‌ها به وب‌سایتتان وجود دارد. ساده‌ترین کار این است که ازطریق داشبورد یا مخزن افزونه‌های وردپرس پلاگین مدنظرتان را دانلود و نصب و فعال کنید. راه‌های دیگر نصب پلاگین چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت برای نصب برخی از افزونه‌های پولی که از وب‌سایت‌های دیگر می‌خرید‌، نیاز است فایل افزونه را در وب‌سایت یا هاست خود آپلود کنید. در ادامه، خواهیم گفت روش نصب افزونه وردپرس چیست و چگونه آن را در هاست بارگذاری کنید.

برای نصب افزونه به‌صورت فایل فشرده ازطریق هاست، وارد پوشه wp-content/plugins شوید. پس از آپلود، افزونه به‌طور‌خودکار در وب‌سایت وردپرسی‌تان نصب می‌شود. سپس در بخش پنل مدیریت وب‌سایت، به قسمت «افزونه‌ها» بروید و از فهرست افزونه‌ها پلاگین دلخواهتان را فعال کنید. فراموش نکنید که برای نصب و فعال‌سازی برخی افزونه‌ها احتمالاً به کد لایسنس یا پیکربندی نیاز خواهید داشت.

نحوه حذف افزونه در وردپرس

برای حذف افزونه فقط کافی‌ است تا به قسمت «افزونه‌ها» بروید و از میان فهرست افزونه‌ها پلاگین مدنظرتان را انتخاب کنید. درادامه، روی گزینه «غیرفعال‌کردن» کلیک کنید تا افزونه غیرفعال شود. اگر در آینده به افزونه نیازی ندارید، گزینه «حذف» را انتخاب کنید تا افزونه مدنظر برای همیشه از فهرست افزونه‌های فعال وب‌سایتتان حذف شود.

برای آشنایی با آموزش غیرفعال‌کردن افزونه‌ها هنگام دسترسی‌نداشتن به پیشخوان وردپرس مقاله زیر را بخوانید.

غیرفعال‌کردن افزونه‌های وردپرس بدون دسترسی‌ به پیشخوان

معرفی افزونه های ضروری وردپرس

اگر برایتان سوال است که مهم‌ترین افزونه در وردپرس چیست، ادامه این مطلب را از دست ندهید. افزونه‌ها به افزایش سرعت وب‌سایت، بکاپ‌گیری، طراحی بهتر و بهبود عملکرد وب‌سایت کمک می‌کنند. در میان بیش از ۵۰‌هزار افزونه وردپرس، برخی از آن‌ها جزو افزونه های ضروری وردپرس به‌شمار می‌روند. درادامه، تعدادی از افزونه های ضروری وردپرس را به شما معرفی می‌کنیم.

plugin وردپرس چیست؟

مزایای استفاده از پلاگین وردپرس

۱. افزونه Yoast SEO و Rank Math؛ افزونه‌های کاربردی‌ سئو وردپرس

افزونه‌های یواست سئو و رنک مث با پیشنهادهای فنی‌ای که در هر صفحه از وب‌سایت به شما نشان می‌دهند، سئو وب‌سایت را برایتان راحت‌تر می‌کنند. به‌کمک این افزونه‌ها می‌توانید ری‌دایرکت و کنونیکال‌های وب‌سایت را مدیریت کنید و از پیشنهادهای آن‌ها در بهبود سئو وب‌سایت بهره بگیرید.

۲. افزونه WP Rocket؛ بهترین افزونه رایگان برای افزایش سرعت وب‌سایت

اگر بخواهیم پاسخ این سوال که «برای افزایش سرعت سایت به‌طور رایگان، بهترین افزونه وردپرس چیست؟» را بدهیم، افزونه راکت را می‌توانیم نام ببریم. افزونه راکت جزو افزونه‌های رایگان وردپرس است که برای بهبود سرعت وب‌سایت کاربرد دارد. طراحی رابط کاربری این افزونه جذاب است و استفاده از آن به دانش فنی خاصی نیاز ندارد. افزونه راکت با فشردن کدهای وب‌سایت و کاهش درخواست‌های وب‌سایت به سرور، موجب بهبود سرعت آن می‌شود.

برای آشنایی با ۱۰ افزونه برتر بهینه‌سازی وردپرس مقاله زیر را بخوانید.

افزونه‌های بهینه‌سازی وردپرس

۳. افزونه المنتور؛ جذاب‌ترین افزونه صفحه‌ساز وردپرس

تا چند سال پیش، پرکاربردترین افزونه وردپرس برای ساخت صفحه‌ها افزونه ویژوال کامپوزر بود؛ اما با ورود المنتور در بازار صفحه‌سازهای وردپرسی، تمام توجهات به‌سمت صفحه‌ساز جذاب المنتور معطوف شد. افزونه‌های صفحه‌ساز جزو افزونه‌های جالب وردپرس هستند که به شما امکان می‌دهند تا بدون نیاز به کدنویسی، با کشیدن و رها‌کردن اِلِمان‌ها صفحه دلخواهتان را طراحی کنید.

۴. افزونه درگاه پرداخت وردپرس؛ ضروری‌ترین افزونه برای فروشگاه‌های اینترنتی ووکامرس

اگر فروشگاه اینترنتی دارید، درکنار انواع روش‌های پرداخت به افزونه درگاه پرداخت نیاز دارید تا امکان پرداخت آنلاین در وب‌سایتتان فراهم شود. اگر برایتان سوال است برای درگاه پرداخت بهترین افزونه وردپرس چیست، باید گفت بهترین افزونه براساس نوع درگاه انتخابی‌تان تعیین می‌شود. انواع درگاه‌های پرداخت واسط و مستقیم وجود دارند که کار را برای کاربران ووکامرس راحت کرده‌اند. درگاه‌های مستقیم از پرداخت مستقیم بانک پشتیبانی می‌کنند و درگاه‌های واسط همان‌طور‌که از نامشان پیداست، واسط بین فروشگاه و بانک‌ هستند. در انتخاب درگاه واسط، با مشکلات و پیچیدگی‌های راه‌اندازی درگاه پرداخت روبه‌رو نخواهید شد.

۵. افزونه Contact Form 7 و WPForm؛ افزونه‌های محبوب‌ فرم‌ساز وردپرس

WPForm با بیش از ۴‌میلیون نصب فعال برای ساخت فرم‌های تماس در وب‌سایت کاربرد دارد. بدین‌ترتیب، از‌طریق فرم می‌توانید با مشتریان ارتباط برقرار و ایمیل یا شماره تلفن آن‌ها را دریافت کنید. افزونه WPForm در ساخت و طراحی انواع فرم کاربردی است. افزونه Contact Form 7 نیز با طراحی آسان و رابط کاربری ساده‌اش، امکان سفارشی‌سازی فرم را برای کاربر فراهم می‌کند. اگر قصد دارید در قسمت‌های مختلف وب‌سایت فرم اشتراک یا خبرنامه یا ثبت‌نام قرار دهید، به یکی از این دو افزونه نیاز خواهید داشت.

۶. افزونه گوگل آنالیتیکس؛ کاربردی‌ترین افزونه برای آنالیز و تحلیل وب‌سایت

برای پاسخ به این سوال که برای تحلیل و آنالیز، بهترین افزونه در وردپرس چیست، می‌توان گفت پس از نصب افزونه‌ و راه‌اندازی وب‌سایت، برای تجزیه‌و‌تحلیل آمار وب‌سایت به افزونه گوگل آنالیتیکس نیاز دارید. این افزونه امکان مشاهده آمار و اطلاعات را از‌طریق پنل یا داشبورد وردپرس برایتان فراهم می‌‌کند. بدین‌ترتیب، با بررسی اطلاعات می‌توانید استراتژی بازاریابی‌تان را برای افزایش فروش بهبود ببخشید. انواع مختلفی از افزونه‌های گوگل آنالیتیکس برای وردپرس وجود دارد که براساس نیازتان می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی به وب‌سایتتان اضافه کنید.

پارامترهای مهم گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه به تجزیه‌و‌تحلیل وب‌سایت کمک می‌کند؟ در مقاله زیر بخوانید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

۷. افزونه UserPro؛ کاربردی‌ترین افزونه مدیریت کاربران وردپرس

اگر می‌خواهید هر کاربری که در وب‌سایتتان ثبت‌نام می‌کند، پنل کاربری خود را داشته باشد، افزونه UserPro گزینه کاربردی برایتان خواهد بود. این افزونه از پنل مدیریتی کاملاً فارسی پشتیبانی می‌کند و با انواع قالب‌های وردپرس سازگاری دارد. با افزونه مذکور می‌توانید هر قسمت جدیدی را به پروفایل کاربران وب‌سایتتان اضافه کنید.

افزونه های وردپرس

محبوب‌ ترین افزونه های وردپرس

چهار نکته مهم در انتخاب و نصب افزونه های وردپرس

پس از تعیین افزونه های ضروری وردپرس، بهتر است بررسی کنید کدام‌یک از افزونه‌ها مطمئن و ایمن هستند. در‌ادامه، به نکاتی اشاره خواهیم کرد که به شما در انتخاب بهترین افزونه های وردپرس کمک می‌کند.

۱. اعتبار افزونه را بررسی کنید

یکی از استراتژی‌های مهم در نصب و انتخاب افزونه‌، انتخاب افزونه‌های معتبر است. ضرورت درنظر گرفتن اعتبار پلاگین وردپرس چیست؟ شاید در ابتدا استفاده از افزونه‌های نال (افزونه‌های غیرمعتبر رایگان) گزینه به‌صرفه‌تری به‌نظر برسد. بااین‌حال، این نوع افزونه‌ها به‌روزرسانی نسخه جدید را در‌اختیارتان قرار نمی‌دهند؛ درنتیجه، ممکن است استفاده از آن با سایر افزونه‌های وردپرس در وب‌سایتتان تداخل داشته باشد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم افزونه را حتماً از وب‌سایت‌های معتبر تهیه کنید.

همچنین، برای بررسی افزونه‌های رایگان وردپرس و اطمینان از اعتبارشان می‌توانید به جدیدترین به‌روزرسانی‌ آن‌ها نگاهی بیندازید. افزونه‌های امن معمولاً به‌طور‌مرتب به‌روزرسانی می‌شوند و تعداد نصب فعال درخورتوجهی نیز دارند.

۲. فقط پلاگین‌ های ضروری را نصب کنید

قبل از نصب افزونه‌های مختلف، عملکرد وب‌سایت، قدرت هاست، دامنه و نیاز وب‌سایت را باید در نظر بگیرید. وب‌سایت‌هایی با عملکرد ضعیف معمولاً از‌نظر سئو و بهینه‌سازی آسیب‌پذیر هستند. نکته مهم دیگر اینکه در استفاده از افزونه‌ها کاربری وب‌سایت را مدنظر قرار دهید. هرچند اکثر وب‌سایت‌های وردپرسی به افزونه امنیتی نیاز دارند، افزونه پرداخت لزوماً برای وب‌سایت وبلاگی چندان ضروری نیست. برای افزونه‌های مهم پیشنهاد می‌کنیم نسخه پولی‌شان را دریافت کنید؛ چراکه افزونه‌های رایگان معمولاً برای کارهای جزئی مناسب‌اند.

۳. قبل نصب پلاگین آن را امتحان کنید

بسیاری از افزونه‌های وردپرس نسخه آزمایشی خود را نیز ارائه می‌دهند تا قبل از نصب بتوانید آن را در وب‌سایت مشاهده کنید. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا نسخه آزمایشی را بررسی کنید و عملکرد آن را بسنجید و سپس آن را نصب کنید. بدین‌ترتیب، این امکان برایتان فراهم است که با شبیه‌سازی زنده آن، نگران سرعت یا کیفیت عملکرد یا مشکلات مربوط به ناسازگاری افزونه نباشید.

۴. پلاگین‌های چندکاره نصب کنید

مزیت چندکاره بودن plugin وردپرس چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم یکی از راه‌حل‌های مؤثر برای کاهش خطرهای داشتن چندین افزونه، استفاده از افزونه‌های چندکاره است. برای مثال، به‌جای نصب دو افزونه جدا از هم که یکی کار تجزیه‌و‌تحلیل وب‌سایت را انجام و دیگری فرم تماس ارائه می‌دهد، یک افزونه واحد انتخاب کنید که هر دو کار را انجام دهد. پلاگین‌های کمتر احتمال خطر ناسازگاری و بروز مشکلات امنیتی وب‌سایت را نیز کاهش می‌دهند. نصب تعداد زیاد افزونه می‌تواند موجب سنگین‌شدن وب‌سایت و کُندی سرعت آن شود.

وردپرس چیست و چه مزایایی دارد؟ وردپرس برای طراحی و راه‌اندازی کدام وب‌سایت‌ها مناسب است؟ در مقاله زیر بخوانید.

وردپرس چیست؟

جمع‌بندی

افزونه وردپرس چیست؟ پلاگین یا افزونه در وردپرس عملکرد وب‌سایتتان را بدون نیاز به کدنویسی بهبود می‌بخشند. چه بخواهید به وب‌ساییتان فرم اضافه کنید، چه قصد داشته باشید ترافیک ورودی و رفتار کاربر را کنترل کنید، برای هر عملکردی به افزونه‌های مختلف نیاز خواهید داشت. فراموش نکنید که اگرچه افزونه‌ها می‌توانند قدرت عملکرد وب‌سایت را افزایش دهند، نصب بیش‌از‌حد آن‌ها ممکن است موجب اختلال در سرعت وب‌سایت یا کاهش امنیت آن شود. درواقع، کیفیت پلاگین‌ها از تعدادشان مهم‌تر است.

علاوه‌بر انتخاب افزونه های ضروری وردپرس، هاست مطمئن نیز به شما کمک می‌کند تا وب‌سایتتان بار نصب افزونه‌های مختلف را راحت‌تر به‌دوش بکشد. در این زمینه پارس پک شما را برای انتخاب بهترین هاست و میزبانی راهنمایی خواهد کرد. امیدواریم این مطلب از آموزش وردپرس پارس پک به شما در یافتن پاسخ پرسش «افزونه یا پلاگین وردپرس چیست؟» کمک کرده باشد. درصورتی‌که به راهنمایی بیشتر نیاز دارید، کارشناسان پارس پک مشتاق راهنمایی شما هستند. همچنین، می‌توانید دیدگاهتان را درباره موضوع این مقاله ازطریق کامنت با ما به‌اشتراک بگذارید.

ساده‌ترین پاسخ به این سوال که افزونه وردپرس چیست، می‌توان گفت پلاگین یا افزونه در وردپرس ریش و قیچی را دستتان می‌دهند تا عملکرد و قابلیت وب‌سایت را بدون نیاز به کدنویسی مطابق میلتان بهبود ببخشید.

سؤالات متداول

۱. افزونه یا پلاگین وردپرس چیست؟

افزونه قطعه‌کدی نرم‌افزاری است که ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی به وب‌سایت وردپرسی اضافه می‌کند و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد.

۲. چه پلاگین‌هایی در وب‌سایت‌ها استفاده می‌شوند؟

ازطریق سورس کد می‌توانید قالب و افزونه‌های وب‌سایت را مشاهده کنید. کافی‌ است روی صفحه راست‌کلیک و گزینه inspect«sources«wp-content را مشاهده کنید.

۳. افزونه های ضروری وردپرس چه افزونه‌هایی هستند؟

افزونه‌های افزایش امنیت، سرعت، بهبود سئو و آنالیز وب‌سایت از‌جمله افزونه‌های ضروری وردپرس به‌شمار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم